Sčítání cyklistů – horká čísla

Sčítání cyklistů v centru Prahy, které provedlo ve dnech 16. a 23.6. Oživení, o.s., poskytlo spoustu zajímavých informací. Jako ochutnávku vám nabízíme to nejmenší: Odhady čtyřiadvacetihodinových intenzit cyklistické dopravy v centru Prahy. Zatím bez dalšího komentáře – ty přineseme v sérii analytických článků nejen k tomuto průzkumu.

Podpořte nás

Komentáře - uzamčeny

  1. 1
  2. 2
  3. 3

    Ahoj, jenom bych chtel nahlasit, na A2 v useku od Podolske benziky po restauraci SOHO je oprava povrchu, jezdi se jednim pruhem.

  4. 4

    Squish: Tak to by měli uzavřít pravý pruh pro IAD a cyklostezku dočasně převést tam. Zítra tam jede Markéta s foťákem, tak ten masakr nasnímá.

  5. 5

    Vratislav: myslím že to nebude nutné, dnes po cestě do práce se už jezdilo po opraveném povrchu, oprava jde rychle.

  6. 6
  7. 7

    Vratislav Filler:
    dik, sem pres to dneska zase prejel a ani sem si nevsiml ze tam neco takoveho je:)

    ale ty pocty mi tam nak nesedi, neni to porouchany?
    Od začátku dne (2010-07-09) detekovaných cyklistů:
    do centra (náb. L. Svobody) : 9, z centra (Karlín) : 8
    (poslední obnova informace 2010-07-09 22:31:40)

  8. 8

    Vážně jim ten sčítač na nábřeží nefunguje.

    Inspirován draculovým příspěvkem jsem se před odjezdem z práce ve 4:20 podíval na stav, a aktuálně tam byly v obou směrech nuly. Pak jsem vyrazil z práce domu, trochu si zajel a vzal to přes smyčky tam a po minutě po druhé straně zpátky. Teď koukám, že aktuální stav v 5:31 jsou pořád nuly. To mám ještě na předním kole nábojové dynamo (ve skutečnosti synchronní alternátor), takže na mé kolo občas reagují i normální indukční smyčky u křižovatek.

    Asi by to chtělo sčítač opravit – dá se to někam nahlásit?

  9. 9

    Těšnov je nějak divný už od konce června (vygenerujte si graf). Hlásil jsem to 5.7. na TSK člověku, co to má na starosti, a v kopii i na Cameu. Zatím nikdo nereagoval, asi tomu přispěl ten pracovní minitýden.
    Dřívější podněty na podivnosti v datech (Trojský ostrov – asymetrie směrů, Vršovice – extrémy v nočních hodinách) byly vyřešeny a dokonce nějak zpětně opraveny.
    Bylo pěkný, když jsem Cameáky potkal, jak v terénu ladí sčítače – jeden je napojený s noťasem na “bedýnku” a druhý jezdí na kole.
    Případné podněty asi nejlépe na cyklo@cityofprague.cz.

  10. 10

    Přiznám se k tomu, že asymetrii směrů na Trojském ostrově částečně způsobuju i já. Ráno do práce jezdívám od Troji přes ostrov a ulicí Za elektrárnou. Večer se ale vracívám přes Most Barikádníků a po pravobřežní cyklostezce. Vyhýbám se tak odpornému stoupání mezi auty od křižovatky s Plynární směrem k výstavišti.

  11. 11
  12. 12

    Upřímně řečeno, tohle jsou zoufalá čísla. Na základě toho že někde projede sto (nebo pár set) cyklistů bych si opravdu netroufl nárokovat ani čáru na silnici, natož nějaké složitější opatření.

  13. 13

    Amoniak: Tohle jsou čísla leckde za nulových úprav pro cyklisty. Podívejte se na Vyšehradský tunel (1800) – tak to vypadá, když pro cyklisty něco postavíte. Takže důvod, proč třeba na Kpt. Jaroše projede “jen” 400 cyklistů, je zřejmý, do toho pekla si prostě víc netroufne. Zkuste si to tam sám. A 1400 cyklistů u ND (z toho 70%) na chodníku můžete řešit buďto tak, že je všechny pochytáte a pokutujete, nebo pro ně něco postavíte. A konečně, pokud nějakou ulicí projede za den v protisměru víc cyklistů, než aut ve směru správném, tak je to myslím dost opravňující i k tomu, aby se tam zrušilo těch sedm parkovacích míst, kvůli kterým to městská část blokuje.

  14. 14

    A kolik tam projede aut? Zkuste rozdělit přidělený prostor na ulici podle relativního významu (přepravního výkonu) jednotlivých způsobů dopravy. A zprůměrujte na to čísla z celého roku. Zjistíte že není nejmenší racionální důvod vytvářet něco jako cyklostezky(pruhy).

    - – -
    Když hodně lidí porušuje předpisy tak je to důvod jejich chování povolit? A ještě na úkor někoho jiného???

  15. 15

    No jo ale kolik zbere v tom prostoru jeden cyklista a kolik jeden člověk v autě. To je setsakra rozdíl. Takhle argumentovat nelze. Třeba chodníky by se taky neměly stavět tam, kde projde jeden člověk za hodinu ? I v Americe už jim došlo že to takhle dál nejde a začali podporovat pěší a cyklisty.

  16. 16

    Je vcelku lhostejné kolik zabere člověk v autě a kolik cyklista na kole. Zajímavé je jakou část prostoru zabere který druh dopravy. Tak se podívejte na takovou silnici kde je pruh pro auta 3-3,5 m a cyklostezka 1,5 m

    Chcete snad tvrdit že po té cyklostezce projede 50% toho co po souběžné silnici? Možná 5% po některých vybraných trasách ve zvlášť příznivé dny. Jinak jsou cyklopruhy spíše mrtvým a nevyužitým prostorem.

  17. 17

    Amoniak: Nějak stále nechápu váš postoj, píšete že na kole jezdíte víc jak autem ale přijde mi že pro cyklisty se nemá nic dělat. Takže myslíte že ve městě stavět cyklostezky/cyklopruhy je zbytečné? Ono víte je to trošku začarovaný kruh, když se do toho neinvestuje tak se ten druh dopravy nepoužívá. Ale nebojte, rok od roku počet dopravních cyklistů stoupá a i těch namalovaných pruhů, takže to tak zlé nebude :-)

  18. 18

    Ano, myslím si že stavby pro cyklisty jsou předimenzované pokud to beru z pohledu jejich možného přepravního výkonu.

    Limitů pro používání tohoto druhu dopravy je mnohem víc a závažnějších, než je výskyt cyklopruhů a žlutých tabulek.

    Měli bychom se chovat především efektivně – a o efektivitě opatření “pro cyklisty” bych měl vážné pochybnosti.

  19. 19

    Amoniak: To je pravda, limity v používání kola jsou i mimo samotné “průjezdné” komunikace, především jsou to potíže s parkováním kola v práci. Jisté limity dosažení “kodaňských” objemů dopravy staví kopcovitost a střední dojížďková vzdálenost (nad 8 km).

    S předimenzovaností bych nebyl tak příkrý. Dám vám tři příklady, každý jiný:
    1. Cyklostezka v Podolí už dnes kapacitně nedostačuje. Bylo by vhodné vyznačit souběžné cyklopruhy alespoň od Vyšehradského tunelu po křižovatku Na Mlejnku.

    2. Cyklopruhy (třeba ve Vršovické) nezabírají v Praze jiným druhům dopravy snad ani jeden čtvereční metr. Obvykle nevznikají na úkor počtu jízdních pruhů, ale při změně užívání ulice, kdy vpravo vzniká parkovací pruh, který samozřejmě může být užší. Bez cyklopruhů by se změnilo jen to, že by průjezdný pruh mohl být neúměrně široký a svádět k rychlé jízdě. Někdy se při malování cyklopruhů zužují jízdní pruhy, ale ty limity jsou pořád ještě hodně přísné a třeba když tam jezdí MHD, tak se stejně u průběžného pruhu obvykle nejde pod 4,15, což je pro pruh, kde by měla jezdit převážně osobní IAD max. 50 km/h už docela dost.

    3. Nová cyklostezka Rokytka za 140 MKč je skutečně předimenzovaná stavba a dala se navrhnout úsporněji. Dnes se na ní ale denně pohybují tisíce lidí všech druhů nemotorové dopravy (sčítání uvádí poměr cyklo : pěší : inline zhruba 1 : 1 : 1 ) a v území, kde nejsou zklidněné průběžné ulice (máte na výběr jen Kobenovu, Poděbradskou nebo pěšinu podél Rokytky) je to prostě stavba nezbytná pro kvalitu celé té rozvojové oblasti.

    Pak jsou samozřejmě stavby, kde se prostavěly miliony na zbytečnostech typu zábradlíčka, hmatné pásy apod., ale to je záležitost zabejčenosti či neschopnosti konkrétních lidí.

    Pokud jde o malé využívání cyklopruhů, třeba ve srovnání s Podolím (ke 2000 cyklistů, zatímco Vršovická pár stovek). Velká část cyklistů je ochotná jezdit v provozu, pokud jim v něm bude vyhrazený prostor — ovšem souvisle. To současné trasy řešené v hlavním dopravním prostoru často nenabízejí. Třeba hlavní “cyklopruhová” trasa A23/230 (Výtoň – Vršovická – V Olšinách – Úvalská). V celkové délce 7 km radiály je nějaké řešení pro cyklisty jen v necelých 60% délky, stávající řešení je ve směru do centra přerušeno 7x, ve směru z centra (kde je hotový delší úsek) 9x, chybějí souvislé úseky dlouhé stovky metrů často právě v nejnáročnějších křižovatkách.

    Jinak ve srovnání s IAD či MHD vychází ta infrasturktura pro cyklo pořád ještě lacino, v Praze za poslední čtyři roky vznikla sice nesouvislá, ale rozhodně ne malá síť tras a stezek, a to všechno za zlomek peněz, který putuje na “strategické” městské dopravní stavby. V létě jezdí nejméně několikrát týdně po Praze 7% obyvatel (průzkum pro TSK z roku 2008, letošní čísla budou jistě vyšší). To už vážně není zanedbatelné procento (ve smyslu “počet lidí”, počet cest je samozřejmě nižší, mezi tím 1-2%, snad se ten podíl na cestách letos v rámci dotazování konečně dozvíme přesněji).

    Ještě bych věnoval pár slov významu sítě souvislých tras pro rekreační cyklistiku. Když bydlíte na jedné straně města a máte své okolí už kompletně projeté, jediný směr, který vám zbývá, je přes Prahu. Můžete to kolo hodit do metra nebo město objet autem. Ale souvislé a hlavně celkem klidné trasy přes město umožní projet i tímhle, doposud víceméně zapovězeným směrem.

  20. 20

    Amoniak: Přemýšlel jsem o tom, co jsi psal. Musím říct, že jsi mě přesvědčil: Na jeden osobo-kilometr se platí za kola zbytečně mnoho. Pojďme tyto peníze přestat utrácet. A když jsme v tom, pojďme přestat utrácet nesmyslné peníze za bezbariérové vstupy do budov; vozíčkářů je málo, stejně je nemohou využít, protože by museli přes bariérové obrubníky, ubírají ty bezbariérové vyfikundace místo nám ostatním a stojí strašně moc peněz, nota bene když to přepočítám na osobo-schody. Víš, kolik nových věcí by se za ty ušetřené peníze za bezbariérový přístup dalo udělat? No a v dalším kroku bychom mohli v porodnicích zrušit oddělení pro nedonošené děti (je jich stejně málo a zabírají nepoměrně místo donošeným dětem). A ono by se našlo i spousta jiných věcí, které se ekonomicky nevyplácejí, takže by je stát z našich daní měl přestat dělat.

    To budete zírat, jak se naše neanderské údolí krásně vylepší, hned jak přestaneme vyhazovat peníze za blbosti!

  21. 21

    Pokud pokládáte svoji cyklistickou zálibu za formu tělesného postižení tak je Vaše úvaha správná ;-)

    Tak zkuste rozlišovat. Podpora cyklistické dopravy je pouze podpora jednoho z druhů dopravy. Nikoli solidarita s nemocným, postiženým, sociálně handicapovaným.
    Je tedy na místě kalkulovat co se vyplatí a počítat osobokilometry.
    Stavíme heliporty a ponorkové přístavy? Ne, byla by to ekonomická blbost.

    Proč se nelze na cyklodopravu podívat z prostého pohledu využití nákladů a záboru veřejného prostoru?

  22. 22

    Amoniak: Nic snazšího, ale začněte IAD. Podle Vaší úvahy by totiž jízdní pruhy a parkovací místa měla v ulicích zabírat nějakých 30% plochy.

Další z rubriky

Od připomínkování zákona k národní cyklokoalici? 6

Počátkem listopadu podaly Asociace cykloměst a čtveřice neziskovek každá své připomínky k připravované novele zákona o provozu na pozemních komunikacích (1, 2). Co se vlastně..více

Rekola: zkušenost s českým bikesharingem 10

Rekola jsou český nízkonákladový systém sdílení kol v ulicích. Poznáte je snadno: jsou to většinou starší kola, která do sítě někdo věnoval. Ta následně prošla..více

Co chtějí pražští cyklisté 25

V průzkumu Do práce na kole se Auto*Mat zeptal pražských cyklistů, co by jim výrazně pomohlo při jízdě na kole po městě. Odpovědělo 205 lidí,..více

Audit páteřní trasy 8

Používáme je nejčastěji a v největším počtu, ujedeme na nich největší vzdálenosti. Většina cyklistických cest do zaměstnání se realizuje po nich. Páteřní cyklotrasy. Jaká je..více

Potenciál cyklodopravy v Praze 32

Při polemikách o budoucnosti cyklistické dopravy v Praze se opakovaně setkávám s konstatováním, že podmínky pro jízdu na kole nemá smysl v Praze zlepšovat, že..více

Cyklisté v protisměru? Přehnané obavy! 15

Nejoblíbenější argument proti zřizování cykloobousměrek je jejich údajná nebezpečnost. Na to, JAK “nebezpečná” je jízda cyklistů v protisměru — ať legální či nelegální — jsem..více

Anketa

Zlepšila cykloopatření související s tunelem Blanka rychlost nebo komfort vašeho dojíždění na kole?

Výsledky →

Loading ... Loading ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru