Více světla!

O slunovratu zapadalo slunce ve čtvrt na deset. Dnes je to o hodinu dřív a každým dnem se noc prodlužuje o čtyři minuty. Občanský soumrak dnes, ve čtvrtek 23.8. nastává v 19:40.

Co to znamená pro cyklisty? Ano, pravděpodobnost, že budete potřebovat mít své kolo osvětlené, roste právě nyní strmě každým dnem. Pravděpodobnost, že světla v případě potřeby mít nebudete, se pokusím snížit tímto článkem. Testovací vzorek cyklistické populace pohybující se bez světel v úterý 14.8. večer po Pankráci mi jednoznačně prokázal, jak moc je to potřeba.

Laciná blikačka ze supermarketu. Není důvod nemít aspoň tohle.


Není tedy od věci zopakovat si základní pravidla pro městské večerní svícení:

  • Naprostým základem je mít kolo vybavené patřičnými odrazkami (bílá vpřadu, červená vzadu, oranžové ve výpletu a žluté na šlapkách). Odrazky ve výpletu můžete nahradit reflexním páskem na plášti, odrazky vpředu a vzadu pak reflexními samolepkami.
  • Ve městě zpravidla nepotřebujete světlomet, ulice jsou osvětlené. Ale blikačky jsou nutné. Přední blikačka je důležitější než zadní, z toho důvodu, že zezadu na vás řidiči zpravidla svítí „do odrazek“ a tudíž vás odhalí, i když jste vzadu světelně pasivní. Před vámi ale vjíždějí auta „z boku“ a sebelepší odrazky vám nepomohou. Skoro stejnou práci jako zadní blikačka udělá reflexní páska na levém lýtku.

Pásky na levé lýtko, shora blikací, látková na suchý zip, kovová samosvinovací.


  • Pokud jste blikačky půl roku nevytáhli, zkontrolujte si, v jaké kondici mají baterky. I skoro prázdná baterie působí prvních pár minut svěžím dojmem, zkuste je tedy nechat pár minut svítit. Pokud vyhasínají, je na čase je vyměnit, pokud možno za akumulátory.
  • Kdo pohání své světlo dynamem, měl by si ověřit, v jakém stavu má elektrický rozvod.
  • Nechcete-li si dělat starosti, pořiďte si indukční blikačky Reelight. Svítí pořád, rotační energii prakticky neberou a díky jednoduchodsti provedení jsou prakticky bezúdržbové a věčné.
  • Vůbec, světla poháněná dynamem v náboji nebo bezdotykovou indukcí jsou pro město nejvhodnější. Nebude vás například trápit otázka, zda „plýtvat baterkami“ v době soumraku, kdy je paradoxně potřeba svítit spíš než za tmy.
  • Éra čelovek je už za námi (ledaže máte v oblibě noční MTB vložky). Používat čelovku ve městě (zvlášť výkonnou a na pěších zónách), je pěkná bezohlednost. Toužíte-li po silném světle, přidělejte si ho na kolo napevno.
  • Reflexní vesta, blikající reflexní pásky a jiná masivní světelná výbava nad rámec běžného osvětlení vám zajistí, že budete viděni nejen předjíždějícmi řidiči, ale i piloty letadel přistávajících na Ruzyňském letišti. Zvažte, zda vám stojí za to posouvat tímto hranici toho, kolik osvětlení považují řidiči za normální. Vestička a výkonnější světla se hodí na rychlostní komunikace, meziměstské úseky či chvíle, kdy koncem listopadu padají hovna s háčkama. (Na druhou stranu, „vychovávat“ řidiče na výpadovce skomírající lampičkou a černým kabátem také není zrovna dobrý nápad.)
  • Zimní praktici mívají zpravidla kromě základního osvětlení ještě nějakou zálohu — někdo rezervní baterie, jiný nějakou záložní „blechu,“ která na dojezd stačí.

Neříkejte, že v té hoře blikajícího šrotu doma nenajdete aspoň jednu, kterou si můžete vzít s sebou... Zleva nouzová blecha na sedlovku, reklamní světýlko měnící barvu, blikačka ze supermarketu, světlomet podřadné značky koupený tamtéž.


  • Když už se dostanete do situace, kdy potřebujete dojet bez světel, nezbývá než jet pomaleji, vedlejšími ulicemi a vzdát se představy, že máte na jakékoliv křižovatce přednost, i kdyby dopravní značení stokrát tvrdilo opak.
  • A vaše další cesta musí vést do obchodu s cyklodoplňky. Předvídaví lidé se mohli zásobit už u příležitosti dubnových akcí, kdy se blikačky a jiné vybavení na kolo daly koupit v každém supermarketu.

Ovšem jestli se svícením nechcete obtěžovat vůbec, tak se pak nedivte, kdyby vás někdo jednou zastavil a zdvořile přesunul vaše kolo do Vltavy.

Klidně buďte crazy - ale sviťte.


Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Tohle je podle mě velké téma. Sám blikám celodenně a docela nás přibývá, ale stejně tak jezdí hodně lidí úplně bez všeho. Těch 2×50 Kč na supermarketové blikačky prostě nedají. Nedělají obecně cyklistům dobrou službu, čekám, kdy začnou MP tohle kontrolovat. Zatím bych řekl, že jsou tolerantní.
    Četl jsem si o povinné výbavě a zjistil jsem, že mi přední odrazka nesplňuje povinnou velikost (plochu), zadní pak jentaktak. To bych do článku uvedl tyto parametry, už je v hlavě nemám :-/

  2. Tak blikat celodenně je trošku zbytečné, pokud člověk nejezdí různými podjezdy, nebo opravdu není vidět. Ale za snížené viditelnosti jet bez světel, nebo blikaček se rovná pokusu o sebevraždu. A kvalitně lze kolo vybavit již za 400 Kč.

    Co se týká reflexních prvků, tak reflexní pásky jsou víceúčelové. Jednak člověka zviditelní v noc a při projíždění podjezdy, zdůrazní informaci o mém odbočování a ještě ty dražší(~250Kč/1ks) mohou sloužit jako nouzové zadní světlo.

  3. Ty indukční světla jsou opravdu super. Používám je víc než 5 let a jsem velmi spokojen. Je to fakt pohodlné nepřemýšlet, zda světlo spustit, či nikoliv…

    A ještě jednu věc jsem chtěl dodat. Pokud někde jedete na neosvětleném kole a kolem někdo svítí, pak jste na 100% neviditelní. Často je možné vidět, že přední světlo má jen jeden cyklista v řadě…

    No to mě přivádí na myšlenku, že takový článek by se měl nechat přečíst i bruslařům, kteří si v podvečer pro jistotu vezmou černé oblečení a jdou se projet na cyklostezku – taková cesta v podvečer z Zbraslavy do Modřan už ani není adrenalinový zážitek, ale spíše ruská ruleta…

  4. Éra čelovek je možná za námi, ale třeba při večerním návratu Prokopským údolím je pořádné světlo celkem k nezaplacení.

  5. „Éra čelovek je už za námi“ – tak ta by tu ani být neměla. Dle vyhlášky má být světlo pevně připevněno k jízdnímu kolu. Sám jsem si ale blikačku s červeným filtrem dával na helmu dozadu a používal jako doplňkové k hlavnímu zadnímu světlu.
    Jinak reflexní pásky též dobře drží nohavice :-) jezdím v civilním oblečení. A bez reflexní vesty bych do provozu ve městě nevjel, ať je den či tma. Mám pocit, že jen díky ní mě už pár aut dalo přednost na křižovatce, kdy se řidič vyjíždějící z vedlejší jen tak letmo rozhlédl, co jeden po hlavní.
    Článek je super a s dovolením na něho upozorním z našich stánek Aktivu BESIP na facebooku.

  6. Mno at každý svítí aspoň nějak, když ted nesvítí vůbec, to je pravda. Že jsem se „svými“ světly spokojen je fajn, ale lepší, když s nimi spokojení ostatní. ;-) No a standardy bych nepodceňoval. Naopak. Pokud se nepletu povinná výbava = přední a zadní odrazka s minimální plochou 20 cm čtverečních (a vepsaný čtyřúhelník o straně min 4 cm). Nebezpečný je imho právě nestandardní vzhled cyklistů, že někdo není vidět vůbec, jiný trochu a třetí na 200 m jak pracovník dálničních technických služeb. Ano a světla mají být pevně upevněna, a pátrací světlomety se třeba na autech nesměly za jízdy používat nikdy..
    Co se týká dání a nedání přednosti – imho v Praze je to někdy taky „odměna“ za slušné čitelné chování anebo „trest“ za přesný opak.. ;-)

  7. Sám jsem si ale blikačku s červeným filtrem dával na helmu dozadu a používal jako doplňkové k hlavnímu zadnímu světlu.

    Doporučuju http://www.citybikes.cz/eshop/prislusenstvi/cyklisticka-prilba-abus-urban-i-grey.html Akorát kupování těch malých baterek je vopruz. Ale jako doplňek blikačky je to super. Stejně jako malé světýlko za pár korun vpředu, které mě už několikrát zachránilo, když odešly baterky v hlavní světle (Fenix L2D).

  8. Nesmírně se těším na dobu, kdy bude přinejmenším většina cyklostezek vyhrazená pouze pro kola a policie na nich bude striktně kontrolovat dodržování předpisů. To se pak bude hned jinak jezdit. –
    Bruslař jedoucí za tmy na cyklostezce bez alespoň reflexních proužků za 5 Kč je u mě blbec – to se prostě nedá říct jinak. Chodec se tam večer dostane třeba neplánovaně, ale bruslař přece ví, kam jde, ne??? Už jsem zvažoval, že nakoupím pár stovek reflexních proužků a budu je těmto ..píp.. rozdávat. Jenže by mi nejspíše jen vynadali, že si jim vůbec dovoluji něco říct. Grrrr…

    Ať nejsem jen negativní. Kromě nemyslících lidí, kteří v noci na cyklostezku pouštějí na volno černé psi (jednou jsem se chlupáčovi vyhnul jen o chlup a díky Bohu, že nikdo zrovna nejel v protisměru), se rozmáhá i pozitivní trend svítících obojků. Ti pejskové pak vypadají jako přerostlé světlušky :-)

  9. Po osvětlených cestách se opravdu dá jezdit jen s blikačkou, ale co když musíte jet část trasy cestou, kde osvětlení není, zato – jak je u nás obvyklé – plno záludných děr a nerovností? I celkem kvalitní čelní halogenky a ledky (na 4 AA baterie) mají účinný dosvit kolem 5-15 metrů. To při rychlosti 20 km/h ujedu za 1-3 sekundy, tzn. téměř bez šance na nerovnosti reagovat. A vzhledem k omezenému kuželu světla je to při jízdě do zatáčky ještě horší.
    Na takových místech je pro mne čelovka – v kombinaci s fixním světlem – k nezaplacení. Dobře slouží i k varování řidičů blížících se po vedlejší silnici (A-sloupky jsou u některých aut dost tlusté, na rozdíl od cyklistů :-) nebo těch, kdo v protisměru zapomenou vypnout dálková světla. Samozřejmě na osvětlených místech není nic snazšího než čelovku a halogenku vypnout.

  10. No jo, neosvětlená část cyklostezky. A na ni nějaký iniciativní retard namontuje na pár dní nějaký ten retardér, případně přes ni natáhne kabely a olištuje je. Viz třeba A2 kolem trojského kanálu v rámci příprav na víkendový svěťák. Fakt chuťovka do toho potmě vjet.

  11. Tak ono je celkem jedno, jestli je to pevně namontovaný nebo na čelovce. Když jsem za šera potkal v Krčáku tři jezdce s LED šajnítkama, musel jsem zastavit u pankejtu po hmatu a počkat než se rozkoukám. Tady na rozdíl od aut žádný ochrany proti oslnění neexistujou, seřízení „potkávačky“ se netestuje a světelnej tok už dávno neodpovídá klasický 3W žárovce připojený k dynamu. Ale to je obecnej problém ohleduplnosti vs. přístupu „já jedu a vy se třeba po….“.

  12. O nesvítících cyklistech byla napsána již spousta paperů na PubMedu – je to totiž zatím nevysvětlený případ, kdy se zdá, že evoluční selekce z nějakého důvodu nefunguje :).

    Přední blikačku bych radši nepoužíval, zejména je-li silnější. Myslete taky na protijedoucí (i když mně vadí taky, když cesta přede mnou bliká).

    Silnější světlo se hodí i do Prahy, třeba cesta z matfyzu na soutok Rokytky a pak přes Rohanský ostrov je skoro celá neosvětlená. V první části jsou výmoly a díry, v druhé pak betonové bloky uprostřed cesty (OMG). O tom, jak jsem jednou jel ve dvě v noci z Jinonic do Hlubočep, nemluvě :).

    Důrazně doporučuji mít vzadu světla dvě. Zejména méně kvalitní blikačky a elektronickým ovládáním a nedostatečnými filtračními kondenzátory mají tendenci se na kočičích hlavách vypínat. Stanete se tak tmářem, ani nevíte, jak.

  13. 12. Jenda: jak je to s tou selekcí? Tady píšou o trvalém svícení kol a že je to dobrý pro bezpečnost.. (nehodovost prý o 47% menší u svítících kol…) abstrakt zde (full text asi jen pro někoho – university?) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22884376

  14. 13: Ty články na PubMedu měl být vtip, nečekal jsem, že fakt někdo něco podobnýho udělal :-).

    Nesvícení je evoluční nevýhoda, protože nesvítící jsou častěji sraženi autem → podíl nesvítících by se měl dle evoluce snižovat. To se neděje, takže evoluční teorie zde nefunguje :)

  15. Asi že to neni dominantní znak a tudíž se to nedědí ;-)

  16. Docela by me zajimalo, jestli ti strobo-blikaci jsou spis z kategorie tech, co jezdi casto a i pres zimu, nebo jsou to spis sezonni jezdci.
    Totiz driv jsem jsem taky usilovne blikal, ale jak jsem zacal jezdit casteji a potkaval jich stale vic a vic, zaclo mi to byt neprijemne. Ted uz vepredu jenom svitim a vzadu bud taky, anebo „blikam“ v rezimu „jezdiciho prouzku“, coz mi prijde stravitelnejsi.

    Jinak jako pasivni osvetleni jsou krome reflexnich prouzku dobre takove ty barevne samolepky, co se daji nalepit ruzne na ram nebo na helmu.

    Jo a kdyby vam vadilo, ze musite porad menit baterky a patrite mezi kancelarske krysy, tak je docela fajn „Blecha“ (Flea) od Blackburnu – prodava se set zadni, predni (obe dost vykonne ledky) a nabiji se to pres USB. Takze rano posvitim, v praci u pocitace dobiju, vecer posvitim, doma u pc dobiju ;-) Jedine, co je horsi, je vydrz. Je to tak na dve-tri hodiny sviceni v kuse. Do mesta to ale staci bohate…

  17. Mě nejvíc překvapuje to temno na A2, první dávka mezi KrabCycles a SOHO, a pak temnější kolem Žlutejch lázní a u vodárny. Tam ty stromořadí stíněj hodně kvalitně :)
    Jinak kombinace oprudítko dozadu, blikací blecha dopředu, plus výkonová LEDka na svícení do tmy. Je sranda pozorovat, co se komu rozsvěcí na oblečení.
    Jinak ad 9: tak holt je potřeba jet pomalejc, však jedu, kam vidim, ne?

  18. docela me prekvapuje zamitnuti vesticek. Podle meho jsou videt prakticky ze vsech uhlu a sice vypadam jako bych si odmetal verejne prospesne prace :), ale to hlavni – je me videt – je splneno.
    A v neposledni rade pak neni takovy problem mit na sobe tmavsi ci mene vyrazne obleceni.

  19. _tik: Vestička není špatná věc, a kdo chce, ať ji nosí. Potíž je, když řidiči začnou předpokládat, že cyklisti bez vestičky na silnících nejsou (hodni pozorosti). Když se budou vestičky nosit i tehdy, když to není nezbytné (tedy v rychlém provozu, kde je opravdu potřeba být viděn na hodně velkou vzdálenost, nebo za velmi snížené viditelnosti), povede to ke dvou věcem: buďto se dočkáme povinných vestiček (což značně snižuje flexibilitu), nebo toho, že cyklisty osvětlené dnes normálním způsobem řidiči prostě přestanou vnímat, a vestička, která dříve poskytovala komparativní výhodu, přestane takto fungovat+ na rychlých silnicích a za horší viditelnosti pak vestička přestane pomáhat a budeme si muset pořídit plné automobilové osvětlení.

  20. Vzhledem k tomu, že jezdím celý rok tak ty blikám dopředu i dozadu přes magnetický Reelight a musím říct, že naprostá spokojenost. Zatím to vydrželo úplně všechno. Jediná nevýhoda je, že to umí jenom blikat. Určitě všem doporučuji připlatiti si pár korun a mít tam rovnou cca 1-2 minutový doběhový kondenzátor, díky kterému to bliká i na křižovatce když stojím.

    Když vyrážím v zimě ráno nebo jedu v noci, tak to podpořím předním světlem z výkonou LEDkou, ale snažím se svítit víc před sebe než do dálky.
    Je pravda, že první půl rok, co jsem jezdil, jsem blikal mnohem víc. Měl jsem k tomu ještě blikačku vpředu a vzadu, ale postupně jsem si zvykl na provoz a začal být i trochu ohleduplnější k ostatním a neřešil jenom vlastní přežití…
    Co se týká vesty tak tam jsem si hned na začátku řekl, že jsem cyklista a né popelář a do vesty mě nedostanou :-) I když mimo město nebo na magistrále bych asi změnil názor i na tohle.
    Nicméně pořád je lepší pořádně osvětlený cyklista než vůbec.
    Každý se holt při tom osvětlování řídí svým pocitem sebezáchovy a tak možná omluvte i ty, kteří to trochu přehánějí = např. já první půl rok. Osobně jsem si vždycky říkal, že život mám jen jeden a je lepší svítit jako magor, než někde číst článek „auto srazilo neosvětleného cyklistu“…
    Je pravda, že nadpis článku „auto srazilo osvětleného cyklistu“ jsem nikde neviděl :-) konec konců život máme jen jeden.

  21. Dokud budu přes den potkávat více cyklistů jedoucích po chodníku a po přechodech pro chodce než po vozovce, tak si vestu nesundám. Řidiči pak „berou cyklisty za určitý druh chodců a jsou překvapeni, když mě najednou vidí vedle sebe“.
    A s povinnou vestou bych to hned tak neviděl. Zatím kontrolní orgány nejsou schopny zajistit ani, aby mládežníci jezdili v přilbě, a to už to ustanovení platí pěkně dlouho.
    PS: oranžovou mám v práci a popeláři mě neberou. Já si ve vestě hraji na policisty ;-)

  22. Jezdím do práce bohužel docela brzo ráno, takže mám jakési zkušenosti se svícením. Potvrzuji názory, že bez kvalitní čelovky to v podstatě nejde. Což jsem si letos potvrdil: Leckde na trasách jsou zbytky litinových sloupků, které měly za úkol zabránit vjezdu autům, a nějaký jouda je urazil těsně nad zemí (např. Letenské sady – několik kousků). Těch deset čísel litiny trčících z asfaltu ve tmě naprosto není vidět – jednomu jsem se včera taktak vyhnul, a ruče jsem zase namontoval čelovku…

  23. Reflexní samolepky snadno a rychle: vezmi levnou reflexní vestu, odpárej z ní reflexní pruhy, podlep je oboustrannou izolepou a rozstříhej na požadované tvary. Ze zbytků vesty se dají vyrobit třeba praporky na přívěs ;-).

    Ohledně světel dávám přednost zlaté střední cestě: abych dobře viděl a byl viděn, ale zase abych neoslňoval (a nemám rád, když mi to dělají ostatní). Takže diodovými „dálkovkami“ svítím na zem kus před sebe a „potkávačky“ mají hodně široký rozptyl (navíc mi krásně osvětlují dopravní značky).

    Ohledně vestiček: radši jsem si ze všech stran olepil kolo odrazkami, než abych se musel před jízdou převlékat do speciálního „cyklistického“ vybavení :-). A naprostý souhlas s VF (20).

  24. Reflexních blbůstek existuje hrozně moc, ale mě by spíš zajímalo jak to vyřešit nějak jednoduše. Nemuset myslel na to co si musím všechno obléknout nebo nasadit. Osobně jsem si koupil reflexní pásky v tescu, ale nakonec jsem je přidělal na podsedlovku a batoh páč se mi to nechtělo pořád nasazovat.

    Vesty jsou hrozně, ale je fakt že ty co je vozí jsou vidět :), ale zase je to o tom si něco nasazovat – něco navíc :-)

  25. Já vítám samolepicí odrazky, prodávají se bílé, červené, žluté (zkusil jsem i černé, fungují také, i když hůře). Nikde to nepřekáží, netrčí, nedá se to ulomit, zapomenout, vybít.
    Naopak vesty jsou dost sporné, správně seřízená světla aut nahoru moc nesvítí. Z dálky je vidět spíš ta vesta, ale pokud je auto blíž, tak nejvíc je vidět pedály, či proužek na noze, protože jsou osvětlené a ještě se pohybují.

  26. Oslňování od cyklistů mi moc nevadí. Co je to proti autům?
    Osobně mám LED blikačku vzadu, 0,5W LED světlo vpředu a letos na zimu si asi pořídím ještě jedno. K tomu odrazky vpředu, vzadu a ve výpletu. Na výpletu navíc takové navlékací bílé reflexní trubičky za 10 korun kus. Ale za sezónu se zašpiní a už nejdou vyčistit a moc nefungují. Na nášlapky odrazky nedostanu, tak místo nich na levé noze reflexní kovový smotávací pásek. V batohu vozím v síťované kapse složenou reflexní vestu. Nemusím ji vyndavat a účel plní. Navíc ji mám jako nouzovku do deště nebo sněhu.
    Ale existuje ledacos: http://www.evanscycles.com/categories/helmets-protection/safety-high-vis/f?page=1

  27. [28] – z pohledu kamery, ale to neni pohled lidského oka. Takže instruktivně takový video může pomáhat, ale ne jako „důkaz“.
    a) kamera je statická – širokoúhlý záběr bez schopnosti „zoomovat“ pohledem a soustředit se na podezřelý objekt
    b) malé svítící plochy (blikačky bez rozptylu) ve snímku zanikají, protože mají rozměr pod velikost pixelu a jas je limitován na senzoru „na doraz“ kdežto oko je na intenzivní bod velmi citlivé
    c) větší odrazné plochy s nižšim jasem (reflexní pásky, vesta) zanikají rovněž, protože malá dynamika a ořezání v černé, ale okem jsou obvykle taky dobře viditelné.

  28. Já tedy jezdím s Reeloo citylighty, takže svítím (dal jsem přednost svítivé verzi, protože mi blikání dost vadí, ale mám to bez kondenzátorů) celoročně a nemusím se o nic starat. Je to pravda ale světlo abych byl vidět, ne abych byl viděn, takže když jedu v noci mezi Braníkem a Modřanama v zcela temném úseku, musím si pomáhat čelovkou nebo dalším světlem na řidítkách. Jinak mám pásky na nohy a když jsem lenivý si je nandavat (přes den), tak je mám aspoň hozené na kole místo odrazek – a jelikož jezdím prakticky nonstop s batohem, tak mám na batohu namotanou reflexní vestu.

    Jinak oslnění od protijedoucích cyklistů je dost otrava, zvlášť když takové střelce svítící něčím výkonným do očí potkáte třeba ve výše zmíněném zcela temném úseku (ještě ideálně když vedle něj jede druhý neosvětlený o kterém vůbec nevíte). To můžu rovnou zastavit a pár minut po jejich průjezdu rozkoukávat mžitky před očima.

  29. Heh… formulace „ne abych byl viděn“ má být samozřejmě „ne abych viděl“

  30. Vracím se domů často kolem půlnoci. Často jsem v podobné časy jezdil i autem. To video trochu zkresluje, ale není nad žlutou vestu. Není samospásná, ale marná sláva, je to plocha. Jedu domů velmi táhlou pravotočivou zatáčkou do kopce, do krajů zasahuje roští. Když k tomu přičtu, že tou dobou v Praze cyklistu na silnici nikdo nečeká, mohu vestu opravdu doporučit. Hodně jsou vidět i šlapky a pásky, ale ta plocha je k nezaplacení. Navíc žluté vesty má i policie, takže každý hned podvědomě zpozorní.

    Jinak platí čím víc, tím líp. Zvláště na temných místech! Málem jsem měl na kontě jednoho ožralu a taky ženskou s dětským kočárkem. Dnešní auta mají výkonná světla a ten zatracený tankodrom! Jak hrclají z díry do díry, strašlivě oslňují. Kam se na to hrabe cyklista s odrazkami a LED s výkonem 0,5 až 1W? Nemá šanci. A to nemluvím o šikmých čelních sklech aut. Jezdil jsem roky s kapelou po zábavách. I zkoušky bývaly do pozdních hodin. Polovina mých cest byla za tmy, vím o čem píšu.

    Proto na kole kašlu na estetiku, svítím, mám odrazky, na obou nohách proužky a v noci vždycky žlutou vestu.

Další z rubriky

Mimo provoz: z Libně, Vysočan i Černého Mostu 1

08. 06. - Návody
V Praze existuje mnoho stezek, kterými se dá dostat do centra města v pohodě, klidným tempem a mimo hlavní dopravní tahy. Prostě bez stresu a..více

Mimo provoz: z Jižního Města po trase A22 5

25. 05. - Návody
Pražské cyklostezky, to není jen cesta podél Vltavy, bydlíte-li na Jižním Městě, potom se do centra Prahy dostanete po výjimečně pohodlné cyklostezce i vy. Trasa..více

Mimo provoz: z Holešovic a Letné do centra 5

11. 05. - Návody
Již mnoho let nabízíme pomoc s vyhledáním individuální trasy pro průjezd městem. Čas od času se v e-mailové schránce redakce nějaká přání objeví. V podstatě se opakují..více

Parkujeme na ulici :)

02. 05. - Návody
Jako každý rok, i letos se vám pokusíme zprostředkovat pár rad k zamykání bicyklů. Náš tradiční stále platný návod naleznete zde. V tomto článku se..více

Bezpečné průjezdy třemi problémovými křižovatkami 21

13. 04. - Návody
Poté, co jsem se po zprovoznění Hybernské věnoval průjezdu všeobecně neoblíbenou křižovatkou U Bulhara, rád bych se podíval na zoubek i několika dalším. Jak bezpečně..více

S kolem Pražskou integrovanou dopravou 8

25. 03. - Návody
Ode dneška (tedy od pátku 25. března) začínají fungovat již dříve anoncovaná rozšíření služby přepravy kol veřejnou dopravou. Pojďme si tyto novinky v tomto článku..více

Anketa

Jezdíte v Praze na kole po chodníku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru