Absolutní odpovědnost

Obava o svou vlastní bezpečnost je dle průzkumu GFK největší překážkou v rozvoji cyklistické dopravy v Praze. K bezpečnosti cyklistické dopravy v Nizozemsku a Dánsku výrazně přispívá i to, jakým způsobem se zde řeší dopravní nehody. Jedná se o zásadu ,,absolutní odpovědnosti” toho silnějšího. Je to prosté. Ten, kdo v centru města manipuluje s dvě tuny těžkým automobilem, se považuje za zodpovědného za škody, které tímto zařízením ostatním lidem způsobí. Zavedení takového pravidla snižuje počet dopravních nehod s chodci a cyklisty a činí jízdu na kole v městském prostředí výrazně bezpečnější.

Princip této zákonné úpravy vám v krátkém dokumentárním filmu představí nizozemský koordinátor mezinárodní organizace Fietsberaad, Hans Voerknecht. Dozvěděli jsme se o něm z Copenhagenize.

Titulky:
Zabiješ nebo zraníš pistolí: dají tě do vězení.
Zabiješ nebo zraníš autem: dají ti pokutu a trestné body.
Absolutní odpovědnost
Kdo je zodpovědný při nehodách aut a cyklistů?
V Nizozemsku je to vždy auto…
A to proto, že…

Hans Voerknecht:
Když dojde k nehodě, obecně platí, že zodpovědný je řidič auta. A i kdyby řidič řekl něco jako ,,podívejte se, ten cyklista tak divně zakličkoval, a já už jsem s tím prostě nemohl nic dělat,” tak soudce mu na to odpoví zhruba toto: ,,Jenže vy jste o tom cyklistovi věděl. Vy víte, že takové věci cyklisté občas dělají, takže ve chvíli, kdy jste toho cyklistu viděl, jste měl přiměřeně zpomalit. Takže i tak jste za to zodpovědný.”

Jen v situaci, když řidič stojí a cyklista mu, dejme tomu, narazí z boku do dveří, pak řidič samozřejmě není za tu nehodu zodpovědný.

Určitým způsobem tady v Nizozemsku říkáme: Řidiči by si měli uvědomovat, že se nacházejí v zařízení, které může zabít. A tak by se v takové situaci měli chovat odpovědně.

Titulky:

Spojené království je jednou ze čtyř západoevropských zemí, která pro ochranu cyklistů a chodců neaplikují pravidlo absolutní odpovědnosti.

Absolutní zodpovědnost opravňuje oběť nehody k náhradě škody, pokud řidič neprokáže, že vina je na straně cyklisty nebo chodce.

Absolutní zodpovědnost vede k opatrnější jízdě — a také k opatrnější jízdě na kole, protože cyklista, který narazí do chodce, je také automaticky zodpovědný.

Absolutní odpovědnost podporují:
The environmental Law Foundation
Safer Streets Coalition
Roadpeace
CTC
IPayRoadTax.com

Krátký film vydala Quickrelease.tv a I Pay Road Tax.com

V České republice se prozatím o zavedení takového opatření neuvažuje. Jsem si ale jistý, že časem na něj dojde. Cesta z Divokého východu do Evropy vede tudy, ne městskými tunely nebo zvyšováním hlukových limitů.

Podpořte nás

Komentáře - uzamčeny

  1. 101

    R.V: blahopřeju ke stému příspěvku v diskusi! ;-) Pokud jde o průzkumy: Tranzit činí na území Prahy mizivé procento cest. Přes 90% aut projíždějící po magistrále za Muzeem má cíl v rostlé Praze. Po Blance samozřejmě bude jezdit jistá část tranzitní dopravy, to je ale dané prozatimní neexistencí severní části Pražského okruhu. Blanka se rozhodně neměla začít stavět dřív, než ona chybějící severní větev PO, kterou teď bude (k velké radosti např. obyvatel Holešovic a Břevnova) po léta suplovat. Když se člověk podívá na mapu, tak zjistí, že tu teď vlastně při neexistenci jistých částí vnějšího okruhu vzniká něco výrazně se podobající ,,roštu” (nechci psát rovnou “roštovému systému”), který do města jenom natáhne auta, která jej mohla objet.

    Svoboda pro všechny: Tady se všeobecně nechápe, že právě nadměrné užívání aut činí pohyb po městě nesvobodný. Vy nevidíte ty skupiny obyvatel, které jsou ve městě, kde je nejúčinnějším dopravním prostředkem auto, z mobility vyloučeny nebo jsou v ní tvrdě omezovány: Mládež pod 18, senioři, matky s dětmi, lidi kteří z řady důvodů nemají nebo nemohou mít řidičák, lidi, kteří nemají na auto. Dál je fyzicky dané, že ve městě s určitou hustotou obyvatel není při zachování elementárních požadavků na kvalitu života prostě možné uspokojit všechny kdo by jeli autem. Výstavba dalších komunikací a silniční infrastruktury v hustě urbanizované oblasti vede jen ke zhoršování dopravních podmínek pro ty, kdo autem jet nemohou (a životních podmínek pro všechny). A čím je oblast urbanizovanější, tím víc takových lidí je. A když se podíváte, jak jsou navrhované nové čtvrti, které se staví už s předpokladem převažující dopravní obslužnosti autem, jak se v nich (ne) dá pohybovat veřejnou dopravou, pěšky nebo na kole, když se na takové prostředí podíváte z pohledu těch, kdo auto pro své cesty využívat nemohou nebo nechtějí, tak pochopíte, že to, co je teď v ČR, potažmo v Praze, je vlastně automobilová totalita.

    Když jako řidič vyrazíte do města (a nemáte pro to ten důvod, že něco někam vezete), činíte tak s vědomím, že používáte nejméně efektivní a ohleduplný dopravní prostředek.

    Cyklisté na chodníku? Bicykl je konstruován na plynulou jízdu v rychlostech 15-30 kilometrů v hodině. Na chodníku se pohybují chodci rychlostí zhruba 5 km/h, tedy asi pětkrát pomaleji. Auto je dnes konstruované na cestovní rychlost 100-160 km/h. Na zalidněných městských ulicích se může bezpečně pohybovat tak 30-40, tedy rychlostí třikrát až čtyřikrát menší. Nepřipomíná vám to podmínky, které mají cyklisté na chodníku?
    Tím neříkám, že by se měla cyklistům jízda na chodníku povolit nebo zakázat jízda auty po městě – jen ukazuji, jak podobná je situace cyklistů na chodníku a řidičů ve městě: Oba se pohybuje v dopravně pro ně dost nevhodném prostředí a stejně tam jezdí.

    “Jakmile pro me bude časově, finančně, organizačně a hygienicky lepší použít místo auta, či motorky kolo, tak ho milerád a s radostí použiji. (…) ” : Ano, přesně tak! O to jde. Aby to bylo jednodušší. Aby na kole nejezdili jen zavilí cyklisté, ale (jako v té Kodani) ti, pro které je to prostě výhodné.
    (pokud jde o ta adjektiva “časově”, atd., to by bylo na delší povídání a je to také velmi individuální. Na webu jsou tady k některým těm tématům články s rozbory)

  2. 102

    Ano, auto je neúčinější prostředkem přepravy v drtivé většině případů. Proč tedy někomu nabízet, a někdy až skoro nutit, pro něj neefektivní způsob dopravy, když nejsou vytvořeny a dlouho nebudou podmínky, nemám na mysli legislativní, ale stavební a urbanistické, k tomu aby auto nechal doma, jako neefektivní způsob přepravy.

    A že některé skupiny jsou množstvím aut ve městech “utlačovány” o tom nejsme ve sporu, ale tak to bude vždy. Vždy byla a bude nějaká skupina “utlačována”, protože v množině lidských potřeb a preferencí je tolik prvků, že nikdy nevytvoříte takovou podmnožinu, charakterizující uspokojení těchto potřeb pomoc dopravního prostředku, tak aby zahrnula všechno.

    Při srovnávání cestovní rycholsti nelze brát pouze konstrukční rychlost, ale spíše dát poměru rychlost, kterou může cestovat ten či onen dopravní prostředek na stejném místě a ve stejnou chvíli. Vezměme si tedy bežnou ulici. Auta jedou +- 50 km/h a cyklisté 20 km/h (beru průměr vašeho rozmezí) auta se tedy pohybují 2,5 rychleji než kola. Pokud pojede cyklista stejnou rychlostí po chodníku, tak při stejné rychlosti, pokud mu množství chodcu vůbec dovolí jet po chodníku, bude 4x rychlejší.

    Auto tedy může vyvinout 2,5x větší rychlost, než kolo, zatímco kolo může vyvinout 4x větší rychlost než chodec. a už se nám ten nepoměr trošku mění.

    Samozřejmě debata o jízdě cyklistů po chodníku je naprosto bezpředmětná, jelikož tak prostě jedoucí cyklista nemá co dělat, stejně tak jako jedoucí auto. Chodník je území výsostně vyhrazeno chodcům a tudíž je jen a jen pro ně. Žádná jízda po chodníků autem či na kole, stejně tak jako žádné parkující vozidlo, pokud není místní dopravní úpravou poveleno jinak.

    To je stejné jako by se někdo projížděl autem na stezce pro cyklisty a řekl by, že pokud jedu tudy, tak je jeho cesta efektivnější a že se na silnice, například kvůli tomu, že je začátečník, cítí ohrožen ostatními.

    Ani jedno prostě není možné. Tečka.

    Debatě k uvedeným překážkám bych se rozhodně nebránil, ale máte pravdu v tom by na tomto místě byla trošku off-topic. A pravdu máte v tom, že je to velmi, velmi individuální a tudíž si myslím, že by jsme se nakonec stejně nedobrali nějakého aspoň trošku rozumného konce, nebo návrhu řešení, které by bylo přijatelné pro všechny.

  3. 103

    p. R.V.,
    většina z nás, co píšeme o cyklistice ve městě, na kole po městě v plném provozu jezdíme. A zároveň drtivá většina z nás má řidičák a jezdí i tím autem. Známe situaci velmi dobře z obou stran a víme o čem mluvíme. Tvrdit něco o něčem co jsem nezkusil a nemám zažité je dost riskantní. (když tak mne, prosím vyvedte z omylu o vašem používání kola)
    Teorie, kterou nám ukazujete je jedna věc, praxe je ta druhá, promiňte mi to, ale mám ten pocit, že ta praxe vám opravdu chybí.

  4. 104

    Mozna me uz dostihlo stari, ale nejak si nemu rozpomenout, ze bych mluvil o nejake teorii.

    A nebo snad berete cyklisty propletajici se mezi na chodniku, cyklisty vesele si to hasici na kole, a i na cervenou, po prechodu, nebo cyklisty jedouci v jednosmerce spatnym smerem, ktere vidavam jako teorii?

    Co se tyce meho pouzivani byciklu, tak to je dle meho nazoru irelevatni, ale budiz. Na kole jezdim, a to velmi casto, ale davam vyhradne prednost jizde v prirode, pokud jedu na horskem kole, a nebo jizde po silnicich nizsich trid, pokud dostanu chut provetrat silnicni kolo.

    Tato debata vsak neni o tom, kdo jak kde jezdi, ale predstave, nebo spise myslence, zavest pravidlo o a.o., protoze by to dle nazoru nekterych, zlepsilo celkove postaveni cyklistu v provozu.

    Tito nadsenci si vsak neuvedomuji, ze mluvi za velmi malou cast obyvatel. Skupina “zatvrzelych” cyklistu je tam mala, ze prosazovani zajmu teto skupiny, ma dle meho nazoru stejnou vahu, jako prosazovani nazoru skupiny lidi, kteri si ve stredu rano berou modrou kravatu.

    Navic, jak jsem uz jednou psal, tato mala skupina pokrytecky vyzaduje dodrzovani pravidel po skupine mnohem vetsi, zatimco ona sama se dodrzovanim stejnym pravidel vubec netrapi. Viz. fotografie k clanku o uzavreni naplavky, ktere jasne ukazuji cyklistu jedouciho v protismeru, nebo po chodniku, zatimco popisky pod fotografiemi tyto prestupky bagateluzuji. Nebo fotografie z jarni cargo cyklojizdy, ktere se daji najit na internetu a na kterych clovek vidi, cyklisty vesele popijejici pivo, pred zapocetim jizdy, cyklisty blokojici chodcum vstup do metra, cyklisty jedouci na kolech domaci vyrobi, ci upravy, mluvi samy za sebe.

    Kdyby stejne prohresky spachaly automobiliste, tak je ohen strese, ale protoze jde o cyklisty, tak je zda se vse v poradku.

  5. 105

    pro RV (104): jízda cyklistů po chodníku Rašínova nábřeží byla při oné zpatlané uzavírce náplavky legalizována dočasným dopravním značením, které je i na fotografiích vidět. Takže cyklisté na chodníku nic neporušovali…
    To jen pro upřesnění skutečného stavu, který pro svůj výklad inspirovaný principem kolektivní viny pomíjíte.

  6. 106

    Dobre, mate pravdu. Poznamka o jizde po chodniku mi ujela a omlouvam se za ni. Kazdopadne to stale nevysvetluje bagatelizovani prestupku cyklisty jedouciho “v protismeru”. Nebo toto pocinani, bylo docasnym znacenim tez povoleno?

    A k principu kolektivni viny. Nerikam, ze vsichni cykliste jezdi po chodniku a z pravidel silnicniho provozu si delaji trhaci kalendar. Ale po chodniku jich jezdi vic, nez napriklad aut ci motorek po cyklostezkach.:-)

Další z rubriky

Neděle bez aut: impuls pro cyklistické Nizozemsko :)

21. 07. - Inspirace
Přinášíme překlad článku, jež vyšel na blogu People for bikes. Jeho autorkou je Angela van der Kloof, která vyváží nizozemská dopravní řešení do jiných částí..více

Tallinn :)

18. 07. - Inspirace
Hlavní město Estonska je počtem obyvatel srovnatelné s Brnem. Z metropolí Pobaltských států působí nejvyspěleji. Čekal jsem méně cyklopruhů i kol ve městě. MHD je..více

Břeclav cyklodopravní 2

11. 07. - Inspirace
Tuto středu jsem poprvé vystoupil v Břeclavi. V krátkém článku přináším fotky toho, co mne zaujalo. Před návštěvou jsem věděl o cyklopruzích, které už od..více

Nizozemsko v Česku (7), závěr 4

09. 07. - Inspirace
Sérii článků o Nizozemsku uzavírám optimistickým závěrem. Potenciál nárůstu cyklistické dopravy v Česku je velký. Rekreační jízda na kole je u nás velmi oblíbená. Stejně..více

Rodina na kolech: projížďky s holkami 6

04. 07. - Inspirace
Jsme čtyřčlenná carfree rodina s dětmi ve věku 4,5 a 2,5 roku. Bydlíme v Praze na Jižním Městě, kousek od centrálního parku. Pro mne osobně..více

Nizozemsko v Česku (6), co s tím 6

02. 07. - Inspirace
Předposlední díl bude o tom, co pro mne Nizozemsko znamená, co ke zlepšení můžete udělat vy, co města, co Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), co..více

Anketa

Jezdíte po Praze na kole nejvíc dopravně, rekreačně nebo sportovně?

Výsledky →

Loading ... Loading ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru