Kyjevská dřina

Publikováno: 09. srpna. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021
Publikováno: 09. srpna. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021

Pokračování článku Ukrajinská dřina z minulého týdne nás zavede do Kyjeva…

Hlavní město Ukrajiny mi svou neuspořádaností nejvíc připomínalo produkt počítačové hry SimCity. Tam šlo také postavit pětatřicetipatrové paneláky se soustavou městských magistrál, a nějak to fungovalo. Do Kyjeva se stěhuje stále více lidí za prací, které se v jiných regionech nedostává. Sídliště se staršími paneláky se zahušťují novými výškovými domy. Silnice i veřejná doprava pak dostávají pořádně zabrat.

Pražské metro je ve srovnání s Kyjevským poloprázdné. Tady začínají tlačenice už před vstupem do vestibulu a soupravy ve špičce bývají přeplněné již tři stanice od konečné. Často jste schopní nastoupit až do třetího metra a výstup vyžaduje zvláštní trénink. Od místních jsme ale slyšeli, že teď je situace ještě dobrá. „Spousta lidí odjela na prázdniny, nejezdí školáci. Opravdu narvané to bude až na podzim.“

Síť tří tras s počtem stanic podobným jako v Praze obsluhuje více než dvojnásobné město s obrovskými sídlišti. Desítky kilometrů tramvajových tratí v širším centru, které mohly metru ulehčit, byly zrušeny jen před několika lety.

SimCity v reálu. Až na trolejbusy a tramvaje, které hra nezná.

Autopeklo

Město křižuje soustava magistrál, roštový systém v praxi. Šesti či osmipruhové silnice s rychle jedoucími auty i kamiony protínají velká sídliště. Do nitra čtvrtí pronikly mimoúrovňové křižovatky. Vzdálené břehy Dněpru spojují jen mosty téměř dálničního charakteru. Větší křižovatky nejsou příjemné, protože chodce nahání do soustavy chaotických podchodů.

Aby přeplněné MHD, hrbolatým silnicím a nepříjemnému veřejnému prostoru unikli, kupují si ti, kdo na to mají, auta kategorie SUV. Potkáte jich tu mnohonásobně více než v Praze, centrum města jimi bylo beznadějně ucpané, jak ulice, tak chodníky. Až mi přišlo, že centrum bylo obyčejným lidem tak nějak ukradeno. Zatímco na sídlišti potkáte třeba bábušku na stoličce, prodávající třešně ze své zahrádky, v centru ji mezi plechovkami ani nezahlédnete. Nové trolejbusy nemají vyhrazené pruhy ani jinou preferenci a tak situaci příliš neřeší. Pomohla by redukce přebujelého automobilismu a nabídka alternativ, ta je zatím ale prakticky nulová.

Patříte do špinavé díry, silniční vši!

Dostatečný chodník, pás pro cyklisty, buspruh, ... centrum Kyjeva.

Cyklistická alternativa

Zatímco v jiných městech zajišťuje kolo i desítky procent cest, tady se plácá v blátě. Stojany před podniky jsem spočítal na prstech jedné ruky. Zřízený městem jeden. Náš ubytovatel Ivan si kolo na ulici nenechá. Jezdí jen tehdy, pokud ho opouštět nemusí. Stezku či pruh jsem za tři dny neviděl žádné.

I tady se ale nějak jezdí: po sídlištích, na chodnících, po mostech přes Dněpr, v zácpě v centru, po tramvajových kolejích i po magistrálách. Někteří tradičně, viděl jsem staříky na skládačkách na sídlištích. Ale lidi na kolech prý přibývají i v posledních letech. Vliv západních zemí sem pomalu proniká, ač slaběji než do Česka. Z Ukrajiny je složitější a nákladnější cestovat do zahraničí, než od nás, pas je drahý a země EU vyžadují víza.

U městských jezdců převažovala horská sportovní kola. Obchody s koly vhodnými pro městské ježdění nejsou časté, ostatně, ani jako sport zde jízda na kole není tak rozšířená jako u nás. Veřejná doprava je naproti tomu velmi laciná (i když málo komfortní), kolo tak, narozdíl od jiných evropských měst, není větší finanční úsporou.

Přitom Kyjevu by podpora cyklodopravy pomohla. Veřejná doprava a ulice jsou přecpané a v budoucnu bude ještě hůř. Víc lidí si bude moci dovolit auto a noví obyvatelé z venkova ještě více přetíží metro.

Každoročně na to upozorňuje akce nazvaná Veloden, kdy tisíce lidí v celé zemi projíždějí společně centry měst. Propagují cyklodopravu jako zdravou a udržitelnou alternativu k autům a žádají výstavbu stezek a stojanů. Nikdy není pozdě na to začít. Výstavba stezek může být spojena s obnovou chodníků a přechodů. Dněpr může novými lávkami a zelenými stezkami získat novou perspektivu. Bude to asi trvat hodně dlouho, ale ke kulturní změně dojde i v ukrajinských městech.

Mimochodem, záleží i na nás, jak rychle. Ukrajinci, kteří zavítali dlouhodobě do Česka, budou mít třeba při návštěvě svých příbuzných v domovině i vliv na jejich myšlení o městě.

Nová vlna na horských kolech.

Tradice na starých kolech.

Bohužel zatím jen pro trénované.

http://youtu.be/E3v2Wm-ae1M

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat