Zprávy z říjnové cyklokomise

Poté, co jsem se z časových důvodů nemohl zúčastnit velmi nabité komise zářijové, informuji vás aspoň o té následující, z podnělka. Padne pár slov o stavbách na příští rok, a něco o plánech Letňan a Kbel na další stezky a trasy v oblasti. Praha 1 tentokrát nebude prokleta, neboť svolila k částečnému zprůjezdnění ulice Spálené. Dozvíte se, co se stane se stezkou po Starém spojení a která firma vyplodila tak strašlivý projekt cyklopruhů, že cyklokomise usnesením doporučila Technické správě komunikací ukončit s ní spolupráci. Praha se také konečně dočká nějakého toho cyklistického PR odjinud, než od stříhání pásek chtivého primátora.

Stezky, trasy, stavby, pruhy

Nadcházející podzim už řádně zahrozil, zdá se, že výstavby se už moc nestihne. Co je, to je, a (až na výjimky) toho už moc nebude. Přibyla řada cyklopruhů (seznam zde) a známá stezka A26 z Libně do Vysočan.

U velkých projektů (placených z ,,vyšších“ peněz EU, OMI, apod.) dochází k postupnému vývoji. Náplavka kolem Vyšehradské skály se stává stále oblíbenějším řešením pro všechny zúčastněné, jak pro opravdu výrazný efekt na stabilitu Vyšehradské skály a průchodnost stávajícího chodníčku, tak pro finanční náročnost stavby. To ovšem také znamená, že půjde o řešení výhledové.

Podjezd Mánesova mostu na A1, zajišťující objezd nepříjemné křižovatky Klárov, se dočkal stavebního povolení na důkladnou výstavbu. To ovšem nebude použito (je to moc drahé), tak se vydá stavební povolení jiné, na dočasné řešení formou nouzové lávky, které pochopitelně vyjde podstatně levněji. Důležité je, že i zde by se věci mohly v příštím roce pohnout.

Stezka Starého spojení po bývalé Vítkovské trati leží už více než dva měsíce ladem. Zvlášť mrzuté je to u prvního úseku (mezi Seifertovou a Tachovským náměstím, kde je už hotový most a polovina vyasfaltována, na tu druhou se ale zatím nelze pustit bez celoodpruženého horského kola. TSK a SŽDC se údajně mají do konce týdne domluvit na tom, že stezku do konce roku dostaví, a to včetně tunelu.

Císařská louka, alias Cinda na trase A1 nebude mít most na svém konci, jak se původně předpokládalo. Vysoký nebo zdvihací most neprošel u památkářů a tak se jako nejvhodnější řešení ukazuje nízkovodní most napojený na potahovou cestu podél vody někde v polovině ostrova.

Zásek hrozí mimopražské ,,investici“ na pokračování stezky A2 do Klecan. Zúčastněné obce si předběžně vybraly firmu, nějak ale nekomunikují s Povodím Vltavy. Stezka je v podstatě důležitější pro Prahu, než pro Středočeský kraj, a tak zde komise bude mít nadále nějaká želízka v ohni.

Dozvěděli jsme se, proč se už zase opakovaně zaplocuje cesta na budoucí trase A16 k Hostivici. Důvodem jsou prý nevyjasněné majetkové poměry. Teď se najednou přišlo na to, že onu proluku mezi dvěma ploty (jinak než jako cestu nevyužitelnou) vlastní asi osm majitelů a proto prý musí být oplocena! Naštěstí tam, kde naprosto selhal náš zákonný řád, pomáhá řešení přirozené: plot byl již několikrát prostříhán a pevně věřím, že pokud tam nevznikne betonová zeď, postará se onen neznámý dobrodinec s nůžkami o průjezdnost cesty i nadále.

Zpravodajství z komise nám dovoluje začlenit menší pochvalu Prahy 1, která alespoň v minimální míře dovolila cyklistům průjezd Spálenou ulicí skrz tramvajové zastávky Národní třída. Sice nedokážu pochopit, proč nesmějí kola jet po kolejích rovnou od Lazarské a musejí kličkovat parkovacími obslužkami Vladislavovou a Purkyňovou, ale buďme rádi aspoň za to.

Na komisi dorazili zástupci z Prahy 18 (Letňany) a 19 (Kbely). Cílem bylo dohodnout se na realizaci tras a tak trochu vyprosit finance z městského rozpočtu. Obě městské části mají zájem budovat poměrně dost stezek. V příštím roce by se tak mohla konečně dočkat rekonstruovaná Tupolevova ulice (cyklopruhy navazující na stezku od metra) a páteřka A27 vedená ulicí Beranových a dále až do Čakovic. Další uvažované úseky vedou po pusté čtyřpruhovce Veselské, dále ve Kbelích přeložka trasy A44 do příhodnější ulice Železnobrodské, jižní objezd Kbelského letiště (částečně jako nejkratší spojka ze Kbel do Hutí) a úprava stávající vozové cesty vedoucí od křížení Tupolevovy a Prosecké k ulici Hůlkově (na naší mapě páteřní trasa C7).

Pel-mel

Praha dodala na ministerstvo dopravy podnět k úpravě silničního zákona a navazujících vyhlášek (v zásadě postavený na tomto materiálu). Na komisi zaznělo, že pokud byste měli nějaké další návrhy nebo nápady (na šikovnou značku, úpravu apod.), pište ještě Květoslavu Syrovému z cyklokomise, který jednání na MD realizuje (mail syrovy.k[zavináč]gmail.com ).

Trvající nespolupráci města, Správy železniční dopravní cesty a Českých drah ohledně (nejen) stojanů na kola na železničních zastávkách by mělo ukončit připravované setkání obou zmíněných železničních složek s představiteli Technické správy komunikací. Samozřejmě to neznamená, že se od příštího týdne budou na všech rekonstruovaných zastávkách v Praze houfně stavět stojany — vznikne studie a koordinační skupina a když všechno půjde dobře, za rok už budou úpravy koordinované.

Trvající problémy s dírami, loužemi a vystupujícími nebo naopak propadlými kanály na cyklostezkách navrhuje TSK řešit zahájením hromadné akce realizované v příštím roce. Je vcelku účelné, že TSK nechce vyjíždět ke každému nahlášenému kanálu, ale ráda by získala co nejúplnější seznam problémových míst a řešila to postupně ,,na pozadí“. V tom myslím můžeme pomoci: Jestli víte o nebezpečném kanálu nebo díře na vámi používané cyklostezce nebo cyklopruhu, pište rovnou koordinátorovi ( mail cyklo@cityofprague.cz ). Pro tuto příležitost vyhlásíme někdy v budoucnu akci na Facebooku.

Stojany pokračují solidně. Snad není ani tak podstatný jejich počet (600), jako skutečnost, že se městské stojany konečně objevily už i na tak klíčovém místě, jako je křižovatka Anděl. (Opět bych vás rád poprosil: Pokud někde uvidíte nové městské stojany, napište mi o nich na mail redakce@prahounakole.cz, abych je mohl zanést do mapy.)

Počet sčítačů bude zvýšen na deset už do konce října. Ke tří lokalitám současným (A2 Podolská, A2 Rohanské nábřeží a A17 v Šáreckém údolí) přibudou dalších sedm: na Trojské lávce, na A22v Sulické, na nábřeží Kapitána Jaroše, na Vršovické (v cyklopruzích), na A1 u Strakonické, na A24 mezi Dubčí a Uhříněvsí a na A26 na Kolčavce.

Komise se konečně pustila do solidního cyklistického PR. Ve velkém nákladu byla vytištěna čtyřicetistránková brožura Praha cyklistická, vycházející z návodu na použití Prahy pro cyklisty a nabízející solidní materiál učící cyklisty, řidiče i chodce sdílet společně veřejný prostor pražských ulic. Samotné panely výstavky putující nyní po stanicích metra se budou tisknout v mírně zmenšeném formátu A1 nebo A2 a vážní zájemci o jejich prezentaci na veřejných místech (městské části, školy, apod.) o ně mohou projevit zájem na mailu cyklokoordinátora ( cyklo@cityofprague.cz ).

Konec tolerance špatných řešení?

,,Zlatým hřebem“ jednání komise byl ovšem verdikt nad projektovou firmou Proconsult, jejíž realizace máme tu smůlu na některých místech v Praze používat. Nad posledním projektem přineseným do komise se přítomní dopravní inženýři hlasitě, ale velmi smutně zasmáli. K vodorovnému značení cyklopruhů totiž projektant navrhl svislou značku stezky pro chodce a cyklisty. Tím nejen prokázal, že nezná technické pokyny, ale také to, že nemá naprosto žádné ponětí o tom, co je to cyklopruh a jak vlastně funguje.

Následoval přísný soud: Komise stvořila usnesení, podle kterého jednak nemíní nadále s danou firmou spolupracovat, a dále žádá, aby veškeré projekty, které zahrnují cyklo, se ve všech fázích konzultovaly s pověřencem KCD. Jinak TSK, která je garantem kvality navržených řešení, nemůže tuto kvalitu zaručit. Podivná, špatná a ubohá řešení se v Praze v současnosti totiž docela množí, příkladem může být dost špatná realizace stezky A26 podél Rokytky (hlavně ten kus v ulici U Českých Loděnic), nebo nový kus A283 v Kobylisích, pod kterými je podepsána firma Obermeyer.

Kéž bych se mýlil, ale mám dojem, že cyklokomise si tímto na sebe tak trochu plete bič. Rozhodně se tím sníží riziko vzniku realizací tak hrozných, že jsou horší než to ,,nic“ předtím. Na druhou stranu, už tak přetížení lidé v komisi si naloží další dávku, komise samotná pak získá pověst hnidopicha, kterému není nic dobré. Firmy, které zatím neumějí dobře dělat věci pro cyklisty, se mohou zabejčit, a na nějaké zlepšení svých projektů rezignovat.

Snad se to nestane. Všichni se shodují na tom, že realizace nemusejí být dokonalé, stačí, když budou použitelné, nebudou nebezpečné a nebo horší než předchozí stav. Dokonalost je luxus, který si budeme moc dovolit za deset let, až budeme teď vznikající stezky a pruhy rekonstruovat.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: cyklokomise

Komentáře - uzamčeny

  1. no.. ano nektere kusy cyklostezek jsou opravdu zvlastni, obcas mam pocit ze nektere kusy a problematicke mista cyklostezek jsou zrale na to se vzdycky na 5 min. zastavit a snazit se zjistit jak to vlastne projektant myslel.. a kudy mam vlastne jet… a ze 200 m cerveneho pruhu na rovne prehledne silnici kdyz kvuli nemu musim 2x prekonavat silnici a tak..je mi opravdu k …
    ..
    je moznost se kdyztak na zasedani nekdy prijit kouknout ?

  2. Dekuji za informace o te A16.

    Priznam se, ze jsem jednim z tech „dobrodincu s klestema“. Sice jsem je jeste nepouzil, ale pokud jedu tamtudy do prace, vohzim je v batohu. Mne to rozodne neprijde jako „prirozene reseni“. Naopak je to vyslovene trapne.

    S uvedenou informaci dale trochu nesedi cedulka: „zakaz vstupu na stavbu“ umistena na tom dnes jiz zborenem plotu.

    Uz jsem dotazoval prahu6, RSD. Lze delat neco vice?

  3. to Jirka: Těžko říct, jak je to doopravdy, já se na to na komisi zeptal a tohle byla odpověď. Asi to znamená, že dokud se nevyřeší majetkové nároky, nelze tam stezku postavit, plot byl zřejmě v projektu, či kde a tak tam musí být (blbost na n-tou, vím, ale snažím se přijít na to, jakým úředním sledem je tohle vůbec možné).

    Zkus napsat cyklokoordinátorovi (nebo rovnou zavolat? jako jmenovaný ombudsman pro zeleň má teď telefon na každé lavičce), ať se to na komisích řeší jako bod programu, někdo to dostane za úkol hlídat a neusne to. Mám ale strach, že i když všechno půjde dobře, nejmíň rok nezbude než s sebou vozit ty kleště.

  4. Jirka: Vlastně jsem si teď vzpomněl: Polák na komisi urgoval výrobu zadávací karty právě na tenhle úsek A16, takže to bude tlačené jako jedna z tras na příští rok. Tím by to nemělo zmizet z obzoru komise, na druhou stranu se může stát, že se v rámci přípravy řešení dlouhodobého nebude řešit současný problém. Takže Poláka určitě kontaktuj.

  5. Možná trochu od věci pod tímto článkem, ale neví někdo, jestli na stezce Vysočany-Hloubětín mezi přemostěním Ocelářské a Freyovy už je finální stav? Vypadá to teď asi tak, že je zavěšený most za x desítek mega přes Ocelářskou, na něj navazuje uválcovaný štěrk, potom malý kousek zcela neupravené pláně, na který naopak nenavazuje obrubník napříč, za kterým už je zase hladký asfalt. To všechno před dalším mostem přes Freyovu.
    Další věc je, proč není podél stezky veřejné osvětlení? O schodech v Hloubětíně po obou stranách Poděbradské už ani nemluvě.
    Navrhuju si dát někdy o víkendu sraz s lopatama a pěkně si udělat pěšinku dolů na Poděbradskou a na druhém konci u Ocelářské dosypat tu díru.

  6. To určitě nebude finální. U té Freyovy je problém s pozemkem, navržen je tedy dočasný chodníček (počítám tam, kde je nasypaná ten štěrk).
    Stezka má být osvětlená (viz seznam jednotlivých staveb na http://mo.ttnz.cz/forum/viewtopic.php?id=52 ). Ovšem do kolaudace je ještě měsíc a půl (viz tamtéž), tak se toho dá ještě stihnout docela hodně.

    Sraz s lopatama bych tedy omezil na tu pěšinku u Poděbradské (myslím, že oba víme, na kterém místě ;-) ). Co třeba tenhle víkend – bude (snad) hezky. Já bych do toho šel.

  7. pekas: Tak jsem to dal na Facebook, jestli se lidi přihlásí, tak bychom tu úpravu u Poděbradské mohli v sobotu nebo neděli sfouknout. :-) Kdy můžeš?

  8. V článku uváděná cyklostezka u Českých loděnic je vážně skvělá. Nedávno přidané vodorovné značení přikazuje pohybovat se v jedné části ulice cyklistům u vody a chodcům u svahu, v druhé části je to přesně obráceně. Uprostřed ulice tak zřejmě kvůli zvýšení bezpečnosti vzniklo místo, kde se proudy chodců a cyklistů navzájem kříží :-(. A pokud tam přijedete po protipovodňovém uzávěru, uvítá Vás pro změnu značka „pěší zóna“ (s povolením vjezdu cyklistů). U ní zároveň končí další stezka pro chodce a cyklisty, která nikdy nezačala. Chaos. Asi začnu na kole jezdit jen v doprovodu právníka :-)

    Mimochodem, je na předkládaných projektech kulaté razítko nějakého autorizovaného inženýra přes dopravní stavby?

Další z rubriky

Kauza: pěší zóny na Praze 1 16

Rada městské části Praha 1 na svém zasedání v úterý 2. května rozhodla o omezení..více

Praha zveřejnila mapu cykloakcí k realizaci v roce 2017 7

Na tiskové konferenci 29. 3. představilo hlavní město kromě cyklistické aplikace Na kole Prahou také..více

A2 pod terasami Hiltonu bude uzavřena 33

Z důvodu havarijního stavu terasy hotelu Hilton dojde k uzavření zde vedeného úseku cyklotrasy A2. Současný stav..více

Nová Rekola: obří košík, GPS a skvělé blatníky 19

Bikesharing Rekola po zimní přestávce znovu vyjíždí do pražských ulic. První růžové bicykly si zájemci..více

Auto*Mat odstartoval další ročník soutěže Do práce na kole 5

Oficiální tiskovou konferencí spolku Auto*Mat odstartovala 7. března registrace do letošního ročníku soutěže Do práce na kole...více

2016: přehled realizací a cyklostavba roku 10

Rok 2016 je již několik týdnů za námi, pojďme finálně zrekapitulovat, co vše se pro..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru