Zprávy z únorové cyklokomise

Komise Rady pro cyklistickou dopravu se sešla v úterý 28. února. Co je nového? Viděli jsme výkres křižovatky Nábřeží Kapitána Jaroše v podobě, v níž se asi realizuje. Do konce sezóny se snad dočkáme úpravy Vyšehradského tunelu. Existuje seznam akcí, u kterých si zatím nikdo nemůže být jistý, zda půjde o maximum možného nebo maléry. Získávání politické podpory pro cyklistickou dopravu začíná připomínat pohádku o kohoutkovi a slepičce. A také se ukazuje, že ne všechny nápady na podporu cyklistické dopravy mohou být realistické.

Kapitána Jaroše

Křižovatka byla v úterý večer potvrzená a konečně jsme dostali do ruky projekt.

Drtivá většina cykloopatření se zdála být v pořádku, debata se vedla nad východním přejezdem, kde na výjezdu směrem k Hlávkovu mostu ustoupil vyčkávací prostor pro cyklisty požadavku Policie ČR na okamžitý rozplet na dva jízdní pruhy pro IAD.

Vyšehradský tunel

Zadávací karta na Vyšehradský tunel probublala do TSK-ÚDI, která to vyprojektuje. Záměr obsahuje procpání směru z centra po kolejích a směru do centra povolení jízdy 10 km/h. Uvidíme, jak to zmasakrují dotčené městské části a všemocná policie, jestli ale všechno půjde dobře, bude vše hotové na podzimní týden mobility.

Sčítání cyklistů

Doplněné výsledky sčítání cyklistů potvrzují nárůst cyklodopravy v roce 2011 o 46%. Jedná se o předchozí ležérní analýzu, doplněnou o fotografie a podrobnější rozpisy z jednotlivých dnů.

Zásobník akcí

Seznámili jsme se se zásobníkem akcí, na které může tento rok dojít. Zásobník obsahuje akce v celkem šesti balíčcích.

První balíček obsahuje pouze dvě samostatné akce v gesci magistrátu:

  • Křesomyslova (A 230, integrační opatření, zvlášť směr zc.)
  • Kamýcká (A 18, integrační opatření, zejména ve stoupání)

Můj tip na letošní realizaci: 50% (když budou peníze).

Ve druhém balíčku dochází k reinkarnaci cykloobousměrek. Jelikož úspěch všech těchto akcí závisí na ochotě městských částí a jejich projednávání je velmi citlivé, uvedu jen, že se jedná celkem asi o čtyřicet lokalit na Praze 1, 3, 5, 7, 8, 10, 19 a 21.

Můj tip na letošní realizaci: 20% (oni ty cykloobousměrky na městských částech fakt nemají rádi).

Třetí balíček zahrnuje opravu a obnovu stávajícího značení na trasách A1 a A2. Větší úpravy, zejména doplnění značení dálkových tras EuroVelo a Greenways bude provedeno až to bude možné — nyní na to není metodika.

Můj tip na letošní realizaci: 80% (tohle nemá kdo překazit).

Čtvrtý a pátý balíček je koordinace s velkými rekonstrukcemi světelné signalizace a tramvajových tratí. Ano, všude na následujících akcích hrozí další Jaroš a je skoro jisté, že až za primátorem se kvůli nim chodit nebude. Jak dopadnou, proto není vůbec jisté.

Rekonstrukce signalizací a komunikací:

  • Českobrodská (Průmyslová) — zde je vazba na předpokládanou stezku A430 podél Průmyslové
  • Generála Šišky (přechod u zast. Sídliště Libuš, křížení Čs. Exilu) — integrační opatření
  • Elsnicovo náměstí — nesmírně důležité provazbení, které vyžaduje řešení v přidruženém prostoru
  • Prosecká (Čuprova a Františka Kadlece) — integrační opatření (A 265), návaznost na A26.
  • Muzeum (Václavské náměstí – Vinohradská) — obě světelné křižovatky u Muzea, včetně propojení Václavského náměstí.
  • Nábřeží kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů — akce běží.
  • cykloobousměrka Hybernská
  • cykloobousměrka Jeseniova

Můj tip na úspěšnou realizaci: (25%, akcí se realizuje jen půlka).

Rekonstrukce tramvajových tratí. Jak vidno, v řadě případů hrozí přesně totéž, co u Kapitána Jaroše:

  • Švehlova (projekt velmi kompromisní, velké úseky bez cyklopruhů!)
  • Průběžná (projekt s cyklodopravou nepočítá!)
  • Flora (zachování současné integrace)
  • Zenklova — úsek Bulovka – Stírka (projekt s cyklodopravou nepočítá!)
  • Poděbradská — úsek Harfa – Průmyslová (žádoucí cyklopruhy – A 254, stav projektu neznámý)
  • Bělohorská (žádoucí maximální integrace, projekt pravděpodobně neobsahuje)
  • Vinohradská (cyklodoprava v minulých letech konzultována, stávající podoba projektu neznámá)
  • Svatovítská (žádoucí maximální integrace, projekt pravděpodobně neobsahuje)
  • Milady Horákové, úsek Prašný Most – Hládkov (cyklodoprava v minulých letech konzultována, projekt pravděpodobně neobsahuje)
  • Vršovická, úsek Otakarova – Průběžná (žádoucí cyklopruhy, stav projektu neznámý)

Můj tip na úspěšnou realizaci: (10%. Sorry, takové halo jako kvůli Jarošovi vznikne znova už těžko a bez něj to bude v háji).

Šestý balíček zahrnuje rekonstrukci zhruba pětadvaceti menších světelných signalizací a výstavbu dvaceti nových podle plánu, který má na letošek navržené TSK a Eltodo. Převážně se jedná o předsunutá stání, která jsou v Praze jedinou věcí, jež se daří do komunikací instalovat bez větších potíží.

Můj tip na úspěšnou realizaci: (70%. Co se stihne, to se udělá slušně).

Je velmi pravděpodobné, že v letošním roce bude realizována jen část těchto akcí. I tak ale zatím stav koordinace naznačuje, že cyklo může tenhle rok dostat smrtící ránu. Rekonstrukce bez řešení cyklistické dopravy může průjezd cyklistům dokonce i výrazně ztížit!

Akce, akce, akcičky

Stručně jsme prošli akcemi, které se chystají na A2. Již tradiční lodě na vodě byly vloni už řešeny velmi solidně. Další akce na náplavce, zvaná Město na kole, kupodivu nechce, aby po této části města na kole lidi jezdili, pročež jim uzavírá přístup zcela. Náplavka má naštěstí horní chodník, který je s výjimkou úseku u zastávek Výtoň zcela použitelný. Možná i kvůli farmářským trhům by nebylo špatné pustit na horní chodník mezi ulicemi Dřevná a Na Hrobci kola natrvalo.

Placatá Praha

Je mi stydno, když musíme zamítat kreativní nápady pro jejich šílenost, s tímhle ale skutečně nic jiného udělat nešlo. Vleky pro jízdní kola na držení jednou rukou si nedovedou představit ani ti, kdo věří v použitelnost trondheimského výtahu pro cyklisty Trampe.

Horror o kohoutkovi a slepčice

Na stole byl opět návrh žádosti o politickou podporu cyklistické dopravy. Materiál, který cyklokomise vloni dala na stůl Březinovi, bude pro Noska dále odlehčen. Cyklokomise hledá způsob, jak zajistit, aby například výše vyjmenované rekonstrukce neznamenaly likvidaci šancí na budoucí rozvoj cyklodopravy v daných koridorech a nebyly ignorovány zadávací karty. Nastavení mechanismů uvnitř magistrátu bude obtížné bez zájmu z nejvyšších míst. Nejspolehlivější by samozřejmě bylo, kdyby se patřiční páni radní zmínili ředitelům TSK, OMI a DPP o tom, že stavba, která je v rozporu s magistrátními usneseními ohledně cyklo, je průšvih i pro ně osobně. šéfové už si to pohlídají a problém vyřešen. Ovšem zrovna tohle je v tuto chvíli idea z říše sci-fi.

Předsedkyně komise hledá pro cyklodopravu podporu, její snahy ale začínají připomínat pohádku o kohoutkovi a slepičce. Zatímco předsedkyně marně obchází různé politiky, cyklodoprava leží tam v komoře, nožky má nahoře…

Dobrou zprávou může být aspoň to, že se povedlo náměstku primátora předat informaci o existenci něčeho tak divného, jako je Uherskohradišťská charta

Příští jednání komise proběhne v úterý 27.3. To už bude Jaroš před otevřením.

Podpořte nás

Další ze série: cyklokomise

Komentáře - uzamčeny

  1. 1

    > Předsedkyně komise hledá pro cyklodopravu podporu

    … hledá podporu?

  2. 2

    Muzete nejak upresnit ten Vysehradsky tunel? 10km/h ve smeru do centra pro auta? To tam nebude nikdo dodrzovat a ani v tom nevidim zadnou vyhodu pro kola.

  3. 3

    Líbí se mi ten požadavek policie (!?) na “okamžitý rozplet”!! Jako proč? Co má policie rozplétat to nerozplétá, tak co tady? :-D V Argentinský jsou stejně jen dva proudy, z toho jeden může přibýt právě až z Hlávkova mostu. Pruhů je obecně nadbytek. Okolo Hlavního nádraží jsou taky jen dva pruhy, tzn. dva mají být přes celou magistrálu!! Na D1 tři, pak se jeden oddělí na jižní spojku, pokračují Prahou dva a tři mohou být zase až Proseku (Cínovecká). Tyhle pomlázky ze dvou za tří ze dvou jsou proti plynulosti a laminárnímu proudění z principu. ;-)

    Díky za info.

  4. 4

    Zuzka: směrem z centra by se tunel jezdil s auty (klasických 30 tam už je), směrem do centra jednosměrně po stezce, právě s omezením rychlosti.

    Josuk: Ono to s těmi pruhy není zase tak jednoduché, světla a zejména jejich cykly s tím pěkně míchají. Jestli je ale na téhle křižovatce už tři roky ve směru od Štefánikova mostu k Vltavské jeden průběžný pruh, pak imho chtít tam po třiceti metrech dva je vážně postavené na hlavu.

  5. 5

    Jestli ten červený obdélník mezi přejezdy okótovaný 5.0 znamená nájezd na chodník pro nepřímé odbočení, tak je to docela pěkné řešení.
    Zejména se mi líbí cyklopruh na levé straně pro odbočení na přejezd z DH.
    Naopak mi trochu chybí prodloužení stávajícího piktokoridoru od Štefánikova mostu k tomu nájezdu na chodník, případně i do odbočovacího pruhu.

    Je vidět, že když se chce, tak to jde a ani se téměř nemusí omezovat auta.

  6. 6

    Petr Dlouhý: Potíž s tím nájezdem nastane, až se cyklostezka protáhne ke Štefánikovu mostu, pak na ní zhoustne provoz a ti nepřímo odbočující se budou plést s přímo projíždějicími. No, uvidíme, jak to bude vypadat v provozu (a jestli tam přece jen nebude nakonec něco trochu jiného).

  7. 7

    Když jsem se na to ještě jednou podíval, tak jsem zjistil, že tam také chybí legální možnost přijet od Hlávkova mostu a pokračovat po silnici.

  8. 8

    “předsunutá stání, která jsou v Praze jedinou věcí, jež se daří do komunikací instalovat bez větších potíží” — Já je tedy považuju za naprosto zbytečné a dokonce škodlivé, jen další “malůvky” na silnici, které zhoršují orientaci v křižovatce a rozptylují pozornost. Co jsem si všiml, tak je ani velká část cyklistů nevyužívá (včetně mě, nejdříve nechám projet auta a pak v klidu a bez pocitu že brzdím dopravu projedu). Výjimkou jsou snad jen místa, kde se tvoří kolony, tam je cyklista může předjet a zařadit se na začátek. Ale např. u tlačítkové semaforu před školou, kde projede jedno auto za půl hodiny, je to nesmysl.

    ad kpt. Jaroše – Proč tam nejsou sdružené přejezdy, když už to legislativa umožňuje? Na nábřeží nebude vůbec nic, ani pikto? Cyklista jedoucí od Strossmayeráku bude přejíždět v pruhu zprava doleva, aby se zařadil do svého odbočovacího pruhu a přes přejezd se dostane na nábřeží, odkud nikam dál pokračovat nemůže?

    ad Vyšehradský tunel – Opět nic neřešící. Vyhnat cyklisty ze stezky do úzkého tmavého tunelu mezi auta, z toho kouká průšvih. Určitě budu dál jezdit tunelem oboustranně jako dosud.

    Na frekventovaných ulicích, kde je ale dostatek prostoru, typu Švehlova a Svatovítská, by bylo lepší udělat cyklopruh nebo oddělenou cyklopěší stezku. Trvat v podobných případech na plné integraci cyklistů do HDP asi nikdo neocení.

  9. 9

    Vratislav: Diky. Jak by to potom bylo s chodci v “protismeru”? Menilo by se tam neco? Prijde mi, ze samotne odlouceni jednoho smeru na koleje pro vetsi bezpecnost stacit nebude a P2 to urcite zarazi.

  10. 10

    No, původně jsem předpokládatl, že se to dá vzít odbočením vlevo přes ten druhý přejezd, ale jak se na to teď dívám blíž, tak přejezdy budou mít zřejmě semafor jen z jedné strany (?). Tak nějak jsem předpokládal, že západní přejezd bude muset být právě kvůli tomuhle odbočení obousměrný, s vyčkávacím prostorem před auty nebo napojením na pruh od Dukelských Hrdinů. Imho to leckdo bude jezdit na zelenou u přechodů, s odbočením vlevo rovnou za tramvajovým ostrůvkem, chodci nechodci.

    Na nějaké věci jsem fakt zvědavý do reálu, chování cyklistů u tohohle nedotaženého odbočení bude strašně moc záležet na tom, jak budou nastavené cykly.

  11. 11

    Ad Vyšehradský tunel: Nerad bych cokoliv předjímal, uvidíme, co se povede. Minimum, které je naprosto reálné, je přerušení svodidel na Podolské straně tunelu tak, aby to umožnilo jet to z centra po kolejích a hned se vrátit na cyklostezku. Jestli se pak povede i legalizace průjezdu, se prostě uvidí…

    mirek: Předsunutá stání jsou dobrá, akorát v Praze je jejich funkčnost podvázána tím, že se k nim nedá zprava natáhnout cyklopruh: pak by je používali i “běžní” cyklisti. Tam, kde jsou, je považuju za použitelná, protože cyklistovi dávají slušnou jistotu, že se po předjetí kolony bude mít kam zařadit a uvidí slušně na světla. Sám je hojně používám, na své denní cestě mám křižovatky, kde jsou, i kde nejsou a tak ten rozdil dovedu ocenit. U tlačítkových přechodů to, pravda, je asi trochu nadbytečné.

    Sdružené přejezdy: Důvod, proč tam nejsou, bych viděl v tom, že chodci to budou mít nadvakrát a cyklisti najednou.

    Směr od Strossmayeráku: Pro jízdu vpravo se jede s auty jako dřív. Ten přejezd je pro odbočení vlevo k Hlávkovu mostu, což je druhé nejsilnější odbočení (po směru Dukelských Hrdinů Štefánik). V budoucnu je plánované prodloužení cyklostezky na nábřeží nejméně ke Štefánikovu mostu, pak bude mít přejezd využití i pro tento směr.

    Švehlova, Svatovítská, atd: terminologie je zavádějící, “plná integrace” znamená právě cyklopruhy. Nic pro cyklisty v provozu se vyjadřuje eufemismem “velmi kompromisní řešení”. Chodníkové stezky jsou drahé, vyžadují kilometry hmatného pásu.

  12. 12

    Mirek: Chápej to tak, že zatím se podařilo prosadit do rutiny jen ta představená stání V19. Až se za 5-10 let podaří prosadit i cyklopruhy, postačí propojit je s existujícími V19 bez nutnusti překopat signalizaci a posouvat detekční smyčky. Taková typicky česká salámová metoda.

    Já je využívám hodně intenzivně, i když uznávám, že je to někdy pro hodně otrlé jedince (pokud při předjíždění kolony a snaze najet do V19 zrovna padne zelená).

  13. 13

    VF: Ano, nebo se to dá vzít až na přechod přes rameno DH (podle plánu jsou tam sloupky). Bohužel ani jedno není moc pěkné řešení a tvůrci křižovatky s tím nepočítali a řidiči taky nebudou.

    Jestli se ale prodlouží cyklostezka ke Štefánikovu mostu a/nebo udělá přejezd u Hlávkova mostu, tak ten problém zmizí.

  14. 14

    Ad VrF 10:
    Oba přejezdy byly vždy připravovány jako jednosměrné, protisměry není moc kde napojit.

    Ad VrF 11:
    Pokrokem bude právě i to, že chodci budou mít šanci přejít každé rameno křižovatky najednou (bez čekání uvnitř křižovatky). To byl i důvod, proč je přechod přes výjezd z Dukelských hrdinů nesignalizovaný (i s ním by onu cestu najednou šlo zaručit jen zastavením vjezdů ze všech směrů na poměrně dlohou dobu). U západního přejezdu ani přejezd k přechodu přimykat nelze (přechod je uskočený), u východního by byl třeba problém s umístění vjezdového sloupku pro cyklisty (zasahoval by do přechodu nebo přejezdu). Přimknuté přejezdy k přechodu jsou hlavně téma pro nesignalizovaná křížení (šetří místo).

  15. 15

    Mimochodem, co je to za zhovadilost, že se na cyklopřejezdy instalují semafory dvojitě – před a za? To se projektanti nemohou dohodnout, jestli mají ty semafory vypadat jako automobilové nebo pěší a proto tam alibisticky udělají oba?

  16. 16

    Petr Dlouhý : popravdě neznám moc křižovatek nebo přechodů pro chodce, které by měly semafor jen před nebo jen za :)

  17. 17

    Újezďák: Eh? V Praze jsou tak dvě, tři křižovatky, která to mají takto zdvojené — a snad vždycky u signalizace pro cyklisty (znalci mě jistě opraví). Signály pro vozidla jsou tradičně před křižovatkou (což mimochodem komplikuje signalizaci nepřímých odbočení, ve Vídni to často visí na drátech vprostředku a cyklista odbočující nepřímo vlevo na to vidí i z před přechodu). Signály pro chodce jsou snad vždycky na druhé straně přechodu, aby na ně bylo vidět. Signál před i za přechodem je tuším jen na některých nově budovaných přejezdech, snad si to dobře pamatuju Pelléovy , kde je jeden signál nad tlačítkem a druhý za křižovatkou, která je tak rozlehlá, že se na ní málem dá pozorovat zaoblení Země… ;-)

    … mám dojem, že jsem to na druhé přečtení pochopil: Jednosměrné přechody pro chodce v Praze skutečně neexistují ;-) Tyhle navržené přejezdy ale budou mít zdvojenou signalizaci pro každý směr (pro jistotu dle zákona třísignálovou). Takže dohromady třikrát víc světel, než by asi bylo potřeba (imho by stačil dovjsignál, ten u nás ale nejde). Holt jsme v zemi, kde se musí každá novinka několikanásobně zajistit, zvlášť když realizace této křižovatky zvýší počet přejezdů pro cyklisty v Praze o celou desetinu.

  18. 18

    Nejenom v Pelléově, která je sice rozlehlá ale po vjezdu do křižovatky už stejně nejde dělat nic jiného, než to dojet na červenou, jako na přechodu pro chodce (signál vystačí většinou tak do půlky, ale auta se rozjedou až když je člověk za křižovatkou).

    Stejně je to při křížení Milady Horákové a na Patočkově na obou přejezdech.

  19. 19
  20. 20

    Já vyšehradským tunelem jezdím denně a to VŽDY s auty směrem do centra a většinou s auty směrem z centra. Důvod? Ta cyklostezka je tam pro zlost a ne pro dopravu, jsou na ní miliony kymácejících se bruslařů, kočárků, chodců.. Nedá se po ní jet víc než 10km/h, ale to bych mohl rovnou chodit..

    Předsunutá stání jsou imho super, kdybych měl čekat, až projeodu auta, nikdy bych nikam nedojel :-)

Další z rubriky

Cyklogenerel Prahy 10 podle vás 3

Jak jsme nedávno psali, Praha 10 je městskou částí, která podporuje rozvoj cyklistické dopravy. V současnosti se připravuje generel cyklistické dopravy a tento dokument je..více

Novinky na Praze 10 :)

07. 07. - Dění v Praze
Po stojanech na Praze 3 nás v redakci zaujaly i novinky z Prahy 10, která ve výstavbě cyklistické infrastruktury postupuje na základě cyklogenerelu z roku..více

Lazarská — Vodičkova — Jindřišská: vyhodnocení 36

30. 06. - Dění v Praze
V sobotu byla plně zprovozněna zrekonstruovaná tramvajová trať od Spálené ulice po Senovážné náměstí. Jak jsme psali dříve, do rekonstrukce nebyl původně začleněn úsek nebezpečné..více

Malé cyklojízdy bez Auto*Matu :)

27. 06. - Dění v Praze
V pozvánce na červnovou cyklojízdu jsme se mohli dočíst, že končí jedna éra: doba, kdy cyklojízdy konající se každý třetí čtvrtek v měsíci pořádal Auto*Mat...více

Řešení pro náplavku 25

Novoměstská náplavka je místo, kde se podmínky pro jízdu na kole mění den ode dne, hodinu od hodiny. Ve všední den ráno zde do centra..více

Nové stojany na Praze 3 8

13. 06. - Dění v Praze
Technická správa komunikací (TSK) v roce 2013 namontovala podle přání Prahy 3 mnoho nových kvalitních cyklostojanů na Žižkově a Jarově. Jedná se o – na..více

Anketa

Jezdíte po Praze na kole nejvíc dopravně, rekreačně nebo sportovně?

Výsledky →

Loading ... Loading ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru