Cyklistická dálnice bez sjezdů

fajfka_lavka_150 Měsíc před kolaudací nejdražší pražské cyklostezky se ukazuje, že se při její stavbě zapomnělo na jedinou věc: Napojit se pořádně na cílovou čtvrť — Hloubětín. Stezka na tělese bývalé vlečky je krásně souvislá, všechny příčné komunikace kříží po ladných mostech. Jenže když chcete z těch mostů sestoupit do hloubětínských ulic, musíte snášet kolo po schodech nebo se brodit bahnem. Výsledek je asi takový, jako kdyby k nově vybudované dálnici stavitel napojil přilehlá města pomocí stávajících polních cest. Prahou na kole proto podává cyklokomisi a městské části oficiální podnět na urychlenou dostavbu chybějících napojení.

,,Fajfka“ potřebuje napojení v prostředku

Cyklostezka ve tvaru písmene ,,J“ navazuje na stávající stezku A26 z Libně a vede od Freyovy ulice po Hořejší rybník v Hloubětíně. Stezka stála celkem 118 milionů Kč a z velké části na ní přispěly fondy EU. Největší stavbou stezky je 212 metrů dlouhý zavěšený most přes ulici Ocelářskou. Tři čtvrtiny stezky jsou značené jako A26, poté, co se stezka otočí směrem na jihovýchod, je značena jako tangenta A43.

mapa_fajfka_540
Novostavba ,,fajfky“ je zvýrazněna červeně. Kam se z ní dopravní cyklista potřebuje dostat, vidíte zeleně.

Tvar stezky naznačuje, že dopravní cyklisté nebudou při svých cestách využívat celou její délku, ale budou se na stezku napojovat v různých místech: především v patě oblouku u ulice Poděbradské (v mapce 5-7) a v místě, kde stezka kříží ulici U Elektry (v mapce 4).

Spojení jen po schodech

Stavba je prakticky před dokončením a ukazuje se, že především spojení na Hloubětín nebude rozhodně tak příjemné, jak by odpovídalo stezce za 120 milionů. Oficiální napojení stezky na Hloubětín (A26) vede po vysokém schodišti bez vodících lišt. Cyklista, který se chce schodům vyhnout, má jedinou možnost: zajet si 300 metrů a ze stezky sjet po vyšlapané pěšince k parkovišti u ulice Nademlejnské.

fajfka_07_schody_odbocka
Oficiální odbočení trasy A26 z cyklostezky poblíž mostu přes Poděbradskou má podobu strmého schodiště.

Není se čemu divit, že toto řešení vzbudilo zděšené reakce u čtenářů Prahou na kole i u odborné veřejnosti. Diskuse vedená pod články dokonce navrhovala vyrazit na místo s lopatami a chybějící nájezdy vybudovat svépomocí:

pekas, Říjen 20th:
(…) O schodech v Hloubětíně po obou stranách Poděbradské už ani nemluvě.
Navrhuju si dát někdy o víkendu sraz s lopatama a pěkně si udělat pěšinku dolů na Poděbradskou a na druhém konci u Ocelářské dosypat tu díru.

Podpořte náš návrh

Stezku jsem si jel obhlédnout v sobotu 24. října. Potvrdilo se, že napojení na stávající uliční síť jsou skutečně zoufalá.

Následující korespondence s lidmi z cyklokomise vedla k tomu, že jsme v redakci připravili návrh na doplnění chybějících spojení. Cílem tohoto návrhu je pojmenovat problematická místa, nastínit možná řešení a tím podpořit urychlenou dostavbu alespoň nejpotřebnějších a nejsnáze vybudovatelných napojení.

Návrh jako dokument PDF

Návrh jsme zaslali na dopravní úřad Prahy 9, která by měla mít největší zájem o využití stezky, a samozřejmě také na cyklokomisi, společně s návrhem, aby se problém chybějících napojení řešil na jejím nejbližším jednání (které bude v pondělí 9. listopadu).

Aby vzal úřad nedostatky dokončené stezky vážně, je třeba, aby o nich slyšel z co nejvíce stran. To nejmenší, co můžete udělat, je, že napíšete na odbor dopravy městské části slušný a věcný mail s popisem, kde konkrétně vám sjezd z nově vybudované stezky bude chybět a proč. Pokyny pro napsání podnětu, který úřad městské části musí vyřídit, najdete na naší stránce Napište svým politikům. Nezapomeňte přidat cc na adresu pražského cyklokoordinátora (cyklo@cityofprague.cz).

Pokud se nám podaří nastartovat urychlenou dostavbu alespoň těch nejpotřebnějších připojení, budeme moci považovat naší snahu za úspěšnou. Pokud se nám to nepodaří, můžeme zkusit jiné postupy. Koneckonců, vzít do ruky lopatu se nebojí přinejmenším autor tohoto článku.

Poznámka:
Pokud budete psát na městskou část, pošlete nám cc na redakční e-mail ( redakce@prahounakole.cz ) nebo se pochlubte v komentáři pod tímto článkem.

 

Příloha: Fotoalbum problémů

Následující fotografie ukazují chybějící nebo problematická napojení:

fajfka_01_pred_lavkouHned na začátku stezky je průjezd cyklistů je povolený pouze rovně. Kdo chce jet k ulici Freyově, musí nelegálně.
fajfka_04_u_elektryZkratka ulicí U Elektry je přístupná jen přes sto metrů blátivé cesty vyjeté stavební technikou…
fajfka_05_odbocka_hloub11Odbočka na druhou větev vlečky s směrem k vozovně Hloubětín — Asfalt bohužel končí hned po pár metrech a následuje dvě stě metrů bahna.
Z lávky přes Poděbradskou je Hloubětín jako na dlani. Ale jak se tam dostat?
fajfka_08_schody_prvniTudy to k Poděbradské vážně nepůjde (severní schodiště). Přitom o dvě stě metrů severněji je násyp vysoký jen 3 metry.
fajfka_11_sjezd_nademlejnskaNejpohodlnější sjezd na Hloubětín je 200 metrů za Poděbradskou po pololegální pěšince na parkoviště při ulici Nademlejnské.
Pokud se ptáte, jak je něco takového možné, pak vysvětlení jsem si ponechal nakonec: Tady jsme prostě v jiném světě.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. Jednak si dovoluji upozornit, že adresa uvedená v článku (cyklo@praha-mesto.cz) podle mě nefunguje a správně má být cyklo@cityofprague.cz a také chci upozornit, že se nejedná o adresu magistrátní „cyklokomise“, ale adresu cyklokoordinátora Pavla Poláka, který je zároveň předsedou oné cyklokomise.

    Maily zaslané na tuto adresu se v naprosté většině ke členům komise vůbec nedostanou.

    Zmiňovaný Pavel Polák je zároveň „ombudsmanem pro čistotu a zeleň“ a má bezplatnou telefonní linku: 800 100 000

  2. Dík za upozornění, už jsem to opravil (se mi ty maily pořád nějak pletou). Ostatně, tady není cílem, aby to četla celá komise, jen CC na vědomí.

  3. Tak jsem si popovídal s Polákem a dozvěděl jsem se následující:

    – Dost překvapivě byly na stavbě velké problémy s výkupy pozemků, které se od zrušení provozu na vlečce rozkutálely po všemožných vlastnících. V důsledku toho se dělal výkup (a výměna) jen u toho nejnutnějšího, leckde jsou vykoupené jen ty 4 metry a už násep patří někomu jinému. Na rampy to při výkupech nevyšlo. Jedání byla velmi obtížná, kdyby se to neudělalo takhle, tak se o těch výkupech dohadují ještě roky.

    – V tuhle chvíli se budou moct udělat drobné úpravy: Schodiště do ulice K Náhonu dostanou vodící lišty, propojení mezi mosty přes Ocelářskou a Freyovu bude sice dočasné, ale spojité a před lávkou přes Ocelářskou se upraví značení tak, aby cyklostezky vedly i k ulici U Břehu a Freyově. Cyklostezka také bude přeznačena jako smíšená (pro chodce a cyklisty).

    – Na chybějících propojeních se začne pracovat, musí se ale začít od začátku, takže realizaci čehokoliv nového lze očekávat tak za dva roky.

    – Pro nás z toho vyplývá, že už není třeba na Prahu 9 psát (věc s Polákem řešili). Až se mi ozvou, tak jim napíšu, jak jednání s cyklokoordinátorem dopadlo a že od nich bude třeba především podpora při jednání s majiteli pozemků.

    – No a s lopatama se budeme moct sejít hned, jak se to zkolauduje.

  4. Ahoj, souvislosti jsou zajímavý, ale podstata, že se za miliony postavilo něco bez jakýchkoliv napojení, že je to chyba a ta napojení je potřeba co nejdříve doplnit, přeci zůstává.

  5. To je jen důkaz toho, jak to město funguje mizerně. Neměli ty pozemky v první řadě vůbec na začátku takhle rozfofrovat. Občan má plný právo si na to stěžovat.

  6. „Znárodněním“ myslíš povinný výkup za odhadní cenu? Proč ne. Je to veřejně prospěšná stavba, vzpomeň si na Cirkus Humberto: „Tady bude náměstí, takže město koupí za odhad a nikdo jiný to koupit nemůže, ať z toho má starej Berwitz třeba mrtvici.“ A to byla doba drsného kapitalismu, jen si města nenechala od developerů s..t na hlavu tak, jako je tomu teď v Praze.

    Ostatně, nechápu cukatůru developerů, kteří z toho nakonec budou profitovat. Pro plánovanou bytovou výstavbu jim luxusní cyklostezka za rohem cenu pozemku jenom zvedne.

  7. Také by se tam hodilo veřejné osvětlení. Ale na to předpokládám „nejsou peníze“…

  8. Zmiňuje se tam napojení kabeláže mimo jiné z Podkovářské, kde sice odbočku/sjezd předpokládá svislé i vodorovné značení na samotné stezce, ve skutečnosti to ale není vůbec nijak udělané (ačkoliv nájezd na stezku je v klidu možný serpentinkou vyjetou od techniky a po starých panelech). Nemám žádné skutečné informace, ale tipnul bych si, že kabely proto nemají zatím kudy vést. Druhé napojení proudu má být podle toho odkazu z Poděbradské, a tam se aspoň na mostě pár sloupů objevilo, zatím bez lamp (připadá mi to rozumné, protože by právě tam na neosvětlené stezce mohly oslňovat okolní lampy nad níže položenou silnicí). Osvětlení mě jinak ale opravdu netrápí, vždyť trasa je už před Hořejším rybníkem, i dále přes Vysočany až do úrovně Balabenky, a ještě dál z Libně jak na Těšnov tak i přes Troju – z největší části taky neosvětlená. Bez pořádných světel na kolo to tedy stejně nepůjde (a beztak je to i povinné). Takže na lampy si klidně a bez řečí počkám.

  9. A koukám, že přece jen ještě pokračuje nějaká stavební činnost na místech, kde bych to ani nečekal. V terénu je nově vykolíkovaná trasa jakéhosi (zřejmě) výjezdu do Podkovářské, a překvapivě i na opačné straně stezky se zde objevilo zatím nahrubo těleso jakési užší serpentiny dolů z náspu, k tomu prkennému můstku přes Rokytku, kudy se dřív jezdilo do ul. U Elektry. Uvidíme, co z toho bude. Také spojení mostů u Freyovy už je docela rovné (i když asfalt tam není), celá stezka je už opravdu pohodlně průjezdná. Ještě pro pořádek zmíním zbylá dvě místa, o kterých zde moc řeč nebyla: Nedokončená rampa do ul.Modrého , a nedostavěné schodiště mezi mosty na chodník Freyovy – tam žádný pokrok nevidím, ale ani ta místa nepovažuji za potřebná.

    Neškodilo by rozšířit na bahništi k vozovně Hloubětín tu škvíru okolo panelů, tam se jen tak tak projede. Možná někdy vezmu s sebou motyku, měla by stačit. Jinak se tudy dá jet i večer, přesahují sem lampy z vedlejšího areálu.

  10. Opět zklamání, serpentina od toho prkenného můstku přes Rokytku už viditelně končí schodištěm.

  11. Jo, cyklistům se nesmí nic usnadňovat! :-( Včera jsem tam byl (mimo jiné taky na Tupolevově a Českomoravské), dneska snad uploadnu nějaké fotky.

  12. Ono když se to bude prý otvírat přeznačené z cyklostezky na stezku pro pěší a cyklisty (což je de facto pouhé legalizované chodníkaření), začínají všechny ty schody dávat smysl. Já vím, že se možná neshodneme, a že na mnoha jiných místech v Praze dávají smíšené stezky z mnoha různých důvodů smysl, ale pokud si vzpomínám, zde zmínky v médiích původně před pár lety mluvily o (zřejmě víceúčelovém) oživení zeleného koridoru Rokytky (tedy trasa staré pěšiny), pak přišla zpráva o oddělení cyklostezky na samostatné těleso na vlečce (což rozhodně dává smysl, a taky byla jako pravá cyklostezka při stavbě vyznačena), nakonec ale asi budeme mít dva souběžné pěší koridory, a bude se i na vlečce kličkovat mezi pejskaři stejně jako dole ve Vysočanech. Takže já bych za svoji osobu doplnil výrok z článku nahoře: „Výsledek je asi takový, jako kdyby k nově vybudované dálnici stavitel napojil přilehlá města pomocí stávajících polních cest – a před otevřením ji přeznačil na obytnou zónu.“ Rozdíl sice tady není tak velký, ale ten trend, i v kontextu obrovské ivestice do cyklistické infrastruktury… No nevím.

  13. Poslední informace, které mám, naznačují, že stezka zůstane značená jen pro cyklisty. Praxe z těch několika projížděk, které jsem tam měl, ale ukazuje, že chodci budou početně nejspíš převládat.

  14. Pro mne dobrá zpráva, dá mi jakous takous pozici až si zazvoním na pěší hlouček blokující celý asfalt. Jinak to samozřejmě moc nezmění, typický Pražský chodec totiž dle mé zkušenosti rozlišuje jen dva druhy komunikací: Vozovku s auty, a chodník. Vše ostatní řadí do některé z těch kategorií, cyklostezku a mnohdy i klidnější boční ulici tedy často do kategorie „chodník“.

  15. No, já bych apeloval na to, aby se to značení moc nezneužívalo. Chodci jednak z půlky nevědí, že tam podle značek nesmějí, jednak tohle značení je skutečně spíš omyl. Stezka spojuje parky a obytné zóny, tak je pochopitelné, že tam chodci budou, nemá smysl je vyhánět (Souběžná pěšina podél Rokytky je sice romantičtější, ale pro kočárky, důchodce a inlinisty dost těžko sjízdná).

  16. Nebudu mít sebemenší námitky, pokud budou chodit po cyklostezce kulturně (u kraje a nechají aspoň kousek na projetí – zatím to tam tak je, ale uvidíme až si tam zvykne chodit víc lidí). Viděl jsem mnohokrát v příhraničním Německu, jak chodci a cyklisté vzájemně respektovali své vyhrazené pásy, i své potřeby na pásu smíšeném. V Praze mám bohužel z mnoha míst zkušenosti méně radostné, proto o tom zde tolik píšu. Jedu-li totiž „dopravně“ po městě 15km, opravdu nemám zájem za lepšího počasí na každých 100 metrech brzdit až do zastavení a objíždět někoho po trávě, nebo to celé špalat vedle mezi výfuky aut.

    Ale nechme to být, ani to sem vlastně moc nepatří… Mám zkrátka pár témat, která mne popíchnou více než jiná, a patří mezi ně někdy bídná plynulost dopravy (z pohledu chodce, cyklisty, i občasného motoristy). ;-)

  17. Jezdim po tehle stezce od prvnich dnu jejiho otevreni. Na bruslich i na kole. Vetsinou s vozickem pro dite. Pokud bude stezka preznacena i pro chodce, uplne ztrati smysl. Uz ted je to za slunecnych dni klickovana. Pobihajici deti a psi, skupiny chodcu pres celou sirku. Povrch je zatim na brusleni dost spatny, na nekolika mistech jsou kaminky a blato. Az zmizi, bruslaru razantne pribude a o urazy nebude nouze. Chodci, bruslari a cyklisti se spolecne na tuhle stezku nevejdou.

  18. Jel jsem po stezce tuto neděli na „čumendu“ a první co mě napadlo bylo – jen co na jaře vyjde první sluníčko, tak to bude masakr. I v sychravém listopadu na ní bylo celkem plno. Lidé z okolní nové zástavby si na ní nejspíš rychle zvykly chodit s pejsky na procházku (a asi je to tak v pořádku ), ale komfort pro kolaře je ten tam.
    Pro brzkou ranní cestu do práce je ale určitě skvělá.

Další z rubriky

Praha zveřejnila mapu cykloakcí k realizaci v roce 2017 7

Na tiskové konferenci 29. 3. představilo hlavní město kromě cyklistické aplikace Na kole Prahou také..více

A2 pod terasami Hiltonu bude uzavřena 30

Z důvodu havarijního stavu terasy hotelu Hilton dojde k uzavření zde vedeného úseku cyklotrasy A2. Současný stav..více

Nová Rekola: obří košík, GPS a skvělé blatníky 19

Bikesharing Rekola po zimní přestávce znovu vyjíždí do pražských ulic. První růžové bicykly si zájemci..více

Auto*Mat odstartoval další ročník soutěže Do práce na kole 2

Oficiální tiskovou konferencí spolku Auto*Mat odstartovala 7. března registrace do letošního ročníku soutěže Do práce na kole...více

2016: přehled realizací a cyklostavba roku 10

Rok 2016 je již několik týdnů za námi, pojďme finálně zrekapitulovat, co vše se pro..více

Lednové jednání pražské cyklokomise: schváleny standardy městských cyklotras 5

Na lednové cyklokomisi se hodně dohadovalo a hodně projektovalo, trvala tak obvyklé 2,5 hodiny i..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru