Pořádné cyklostezky v New Yorku

Publikováno: 04. července. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021

Největší město spojených států bere cyklistickou dopravu vážně. V roce 2007 byl přijat plán s cílem snížit emise CO2 do roku 2030 o 30%. Od té doby bylo v ulicích města vyznačeno 400 kilometrů cyklopruhů. Mezi roky 2000 a 2010 narostly počty jízd na kole o 262% (DOT’s 2010 Sustainable Streets Index). Rozhodující zásluhy na tom má radní pro dopravu Janette Sadik-Khan. Celá řada náměstí se změnila z velké části v pěší zónu, mezi nimi i ta nejznámější jako Times Square. Provoz aut byl výrazně omezen ve prospěch lidí. V létě se pravidelně o víkendech otevírají některé ulice jen pěším a cyklistům.

Video ukazuje nově otevřenou stezku na Queens Plaza. Jedná se o velký křižovatkový uzel u důležitého 59th St Bridge směřujícího na Manhattan. Most má několik úrovní vozovky s celkem desíti jízdními pruhy. Jeden oddělený pruh je vyznačený jako cyklostezka. Na ten nově navazuje právě chráněná stezka procházející místem, které by se dalo přirovnat k dvojnásobku křižovatky Bulhar. Kvalitní a bezpečná infrastruktura je na podobných místech velmi důležitá.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

pekas 4. 7. 2012, 08:43

Takhle by měla dopadnout magistrála Troja/Kačerov po otevření Blanky, ne? V pohodě by se to tam vešlo.

újezďák 4. 7. 2012, 10:39

dneska zrovna v MF rozsáhle píšou, že na magistrále se zbuduje kruhák u nebo lépe řečeno kolem Národního muzea .
V srpnu se údajně budou testovat 2 přidané semafory první někde u Nuseláku a druhý někde u Michelské .....
je o tom docela docela dlouhý článek, který zmiňujě i Blanku a plán na odebrání pruhů z magistrály po jejím uvedení do provozu.
Jináč add NY, tam je takových magistrál ve své podstatě mraky, takže pokud na jedné udělají prostor pro cyklisty, tak je to hezký, ale není to stejná situace, tedy tedy ve své podstatě změna jediného průtahu městem :)

josuk 4. 7. 2012, 16:03

semafory na magistrále by to chtělo, ted jak jsou kolony na pankráci směr brno dá se tam krásně jezdit na kole, ten nový povrch je pro kola bezva, místa hodně a povolená jen 50 .. takže jen více kolon na magistrálu :-)

Jenda 6. 7. 2012, 09:12

pekas: Spíš až po Blance 2. Routovat všechen ten provoz z Kačerova po Jižní spojce a přes Barranďák asi půjde dost těžko, když už teď se tam ráno stojí fronty.

újezďák: Hmm, a čemu má takový semafor (nebo dokonce kruhák) pomoct? Maximálně tak může odradit řidiče v okamžiku, kdy se bude stát fronta na červenou od Michelské do Mirošovic…

Vratislav Filler 6. 7. 2012, 09:29

Prosím, kdo chcete zasvěceně debatovat o magistrále, podívejte se na výsledky směrových průzkumů, které se tam dělaly v roce 2005.
( www.urm.cz/cs/clanek/335/humanizace-severojizni-magistraly ). Mimochodem, prakticky proveditelná humanizace se může vést nejspíš pouze v intencích této studie, dělat to jinak by nedopadlo dobře (s tím, že některá dílčí opatření se ovšem dají dělat už teď a stavební práce mohou započít ihned po zprovoznění Blanky).

Ze zhruba 100 000 aut u Muzea je tranzit vně Prahy pouhá 4% (a ve všední den to ještě klesá). Ti, co přijedou "od Mirošovic", (popř. od Zdib) a jedou někam do Prahy je jen 27%. 22% je tranzit přes městský okruh, na který v zásadě stačí první Blanka (pokud se magistrála s jejím otevřením utlumí) a 22% je místní doprava po magistrále. Také se ví, že 50 000 aut, co přijedou na Pankrác a 50 000 aut, co jedou po Nuseláku, není těch samých 50 000 aut, ale polovina se rozptýlí po Praze 4 a stejné množství směrem do centra také Praha 4 vygeneruje.

Takže se s tím dá pracovat:
- Humanizace magistrály (3 pruhy, světla, přechody, snížení kapacity asi o 20%) se dá udělat se zprovozněním Blanky, která pojme ten vnikrookružní tranzit.
- Když se to přiškrtí jen na jednom místě, tak to nejspíš nedopadne nejlíp; třeba jediné semafory na Kačerově by akorát uvolnily prostor pro dojížďku z Prahy 4 na Prahu 2 a Sokolské a Legerově to nepomůže.

Kruhák u Muzea je Hudečkova vize, která má především za cíl dostat auta z prostoru mezi muzejními budovami. V tuhle chvíli je několik jiných představ, jak s humanizací postupovat, a tohle se s tím nijak zvlášť nebije, řeší to ale jediné místo a ne magistrálu jako celek.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tchaj–pej na kole
Inspirace ze světa,

Tchaj–pej na kole

01. prosince. 2023, 6min. čtení