Kolo v ČR z pohledu Nizozemce

Již několikrát jsme na našem webu prezentovali videa Nizozemce Marka Wagenbuura. V letech 2009-10 natočil řadu videozáznamů, které byla později zpopularizovány na blogu Davida Hembrowa A view from the cyclepath… Markův blog BicycleDutch vznikl v roce 2011 a zpřístupňuje řadu dalších originálních příspěvků.

Před několika týdny publikoval Mark blogpost o jízdě na kole v České republice. Stručný příspěvek (a doprovodné video) je poučným pohledem znalce cyklistické infrastruktury ze země, kde je jízda na kole skoro stejnou samozřejmostí jako chůze. Se svolením autora vám přinášíme český překlad tohoto příspěvku, současně jsme dodali české titulky ke stejnojmennému videu na YouTube. Domníváme se, že podobnou reflexi zvenčí potřebuje Česká republika, potažmo Praha, opravdu jako sůl.

Oba příspěvky sdělují v zásadě totéž. Co? Nechme mluvit Marka.

Velmi pohodlná a klidná jízda v parku v Olomouci. Silná bílá čára odděluje prostor pro pěší a cyklisty. (Fotografe v článku: Mark Wagenbuur.)


Minulý týden jsem strávil nějaký čas v zahraničí. Je dobré si čas od času nakrátko odpočinout od každodenní rutiny a není na škodu to samé udělat i na tomto blogu. Během svých letních prázdnin jsem tak navštívil své přátele v České republice. Má cesta začala v hlavním městě Praze a poté se přesunula do východních regionů Moravy a Slezska.

Přestože jsem byl na dovolené, nešlo si nevšímat podmínek, za jakých lidé v ČR jezdí na kole. Všichni moji přátelé zde na kole jezdí, ale pouze rekreačně. Kolo nepoužívají pro své každodenní dojíždění a aktivity a situace, kterou jsem viděl na ulicích, mě pomohla pochopit proč. Podmínky pro jízdu na kole jsou zde prostě příznivější pro rekreaci než pro dopravu. Většinu cyklistických tras najdeme mimo hlavní dopravní tepny, v parcích nebo na horách, zpravidla ale ne v místech, kudy lidé jezdí denně za svými potřebami.

V historické části Prahy najdeme mnoho ulic, kam je autům vjezd zakázán, a tato praxe se nadále rozšiřuje. Právě letos v dubnu byla pro automobilovou dopravu uzavřena dolní část Václavského náměstí, a věříme, že asfalt rychle nahradí zcela nová pěší zóna. O tomto plánu zpravují informačí tabule s textem i v anglickém jazyce, takže jsem je mohl bez problémů přečíst. V této a dalších pěších oblastech jezdí v Praze poměrně hodně cyklistů.

Podle mého názoru ale není pro jízdu na kole většina ulic v ČR příliš vhodná a bezpečná. Většina páteřních komunikací ve městě je víceproudá, s vysokou koncentrací automobilové dopravy, tedy prostředí, kde jsou cyklisté víceméně v pasti. Také většina cyklistů, které jsem potkal, byla mladá a v kondici. Zjistil jsem, že podíl cyklistů na celé dopravě dělá nějaká tři procenta, podle počtu cyklistů, které jsem potkal, bych ale hádal na větší číslo. Je ale asi logické, že během letních prázdnin uvidíte dost lidí mimo město. Na stránkách národní Cyklostrategie je udáván podíl cyklistů na dopravě 7,3 %, ale tento údaj není podložen žádnými jinými zdroji. (Pozn red: Údaj je z roku 2001 a vychází z tohoročního sčítání lidu, je tedy už více než deset let starý.)

Cyklostezka v Ostravě - Porubě vedoucí podél hlavní ulice je příkladem slušné infrastruktury. Všimněte si zvláštní světelné signalizace pro cyklisty. V mých holandských očích se stezka zdála být ne dost široká, ale s ohledem na intenzity je to v pořádku.


Situace v moravských městech, která jsem navštívil, je poněkud jiná. Připadalo mi, že zde kolo pro své každodenní potřeby ve městě používá více lidí. Ulice působily mnohem méně nebezpečně a cyklisté byli v průměru výrazně starší.

V Ostravě a Olomouci jsem viděl několik příkladů dobré infrastruktury pro cyklisty, nemohu ale posoudit, zda se jedná o kompletní síť cyklistických stezek, či o navzájem nepropojené fragmenty. Jízda na kole mezi městy a vesnicemi vypadala vskutku hrůzostrašně. Na silnicích s rychlostním limitem 90 km za hodinu, který místní řidiči navíc často nerespektují, přesto najdete velký počet cyklistů. Při pohledu na jejich odbočování doleva či přejíždění ulice člověka trochu mrazí…

Lanovka v Koutech nad Desnou je vybavena háky na zavěšení přepravovaných kol (kola patřící dítěti a třetímu cyklistovi se vezou v sousedních kabinkách).


Na moravských horách jsem spatřil vše potřebné pro jízdu na horském kole – jasně a zřetelně značené stezky pro horská kola či držáky pro kola na lanovkách. Velký počet cyklistů, půjčoven kol a opraváren je důkazem, že jízda na kole je pro Čechy skutečně volnočasovou aktivitou.

Na závěr si dovolím ze své holandské perspektivy shrnout pár základních dojmů:

  • Velký počet lidí jezdí na kole s helmou (aniž by to bylo vyžadováno zákonem)
  • Na kole neuvidíte jezdit téměř žádné děti (od roku 2006 jsou osoby mladší 18 let povinny při jízdě na kole nosit helmu)
  • Skoro každý člověk jezdí na nějaké odrůdě horského kola
  • Velký počet lidí jezdí po chodníku
  • Lidé sesedají z kola při křížení silnic a překonávání větších křižovatek
  • Celkově je zde málo infrastruktury pro cyklisty
  • Kvalita cyklostezek se pohybuje od velmi špatné po občas překvapivě dobrou
  • Existují dodatkové tabule na dopravním značení, které dovolují cyklistům vjezd do jednosměrných ulic v protisměru.
  • Cyklistické trasy (i když vedou po normálních silnicích) jsou dobře značeny
  • Ježdění mezi městy se zdá být velice nebezpečné
  • Menší města často nabízejí vhodnější podmínky pro cyklisty
  • Jízda na kole je převážně volnočasovou aktivitou

Video je opatřeno českými titulky. Pokud se samy neobjeví, zapněte si je ručně v menu videa.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Hustý. Když jsem viděl ty šílence mezi autama, tak jsem se smál. Horší je, že tak jezdím taky. Mám z toho blbý pocit, že jsem hazardér. A to se mi zdálo, jak se to zlepšilo. Je to poučné, ale možná je to lepší nevidět.

Další z rubriky

Zápisky z Wuhanu (2/2) 2

OLYMPUS DIGITAL CAMERADokončení dvojdílné série článků o dopravě v čínském Wuhanu. Cyklistika Kolo je ve Wuhanu jednoznačně..více

Zápisky z Wuhanu (1/2) 2

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMěl jsem příležitost strávit pět dnů v čínském velkoměstě Wuhan, dělím se tedy s vámi..více

Praha hostila mezinárodní turnaj v bike polu :)

04. 08. - redakce - Inspirace
bike_polo_01Ve dnech 16. až 17. července se na Stadionu mládeže na pražské Palmovce uskutečnil bike polo..více

Ohlasy z nahé cyklojízdy 1

06World Naked Bike Ride (WNBR) projela Prahou 25. června, po celých deseti letech od poslední..více

Poznámky z Delftu (3) 6

OLYMPUS DIGITAL CAMERAV posledním pokračování zápisků z Delftu se věnuji chování zdejších cyklistů a rovněž několika paradoxům,..více

Poznámky z Delftu (2) 4

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVe druhém ze tří pokračování zápisků z Delftu se budu věnovat historickému centru, celkovému dopravnímu..více

Anketa

Co považujete pro cyklisty na veřejných komunikaích za nejvíce ohrožující?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru