Statistika o kolech v Dánsku

Václav Kříž

Krátké a jasné představení dánské cyklistiky. Statistika o kolech, autech, stezkách, bezpečností a zdraví, převzatá ze zdroje Dánské cyklistické ambasády.

Cyklistika v Dánsku

  • 16% všech cest je vykonáno na kole.
  • 24% všech cest pod 5 km je na kole.
  • Každý Dán ujede v průměrný den 1,1 km na kole.
  • 36% všech dospělých Dánů jede do práce na kole každý den či jednou týdně.
  • Hlavní důvod pro dospělé, proč nejezdí na kole do práce, je moc velká vzdálenost.
  • Podle Ředitelství silnic poklesla mezi lety 1990 a 2008 cyklodoprava na národní úrovni o 17%. Jízda autem narostla o 46%. Ale v některých městech jako v Kodani či Odense cyklodoprava vzrostla.
  • 17% dospělých mužů a 36% žen používá kolo pro cesty do práce či za vzděláním.
  • 45% dánských dětí jezdí do školy na kole.
  • Lokální investice do cyklistické infrastruktury a kampaně prokázaly významný vliv na vybraná dánská města.

Kola v Dánsku

  • Každý rok se v zemi prodá přibližně půl milionu kol.
  • Devět z deseti Dánů vlastní bicykl.

Auta v Dánsku

  • V zemi je 2,1 milionů automobilů.
  • 44% domácností nevlastní auto.
  • Auta jsou použita pro 80% výkonů při přepravě osob.

Cyklopruhy

  • Dánský pruh či spíše stezka je unikátní: obrubník ho odděluje od vozovky a chrání od aut.
  • 2,2 metry je standardní šířka cyklopruhů v Dánsku. Cyklisté mohou jet vedle sebe a povídat si. Předjíždění je snadné.
  • 2,5 – 2,8 metrů je nový standard v Kodani. Tady se vejdou tři kola vedle sebe.
  • Nový cyklopruh obvykle přiláká o 20% cyklistů víc oproti předchozímu stavu. A to hned v první den provozu. Napojení na rozšířenou síť v okolí přidává další nárůst.

Cyklotrasy

  • Od roku 1993 bylo vyznačeno 11 národních cyklotras o délce 4,233 km.
  • Regionální trasy měří 5,874 km.
  • Místní trasy měří 2,298 km.

Bezpečnost provozu

  • V roce 2008 bylo zabito v provozu 54 cyklistů, 561 vážně zraněno.
  • 17 500 cyklistů je každoročně léčeno v nemocnicích po úrazech.
  • 70% z nich jsou individuální nehody cyklisty – často spojené s alkoholem, výmoly, atd.
  • 15% cyklistů používá helmu.
  • Dvě ze tří dětí mladších jedenácti let používá helmu.
  • V cyklistickém městě Odense se počet nehod cyklistů snížil o 20%, když ježdění na kole narostlo o 20%. Víc cyklistů zvyšuje bezpečnost.

Zdraví

  • 30%-40% dánské populace se nehýbe.
  • Fyzická pasivita způsobuje 4 500 úmrtí každý rok.
  • Lidé, kteří se nehýbou, umírají o 5 až 6 let dříve než ti, co se hýbou.
  • Snížení ztrát z nemocenské je hlavním přínosem při propagování cyklodopravy – cyklisté jsou zdravější, a proto méně chybí v práci.

Text je přeložen ze stránek Dánské cyklistické ambasády.

Autorem fotografií je Tomáš Cach. Více fotografií v jeho galerii Města cyklistická.

 

Podpořte nás

Komentáře - uzamčeny

Další z rubriky

Pět největších cyklistických bludů 3

18. 08. - Inspirace
Znáte je? Jasné soudy o cyklodopravě, na které narazíte porůznu na internetu nebo vypadnou ze známého či kamaráda, do kterého byste to nikdy neřekli. Soudy,..více

Kodaňské novinky 8

07. 08. - Inspirace
Kodani jsme se naposledy více věnovali téměř před dvěma lety. Od té doby se některé věci opět změnily. Asi nejpřekvapivější je, že se zvýšil podíl..více

Neděle bez aut: impuls pro cyklistické Nizozemsko :)

21. 07. - Inspirace
Přinášíme překlad článku, jež vyšel na blogu People for bikes. Neděle bez aut byly jedním ze tří hlavních “kopanců”, vedoucích ke kompletní změně dopravní politiky..více

Tallinn :)

18. 07. - Inspirace
Hlavní město Estonska je počtem obyvatel srovnatelné s Brnem. Z metropolí Pobaltských států působí nejvyspěleji. Čekal jsem méně cyklopruhů i kol ve městě. MHD je..více

Břeclav cyklodopravní 2

11. 07. - Inspirace
Tuto středu jsem poprvé vystoupil v Břeclavi. V krátkém článku přináším fotky toho, co mne zaujalo. Před návštěvou jsem věděl o cyklopruzích, které už od..více

Nizozemsko v Česku (7), závěr 4

09. 07. - Inspirace
Sérii článků o Nizozemsku uzavírám optimistickým závěrem. Potenciál nárůstu cyklistické dopravy v Česku je velký. Rekreační jízda na kole je u nás velmi oblíbená. Stejně..více

Anketa

Co uděláte po zákazu jízdy na kole Kampou?

Výsledky →

Loading ... Loading ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru