Zimní novinky v Praze i mapě

Publikováno: 08. února. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 08. února. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

I v letošním zimním období přicházejí změny v terénu. Mezi největší úpravy patří dokončená úsek stezky v Sedlci a úpravy na A26 v Libni s novým přejezdem. Do mapy bylo v poslední době přidáno mnoho fotek. Staré jsou nahrazovány novými a obrázky se objevují na místech, kde niky předtím nebyly. Mimo jiné se snažíme, aby nové fotky byly plné kol a slunečného počasí.

Sedlec

Stezka vedoucí podél Roztocké ulice do Sedlce je nově doplněna o objezd zastávky a především o více než dvě stě metrů dlouhou rampu, která nahradila nepříjemný úsek, kde se dříve muselo sjíždět na silnici. V kontrastu s novými luxusními částmi zůstal o kus dál v nezměněné podobě vcelku úzký chodník s lampami a značkami. O komplikovaném případu této stezky jsme už psali. Místo šlo dle všeho řešit lépe. O několik měsíců dříve se přestavovala přilehlá křižovatka na kruhový objezd. Kdyby byly projekty propojené dohromady, bylo by dle všeho možné ušetřit peníze i beton. Změny jsou nelépe vidět na fotkách z dubna 2011 a ledna 2012.

A26 v Libni

K výrazné změně došlo na cyklostezce A26 na Elsnicově náměstí v Libni. Praha 8 slibuje, že celé prostranství brzy opraví. Mnoho let se neúspěšně pokouší přinutit italského majitele, aby dal do pořádku chátrající Palác Svět. Pro nás je však důležité, že na přelomu roku došlo k vyznačení přejezdu pro cyklisty a následné stezky. Dříve se při jízdě od Vltavy pokračovalo po návazném chodníku a poté se s pomocí dvou přechodů najelo na pokračování stezky. Nově navazuje na výjezd z parku přejezd pro cyklisty a stezka přes téměř nevyužívanou plochu náměstí.

Nově tedy používáme jen jeden přechod se semaforem a k tomu nesignalizovaný přejezd, kde cyklista nemá přednost. Hned u přejezdu mají auta zatáčku, což přináší výhodu v jejich částečném zpomalení. Při jízdě k Vltavě je však na přejezd špatný výhled protože na auta se musíte ohlížet za sebe a doleva. Je nutné se tu chovat obezřetně. Projet celým místem je nyní rychlejší, ale přejezd není stoprocentně bezpečný. Nutno připomenout, že v evropských zemích je obvyklá přednost cyklistů na přejezdu před auty. I ta si ale vyžaduje upravit stezku tak, aby byli cyklisté vedeni k výraznému zpomalení.

Úpravy v mapě

Přímo na pražské cyklistické magistrále – tedy pravobřežní stezce A2 přibyly nové fotky. Na jižní náplavce, u Mánesa i Rohanském nábřeží jsou obrázky o poznání veselejší než ty dosavadní, protože je na nich zachyceno slunečné počasí a více lidí na kole. Pokud vám tedy přijde stezka přeplněná a chtěli byste se jí radši vyhnout, neberte to zcela vážně. Obrázky pocházejí vesměs ze dne stávky odborů MHD, kdy vyjelo na kole sedmkrát více Pražanů, než obvykle.

Nahráli jsme zatím část a budeme pokračovat v přidávání fotek veřejné dopravy. Tedy těch stanic metra, vlaku a tramvaje, které s kolem můžete využít. Každá stanice metra je doplněna popisem, jak snadno či složitě je přístupná z povrchu. Obrázky se snaží zachytit, odkud jsou nástupiště, stanice a nástupní ostrůvky přístupné. Přibyly fotky například u tramvajového výtahu do Řep, nového vestibulu metra Stodůlky či železniční zastávky v Měcholupech. V karlínských ulicích přibyly fotky jednotlivých hnízd pouliční půjčovny kol Homeport.

Navíc přibyly fotky stojanů, křižovatek, ulic a stezek v různých částech města. Objevilo se několik obrázků ulic především v centru, které nejsou na žádné doporučené trase a jsou spíše hůře sjízdné. To je příklad Anglické či Žitné ulice. Tyto fotky si kladou za cíl ukázat možné zkratky větším provozem, a popsat jak (ne)snadné je v té které ulici jet. U stojanů je přirozená snaha autora fotografií zaplnit je koly. Můžete si tedy všimnout zcela náhodně opakujících se kol. O kolech na stojanu před budovou magistrátu ani nemluvně.

Například na Suchdolském náměstí či v Modřanech jsou nově vyfocené stojany navíc přesně lokalizované. Souvisí to i s tím, že mapa dříve neumožňovala tak detailní přiblížení. Pro mě jako spoluautora mapy je to vlastně zajímavá práce, ale musím přiznat, že je jaksi nekonečná. S lokalizací stojanů můžete pomoci a poslat nám fotky. Pokud máte nějaké obrázky pro místa, kde zatím chybí, či doporučení do mapy, neváhejte napsat na redakce@prahounakole.cz Děkujeme.


Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

Petr Dlouhý 8. 2. 2012, 09:13

Fotky ze stezky A2 v mapě se mi teda moc přeplněné nezdají - nebo se ještě koukám na nějakou starou verzi?

K tomu metru: na Nádr. Holešovice jsou kromě pevných schodů k tramvajím, jak je uvedeno v mapě, i eskalátory (na uliční úrověň), a to obousměrně.

Václav Kříž 8. 2. 2012, 10:25

@VašekŘ: Slovo přeplněné jsem asi nepoužil správně. Spíše s větším provozem než obvykle. Za každou připomínku k mapě Díky, opravil jsem.

újezďák 8. 2. 2012, 10:54

přiznám se, že úprava Elsnicova mě těší, ale stejně zrovna tenhle úsek cyklostezky vynechávám.
Vede mě k tomu nesmírmě blbý úsek od Stejskalovy po stezce U rokytky k semaforu přes Zenklovu, kde se po ránu i odpoledne v tý zatáčce nedá jezdit, je tam moc pěšáků a pejskařů...
Spíš jezdím Stejskalovou tam přes Zenklovu, ráno tam stojí na přechodu policatj a tak i přejezd bývá na pohodu apak Zenklovou rovnou dolů a doprava na tuhle ulici kde je teď nový přejezd a.... v opačným směru to beru po tom širokým chodníku a opět stejskalova.....

Petr Dlouhý 8. 2. 2012, 11:16

Někdy na podzim byly také prodlouženy cyklopruhy ve Vrbově.

Také byl opraven povrch na A2 podél Podolské, kde předtím byly boule po kořenech až 10 cm vysoké.

újezďák 8. 2. 2012, 11:48

Vidím, že mapa získává větší přesah do okolí a tak mě při pohledu na novou mapu napadlo, že bych měl, se začátkem sezony, sebou vzít foťák a zase poslat pár obrázků z míst, kde v mapě nejsou :)

Lei 8. 2. 2012, 11:51

Zimní novinky jsou hlavně led a sníh :o) Nejlepší je, když se vyleje potok z koryta a vytvoří po celé délce i šířce trasy 10 cm krustu solidního ledu, jako "Nad Bořislavkou". A při trošce sněhu či leda mám na trase několik věru zajímavých míst, některá z nich od jisté doby vodím pěšky. No nic, obecně vzato nemám jezdit na Big Applech, když to klouže, naštěstí je tato zima zatím sněhově mírná a do mrazu se člověk obleče (i když to pondělí ráno už bylo až trochu příliš).

Jakub Cikhart 9. 2. 2012, 10:38

Ahoj,
jen bych chtel upozornit na skvelou spolupraci s MeU Praha 12 a jejich ochoutou resit veci rychle. Zadal jsem a bylo mi vyhoveno - po novem roce je opraven spoj silnic Vltavanu x U Kina u Modranskeho kina. Byl tam schod jak prase po cele delce, diry a v v pripade deste nekolikametrova laguna. Nyni je vse vyasfaltovano (kolega kontroloval). A snad by mely byt opravena i megadira na A2 (priblizne zde 50°0'37.980"N, 14°23'57.887"E) ktera byla hlavne za sera/tmy fakt vyzivna (30x30x10cm). Tak jen uz aby slezl snih/led a mohli jsme opet vyrazit ..

Václav Řehák 9. 2. 2012, 11:33

Jakub: Jezdí se pořád, i v tomhle počasí. Sčítač Podolské nábřeží má za včerejšek 27/20 (dc/zc) záznamů a třeba minulé úterý 61/58. A to ještě bůhví, jak teď v zimě sčítače fungují.

luvec 15. 2. 2012, 13:10

Koukám na fotku sedlec2.jpg a vypadá to dost nebezpečně, jak se bude zajišťovat, aby cyklisti jedoucí dolů jeli bezpečnou rychlostí? Počítá se tam s omezením rychlosti na 10 km/h nebo radši retardér? U retardéru, pokud se tam dá ten ostrý typ, před kterým člověk musí úplně zastavit, tak to zklidní dopravu ... ale u omezení rychlosti je zase výhoda, že tam policisté můžou často měřit a plnit prázdnou městskou či státní pokladnu (hlavně pokud to spojí i s kontrolou alkoholu). Škoda, že na kolech ještě nemáme povinné SPZ, tohle místo by bylo výborné i na úsekové měření.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?
Blogy,

Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?

24. července. 2022, 15min. čtení12