Poraďte si se změnami MHD – využijte kolo!

Publikováno: 31. srpna. 2012, 1 min. čtení
Publikováno: 31. srpna. 2012, 1 min. čtení

„Revoluce“ ve veřejné dopravě je neodvratná. Zasáhla i vás? Jste donuceni nově dvakrát přestupovat? Nutí vás ROPID jít pěšky na vzdálenou zastávku? Kyselá jablka, která nám Regionální organizátor pražské integrované dopravy naservíroval, si můžete osladit a využít jízdní kolo. Je to snazší, než se zdá. Prahou na kole vám proto nabízí své návody a rady!

...a nebo bicykl.

Zkuste nablížení

Jestliže vám ROPID vykostil místní linku a nabídl vám „rychlejší“ metrobus, na který si přece rádi čtvrt hodinky dojdete, je vaše dojíždění zralé na kombinaci MHD a bezmotorové dopravy.

Nejjednodušším řešením je skládací koloběžka, která čas pro váš přesun ke vzdálené zastávce zkrátí na třetinu. Z patnácti minut je najednou pět a se složenou koloběžkou se vejdete i do nacpané tramvaje.

Natáhle-li se vám dojezdová vzdálenost k MHD na 1-2 kilometry, je na čase zvážit pořízení plečky, kterou budete nechávat u stanice metra, vlaku či proklaté metrolinky.

U řady stanic metra najdete cyklistické stojany (podívejte se na naši mapu), a když ne, vhodný sloup se vždycky najde. Některé stanice metra mají i hlídané parkoviště B+R, které je ovšem zpravidla příliš daleko na to, aby jeho používání přineslo v tomto směru nějakou výhodu.

Parkoviště B+R mohou být od cílové stanice metra i dál než vaše bydliště. Zábradlí u podchodu vedoucího do metra je podstatně lepší volba.


Pravidelné parkování na frekventovaném místě vyžaduje i pro laciné kolo kvalitní zámek a správné zamykání (podívejte se na náš návod). Těžkou podkovu nemusíte nutně tahat s sebou, stačí ji přes noc nechávat zamčenou u metra.

Když ho slušně zamknete, tak vám takovéhle kolo nikdo neukrande, ani když ho u toho sloupku necháte přes celou dovolenou.


Jestli nové řešení vyžaduje dojížďku na obou koncích linky, je vhodným řešením skládací kolo. Skládačku v dopravním prostředku hodíte pod sedačku a máte klid. Pro každodenní jízdu veřejnou dopravou zvolte skládačku co nejmenší a nejlehčí, existují „prdítka“ s minimálními rozměry, kdo chce zachovat požitek z jízdy, asi sáhne po legendárních Bromptonech, které lze bez problémů používat i jako běžné městské kolo.

Bromptonů bude v pražském provozu přibývat.


Bez MHD se obejdu

Přejít z MHD na dojíždění na kole není zase až tak těžké. Zvlášť, pokud jste si to párkrát v létě zkusili, nebo máte trasu najetou z loňské stávky. Platí deset základních zásad, jak s pravidelnou jízdou začít, popsali jsme je v článku z letošního dubna.

Nebojte se v provozu

Je-li vaši největší obavou, že nezvládnete jízdu v provozu, zlepšete se v teorii, praxe přijde sama. Naše návody, jak jezdit po stezkách i v provozu, jsou vám k dispozici:

Nezbytnými podmínkami pro denní dojíždění je pak volba vhodné trasy, vhodné parkování kola a zázemí v cíli cesty. Jakmile vyřešíte tyhle věci, je zbytek hračkou.

Trasa

Zpočátku raději volte trasu co nejklidnějšími ulicemi, třeba za cenu zajížděk. Až se otrkáte, najdete si sami mez provozu, který ještě snesete. V centru se držte náplavek. Na našem webu pak najdete jedenáct podrobně popsaných, základních tras centremCyklomapa Prahou na kole našla ulice vhodné pro jízdu na kole i v tom nejhustším centru.

Náplavky jsou pro příjezd do centra nejvhodnější (a večer si tam můžete dát kafe).

V ulicích se slabým provozem se jezdí snadno.


Parkování

Zeptejte se kolegů, kde parkují kolo. Zeptejte se správce budovy, často vám to dovolí na dvoře, ve výklenku. Působíte-li v nepřátelské budově, pořád ještě to někdy můžete řešit skládačkou strčenou v práci pod stůl. Nemáte-li ale jinou šanci, než parkovat kolo pravidelně na ulici, u lampy, plotu či veřejného stojanu, je spolehlivým řešením nechat kolo v co nejvíc odstrašujícím stavu a zamykat jej dvojicí kvalitních, těžkých zámků (ten těžší nemusíte vozit, stačí ho nechávat zamčený právě k tomu plotu).

Logistika a zázemí

Na převlečení, notebook, či boty je nejlepší řešení nosič a dvacetilitrová kabela k zavěšení ze strany. Kdo nosič nerad, použije brašnu přes rameno. Převlečení a přezutí si můžete přivést najednou na více dnů předem ve větším zavazadle. Možnost se v práci po dojezdu osprchovat je důležitá, pokud dojíždíte dál než pět kilometrů. O hledání sprchy se můžete dočíst zde.

Až přijde podzim…

Počasí je zatím jízdě na kole příznivé, čeká vás ale podzim a zima. Představitelé města tvrdí, že nový systém veřejné dopravy přehodnotí. Kolo vám tak může pomoci překlenout období, než někdo bouchne do stolu a ty nejzvrácenější změny zkoriguje do přijatelného stavu. Aby se ale dotyční dotlačili k napravení alespoň toho, co skutečně nefunguje, pište jim.

Jestli vás změny v MHD donutí k delšímu nebo méně komfortnímu cestování, nerozpakujte se to napsat přímo náměstkovi primátora pro dopravu Josefu Noskovi. Své připomínky posílejte na adresu doprava@praha.eu. Je zde asistent, který na emaily odpovídá.

A pokud vás změna linkového vedení posadila na kolo, napište to i nám.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Zacyklení 31. 8. 2012, 08:50

Držím palce, ať tenhle článek přiměje co nejvíce lidí k jízdě na kole.
S tou devatenáctkou je to jako ze Samotářů: ,,Dal bych si něco k pití" - ,,Máme tu výborný koláčky!"

Zacyklení 31. 8. 2012, 09:33

Vida, tak oni ruší i linku 217! Paráda, to bylo vždycky rychlé, přímé a využívané spojení Smíchova a Dejvic, jezdily plné autobusy, tak to zrušíme.

roman 31. 8. 2012, 10:10

přesednutí na kolo je vždycky super, ale nemyslím si, že by změny mhd byly tak špatné. jedinou chybou je, že se dává průchod emocím. každý vidí jen ten svůj přestup navíc na jedné ze svých tras, ale už nevnímá systém jako celek a už úplně je mu jedno, jaké náklady jsou třeba se souběhy spojené.

Wojtee 31. 8. 2012, 10:17

Je to takové motivační, když na spoji, který jede 6 km, musí člověk dvakrát přestoupit a trvá to cca půl hodiny. Na kole je to 4,6 - 5 km podle varianty, a dá se to kolem 20 minut. (jen tak pro info - ze Smíchova (cca Klamovka) přes Strahov na Hradčanskou)

Vratislav Filler 31. 8. 2012, 12:47

Ano, je to emotivní, ale důvod je zejména ten, že se ty změny naprosto pitomě prosadily silou a ještě víc pitomě komunikovaly s veřejností. Kdyby se dva roky předem každá nová preference vysvětlovala jako příprava na metrolinky, pak se to pořádně vyhodnotilo, dostalo to "posvěcení" od všech specialistů ( například od těch z ČVUT) a spustilo třeba s Áčkem do Motola, tak to cestující přijmou ještě s nadšením.

pekas 31. 8. 2012, 21:52

Kde se vzala ta hysterie? Nevím, proč už měsíc se všude servíruje, že ty změny budou jenom k horšímu.
Blbé je načasování. Ve chvíli, kdy zjišťujeme, že celý DP byl dojnou krávou pro pár podvodníků (ehm, lobistů), nám před domem zruší autobus s tím, že se musí šetřit. To je potíž, která se dá vyžehlit jen tím, že kdo kradl, půjde bručet.
Ropid vždycky vyhodnocuje. Tak vyhodnotí i tentokrát a od 1.12. může být další kolo změn, nebo ne?
S přesednutím na kola by teda byl výhodnější termín zase červen. Ale když bude hezké babí léto, tak to asi taky půjde. V dnešní době už možná víc lidí z MHD přesedá na kolo než do aut.

Vratislav Filler 31. 8. 2012, 23:39

pekas: Bohužel, řada změn k horšímu bude (podle analýzy uniklé z "opozice" v ROPIDu, viz http://www.auto-mat.cz/wp-content/uploads-atm/2012/06/2012-05-01_MC.pdf , nehodnotí to sice finální stav, dává ale velmi dobrý obrázek o tom, jak se to celé připravovalo). Ty největší zhůvěřilosti se mohly vychytat už dřív. Také vím o velmi důvěryhodném dopravním specialistovi, který měl jako zaměstnanec jisté městské orgranizace připravený plán jemné optimalizace tramvajových linek, který by docela výrazně ušetřil tam, kde tramvaje prokazatelně vozily vzduch, jen několika nenápadnými úpravami.

Ale když jsou na ROPIDu do té metrolinkizace tak umanutí, že ji protlačili silou, tak ať si to s Pražany pěkně vyžehlí.

jonáš 1. 9. 2012, 14:32

Jo, "úplně je mu jedno, jaké náklady jsou třeba se souběhy spojené" .. takže třeba souběh s céčkem v Karlíně bylo třeba posílit ;-) .. střízlivý odhady ukazujou, že z těch proklamovaných 400 mil úspor bude v praxi tak 80 a ty nejspíš "vykompenzuje" sníženej výběr jízdnýho, způsobenej odlivem cestujících. Pokud chcete do detailů, tak zde .. http://www.k-report.net/discus/messages/48/353.html?1346501697

Jenda Šebek 1. 9. 2012, 16:44

Jonáši, v Karlíně jezdí céčko?
V Karlíně jezdí už roky béčko, dvě linky tramvají přes den a jedna v noci. S metrem ani v noci se nic nezměnilo, takže zbývají denní tramvaje. Donedávna to byly 8 a 24, teď pár měsíců to je 3 a 8. U 8čky se pár spojů ubralo, řekl bych, u 3ky, nově označované jako páteřní linky, pár ve špičkách přibylo, rozhodně ale nic výrazného. Tramvaje navíc staví na 4 stanicích v Karlíně, metro jen na dvou. Tramvaje také pokračují každá jinam na obou stranách, nekopírují dál metro. Že by tramvaje jezdily v Karlíně prázdné jsem si nevšiml. Takže kde vidíš nějaký zbytečný posilování souběhu?

Jenda Šebek 1. 9. 2012, 20:55

Tak jsem to byl ještě okouknout v terénu, u trojky nějaké spoje přibyly, ale rozhodně se nedá říct, že by to bylo nějaké výrazné posilování souběhu. Tramvaje rozhodně nejezdí prázdné. Metru lidi taky neubyli, metrem jezdí především lidi, co jezdí dál metrem a ti kvůli 2km souběhu (který tu je odedávna) do tramvají přestupovat nebudou.

Mates 3. 9. 2012, 10:07

Mám z těch změn v MHD smíšené pocity. Na jednu stranu to může pár lidí motivovat k jízdě na kole, na druhé straně spousta lidí spíš než na kolo sedne do aut.
Jinak naprosto souhlasím s pekasem - načasování se fakt nepovedlo a podle mě to neskončí bez odezvy.

Jenda 3. 9. 2012, 11:57

11 (Mates): Možná to tak je, dneska ráno mi přišlo, že aut je mnohem víc než bylo před prázdninami.

jonáš 3. 9. 2012, 16:57

Béčko nebo Déčko, dyť je to jedno. Mně na jednom písmenku nezáleží. A spoje jsem nepočítal, vycházim z toho co říkají osoby znalé na K-rep. Stejně se nesmí šahnout na vožení luftu dvaadvacítkou do Hostivaře i na Bílou Horu, protože se nesmí připustit že zrušení třiadvacítky byla pitomost. A aby se kaštanstvo nějak zabavilo, dostane zdarma křížovky bez tajenky ;-)
http://oidnes.cz/12/083/org/JAN455c50_Clipboard01.jpg

Martin 3. 9. 2012, 20:40

to máš dobrý postřech,že přibylo aut,když skončili prázdniny bodejt by ne .když většina byla mimo město.Sedněte všici do aut je to pohodlnější,každý na kole do práce nemůže jak si myslí většina lidí z jedné organizace všici ji známe.

Jenda 4. 9. 2012, 01:02

14: Zatímco ty moc dobrý postřech (sic!) nemáš, protože jinak by sis všimnul, že v mém příspěvku je napsáno „…víc než bylo před prázdninami“.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
8 kroků, jak na školní cyklojízdu
Návody,

8 kroků, jak na školní cyklojízdu

13. dubna. 2024, 5min. čtení