Cyklistická doprava se Vídni vyplácí

Článek připravil dobrovolník sdružení Auto*mat, Jakub Hauser.

Přinášíme další důkaz o prospěšnosti cyklistické dopravy, tentokrát z Vídně. Překvapivě přitom nejde o primární úspory pro jednotlivce, kteří si zvolili kolo jako dopravní prostředek, ale daleko spíše pro celou společnost. Hlavním důvodem je pozitivní dopad cyklistiky na lidské zdraví a tím i pro zdravotnictví.

Vědecká studie

Odborníci na dopravu z Vídeňské univerzity (Wiener Universität für Bodenkultur – BOKU) Michael Meschik, Gerd Sammer a Gregor Trunk dospěli k závěru, že sečteme-li všechny rozhodující faktory, je cyklistika celospolečensky mnohem výhodnější než automobilová doprava.

Odborná práce věnovaná ekonomickému srovnání těchto dvou způsobů dopravy tvrdí, že relativně nízký počet vídeňských cyklistů v podstatě subvencuje převahu automobilistů – cyklisté oproti automobilistům přispívají do systému mnohem víc, než z něj berou. Jen ve Vídni se jedná o 224,5 mil. euro ročně. Pro automobilovou dopravu platí opak: vídeňští automobilisté připravují veřejnost ročně o 189,1 mil. euro.

Jak je ale možné spočítat celkové náklady spojené s používáním dopravního prostředku? Ve studii jsou zahrnuty faktory zdraví, hluku, náklady na dopravní prostředek, vynaložený čas, škodliviny a vliv na klima. Nezohledněny zůstávají poplatky spojené s oběma dopravními prostředky, protože ty jsou věcí politicky daného přerozdělování a nemají nic společného s jejich reálně-ekonomickým dopadem a spotřebováváním zdrojů.

Tříhodinová přednáška profesora Meschika o cykloinfrastruktuře (Vídeň, duben 2012).

Osobní versus veřejné náklady

Autory překvapilo, že náklady, které nese sám uživatel kola či automobilu, nejsou příliš rozdílné. Pohyb auta stojí (při započítání provozních nákladů, pravděpodobnosti nehody a ekonomické hodnoty vynaloženého času) 94 eurocentů za km. Pohyb na kole je s 83 centy jen nepatrně levnější.

Naprosto odlišný je výsledek při započítání vnějších nákladů – tedy částek, které mají obecný dopad pro společnost. Zatímco řidič automobilu odebere za každý ujetý km 4,35 centu (důležitými položkami jsou výdaje spojené s nehodami a hlukem), přispívají naopak cyklisté 81,47 centů do veřejné kasy. „Důvodem je především výrazně kladné působení pravidelného pohybu na zdraví cyklistů“ říká Meschnik. Jinými slovy, automobilová doprava zatěžuje zdravotní systém mnohem víc než cyklistika. Za pomoci moderních statistických metod se dají tyto údaje poměrně přesně vyhodnotit.

Na základě takto vypočítané částky za kilometr spočítali odborníci z vídeňské univerzity náklady pro celý systém. Jejich studie pracuje s těmito výchozími údaji: 25 procent všech cest se ve Vídni uskuteční za použití auta. Průměrná délka cesty je 7,5 km. U kol jsou to 4 procenta a 3,9 km. Výsledkem je 224,5 mil. eur, které společnosti přinese cyklistika a 189,1 mil. eur, které naopak společnost stojí automobilová doprava. Záměrem studie je poskytnout podnět k úvahám o tom, kde a jak se dá profitovat z cyklistické dopravy.

Šetří zdraví i zdravotnictví.

Úspora v rádech stovek milionů €

Autoři studie načrtávají různé scénáře budoucího nárůstu podílu cyklistické dopravy a poklesu automobilové dopravy. Pokud Vídeň splní svůj cíl, aby se podíl cyklistické dopravy zvýšil do roku 2020 na 8 procent, ušetří se tím společnosti 257 mil. euro ročně.

Pozn ed.: Vídeň od doby vzniku studie zvýšila své ambice, pokud jde o rozvoj cyklistické dopravy a hodlá dosáhnout desetiprocentního podílu cyklistické dopravy do roku 2015, což znamená ještě větší přínos.

Profesor Meschik v akci.

Zdroj:

Dipl.-Ing. Gregor Trunk: Gesamtwirtschaftlicher Vergleich von Pkw- und Radverkehr – Ein Beitrag zur Nachhaltigkeitsdiskussion (zde).

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Zajímavé, není to zas tak dávno, kdy jsem si v několika diskusích dovolil říci názor, že jízda na kole není zas tak levná , jak se zdá :)
    A dostal jsem kanonádu ze všech stran ……

  2. Proč je rozdíl provozních nákladů mezi autem a kolem tak malý? Je za tím rozdíl časů vynaložených na dopravu? Rozložení nákladů autodopravy do řádově většího počtu kilometrů?

  3. Újezďák: v těch několika diskusích se uvažovaly reálné náklady, kde kolo samozřejmě vede. To tahle studie zjevně nedělá, zdá se, že vynechává poplatky, které u aut alespoň trochu vracejí do veřejných rozpočtů ty vyšší celospolečenské náklady.

  4. Protože se počítá i „vynaložený čas“. Docela bych rád věděl hodinovou sazbu ;-)
    Ale jinak můžou i pořizovací a servisní náklady vyjít značný, pokud se kolo za 20000 rozpočítá na pár stovek ujetých kilometrů v roce (což je pro spoustu majitelů běžnej modus vivendi).

  5. dobře pamatuji, jak mi jako reálný náklad nebylo uznáno jízdné MHD ve dnech, kdy se na kole nedá :))))

  6. Náklady těch 94 resp 83 centů/km se mi zdá na moje poměry strašně moc, i když myslím je jasný, že rozptyl hodnot bude u aut i u kol asi velký (podle spotřeby, velikosti auta, nákladů na parkování a určitě spousta dalších věcí se individuálně liší..).
    Tak je to nějaký průměr, asi…

  7. Prostá amortizace to není. Když vezmu slušnější dojížděcí kolo.
    – kolo za dvacet tisic
    – ročně cca. 2000 na udrzbu
    – zivotnost pet let
    – najezd 1000km rocne

    Naklady na km = (20000+5*2000) / (5 * 1000) tak mame 1,2 kč/km.

    Nicméně studie započítává to poměrně zásadní a to je vlastní čas. Tedy že dojížďku dotujete svým produktivním časem.

    Já to takto neberu. Čas cestou do práce na kole počítám do tréningu (jedu 30km meziměsto), zatímco čas strávený řízením bohužel musím odepsat jako ztracený jen na dopravu. Tedy kdybych si našel zaměstnání v baráku, tak čas ušetřený dojížďkou autem je čisté plus. Zatímco čas na kole bych stejně spotřeboval na nějaký aerobní sport. I když o něco lépe. Asi bych jezdil hezčí trasy, víc bych to kombinoval atd.

  8. jirka: dovolím si poznámku: 1000km/rok…teda cca 80/měsíc je jednak strašně málo a potom na údržbu bylo ročně tak na jeden řetěz a čtvrt kazety – a i životnost kola (za 20) by hravě vylezla přes 10 let

  9. @josuk souhlasim. Snazil jsem se brat relativne nevyhodnou kombinaci abych demonstroval, ze prevaha nakladu ve studii je vlastni cas.

  10. Působí to dost zvláštně, ty reálné osobní náklady. Asi bych se nedopočítal, ale když to vezmu ze svého pohledu velice na hrubo, kolo za 13, životnost počítám cca 10 let, roční náklady kolem 1000 (časem se můžou zvýšit), přes 2500 km ročně, pak to dává 0,92 Kč/km. Za rok 2 300 Kč. A teď se ptejme, kolik člověk nacpe do auta a do pojištění, poplatků, benzinu za rok? A lidi si dneska kupují další auto i dřív než po 10 letech a náklady na ně jsou asi poněkud vyšší než 15 000.

    Pokud jde o čas, tam je to přece nesouměřitelné. Zaprvé ve městě vychází kolo takřka nastejno, v průměru ovšem, možná o trochu víc, zadruhé čas v autě je naprosto zabitý, zatímco na kole je to přinejmenším „cvičení“, na které pak automobilista vynakládá další čas a peníze (včetně času a peněz na přepravu do různých zařízení). A když má štěstí na trasu (cyklostezka apod.), má čas i na přemýšlení :o)

    Společenské náklady – no tak tam to jasné.

  11. A není lepší místo spekulací se podívat přímo na tu studii (https://zidapps.boku.ac.at/abstracts/download.php?dataset_id=8320&property_id=107&role_id=NONE)

    Např .kapitola 4.2, s. 17 vypočítává váženým průměrem cenu 9.98 EUR/hod., kolo se počítá 15kh/h, auto 25km/h. Další čísla jsou tam taky k dohledání.

    Navíc tvrzení, který čas je zabitý, je strašně subjektivní. Já třeba po Praze jezdím autem nerad a málo, ale když jsem autem dojížděl do Plzně, tak jsem v zácpě na Jižní spojce posnídal a na dálnici vyřídil telefonáty. A ještě mi to firma proplatila jako pracovní dobu. Nebo od té doby, co jezdím všude na kole místo MHD nestíhám číst a trávím čtením večery. Neměl bych to taky počítat?

  12. Zrejme je to kazdeho vec jak ten cas na kole vnima. Pro mne to ma dva dulezite aspekty: 1) ranni cestou do prace se poradne probudim, okyslicim si mozek a mam behem dne lepsi naladu, 2) cestou zpatky si vybiju pracovni stres, vycistim si hlavu nasledkem cehoz mam zase lepsi naladu. No a konstatni dobra nalada je k nezaplaceni jak vsichni vime…
    Jinak hardwarove naklady zminene zde v diskuzi mi nevychazeji. Koupil jsem za 8000kc, rocne davam tesne nad 1000km. Za 6 let jsem koupil dva retezy, jeden plast, jednu dusi a jednu sadu brzdovych spalku = cca 2000 kc kdyz to prezenu. Zatim tedy 0.60kc/km vcetne kola. To se odmita rozpadnout takze nevidim problem uzit si dalsich sest let bezproblemoveho provozu.

  13. Jasně že čas je subjektivní. Akorát si dovolím, Václave, namítnout, že kdybych na kole zastavil (kvůli zácpě to „bohužel“ nedělám), vyřídím si taky telefony a ledacos. Počítat stání v kolonách do času přepravy je tak poněkud sporné :o) A zadruhé, se čtením 100% souhlasím, akorát v autě při řízení toho člověk asi taky moc nenačte, takže kolo:auto = 1:1, tyhle body jdou na účet MHD.

  14. Jak můžou říct, že ten či onen doplácí na druhé, když jsou to pořád ti samí lidé (stejné jako nekonečně zbytečné diskuse co se platí z kterých daní). Nevím tedy jak konkrétně ve Vídni, ale v Praze mám pocit, že cyklistů, kteří zároveň nemají doma auto nebo auto v rodině je opravdu hrstka, takže je sice fajn, že když jedu na kole uspořím něco systému momentální jízdou kolmo, ale když pak jedu zase autem tak se počítám do druhé skupiny, přičemž jde stále o tu samou sobu, takže interpretace, že hrstka cyklistů dotuje většinu automobilistů je celkem zavádějící.
    A konečně, tu finanční úsporu nepocítí město Vídeň, ale celé Rakousko.
    Jinak mě se doprava na kole finančně nevyplácí ( i tom zdravotním přínosu mám pochybnosti v koloně na semaforech), neboť mám auto, roční tramvajenku a kolo, tedy platím všechny tři věci. Kolo má dle mého názoru větší přínos než prvoplánově finanční, jak už psal Lei, jen třeba takový vliv na životní prostor, kdyby po náplavce jezdila auta asi by tam nebylo toliko lidí a vlastně i restaurací, takže nakonec i toto je finanční přínos, ach ty peníze, jsou asi všude.

  15. wanted: Mám to stejně, životnost kola za 20k 10 let je při normálním běžném používání a nájezdu do 2k ročně strašně malá, to že jej někdo vymění kvůli módě je jiná věc.
    Onehdá jsem počítal takovéto náklady pro rodinné auto, koupil jsme ojeté, takže pořizovací náklady byly nízké a málo ročně najedeme čímž se ovšem náklad na km zvyšuje, nicméně mi vyšlo cca 5,20 kč /km (je tam všechno poř. cena, ručení, opravy, benzín), jelikož ale jedeme v 90% čtyři je to rázem 1,30 a to je míň než 4 osoby na 4 kolech. Pěkná hra s čísly, že, všechno se dá vykládat různě, záleží k čemu chci dojít.

  16. Aby bylo jasno, má primární motivace jezdit na kole je těžce „zelená“. Akorát člověk pak zjistí i ty jiné výhody, včetně šetrnosti k rozpočtu (auto nemáme; MHD pořád počítám, ale zatím pořád kupuju kupony).

  17. Jasně, ale 4 lidi v autě, to jsou dneska spíš exoti :o)

  18. Sakra – má mě to napadnou hned do jednoho příspěvku, ale přesto ještě: podle mě by se neměly brát jen kč/km, ale i celkové náklady na rok. Protože je myslím zřejmé, že v autě člověk tak nějak z podstaty najede víc, a tudíž mu to za rok celkem vyjde o dost dráž, a ještě víc uškodí prostředí.

  19. Máš na mysli, že když už auto mám tak ho použiji a pak člověk najede víc i když nemusí? Je fakt že dost lidí to tak možná bere, ale to není můj případ, jezdíme jen na víkendy a dovolenou, jinak naprosto výjimečně, asi jsme exoti, neb najedeme 6k km ročně je to samozřejmě dáno taky tím kde bydlíme, veškeré mhd včetně metra do 8 min chůze a byt jsme kupovali právě v takové lokalitě, aby auto nebylo po městě potřeba, ale když se někdo odstěhuje do satelitu, tak asi apriori počítá s dojížďkou autem a mám takový pocit, že tihle dojížděči tvoří celkem dost aut v Praze ne-li většinu, když už v autě sedí tak vylezou až u cíle. Vzduch a prostředí v Praze je jim ukradený neb bydlí v „zeleni“ za Prahou.
    Jinak moje pohnutka dojížďky na kole do práce je rekrečně/zábavní, sportovní a“zelená“ v tomto pořadí neb jinak jezdím mhd.
    A ještě jak někdo psal že se mu pročistí hlava a vyplaví adrenalin, no tak já musím říct, když dojedu domu mám nervy z některých týpků v provozu úplně nadranc, včera mě na náplavce na Františku málem sejmul černý mercedes s typickým tusťochem co se řítil po prostředním pásu hlava nehlava, myslel jsme naivně že zpomalí nebo uhne, místa všude fůry, ale on až těsně přede mnou udělal myšku, děsná zábava asi :o(( Zkrátka vždycky se nějaký pablb najde. Nakonec jsme si říkal, zlatej smetaňák, tam to alespoň jenom postává.

  20. Já jsem se nedávno také podobně zamýšlel: když už někdo má auto a musí platit povinné ručení, případně další pojištění, dálniční známku, technickou, servis atd. (schválně nepočítám benzin), motivuje to k jízdě autem. Protože potom je zkrátka ten jeden kilometr v průměru levnější. A mám pocit, že takhle uvažuje hodně lidí. Mít auto jen tak na pár stovek km ročně je děsně drahá sranda – a proto vlastní auto nemám a ani neplánuju.
    Jen tak mimochodem – rostl jsem při čtení něčeho na Novinkách, že je špatné, když je benzin drahý, poněvadž potom se jezdí auty méně a to nedělá dobře naší ekonomice. Do háje, to už nikdo nechápe, že míň aut na silnicích by byl senzační pokrok?

  21. klovlo: To je to dilema zabudované do stávajícího systému. Dokud bude fungovat, bude existovat nerozlučné sepětí hospodářská stabilita=zvyšující se spotřeba+znečištění(=relativně nízké ceny ropy), a naopak. Takže v rámci současných možností je nutno volit (pokud ovšem lze volit, v případě cen PHM to bude čím dál víc otázka reálné dostupnost): ekonomický propad x humánní prostředí. Což je samozřejmě otázka hodnot, ale je třeba s tím počítat. Taky si myslím, že je dobře, když jezdí míň aut, ale…

    Kdyby úměrně objemu vybrané spotřební daně z PHM klesaly i investice do autoinfrastruktury, možná by to nebylo tak hrozné. Jen se obávám, že klesat výdaje budou jinde.

  22. když už to probíráte z té ekonomické stránky…nemám peněz na rozhazování, ale stejně si nemůžu vzpomenout, kdy jsem vybíral dopravní prostředek (z možností auto, kolo, mhd) opravdu jen podle financí… ačkoli třeba vrtulník mi z finančních důvodů skutečně z volby vypadává.. ;-)

  23. josuk: Já jsem letos zkusmo zrušil tramvajenku a pak to člověk docela zvažuje. Zajet něco vyřídit do centra, stavit se za kámošem na oběd, do práce a večer si jít zasportovat a jsi na lístkách na 4×32 + 24 = 152 Kč. Na kole zadarmo. Není to moje hlavní motivace, ale občas je to podpůrný argument překonat lenost.

  24. josuk: já to tedy zvažuji, proto do města v jedné osobě autem nejezdím neb mám tramvajenku, nebo jen když potřebuji odvézt nějaký náklad. Jistou roli hraje i stres při parkování, kdy bezmocně člověk objíždí bloky a pak zaparkuje dál než je nejbližší zastávka. Ale když naopak jedem na nějaký delší výlet jako rodina (4), auto vyjde levněji než vlak a někdy i autobus.
    O zrušení tramvajky jsme taky přemýšlel, ale mě by se to nevyplatilo, stačí když musím v rámci práce někam jet po městě na jednání, lístky mi nikdo neproplatí :o(( Na léto ji ale zkusím přerušit, když to nabízejí, ale jak jsme si to počítal může to být nula od nuly. Je fakt, že lístek na jednu jízdu je vůči roční jízdence děsně drahý, nebo naopak jak už nastínil nový ředitel DPP.

  25. klima: samozřejmě že taky zvazuju, ale ne finančně, aspoň určitě ne v první řadě.
    roční kupón mi skončil v březnu, po loňském max. 60 denním přerušení, a dobrý. I když fakt, že za lístky na mhd se autem projede praha nekolikrat :-/ a třeba 2 stanice tramvají jsou za 24 neúnosně drahý. Tak potom jak skloubit?: “ nebát se a nekrást..“?? 0:)

  26. „I když fakt, že za lístky na mhd se autem projede praha nekolikrat“

    Neprojede. Pokud počítám všechny náklady (5 Kč/km) vítězí MHD už od 7km, pokud beru jen variabilní (3 Kč/km) tak od 11 km, oboje s předpokladem parkování zdarma. To určitě není projet Prahu několikrát.

  27. Ještě jsem si říkal, že návyk 20 let jezdit z tramvajkou v kapse se může neblaze projevit na pokutách, to člověk zapomene raz dva, že už jí nemá a jezdí na lístky.
    Doma jsme zkoušeli, že žena s dětma doma si ji na rok nekoupila a i když jsou přes léto pryč a nic moc nenajezdili nakonec to pohodlí, že nemusí pořád myslet jestli si štípla, převážilo nad pofiderní úsporou cca 500 ,-.
    Pokud člověk není opravdu skalní kolista co jezdí i v dešti a zimě, tak nemít roční kupon se podle mně vyplatí málokomu (za roční je 131 jízd za 36 kroun, to je řekněme 65 dnů, ale často člověk nejede jen dvakrát za den, takže nakonec i těch 65 dnů což budou cca 3,5 měsíce je míň než deštivě zimních dnů, kdy já nevyjíždím, jako třeba dneska).
    No je to dilema. Ideální by byla tramvajenka na nějaký velký počet jízd, třeba na 300, ty by se pak odečítaly a to by bylo pro rozvoj cyklistiky super, to by si každý zvážil, ha dneska je pěkně, ušetřím 2 jízdy do budoucna.

  28. klima: 100% souhlas. Nakonec by to nepomohlo jen rozvoji cyklistiky, ale i příležitostnému využití HMD motoristy. Kolega třeba jezdil z Chodova na Opatov na oběd autem, že si přece nebude kupovat drahý lístek.

  29. Tedy jezdit jen na oběd autem po Praze to mi přijde opravdu extrémní. Jestli jezdil denně tak by se mu vyplatil kupon na rok ne.

  30. Václav: nebudu se přít o nákladech na auto, ale jak sám pises např. z chodova na opatov… a pak vždycky když to není cesta v jednom tahu tak náklady na mhd poctivemu cestovateli rostou imho prilis..

  31. klima: Střídali jsme asi 10 hospod v okolí. Tohle byl spíš výjimečný případ, ale vzpomenu si na něj vždycky, když někdo tvrdí, jak je auto nepostradatelné. Dotyčný dojížděl denně do práce autem (asi 10 min., oproti cca 20 min. busem a delším intervalům večer), takže kupon neměl.

Další z rubriky

Ohlasy z nahé cyklojízdy :)

06World Naked Bike Ride (WNBR) projela Prahou 25. června, po celých deseti letech od poslední..více

Poznámky z Delftu (3) 6

OLYMPUS DIGITAL CAMERAV posledním pokračování zápisků z Delftu se věnuji chování zdejších cyklistů a rovněž několika paradoxům,..více

Poznámky z Delftu (2) 4

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVe druhém ze tří pokračování zápisků z Delftu se budu věnovat historickému centru, celkovému dopravnímu..více

BESIP k cyklistům: praktické rady nebo helmetwashing? 33

BESIP_prirucka_titulka_cutBESIP k prvnímu červenci představil novou publikaci zaměřenou na bezpečnost cyklistů Bezpečně na kole (ke stažení..více

Poznámky z Delftu (1) :)

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJe paradoxní, že „samozvaný dopravní expert Auto*Matu,“ tedy moje maličkost, strávil donedávna v Nizozemsku jen..více

Moje cesta Lipskem a Prahou 5

24. 06. - Irena Dudová - Inspirace
takova_normalni_nedele_lipskoTakové normální ráno v Lipsku. Probudíš se, oblečeš se, dáš si kafe, sbalíš sváču do..více

Anketa

Co považujete pro cyklisty na veřejných komunikaích za nejvíce ohrožující?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Jirka: Praha 6 koná

    Super zpráva a palec nahoru. Jen je škoda, že se stále nepodařilo zlegalizovat průjezd ve směru od Špejcharu na Dejvické…

  • Jirka: Praha 6 koná

    Super zpráva a palec nahoru. Jen je škoda, že se stále nepodařilo zlegalizovat průjezd ve směru od Špejcharu na Dejvické…

  • Vratislav Filler: BESIP k cyklistům: praktické rady nebo helmetwashing?

    a-b-c: "Co je nadměrná doprava?" To je zajímavá otázka. Odpověď na ni se odborně nazývá hypermobilita. A jinak kvóty a…

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru