Zprávy z prosincového jednání cyklokomise

Publikováno: 12. prosince. 2008, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

Jako ve všech organizacích s rozpočtem, i na pražském magistrátu se konec roku nese ve znamení dokončování a urychlené realizace projektů, na které v průběhu roku nebyly peníze nebo čas. Peníze najednou jsou a čas… čas se udělá. Magistrát tak pod stromeček naděluje cyklopruhy i cyklostezky v tempu dosud nevídaném. Konečně se také rozjíždí instalace městských stojanů — zatím v několika městských částech. A potěší informace o rozšíření přepravy kola v tramvajích, především v úsecích na kopcovitém levém břehu Vltavy.

Zápis z pondělního jednání komise, na kterém jsem následující informace posbíral, najdete na webu Praha cyklistická.

Nové trasy, stavby, rekonstrukce

O rekonstrukci Vyšehradského tunelu, obousměrce Na Vrstvách a pět let očekávané normalizaci křižovatky Anděl jsme už informovali. Z původního značení Anděla zbyla jedna cedule ,,Cyklisto sesedni z kola,“ která bude přestěhována na jediné místo, kam lze tuto značku umístit: Na dveře kanceláře koordinátora pro cyklistiku Ing. Poláka.

Kromě námi zaregistrovaných staveb se vyznačilo nebo do konce roku vyznačí několik dalších:

  • Kamýk: úsek A42 kolem hřišť Tempo. Do konce roku by mohlo být i propojení s již hotovým úsekem k ulici Novodvorské.
  • Realizuje se úsek A26 Kolčavka — zde nemám přesnější informace, odkud kam.
  • Vzniká spojení Šeberova a Kateřinek (trasa A21), a to ve dvou úsecích prakticky od Šeberáku k podjezdu pod dálnicí D1 u Kateřinek (celkem asi 2 km). Toto spojení výrazně zpříjemní přístup z Jižního města na jihozápad.
  • Byla vyasfaltována dosud mlatová stezka od jižní brány ZOO do Podhoří (A2). Staví se také úsek u hranic Prahy. Povodí Vltavy údajně hodlá přeasfaltovat onu pověstně nesjízdnou potahovou cestu od hranic Prahy do Klecan a tak se možná už na jaře dočkáme pohodlného průjezdu z Troji až do Řeže.

Jistý komentář vyžaduje úsek A2 vedený ulicí Povltavskou. Dosavadní neznačené řešení po úzkém chodníku s lampami (vyžadující, aby se cyklisté míjeli v mezerách mezi nepříliš vzdálenými sloupy) bude do konce roku ,,zlegalizováno“. Malá šířka nedovoluje vyznačit chodník jako obousměrnou smíšenou stezku a tak bude směr do centra vyřešený cyklopruhem v ulici Povltavské. Ta má spíš charakter silnice 2. třídy mezi obcemi, než běžné ulice, s povolenou sedmdesátkou. Bylo to ale jediné možné řešení.

Minulý týden byl také vyznačen pruh na ulici Vinohradské od Flory k tramvajové zastávce Jana Želivského. (info na Praze cyklistické zde) Pruh vznikl v rámci akce BESIP pro zlepšení přístupu chodců na tramvajové zastávky. Pruh je příjemně souvislý, zatím ještě není úplně hotový, takže zvlášť u Želivského ještě není jasné, jak bude ukončen. Bohužel už jsem si mohl ověřit, že se na něm vesele krátkodobě parkuje. Je skoro jisté, že na jaře bude cyklopruhem vybavený i směr do centra.

Cykloobousměrky

Zobousměrňování jednosměrek, potenciálně tak jednoduché opatření, jde stále velmi ztuha. Důvod je zřejmý: většinou jsou to místní uličky, které spadají do kompetence městských částí. A ty s jejich zobousměrňováním rozhodně nespěchají. Praze 5 trvalo 5 let, než uvolnila průjezd křižovatkou Anděl alespoň tak, aby se vlci nažrali a kozy kousek zůstal. Praha 1 se chystá svolit k zobousměrnění ulice Šeříkové. Na Praze 6 se povede ulice Dr. Zikmunda Wintera. Veleslavínská se odkládá na příští rok, Dejvická do nového řešení ulice jako celku.

A to je, prosím pěkně, všechno. Seznam cykloskupiny stále obsahuje na sedmdesát ulic, které spinkají v jednosměrném režimu.

Představená stání

U stání pro cyklisty na stopčáře (alias V19) je situace opačná: Na nových stavbách mají vznikat jako houby po dešti a budoucí úpravy velkých křižovatek už také budou s představenými stáními počítat. Nakonec, proč by se představená stání nemohla objevit třeba i ve vybraných pruzích v Mezibranské nebo Legerce? (Pak už se k nim jen domaluje ten cyklopruh, a bude.)

Rekonstrukce a opravy

Mnozí z vás si asi všimli, že se usilovně záplatuje trasa A2 od Lannovy lávky k Hlávkovu mostu, má se dělat i Hlávkův most samotný. Upravuje se také úsek A2 v ulici Vltavanů. Na Letné se rekonstruuje ulice Ovenecká. V okrajových částech Prahy došlo k výrazným úpravám na trase A24 v Nedvězí.

Městské stojany

Konečně můžeme s potěšením napsat, že k 8.12. jich už bylo 76 instalováno, a to na Praze 6 a v Ďáblicích. Následovat mají Řeporyje, Libuš a Zličín, a pak dále všechny městské části, které na projektu městských stojanů spolupracují. Je jen škoda, že většinu městských částí v centru se do projektu zatím nepodařilo zapojit, a tak si k nim třeba na Zlatém kříži příští rok kolo určitě nezamkneme.

Drby o plánovaných stavbách

Zatunelování SJ magistrály za Muzeem v současnosti neřeší cyklisty a vytváří údajně dost divoké bariéry. Projekt s eufemistickým názvem ,,Zklidnění SJM v prostoru u Národního muzea“ právě prochází řízením EIA. Komise do řízení vstoupí se svými připomínkami, prozatím schválila následující usnesení:

Komise důrazně žádá v rámci připomínek v procesu posuzování vlivů na životní prostředí projektu „Zklidnění severojižní magistrály u Národního muzea“ přepracování projektu a jeho doplnění o vhodně prvky cyklistické infrastruktury (podle usnesení RHMP č. 544/2003 z 29. 4. 2003), zajišťující vazby celoměstské cyklistické dopravy, hlavně páteřních cyklotras A24 a A41. KCD požaduje být přizvána k projednání připomínek.

Připomínku může do 15.12. poslat i každý občan: projekt je k nahlédnutí zde na stránkách EIA.

V příštím roce se za 22 milionů (zvlášť vyhrazených v rozpočtu — a opravdu tam jsou!) postaví cyklostezka Freyova – Hořejší rybník. Stezka povede po tělese bývalé železniční vlečky, její součástí budou tři nové mosty (přes ul. Ocelářskou, Freyovu a U Elektry), což vysvětluje výši investice.

Kromě toho bude přímo na výstavbu cyklistické infrastruktury k dispozici 40 milionů Kč. Cyklistická infrastruktura by ovšem měla být zohledněna ve všech stavbách investovaných městem, a takových položek je v rozpočtu mnoho; dá se tak říct, že na cyklistickou infrastrukturu půjde možná něco ke 100 milionům. To, přiznám se, už nezní špatně.

Tramvají po nových trasách a o hodinu déle

Zkušební přeprava kola v tramvajích (vybrané úseky, nenízkopodlažní spoje, víkendy a pracovní dny 20-05) se od 15.12. rozšiřuje o nové úseky, které cyklistu vyvezou ,,na kopec“. Jsou to úseky:

  1. Anděl – Sídliště Řepy
  2. Hradčanská – Petřiny
  3. Palmovka – Ohrada – Spojovací (pouze linka 1).

Zvláště ta stoupání do Řep a na Petřiny jsou potěšující novinkou. Z Anděla do Řep je obtížná cesta frekventovaným kaňonem Košíř, z Hradčanské na Petřiny je to zase poctivých 130 metrů na třech kilometrech. Dalším posunem je možnost vozit jízdní kolo ve všední den až do šesté hodiny ranní, tedy už i těsně před začátkem ranní špičky.

Shrnutí změn pro cyklisty v PID najdete zde

Závěr

Nových úseků tedy do konce roku bude požehnaně. Teď ještě po nich jezdit; se světly a slušně oblečení se nemáme čeho bát.

odkazy

Praha cyklistická:

Praha cyklstická – zápis z jednání komise pro cyklodopravu z 8.12.08..
Praha cyklistická – novinky v PID pro cyklisty od 15.12.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

vilem 18. 12. 2008, 08:49

Rychlé dokončování akcí na konci roku při nepříznivých povětrnostních podmínkách má bohužel i své stinné stránky. Z cyklopruhu na Vinohradské po pár dnech od namalování a jednom větším dešti zmizela velká část červené barvy i znaků kol. Na jaře tam už nic nebude. Kolik že si účtují za tu barvu ?

Vratislav 18. 12. 2008, 14:28

to vilem: Tyhle cyklopruhy se vesměs napoprvé malují tzv. "vodovkou", tedy dočasnou a levnou barvou. Na jaře, až bude hezky, se udělá nástřik nějakým červeným poloplastem, který by měl vydržet výrazně víc. (taky se možná udělají nějaké drobné změny, tak proto se nejde do plastu rovnou). Stejně na tom jsou pruhy v Pobřežní a asi i jinde.

vilem 19. 12. 2008, 09:21

Aha, to jsem nevedel, diky za upresneni.

Petra 8. 1. 2009, 12:55

jsem si taky říkala jestli to nemalovali "vodovkama", že je to hned dole...zas jsem o něco chytřejší

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat