Stručně ze záříjové cyklokomise

Komise Rady hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu se po prázdninách sešla v úterý 6.9. Praha obdržela nabídku národního cyklokoordinátora podepsat Uherskohradišťskou chartu. Pomalu se rozhýbává pozastavená akce stojany. Oddělení PR vysílá do komise skutečného zástupce, zatímco OMI (Odbor městského investora) komisi nadále ignoruje. Došlo k menší debatě o funkčnosti sdíleného a odděleného provozu cyklistů. A komise navrhuje dopracovat koncepci rozvoje cyklodopravy tak, aby obsahovala jasné roční cíle a rozpis potřebných financí: a dalo se tedy kontrolovat, zda je tato koncepce naplňována.

Hradišťská charta

Uherskohradišťská charta je dokumentem, kterým se města mohou dobrovolně přihlásit k podpoře cyklistické dopravy. Doposud jí podepsala zhruba dvacítka českých měst, včetně poloviny měst krajských. Podpisem charty se město zavazuje usilovat například o zvýšení podílu cyklistické dopravy na dělbě přepravní práce, odstraňování problémových míst, zkvalitnění podmínek pro parkování jízdních kol, zefektivnění propagace cyklistiky a dalším aktivitám vedoucím k rozvoji cyklistické dopravy a cykloturistiky. Hostem záříjové komise byl národní koordinátor Jaroslav Martínek, který u příležitosti toho, že chartu podepíše Praha 19 (Kbely), současně nabídl podpis Charty také přímo Praze.

V červnu jsem se na stránkách Prahou na kole zamýšlel nad tím, zda má smysl, aby Praha Hradišťskou chartu podepsala. Osobně jsem měl obavu, že podpis Prahy pod chartou za stávající úrovně podpory cyklistické dopravě v Praze by hodnotu jinak velmi kvalitního záměru značně devalvoval. Signatáře Charty jsem považoval za výběrový klub; přidá-li se do něj Praha, která s ohledem na své možnosti na rozvoj cyklistické dopravy v zásadě kašle, stane se závazek ostatních měst učiněný podpisem Charty víceméně směšným. Obdobnou obavu, jak se ukázalo, měla řada členů cyklokomise.

Martínek nicméně chvíli před komisí jednal s náměstkem pro dopravu Březinou. Na jednání komise pak vzdoroval pochybnostem a zaručil, že pražský podpis bude mít pozitivní efekt v každém případě a že z pozice národního cyklokoordinátora vnímá pražský podpis tak, že váhu Charty zvýší. Poté komise jednomyslným usnesením doporučila Radě hlavního města přihlásit se k Uherskohradišťské chartě.

Skutečně doufám, že to povede k dobrému. Charta není závazkem jen pro výkonné orgány města. Nyní je úkolem cyklokomise doporučit Radě taková opatření, která zajistí, aby podpora cyklistické dopravy v Praze nezůstala jen u formálního lití asfaltu na předměstské cyklostezky; toho se ostatně týkal poslední bod jednání.

Stojany budou?

Akce cyklostojany zastavená na počátku roku 2010 kvůli nepřidělení financí se velmi pomalu rozvíjí. Tímto dlužím náměstkovi primátora omluvu, rozhodně jsem nebyl přesvědčen, že tomu tak je, dokud jsem se to na jednání komise nedozvěděl od důvěryhodné osoby. Finance jsou určitě na cca 290 podkov, na které je podepsaná smlouva o dílo. Štos žádostí od městských částí na TSK není příliš vysoký, protože MČ po zjištění, že nejsou peníze, řadu svých žádostí odložily. Cyklokoordinátor nicméně nyní obešle městské části s opakovaným dotazem na zájemce o stojany.

A co byste měli dělat vy, chybí-li vám na důležitém místě městský stojan?

Nemá smysl psát na TSK ani cyklokomisi, v zásadě je potřeba oslovit a přesvědčit městskou část, aby o patřičný stojan zažádala. Napište na městskou část, že považujete za potřebné stojany tam, tam a tam, a že je vám známo, že město obnovuje tuto nabídku. (Viz náš návod „napište svým politikům„). Kopii pošlete na mail redakce Prahou na kole.

Jsou městské části, které mají žádosti rozpracované a připravují osadit stojany řadu veřejných prostranství (např. Praha 11). Jsou ale i městské části, které o potřebnosti stojanů nepřesvědčilo ani osobní jednání předsedkyně KCD vedené po stranické linii (která městská část to byla, si můžete domyslet, tady je nápověda). Přesto jim můžete zkusit napsat a případnou trapnou korespondenci nakonec přepošlete pro cyklokomisi, případně nám. Jde o to, aby se dotyčné městské části nemohly vymlouvat na to, že u nich stojany nikdo nechce.

Místní body

Cyklokomise se zabývala návrhem městských částí Praha-Kbely a Praha 14 na propojovací cyklotrasu, která by měla být zařazena do městského systému. Trasa ze Kbel k metru Rajská Zahrada jako taková je zcela v pořádku, projekt ovšem obsahuje pár šíleností, nad kterými Ing. Arch. Tomáš Cach při předběžných jednáních již opakovaně marně zelenal. Vzhledem k tomu, že bez posvěcení ÚRMu (Útvaru rozvoje města) si číslo městské trasy prostě přivlastnit nejde, jsme museli doporučení trasy k realizaci doplnit o dodatek vyhazující, že půjde o místní trasu.

Další místní bod se týkal návrhu na oddělení provozu pěších a cyklistů v ulici Burešově na ďáblickém sídlišti. Jedná se o bývalou obslužnou komunikaci, která byla převedena na smíšenou cyklostezku a v jednom místě vede kolem domu s pečovatelskou službou, což vede ke kolizím. Debata na téma „oddělený či smíšený prostor“ byla poměrně krátká; oddělené cyklostezky fungují v Praze (a zvlášť na Praze 8) jen tak, že z místa odradí pejskaře, rozhodně ale nemají vliv na to, po které straně kdo chodí nebo jezdí. Doporučení komise nakonec znělo převést komunikaci do režimu pěší zóna s povoleným provozem cyklistů.

Vzhledem k počtu bodů se nedostalo na řadu problémů, které před komisí kolovaly v cyklokomisním mailu. Zhoršování podmínek na cyklotrase A2 a další plíživé průšvihy, způsobené slábnoucí pozicí cyklodopravy v magistrátní mašinérii, byly odloženy. I když poslední bod jednání se jich vlastně nepřímo týkal.

Koncepce a Usnesení komise s doporučeními pro Radu

Pokud jde o fungování podpory cyklodopravy v Praze, tak sto dní komise uvedlo slušně do obrazu i její nové členy. Necelý rok platnosti koncepce rozvoje cyklistické dopravy prokázal, že tento dokument obsahuje sice přiměřené cíle, nicméně jejich naplňování rozhodně nezaručuje. Aby mohla být koncepce na podzim loňského roku na posledním jednání předchozí Rady „odvážně“ přijata, byly z ní vykleštěny skoro všechny rozpočtové a organizační požadavky. Výsledek je samozřejmě ten, že pak nelze ani pořádně kontrolovat, zda rozvoj cyklodopravy podle této koncepce probíhá.

Následná delší diskuse (do které se řada účastníků zapojila hlavně proto, aby zajistila její zkrácení ;-) ) vedla k přibližnému návrhu usnesení, který komise prohlasuje korespondenčně, a které bude obsahovat přibližně tyto body:

Komise doporučuje Radě:

  • Pověřit Útvar rozvoje města, aby dopracoval stávající koncepci rozvoje cyklodopravy tak, aby obsahovala také finanční a realizační rámec nutný k realizaci usnesení Rady z roku 2003 (to je ono známé bezzubé usnesení, podle kterého má město ve svých stavbách uvažovat cyklodopravu).
  • Na základě stávající koncepce zřídit oddělení pro cyklodopravu, (které by mělo „razítko“, tj. pro schválení všech městských staveb by bylo nezbytné jeho vyjádření)
  • Pro rok 2012 přidělit na podporu cyklodopravy finance ve výši 98 milionů Kč s tím, že pro další roky se již bude postupovat podle dopracované koncepce. (V pokročilé fázi úřední přípravy je takové množství staveb, že by bylo možno žádat i několikanásobně více, to ale není průchodné)

O přesném znění usnesení budu informovat poté, co se nám ho podaří zformulovat a schválit.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: cyklokomise

Komentáře - uzamčeny

  1. Zajímalo by mě víc o té trase Kbely – Rajská Zahrada. Jezdím to dost často, většinou mimo špičku po silnici, ale kdo ví, co se stane se silničkou mezi Hutěma a Satalicema po otevření Vysočanské radiály. Zajímalo by mě, v čem spočívá šílenost návrhu kbelské radnice. Návrh neznám.

  2. Projekt je trasovaný dobře, kolem letiště, přes Vysočanskou radiálu po biomostě a pak ulicí Za Černým Mostem (zobousměrnění). Trasa následně pokračuje po mostě přes trať a Poděbradskou a napojuje se na cyklostezku na tubusu metra mezi Rajskou Zahradou a ČM. V projektu téhle závěrečné části (od Jordánské k metru) je hromada problémů, neřeší se například, že od Slévačské se napojuje A26, dost divoké je křížení s Broumarskou a nad dopravním značením v obslužném parkovacím zálivu z Chlumecké za stanicí Rajská Zahrada zůstává rozum stát. Smutné je, že nějak nelze vyměnit projekční firmu, takže výsledek bude patrně takto tristní a jediným přínosem celé trasy bude cykloobousměrka v ulici Za Černým Mostem.

  3. Nějaké info kdy se začně stavět Malé Chuchle k Barrandovskému mostu ? Abych si v předstihu naplánoval objížďku :)

  4. U nás v Hradci Králové chtějí někteří obyvatelé a odpůrci cyklistiky zrušit
    pruh pro cyklisty v ulici Na Drahách.
    My ostatní bojujeme za to, aby se tento pruh zachoval a vybudoval další i v
    druhé protisměrné ulici!

    Městský úřad na svých stránkách připravil hlasování a bohužel odpůrci
    cyklistiky mobilizují síly a hlasují proti nám.
    Podpořte nás prosím svým hlasem a dejte hlas pro: „Vybudování stejného
    cyklopruhu i na druhé straně vozovky“
    http://www.hradeckralove.org/noviny-a-novinky/vyberte-variantu-reseni-pro-ul
    ici-na-drahach
    30.9. hlasování končí a pokud prohrajeme, mělo by dojít ke zrušení uvedeného
    cyklopruhu
    a raději ani nedomýšlím, jaký osud by stihnul další pruhy pro cyklisty.

    Rád bych poprosil o možnosti oslovit vaším prostřednictvím další cyklisty, kteří
    by nám mohli v tomto nerovném boji pomoci.

    s díky,

    Luděk Holoubek

  5. Ludek: To skutečně někdo myslí vážně, že se bude výsledku takového hlasování přikládat nějaká relevance?

Další z rubriky

Kauza: pěší zóny na Praze 1 16

Rada městské části Praha 1 na svém zasedání v úterý 2. května rozhodla o omezení..více

Praha zveřejnila mapu cykloakcí k realizaci v roce 2017 7

Na tiskové konferenci 29. 3. představilo hlavní město kromě cyklistické aplikace Na kole Prahou také..více

A2 pod terasami Hiltonu bude uzavřena 33

Z důvodu havarijního stavu terasy hotelu Hilton dojde k uzavření zde vedeného úseku cyklotrasy A2. Současný stav..více

Nová Rekola: obří košík, GPS a skvělé blatníky 19

Bikesharing Rekola po zimní přestávce znovu vyjíždí do pražských ulic. První růžové bicykly si zájemci..více

Auto*Mat odstartoval další ročník soutěže Do práce na kole 5

Oficiální tiskovou konferencí spolku Auto*Mat odstartovala 7. března registrace do letošního ročníku soutěže Do práce na kole...více

2016: přehled realizací a cyklostavba roku 10

Rok 2016 je již několik týdnů za námi, pojďme finálně zrekapitulovat, co vše se pro..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru