Zprávy z březnové cyklokomise

Na jednání Komise pro cyklistickou dopravu v pondělí 15.3.2010 se potvrdilo, že na letošek není dostatek peněz. Aspoň že se staví Vítkov a z neznámých důvodů i park na Jižním Městě, kde už cyklostezka je. Co je ale horší, u řady úprav v městském parteru hrozí rekonstrukce, která se na cyklisty vykašle. Naopak potěší budoucí rekonstrukce Myslíkovy ulice. Dostatek peněz je jen na stojany, ale o ty zase není zájem. Je asi na čase požádat městské části v centru, aby se konečně rozhoupaly a o stojany na svém území si magistrátu řekly.

Peníze? Nemáme!

V letošním rozpočtu je na investice do cyklistické dopravní infrastruktury vyhrazena polovina loňské částky, tedy pouze 25 milionů korun. Přitom stavby, které letos už mají stavební povolení, jsou za čtyřicet, nemluvě o těch, které letos projdou řízením a získají jej. Cyklokoordinátor bude v radě zastupitelstva žádat navýšení o dalších 25 milionů, šance jsou ale malé.

Přece se staví

,,Takže magistrát prý začal obcházet městské části s výzvou ve stylu: Jestli chcete, aby měla rekonstruovaná křižovatka tam a tam lepší úpravu pro chodce a cyklisty, musíte přisypat ze svého. Jinak vám na dvacet let zrenovujeme stávající horror.“

I přes kritický nedostatek financí se v Praze nachází několik staveb, které jen ,,čekají na počasí“. Práce už začaly na Vítkovském tunelu na trase A25, ten by měl být hotový v červnu. Vzhledem k nutnosti sanovat a izolovat sto let starou stavbu spolkne tunel asi dvě pětiny letošního rozpočtu.

Údajně jsou už pryč zábrany, které v listopadu znemožnily používat už dokončenou část stezky. Takže se zase může jezdit od Bulhara na Tachovské náměstí.

Druhou velkou stavbou letošního roku, na které se do země kopne co nevidět, je vedení cyklostezky centrálním parkem na Jižním Městě. Jako místní rezident si nemohu v této souvislosti odpustit pochybnost o potřebnosti této stavby. Proč se staví stezka někde, kde se už dnes dá jezdit naprosto v pohodě? V Praze jsou přece desítky míst, která zatím nejsou pro cyklisty průjezdná vůbec. Ty dva miliony by se tak daly utratit podstatně účelněji.

Výsatba dřevin na plánovaném úseku A1 u ulice Roztocká začala jejich kácením.

Za evropské peníze

Cyklistická opatření se ve městě naštěstí nestaví jen za vyhrazené investiční peníze. Zdroje se dají získat i odjinud a prvky příznivé pro jízdu na kole v sobě obsahuje i řada staveb financovaných z jiných kapitol (a nebo taky ne, o tom ale až v další kapitole).

Praha si podala žádost o grant 100 milionů Kč do strukturálních fonůd EU. To je částka podmiňující realizaci závěsné lávky z Komořan do Lahovic pod Pražským okruhem a další drobnější stavby. Na evropské peníze čeká i dvojice připravených staveb: stezka od Labutě na Kačerov a spojnice A23 Perucká — Vršovice — Michle.

Výzva končí v květnu, smlouvy mají přijít na řadu v září. Optimisté praví, že se stavbami bude možno započít v létě (?)

Neděste se Legerky

Poté, co bylo vyhodnoceno, že Legerova ulice zůstane definitivně pouze třípruhová, nastává čas na trvalejší řešení. To bude probíhat v několika etapách. V první tam bude pouze volný prostor a parkování. S integrací
cyklodopravy se ale počítá v budoucnu: při rozsáhlejších úpravách v jedné z dalších etap.

Drobnost, která potěší

Zdá se, že letos se bude rekonstruovat Myslíkova ulice a že tamní strašlivá dlažba bude nahrazena asfaltem. Kdo ty kostky znáte, volejte hosana! Především výjezd z centra na náplavku se tak konečně stane snesitelnějším. Ale zakřiknout bychom to neměli, červen, kdy se má začít pracovat, je ještě daleko, a v Praze jeden nikdy neví.

O stojany není zájem?

Na městské stojany je letos vyhrazeno 2,8 milionu kč. Peněz by mohlo být i více, ale údajně není na více stojanů poptávka.

Říkám si, jak čí, já třeba poptávám stojan před knihkupectvím na Václavském náměstí, kde zatím žádný není. Ale o stojany si může říct jen městská část a jednička, zdá se, má stojanů právě tak dost.

Nicméně proč je neoslovit? Chybí-li vám někde stojan, především na Praze 1, 2, 3 nebo 4, můžete jim napsat. Je to snad jediná věc, na kterou je letos dost peněz, tak se třeba konečně rozhoupou.

Mimochodem, nových městských stojanů je v Praze spousta!

Maléry na obzoru — ,,Dočasné“ řešení na Bělohorské?

Vrásky na čele cyklistům přidala čerstvá objížďka hloubeného tunelu pod Patočkovou. Na trase vznikly tři světelné křižovatky a brutální zkpacitnění pro automobilovou dopravu.

Neřešme současné peklo, které tam cyklistům vzniklo (pánbůh zaplať za jižní chodník Bělohorské). Otázka je, co na místě zbude za dva roky, až bude otevřen tunel. Po dostavbě Blanky se lokalita stane opuštěným autodromem, pro cyklisty žádné velké plus. Praha 6 bude žádat návrat do původního stavu, ale ani ten nebyl zrovna optimální. A ruku na srdce: Bude se někomu chtít takovéhle věci bourat? Vždyť by se to někdy v budoucnu mohlo hodit, ne?

Špatné křižovatky na věčné časy?

Ještě větším průšvihem však zavání připravovaná rekonstrukce světelné signalizace řady křižovatek v centru města. Protože nejsou peníze, byla vydána moudrá rada: Stanoví se limity na různé položky v rámci rekonstrukce jedné křižovatky — stejné bez ohledu na to, zda je to jeden přechod, nebo křížení dvou čtyřpruhovek.

Důsledek je, zdá se, jasný: Velké křižovatky jsou vesměs nad limit a jistě uhodnete, co se na nich dá osekat nejdřív. Takže magistrát prý začal obcházet městské části s výzvou ve stylu: Jestli chcete, aby měla rekonstruovaná křižovatka tam a tam lepší úpravu pro chodce a cyklisty, musíte přisypat ze svého. Jinak vám na dvacet let zrenovujeme stávající horror. Cyklokomise je už teď 15 milionů v mínusu, takže nemůže dát nic. Situace je absurdní především s ohledem na jiné rozpočtové kapitoly.

Dovolím si prohlásit, že kdyby místo rekonstrukce deseti křižovatek mizerně udělali sedm pořádně, bylo by to pro budoucnost Prahy výrazně lepší. Ale uvažuje v tomhle městě ještě vůbec někdo dál, než do května, září nebo konce roku?

Perličky a drobnosti

  • V ulici V Náklích byl umístěn zákaz vjezdu motorovým vozidlům, ale po stížnosti projíždějících řidičů na Praze 4 byl dočasně zapytlován. Názor MČ je, že ,,značky jsou správné, ale ne správně“.
  • Čerstvý radní pro dopravu Mareček vyslal na jednání svého poradce, aby se jeho prostřednictvím seznámil s tím, jak komise funguje. Osobní přítomností komisi nepoctil. Zájem o návštěvu komise naopak projevil nový dopravní odborník Auto*Matu Vašek.
  • Výměna na postu ředitele Povodí Vltavy by mohla zlepšit komunikaci a přinést řešení některých dlouhodobě problematických úseků.
  • Odbor městského investora (OMI) projevuje eminentní zájem o realizaci náplavky pod Vyšehradskou skalou. Pokud tuto stavbu (sloužící v podstatě jako sanace nestabilního masivu) někdo prohlásí za cyklostezku, bude stávající cenový rekord cyklostezky Rokytka ponechán daleko vzadu. Tahle stavba má stát 0,7 miliardy.
  • V letošním roce přibude 20 míst na sčítání cyklistů. Snad jich zase nebude 40% umístěno v rozporu s původním zadáním…

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: cyklokomise

Komentáře - uzamčeny

  1. Minulý týden jsem projel část A25 od Tachovského nám. k Vítkovskému tunelu a zpět až do Seifertovy ulice. Na zátarasy jsem nenarazi. Mezi Tachovským nám. a tunelem se zrovna pracovalo na nějakém schodišti :-).

  2. Priznam se, nejvic mi vadi dira na A2 v centru. Tam kdyby se neco vymyslelo ale to je jen utopie.

  3. Zmiňovaná část A25 sjízdná je, až na to sklo všude…

    Co se týče stojanů, asi by bylo lepší místo dílčích „výkřiků“ a individuálního žadonění o to konkrétní místo, pokusit se o nějakou koncepci jejich umísťování. Proč by třeba nemohl být před každou sámoškou na sídlišti stojan? To samé platí o knihovnách, školách, nákupních centrech, atd…. (čerstvá zkušenost: stojan, co byl u Bauhausu v Kobylisích už tam není…)

    Nějaké novinky ohledně A2 od hranic Prahy směrem na Klecany? Tuším, že v plánu bylo protáhnout asfalt za hranice města, ale zatím to asi vázne na PV…?

  4. ad. Central park Jižního města:
    Dnes se jezdí po asfaltovém centrálním chodníku, který však slouží především jako promenáda. Nově bude tato cesta v mlatu a malých kostkách a bude to velmi příjemné místo pod alejemi platanů – samozřejmě pro pěšáky, maminy, pejskaře atd. Na základě cyklokoncepce Prahy 11 (r. 2007) se podařilo dostat do již již 15 let probíhajícího projektu obnovy Central parku (OMI MHMP) – úplně na poslední chvíli. Vznikne tak samostatná stezka při severní straně parku (mezi (L)Opatovem a Hájemi) – oddělená od pejskařů, chodců atd. Tato stezka má smysl, protože je na prozatimní Greenway Praha – Vídeň, celoměstské A 22 a je to páteř pro směr JM-Krč- Braník a navazovat bude na budoucí další stezkoidní páteře (A 42-A 21). …a 2 melouny je ještě dobrá cena. Na obnovu parku jdou peníze postupně, tak se prosím během roku nedivte, že to jde celé salámovou metodou.
    S.

  5. Epo: Cílem tohohle „žadonění“ je především nahlodat městské části, které prostě o stojany vůbec neprojevily zájem. Jsou MČ, které mají koncepci, vytipovaly hlavní lokality (stanice metra, školy, školky, úřady, koupaliště) o ty zažádaly a ty dostaly. Pak jsou ale MČ, které nabídku magistrátu odmítají, protože prostě nechtějí podporovat cyklistiku ve městě a bojí se, že kdyby ty stojany rozmístili, tak je lidi začnou používat.
    Takže cíl je zasílat podněty odpovědnému úředníkovi na odboru dopravy MČ v takovém množství, aby pochopil, že je zde opravdu vážný zájem. Pokud se použije metoda „napište svým politikům“, tak oni se tím podnětem musejí zabývat a musejí ho (alespoň formálně) zdůvodnit.
    A konečně, když MČ něco tiše ignoruje, je to menší ostuda, než když odmítá prospěšnou věc, která je navíc nic nestojí. A když se to o dané MČ všeobecně ví.

    Pokud jde o stojany před samoobsluhami a podobnými podniky. Ty městská část stavět stejně nebude. Nejvýš třeba před divadly nebo kiny, ale ne před obchody. Podnikatel prostě musí mít o cyklisty zájem – když ho nemá, jeho chyba (akorát je třeba mu to vhodně naznačit).

  6. Slávku, S tou budoucí podobou parku jsi mě teda nepotěšil. Ne, nevadí mi stezka na severu, i když to k ní budu mít dál, ostatně dvě cesty lepší, než jedna. Ale:
    – Přes park už jedna mlatová cesta vede (podél škol) a slouží akorát k venčení psů. Po pár letech od dokončení (tipuji) je v příšerném stavu, po každém větším dešti se mění v jezero schůdné jen po obrubnících.
    – Kostky v loni rekonstruované části parku (u Hájů) dělají tamní cestu nesjízdnou pro inliny, dětské koloběžky (nyní velmi rozšířené) atd. Kdosi tam dokonce na ty infoplakáty napsal vzkaz Bémovi, jestli ví, jak vypadá chodníková dlažba.
    – A ještě jeden důsledek to bude mít: Každý, kdo bude chtít učit děti na inlinech, každý se skládací koloběžkou a každý, kdo se nebude chtít vyhýbat loužím, se stáhne na cyklostezku. Dneska jsem si projel Modřanskou (sluníčko, teplo, pozdě odpoledne), takže si dovedu představit, jak to na té stezce bude nakonec vypadat. Možná to skončí tak, že budu i nadále jezdit po nové, mlatové cestě prostředkem parku, pod vysázenými platany. (a na autobus na skládací koloběžce místo parkem přes sídliště)

  7. Tak jsem si dneska ráno projel ten Vysočanský zázrak, v podstatě spokojenost, člověk musí zavřít oči a představit si, že tam nejede úplně sám a že to snad něco za ty peníze vydrží a nebude to příští rok samá díra , a že to odpoledne nebude plné inlinistů a důchodců s pejskama….
    Za celou dobu jsem přímo na novém úseku potkal jednoho cyklistu ( na jediném blbém místě u zrcadla na zigzag otáčce samozřejmě:-D ) ..
    Pak jsem se ovšem úplně ztratil při podjezdu spojovací/čuprova a mrskal se v koloně někde za palmovkou až sem se opět domrskal na Rokytku… a pak klasika rohanský-centrum…
    V podstatě spokojenost

  8. újezďák: Já tam potkal ještě dva kopáče, kteří kutali díru v nájezdu na zavěšený most přes Ocelářskou (na druhé straně už díra je). A na mostě přes Poděbradskou zase chybí jeden z deklů přes střední podélný odvodňovací žlab. Prkotiny, celkově je to luxus oproti cestě po Poděbradské/Českomoravské.
    A odpoledne? Houstne to tam až běda. Inline, děti, psi na lajně, hloučky lidí… Ale proto to tam koneckonců je. Když je pěkně, doporučuju jezdit „po staré“ podél potoka.

  9. v 7.35 tam byla jen opuštěná díra, toho deklu jsem si nevšiml, třeba tam v ráno ještě byl ?
    Dík za varování, to odpoledne zvážím normálně je to pro mě zajížďka jedu Jungmannovo-Vítkov-Jarov-Kyje-újezd a tak se lidem stejně nevyhnu…

  10. pekas: Já musel včera v 17 hodin odpoledne spěchat z Nuslí do Komořan. A tuším, jaký osud Vysočanskou stezku čeká…

  11. V.Filler : Vidím stezku velikou, jejíž plocha se bruslaři zalyká, to místo slove cyklostezka, pýcha našeho národa, před kterou se skloní o prostý cyklista a kolo povede, aby nenarazil hlavou do tam sedících a hrajících si lidí….

  12. V. Filler: no jasne, mne spis slo o to, jestli komise nema nejakou moznost protlacit neco jako celkovou koncepci – mame na stojany tolik a tolik, x jich pujde na Prahu 1, y na Prahu 9, … a jejich instalace je zadouci tam a tam.
    Je sice dobre, kdyz se mi podari vyprosit si u magistratu stojan dejme tomu u KD, ale mela by existovat neco jako obecna koncepce mesta jako celku umistovat stojany u KD (bez rozdilu). Je dost smutne, ze de facto Praha neni Praha, ale soumesti Prahy1 – XX a celek nema jednoznacny vliv na jedn. casti.
    Je mi jasne, ze s obchody je problem, protoze se jedna o soukrome objekty, ovsem prostranstvi pred nimi je dost mozna obce (nevim, nejsem si jisty – asi je to pripad od pripadu).

  13. Bohužel, město funguje tak, jak funguje. Původní zadání města bylo ve smyslu „zvolte si na MČ 7 lokalit, stojany dostanete“. Nyní se měnilo na „Peníze máme, když chcete další místa, navrhněte je.“ KCD k tomu připravila nějaký manuál a doporučení kam a jak ty stojany dávat (včetně nákresů vzorových řešení atd.). Teoreticky je pak vlastně správné nechat vlastní výběr stojanů na městských částech, ony přece znají svůj obvod nejlépe, vědí, kam jejich obyvatelé na kole jezdí a kde to parkování potřebují. Teoreticky tedy, že, protože jsou MČ, které bohapustě tvrdí, že u nich cyklisty prostě nemají.

    Ale donutit k čemukoliv městskou část, která něco nechce, můžou jedině její občané. Na to je KCD na magistrátě prostě krátká.

  14. Epo, Vratislav: Máte pravdu, ale myslím si, že vina je na obou stranách. MČ sice v instalaci stojanů moc aktivní nejsou, magistrát to zase bere jako záminku nic moc pro to nedělat.

    Nedovedu si představit, že by v Paříži instalovali Vélib tím způsobem, že napíšou jeden či dva dopisy starostům městských částí s žádostí, aby si to pro svou část vyjednali… Už když se to takhle řekne, tak je každému jasné, že to nebude fungovat…

  15. Vratislav Filler [@ článek]
    Vrásky na čele cyklistům přidala čerstvá objížďka hloubeného tunelu pod Patočkovou. Na trase vznikly tři světelné křižovatky a brutální zkpacitnění pro automobilovou dopravu. (…) Bude se někomu chtít takovéhle věci bourat?

    Jedná se o objížďku Myslbekova – Bělohorská – Pod Královkou?
    Včera jsem tudy jel (kolmo) tam i zpět a vrásky nemám – nějak jsem k nim nenašel důvod.
    Jediné zkapacitňující změny, které jsem si oproti minulosti všiml, bylo vyhnání parkujících vozidel z Myslbekovy a administrativní vytvoření levých jízdních pruhů povolením jízdy po tramvajových kolejích. Po skončení objížďky se to nemusí bourat, stačí sundat ty dopravní značky. Zbude SSZ Pod Královkou × Bělohorská a signalizovaný přechod v Myslbekově. Obojí může klidně fungovat (s jiným programem) i po skončení objížďky, navíc případné úplné zrušení SSZ není zas tak problematické.

  16. Možná se to sem úplně nehodí (tam, kde by se to hodilo, je již bohužel diskuse uzavřena), ale všiml jsem si jednoho drobného zlepšení na průjezdu parkem na Petříně: Legální trasy od Strahovských kolejí dolů do Hellichovy (tedy směr centrum), i přes růžový sad k lanovce (směr Pohořelec) jsou nyní na parkových cestách hustě a přehledně vyznačeny piktogramy (stejnými jako jsou na náplavkách). Je to docela rozdíl: zdejší cesty tvoří úplný labyrint, dříve bez značení mohlo být s menší místní znalostí problémem oficiální trasu neztratit. Bohužel značení zatím chybí na kratším úseku mezi jezírkem a Hladovou zdí, kde právě skončila rekonstrukce, ale to je jen malá část. Zdá se tedy, že na tento průjezd parkem někdo „nezapomněl“ – prima!

Další z rubriky

Průjezd holešovickou betonárkou: spojení podél vody 13

Dnes v 11 hodin dopoledne se slavnostně otevírá zrekonstruovaný průjezd skrz pozemky společnosti Skanska mezi Trojským..více

Nové cykloboxy na Praze 10 2

U stanice metra Strašnická a u radnice MČ Praha 10 se objevily nové veřejné cykloboxy určené..více

Nové cyklopruhy na Florenci 2

V rámci obnovy světelné signalizace (SSZ) na křižovatce ulic Sokolovská a Ke Štvanici přibyly u..více

Fotogalerie z Průvodu vypuštěných duší :)

V pondělí 12. června prošel centrem města Průvod vypuštěných duší – happening na podporu cyklistické..více

Strasti cyklopřejezdu na Elsnicově náměstí: dočasné zrušení 2

Není to tak dlouho, kdy jsme vás v listopadu informovali o novém světelném podsvícení nebezpečného..více

Kauza: pěší zóny na Praze 1 16

Rada městské části Praha 1 na svém zasedání v úterý 2. května rozhodla o omezení..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru