Lodě na vodě, náplavka v…

Výstava Lodě na vodě po roce opět uzavřela jižní náplavku, nejfrekventovanější cyklotrasu v historickém centru Prahy. Organizátoři letos stanovili objízdnou trasu vrchem, přes křižovatku Výtoň. Lepší něco nežli nic, nicméně trasa, na které za pěkného dne projede denně přes tisíc cyklistů, byla po celý týden tažena přes čekárnu tramvajové zastávky a po osmdesát centimetrů širokém chodníku.

Náplavka zavřená, chaos na Výtoni

Jižní náplavka, pro cyklisty pracně vybojovaná v roce 2007, je dopravně nejvýznamnější cyklotrasou v centru města. Je něčím jako pražskou cyklistickou magistrálou; ze sčítání na Podolském nábřeží a Výtoni vyplývá, že po ní v některý pracovní den projede i více než patnáct set cyklistů. Přesto se stává již tradicí, že se na jaře na týden zcela uzavře kvůli pořádání výstavy lodí.


Výstava zabrala celou náplavku. (Všechny fotografie v článku, z pracovních dnů: Tomáš Prousek)

Náplavka přitom není žádnou výletní trasou: sčítací profily v Podolí (viz zde), odkud na náplavku pokračuje přes 70% cyklistů, prokazují, že trasa je využívána především dopravně. Cyklisté, kterým je tak zkomplikovaná cesta, nejsou žádní výletníci, ale normální lidi, co normálně jedou do práce.


Sčítání cyklistů v Podolí ve třech pracovních dnech. Převažující dopravní využití je jasně patrné z podoby ranní špičky. (obrázek vygenerovaný zde)

Po loňských stížnostech na uzavření náplavky bez náhrady se letos pořadatelé výstavy pokusili o vyznačení objížďky. Dobře míněná snaha bohužel vyšla nazmar: Kdo znáte křižovatku na Výtoni nebo jste tam v inkriminovaném týdnu jeli, chápete proč: Táhnout trasu, po které ve špičce projede několik cyklistů za minutu, po zalidněném chodníku širokém na několika místech méně než metr, není zrovna nejlepší nápad. Silničním ekvivalentem takové objízdné trasy by bylo třeba, kdyby se kvůli týdenní výstavě na Nuseláku vedla objízdná trasa obousměrně ulicí Bělehradskou.


Průjezd tramvajovou zastávkou na Výtoni. Nenechte se zmást cyklisty na vozovce, objížďka je vedena po chodníku.

Vedení objížďky takhle nevyhovujícím koridorem bylo pro všechny přítomné nejen nepohodlné, ale také přímo nebezpečné. Tomáš Prousek z cyklokomise nafotil několik cyklistů, kteří se proplétají davem, nebo dokonce seskakují do v protisměru do frekventované vozovky, protože se na uzounký chodníček prostě už nevejdou. Ani se už raději neptám, jak by takovým místem projel cyklista s nákladním kolem nebo daleko běžnějším dětským vozíkem.


A takhle to vypadalo v nejužším místě.

Stačilo by málo?

Možná by stačilo rozmístit výstavu trochu jinak a v širokém místě náplavky nechat za stánky volný třímetrový průchod a průjezd. Vždyť náplavka je na to široká dost. Bohužel, nebylo TSK vynuceno — a zřejmě být nemohlo.

Náplavka patří městu, které (zastoupené Technickou správou komunikací) má ohledně využití náplavek smlouvu soukromým správcem náplavky. Ten pak podepisuje smlouvy s dočasnými i trvalými nájemci. Ovšem úřadem zodpovědným za dopravní režim (trvalý i dočasný) je Úřad Městské části Praha 2. Ve smlouvě mezi TSK a správcem je klausule, podle které nesmí být na náplavkách zrušen průchod pěších či průjezd cyklistů. Tato smlouva byla konáním akce zjevně porušena.

To ale nikoho netrápí. Pořadatelé výstavy jsou údajně známí známých na Praze 2 a známe, že známí, co se znají, si věci oznámí podle svého. Nějaká smlouva? TSK? Cyklisté? Ať si zvykají, na náplavce by stejně neměli co dělat!


Úzký prostor někdy vedl cyklisty k nebezpečné jízdě v protisměru.

Braňme náplavky

Současné využití náplavek jako páteřního průjezdu centrem pro cyklisty je na některých místech stále trnem v oku. Je to částečně oprávněná stížnost, dopravní cyklisté jezdí po náplavce rychle a někdy dost bezohledně. Vyhrazení náplavky pouze pro pěší a cyklisty výletní a pomalé by atmosféře na náplavkách jistě prospělo. Jenže dovedete si představit, že by nějaká síla zajistila vyznačení souvislých a bezpečných cyklopruhů od Vyšehradského tunelu po Štefánikův most?

Do doby, než se takový zázrak stane, jsou náplavky to nejlepší, co máme — a musíme si je hájit. Proto se nebojte projevit svůj názor, a byli-li jste v týdnu, kdy probíhala výstava lodí, při průjezdu na Výtoni vmanipulováni do nebezpečné situace, nerozpakujte se sdělit tuto skutečnost odboru dopravy na Praze 2 společně s důrazným přáním, aby se taková situace už nikdy neopakovala (obecný návod najdete zde) . Nepotěšíte je — ale oni vás také nepotěšili.

Podpořte nás

Komentáře - uzamčeny

  1. 1

    Taky me to pekne nastvalo, s kamaradem jsme tam jeli a bylo to dost narvane. Nastvani nebyli jen cykliste ale i chodci kteri prisli o prochazku u vody a museli cuchat auta

  2. 2

    A co do pristiho roku udelat cyklostezku na opacnem brehu (tam, co je ted divoke parkoviste) a vest objizdku tamtudy? Schody na zel. mostu se daji 3 dny vydrzet.

  3. 3
  4. 4
  5. 5

    To uzavření by bylo samozřejmě nejlepší ale bohužel tam je silnice s jednim pruhem. Pochybuju ze by kvuli nam automatu zavreli nabrezi v jednou smeru :-)

  6. 6
  7. 7

    Bomba, takze jedina poradna a v lete dost precpana cyklostezka s dirou uprostred bude jeste vic precpana. Good job Prague !

  8. 8

    Tohle je podpora cyklistiky v praxi. A zvlášť toto:

    “Na náplavce se také objeví více automobilů. Mimo zásobovacích vozů místních lodních restaurací totiž přibudou i vozy stánkařů…. Kapacita parkovacích míst by se v době konání bleších trhů mohla naplnit. V současnosti je na náplavce k dispozici 105 míst pro auta. Několik z nich však zaberou i stánky.”

    Z jediné cyklostezky v centru vyženeme cyklisty a prostor zaplníme auty a stánky.

    Já bych podobné akce uvítal, pokud by ale po dobu jejich konání byla ulice nad náplavkou uzavřena pro auta. Stejně zhruba v polovině případů jedu radši nahoře než abych se motal mezi výletníky dole – mezi auty dokážu předvídat, co se bude dít, u davu turistů čekajících na loď ne.

  9. 9

    Prujezd (respektive jeho problematicnost) kolem Vltavy v SJ smeru, je bohuzel blokujici faktor pro me kazdodenni dojizdeni do prace. Jezdim tamtudy pouze vyjimecne behem pracovniho tydne a casteji o vikendech – pokazde je to dost hruza. Po letech stravenych v jihozapadnim Nemecku je to dost ledova sprcha. Pokud by byl schopen nekdo poradit ci ukazat cestu stredem mesta (priblizne Karlin-Branik) pro kazdodenni dojizdeni, byl bych vdecen. Zatim se marne pokousim i dle rad na tomto serveru najit klidnejsi trasu bez ohrozeni ze strany bezohlednych ridicu (jedoucich i parkujicich).

    Co se tyce vystavy lodi – nevedel jsem o ni a naplanoval jsem si cestu tamtudy o vikendu. Puvodne s 9 letym synem – jesteze ten nakonec nejel! Projet neslo, musel jsem velky kus jit pesky a navic jsem byl skoro “inzultovan” pani, ktera se rozhodla mi ustedrit lekci v pravidlech a fyzicky mi zabranit jet dale. Jel jsem pomalu za ni nekolik kroku (i nekolik lidi bylo mezi ni a mnou) a stejne jsem ji vadil!Dost absurdni situace.

Další z rubriky

Novinky ke Kampě; proč nechat smíšený provoz? 15

V tomto článku přinášíme jednak sedm novinek k vývoji kauzy a představuji koncept kompromisního řešení cyklodopravy. Pátráme po možné motivaci pro zákaz, kterou může být..více

Uzavření Kampy aplikuje princip kolektivní viny 68

19. 08. - Dění v Praze
Přinášíme další informace k uzavření Kampy a prohlášení Prahou na kole k této záležitosti. Mimo jiné se dozvíte, že starosta Lomecký měl dva měsíce předem..více

Pražačka: ubyly hrboly, ubude kopec :)

14. 08. - Dění v Praze, Mapa
V letošním roce se postupně daří realizovat léta odkládané stezky: lávku pod dálničním okruhem v Komořanech, stezku Zbraslav – Jarov a stezku v Záběhlicích včetně mostku..více

Cyklogenerel Prahy 10 podle vás 3

Jak jsme nedávno psali, Praha 10 je městskou částí, která podporuje rozvoj cyklistické dopravy. V současnosti se připravuje generel cyklistické dopravy a tento dokument je..více

Novinky na Praze 10 :)

07. 07. - Dění v Praze
Po stojanech na Praze 3 nás v redakci zaujaly i novinky z Prahy 10, která ve výstavbě cyklistické infrastruktury postupuje na základě cyklogenerelu z roku..více

Lazarská — Vodičkova — Jindřišská: vyhodnocení 38

30. 06. - Dění v Praze
V sobotu byla plně zprovozněna zrekonstruovaná tramvajová trať od Spálené ulice po Senovážné náměstí. Jak jsme psali dříve, do rekonstrukce nebyl původně začleněn úsek nebezpečné..více

Anketa

Co uděláte po zákazu jízdy na kole Kampou?

Výsledky →

Loading ... Loading ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru