Jak poznáte město, kde se cyklistická doprava bere vážně?

Víte, jak poznáte města, ve kterých se městská cyklistika bere jako rovnocenný druh dopravy? Máme pro vás několik tipů:

  • Jízda na kole se neomezuje na vysportované třicátníky
  • Kola bez blatníků používají jen festkaři
  • Cyklistické přilby se nepoužívají jako kompenzace nízké subjektivní bezpečnosti
  • Problémy s infrastrukturou se týkají především nedostatečné kapacity
  • Na ulicích v centru parkuje víc kol než automobilů
  • Individuální výzdoba je běžnou součástí kola
  • Ve městě nejsou žádní ,,cyklisté“, ale jen obyvatelé, kteří ke svým cestám používají jízdní kolo
  • Lidé na kolech nemají výraz stresovaných lasiček
  • Jízda po městě je bezproblémová pro každého od sedmi do devadesáti devíti let
  • Průměrné provozované kolo je staré víc než pět let
  • Není třeba provozovat cyklojízdy, neboť safety in numbers funguje i v běžném provozu
  • Když chcete vyrazit do města na vysokých podpadcích, dáte přednost kolu před chůzí
  • Parkovací problémy se týkají více jízdních kol než aut
  • Město má zvláštní tým na likvidaci dlouhodobě opuštěných jízdných kol
  • Starosta jezdí na kole do práce
  • Když si tam vypůjčíte kolo, nepotřebujete pro svou bezpečnost nezbytně nutně vědět, jak je to s předností na přejezdu pro cyklisty souběžném s přechodem pro chodce, nesvítí-li na souběžném semaforu pro auta červená.
  • Svoboda zvolit si kolo jako dopravní prostředek je skutečná a ne jen iluzorní

Jaké další vás napadají?

Brémy mají nejvyšší podíl cest na kole mezi velkými městy v Německu - 25%

Plné stojany v centru Štýrského Hradce v Rakousku

Podpořte nás

Komentáře - uzamčeny

  1. Před semafory čeká obvykle víc kol než aut (poslední dobou např. Londýn). Marně vzpomínám, jestli se mi to někdy stalo v Praze..

  2. možná baťohy – u kolistů ještě méně časté než u pěších… a pak sportovní oblečení jen u sportovců! (nikoli u důchodců, jak to vídáme v česku, a v praze zvlášť.. :-D )

  3. Zaujala me zminka o blatnicich a feskatch. Festky jsou zvlastni kola. Nemaji blatniky, nemaji predni brzdu (odporuji tedy predpisu o vybave kola a na silnici nemaji co delat), zadni brzda nema takovou ucinnost jako predni a slicky taky bezpecnosti nepridaji. Pritom po Praze vidim festkare jezdit pomerne rychle. Kazdopadne festkari musi byt taky trosku bikeri, obe skupiny vicemene odmitaji blatnik. O odrazkach ani radsi nemluvim.
    Zvlastni ze? Divim se, ze jeste nebyla nejaka hromadna policejni akce na kontrolu takovych nebezpecnych kol.

    2> Vozim batoh a jsem rada, ze ho mam i kdyz je skoro prazdny. V pripade padu dokaze pomerne dost ochranit zada (vicenasobne overena skutecnost).

  4. „Nejsou tam kopce“.
    Minulý týden jsem byl v Lyonu – v rovinatém centru a na předměstích cyklisti všude, fungují automatické půjčovny, o kola před odchody člověk zakopává.Na „kopci nad řekou“ pokles o 95%. V tom má Praha prostě smůlu.

  5. Zuzka :
    co jsem slyšel, tak festky jsou v Německu za pokutu 15 -80 euro na ruku….
    Navíc rozeznávají dva druhy, s torpédem, které jsou v Německu “ tolerovány“ a je to jen za pokutu :) a původní „americké“ kde se brzdí nohama o zem, ty třeba ještě v roce 2009 v Berlíně policie rovnou konfiskovala …. a cyklistům s řidičákem napálila i body :(

    http://www.thelocal.de/society/20090630-20291.html

    Autor :

    Vystresovaný cyklolasičky jsem teda v Praze nikdy neviděl:)
    A to ani v místech kam se údajně cyklisté bojí jezdit :D
    Znamená to, že jsme cykloměsto ?

    S vysportováním jsi mě taky dojal , hm sice jsem za poslední tři měsíce dosáhl své listopadové váhy, ale vysportovaných třicátníků je v Praze na KOLECH určitě míň než chlapíků s bříškem nad 40 jako já.
    Poznámku o kompenzačních přilbách snad raději ani nekomentovat…

  6. to Jacques: Kopce nejsou zas tak velky problem – viz Lucemburk – tam to vyresili pomoci kvalitni a levne automaticke pujcovny kol (foto na pozadani)… a to tam maji mnohem prudsi kopce nez tady (verejnost se dokonce hromadne prepravuje i pomoci nekolika vytahu).

  7. újezďák / zuzka:

    Lidi který jezděj v běžnym provozu na festkach většinou zvladaj jak svoje kolo, tak bystrou orientaci v provozu. Ve finále jsou tedy méně nebezpeční než kdokoli jiný. Nemluvím smozřejmě o „módňácích“, ty stejně většinou jezděj pomalu po chodníku aby se co nejvíc předvedli. -> festka neni nebezpečná.

  8. voltaire: Na takovém kole bych si do provozu asi netroufl. Představa, že mi spadne řetěz zrovna v tu nejnevhodnější chvíli by mě asi dost děsila…

  9. Při pohledu na provoz v pracovní den v Amsterdamu a u nás v Ostravě bych přidal souvislost s počasím. V cyklistickém městě má aktuální počasí (hlavně to méně oblíbené jako mrholení či déšť) minimální vliv na počet „obyvatel, kteří ke svým cestám používají jízdní kolo“ :)

  10. mJožka: Jo jo, holandské přísloví říká „neexistuje špatné počasí, existuje jen nevhodné oblečení“ :-)

    Napadl mě další bod, jak poznat město, které cyklistiku bere vážně – moje vlastní zkušenost z Amsterdamu: Když se zeptáte na mapu cyklotras, tak vám je odpovědí užaslé a nechápající ticho; nejprve se leknete, že to je proto, protože tam cyklotrasy nejsou – a pak vám dojde, že to je proto, protože kola jezdí na každé ale opravdu každé ulici a žádné speciální mapy nepotřebují. Jinými slovy, plán města je zároveň plán cyklotras.

  11. A2 na rohu u Hiltonu je reklamní „vzpomínka“ na opilého cyklistu, který nadýchal 1,4 promile – Pij s rozumem. Na zábradlí je rozpadlé kolo. Nejdříve jsem myslel, že je to akce Auto*matu, ale nevím. Opravdu ideální místo na zastavení, přečtení A4 papíru a způsobení dalších kolizí. Toto je opatření města na bezpečný průjezd po A2?

    Dnes ráno konečně zjištěno o co jde, nebyl ještě takový provoz

  12. Podobná vychytávka je na náplavce na zábradlí pod železničním mostem. O víkendu to celkem dobře sloužilo jako upozornění na vhodné místo pro parkování kol ;-). Respektive do teď jsem si myslela, že to kolo prostě bylo zaparkováno a ten papír s tím nesouvisel. V klidu zaparkovala vedle a další skupinka se přidala. Jen jsem si říkala, že by to chtělo stojany, že u toho zábradlí má člověk strach že skončí ve Vltavě i s koly.

Další z rubriky

Karlínská zóna: změna k horšímu?! 10

27. 05. - Názory
Pokud sledujete náš portál Cyklisté sobě, tak již jistě pár dní víte, že se pro Karlín připravují velké změny. Zavádí se zde mnoho let plánovaná..více

BESIP za ‚dopravní xenofobii‘ 10

20. 05. - Názory
Nedávná smrtelná nehoda cyklisty ve dveřní zóně mě přivedla k dohledávání, zda k tématu najdu nějaká videa poukazující na dané riziko. Zahraničních příkladů je dost,..více

Čertovo klouzadlo a zákonná norma 16

18. 04. - Analýzy, Názory
Neradujte se. Nejedná se o pokračování knižní série Harryho Pottera, tentokrát z prvního ročníku Právnické fakulty čar a kouzel. Čertovo klouzadlo je doslovný překlad mexického..více

Smrt balisetám! 10

15. 04. - Názory
Baliseta!? Co to může jen být, říkáte si, pokud zrovna běžně nepracujete s dopravním značením, nebo alespoň nepatříte mezi dopravní šotouše všeho druhu. Takže pro..více

Aktualizace dopravního značení 2

01. 04. - Názory
Jak jsem již psal, vyhláška stanovující dopravní značení 30/2001 byla od 1. 1. 2016 nahrazena vyhláškou 294/2015 Sb. s tím, že se očekává její další..více

Kola versus auta: česká premiéra 3

10. 03. - Inspirace, Názory
Tento pátek, tedy 11. března, se od 19:30 v rámci festivalu Jeden svět uskuteční česká premiéra švédského dokumentárního filmu Kola versus auta. Premiéra proběhne v..více

Anketa

Jak se vám jezdí na kole po čerstvě zrekonstruované Vršovické?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru