Statistika o kolech v Dánsku

Václav Kříž

Krátké a jasné představení dánské cyklistiky. Statistika o kolech, autech, stezkách, bezpečností a zdraví, převzatá ze zdroje Dánské cyklistické ambasády.

Cyklistika v Dánsku

  • 16% všech cest je vykonáno na kole.
  • 24% všech cest pod 5 km je na kole.
  • Každý Dán ujede v průměrný den 1,1 km na kole.
  • 36% všech dospělých Dánů jede do práce na kole každý den či jednou týdně.
  • Hlavní důvod pro dospělé, proč nejezdí na kole do práce, je moc velká vzdálenost.
  • Podle Ředitelství silnic poklesla mezi lety 1990 a 2008 cyklodoprava na národní úrovni o 17%. Jízda autem narostla o 46%. Ale v některých městech jako v Kodani či Odense cyklodoprava vzrostla.
  • 17% dospělých mužů a 36% žen používá kolo pro cesty do práce či za vzděláním.
  • 45% dánských dětí jezdí do školy na kole.
  • Lokální investice do cyklistické infrastruktury a kampaně prokázaly významný vliv na vybraná dánská města.

Kola v Dánsku

  • Každý rok se v zemi prodá přibližně půl milionu kol.
  • Devět z deseti Dánů vlastní bicykl.

Auta v Dánsku

  • V zemi je 2,1 milionů automobilů.
  • 44% domácností nevlastní auto.
  • Auta jsou použita pro 80% výkonů při přepravě osob.

Cyklopruhy

  • Dánský pruh či spíše stezka je unikátní: obrubník ho odděluje od vozovky a chrání od aut.
  • 2,2 metry je standardní šířka cyklopruhů v Dánsku. Cyklisté mohou jet vedle sebe a povídat si. Předjíždění je snadné.
  • 2,5 – 2,8 metrů je nový standard v Kodani. Tady se vejdou tři kola vedle sebe.
  • Nový cyklopruh obvykle přiláká o 20% cyklistů víc oproti předchozímu stavu. A to hned v první den provozu. Napojení na rozšířenou síť v okolí přidává další nárůst.

Cyklotrasy

  • Od roku 1993 bylo vyznačeno 11 národních cyklotras o délce 4,233 km.
  • Regionální trasy měří 5,874 km.
  • Místní trasy měří 2,298 km.

Bezpečnost provozu

  • V roce 2008 bylo zabito v provozu 54 cyklistů, 561 vážně zraněno.
  • 17 500 cyklistů je každoročně léčeno v nemocnicích po úrazech.
  • 70% z nich jsou individuální nehody cyklisty – často spojené s alkoholem, výmoly, atd.
  • 15% cyklistů používá helmu.
  • Dvě ze tří dětí mladších jedenácti let používá helmu.
  • V cyklistickém městě Odense se počet nehod cyklistů snížil o 20%, když ježdění na kole narostlo o 20%. Víc cyklistů zvyšuje bezpečnost.

Zdraví

  • 30%-40% dánské populace se nehýbe.
  • Fyzická pasivita způsobuje 4 500 úmrtí každý rok.
  • Lidé, kteří se nehýbou, umírají o 5 až 6 let dříve než ti, co se hýbou.
  • Snížení ztrát z nemocenské je hlavním přínosem při propagování cyklodopravy – cyklisté jsou zdravější, a proto méně chybí v práci.

Text je přeložen ze stránek Dánské cyklistické ambasády.

Autorem fotografií je Tomáš Cach. Více fotografií v jeho galerii Města cyklistická.

 

Podpořte nás

Komentáře - uzamčeny

    Další z rubriky

    K vodě na kole: tipy na koupání 2

    03. 07. - Inspirace
    Letní horké počasí přímo vybízí k výletu k vodě. Jednou z možností je pak cesta na kole. Nemáte čas vyrážet na výlet mimo město? I..více

    Jízda po holandském Utrechtu 20

    Dnes vám přinášíme článek o nizozemském Utrechtu od Tomáše Sýkory. Fotky v článku jsou dílem Zuzany Trojanové. Za zaslaný článek i ilustrační fotografie děkujeme. Budeme..více

    Projeli jsme se s Vláďou Galasem :)

    15. 05. - Inspirace
    Galasovy cyklojízdy jsou fenomén probíhající už šestým rokem. Myslím, že jen málokdo z pražské cyklistické scény je výraznější postavičkou a Vláďu na kole poznáte, i..více

    Proč jezdit na kole v New Yorku? :)

    08. 05. - Inspirace
    V krátkém propagačním/náborovém videu organizace Bike New York se obyvatelé svěřují se svými důvody pro jízdu na kole ve městě. Z videa Jenny Woodwardové je..více

    Povedené příklady bezmotorové infrastruktury z Jihlavy :)

    22. 04. - Inspirace
    Jihlavě se mezi roky 2010 a 2014 povedlo přijmout řadu opatření pro usnadnění bezmotorového pohybu městem. V tomto článku ukážu některá konkrétní opatření, která považuji za jedinečná..více

    Moje oblíbená ulice :)

    17. 04. - Inspirace
    Zeptali jsme se lidí z týmu Prahou na kole a dalších, kterou ulici mají při jízdě na kole rádi, a proč. Věříme, že vám budou..více

    Anketa

    Která cyklorealizace roku 2014 vás nejvíce potěšila?

    Výsledky →

    Loading ... Loading ...
    Archív anket →

    Poslední komentáře

    webdesign by 2046
    ↑ nahoru