Popis doporučených tras do centra

Publikováno: 13. června. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 12. března. 2012

Níže přinášíme popis slovní popis jednotlivých základních tras (budou postupně přibývat).

Do centra se z řady okrajových částí dostanete na kole pozoruhodně rychle:

Kliknutím zvětšíte. Na zobrazených značených trasách (červená čísla) pojedete většinou po cyklostezkách nebo klidných ulicích. Časy vyjadřují dostupnost do centra.

A2: Cyklostezka Zbraslav – Modřany – Braník – Podolí – centrum (cca 45 minut)
A22, A2: Cyklostezka Jižní Město – Braník (cca 30 minut)
A21: Libuš – Modřanská rokle – Modřany (cca 15 minut)
A33 / A12: Stodůlky – Prokopské údolí – Hlubočepy – Braník (cca 25 minut)
A1: Radotín – Velká Chuchle – Hlubočepy – Braník (cca 30 minut)
A2: Troja – Pelc-Tyrolka – Libeň – Karlín – Staroměstská (cca 30 minut)
1 / A26: Kyje – Hloubětín – Vysočany – Libeň (cca 30 minut)
A163 / A17 / A1 / 2: Divoká Šárka – Lysolaje – Podbaba – Výstaviště (cca 45 minut)
201 / A150 / BŘ-LE / neznačeno: Řepy – Bílá Hora – Vypich – Ladronka – Strahov – Újezd (30-35 minut)
A151: Ruzyně – Vypich (cca 10 minut)
Značeno částečně: Petrovice – Košík – Záběhlice – Nusle – Vršovice – Výtoň (50 minut – 1 hodina)

A2: Cyklostezka Zbraslav – Modřany – Braník – Podolí – centrum (cca 45 minut)

Cyklotrasa A2 podél Vltavy vede převážně po cyklostezkách nebo ulicemi s vyloučením průjezdné automobilové dopravy. Na stezku se lze dostat ze Zbraslavi po mostě Závodu míru, stezka pak vede podél železniční trati. U Modřan vede stezka mezi tratí a Vltavou po klidných ulicích, pak cyklostezkou pěknou topolovou alejí pod železničním mostem v Braníku. Na orientaci složitější je průjezd kolem ledáren, všechny varianty vás ale dovedou na cyklostezku těsně při Vltavě pod Barrandovským mostem. Pouze pro odbočení na most nebo k Jižnímu Městu se držte vpravo a nemiňte značenou odbočku do podchodu.

Z Braníku až k Mánesu se dostanete po velmi solidní a přímé cyklostezce podél Vltavy. Stezka vede zpočátku podél řeky, v Podolí se přimyká k Podolské ulici, která se před Vyšehradem mění v nábřeží. Vyšehradským tunelem kolo raději veďte. Od Výtoně do centra pokračujte dolů na náplavku, která vám nabídne dva kilometry relativně klidné komunikace až k Mánesu. Vyjedete za Jiráskovým mostem u Mánesa. Další vaše cesta už povede běžnými ulicemi centra.

Pro další cestu se na křižovatce u Mánesa neobávejte vjet do vozovky. Používaný chodník bude nejspíš o něco plnější a navíc je celé nábřeží u Národního divadla přehrazeno ohradou. A tak je v současné době pro cestu do centra nejvýhodnější příjemně opravená Myslíkova ulice.

Při další cestě podél Vltavy k pokračování cyklostezky A2 u Rudolfina je nejvhodnější průjezd ulicí Divadelní (mezi historickou budovou a Novou scénou ND). Může se stát, že vám zde dopravní zácpa neumožní v cca kilometrovém úseku jiné řešení, než vedení kola po nábřeží.

A22: Cyklostezka Jižní Město – Braník (cca 30 minut)

Začátek trasy u metra Háje. Cyklostezka značená jako A22 vede centrálním parkem k metru Opatov. Projedete vestibulem, pojedete rodinnou zástavbou, delší úsek ulicemi Starochodovská a K Dubu (odbočení značeno). Přejedete lávku přes dálnici D1 k metru Chodov. Po cyklostezkovém chodníku směrem k Parku, světelnou křižovatku Roztylské před Parkem překřížíte po přechodech a pokračujete mezi starým obchodním střediskem a parkovištěm Centra Chodov. Dojedete k ulici U Kunratického lesa, kterou překřížíte na světelném přechodu a vjedete do lesa.

Projedete lesem nejprve po zpevněné cestě po rovině, pak po asfaltce klesáním (stále značeno A22) ke křižovatce u restaurace Za Větrem (příjezd od Roztyl), kde odbočíte vlevo. Lesní cesta vás vyvede do Krče, k rybníku Labuť (příjezd od Kunratic), a světelné křižovatce s přejezdem přes Vídeňskou. Pokračujete stále po A22, po parkových chodnících a klidných silničkách k nádraží Krč. Překřížíte další světla (přejezd pro cyklisty) a stále po cyklostezce nebo klidnými ulicemi pokračujete podél areálů baseballových a fotbalových hřišť. Dojedete k dalšímu přejezdu pro cyklisty přes Vrbovu ulici (ze sídliště Novodvorská). Trasa pokračuje k dětskému hřišti v Braníku, kde je důležitá křižovatka cyklotras.

Pro pokračování na Barrandovský most jedete rovně, pro pokračování do centra nebo Modřan jedete vlevo do podchodu, za kterým narazíte na cyklostezku A2.

A21: Libuš – Modřanská rokle – Modřany (cca 15 minut)

Z Libuše do centra lze nejlépe projet přes Modřany Modřanskou roklí. Trasa je značená cca od zastávky Sídliště Písnice od jako A21, dostanete se na ní ale také od ZŠ Novodvorská. Cesta roklí je klidná, jen souvisle klesá. U Polikliniky Modřany projedete dvěma podchody a pokračujete po chodníkové stezce podél ulice Generála Šišky. Propletete se Modřanami a sjedete na cyklostezku A2.

A33 / A12: Stodůlky – Prokopské údolí – Hlubočepy – Braník (cca 25 minut)

Z centrálního parku v Jihozápadním Městě sjedete po cestě od rybníka pod tubusem metra pod ulici Jeremiášovu a po pěšinkách sjedete k retenční nádrži pod sídlištěm. Trasa je značená jako A33, a uzavírá se do klidného Prokopského údolí. U soutoku Prokopského a Dalejského potoka se trasa přečíslovová na A12 a pokračuje do Hlubočep. Hlubočepy prochází trasa po hlavní ulici Hlubočepské, kde bude pravděpodobně potřeba dát pozor na silnější provoz. Před tramvajovou smyčkou Hlubočepy trasa odbočuje pod trať a kličkuje podchodem pod mimoúrovňovou křižovatkou směrem k Barrandovskému mostu.

Na Barrandovský most odbočíte vpravo do stoupání těsně před ústím potoka do Vltavy. Most přejedete po cyklostezce na severním chodníku a sjedete do Braníka.

Přívoz P3 (od ústí potoka asi 1 km vlevo po cyklostezce) je atraktivní varianta k Barrandovskému mostu. Bude jezdit i při stávce, s operativním posílením plavbami nad rámec jízdního řádu.

Pro pokračování na Smíchov Pokračujte podél řeky k Lihovaru (značeno jako stezka k přívozu). Pokračujte ulicí Nádražní, v případě silného provozu nebo ucpání můžete jet po pustém chodníku.

A1 / A12: Radotín – Velká Chuchle – Hlubočepy – Braník (cca 30 minut)

Cyklostezka A1 z Radotína vede zpočátku podél Berounky, kolem přístavu v Lahovicích je značená po silnici, lze ale použít chodník. Stezka podjíždí Lahovický most a odbočuje na asfaltovou cestu za Lahovicemi, kolem rybníka a dále poblíž Vltavy. Na trase podél Velké Chuchle až do Malé Chuchle se střídají úseky klidné ulice a cyklostezky. V Chuchli stezka podchodem podjede Strakonickou a vede klidnou uličkou mezi železniční tratí a Barrandovskou skálou. Trasa dojede do Hlubočep, kde míjí odbočku na trasu A12 na Jihozápadní Město. Trasa A1 zde pokračuje po Hlubočepské ulici, cyklostezka přejímá číslo A12 a vede na Barrandovský most kolem ústí Dalejského potoka.

Alternativně tu můžete pokračovat podél Vltavy na Smíchov.

A2: Troja – Pelc-Tyrolka – Libeň – Karlín – Staroměstská (cca 30 minut)

Trasa A2 z Troji nevede sice nejkratší cestou, zato je ale naprosto klidná, v drtivé většině úseků po cyklostezce. Od trojské lávky jedete stále po cyklostezce podél Vltavy, skrz staveniště nového Trojského mostu. U Pelc-Tyrolky podjedete most Barikádníků a pokračujete po zcyklostezkovaném chodníku ulice Povltavské. Cyklopruh ve vašem směru je sice poněkud absurdní, v zásadě ale můžete jet i po onom chodníku. Odbočíte do klidné ulice U Českých Loděnic a dojedete do Libně, k ústí Rokytky, kde se napojuje trasa A26 z Vysočan a Hloubětína. Na křižovatce v ústí Rokytky přejedete říčku a po menším kličkování (značeném) po Libeňském ostrově, podjedete Libeňský most a pokračujete po luxusní cyklostezce do Karlína. Stezka vede nepřerušeně pod železničním a Hlávkovým mostem, přes Těšnov podél ministerstva dopravy a nakonec po náplavce pod Anežským Klášterem a Čechovým mostem a vyvede vás prakticky až na Náměstí Jana Palacha u metra Staroměstská.

1 / A26: (Černý Most) – Kyje – Hloubětín – Vysočany – Libeň (cca 30 minut)

Dálková trasa Klubu českých turistů č. 1 prochází řadou městských částí na východě Prahy (Kyje, Hostavice, Dolní Počernice) a je dostupná i z Černého Mostu či Horních Počernic. Nejvhodnější trasa ze samotného sídliště Černý Most vede ovšem přes Aloisov, z Lehovce uličkami Hloubětína.

Z Kyjí vede trasa č. 1 vedlejšími uličkami a podchodem pod železniční zastávkou, je trochu náročná na orientaci. Nakonec projede Aloisovem a vystoupá do malého sedla nad Hloubětínem, kde na lávce (další schodiště) překoná Průmyslovou ulici. Následuje průjezd lesem k Hořejšímu rybníku, kde se trasa 1 odklání (aby pokračovala obdobně kostrbatým způsobem na Žižkov) a naše doporučená trasa získává jednak charakter luxusní cyklostezky, jednak číslo A43.

Po cyklostezce Rokytka pojedete po mostě přes Poděbradskou (napojení z dolního Hloubětína), a další mosty až po Freyovu ve Vysočanech. Zde má stezka číslo A26. Vysočany stezka prochází podél Rokytky, s několika drobnými přerušeními. Po průjezdu pod pilíři sneseného železničního mostu dorazíte k podchodu Čuprovy ulice a další schodiště (které lze objet zajížďkou po rampě). Stezka vede kus po chodníku vlevo od Rokytky, pak říčku překříží a pokračuje po druhém břehu. Nakonec dovede do Libně na Elsnicovo náměstí, kde je stezka asi na sto metrů přerušena (lze jet po chodníku pod parkem u Libeňského zámečku). Koncový úsek stezky vede zklidněnou ulicí U Českých Loděnic, v ústí Rokytky se stezka napojuje na trasu A2 a umožňuje pokračovat do centra nebo do Troji.

A163 / A17 / A1 / 2: Divoká Šárka – Lysolaje – Podbaba – Výstaviště (cca 45 minut)

Trasa Divokou a Tichou Šárkou je sice trochu velká zajížďka, nechcete-li se ale po použití cyklostezky na Červeném Vrchu proplétat na orientaci složitými uličkami Dejvic, máte tuto klidnou a zřejmou alternativu. Trasa vede od smyčky Divoká Šárka, údolím Šáreckého potoka, nejprve po asfaltové cestě (A163), pak po cestě zpevněné (A17) a v dolní části Tiché Šárky relativně klidnou ulicí až k ústí Šáreckého potoka do Vltavy v Lysolajích.

Zde je přívoz (P2), který bude v provozu, je zařazený do PID a pro cestu do Troje je výhodnější než kličkování do Stromovky.

U Vltavy vede stezka jako trasa A1 po chodnících rušné Podbabské, podél které lze pokračovat do Dejvic. Trasa A1 pokračuje ještě kus po stezce podél Vltavy, následuje ale krátký nepříjemný úsek poměrně úzkou a frekventovanou ulicí Papírenskou. Před podjezdem pod tratí u nádraží Bubeneč trasa odbočuje vlevo, kličkuje přes bývalou vlečku a klesá do Stromovky. Ze Stromovky je možné odbočit vlevo po dvou lávkách do Troji, nebo dojet až k Výstavišti v Holešovicích.

Po cyklostezce od Výstaviště je možné vystoupat také na Letnou, případně pokračovat od Výstaviště do centra po ulici Dukelských Hrdinů.

201 / A150 / BŘ-LE / neznačeno: Řepy – Bílá Hora – Vypich – Ladronka – Strahov – Újezd (30-35 minut)

Ze sídliště Řepy vyjedete buďto ulicí Žalanského (trasa 201), kde ale hrozí provoz, nebo strměji stoupající ulicí U Boroviček. Značená trasa 201 nekříží Bělohorskou na zrovna nejbezpečnějším místě, můžete klidně zůstat na této straně ulice, chodník nebo protisměrka Na Břevnovské pláni vás dovedou k novému obchodnímu centru. Jeho parkoviště objedete zprava a dostanete se do areálu Ladronka, který nyní obsahuje i podjezd frekventované Kukulovy.

Na Ladronce se trasa značí jako BŘ-LE, projedete celým parkem až na konec, kde pokračujete rovně ulicí Atletickou, kde neočekáváme příliš silný provoz. Dodržujte nicméně přednosti. Trasa BŘ-LE odbočí na jedné z křižovatek vlevo, vy ale pokračujete přímo, již po neznačené ulici Atletické. Atletickou dojedete ke Strahovskému stadionu, kde pokračujete stále v přímém směru, na rohu stadionu nepokračujete podél něho, ale odbočíte do Šermířské, kolem kolejí Strahov. Po několika stech metrech se vpravo otevře vjezd do Petřínských sadů. Těmi prochází legální cyklistický průjezd značený malými piktogramy jízdního kola. Piktogramy vás (s jistým ztraceným spádem) provedou až na svůj konec na Malé Straně, v ulici Hellichově.

Vzhledem k enormnímu převýšení počítejte s tím, že cestou zpět budete kolo na Strahov spíše tlačit nebo vyjíždět více než patnáct minut.

A151: Ruzyně – Vypich (cca 10 minut)

Ze staré Ruzyně lze pohodlně dojet na kole na Vypich po nové cyklostezce vedení podél zdi Obory Hvězda. Stezka začíná v ulici Kralupské. Problémem je křížení Bělohorské na Vypichu, kde je nejlepším řešením vedení kola po chodníku ke světelné křižovatce a použití přechodu.

A23 / 11: Petrovice – Košík – Záběhlice – Nusle – Vršovice – Výtoň (50 minut – 1 hodina)

Tato trasa, i když je průjezdná, je náročnější na orientaci, a kromě cyklostezek vede často ulicemi s živým provozem, nebo po cyklopruzích.

Trasa (značená jako A23) začíná v Petrovicích u nádrže Hostivař, vede podél přehrady, a pak jako značená A23 směrem do Hostivaře (skoro kilometrovou značenou zajížďku přes kopec začínající vjezdem na hráz Hostivařské přehrady lze střihnout zkratkou o cca padesát metrů dále). Trasa projede podél sídliště Košík a odbočí k Botiči, kde končí značení. Můžete pokračovat po cestičve podél Botiče, nebo přímo přes pole na Trojmezí. Intuitivně se potřebujete dostat do nepřehledné zatáčky ulice U Záběhlického zámečku, v jejímž vnitřním oblouku vede pěšina dál. Po ní se dostanete k Hamerskému rybníku v Záběhlicích. Ať jej objedete z kterékoliv strany, poblíž jeho druhého konce najdete krátkou cyklostezku procházející kolem nových bytovek, která vás vyvede na Záběhlickou ulici.

Ulice je frekventovaná, na přemostění seřazovacího nádraží na ní ale najdete pohodlné cyklopruhy. Bohužel, tyto pruhy končí před křižovatkou s Bohdaleckou, cyklostezka na chodníku vzniká až za odbočkou ke Kauflandu, v ulici U Plynárny (ve směru do centra levý chodník). Po této stezce (fragment nedokončené Greenwaye z přelomu století) dojedete k železničnímu podjezdu, hned za ním zabočíte vpravo do ulice Pod Vinným potokem. Počítejte, že ve čtvrtek zde bude živý provoz, na konci zřejmě i kolona. Za dalšími podjezdy můžete teoreticky odbočit vlevo do Petrohradské, praktičtější je ale pokračovat po levém chodníku Botiče (pravý se právě přestavuje na cyklostezku) až k Vršovické. Posunete se kousek vlevo, na světelné křižovatce Vršovickou přejedete a pokračujete Petrohradskou asi 100 metrů, následuje cyklostezka vlevo podél Botiče. Ta vás dovede k branám Havlíčkových sadů, kterými projedete až k železničnímu mostu přes Vršovickou, postranní ulicí se dostanete na křižovatku Otakarovy a Bělehradské.

Zde následuje asi 100 metrů nepříjemného úzkého úseku, který můžete převést po chodníku. Dále se chodník rozšiřuje, buďte ale ohleduplní k chodcům. Za dalším železničním podjezdem už začíná cyklostezka v Sekaninově ulici, která končí přejezdem pro cyklisty na Ostrčilově náměstí. Překřížíte ulici Na Slupi a znovu podjedete železniční trať. Následuje úsek do centra po hlavní Vnislavově, která ale může být ucpaná, souběžná Neklanova je jednosměrná (ale má použitelné chodníky).

Přes další dvě světelné křižovatky dojedete až k nábřeží na Výtoni, kde doporučujeme odbočit vlevo i pro směr do centra.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Štěpán 15. 6. 2011, 01:51

Vím, že nepatřím do cílové skupiny tohoto článku, ale nedá mi to...

Rada "dojedete k Mánesu. Pokud chcete pokračovat dál, tak slezte a jděte dvacet minut (1 - 2 km) pěšky" mi jako podpora pro nového městského cyklistu opravdu nepřijde. Na jeho místě bych se rovnou zeptal proč se mám tahat s kolem, když mám vlastně chodit pěšky? Chodit se mi bude líp bez kola.

Relativně nedávno tady byl fotoseriál o cyklistickém provozu u Mánesa a nemyslím si, že by tam někdo sesedl a dál šel pěšky (možná tam byl jeden nebo dva případy, kdy cyklisti pěšky překonali přechod, ale potom znovu nasedli a jeli).

Takže jaký je důvod k tomu, aby se dál než k Mánesu nejezdilo?

Vratislav Filler 15. 6. 2011, 09:12

Štěpán: Eh, vznikalo to ve spěchu, větu jsem přeformuloval, teď je tam jen varování před tím, že je možné, že to bude neprůjezdné. Navíc se jedná se o doporučení na čtvrtek, kdy bude celé centrum Prahy stát nebo šílet, na chodnících bude ještě daleko víc lidí, takže třeba jízda po chodníku Smetanova nábřeží by nemusela být zrovna dobrý nápad.

Štěpán 15. 6. 2011, 11:39

Tak jízda po chodníku není nikdy dobrý nápad už z principu věci (ale v tom se celkově neshodneme, tak to nemá cenu pitvat).

Rostislav Adam 15. 6. 2011, 15:02

Část nábřeží u Národního divadla je uzavřena zcela. Takže průjezd(teda spíš průchod) ze Staroměstský k Mánesu je možný mezi divadlem a novou scénou.

Petr 15. 6. 2011, 17:27

Je to puntičkářství, ale ta trasa z Troje přes Vychovatelnu nevede. Vychovatelna je nahoře na kopci kolem Bulovky, ne dole v údolí; tam je Pelc-Tyrolka a Thomayerovy sady. Ostatně, zastávka MHD Vychovatelna je u Heydrichovy zatáčky a ne dole u řeky.

Radek 5. 7. 2011, 10:00

Tento popis nesmírně vítám, ostatně by bylo skvělé, kdyby existovala jeho kompletní verze podle jednotlivých tras (páteřních, hlavních atd.), která by se čas od času a nebo na doporučení cyklistů inovovala. Mapa není vždy vše, takto koncipovaná navigace v terénu (zvlášť kdyby byla ještě detailnější) by byla vynikající pomůcka. Cosi podobného má i Martin Malý na www.prazskecyklostezky.cz, stránky však bohužel nejsou aktualizovány.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Jezděme slušně!
Předpisy a etiketa,

Jezděme slušně!

14. května. 2023, 4min. čtení13