Jak poznáte město, kde se cyklistická doprava bere vážně?

Publikováno: 06. června. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 29. července. 2015
Publikováno: 06. června. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 29. července. 2015

Víte, jak poznáte města, ve kterých se městská cyklistika bere jako rovnocenný druh dopravy? Máme pro vás několik tipů:

  • Jízda na kole se neomezuje na vysportované třicátníky
  • Kola bez blatníků používají jen festkaři
  • Cyklistické přilby se nepoužívají jako kompenzace nízké subjektivní bezpečnosti
  • Problémy s infrastrukturou se týkají především nedostatečné kapacity
  • Na ulicích v centru parkuje víc kol než automobilů
  • Individuální výzdoba je běžnou součástí kola
  • Ve městě nejsou žádní ,,cyklisté“, ale jen obyvatelé, kteří ke svým cestám používají jízdní kolo
  • Lidé na kolech nemají výraz stresovaných lasiček
  • Jízda po městě je bezproblémová pro každého od sedmi do devadesáti devíti let
  • Průměrné provozované kolo je staré víc než pět let
  • Není třeba provozovat cyklojízdy, neboť safety in numbers funguje i v běžném provozu
  • Když chcete vyrazit do města na vysokých podpadcích, dáte přednost kolu před chůzí
  • Parkovací problémy se týkají více jízdních kol než aut
  • Město má zvláštní tým na likvidaci dlouhodobě opuštěných jízdných kol
  • Starosta jezdí na kole do práce
  • Když si tam vypůjčíte kolo, nepotřebujete pro svou bezpečnost nezbytně nutně vědět, jak je to s předností na přejezdu pro cyklisty souběžném s přechodem pro chodce, nesvítí-li na souběžném semaforu pro auta červená.
  • Svoboda zvolit si kolo jako dopravní prostředek je skutečná a ne jen iluzorní

Jaké další vás napadají?

Brémy mají nejvyšší podíl cest na kole mezi velkými městy v Německu - 25%

Plné stojany v centru Štýrského Hradce v Rakousku

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

pekas 6. 6. 2012, 08:40

Před semafory čeká obvykle víc kol než aut (poslední dobou např. Londýn). Marně vzpomínám, jestli se mi to někdy stalo v Praze..

josuk 6. 6. 2012, 10:41

možná baťohy - u kolistů ještě méně časté než u pěších... a pak sportovní oblečení jen u sportovců! (nikoli u důchodců, jak to vídáme v česku, a v praze zvlášť.. :-D )

zuzka 6. 6. 2012, 12:55

Zaujala me zminka o blatnicich a feskatch. Festky jsou zvlastni kola. Nemaji blatniky, nemaji predni brzdu (odporuji tedy predpisu o vybave kola a na silnici nemaji co delat), zadni brzda nema takovou ucinnost jako predni a slicky taky bezpecnosti nepridaji. Pritom po Praze vidim festkare jezdit pomerne rychle. Kazdopadne festkari musi byt taky trosku bikeri, obe skupiny vicemene odmitaji blatnik. O odrazkach ani radsi nemluvim.
Zvlastni ze? Divim se, ze jeste nebyla nejaka hromadna policejni akce na kontrolu takovych nebezpecnych kol.

2> Vozim batoh a jsem rada, ze ho mam i kdyz je skoro prazdny. V pripade padu dokaze pomerne dost ochranit zada (vicenasobne overena skutecnost).

JacquesClouseau 6. 6. 2012, 15:01

"Nejsou tam kopce".
Minulý týden jsem byl v Lyonu - v rovinatém centru a na předměstích cyklisti všude, fungují automatické půjčovny, o kola před odchody člověk zakopává.Na "kopci nad řekou" pokles o 95%. V tom má Praha prostě smůlu.

újezďák 6. 6. 2012, 15:07

Zuzka :
co jsem slyšel, tak festky jsou v Německu za pokutu 15 -80 euro na ruku....
Navíc rozeznávají dva druhy, s torpédem, které jsou v Německu " tolerovány" a je to jen za pokutu :) a původní "americké" kde se brzdí nohama o zem, ty třeba ještě v roce 2009 v Berlíně policie rovnou konfiskovala .... a cyklistům s řidičákem napálila i body :(

http://www.thelocal.de/society/20090630-20291.html

Autor :

Vystresovaný cyklolasičky jsem teda v Praze nikdy neviděl:)
A to ani v místech kam se údajně cyklisté bojí jezdit :D
Znamená to, že jsme cykloměsto ?

S vysportováním jsi mě taky dojal , hm sice jsem za poslední tři měsíce dosáhl své listopadové váhy, ale vysportovaných třicátníků je v Praze na KOLECH určitě míň než chlapíků s bříškem nad 40 jako já.
Poznámku o kompenzačních přilbách snad raději ani nekomentovat...

Marketa 6. 6. 2012, 15:41

to Jacques: Kopce nejsou zas tak velky problem - viz Lucemburk - tam to vyresili pomoci kvalitni a levne automaticke pujcovny kol (foto na pozadani)... a to tam maji mnohem prudsi kopce nez tady (verejnost se dokonce hromadne prepravuje i pomoci nekolika vytahu).

voltaire 8. 6. 2012, 17:12

újezďák / zuzka:

Lidi který jezděj v běžnym provozu na festkach většinou zvladaj jak svoje kolo, tak bystrou orientaci v provozu. Ve finále jsou tedy méně nebezpeční než kdokoli jiný. Nemluvím smozřejmě o "módňácích", ty stejně většinou jezděj pomalu po chodníku aby se co nejvíc předvedli. -> festka neni nebezpečná.

Petr Dlouhý 8. 6. 2012, 18:20

voltaire: Na takovém kole bych si do provozu asi netroufl. Představa, že mi spadne řetěz zrovna v tu nejnevhodnější chvíli by mě asi dost děsila...

mJožka 11. 6. 2012, 07:00

Při pohledu na provoz v pracovní den v Amsterdamu a u nás v Ostravě bych přidal souvislost s počasím. V cyklistickém městě má aktuální počasí (hlavně to méně oblíbené jako mrholení či déšť) minimální vliv na počet „obyvatel, kteří ke svým cestám používají jízdní kolo“ :)

Petr 11. 6. 2012, 15:27

mJožka: Jo jo, holandské přísloví říká "neexistuje špatné počasí, existuje jen nevhodné oblečení" :-)

Napadl mě další bod, jak poznat město, které cyklistiku bere vážně - moje vlastní zkušenost z Amsterdamu: Když se zeptáte na mapu cyklotras, tak vám je odpovědí užaslé a nechápající ticho; nejprve se leknete, že to je proto, protože tam cyklotrasy nejsou - a pak vám dojde, že to je proto, protože kola jezdí na každé ale opravdu každé ulici a žádné speciální mapy nepotřebují. Jinými slovy, plán města je zároveň plán cyklotras.

Solver 13. 6. 2012, 09:03

A2 na rohu u Hiltonu je reklamní "vzpomínka" na opilého cyklistu, který nadýchal 1,4 promile - Pij s rozumem. Na zábradlí je rozpadlé kolo. Nejdříve jsem myslel, že je to akce Auto*matu, ale nevím. Opravdu ideální místo na zastavení, přečtení A4 papíru a způsobení dalších kolizí. Toto je opatření města na bezpečný průjezd po A2?

Dnes ráno konečně zjištěno o co jde, nebyl ještě takový provoz

pylma 13. 6. 2012, 10:43

Podobná vychytávka je na náplavce na zábradlí pod železničním mostem. O víkendu to celkem dobře sloužilo jako upozornění na vhodné místo pro parkování kol ;-). Respektive do teď jsem si myslela, že to kolo prostě bylo zaparkováno a ten papír s tím nesouvisel. V klidu zaparkovala vedle a další skupinka se přidala. Jen jsem si říkala, že by to chtělo stojany, že u toho zábradlí má člověk strach že skončí ve Vltavě i s koly.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5