Statistika o kolech v Dánsku

Václav Kříž

Krátké a jasné představení dánské cyklistiky. Statistika o kolech, autech, stezkách, bezpečností a zdraví, převzatá ze zdroje Dánské cyklistické ambasády.

Cyklistika v Dánsku

  • 16% všech cest je vykonáno na kole.
  • 24% všech cest pod 5 km je na kole.
  • Každý Dán ujede v průměrný den 1,1 km na kole.
  • 36% všech dospělých Dánů jede do práce na kole každý den či jednou týdně.
  • Hlavní důvod pro dospělé, proč nejezdí na kole do práce, je moc velká vzdálenost.
  • Podle Ředitelství silnic poklesla mezi lety 1990 a 2008 cyklodoprava na národní úrovni o 17%. Jízda autem narostla o 46%. Ale v některých městech jako v Kodani či Odense cyklodoprava vzrostla.
  • 17% dospělých mužů a 36% žen používá kolo pro cesty do práce či za vzděláním.
  • 45% dánských dětí jezdí do školy na kole.
  • Lokální investice do cyklistické infrastruktury a kampaně prokázaly významný vliv na vybraná dánská města.

Kola v Dánsku

  • Každý rok se v zemi prodá přibližně půl milionu kol.
  • Devět z deseti Dánů vlastní bicykl.

Auta v Dánsku

  • V zemi je 2,1 milionů automobilů.
  • 44% domácností nevlastní auto.
  • Auta jsou použita pro 80% výkonů při přepravě osob.

Cyklopruhy

  • Dánský pruh či spíše stezka je unikátní: obrubník ho odděluje od vozovky a chrání od aut.
  • 2,2 metry je standardní šířka cyklopruhů v Dánsku. Cyklisté mohou jet vedle sebe a povídat si. Předjíždění je snadné.
  • 2,5 – 2,8 metrů je nový standard v Kodani. Tady se vejdou tři kola vedle sebe.
  • Nový cyklopruh obvykle přiláká o 20% cyklistů víc oproti předchozímu stavu. A to hned v první den provozu. Napojení na rozšířenou síť v okolí přidává další nárůst.

Cyklotrasy

  • Od roku 1993 bylo vyznačeno 11 národních cyklotras o délce 4,233 km.
  • Regionální trasy měří 5,874 km.
  • Místní trasy měří 2,298 km.

Bezpečnost provozu

  • V roce 2008 bylo zabito v provozu 54 cyklistů, 561 vážně zraněno.
  • 17 500 cyklistů je každoročně léčeno v nemocnicích po úrazech.
  • 70% z nich jsou individuální nehody cyklisty – často spojené s alkoholem, výmoly, atd.
  • 15% cyklistů používá helmu.
  • Dvě ze tří dětí mladších jedenácti let používá helmu.
  • V cyklistickém městě Odense se počet nehod cyklistů snížil o 20%, když ježdění na kole narostlo o 20%. Víc cyklistů zvyšuje bezpečnost.

Zdraví

  • 30%-40% dánské populace se nehýbe.
  • Fyzická pasivita způsobuje 4 500 úmrtí každý rok.
  • Lidé, kteří se nehýbou, umírají o 5 až 6 let dříve než ti, co se hýbou.
  • Snížení ztrát z nemocenské je hlavním přínosem při propagování cyklodopravy – cyklisté jsou zdravější, a proto méně chybí v práci.

Text je přeložen ze stránek Dánské cyklistické ambasády.

Autorem fotografií je Tomáš Cach. Více fotografií v jeho galerii Města cyklistická.

 

Podpořte nás

Komentáře - uzamčeny

Další z rubriky

Nejezdím na kole, proč bych měl podporovat cyklodopravu? 4

24. 03. - Inspirace
Přinášíme zkrácený překlad článku  z britských Timesů, který předkládá překvapivé důvody, proč by měli cyklodopravu podporovat i ti, kteří na kole nejezdí. Článek argumentuje pro..více

Shift Happens IV: San Francisco a Berkeley :)

03. 03. - Inspirace
V roce 2012 vyšel u příležitosti dvaceti let cyklojízd v San Franciscu sborník Shift Happens! Critical Mass at 20, který nabídl vhled do historie cyklojízd..více

Kaunas, litevské Brno 3

27. 02. - Inspirace
Proč? Kaunas je skoro jak Brno velký, a také pořád druhý. Má své dvě řeky, Špilas a Prýgl a dobré i blbější nápady. Článek nabízím..více

Cyklistická akademie v Praze :)

19. 02. - Inspirace
Před měsícem jsme vás na tomto webu seznámili s nově rozběhnutým programem Cyklistická akademie, který se snaží prohlubovat znalosti o možnostech zlepšování cyklistické kultury v..více

Cyklistické ulice 14

03. 02. - Inspirace
Cyklistické ulice zajišťují nejvyšší ochranu cyklistů v režimu 30 km/h, leží na pomezí mezi zklidněnou ulicí, obytnou zónou a cyklostezkou, přičemž umožňují vjezd automobilové dopravě...více

Poučení si berme z chyb těch nejúspěšnějších :)

23. 01. - Inspirace
Když se zástupci dvou evropských cyklistických velmocí začnou předhánět, kdo z nich má za sebou více omylů a chyb, může vzniknout velmi užitečný výukový materiál...více

Anketa

Jak používáte web Cyklisté sobě?

Výsledky →

Loading ... Loading ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru