Nízkoprahová infrastruktura

Praha se dostává na rozcestí. Co se dalo snadno vyznačit a levně či draho postavit, je už vlastně hotové. Další cyklistické trasy v centru mohou vyniknout jedině na úkor jízdních pruhů, parkování nebo chodníků. To jsou opatření, které si může vynutit jen velký počet cyklistů projíždějících ulicemi. A i když je Praha už zcela jistě za onou pomyslnou hranicí definující města s existující městskou cyklistikou, na to, aby se začaly značit cyklopruhy v případě potřeby na úkor parkovacích míst, je nás pořád ještě málo.

Přitom třetina pražanů, pokud jde o kolo, spí — čeká na zlepšené podmínky. Jenže jak je do města dostat?

Statisíce lidí v Praze mají zkušenosti s jízdním kolem v přírodě a ve volné krajině, tisíce světoběžníků mají osobní zkušenosti s městskou cyklistikou v zemích západní Evropy. Ale co jim má Praha nabídnout, aby si na kole troufli i do města, ve kterém tráví nejvíc času?

Každý, kdo přichází do nového prostředí, vyžaduje infrastrukturu, která mu začátky jízdy po městě maximálně usnadní. Nazvěme to nízkoprahovou infrastrukturou. Téměř nikdo, kdo doposud nakládal kolo do vlaku nebo na střechu auta a jezdil na výlety po lese, nezačne jezdit po Vršovické nebo Vinohradské. Ten, kdo jezdil v Nizozemsku či Dánsku bez obav, často v Praze kolo raději zaparkuje do sklepa. Přitom ti všichni potřebují jen málo: Podmínky, které jim umožní začít.

Manifest nízkoprahové infrastruktury

Rozhodně netvrdím, že nízkoprahová infrastruktura znamená nutně cyklostezku. Jsou ale rozumné požadavky, které by měla jakákoliv trasa používaná cyklisty splňovat, abychom jí mohli považovat za nízkoprahovou. Zde je můj pětibodový manifest definující infrastrukturu, kterou mohou používat cyklisté bez obav a zvýšených nároků:

Trasa pro cyklisty, která klade za úkol zvýšit podíl cyklistů v městských ulicích, musí splňovat tyto podmínky:

1. Je sjízdná pro každé kolo.

Tedy i pro nákladní kola a kola s přivěšeným vozíkem, tříkolky, pro kola těžce naložená, s dětmi v sedačkách, nákupy v košících, notebooky v brašnách, či vajíčky na nosičích. To znamená žádná schodiště, minimálně hrbolatá dlažba, vyhrazené pruhy táhnout až na hranici křižovatek, dostatečně široké průjezdy, a žádné obrubníky. Městská cyklistika není cyklokros!

2. Je sjízdná pro děti od deseti let.

Jak všichni víme, do deseti let smějí děti jezdit na chodníku. Ale co potom? Zákona dbalé dítě, které není schopné samostatné jízdy v provozu, by po dosažení deseti let zřejmě mělo pověsit kolo na hřebík. (Cyklistům, kteří nedisponují požadovanými schopnostmi dovednostmi je totiž jízda po pozemních komunikacích zakázána). V praxi to znamená buď cyklostezku, nebo klidné ulice s dobrými rozhledovými poměry i pro jezdce s výší očí kolem jednoho metru. Tedy žádné parkování v křižovatkách a podobné prasárny.

3. Nevyžaduje používání přilby.

Pro jízdu na kole obecně přilbu nepotřebujete, pokud nezávodíte, nebo se nepohybujete v prostředí se zvýšeným rizikem pádu či srážky. Cyklista si nošením přilby kompenzuje pohyb v rizikovém prostředí – na downhillu, mimo zpevněné cesty, v provozu. Nízkoprahová infrastruktura je taková, kde se budete cítit bezpečně i bez přilby.

4. Není povinná.

Startovací infrastrukturu nestavíme pro cyklisty, kteří už dvacet let denně dojíždějí z Kladna do Dejvic po Evropské. Proto je holým nesmyslem vynucovat si její použití i těmi, kdo už umějí a jezdí po městě rychle.

5. Nemá obtížná či příliš namáhavá místa.

To znamená trasy prosté nepříjemných stoupání, minimum zbytečných přerušení přechody pro chodce, či křižovatkami, kde cyklista musí vždy zastavit bez ohledu na fázi. Ale také vyhnout se místům, kde cyklista musí být trvale ve střehu, nebo prokázat nějakou výjimečnou dovednost (včetně dokonalého odhadu provozu v okolí). A samozřejmě platí, že absence problémových míst je nutná v celém úseku, nebo (pokud chceme hodnotit Prahu plošně) v celé sítí. Jediné nebezpečné místo vše dokonale zkazí.

Tohle je tedy infrastruktura – a jedno jaká stavebně – která jedině může zajistit, že se slibný nárůst počtu pražských cyklistů nezarazí na oněch dvou tisícovkách denně na jižní náplavce a slabých dvaceti procentech cyklistů něžného pohlaví.

Chtějme po Praze, aby — ať bude stavět cyklostezky nebo cyklopruhy — stavěla tu infrastrukturu takhle.

PS: V komentářích ocením, upřesníte-li body zde navržené, nebo přidáte-li vlastní.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Je to pěkná proklamece, ale přilba je pro mě grunt..

    Úhelný kámen …

    Nic proti ničemu, koneckonců už jsem to tady i třeba na nakole.cz zpátečnicky prezentoval, ale můžeš dát příklad nějaké současné konkrétní stezky,bez konkrétního nebezpečí pádu ?
    Neznám jedinou, všude je mimimálně obrubník s pěknou hranou, zábradlí, kandelábry, tyče značek, ostatní cyklisté, stromy,hrany zdí, válící se šutry, psi, důchodci, děti na bruslích, kolech, maminy z kočárama, důchodci s holema i bez…..

    Prostě neznám místo, kde by se i při pádu v „nezávodní rychlosti“ nedalo hlavou břiknout tak, že by bylo škoda nemít přilbu.

    Navíc zrovna v Praze jsou místa, kde bez šlapání na cyklostezce nebo cyklotrase široké 1,5-2 nabereš 40ku jen to fikne …… takže zrovna v Praze mě řeči o downhillu a závodění přijdou hm, no , mírně řečeno zavádějící…

  2. Újezďák: Nojo, hned jsem si říkal, že první, co mi kdo otočí o hlavu, bude ten nejméně důležitý bod. Tady jde o pocit. Přilby bychom si měli brát do míst, kde vnímáme riziko. Pokud budeme jízdu na kole vnímat jako takhle rizikovou, tak se z ní nikdy nestane mainstream. Potřebují snad lidi v Kodani, Amstru nebo Gävle přilby?

    Co takhle: „Infrastruktura, která použití přilby nevynucuje. Kam si lidi přilbu vezmou, protože chtějí (a když chtějí), a ne proto, že se tam bez přilby bojí.“ Zní to líp?

  3. No jo o čem ale diskutovat, když ten zbytek je pravda ?:-D

    1. vím, a myslím, že i sem jsem ti dával linky, že i ve vyspělých cyklozemích se vlády, zdravotnické organizace a kluby přátel nenatlučených hlav nyní zasazují o přilby.

    2. to není o tom, že je někde cyklobezpečno, ale prostě jen fakt, že tam vyrostli v době kdy přilby nenosil nikdo.
    Je to podobná logika, jako že lidi by na bezpečné silnice a pomalou místní jízdu vlastně mohli kupovat auta bez abs, deformačních zon a airbagů ?

    3. Navíc je mi jasný, že přilba je mi v případě střetu s autem celkem prd platná, jak by dokonce řekl jeden diskutující z „nakole.cz“ snižovala by vinu řidiče auta:-D, a tak ji rozhodně nevnímám jako obranu proti autům tedy proti „nebezpečí v kombinovaném provozu“.

    Beru ji prostě automaticky ve stejném ranku jako kvalitní brzdy nebo kvalitní gumy či osvětlení kola.
    Prostě je to základní výbava pro snížení možnosti smrťáku nebo parakřesla například při sjezdu z lanového mostu přes ocelářskou nebo v některých úsecích modřanské stezky smrti :-D .

    3. Neznám infrasktrukturu, která nošení helmy vynucuje, znám jen lid, kterým zpocená čupřina symbolizuje „útlak“ a kterým přilba narušuje „svoboděnku“.
    Proto doufám, že bude čím dál víc lidí, kteří přilbu nosit chtějí a proto nemám rád tyhle řeči o downhillech a závodění v přilbě. Příliš mě to připomíná mého tchána, který si díru do hlavy udělal, když jel 400 metrů k popelnicím se starým kožichem a hodil rybu na jedinou ostrou hranu v okolí….

  4. Bylo by to hezké to takhle v Praze mít. Ale buďme realisté, můžeme být vůbec rádi že nám vyznačí cyklopruhy na místě kde to „neomezuje“ auta. Problém není v nedostatku peněz či malý prostor, problém je v celkovém myšlení pražanů, prostě auta tu jsou bohužel v módě. Možná kvůli sociálnímu statusu či prostě z pohodlnosti. Třeba se to změní až sem dorazí zelená vlna ze západu nebo začně být drahá ropa.

  5. Squish: Tohle jsou prostě požadavky, které by měla každá nová stezka nebo cyklopruh splňovat. Mám strach, že bez toho se další rozvoj jízdy na kole konat prostě nebude. Když jsem minulou středu viděl ty desítky cyklistů vrhajících se u Národního na tramvajový pás nebo se plácajících po rozkopaném zúženém chodníčku, takhle to přece nemůže dál pokračovat..

    A čekat – na co? Lidi, co na kole jezdit chtějí, už začali, to jsou ty stovky denně u ND a v Šeříkové v protisměru. Teď se musí začít dělat něco pro ty, kterým je to, jak se dostanou do práce, v zásadě jedno, kteří ale nemají kolo tak rádi, aby skousli chodníkové výkopy nebo rozmllácenou dlažbu ve Vodičkové. Protože když bude po pěti letech na cyklopruzích ve Vršovické jezdit stejně cyklistů jako dneska, tak ty cyklopruhy zase tiše zmizí…

  6. Dělal jsem si takový soukromý průzkum, ze kterého mě plyne jeden docela zarážející fakt.

    Z deseti dotázaných cyklistů dojížděčů ( vlastně devíti páč jsem ten 10.) jich přesně 7 obětovalo dojíždění MHD ve prospěch kola a jen pro 3 bylo kolo alternativou auta.

    Takže pokud si vezmu tenhle průzkum za bernou minci ( nevíte jestli něco takového někde někdo zkoumal) tak v Praze odčerpá 10 nových cyklistů 3 auta a 7×2 využití MHD.

    Podle mě to je nebezpečný trend hlavně pro MHD….

    Add Vratislav : nojo jenže tyhle věci se jako cyklistické nikdy řešit nebudou, Vodičkova je nejhnusněji vydlážděna v míste kde je povolen jen průjezd tramvají a argumentovat chodníky v Praze v souvislosti s cyklistikou je sebevražedná mise, protože se zvedne rozhořčený hlas lidu pěšího…..

    Jinak ještě jedna zajímavost, tuhle jsme se bavili ( tuším spolu) o městských kolech myslím, že to byl Globe, argumentoval jsem, že v některých úsecích je takové kolo dost naprd ( Hrdlořezký cyklotrial nebo Vítkovská horská prémie či výjezdy na Prosek) ….
    Takže není lepší argument než přilbofobní infrastruktura, infrastruktura, kde se dá všechno jet na městkém kole ?

  7. Újezďák: Sjízdnost na jakémkoliv kole je parametr č. 1.
    To s MHD je zajímavé, chtělo by to víc čísel (=víc lidí). Je fakt, že zatímco ex-řidiči kolo nabídne v zásadě totéž co předtím (jen jinudy, trochu jiným stylem a s jinými starostmi při parkování), pro uživatele VHD je přesedlání na kolo změnou kvality dopravy z hromadné na individuální.

    Pokud jde o chodníky, tak to je právě docela téma. Tady by se měli chodci zainteresovat a začít řvát: cyklisty na chodníku nechceme, udělejte něco, aby mohli jezdit po silnici! Myslím, že není žádná jiná síla, která k tomu cyklisty přivede, než zklidnění patřičných ulic nebo vybudování nízkoprahových tras. Ti, kteří na chodnících zbudou, pro to budou mít důvody (třeba jízda s malými dětmi) a nebude jich zdaleka tolik jako dnes – pokud ovšem bude infrastruktura mimo chodník dostatečně nízkoprahová ;-)

  8. Vratislav: Ano, měly by to být požadavky při každé stavbě nové cykloinfrastruktury. Vím že u Národního je to hrozné (taky tamtudy jezdím) ale jediné řešení je ty silnice zjednosměrnit, což nikdo pro cyklisty neudělá. Viz. cyklojízda s Bémem, když najížděl na náplavku z Rudolfina po chodniku, někdo mu řekl že se to nesmí. Na to odsekl že je to ok, policajti to stejně nepokutujou. Tohle řekne primátor Prahy ! Místo aby z toho kola sesdl a přiznal barvu: „zde cyklostezka bohužel není, uděláme s tím to a to“ tak tam porušuje předpisy. No srandy kopec :)

  9. ad MHD:
    Potvrzuji Újezďákova slova. Taky jsem přesedlal z MHD (kromě zimy – na kole do práce jezdím cca březen-listopad). Takže místo celoroční lítačky si teď kupuji jen 90ti denní.

  10. squish : tomu se říká česká cesta :-D to nebylo jenom tam ale i na Sokolovské, kde taky cyklotrasa vjede do míst „cyklisto veď kolo“ … konckonců 30 kaček proplácených je také česká cesta… divná země ten náš stát…

    Vratislav : jenže ona ta sjízdnost na jakémkoliv kole v pražském terénu vede i „excesům“ typu lanový most přes Ocelářskou…. tím nebrojím proti němu, mě náramně vyhovuje, spíš proti tomu, že je mi neustále omlacován o hlavu když agituju pro cyklopřibližování v Praze….

    Já osobně vidím největší chybu v historii, nebo největší prováhanou šanci v popovoďňové situaci, kdy vypadlo metro. Tehdy by se dalo prosadit skoro cokoliv, co by ulehčilo MHD…….

  11. Michal IV … já solidárně platím furt roční…

    1. mě MHD zálohuje prakticky po celé trase v případě problému

    2. někdy kombinuju např ráno neprší v podvečer leje ( i obráceně ráno třeba jedu vlakem, když je předpověď na odpoledne dobrá)

    3. v podstatě vědomě „dotuju MHD“ ve smyslu pomoci.

  12. Taky je mi kolo alternativou k MHD (i když každodenní ne), autem jedu párkrát do roka (když z nějakého důvodu musím). Na druhou stranu ve srovnání s autem přináši kolo (vedle lepší prostupnosti městského prostoru, a snažšího parkování) dost dramatické snížení nákladů (mnohem víc než u MHD). Bohužel ale vrstva „řidičů“ se asi rekrutuje z lidí uvažujících úplně jinak, bude v tom to pohodlí a sociální status, ale nepochybně i ovzduší v zaměstnání typu „služební auto přirostlé u zadku, dělají to tak přece u nás všichni“. Na tyhle lidi budou asi třeba jiné argumenty, i když osobně nemám zkušenost (jak by měla vypadat správná „reklama na cyklistiku“ pro různé cílové skupiny?) Možná oklikou přes kolo jako tolik potřebný sport při sedavém zaměstnání, který se až následně v nabitém programu „vytížených“ lidí vtěsná do škatulky „cesta do firmy“. Protože dopravně to u lidí již zvyklých na auto asi nezabere. Ale to jen spekuluji. Snadno použitelná infrastruktura tomu jistě taky pomůže.

  13. Mě ještě zaráží další městská mentalita a to trávení času v posilovnách za účelem hubnutí. Třeba když tam vidim dvě slečny chodící či běhající na pásu které pak odtamtaď vyjedou výtahem a sednou do auta. Safra neni lepší tu spálenou energii přeměnit do pohybu na kole za účelem dojetí do práce/školy/kamkoli ? Právě v tom je kolo geniální. Ale ti lidi to tak nikdy neuvidí.

  14. squish : to je právě ta legrace, asi před rokem jsem jedné kolegyni vysvětloval, že když si ráno dá do práce 2 kilometry pěšky a odpoledne 2 kilometry z práce do kopce ( Praha:-) tak řekla, že na to nemá dost času.

    Přitom by to měla zvládnout cca za 35 minut v naprosté pohodičce v průměru a jezdí MHD 20 minut tam i zpět.

    A pak jde 3x za týden do posilovny kde běhá na pásu a jezdí na spinneru, kde na ně nějaká trenérka ječí že teď jedou do kopcéééé a teď nééé a ductuc muzika a :-DDDDD a nechá na tom 6 hodin času i s dopravou…

  15. Jiří Bernášek : nojo ale i parkovací místa pro kola, místo na věci, sprcha a tak …

    Nevěřím totiž na tu bajku o nezpoceným cyklistovi, kterého jeho kolegyně milují, protože je v košili ve které přijel do práce na kole celý den :-D

  16. Újezďák: Bajka je věrohodná při dojížďce do 5 km. Blbé ovšem je, že v Praze je konfigurací města dáno dojíždět 10 a víc. Holt kdo chce dojíždět na kole, měl by trošku investovat – třeba do bytu na Vinohradech… ;-)

  17. no nevím, já se potím i když přidelávám řemínek k hodinkám…. :-D

  18. no a já bych se mohl převlíkat, i když v parném dni vysupím od zastávky do práce (je to asi 15 minut dost do kopce). Po pěti kilometrech na kole jsem splavený míň.

  19. Já to mám dobré, rychlým sjezdem Jeremenkovou se dostatečně zmrazím abych pak rozmrzal ve stoupání v Prokopském udolí :)

  20. Jasně, v létě jsou zpocení všichni stejně. Fakt je, že bez helmy je potom trochu líp. Jak to dělaj kravaťáci a elegantní slečny v Amsterdamu?
    Cyklopruh by se měl namalovat na půlku chodníku k ND, až skončí jeho rekonstrukce, a hlavně na část chodníku přes Most legií. Vůbec nechápu, že tam ještě není.

  21. Vpodstatě by vůbec nebylo špatný na mostech přes Vltavu dát jeden chodník cyklistům a druhý chodcům…..

    Ad Amstrdam … nevím nechápu, jen vím že i oni patří ke kultuře, která si před vstupem do postele vyčistí maximálně zuby a sprchují se až ráno… musím říci, že když jsem na to narazil ve Francii v roce 90 tak jsem byl zděšen v anglii jsem už méně a USA mě už nedorazilo..
    Prostě v polobotkách do ložnice a šup do postel..

    Pak chápu, že takovým lidem nevadí zapocený kravaťák s obličejem plným much :-DDD

  22. Jakub Hornek: Ten cyklopruh k ND je oficiálně potrvrezný nebo jen vysněný ? :o)

  23. Já vidím klíč v dostupnosti škol pro cyklisty. Student je (zpravidla) osoba šetřící, bez auta a zároveň otevřená novému. Když jemu usnadníme cestu do školy, knihovny a klubu, zvykne si kolo denně používat. A za pět, deset let, až se zařadí mezi pracující inteligenci, pomůže jaksi samovolně změně myšlení v téhle třídě.
    Jinak s Vráťovým „paterem“ souhlasím. Jen ty kopce tady to trochu komplikujou.
    V centru by možná na pár místech pomohlo vytvořit cyklo-tram pruh (na principu existujících cyklo-bus-taxi). Např. Letenská, spojka Palačák-Karlák, klidně i Ječná, Jindřišská apod.

  24. Ad p. Bernášek: Myslím, že jsem živým důkazem. S rostoucí rodinou, povinnostmi v práci nemám čas si jít třeba po práci sportovat…Volný čas investuji raději někde jinde. Pohyb, ale potřebuji. Vyřešil jsem to tak, že dojíždím do práce na kole…:) Za týden to dá vlastně kvalitní víkendovou výlet na kole od 14 do 98km.

    Ad. p. Filler: Pohádka o nepocení asi opravdu platí na 5.km. Mám to 7km z kopce a je to na hraně. Při teplotě nad 22C, je problém. Ale jinak jezdím do práce v obleku, kancelářskými boty s báječnou svítící vestičkou. Helmu nesnáším potím se více:(, ale manželka je neústupná…:)

    Ad. MHD – Jezdil jsem a jezdím MHD. Je to alternativa ke kolu. Roční to prostě jistí. Analýzu jsem ještě nedělal, až po sezoně.. Pak se uvidí. Spíš vidím, že šetřím na věcech jako běžecké boty (3500/rok), čas,… a jsem rád, že se nemusím mačkat někde v metru či autobuse. A navíc člověk se tam někdy zapotí více než na kole.

    Hauk

  25. A co se týká Patera. Souhlasím.
    Podporovat rozvoj, tam kde je potřeba, ne tam kde již něco funguje. Bezpečnost na 1. místě. Hledat optimální řešení pro dané situace. Často levné a jednoduché řešení je naprosto dostačující. Někdy to holt prostě nejde a musí se sáhnou hlouběji do kapsy, aby něco fungovalo.

  26. Ad průzkum: Mě si připočti k těm, co střídají kolo a MHD. Dokud nemůžu zaparkovat ani přes den v centru, ani večer na sídlišti, do toho řešit povinné ručení, technickou, emise a kdo ví, co ještě, a všude po městě jezdí MHD, tak pro mě auto není alternativa. Ne, že by s kolem starosti nebyly, ale na kole jsem přece jezdila jako malá holka, nedělala jsem na něj v osmnácti řidičák, tak to prostě MUSÍ být přirozený a snadný ;-). A s parkováním problém není, místo ve sklepě mi nikdo nezabere a místo v kanceláři vedle stolu tak maximálně kolega, ale stolů je zatím víc než kol.

    Ad posilovny: Nevzdávat. Když jsem byla mladší, tak jsem závodně sportovala (4x týdně jenom trénink). Od chvíle, co se to ve mě zlomilo a zničeho nic jsem přestala, tak jsem si říkala, že bych se při sedavém zaměstnání měla hýbat. Ale jít do posilovny a pro nic za nic tam šlapat na rotopedu mi přijde na nic, aspoň dokud k němu nepřipojí dynamo, abych alespoň vyráběla elektřinu. Optimální by bylo rýt zahrádku za účelem výroby zeleniny, ale než si jí pořídím, tak mi zbývá jenom doprava. Cesta do práce mě oproti MHD nezdrží víc než čtvrt hodiny plus sprcha, domů taky čtvrt hodiny a do sprchy bych šla stejně. Takže jsme kolem 40 minut, to je přijatelná ztráta, lepší než posilovna. Třeba na to kolegyně přijde taky.

    Ad pocení: Jestli dám 5,5 kilometru plus závěrečné stoupání v ranní chládku, nebo jestli to závěrečné stoupání v poledním horku vystoupám cestou z oběda, zpocená jsem stejně. Ráno jdu do sprchy, protože bych se kolegům nemohla podívat do očí, zpotit se na kole a smrdět jim tam. Odpoledne už je to běžný provozní stav, přece nemůžu celý den trávit ve sprše. Takže to si myslím, že je hodně o pocitu.

  27. A konečně ad patero: Zní to pěkně, ale spíš jako sen. Zejména průjezdnost na každém kole. Protože dávat košík na nákupy na horáka je prostě zvláštní.

    Co mě zaráží je spojování tohoto desatera s cyklopruhy. Cyklopruhy pro mě nejsou synonymem bezpečného místa. Zejména když si představím cyklopruh na Vinohradské u křitovatky s Jana Želivského. Každou chvíli přes půl cyklopruhu kanál, objet moc nejde, to už se člověk příliš přibližuje pruhu pro auta. A auta to za křižovatkou rozpálí, co to jde. Co na tom, že na jedné straně je cyklista, má přece svůj pruh, ten mi nevadí (kdo to říkal, že čára není zeď?), na druhé straně tramvajový ostrůvek, tam taky mají lidé vlastní prostor a mě nevadí, tak já můžu jet devadesát. To možná trošku přeháním, ale na to, že tam všichni jezdí padesát bych nevsadila ani pětník. To není místo, kde bych se cítila bezpečně a určitě bych tam nevzala vozík s dítětem. Nemluvě o tom, že to je kilometr pruhu od nikud nikam, co tři měsíce se barva obnovuje, protože nic nevydrží a spousta cyklistů jezdí i tady radši po chodníku.

    Myslím, že pro začínající cyklisty by to spíš chtělo propojovat a značit klidné vedlejší ulice, kde sem tam projede auto.

  28. pylma: hezky jsi to napsala, škoda že moje sestra to nevidí stejne, před pár lety si koupila kolo, někdo ji na ní jednou na silnici zatroubil a od té doby se bojí na něj v Praze sednout.
    Cyklopruh: ideální by bylo kdyby byl vyvýšený, na některých místech by míjel nějaký patník nebo tak něco, viděl jsem to někde v zahraničí, to mi pak přijde bezpečnější. Fakt je že jde je doprava zklidněná se člověk bojí jezdit mnohem méně.

  29. squish > takhle kdysi přerušila tramvaj řidičskou kariéru mé ženy v Praze na několik let… ve vršovicích na výjezdu od Bohemky na Moskevskou ženě chcíplo auto a ta tramvajačka zvonila zhruba těch 100 metrů co nás viděla, pak zastavila beranidlem těsně vedle dveří řidičky a zvonila dál.
    Tak jsem vystoupil, šel jsem ženu vystřídat a tramvajčku jsem donutil couvnout aby se daly votevřít dveře
    Bába jedna ta si ode mě vyslechla slov o ženské solidaritě :-D

  30. squish: Cyklopruhy se tu několikrát řešily, nejdůkladněji zde: http://prahounakole.cz/2008/10/26/cyklopruhy-k-nicemu/

    Osobně si myslím, že současné řešení (kromě přerušení v křižovatkách) je optimální. Vyvýšený pruh by byl méně univerzální (i jako cyklista pochopím, když se tam naštosují auta, aby mohla projet sanitka) a hlavně, kdyby vypadal jako ten kousek Na Slupi (http://tinyurl.com/2ctbjnk) řidiči by na něm krátkodobě parkovali a já bych musel pořád sjížděť a najíždět přes obrubník.

    Myslím, že nebezpečnost řidičů se značně přeceňuje, já mám letost po Praze najeto přes tisíc km téměř výhradně v hlavním dopravním prostoru (cyklopruhy + silnice) a blbce jsem potkal tak třikrát, čili zhruba stejně často jako v roli chodce.

  31. Mám obavu, že v současném provedení cyklopruhy mnou definované požadavky nesplňují – speciálně body 2 a 5, tedy sjízdnost od 10 let a absenci problémových míst. Netvrdím, že cyklopruhy nemají smysl pro alespoň trochu zkušené jezdce. Jen prostě neslouží jako startovací infrastruktura.

  32. A pokud si pod pojmem „kola s přivěšeným vozíkem“ představíme vozík pro malé dítě, třeba ten, co teď je v reklamě na Lidl (a já si ho prostě pod tím pojmem představím), tak přidávám i bod 1, protože vozík s dítětem bych nevzala na žádný z cyklopruhů, co v Praze znám. Pokud se bavíme čistě o nákladních vozících, tak tam už by se o tom dalo uvažovat.

    Ani já v žádném případě netvrdím, že cyklopruhy nemají smysl. Dávají cyklistovi i řidiči pocit, že cyklista na tu silnici patří a to je fajn. Občas mám dojem, že dávají i řidiči falešný pocit bezpečí, protože cyklista je v jiném pruhu (stejně jako prý nošení helmy způsobuje těsnější předjíždění cyklistů), ale to je jen můj dojem.

    A taky uznávám, že pro mírně zkušeného cyklistu může být jízda po řadě cyklopruhů přijatelná a pohodlná. Uvedený příklad Vinohradské je to nejhorší, co znám. Už Vršovickou považuju i se svýmy schopnostmi za sjízdnou. Ale proč, když o kousek dál jsou U Seřadiště, Magnitogorská a Vladivostocká a ty jsou ještě sjízdnější. Jen kdyby byly pohodlněji napojené…

  33. Ale zase na druhou stranu trochu optimiuzmu, tenhle rok je rekordní co se týče cyklostaveb, na začátku roku zprovozněná cyklodálnice ve Vysočanech, připravovaný Vítkovský tunel a teď jsem na stránkách ttnz.cz zahlédl rozestavěnou lávku přez Vlatavou pod R1. No není to radostné, přeci jenom pro nás město něco dělá :-) (já vím je to furt rekreační než dopravní cyklo)
    Na druhou stranu, raději bych kdyby za ty peníze těch tří staveb vyznačili třeba 300km cyklopruhů. To by bylo víc užitečnější.

    PS: Fotka lávky od Kasmeho zde: http://ttnz.cz/mo/album/v/stavby/silnicedalnice/r1/100622/c/IMG_3340.JPG.html

  34. Squish: Tenhle optimismus bych zchladil – Vysočany i Vítkov se původně měly otvírat už vloni, je to tedy jen doběh z roku 2009. Letos budou možná ty Komořany, otevřelo se 300 metrů na Jižňáku a slibně vypadá ta Budějovická. Ale stavební povolení má taky další tucet staveb, na které nejsou prachy (snížení základních financí oproti 2009 na polovinu). A co jsem slyšel o připravované úpravě Výtoně… lepší nevědět.

  35. Vratislav: Je to tak, u nás je bohužel ve zvyku že veškeré dopravní stavby mají i několikaleté zpoždění. Můžu se jenom zeptat jak bude vypadat ta Výtoň ? Přiznám se že tam jsem na to hodně zvědavý.

  36. pylma : jo to takový klasický „očekáváný výsledek management “ s tou vzdáleností předjížděného cyklisty s přilbou a bez.
    Četl jsem k tomu docela zajímavé vyvrácení ve smyslu toho, že cyklisté bez přilby, s taškou přes rameno nebo na řidítkách, normálně oblečení víc vlní a tím pádem je potřeba je víc objet, kdežto cyklisté v dresu a v přilbě a spdčkách nebo s klipsnama jsou zkušení a jedou čáru…….. tím pádem není potřeba je tolik objíždět :-DDDD

  37. Mě už z toho hrábne. Tím místem projede denně 500 cyklistů, to je debilita nejvyššího rázu. Kurnik šopa, to by se ta křižovatka po…. kdyby se tam dal blbej pevnej cyklus?!

  38. Taky mi to hlava nebere. Chvilku jsem tam stál a nevěřícně koukal proč to vyměnili za tohle když je to úplně stejné ! Jdu psát výhrůžný dopis na Prahu 1..

  39. Co je domluvené: videodetekce i pro výjezd z náplavky, tlačítko ponecháno jako rezervní detekce (mělo by se ale rozsvítit i jako signál o detekci kamerou, aby se tam člověk zbytečně nehnal). Kamera by měla být nahoře na vyfoceném sloupu spolu s další, která bude brát vzdutí na nábřeží před Jiráskem (aby to nestálo do křižovatky Mánes, jak bylo dobrým zvykem). Zbylá tři ramena křižovatky samozřejmě s V19 (z Myslíkovy se 2).
    Tak s tím rozčílením ještě chvilku počkejte :o)

  40. někdy si říkám, že k těmhle tlačítkům by se měl postavit bezdomovec, dát mu pár stravenek a říci mu, že to má každý 2 minuty zmáčnout :-D

  41. prt: Ok, Ok, včera mi nějak ujely nervy ;-) Mimochodem jsem si všiml, že se mezi kolejema asfaltuje, zdá se tedy, že nebezpečí opětovného vydláždění bylo úspěšně zažehnáno?

  42. 44-VrF: vždyť jsem opakovaně říkal, že se těším na asfalt v Myslíkovce, protože to budu mít lepší pro cestu do/z práce. Naštěstí protihluk byl silnější než památkáři, takže Myslíkova bude lepší než Újezd na Malé Straně (při stejném příčném profilu). Bude to luxusní a snad se podaří doprolomit i zbytek Spálené (mezi Lazarskou a Ostrovní dodnes na kole nelegální, protože se to P1 nelíbilo). Objíždění Vladislavkou a Jungmannkou není úplně ono…
    Tlačítka – na cyklovýzvy se doposud používala standardní „promačkávací“ kruhová chodecká tlačítka
    http://preference.prazsketramvaje.cz/obrazky/foto/chodecke-03.jpg
    (kdysi jsem v Krči nápis „Tlačítko pro chodce“ u výzvy na cyklopřejezd rozhořčeně sloupával :o).
    Nyní by se měla používat jen plošná „plácací“ tlačítka typu LIC (viz foto z 38-squish, inspirace zahraniční a lokálně přechod ve staré Písnici). Typ LIC svítí i do stran, kdežto ta stará jen do kapsičky „čekejte“, kterou není vidět ani z přirozené pozice chodce.

  43. Teď jsme při obědě listoval Sedmičkou (né pionýrů, ale od MF) a je tam dvoustrana o nebezpečných/blbých místech v Praze s komenty Vratislava …

  44. S tou přilbou to je jenom blbý vtip, že jo?

  45. To asi neni nikde online že ? Docela by mě to zajímalo :-)

  46. Ještě jedna věc mě napadla k použitelnosti cyklistické infrastruktury pro začátečníky a to je značení.

    Ono je hezké, že si večer v mapě najdu, jak se dostat do práce, ale modelová situace: Od domu sjedu na stezku X2 (to je poblíž, to je v pohodě, to znám), projedu pár místy, které znám, pak oblastí, kterou neznám, a v oblasti, kterou znám odbočím na stezku X36. Na její trase to neznám vůbec a navíc musím trefit obočku na X7, opět v místech, kde to neznám, abych se téměř okamžitě dostala do práce, kde to znám, takže se chytím. Ulic mezitím projedu tolik, že si jejich jména určitě nepamatuju. Takže pak cestou tahám mapu poprvé ještě na X2, abych se ujistila, že jsem z ní nesjela nebo neodbočila na jinou. Na X36 vytáhnu mapu dvakrát, protože nejsem schopná ani ověřit, že jsem stále na ní, ani jestli jsem nepřejela požadovanou odbočku na X7. Když za jednu cestu tahám mapu počtvrté, říkám si, proč jsem nejela metrem jako vždycky.

    Navíc to mám komplikované tím, že když sjedu z plánované trasy, tak můžu kdykoli skončit v silném provozu, v jednosměrce, na chodníku, ve slepé ulici či kdo ví kde ještě a kdo ví, jak se vymotám. My ženy prostě nemáme orientační smysl.

  47. pylma: Optimální trasu, kterou jezdím teď, jsem hledal skoro celou první sezónu. Ale beru to jako plus. Stejně vlastně nikdy nejezdím úplně tou samou trasou. Což je oživení denního stereotypu, které bych při použití jiného dopravního prostředku jen těžko dosáhl.

  48. Pylma: Značení ale nebude nikdy dokonalé, protože infrastruktura nebude nikdy odpovídat tomu, co kdo zrovna potřebuje. Já taky z Opatova do centra jezdím asi čtyři varianty podle toho, jakou mám zrovna náladu, jaká je denní hodina a tedy provoz, jestli jedu pracovně nebo výletně. Značená je jen jedna (A22;A2) a i tam se na několika místech úmyslně odchyluju.

    A věřím, že až bude v Praze skutečně existovat souvislá síť tras bez „hluchých“ míst, pak to vlastně bude jedno. člověk prostě pojede a když zrovna nezabloudí do nějakého peka, tak najde dobrou ulici všude.

  49. teda fuj, teď jsem si četl článek idiota Novotnéhp z Novinek.cz ( odkaz zde v krátce ) http://www.novinky.cz/domaci/204418-cykliste-budou-moci-jezdit-mestem-i-v-protismeru.html
    Ten idiot říká :

    Řidiče nejspíš vyděsí doplňková tabulka k dopravní značce Jednosměrný provoz, která povolí cyklistům ve městech jízdu v protisměru do jednosměrných komunikací. Cyklisté mají také dostat možnost volby mezi využitím silnice a cyklostezky. K čemu se tedy speciální cyklostezky zaváděly, je záhadou.

    Dokonce jsem si přečetl část diskuse z tohoto klonu Rudého práva a jeden by z toho skutečně blil..

  50. újezďák: přesně já tá taky. Chtěl jsem se tam zaregistrovat abych jim v diskuzi vysvětlil že se to nebude týkat všech jednosměrek a chtěl jako příklad dát třeba tu povedenou v ulici Na Vrstvách ale napsalo mi to že registrace je pozastavena. Navíc z těch přízpěvků typu: „cyklistům by měli ježdění ve městě zakázat“ by vážně člověk blil.

  51. újezďák: tenhle článek jsem taky nechápavě pročetl, ale do diskuze jsem nahlédl až nyní. Názory velké části uživatelů je docela pochopitelná, bohužel nikdo z nich nepochopil onu vyhlášku. Problém je v prezentaci: „cyklisté budou moci jezdit v protisměru“ totiž opravdu nahání husí kůži a není to dobrý nápad (hodně jednosměrek si jednosměrnost zaslouží), to co se ale legalizuje je „jízda v protisměru v jasně označených úsecích“. I když to v článku je dokonce i zmíněné, není to takto nikde (ani v jiných médiích) prezentované :-(. A věta o zavádění cyklostezek? Tak to je opravdu hodně velký úlet někoho, kdo kromě volantu zná jen klávesnici počítače.

  52. 2 Ujezdak: Zahada je to nejen pro nej ale pro vetsinu ucastniku provozu. Protoze kolo je co? Kolo je nastroj na sportovani. Neco jako svedska bedna. A patri na pole nebo do lesa a ne na silnici :-\

    Ta diskuse je bohuzel celkem odpovidajici vzorek nazoru s jakymi se pri diskusich na tema cyklistika a provoz setkavam v realu.

    Povolit nekde jizdu cyklistum v jednosmerce v protismeru? No nemaj rozum, to bude mrtvejch!
    Zrusit nulovou toleranci alkoholu v krvi ridicu? Jasne, nejsme voli, po jednom pivu se neboura…

    A to jim treba zkuste v tehle debatach vysvetlit, ze i „velka“ kolobezka je kolo maji se k ni podle toho v provozu chovat…

  53. 2 fijakla, pylma: Klidek damy, ja se ztracim i tam kde to v podstate znam a to bych mel mit teoreticky jakozto muz vyvinuty orientacni smysl :-)

  54. pylma: označit alespoň základní tahy by bylo úžasné, člověk se opravdu hodně snadno ztratí. Jenže ani současné značení není moc přívětivé. Například na Spořilově cedule ukazuje do zarostlého lesa. A vůbec celá trasa A26 je hodně velký vtip. Od protipovodňových vrat v Libni je chybně značena jako A2 (výjimečně se najde cedulka přelepená správnou nálepkou A26) a od mostu přes Freyovu jsou všechny trasy značeny pouze čísly bez písmene A. Oproti zbylým problémům cyklistiku je to sice hloupost, ale trasa 43 (nachází se někde u Břeclavi) kolem Hořejšího rybníku neprochází. To si člověk uvědomí, ale na stejné ceduli je i ukazatel na trasu 1, a ta tudy opravdu prochází. Jenže může vyvolávat spíše myšlenky na trasu A1, která je o pár km vedle.

  55. újezďák: ten Novotný snad před psaním požil… ta vyhláška (http://www.lepsipravo.cz/TopicForm.aspx?TopicId=22&LifecycleId=20) žádné víceúčelové jízdní pruhy nezavádí, z hlediska cyklistů pouze kodifikuje to, co už v jisté živelné podobě existuje (kromě „přimknutého přejezdu“).

    Petr: „… „cyklisté budou moci jezdit v protisměru“ totiž opravdu nahání husí kůži a není to dobrý nápad (hodně jednosměrek si jednosměrnost zaslouží) …“

    Nesouhlasím, většina jednosměrek je taková, že jízda cyklisty v protisměru nedělá problémy s bezpečností. Problémy by skutečně nastaly na jednosměrkách, které mají víc pruhů, dochází tam k souběžné jízdě (Legerova ap.), ale jednosměrky typu „kolem paneláku“ nebo „Nerudova“ jsou naprosto v pohodě. Ono totiž i tam, kde se dvě auta nevyhnou, se může vyhnout auto s cyklistou.

    Větší nebezpečí vidím v tom, že tam, kde cyklista pojede v „cykloobousměrce“ v protisměru, mu třeba auta nebudou dávat přednost zprava tam, kde by měla (= nebudou ho tam očekávat)

  56. Podle mě je valná většina jednosměrek dobře jetelná samozřejmě krom severojižní a jí podobných, nebo nějakých traverzních serpentinek nebo lokálních průjezdů skrz viadukt …..

    Navíc to lze upravit Zónou 30-40 a tím zvýšit reakční doby:-D

    Pylma : možná tedy nějakou hlasovou navigaci ?
    Teď mám v Nokii E52 gratis navigaci a funguje skvěle. Tak kdyby jsi náhodou kupovala mobil, tak tuhle Nokii a stáhnout si do ní mapu a vlezlý ženský hlas a vyrazit :-D

  57. Tak samozřejmě, že téměř v každé jednosměrce se cyklisté tomu autu nějak vyhnou (třeba na chodník nebo se vměstnat mezi parkující auta), ale to asi není zcela ideální stav. Pokud nebude místo, aby se cyklista bezpečně vyhnul, nevidím v tom velké pozitivum.

    Ze svého okolí uvedu několik jednosměrek:
    Kouřimská (opravdu úzká, včetně chodníku s vysokým obrubníkem – těžko se bude vyhýbat, aniž bych slezl z kola nebo neohrozil chodce)
    Slezská (auta zde jezdí rychle a díky parkování nepřehledná)
    Šrobárova (ta je na pomezí, přehledná, ale auta zde jezdí velmi rychle (a kdo je donutí jet pomaleji?)
    Hradešínská (sice to jde na chodník, ale nutit cyklisty porušovat jinou vyhlášku?)

    Neříkám, že je těch špatných ulic většina, je to jen zlomek, přesto jich je dost. Možná by šlo zavést opačný systém a značení „vjezd cyklistům do protisměru zakázán“ ;-)

  58. jojo slezská, tam se člověče bojím i po směru jedouce v autě :-D

  59. Petr: Ale ta značka přeci neříká, že tam cyklista jet musí. Ta jen říká, že když tam pojede, tak ho nebude za to buzerovat orgán. Pokud se mi to nezdá, tak tam holt nevjedu a zůstanu na chodníku.

    Cyklista ostatně vždy jezdí na vlastní nebezpečí a nese na trh svoji kůži… z pohodlného nemocničního lůžka mu může být úplně jedno, zda jel podle předpisů nebo ne.

  60. Petr: Já se značkou zcela souhlasím a vítám ji. V nové vyhlášce není nic, proti čemu bych něco namítal. Já jen se snažil trochu obhájit názory těch, co vyhlášku, hlavně díky médiím, nepochopili (tedy většiny společnosti).
    Jinak cyklista je samozřejmě ten nejvíce riskující, přesto ale někoho srazit je hodně traumatizující i pro řidiče. Ohleduplnost by měla platit na oba směry.

  61. Petr první: No, já si hlavně nemyslím, že většina jednosměrek má důvod v bezpečnosti. Obecně si myslím, že princip zvýšení bezpečnosti omezením určitých jízd v obytných částech měst nemá význam už proto, že bezpečnost je v takových místech omezena něčím jiným (hlavně parkování a chodci znenadání se objevující ve vozovce). Konkrétně u rychlosti aut to znamená, že pokud auto jede dostatečně pomalu na to, aby zareagovalo na jiné auto couvající z parkovacího stání (při tom smí omezit auta jedoucí kolem), mělo by se vyhnout cyklistovi, kterého uvidí mnohem dřív, snáz.

    K „opačnému“ značení bych byl skeptický – jednak by to znamenalo okamžitě vyznačit všechny úseky, kde třeba cyklisté vůbec nejezdí, ale v protisměru by skutečně způsobovali problémy (myslím hlavně ty víceproudé a směrově dělené komunikace). Ale přál bych si (naivně), aby každé značení, tedy i vyznačení jednosměrky včetně cyklistů, muselo být jasně odůvodněno (nikoli „hřejivými slovy“, ale pokud možno tvrdými daty) a periodicky kontrolováno.

    K těm komentářům na novinkách bych se radši nevyjadřoval. Ostatně už ten článek je spatlanina všeho možného, a těžko říct, jestli se tam dá najít nezkreslená informace. To, že se v těch komentářích vyjadřují lidé, kteří nevědí o co jde, specifickým způsobem, je vcelku normální folklór. Bohužel (snad je to jen můj dojem) v těch komentářích vidím spíš postoj typu „co bych bral na kohokoli ohled, nemá tady co dělat“ (alternativně „…, když mám přednost“) což s ohleduplností nemá nic společného.

Další z rubriky

A2 pod terasami Hiltonu bude uzavřena 18

Z důvodu havarijního stavu terasy hotelu Hilton dojde k uzavření zde vedeného úseku cyklotrasy A2. Současný stav..více

Nová Rekola: obří košík, GPS a skvělé blatníky 19

Bikesharing Rekola po zimní přestávce znovu vyjíždí do pražských ulic. První růžové bicykly si zájemci..více

Táborská: koncepční studie 16

Rada hlavního města Prahy schválila v únoru koncepční studii Institutu plánování na revitalizaci ulic Táborská,..více

Auto*Mat odstartoval další ročník soutěže Do práce na kole 2

Oficiální tiskovou konferencí spolku Auto*Mat odstartovala 7. března registrace do letošního ročníku soutěže Do práce na kole...více

Převáží při jízdě městem na kole klady nad riziky? 12

Každý, kdo denně využívá kolo k přepravě městem, si je kromě výhod (úspora času, peněz,..více

2016: přehled realizací a cyklostavba roku 10

Rok 2016 je již několik týdnů za námi, pojďme finálně zrekapitulovat, co vše se pro..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru