,,Ať žije král!“ chce se zvolat při pohledu na lokální speciál Metra věnovaný Praze 4. Článek s titulkem ,,Na čtyřku jen na kole“ ale ukazuje, že král na této městské části je nahý. Městská část se chlubí tím, že cyklisté si na Praze 4 nemají nač stěžovat. Jenže kdo jezdí po Praze někdy na kole, ten si spíš myslí, že je horkým kandidátem na putovní žezlo největšího cyklistického zabedněnce…
Článek z první stránky výtisku distribuovaného všem obyvatelům Prahy 4. Hranice mezi žurnalistikou a reklamou se rozpíjí v bombastickými titulcích ,,Na čtyřku jen na kole“ a ,,Nejvíc se vyplatí sednout na kolo.“ Přitom jediný odstavec zabývající se cyklistikou vypadá asi takto:
Drtivou většinu existujících vyhrazených pruhů na hlavních ulicích (a není jich mnoho) cyklisté sdílejí s autobusy a vozy taxi a to především proto, aby nebyli vrženi do nebezpečného prostoru vlevo od vyhrazeného pruhu. Těch pár opravdových cyklopruhů na Praze 4 (Vrbova) nezměnilo počet pruhů pro auta a plynulost dopravy tak neovlivní.
Je pravda, že na území Prahy 4 mají cyklopruhy vzniknout, a to konkrétně v ulicích Budějovické, Jeremenkově, Olbrachtově a Novodvorské. Byly by modernější obdobou současných řešení v ulicích Vršovické či Vinohradské, kde už cyklopruhy přispívají k celkové kultivaci prostoru.
Dopravní odbor městské části Prahy 4 a její výbor dopravy se však dlouhodobě snaží všemi prostředky vzniku cyklopruhů na území MČ zabránit — a musím přiznat, že se mu to bohužel docela daří. Teď je, zdá se, proti myšlence na vznik cyklopruhů třeba poštvat místní řidiče.
A jsou to přitom právě cyklisté, kdo si na dopravu nemůže stěžovat… Čert to nechtěl, cyklisté si přesto stěžují na to, že:
- Městská část argumentuje, že na jejím území (Pankrácká pláň) nikdo na kole do práce nejezdí. (Na druhý den jsem jich tam potal během krátké projížďky potkal asi dvě desítky)
- Odbor dopravy Prahy 4 dlouhodobě blokuje značení cyklopruhů v ulici Jeremenkově a Olbrachtově.
- Radnice MČ Prahy 4 zakoupila stovku bicyklů a zařízení pro automatickou půjčovnu Homeporte, ale neinstalovala je a tato kola už několik let reziví v radničním skladu, čímž byl úplně zablokován rozvoj systému i z hlediska celé Prahy.
- MČ Praha 4 dlouhodobě odmítala instalaci cyklostojanů v rámci akce TSK. (Zajímá se o ně teprve nyní po dvou letech…)
- Na hlavních ulicích, které má Praha 4 ve správě, neexistuje žádné opatření určené primárně pro dopravu na kole. (Všechny vyznačené pruhy a předsunutá stání jsou na ulicích ve správě magistrátu).
- MČ Praha 4 dovolila na Pankráci postavit komerční monstra a zkapacitnit automobilové komunikace bez jakékoliv infrastruktury pro cyklodopravu. Následně si stěžuje, že jí tudy jezdí příliš mnoho automobilů a vinu klade Praze 2 za drobnou úpravu na magistrále.
Já vím. Radnice Prahy 4 se domnívá, že koho zmíněné skutečnosti štvou, může si pro uklidnění dát kolo na střechu auta, dojet k Labuti, tam si padesátkrát objet po cyklostezce rybník a pak bude v pohodě…
MichalV 7. 12. 2009, 13:24
Souhlas. Jezdím do práce z P10 na P4 a zatímco na Desítce je nějaký pokrok vidět (letos např. cyklopruhy v Záběhlické), tak po Čtyřce musím jet komplet mezi auty.
Simon Valentiny 7. 12. 2009, 14:30
perlicka z dnesni fronty: " Nová cyklostezka spojí Dolní Břežany se sousední Libní. Na stavbě asi pět kilometrů dlouhého úseku ..."
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=283&r=mfpraha&c=1300250#utm_source=idnes.cz&utm_medium=rss
Vratislav Filler 7. 12. 2009, 14:40
S.V.: Pozor, ta Libeň je vesnice kousek od Břežan, takže to není blábol, ale skutečná stezka ve Středočeském kraji. Asi jako jsou v Praze dvoje Háje a Hájek.
Simon Valentiny 7. 12. 2009, 15:59
uz jsem si to nazoomoval, omlouvam se redakci mf ;)