Jednání komise pro cyklistickou dopravu, 23.4.2012 vyjasnilo dost věcí, pokud jde o letošní realizace. Nápor na cykloobousměrky se zpomalil. Podaří se ušetřit tři miliony na rampách v Komořanech. Požádali jsme pana náměstka o transfer financí na 171 stojanů. Proběhla velká debata o sčítačích. Požádali jsme pana náměstka o přesun financí v rámci TSK. Usnesení komise reflektovalo násilnou událost na cyklojízdě. A snad jsme přispěli k tomu, že automatické půjčovny kol pozná veřejnost.
Uzavírky páteřky A2
Vyhodnocení akce Lodě na vodě přineslo informaci, že proznačeno bylo dobře (koridor za výstavou byl a pak se dalo objet vrchem, kde bylo dočasné značení). Farmářské trhy se na ten víkend přesunuly do užší části náplavky. Náplavky se stávají stále více atraktivní a zalidněné. Objížďka části, kde jsou farmářské trhy, by tedy mohla zůstat přes celé léto.
Cykloobousměrky letos brzdí
Předpokládal jsem, že když nejsou peníze, tak se letos opře větší snaha do cykloobousměrek. Příprava ovšem teprve začíná a tak letošní výsledky nebudou nikterak slavné. Stále platí, že příliš nezáleží na normách, šířkách ulic nebo skutečnosti, že zobousměrnění (když se udělá chytře) neubere parkovací místa. Přinejmenším stejný vliv na výsledek má přístup městské části. S jistotou se tak realizují jen aktivní Kbely a pár dalších drobností. Jiné věci bych nerad zakřiknul, výsledek nelze dnes předjímat.
Jak se ušetřilo na rampách
Východní rampa na lávku pod okruhem v Komořanech je před stavebním povolením. Zástupce cyklokomise dokázal projekt „oholit“ o nějaké tři miliony korun, o západní rampě se ještě bude jednat. Obě rampy budou nicméně dohromady stát přes padesát a jejich postavení tak závisí jen na tom, zda se na ně podaří zažádat o peníze z EU (s vlastními zdroji nemůžeme počítat). Realizace nejdříve na jaře 2013, když EU dopustí.
Žádáme o peníze
Minimální finanční příděl a předběžný slib náměstka Noska, že na rozumné věci peníze přidělí, vedl k vytvoření seznamu záměrů, který měla schválit také cyklokomise. Bavili jsme se o nějakých pěti milionech v kapitolách cyklostojany, průzkumy a projekty.
Cyklostojany
K realizaci je připraveno 46 lokalit (171 stojanů) za 1,2 milionu, a to na následujících městských částech: Praha 2 (8 lokalit), Praha 3 (7 lokalit), Lysolaje (4 lokality), Troja (7 lokalit), Praha 11 (13 lokalit), Horní Počernice (7 lokalit). Jediné, co potřebují, jsou peníze, jejichž převod jsme tedy panu náměstkovi doporučili. Existuje ještě skupina 165 stojanů, kde ještě není všechno připraveno (Praha 7, 12, 13, 16, Újezd, Klánovice). O tyto peníze jsme nežádali, bude se to dávat po lžičkách.
Praha 1 přetrvává, pokud jde o stojany, v pozici zakopané obrany. Tato městská část si nechala v prosinci od KCD potvrdit seznam stojanů, který zbývalo jen převázat mašličkou a poslat na TSK. V dubnu se dozvíme, že se tak doposud nestalo. Na cyklokomisi se potom obracejí zoufalí jednotlivci a zástupci na Praze 1 sídlících institucí, úpěnlivě žádající o stojan, který jim městská část nehodlá vyřídit.
Sčítání
Dokočení sítě sčítačů si letos ještě vyžádá nějaké peníze (přes milion Kč), což nastartovalo docela ohnivou diskusi o jejich potřebnosti. Jednodenní ruční sčítání funguje dost nespolehlivě, zvlášť, dělá-li se bez ohledu na počasí. Čísla z automatických sčítačů jsou tak úžasným zdrojem informací, rozbíjejícím zejména obvyklý argument PČR („tam přece žádný cyklisti nejezdí“). Bez automatických sčítačů bychom se o skoro padesátiprocentním nárůstu v roce 2011 nejspíš nedozvěděli. Politici mohou tato čísla ignorovat; ovšem mohou je také použít a tak je lepší, když jsou, než když nejsou.
V následujících letech už budou náklady na jejich údržbu v řádu asi 300 000 Kč. Menší balík bude letos stát taky profilové sčítání mimo automatické sčítače a opakování průzkumu GFK (jo, už jsou to zase dva roky).
Projekty
Po horké diskusi kolem sčítačů se o potřebě přidělit finance také na nové projekty prakticky nedebatovalo. Přitom tohle byl možná nejdůležitější bod celého jednání. Stop stav na nové projekty trval snad už dva roky, vlastně po celou dobu stávajícího útlumu. Bez nových zadání se ale neobejdeme. Dostali jsme tedy tabulku nových projektů, ze které se, pravda, zrealizuje v optimistickém případě tak třetina, ale díky aspoň za to.
A o co tedy bude snaha? Ze seznamu vybírám horu cykloobousměrek, především na Praze 1, 3, 4, 5, 8, 10, ve Kbelích a Klánovicích, integraci v Kamýcké, Křesomyslově, Sekaninově a Svatovítské, úpravy v Jeseniově, Českobrodské, Generála Šišky, Elsnicově náměstí, Prosecké, Poděbradské.
Celý seznam působí ohromným dojmem, ale jen do chvíle, kdy pochopíte, že jde spíš o seznam připravovaných akcí TSK. A že každá rekonstrukce, do které se cyklo nedoprojektuje, skončí například jako třída Čs. Armády v Dejvicích, jejíž rekonstrukce bez opatření pro cyklisty dokázala dokonale anihilovat pozitivní efekt pracně vydobyté cykloobousměrky v Pelléově a cyklopruhů v Terronské.
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy ve stávající podobě připomíná chiméru, za kterou se všichni ženeme, přitom každý za něčím jiným. Potřebuje nutně rozšířit a zpřesnit, a ano, bude se na tom pracovat.
Soutěž o nejlepší cykloopatření pro Prahu
V připravované soutěži Do práce na kole pořádané sdružením Auto*Mat bude také kategorie nejlepšího cykloopatření pro Prahu. Cyklokomise najmenovala své zástupce do poroty soutěže – jsou jimi Tomáš Cach a Václav Juppa (osobně jsem v porotě za Auto*Mat). Pravidla soutěže najdete už brzy zde.
Cyklokomise přislíbila, že by se dala udělat veřejná výstava předložených návrhů, někdy hezky na očích. Nejlepší návrhy budou přijaty k dalšímu zpracování.
Reflexe násilné události na cyklojízdě
Poté, co se zpravodajství ujala TV Nova, není vlastně nic, o čem by se dalo v tuto chvíli psát. Cyklokomise tak schválila následující usnesení:
KCD odsuzuje násilné chování, které se odehrálo v průběhu povolené Velké jarní cyklojízdy dne 19.4.
Automatické půjčovny kol
Hostem cyklokomise byl Tomáš Sýkora, který uvedl projekt představení automatizovaných půjčoven kol. Akce proběhne ve druhé polovině června, pravděpodobně na náplavce a má za cíl ukázat, že by systém typu Vélib mohl dostat na kolo ty Pražany, které v centru týrá neohrabanost povrchové veřejné dopravy. Praha, a potažmo celá ČR, pokud jde o tento systém, totálně zaspala. Můžeme to ale vzít jako klad a poučit se z toho nejlepšího, co na světě za posledních 5-10 let v této oblasti vzniklo. Je ovšem skoro jisté, že pro Prahu nejlepší řešení vychází z městských kol jako dalšího prostředku MHD, což s sebou přináší pochopitelné důsledky…
Další jednání cyklokomise proběhne v úterý 22. května.
Squish 30. 4. 2012, 09:49
Díky za zprávy. Automatická půjčovna kol by mohla být taky dobrý katalyzátor cyklistické dopravy v Praze, budu držet palce ať to vyjde :-)
wanted 30. 4. 2012, 16:54
Jenom dve veci
1) Co je prosim GFK?
2) Budou autopujcovny (levnemu vtipu jsem neodolal) tez k dispozici neprazakum (ve smyslu bez nejakych sahodlouhych procedur)? V Barcelone jsem si chtel takove kolo pujcit ale bylo to na nejakou kartu ci co. Taky vetsina turistu se v Praze zastavi maximalne na par dnu. Kdyz se jim to usnadni verim, ze to vynese pomerne hodne penez.
DD 30. 4. 2012, 17:14
V Paříži myslím stačí přijít s platební kartou, ono si to přečte údaje, zablokuje zálohu a kolo odemkne, žádná registrace není potřeba - takhle by to úplně stačilo.
Ale v Praze jsem k tomu skeptický - aby to fungovalo, je potřeba hned od počátku hodně stanovišť, tzn. je potřeba velká podpora z magistrátu, což je teď utopie. To bych radši počkal pár let, než nyní vyprosit deset stanovišť a pak deset let slyšet "vždyť to nikdo nepoužívá, tak proč jich zavádět víc".
Vratislav Filler 1. 5. 2012, 09:36
Wanted: Průzkumy GFK zaměřené na cyklistickou dopravu si zadává Technická správa komunikací každé dva roky. Výsledky z roku 2008 zde:
https://mestemnakole.cz/2009/03/cyklopruzkum-i-prazsti-cykliste-dnes-a-zitra/
https://mestemnakole.cz/2009/03/cyklopruzkum-ii-co-vadi-a-co-mame-radi/
https://mestemnakole.cz/2009/04/cyklopruzkum-iii-cykliste-zadaji-vetsi-bezpeci-a-rychlejsi-zmeny/
Průzkum v roce 2010 ukázal mírný posun kupředu a odhadl modal split na 1,8%.
U systému půjčoven v Praze se musí najít vhodné nastavení, jestli má být cílem cyklodoprava, tak spíš není vhodné, aby to masově vyžívali turisté ke sjezdu z Hradčan na Malostranské náměstí. Na startovací rozsah i režimy už existují nejméně tři studie (studie od Delloite a dvě diplomové práce, o kterých vím). Teoreticky je to tedy prozkoumané už dost, v podstatě jediné, na co se čeká, je, že Svoboda nebo Nosek (nikdo jiný to prakticky být nemůže) bouchne do stolu a řekne, že to chce. Což ovšem pochopitelně není na pořadu dne.
Vítězslav 2. 5. 2012, 23:58
Cyklopůjčovna částečně funguje(?) v Karlíně ale nevím na základě jakého systému. V Londýně podobně jako v Paříži, tedy přes platební kartu, jen ta kola jsou nic moc.
Chystá se stojan na Pětikostelní náměstí?
pylma 3. 5. 2012, 18:31
V Praze bude k zapujceni kola potreba OpenCard ;-). Turisti jsou nam sumak, ale cyklisti jsou ti jedini, co ji zatim ignoruji, kazdy jiny prece jezdi MHD. Nejak je k tomu donutit musime, kdyz ji nebude mit dost lidi, tak se nevyplati...
Patrik 3. 5. 2012, 21:56
Nedá mi to nereágovat na krotké vyjádření k uzávěrce Páteřní A2. Myslím, že to krásně vyjadřuje jak jsme chápáni a to asi hlavně pro to, že se tak chápeme sami. Jediné co se řeší je, jestli se podařilo vůbec udělat objížďku toho milionářskýho cirkusu a vůbec se neřeší, že někdo, kvůli jachtařskýmu happeningu, věc pro zcela úzkou skupinu lidí, která si to ale na patřičných místech určitě umí patřičně "zařídit", na celý týden(!) uzavře PÁTEŘNÍ A2 která zajišťuje ústřední transfér přes celou Prahu a vůbec jeden z nevyhledávanějších veřejných prostorů v Praze.
Vubec neřešíte jak je to možný, když všechny akce, Farmářský trhy, natáčení a pod. zachovávají pruchod a průjezd, i když trvají jen jeden den ale těmhle mořskejm kmotrům se to povolí na tejden uzavřít na prakticky soukromou akci.
-Jak takový zábor veřejného prostranství mohl magistrát povolit? (Vím jaké jsou obstrukce když děláme zábory na natáčení a to třeba jen na pár hodin parkovací pruh).
-Jak by to asi vypadalo a co by nám řekli, kdybychom si chtěli na týden zabrat a oplotit nějakou silnici (ani by nemusela být páteřní) na akci třeba "galusky na asfaltu"?
-Jak tedy magistrát vnímá cyklodopravu a hodnotu veřejného prostranství a hlavně jak tyto věci vnímáme MY-VY, když jediné vyjádření, které k tomu dáte, je, že je to super, že se nám tam podařila udělat "moc pěkná" objížďka abychom tu soukromou párty nové šlechty nerušili?