Statistika o kolech v Dánsku

Václav Kříž

Krátké a jasné představení dánské cyklistiky. Statistika o kolech, autech, stezkách, bezpečností a zdraví, převzatá ze zdroje Dánské cyklistické ambasády.

Cyklistika v Dánsku

  • 16% všech cest je vykonáno na kole.
  • 24% všech cest pod 5 km je na kole.
  • Každý Dán ujede v průměrný den 1,1 km na kole.
  • 36% všech dospělých Dánů jede do práce na kole každý den či jednou týdně.
  • Hlavní důvod pro dospělé, proč nejezdí na kole do práce, je moc velká vzdálenost.
  • Podle Ředitelství silnic poklesla mezi lety 1990 a 2008 cyklodoprava na národní úrovni o 17%. Jízda autem narostla o 46%. Ale v některých městech jako v Kodani či Odense cyklodoprava vzrostla.
  • 17% dospělých mužů a 36% žen používá kolo pro cesty do práce či za vzděláním.
  • 45% dánských dětí jezdí do školy na kole.
  • Lokální investice do cyklistické infrastruktury a kampaně prokázaly významný vliv na vybraná dánská města.

Kola v Dánsku

  • Každý rok se v zemi prodá přibližně půl milionu kol.
  • Devět z deseti Dánů vlastní bicykl.

Auta v Dánsku

  • V zemi je 2,1 milionů automobilů.
  • 44% domácností nevlastní auto.
  • Auta jsou použita pro 80% výkonů při přepravě osob.

Cyklopruhy

  • Dánský pruh či spíše stezka je unikátní: obrubník ho odděluje od vozovky a chrání od aut.
  • 2,2 metry je standardní šířka cyklopruhů v Dánsku. Cyklisté mohou jet vedle sebe a povídat si. Předjíždění je snadné.
  • 2,5 – 2,8 metrů je nový standard v Kodani. Tady se vejdou tři kola vedle sebe.
  • Nový cyklopruh obvykle přiláká o 20% cyklistů víc oproti předchozímu stavu. A to hned v první den provozu. Napojení na rozšířenou síť v okolí přidává další nárůst.

Cyklotrasy

  • Od roku 1993 bylo vyznačeno 11 národních cyklotras o délce 4,233 km.
  • Regionální trasy měří 5,874 km.
  • Místní trasy měří 2,298 km.

Bezpečnost provozu

  • V roce 2008 bylo zabito v provozu 54 cyklistů, 561 vážně zraněno.
  • 17 500 cyklistů je každoročně léčeno v nemocnicích po úrazech.
  • 70% z nich jsou individuální nehody cyklisty – často spojené s alkoholem, výmoly, atd.
  • 15% cyklistů používá helmu.
  • Dvě ze tří dětí mladších jedenácti let používá helmu.
  • V cyklistickém městě Odense se počet nehod cyklistů snížil o 20%, když ježdění na kole narostlo o 20%. Víc cyklistů zvyšuje bezpečnost.

Zdraví

  • 30%-40% dánské populace se nehýbe.
  • Fyzická pasivita způsobuje 4 500 úmrtí každý rok.
  • Lidé, kteří se nehýbou, umírají o 5 až 6 let dříve než ti, co se hýbou.
  • Snížení ztrát z nemocenské je hlavním přínosem při propagování cyklodopravy – cyklisté jsou zdravější, a proto méně chybí v práci.

Text je přeložen ze stránek Dánské cyklistické ambasády.

Autorem fotografií je Tomáš Cach. Více fotografií v jeho galerii Města cyklistická.

 

Podpořte nás

Komentáře - uzamčeny

  1. 1

    hmm zajímavé, přiznám se,že přiotráven některými (pou)kázáními ve smyslu copenhagizen, jsem překvapen, že celkově Dánská přeprava na kolech soustavně klesá a auty stále roste?

  2. 2

    Kodaň != Dánsko, proto se taky Copenhagenize nejmenuje Denmarkenize.

  3. 3
  4. 4
  5. 5

    Prahou na kole je, jak název napovídá, hlavně o Praze. A také o některých celostátních tématech (třeba legislativa). A konkrétně tato rubrika, Inspirace, je hodně o zahraničí.

  6. 6

    Z Dánska by si měli politici vzít příklad. Jezdím do Dánska celkem často a pokaždé si beru kolo. Cyklostezky jsou pomalu vedle každé silnice, jsou široké, na kříženích má cyklista většinou přednost před auty i chodci, kvalita povrchu je taková, že se o ní nesní ani jediné dálnici v ČR. Ale to je tím, že v Dánsku není korupce a proto zbývají peníze i na cyklostezky.

  7. 7

    Hans Christian: ono v Dansku je cela spolecnost trochu nekde jinde. Pristup politiku a statni spravy je pak jen spickou ledovce a odrazem celkoveho stavu zeme a lidi, kteri v ni ziji…

  8. 8

    teda překvapuje mě kolik cyklistů je schopno si ublížit. V roce 2008 bylo v cely ČR cca 28000 zraněnní z dopravních nehod. V dánsku tak vychvalovaném se jenom cyklistů zranilo 17500. pro mě je to jasnej argument, že cyklistika je nebezpečná, nebo se to dá chápat i jinak?

  9. 9

    Honza: spíš bude rozdíl v metodice těch statistik. U nás se třeba oběti dopravních nehod neberou jako mrtví, pokud pár dní bojují o život v nemocnici. Pak taky hraje roli ochota hlásit nehody – pokud ti za nehodu, při které zraníš jen sám sebe, hrozí pokuta, nenahlásíš to. Je dost možné, že v Dánsku lidé takové nehody hlásí, třeba kvůli pojištění, nebo něčemu jinému.

  10. 10

    nevim co je divnýho na tom dostat pokutu za porušení předpisů, třeba v autě je to automatický a nikdo se nediví, že dostal pokutu za to že boural, i když nezpůsobil škodu komukoliv jinýmu a dokonce se ani nezranil. Tezko se cyklista docka repektu pokud pro sebe bude chtit jen výhody ale nechce se mu dodrzovat aspoň základní předpisy.

  11. 11
  12. 12

    s tím rozhodne souhlasím, nicméně nevidím stále důvod proč by jedni předpisy měli dodržovat a druzí porušovat. Argument že cyklisti porušují předpisy kvuli bezpecnosti radeji ani nezminujte. Bavime se o zranenych cyklistech, takze primarne o nezvladnutí řízení a nepřizpůsobení se stavu a povaze vozovky. Aby nedoslo k omylu, nejsem apriory zamerenej proti cyklistum, jen mi vadi jejich zaujeti proti řidičům motorových vozidel. Přestupky jako jizda po chodniku, po přechodu, jízda na červenou ( samozrejme s mozkem v hlave ) a podobne mi nikdy zvlašť nevadily a pokud se u toho použije mozek tak je to bez problemu. Stejne tak jako v aute je dulezitejsi pouzivat hlavu nez predpisy. Neni to valka jde jen o cestovani.

  13. 13

    Honza: Nevím, proč do toho motáš porušení předpisů. Já jsem mluvil spíš o případech typu sklouznu předním kolem do tramvajové koleje, spadnu a zlomím si ruku. Předpisy jsem neporušil, ale osobně bych to policii radši nehlásil.

  14. 14

    pozn. možná nejde ani o to hlásit policii nehlásit, kdyby tam nebyla nesmyslně vysoká sankce, kterou úřad napařit vlastně musí.
    Jsem pro hlásit třeba všechno, ale pokud nikdo neuplatnuje náhradu škody (ani zdrovotní pojištovna) tak by se od sankce mělo upustit.

  15. 15

    ad. 13 – tam to porušení předpisů je jasné: nepřizpůsobení stavu…atd.

  16. 16

    neznalost předpisu o přizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky vnímám jako zásadní problém. Jeho dodržování mi subjektivně přijde mnohem důležitější než například rychlostní limity. K čemu mi je max povolená rychlost 130km/h když je na dálnici například 20 cm uježděného sněhu místy led a vánice že nevidim 20 metrů dopředu, jenom totální ignorant pojede těch 130 a ještě bude nadávat na ostatní loudali, protože v televizi říkali že když se dodržuje povolená rychlost tak je to bezpečný. Vůbec většina předpisů je zbytečných pokud by lidi při řízení používali hlavu a dodržovali těch několik zásadních, který stejně vyplývají ze zdravého rozumu a každý kdo chce přežít podle nich jezdí.

  17. 17

    Já zase jako zásadní problém vnímám víru, že každou nehodu či úraz lze připsat porušení nějakých předpisů nebo ekvivaletně, že mohou existovat pravidla, jejichž striktní dodržování 100% zabrání nehodě. Když to vezmu ad absurdum a při jízdě na kole na mě spadne meteorit, dopustil jsem se nepřizpůsobení jízdy stavu (astronomickému)?

    Obecná pravidla v zákoně jsou a mají svůj význam. Ale třeba to nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky je zaklínadlo, které se používá zcela bezmyšlenkovitě. A použít ho na trestání člověk, který normálně upadne a nikomu (kromě sebe) nic neudělá je zvrácené.

  18. 18

    no 100% zabránit nehodám nelze, určité promile je způsobeno technickým selháním, které nebylo způsobeno zanedbáním údržby, případně zásahem vyší moci. Pochybuji, že by vás někdo pokutoval za to, že Vás například zasáhl blesk ( ať se pohybujeme aspon teoreticky v rámci reality ). Všechny ostatní nehody vzniknou tak, že někdo něco poruší. Zrovna u těch zmíněných kolejí je to celkem jasně předpověditelné, za to si může každej sám, už jako šestiletý dítě jsem věděl že galusky a koleje spolu nekamarádí. Horší třeba může být písek v zatáčce, jak pro kolo tak pro motorku. Celkem těko dá předpokládat a počítat s tím že v každé zatáčce je písek nebo rozlitý olej dost dobře nelze. Jenže ten písek se tam nevezme sám od sebe ten tam obvykle upadne třeba z nějakého přeloženého náklaďáku, jehož řidič se na to vybodne i když by správně neměl. V tomto případě je viníkem nehody řidič náklaďáku, který se bude těžko dohledávat, ale taky si za to nenechám dát pokutu. Jestliže člověk rezignuje na svá práva a dobrovolně bez odporu platí všechno co po něm stát nebo policie chce tak je to jeho věc. Pokuta není za to že si člověk sám sobě zlomí ruku, ta je za to nezodpovědné chování, které vedlo k nehodě a které může způsobit újmu dalším lidem. Třeba na těch kolejích za vámi pojede a kvůli Vám bude muset prudce brzdit. Cestující popadají a někdo z nich se zraní. taková osmdesáti letá babička podobný pád tak nemusí vůbec přežít. Mě potom přijde logické, že se volá po potrestání viníka této situace. Aby se tomu předešlo, trestají se všichni preventivně i když k újmě dalších osob nedošlo. Ovšem pozor popisuji pouze praxi a myšlení našich zákonů, neznamená to že já osobně s tím souhlasím.

  19. 19

    K příčinám dopravních nehod je myslím zajímavý náhled v publikaci Advancing sustainable safety: Viz http://www.swov.nl/rapport/dmdv/Advancing_sustainable_safety.pdf , str. 29 vpravo nahoře.

    “Figure 1.1. Schematic representation of the development of a crash (large arrow) caused by latent errors and dangerous actions in different elements in road traffic (free after Reason, 1990). If the arrow encounters ‘resistance’ somewhere, a crash will not occur.”

  20. 20

    Ne, že by taková teoretická debata měla smysl, ale v takové případě by se stejně tak porušení předpisu dopustil řidič tramvaje nedodržením bezpečné vzdálenosti. Ale tím se z toho stala spíš diskuse o tom, že dostatečně “kreativním” chápáním pravidel dostanete každého.

    Každopádně jsme tím dost odbočili od tématu, že policejní statistiky nejsou mezinárodně srovnatelné a bez hlubší analýzy z nich nelze nic vyvozovat. K tomu by nám určitě víc řekl Vráťa, který se o to občas pokouší.

  21. 21

    teoreticka debata o predpisech je zrejme nesmyslna.
    Tak snad na zaver jen posledni poznamku. Bezpecna vzdalenost neni takova aby za vami jedouci vozidlo mohlo zvolna zastavit v pripade ze si ustelete. Tato vzdalenost je definovana pouze tak ze vozidlo za vami musi mit dostatecnou rezervu aby se mohlo vyhnout srazce. Tedy v konkretnim pripade tramvaje pujde prakticky jen o prudke brzdeni, protoze tramvaj se tezko vyhne do strany a pokud se v te tramvaji nekdo zrani pujde to za Vami. Tramvajak by porusil predpisy az v momente kdy Vas rozvalcuje a tedy “nevyhne se szrazce”.
    Tedy na Vasem miste bych radej nejake ty silnicni zakony radeji prosel, neni nic neprijemnejsiho nez se na silnici s nekym handrkovat a následne zjistit ze nemam pravdu. Jednou se mi to stalo a od te doby si radeji udrzuji nejake povedomi o tom jak silnice vypadaji z pohledu paragrafu.

Další z rubriky

Bicykl: místo vzkazů a schůzek :)

24. 04. - Inspirace
Většina kol je svým způsobem jedinečnou vizitkou majitelů. I na nejsériovějším produktu vzešlém z milionu stejných kusů, které k nám dorazily v kontejneru z Číny,..více

Nejezdím na kole, proč bych měl podporovat cyklodopravu? 4

24. 03. - Inspirace
Přinášíme zkrácený překlad článku  z britských Timesů, který předkládá překvapivé důvody, proč by měli cyklodopravu podporovat i ti, kteří na kole nejezdí. Článek argumentuje pro..více

Shift Happens IV: San Francisco a Berkeley :)

03. 03. - Inspirace
V roce 2012 vyšel u příležitosti dvaceti let cyklojízd v San Franciscu sborník Shift Happens! Critical Mass at 20, který nabídl vhled do historie cyklojízd..více

Kaunas, litevské Brno 3

27. 02. - Inspirace
Proč? Kaunas je skoro jak Brno velký, a také pořád druhý. Má své dvě řeky, Špilas a Prýgl a dobré i blbější nápady. Článek nabízím..více

Cyklistická akademie v Praze :)

19. 02. - Inspirace
Před měsícem jsme vás na tomto webu seznámili s nově rozběhnutým programem Cyklistická akademie, který se snaží prohlubovat znalosti o možnostech zlepšování cyklistické kultury v..více

Cyklistické ulice 14

03. 02. - Inspirace
Cyklistické ulice zajišťují nejvyšší ochranu cyklistů v režimu 30 km/h, leží na pomezí mezi zklidněnou ulicí, obytnou zónou a cyklostezkou, přičemž umožňují vjezd automobilové dopravě...více

Anketa

Jak používáte web Cyklisté sobě?

Výsledky →

Loading ... Loading ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru