Nová stezka v Bubenči a týden mobility

Publikováno: 19. září. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

Při jízdě ze Stromovky do Bubenče po trase A1 bylo dříve nutné zajíždět si mezi tenisovými kurty, starými továrnami a dokonce stoupat nahoru a zase dolů přes most nad zrušenou vlečkou. To je od letošního září minulostí. Podél plavebního kanálu vede nová stezka, která se může pochlubit především svou nízkou cenou osm set tisíc korun.

850 metrů dlouhá stezka na místě vyšlapané rybářské pěšinky spojuje Papírenskou s ulicí Za elektrárnou. Má štěrkový povrch a je užší, než bývá u cyklostezek zvykem. Dva protijedoucí cyklisté, stejně jako kolař a chodec by se tu měli bez problémů vyhnout, stejně je ale potřeba jet opatrně, strana přilehlá ke kanálu mírně podkluzuje.

Celou trasu si projedeme od Papírenské ulice. Po již dříve otevřené stezce se dostáváme k zúžení u kanálu. Značky o novém úseku říkají, že se nejedná o stezku pro cyklisty, ale komunikaci se zákazem vjezdu motorových vozidel. Dodatečná cedule navíc upozorňuje na zúžený profil. Mezi plotem a kanálem nás dovede stezka až na severní okraj Stromovky. Pokud jedeme do Tróje, můžeme u nájezdu na most využít nedávno vyznačenou cykloobousměrku.

Nový úsek je provizorní a byl potřeba, děkuji těm, co se o něj zasloužili. V příštích letech se má zvedat most přes kanál z Papírenské do areálu čističky na Císařském ostrově. Právě po střeše zrekonstruované čističky by měla vést ve vzdálenější budoucnosti definitivní stezka od Stromovky do Bubenče.

 

Dárek k Evropskému týdnu mobility

Nová stezka byla slavnostně otevřena k Evropskému týdnu mobility, konkrétně v Den cyklistů a pěších. Aby se nějaké město mohlo týdne zúčastnit, musí „zavést alespoň jedno trvalé opatření, které přispěje k přesunu dopravy ze soukromých aut do dopravních prostředků šetrnějších k životnímu prostředí.“ Toto Praha symbolicky splnila i letos. I letos se našla cyklostezka, kterou můžeme otevřít v září.

Dále se však v mezinárodní chartě ETM dočítáme, že „Kdekoliv je to možné, přinejmenším jedno z opatření by mělo být trvalou změnou využití prostoru silniční komunikace ve prospěch chodců, cyklistů nebo veřejné dopravy (například uzavření silnice, rozšíření chodníků, nové cyklopruhy a buspuhy, plán zklidňování dopravy, snížení rychlosti).“

V soutěži ETM 2010 se příkladně vysoko umístily Murcia (Španělsko) a Riga (Lotyšsko). Murcia spustila systém půjčoven veřejných kol. Riga uspořádala soutěž firem motivujících své zaměstnance používat šetrné druhy dopravy, vyznačila také nové pruhy pro autobusy a nakoupila klimatizované tramvaje.

Chci říci, že Praha by se měla odvážit k něčemu většímu. Například ubrání pruhů či obnově přechodů na magistrále. Změna jednoho z nejcennějších nábřeží v republice na pěší zónu. Do veřejné dopravy by zase více cestujících přilákala výstavba tramvajových tratí, železničních zastávek a výtahů do stanic metra. Více peněz i ovzduší by na rozdíl od elektromobilů, které magistrát prezentuje jako lék na dopravní problémy, přineslo obnovení trolejbusů. Elektromobily jsou sice vhodné do ulic svým tichým provozem, ale problémy se záborem prostoru, vířením prachu a izolováním společnosti zůstávají, tudíž je nelze prezentovat jako všelék. Trolejbusy šetří vzduch, hluk i peníze, když se dobře vymyslí, na jaké linky je nasadit. Jít dále do detailu již ale nepatří na tyto stránky.

I takhle může být chápána cykldoprava na Dni bez aut:

 

Co říká Karel Březina:

První náměstek pro dopravu k nové stezce říká:

„Jsem přesvědčen, že pokud to jde a terén to dovoluje, je takto levné řešení optimální. Věřím, že cyklisté budou souhlasit, že důležitý není luxus, ale funkční trasa, po které se dá bez problémů jezdit,“

Ano, souhlasím, levné bývá funkční, zato drahé často nefunkční.

„Je to ideální cesta, kterou bychom chtěli jít. Funkční věc, která opravdu pomůže, ale stojí co nejméně peněz,“ 

Je potěšující, když pan náměstek říká takové věci o cyklostezkách. Spojíme-li to s jeho posledním vyjádřením, že Praha musí podporovat všechny druhy dopravy stejně, nezbývá, než předpokládat, že dokončení Blanky a Blanky 2 bude navrženo právě podle těchto nových, ušlechtilých a úsporných zásad.

 

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

Squish 19. 9. 2011, 08:29

Zde ještě moje fotky z onoho místa :)

http://squish225.rajce.idnes.cz/Cyklostezka_A1

Poslední tři fotky jsou ze stavby aktuálně nejdražší cyklostezky kousek dále

Vratislav Filler 19. 9. 2011, 10:44

Squish: Vypadá to hezky, na těch fotkách. Nevím, jestli už na veřejnost prosáklo, že se to za měsíc zase na rok zavře, bude se zvedat ten nízký mostek do čističky.

Jinak Rokytka (A26) u Freyovy stále průjezdná, schodiště, na která se cyklisté během stavby naženou, už stojí, ale jsou zabalená do igelitu. Včera jsme tam jeli s vozíkem do centra, byl jsem docela rád.

mirek 21. 9. 2011, 15:43

Vyjde letos pražská cyklomapa? Teda ne že by se toho od loňska tolik změnilo... :-)

Václav Řehák 21. 9. 2011, 17:14

Vydávání mapy bylo přesunut na (logičtejší) jarní termín. Poslední zápis cyklokomise uvádí polovinu března 2012.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat