Statistika o kolech v Dánsku

Václav Kříž

Krátké a jasné představení dánské cyklistiky. Statistika o kolech, autech, stezkách, bezpečností a zdraví, převzatá ze zdroje Dánské cyklistické ambasády.

Cyklistika v Dánsku

  • 16% všech cest je vykonáno na kole.
  • 24% všech cest pod 5 km je na kole.
  • Každý Dán ujede v průměrný den 1,1 km na kole.
  • 36% všech dospělých Dánů jede do práce na kole každý den či jednou týdně.
  • Hlavní důvod pro dospělé, proč nejezdí na kole do práce, je moc velká vzdálenost.
  • Podle Ředitelství silnic poklesla mezi lety 1990 a 2008 cyklodoprava na národní úrovni o 17%. Jízda autem narostla o 46%. Ale v některých městech jako v Kodani či Odense cyklodoprava vzrostla.
  • 17% dospělých mužů a 36% žen používá kolo pro cesty do práce či za vzděláním.
  • 45% dánských dětí jezdí do školy na kole.
  • Lokální investice do cyklistické infrastruktury a kampaně prokázaly významný vliv na vybraná dánská města.

Kola v Dánsku

  • Každý rok se v zemi prodá přibližně půl milionu kol.
  • Devět z deseti Dánů vlastní bicykl.

Auta v Dánsku

  • V zemi je 2,1 milionů automobilů.
  • 44% domácností nevlastní auto.
  • Auta jsou použita pro 80% výkonů při přepravě osob.

Cyklopruhy

  • Dánský pruh či spíše stezka je unikátní: obrubník ho odděluje od vozovky a chrání od aut.
  • 2,2 metry je standardní šířka cyklopruhů v Dánsku. Cyklisté mohou jet vedle sebe a povídat si. Předjíždění je snadné.
  • 2,5 – 2,8 metrů je nový standard v Kodani. Tady se vejdou tři kola vedle sebe.
  • Nový cyklopruh obvykle přiláká o 20% cyklistů víc oproti předchozímu stavu. A to hned v první den provozu. Napojení na rozšířenou síť v okolí přidává další nárůst.

Cyklotrasy

  • Od roku 1993 bylo vyznačeno 11 národních cyklotras o délce 4,233 km.
  • Regionální trasy měří 5,874 km.
  • Místní trasy měří 2,298 km.

Bezpečnost provozu

  • V roce 2008 bylo zabito v provozu 54 cyklistů, 561 vážně zraněno.
  • 17 500 cyklistů je každoročně léčeno v nemocnicích po úrazech.
  • 70% z nich jsou individuální nehody cyklisty – často spojené s alkoholem, výmoly, atd.
  • 15% cyklistů používá helmu.
  • Dvě ze tří dětí mladších jedenácti let používá helmu.
  • V cyklistickém městě Odense se počet nehod cyklistů snížil o 20%, když ježdění na kole narostlo o 20%. Víc cyklistů zvyšuje bezpečnost.

Zdraví

  • 30%-40% dánské populace se nehýbe.
  • Fyzická pasivita způsobuje 4 500 úmrtí každý rok.
  • Lidé, kteří se nehýbou, umírají o 5 až 6 let dříve než ti, co se hýbou.
  • Snížení ztrát z nemocenské je hlavním přínosem při propagování cyklodopravy – cyklisté jsou zdravější, a proto méně chybí v práci.

Text je přeložen ze stránek Dánské cyklistické ambasády.

Autorem fotografií je Tomáš Cach. Více fotografií v jeho galerii Města cyklistická.

 

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

Montréal: Navigace městem (1) 1

jm_montreal_11Montréal, téměř dvoumilionová metropole rozkládající se na stejnojmenném ostrově, druhé největší město v Kanadě a po Paříži druhé největší..více

Cyklostezky v Záhřebu a Sarajevu :)

jm_zagreb_05Léto bylo ve znamení cestování a klidnějšího redakčního provozu. Navštívili jsme různorodé destinace a samozřejmě..více

Pozvánky na záříjové cyklo akce 4

am_cyklojizda_07Druhá polovina září je přímo nabitá cyklistickými akcemi. Tímto vám na ně přinášíme společnou pozvánku...více

Světla pro podzim a zimu 23

svetlo-zadni-1xled-klasik_retrocyklo.czJak cyklista pozná, že se blíží podzim? Ano, asi tušíte. I když nás ještě přes..více

Zápisky z Wuhanu (2/2) 2

OLYMPUS DIGITAL CAMERADokončení dvojdílné série článků o dopravě v čínském Wuhanu. Cyklistika Kolo je ve Wuhanu jednoznačně..více

Zápisky z Wuhanu (1/2) 2

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMěl jsem příležitost strávit pět dnů v čínském velkoměstě Wuhan, dělím se tedy s vámi..více

Anketa

Jezdíte na kole na červenou?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru