Do města na kole: Kolo a jeho výbava

Publikováno: 21. března. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 24. září. 2014
Publikováno: 21. března. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 24. září. 2014

Druhé pokračování seriálu o ježdění po městě se bude věnovat vašemu bicyklu. Většinou můžete začít jezdit na tom, co máte doma nebo na chatě, někdy stačí doladit pár drobností. Pro některé cesty však může být pohodlnější zrovna určitý typ kola, které nemáte. Možná že tedy budete kupovat nové. I s tím vám dnes zběžně poradíme – ten pravý typ kola pro vaši cestu si s námi můžete dokonce vypočítat.

Nové kolo?

Existují stovky návodů a rad, jaké kolo koupit, za kolik a pro jaký účel. Tak daleko zde nepůjdeme, pro všechny úvahy o novém kole platí prostě to, že bude kombinací kola objektivně vhodného pro vaši cestu a kola, které chcete. V Praze si můžete užívat jízdu i na tak specifických kolech jako jsou fixed geary či amsterodamy. Chcete-li poradit, jaké kolo by nejlépe splňovalo vaše požadavky pro počátky ježdění po Praze, zkuste si projít naši orientační tabulku. Náš automatizovaný formulář v Excelu vám pak dokáže spočítat řešení přesně „na míru“ ( stáhnout zde).


Stejně si nakonec pořídíte kolo, jaké chcete… ;-)

Skládačky místem vážně neplýtvají… (Foto v článku: Václav Kříž)
Kolo pro město na celý rok.

Cena a hodnota

U kola do města je nezbytné zmínit se o ceně. V Praze musí mít kolo přiměřenou kvalitu a výdrž, rovnou tedy zapomeňte na produkty ze supermarketu. Na druhou stranu nemá smysl investovat příliš mnoho. Obavami o drahé kolo byste ztratili značný kus svobody spočívající v možnosti přivázat jej k libovolnému kandelábru. Přiměřená cena za nové kolo se pohybuje mezi deseti a dvaceti tisíci korunami. Vůbec není na škodu pořídit si na město kolo z druhé ruky. Zkuste Aukro nebo Bazoš. Solidní kola tam najdete za pár tisíc a můžete je mít takřka hned.

Doplňujeme

Většina kol potřebuje pro pravidelné ježdění doplnit o několik drobností, jako jsou blatníky, nosič, nebo stojánek (viz dále). Kupujete-li kolo, může být už vybavené vším potřebným, nebo si doplňky objednáte a necháte namontovat hned v obchodě.

S „holým“ kolem doma je to horší. Zatímco starší turistické kolo dovybavíte sami snadno díly z prvního obchodu, silnička nebo full půjdou daleko hůř. Sportovní kola často už nepočítají s možností montáže nosiče či blatníků, na rámu chybí návarky na uchycení a musí se používat složitější postupy. Nejlépe nakonec uděláte, poradíte-li se se svým cykloservisem. I na sportovní kola lze namontovat, co si zamanete, i když někdy musíte sáhnout hlouběji do kapsy pro speciální variantu doplňku.

Zámek

Bez kvalitního zámku nemá smysl vyjíždět. Zřejmě nejlepší jsou pevné zámky – podkovy- ve tvaru písmene „D“. Relativně drahý zámek v kombinaci s relativně levným kolem vám ušetří mnoho starostí. Kolo zamykejte k pevným předmětům a pokud možno tak, abyste pokryli i nejsnáze odejmutelnou část (obvykle to bývá přední kolo). Zamykání budeme věnovat speciální článek, jeho starší verzi najdete tady.


Pořádnou „podkovu“ nemusíte ani tahat s sebou: stačí ji zamknout v cíli své obvyklé cesty.

Světla

Základní bezpečnostní poučkou ve městě na kole je „Být viděn“. Cyklista jedoucí ve tmě bez světel alias „bike ninja“ stejně jako v opačném případě „oslepovač“, jenž chce, aby jeho světla byla vidět i ve dne a i za rohem (ano i takové příady se bohužel najdou), ignorantsky ohrožují své okolí a navíc dělají obrazu městské cyklistiky medvědí službu.

Jakkoliv máte dojem, že jezdíte jen za světla, nikdy nevíte, kdy se zdržíte a budete se potřebovat přesunout za tmy. Dbejte na plné osvětlení svého kola. Přední světlo slouží v provozu k tomu být viděn, nepotřebujete tedy extra výkonný světlomet luxující baterie příkonem vysavače. Daleko víc práce udělá diodová blikačka s malým odběrem, kterou se nebudete rozpakovat zapnout hned, jak se trochu sešeří.

Běžné blikačky mají tu nevýhodu, že je musíte při opouštění kola snímat a jsou tedy náchylné k zapomenutí. Lepší jsou světla trvale připevněná ke kolu. Když si pořídíte světla na dynamo do náboje či výpletu, nebudete na ně muset myslet už vůbec; prostě je tam budete mít pořád. Každopádně je lepší blikat jako vánoční stromeček, než být jedoucí stín.

Blatníky

Blatníky v Praze neužijí jen ti, pro které déšť znamená nemyslitelnou překážku jízdě na kole. Ačkoliv pořádný slejvák vás na kole chytne opravdu jen výjimečně, mokré silnice jsou v Praze jevem zcela běžným. Naší snahou bývá zpravidla dojet včas a čistí – a to jde bez blatníků dost těžko. Přední blatník by měl být co nejdelší, někteří jej doplňují gumovou zástěrkou. Ta dovede zadržet i silný proud vody odstřikující od kola při průjezdu hlubšími loužemi. Zadní blatník už tak dlouhý nemusí být, měl by ale vpředu ideálně dosahovat až ke středové ose. Blatníky na horská kola bez pomocných opěr fungují jen částečně.


Jak by dopadly tyto elegantně obuté nohy v případě mokré silnice s loužemi?

Pláště: široké a kvalitní

Terén pražských ulic oplývá zvlášť v centru rozbitou dlažbou a tramvajovými kolejemi. Na obojí platí buď zvýšená opatrnost, nebo co nejširší pláště. Horská a městská kola vám umožňují kombinaci obou dvou řešení, na silničce, singlespeedu, či fixce musíte spoléhat na vlastní opatrnost. Budete-li ale přezouvat crosse, obujte ho pláštěm co nejširším to jde. U horského kola se pro město vyplatí vyměnit drapáky do bahna za plášť s minimálním vzorkem: uvidíte, jak váš miláček zrychlí.

V městském prostředí je jen otázkou času, kdy vjedete do nějakého skla. To je pak jendím z hlavních záporů úzkých plášťů silniček, singlů a fixek. Silně proto doporučujeme pořídit pláště s alespoň elementární ochranou proti proříznutí. Pro lepší viditelnost kola existují také pláště s reflexním proužkem na obvodu.

Nosič, brašny, košík

Pro běžnou jízdu po městě potřebujete nutně vyřešit, kde vozit potřebné věci. Existují sice úžasné a funkční messenger bagy, snese-li to ale vaše kolo, stejně není nad obyčejný nosič. Na něj můžete připevnit, cokoliv vás napadne: expediční brašny, tašku k zavěšení ze strany, nebo si na něj můžete přidělat košík či dokonec uzamykatelný box.

Tašek pro městské použití se už k nám dováží poměrně dost (zejména výrobky značky New Look dostanete u nás v řadě obchodů). Vyrábí se provedení pro notebook i denní nákup. Zvlášť trvanlivé vodotěsné brašny nabízí Ortlieb.

Přední košík je překvapivě praktický. Je to výborný odkládací prostor, přístupný dokonce i za jízdy. A je-li sundavací, snadno ho použijete rovnou jako nákupní.


Nosič jako běžná součást praktického kola.
Bez nosiče stačí někdy jen ten košík.

Stojánek

Máte-li těžší kolo navíc ověšené brašnami, jistě oceníte množství práce odvede tahle „hloupost“. Pomůže při zapínání brašen, zamykání kola, umožní nechat kolo volně stát. Dělají se stojánky na zadní vidlici, stabilnější jsou ale ty, které se montují poblíž středu.

Kryt na řetěz

Užitečnou součástkou, umožňující použít kolo kdykoliv a v tom, co máte zrovna na sobě, je kryt řetězu. Minimalistické kolečko na největší tác zabrání sice zamotání nohavice do převodů, neochrání ji ale od oleje na řetězu. Na kola s přehazovačkou se dělají kryty ve tvaru pistole, zakrývající celý tác a horní řetězovou linku. Ultimátním řešením, vhodným zvlášť pro zimu, je kompletní kryt celého řetězu, možný ale jen u kol s nábojovou přehazovačkou. Často se kombinuje s krytem zadního kola, který zajistí, že z kola sestoupíte čistí i v sukni nebo kabátu po paty. Řešením, které zřejmě většina městských cyklistů používá, je reflexní páska na nohavice, kterou koupíte třeba zde.


Kryty na řetěz 50% (růžový cruiser) a 100% (zelený měšťák).

Zvonek

Skoro zanedbatelná investice může značně usnadnit život na frekventovaných cyklostezkách. .Ani cinkání zvonkem vás ale neopravňuje řítit se jako ďábel natož pak aby mělo jakýkoliv efekt na řidiče sedícího v autě.

Na co nezbylo místo

Vysoká řidítka vám napřímí posez, budete lépe vidět a snáze se budete moct ohlížet. Na druhou stranu posunou vaše těžiště z pedálů dozadu na sedlo, které bude nutné uzpůsobit pro tlumení nárazů. Zrcátko ocení ti, kdo potřebují víc jistoty v silnějším provozu.

Ozdoba pro radost, která udělá vaše kolo unikátním – ať je to atypický zvonek, maskot na řidítka, kytka vpletená do košíku, vtipná samolepka nebo třeba úplet na sedlové trubce. Fantazii se meze nekladou. Bez nich to kolo prostě nebude vaše.


Maskot na řidítkách může nést subversivní informaci (na každého z pěti hrošíků v pražské ZOO připadne v roce 2012 na investicích skoro dvakrát víc než na veškeré pražské cyklostezky)…
…úplet na rámu pak vyjadřovat, že máte o své kolo starost i v tuhých mrazech.

Nevažte to, vyražte!

Pokud se vám po osazení kola vybranými doplňky zdá, že ztěžklo na dvojnásobek, nezoufejte. Jestli na trase nemáte cyklokros v provedení pěti schodišť, rozdíl ve váze stěží postřehnete. Do práce pak dorazíte v daleko lepším stavu a to skoro bez ohledu na počasí. Své kolo do města příliš nevažte, raději na něm vyražte!

Příště se dozvíte, jak se po městě v klidu projet po cyklostezkách a klidných ulicích.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
8 kroků, jak na školní cyklojízdu
Návody,

8 kroků, jak na školní cyklojízdu

13. dubna. 2024, 5min. čtení