Jízda se soundtrackem

Publikováno: 12. července. 2012, 1 min. čtení
Publikováno: 12. července. 2012, 1 min. čtení

Žijeme obklopeni hudbou a jízda na kole nemusí být výjimkou. Na blogu Postřehy malé čarodějky se objevil k tomuto tématu zajímavý příspěvek, který se svolením autorky přetiskujeme.

Soudntrack svého života

Tak za prvé a především – jízda se sluchátky není pro každého! Vyžaduje perfektní periferní vidění, obezřetné reakce a znalost terénu. Na sluchátka může zapomenout každý plašan nebo nervák. A kvůli špatnému perifernímu vidění i většina mužů (bez urážky).

A proč vůbec o takovém tématu píši? Sama si život bez hudby nedokážu představit. Vnímám realitu jako film a k tomu podklad prostě patří (i když si to někteří režiséři nemyslí a urputně proti tomu bojují). Každý z nás má prostě soundrack svého života a je jen na něm, jak hlasitě ho nechá hrát. Nedokáži se soustředit na práci, když na pozadí nehraje alespoň tiché rádio. Bez mp3 přehrávače nevycházím z bytu. Při procházkách s kočárkem si tiše pobrukuji a občas si zazpívám i nahlas – maskuji to za výchovu starší dcery. Nějak se ty říkanky přece naučit musí. Při smutné muzice mám slzy na krajíčku, při vážné hudbě lítám v oblacích, při silně rytmické se mi zrychlí tep jak na cvičení (při poslechu něčeho „tvrdšího“ mi jdou z cesty i zvířata).

Ale co jízda na kole? Je bezpečné jezdit se sluchátky? Je to vůbec legální? Tak tady je má zkušenost: bezpečné je to pouze při dodržení pravidel a legální to naštěstí je. Hlavně si musíme uvědomit, že na kole může zcela legálně jet i hluchý cyklista. S touto diagnózou si můžete udělat i řidičský průkaz. Na rozdíl od zraku svůj sluch totiž na cestách zas tak moc nepotřebujete. Slyšící člověk si to dokáže jen těžko představit – na tento smysl se totiž spoléháme víc, než je zdrávo. Přesto má hluchý člověk oproti tomu s puštěnou muzikou dvě výhody. Na svůj stav je zvyklý a náhlá ztráta sluchových vjemů ho nerozhodí. Není také rozptylován zvukem z přehrávače. Na cestách nás totiž ani tak neohrozí absence zvuku, jako jeho přemíra. Takže zpátky k oněm pravidlům boje.

Deset zásad

Za prvé – než si nandáte sluchátka, prověřte zamýšlenou trasu. Není od věci si terén několikrát projet. Jednotlivé úseky se vám musí dostat pod kůži, cestu musíte znát skoro i poslepu a třeba i o půlnoci. Tak se vám nemůže stát, že vás překvapí náhlá složitá křižovatka, rušný park, apod.

Za druhé – není slušné nosit sluchátka ve skupině cyklistů. Pokud jedete na rodinný výlet nebo s partou kamarádů, nechte přehrávač raději doma. Také děti si vyžadují vaši plnou pozornost.

Za třetí – s muzikou v uších neuslyšíte provoz okolo sebe (i když některá auta neuslyšíte ani bez sluchátek – jak se nám alespoň snaží namluvit reklamy). Je tedy moudré, přidat na své kolo boční zrcátko. Nezabere moc místa, zezadu se blížící auto ale uvidíte bez větších problémů.

Za čtvrté – pokud vás vyděsí každá neočekávaná situace – vůbec si sluchátka na uši nedávejte. I se zrcátkem na vás může neočekávaně vybafnout předjíždějící auto, zdánlivě odnikud se přiřítit jiný cyklista nebo se vám u nohy objevit cizí pes. Zde je důležité nedělat prudké pohyby a plynule pokračovat ve svém stylu jízdy. Ostatní účastníci provozu předpokládají, že o nich víte a (věřte jim nebo ne) určitě vás objíždí v rozumné vzdálenosti. Váš nečekaný úhybný manévr by je ale překvapil a kdo ví, jaká by byla jejich reakce. Pokud se chcete otestovat, je dobré se domluvit s kamarádem a ten vám v nestřeženém okamžiku zaklepe na rameno. Pokud nadskočíte, nejste typ pro poslouchání muziky za jízdy.

Za páté – pokud máte oční vadu, která by vám ukrajovala periferní vidění – sluchátka nejsou pro vás. Bez sluchu se prostě musíte spolehnout na své oči.

Za šesté – výběr pouštěné hudby je důležitý. Vhodné je cokoli rytmického (bude se vám lépe šlapat do pedálů), zákaz by měla dostat jakákoliv meditativní hudba. Při poslechu se nesmíte zasnít! Toto pravidlo ostatně platí i při poslechu hudby při řízení automobilů.

Za sedmé – dbejte na výběr kvalitního přehrávače i sluchátek. Před jízdou vše nastavte a během jízdy už na nic nesahejte. Není zrovna rozumné, když si při sjíždění prudkého kopce začnete najednou upravovat hlasitost nebo dávat zpátky vypadlý špunt z ucha.

Za osmé – nezapomeňte, že můžete přeslechnout slabší druhy zvonků (klakson ne, ledabyste poslouchali něco hooodně hlasitého). Pokud se tedy blížíte k nepřehlednému terénu, zpomalte.

Za deváté – k tomu se pojí i pravidlo, které by měli dodržovat všichni účastníci provozu – buďte ohleduplní k okolí, jeďte s rozmyslem a raději pomaleji. Závodění si nechte na specializované okruhy.
A nakonec za desáté – každý cyklista (nebo aspoň jejich většina) nadává na „neslyšící“ bruslaře. Zamyslete se tedy před cestou, co konkrétně vám na nich vadí a za žádnou cenu neopakujte jejich chyby.
Poslouchání muziky za jízdy není pro každého. Neudiví, že je to spíše doména žen. Dokáží lépe rozdělit svou pozornost, mají širší záběr pozorování a jezdí více s rozmyslem. Jen málokdy bezhlavě riskují, jezdí více na pohodu. Většina mužů má potíže s poslechem přehrávačů i za obyčejné chůze. Kolikrát se mi už stalo, že se chodec zaposlouchal a bez rozhlížení vkročil na silnici nebo stezku. Já sama také neposlouchám přehrávač při každé jízdě. Nikdy si ho neberu, když mám vézt vozík s dětma. Doma ho také nechávám při neznámém terénu a při očekávání potíží. Sluchátka jdou dolů také při vjezdu na pěší zónu – pokud mám komunikovat s chodci, musím je slyšet.

A co vy?

A co vy? Posloucháte rádio přes bedýnky? Risknete sluchátka? Nebo si radši zpíváte? Nebo jedete tak, že na nic z toho prostě nemáte čas?

Fotografie Tomáš Cach, fotoalba Španělsko jarní cyklodopravní a a Londýn jarní cyklodopravní

Komentář redakce:

Podle těchto měření cyklista s hudbou ve sluchátcích typu „pecky,“ pouštějící si hudbu na přimeřenou hlasitost, slyší ze svého okolí totéž co řidič v kabině auta, který si nepouští muziku. Cyklista se sluchátky bez problému slyší zvonek na deset metrů. Řidič v autě s muzikou ne.

Wojtee 12. 7. 2012, 09:57

Hm, soundtrack asi nebrat. Připadá mi to, jako bych si před cestou zavázal jedno oko. Každej kousek smyslů, co mám, je dobrej. A je fajn slyšet poránu ptáky, vnímat, jak kolem fouká vítr a šustí listí... (a přehazovačka přehazuje, a nic se nešoupe o dráty, a brzdy nedřou, a podobné sluchové kontroly, co tak člověk na kole podvědomě dělá).
Ale budiž ti přáno, a doufám, že se ti mimořádnosti budou dlouho vyhýbat ;)

Brahma 12. 7. 2012, 10:48

Každý svého štěstí strůjcem. Cyklista, který neví, že se k němu zezadu přibližuje auto a bude ho předjíždět, ohrožuje jen sám sebe.

Jakub Cikhart 12. 7. 2012, 11:35

Kdyz jezdim sam, jezdim skoro v 99% pripadu s muzikou. Zatim nikdy zadny problem, pozor davam vzdy i kdyz sluchatka nemam. A bez muziky si to moc nedovedu prestavit, poradne me vzdy napumpuje k vykonum :)

újezďák 12. 7. 2012, 12:12

Hmmm senzitivní téma, obecně jsem proti.

Lidé se sluchátky jsou podle mých zážitků extrémní lekavci, na kole už mám pár docela nehezkých příhod, kdy se lidé se sluchadly v poslední chvíli někam uhýbají, uskakují nebo šněrují s kolem.
Podle mě nemají v dopravě co dělat....

Docela často mi na kole zní v hlavě nějaká písnička, ale nemám ji z ničeho puštěnou. Asi to bude pozůstatek z doby, kdy jsem poslouchal Bayern a zprvu to neměl na čem nahrávat a v tý době rozhodně ani na čem mobilně přehrávat.

Dnes mi přijde, že se lidé bojí ticha, potřebují kulisu třeba i "k výkonu", bojí se být "singltáskový"(já vím anglismus) aby jim něco neuteklo.

A přijde mi, že ani tu muziku už dost lidí neumí poslouchat.
Každý druhý je schopen mít v krabičce 1000 a více písniček a pouští si skrz nějaký těkavý prográmek napřeskáčku.
Doba kdy si někdo pouštěl desku, která měla nějaký celkový vyznění, nějakou atmosféru je asi už pryč.

Add článek, dovolil bych si nesouhlasit s tím pohlavním dělením, bruslařky se sluchadly jsou podstatně horší problém pro cyklistu, který je dojíždí ,než bruslaři, osobní zkušenost....:)

Karel 12. 7. 2012, 12:15

S hudbou na kole jsem sice ještě jezdit nezkoušel, ale cítím to stejně, jak píše Wojtee. Srovnávat to, co slyší řidič automobilu, případně motorky s tím, co slyší cyklista je nesmysl. Každý prostředek je úplně jiný, jinak konstruovaný a i okolí čeká od každého prostředku něco jiného. Například od cyklisty se čeká, že slyší. A když neslyší, může se mu to vymstít. Právě pecky jsou úplně zákeřné, protože nejsou slyšet.

Další věc je, proč hudbu poslouchat. Autorky článku a Jakuba Cikharta je mi upřímně líto, když si to nedovedou bez hudby představit. Doporučuji vyzkoušet. Když autorka vnímá svůj svět jako film, já si zase nedokážu představit, že jdu do kina se sluchátky a pouštím si při filmu svou oblíbenou hudbu. Svět je ozvučený a krásný i bez přidané hudby, tím spíše ze sedla bicyklu.

újezďák 12. 7. 2012, 12:19

Znáte mě jako štouru, že ?
Takže jsem na základě doprovodné fotky cyklisty z Barcelony našel tohle : )

Pokuty pro cyklisty v Barceloně :

- Speaking on a phone whilst using a bicycle: €200 (you cannot cycle when using the phone, nor bizarrely can you be touching your parked bicycle when speaking on the phone)

- Riding a bicycle with earphones on: €50 to €120.

- Cycling without using the handlebars (no hands): €200

- Riding a bicycle whilst carrying a second person: €15

- Cycling with a surfboard: €30.

Andy 12. 7. 2012, 12:32

Říkejte si co chcete, ale úplně bezpečné to prostě není.

Také bych rád na kole muziku poslouchal, ale pud sebezáchovy mi to nedovolí.

Vím jak protivní a nejen sobě nebezpeční jsou in-line bruslíci se sluchátky, kteří zaberou jakkoli širokou (cyklo)stezku a neslyší přibližující se kolo a mnohdy ani zvonek! Fuj.

Běžci se sluchátky jsou díkybohu povětšinou ukáznění a předvídatelně běží po okraji- to je OK.

Jiná kapitola jsou neviditelní běžci, bruslaři ba i cyklisté v noci na neosvětlené cyklostezce, pokud možno ještě se sluchátky. A že je jich dost. To je nejen hloupost, ale i bezohlednost a hazard. Vždyť by stačily alespoň reflexní proužky za pár korun.
O neviditelných psech v noci na cyklostezkách, následovanými černě oblečenými majiteli raději nemluvě....

wanted 12. 7. 2012, 12:47

Hudbu si poustim casto ale vyhradne na jedno ucho. Provozuji to tak dlouho a zadny problem s tim nemam. S cim naopak mam v doprave vyrazny problem jsou zeny "s lepsim perifernim videnim", ktere "dokazi rozdelit pozornost". Ostatne pojem "rozdelit pozornost" je jenom eufemismus pro "nevedet ktera bije".

josuk 12. 7. 2012, 13:13

Přesně tak, proč na obě uši a zbavit se tak prakticky úplně jednoho ze smyslů když zrovna mp3 a na sluchátka ! ani stereo nepomůže.. :-D (poslouchám někdy rádio a ucpany obě uši v cizím prostředí nemám rád...jako každý normální zvíře! :-D)

Don 12. 7. 2012, 20:47

Tak bez hudby jsem jezdil dlouho a nevadilo mi to,ale jakmile jednou začal,tak si to beru,ale ne nic do ucha,to mě přijde jako velmi nešťastná věc,jedině tak ještě do jednoho ucha,což je docela normální,ale pustit si tam music ,vohulit to a nevědět nic co je za mnou,je dobrá vražda a ohrožuju sám sebe a hlavně i ostatní,to fakt nevim,jak to dělají,pořád se koukaj dozadu nebo jezdí narvaný úplně napravo.Takže mám na řídítkách přehrávač a mám to jenom jako menší doprovod,hlavně když jezdim po silnici,musim slyšet okolní ruch,bez toho bych byl sám hodně špatnej.Doopravdy obdivuju co jezdí ze sluchátkama a jsou ready,já bych rovnou napsal na záda,bacha pouštim si Tiesta a nemám čas se pořád otáčet a dávat přednost :D

Borg1stof9 12. 7. 2012, 23:24

Sluchátka na sport nepatří ani při běhu natož při jízdě na kole či bruslích, podle mě hlavně ovlivňují motoriku toho jedince který je má na sobě a hlavně silně snižují orientaci takového člověka a nejen že jsou nebezpeční sami sobě, ale díky té lekavosti jsou nebezpeční i pro okolí. Na trenažérech klidně, ale v pohybu kde jsou i ostatní účastnící provozu, tak tam to rozhodně nepatří. I hlasitá hudby v autě není bezpečná, ale je podstatně méně nebezpečná než poslech se sluchátky při sportu jako běh, jízda na kole či bruslích.

Jurimír 12. 7. 2012, 23:33

Přijde mi to jako článek pro pitomce typu "nedávejte kočku do mikrovlnky", ale v celku apoň ze 3/4 souhlasím.
Jezdím se sluchátkama hodně často. V podstatě bez nich nevyjíždím a pouštím muziku podle nálady, podle toho kudy jedu atd. a nebo jí nepouštím vůbec. Jak kdy.
Nijak mě to výrazně neomezuje a pokud se nechovám jako idot, tak to ani neomezuje ostatní...
Chápu, že si to někdo nedovede představit a přijde mu to jako risk a podobný věci, ale já si zas třeba nedovedu představit, že bych jel bez zpětnýho zrcátka a nechápu proč bych s eměl na informace o tom, co za mnou jede nebo ne spoléhat na uši. Opravdu mi to přijde zhovadilý a hlavně nespolehlivý. já ty auta a další věci za sebou prostě vidím, nemusím je poslouchat...

fijalka 13. 7. 2012, 08:54

Sluchátka by mě nenapadlo si vzít, páč na kole potřebuju slyšet všechno, jesi mi nechrastí v kole, provoz kolem a přírodu samozřejmě. Reagovat až na zazvonění může bejt někdy dost pozdě. Teď sem po delší době změnila trasu do práce a nejezdim už moc ve velkym provozu na silnici, ale spíš po cyklostezce a cyklotrase, tam už se ty sluchátka bohužel vyskytujou..

Lei 13. 7. 2012, 10:15

Tady velice důrazně souhlasím s tou většinou, která se proti sluchátkům vymezuje, se všemi uvedenými důvody, od technicky bezpečnostních po "lifestylové". A to říkám jalo člověk, který hudbou do velké míry žije, a přitom na její soustředěný poslech má jen málo času po pozdních večerech.

Ono podle mě múzický přínos sluchátek na kole není zas takový, aby stál za to ohluchnutí a odpřítomnění. I v klidu náležitě poslouchat klasickou hudbu je náročné a ani to nejde dělat hodiny, natožpak za jízdy nějaký pelmel - a jako pozadí dávám přednost zvukům okolí (i kola - dnes oceňuji dědu, který ve staré škodovce 100 nechtěl, abychom řvali v autě, že musí slyšet, co se ve stroji děje; zvuky kola poslouchám velmi bedlivě). Míním, že bychom měli být co nejvíc ve světě přítomní, sluchátka jsou trochu svého druhu fet, občas jsem je taky míval (ale ne na kole), a ta filmovost - no zajímavé, ale prostě fet a únik.

Vratislav Filler 13. 7. 2012, 10:15

Možná tu ještě nezaznělo, že je to také věc podmínek. Tam, kde člověka infrastruktura vede, kde nepotřebuje vyhodnocovat sluchem každé předjíždějící auto (mimochodem, poznáte po sluchu "osobně úzké" SUV od širokého lehkého náklaďáku?), kde nejní vyžadován zrak ostříže, sluch rysa, pozornost gazely a zrychlení geparda, kde si cestou do školy mládež může dovolit na svých mobilech textovat, tam sluchátka bezochyby hlavu nikomu dělat nebudou.

Vratislav Filler 13. 7. 2012, 10:18

Ještě dodávám: Je to vlastně indikátor bezpečnosti jízdy na kolev daném prostředí, podobně jako třeba podíl dětí, žen, seniorů na kolech v provozu.

újezďák 13. 7. 2012, 14:14

Sluchátka indikátorem bezpečnosti infrastruktury nebo jízdy na kole ???? Maximálně jeden z těch nejposlednějších a nejméně průkazných:)
A spojovat je s počtem cyklistů podle skupin a pohlaví mě přijde jako divoká spekulace :)

Navíc v některých cykloměstech jsou sluchátka na kole pokutována a tak se asi nedá říci, že by je místní vnímali jako potvrzení bezpečnosti ale spíš je pořád berou jako zvýšení nebezpečnosti infrastruktůra neinfrastruktůra:)

Petr 13. 7. 2012, 15:24

Újezďák: Teď ale mícháš dva různé koncepty. Zkusím analogii: V opravdu bezpečném městě můžeš nechat otevřené dveře od auta dokořán a nikdo ti auto nevykrade. Přesto se i v bezpečných městech za otevřené opuštěné auto pokutovává. A tak jak tak, pokud ti to auto někdo vykrade, tak to prostě dokazuje, že město bezpečné není. A jestli ti policajt řekne, že sis za to mohl sám, s bezpečností nesouvisí.

Já zatím vstřebávám kulturní šok, který mám vždycky po návratu z Amsterdamu, kde je zjevně normální jet na kole v dešti a přitom ještě jednou rukou psát textovku a druhou přidržovat deštník.

újezďák 13. 7. 2012, 15:51

Dva koncepty nó to nevím :)
Jo v takové oblasti USA jsem žil a je to pohoda, připadal jsem si divně když jsme nechali auto s klíčky v zapalování a šli na jídlo......

Ale ta analogie kapku kulhá.
Nezamčené auto nebo dům nikoho neohrožují, protože se nechovají a nejsou vnímány okolím jinak než uzamčené auto nebo dům.

Analogie by mohla být snad jen v okamžiku, kdyby se nezamčenému autu třeba náhle otevíraly dveře :) ?

Brahma 13. 7. 2012, 16:15

Tak tedy ne, sluchátka nejsou indikátorem. Ale pokud je cyklostezka oddělená od ostatní komunikace s auty, tak se po ní asi dá bezpečně jet se sluchátky. Platí to i opačně. Pokud dokážu jet městem bezpečně na kole se sluchátky, tak pravděpodobně nesdílím komunikaci s auty. (Neřeším málo pravděpodobný problém kola ověšeného několika zpětnými zrcátky nebo kamerou.) Víc se z toho výroku asi nevymáčkne :)

Vratislav Filler 13. 7. 2012, 16:19

Tak tedy ještě jednou: Ve městech, kde se se sluchátky jezdí tak běžně, že už vzniklo zvláštní zákonné ustanovení, které to zakazuje, je pocit bezpečí cyklistů nejspíš tak vysoký, že toto chování bez problému umožňuje. Kde "musíme" poslouchat každé auto, bude pocit bezpečí nízký. Proto je penetrace jízdy se sluchátky použitelný indikátor toho, že jsou komunikace obecně bezpečnější. (nechci teď tady rozepisovat složitý vztah mezi subjektivní a objektivní bezpečností, veřím, že mi rozumíte).

2046 14. 7. 2012, 21:39

tohle bych si asi neliznul....sem zvyklej si cist pri chuzi a ridim se podle zvuku a prave perifernim videnim (ktere carodejka pise ze mame tak spatne :)
na kole pak mam videni takove jaksi rozostrene (hodne prave resim veci periferne) a potrebuju slyset jestli za mnou neco jede nebo ne...navic hudba me priliz stimuluje a pak nejsem schopnej drzet rytmus s dopravou :]

cobic 14. 7. 2012, 23:08

Na sluchátka nejsem zvyklý a proto poslouchám na kole hudbu z repráků. Někdy mám pocit, jesti neruším ostatní, ale v momentě, kdy se vedle mě na semaforech postaví běžné auto, tak se uklidním, protože svoje audio přes jeho rachot skoro neslyším. Výhoda je, že o mě ostatní nemotoroví účastníci vědí nějak pozvolně, zvonkem je často vylekám. Ovládaní hlasitosti mám ze řidítek, takže není problém se přizpůsobit aktuální situaci. Tam kde si myslím, že hudba není vhodná nebo se potřebuju více soustředit tak ji plynule vypínám.

Jakub Ditrich 5. 8. 2012, 17:51

Pro ty kdo chteji poslouchat bezpečně je řešením Bike Music.. Hlasitý, vodě a nárazu odolný, pro kolo vyrobený přehrávač..

Video zde: http://ekolo.cz/agogs-bike-music-d129

Lei 5. 8. 2012, 18:09

Možná pro ty, co si to chtějí poslouchat, ale pro nikoho ostatního. Považuju fakt za zhůvěřilost nápad, že kromě vyližmozků s velkými vejfuky se budou ve městě motat i magoři s ohulenými přehrávači na řidítcích. Trocha ohleduplnosti, mládeži - i když možná dneska, kdy nikoho nenapadne, že může být pro jiného děsný opruz, když od rána do večera jezdí sekačnou za plotem...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat