Karlínské dopravní zklidnění: jak vypadá?

Plošné dopravní zklidnění Karlína je skoro dokončené. Přinášíme vám fotografie z upravených ulic a několik prvních ohlasů.

Úpravy dopravního značení mají dvojí účel: Prvním je zdůraznění přednosti zprava na křižovatkách. V Karlíně tak před některými křižovatkami nově najdeme tzv. „optické brzdy,“ série příčných čar v přibližujícím se intervalu. Některé křižovatky také doplnily zpomalovací talíře, provedené v kruhu uprostřed křižovatky.

Opatření jsou to tedy zatím spíše psychologická a symbolická. Motorová doprava je zklidněna, nikoliv omezena. Ježto existují lidé, pro které je rozdíl mezi těmito dvěma termíny příliš jemný, musím k tomu dodat názorné vysvětlení. Omezení automobilové dopravy ve formě, kterou ukazuje následující obrázek, v Karlíně rozhodně nenajdete:

Ještě jednou pro paranoiky: TOHLE v Karlíně opravdu nenajdete.


Cykloobousměrky jsou zdůrazněny piktokoridory, přinejmenším na vjezdech poblíž křižovatek. Někdy to skoro dělá dojem, jako by cyklista měl jet prostředkem. Kdo ale víte, že piktokoridor funguje pouze opticky, chápete, že v případě míjení s nákladním vozidlem se cyklista prostě „schová“ víc ke kraji, zpomalí, aby nedostal dveřmi, ale i tak legálně projede, což je to hlavní.

Důslednost dopravního značení může na první pohled dělat dojem, že se to s těmi značkami trochu přehání. Chápejme ale, že jde o pilotní projekt. Až bude za deset let třicíka ve vedlejších ulicích normální jako v Německu a kolo v protisměru v těchto zónách legální jako ve Francii, vystačí se to celé s pár cedulemi na vjezdu a uvnitř zóny samotné nebude potřeba ani o plech víc než dnes.

Zdůraznění protisměrného pohybu ve vozovce.

Jak se chovat?

Za prvé: I když jedete v protisměru, dáváte přednost zprava! Všemu. Další záleží na tom, jaké máte zkušenosti s jízdou v protisměru. Pokud vás značky vyjadřující jednosměrnost zajímají jen na hlavních ulicích a Šeříková je vaším denním chlebem, pak pro vás nebude problém chovat se v Karlíně prostě pořád tak jako kdekoliv jinde. Tedy stejně si dávat pozor, kde co vyjede, na přednost zprava zatím nespoléhat a sledovat, zda ten, kdo vám tu přednost má dát, zpomaluje, nebo ne.

Jestli jste doposud leštili kliky zaparkovaných aut, nebojte se vysunout víc doprostředka: piktokoriodry vám naznačí, kam. Při míjení protijedoucího auta se prostě zase přisunete ke kraji. A jestliže vás doposud jízda po silnici nelákala a vaším královstvím byly široké karlínské chodníky, dejte vozovkám šanci. Právě častější přítomnost cyklistů a chodců v komunikaci je tím nejspolehlivějším prostředkem pro to, aby zde zavedená třicítka byla řidiči maximálně dodržována.

Také nezapomínejte, že na Sokolovské, i když byla zobousměrněna, zůstala kvůli tramvajím padesátka a některé úseky navazující na hlavní silnice byly ponechány jednosměrné.

Boční ulice ve zvlněné části Berlína s prioritou provozu cyklistů.

Optické brzdy radí dobře: "Radši preventivně zpomalit."

Sokolovskou můžete legálně, ideálně mezi kolejemi.

Ohlasy a hlasy

Z několika ohlasů, které se mi zatím donesly, převažují ty kladné. V pátek jsem si podrobněji povídal s jednou z organizítorek karlínské zóny festivalu Zažít město jinak. Podle jejího pozorování se na Pernerově ulici změnilo chování asi poloviny řidičů, kteří tu třicítku dodržují. Ti, kdo by rádi rychleji, jsou jimi celkem efektivně bržděni. V souladu s pozorováním z jiných zemí údajně vymizeli piloti, co si Pernerovu pletli s cílovou rovinkou v Le Mans a valili to tam devadesát. Nebylo by ale od věci, kdyby se tam na ulici objevovali teď častěji policisté, čistě jako viditelný příznak toho, že policie oblast monitoruje. Na zklidnění si stěžuje její syn, zdá se mu to otravné.

Pro případ, že by se pomalejší jízda přestala dodržovat, má projektant ještě v záloze pár dodatečných opatření, které nejproblémovější lokality „přidusí,“ ovšem už za jistých stavebních nákladů.

A mají je tady. Jak budou reagovat?

Nejvýš jedna minuta

Malý výpočet ovšem prokáže, že reálné zdržení na jakékoliv cestě autem skrz Karlín je nejvýš minuta. Nejdelší tranzitní průjezd Karlínem (Pernerovou ulicí k Rohanskému nábřeží) měří 1,3 kilometru. Při nepřerušovaném průjezdu rychlostí 50 km/h řidič tuto trasu zvládne za 1 minutu 34 sekund (při tom by měl správně ještě několikrát dávat přednost zprava, výsledná doba jízdy bude tím pádem poněkud větší). Při rychlosti 30 km/h je to 2 minuty 36 sekund a jízda přes křižovatky s předností zprava je plynulejší. Rozdíl v praxi tedy bude zhruba jedna minuta — doba jednoho cyklu světelné křižovatky.

Nejdelší cesta přes celou čtvrť (od sídla pražského rádia Regina do ulice Prvního pluku) je 1,5 kilometru, zde je rozdíl jedna minuta a 12 sekund. Vzhledem k tomu, že již dříve byla v okolí Lyčkova náměstí obytná zóna, rozdíl v dojezdovém čase po přeměně celého Karlína v zónu 30 km/h nebude ve skutečnosti nikdy větší než… opět jedna minuta. Jediný, jehož časová ztráta mohla být o několik sekund vyšší, byli právě ti závodníci z Pernerovy ulice. A o to vlastně šlo.

Další čtvrti následují?

Karlínské plošné dopravní zklidnění je změna, kterou by se Praha mohla právem chlubit v rámci programu dnes začínajícího Evropského týdne mobility. Zásluhu na řešení má ale především Praha 8, a tak by to nejspíš nebylo tak docela fér. Inspirace pro další městské části je na místě. Můžeme se proto ptát: Kdo bude další? Jsou čtvrti v širším centru, které mají něco podobného „v šuplíku“ a nyní to konečně vytáhnou?

Kde jinde se objeví nové dodatkové tabulky?

Fotoalbum z Karlína najdete zde.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. Nechápu, proč je vůbec v textu uváděn odstaveček „Nejvýš jedna minuta“, když (jak je v něm správně uvedeno) to jsou nereálné časy, hlavní zdržení nebude dělat maximální povolená rychlost, ale hojné přednosti zprava. A už vůbec mi není jasný ten plynulejší přejezd při třicítce přes křižovatky s předností zprava – ať už člověk jede 30 či 50, stejně musí před křižovatkou zpomalit na určitou rychlost (0-10 km/h), podle rozhledových poměrů.

    Chválím umožnění průjezdu bryček protisměrkama (díky zákazové značce B11), možná se Karlín stane i kočárovým rájem.

  2. Luděk: Nereálné časy jsou ty 1:36 a spol při nezpomalování z padesátky a třicítky. Ježto je ale zdržení při zpomalování a zrychlování z vyšší rychlosti o malinko delší, bude ten závěr „max. jedna minuta rozdíl“ už přesný.

    Pokud někdo přijde s kvalitnějším výpočtem (zejména odhadnout, kolik vteřin je za zpomalení do kroku z padesátky a třicítky), tak sem s ním.

  3. podle fotek nádhera!! :-D

    a snad si taky chodci zvyknou rychle a bezbolestně — že se v jednosměrkách rozhlíží jen na jednu stranu je přeci skoro norma..

    (jinak s těmi výpočty: nepočítáte s variantou – čím rychleji se ke křižovatce a do křižovatky blížím, tím mám větší šanci, že to ještě stihnu (!) projet… ;-)

  4. josuk: Také jsem nepočítal s variantou „čím rychleji a hlučněji se do křižovatky blížím, tím spíš mi všechno půjde z cesty.“ ;-)

  5. Vratislav: ale proč vůbec ty časy pro Karlín počítat? Jestli můžu mluvit za sebe, tak při jízdě autem určitě nepočítám ušetřené sekundy (protože je to vzhledem k pražským semaforům zbytečné), důležitá je pro mě plynulá a pohodová jízda, nejlépe optimální rychlostí vzhledem k daným podmínkám na silnici. A v Karlíně i před zavedením zóny 30 byla optimální rychlost na většině míst 20-40 km/h.

    Ano, je fajn řidiči ukázat, jak málo času ztratí tím, když se na daném úseku zmenší maximálka, ale toto srovnání je vhodné jen v ulicích, kde je maximálka o dost menší než ona optimální rychlost – například padesátka na rovných a přehledných čtyřproudovkách jako jsou Strakonická či 5. května nebo třicítka na Senohrabské.

    Poznámka k optimální rychlosti: doufám, že i pravověrní cyklisté rozpoznají, o čem mluvím, prostě rychlost optimální pro (rozhledové) podmínky na dané komunikaci, pokud jste nuceni jet dost pomaleji, je tato jízda nepříjemná až únavná. Příklad, dvacítka na prázdné náplavce brzo ráno. Přitom vyšší rychlostí naženete jen minutu, takže v ušetřeném čase to není, jde jen o ten pocit z nepřiměřeně pomalé jízdy, že?

  6. Jenom pro úplnost: V Karlíně byla před zavedením cykloobousměrek a třicítky celoplošná zóna 40km/h, kopírující tu dnešní. Takže ty časy průjezdu jsou trochu jiné….

  7. No dobrý, tak to vypadá, že ani nepřibylo moc značek, čehož jsem se trochu děsil…. jen ty žlutý puklice ve dvouřadech nemám rád ani jako cyklista ani jako cyklista na silnici s auty… obecně všechno co nutí řidiče kličkovat, což zrovna tyhle svinský kloboučky dělají ,je špatně.

    Nemám rád cokoliv co odvádí auta z přímého směru.
    Navíc na nich většinou vlní i cyklisté. To je už lepší ten gumový práh na tom mám jistotu, že v zatáčce za mokra, za sněhu nehodím smyk… tyhle plastový hlukozdroje bych doporučil odstranit….

  8. Vypadá to dobře, ale ty značky B11 „Zákaz vjezdu všech motorových vozidel“ při vjezdu do protisměru se mě teda nelíbí. Už jen když vzpomenu jak tu cca před 1/4 rokem někdo psal, že za tuto značku nějaký policista/strážník pokutoval neoprávněně v tunelu mezi Karlínem a Žižkovem. Jinak tady mě cyklopiktogram nějak nevadí, ukazuje ať zde řidič motorového vozidla počítá s cyklistou, stejně mě nevadí v křižovatkách po vzoru západních zemí, ale cyklopiktogram, který na hlavních ulicích nahrazuje cyklopruh se mě teda nelíbí. Přeji klidné průjezdy Karlínem a snad si na toto opatření všichni zvyknou a budou dodržovat předpisy všichni účastníci provozu.

  9. [7] Vratislav: jasně, že se nic neděje. Doufám, že si to cyklisti budou pamatovat, až podobné výpočty použije Cyklo*mat (zastupující pražské chodce) při obhajobě Zóny 10 na pražské náplavce ;)

  10. Luděk: Takovéhle minely by sis mohl odpustit. Na PNK apleluju na to, aby cyklisté na náplavce jezdili ohleduplně a všichni vědí, že je na čase přesunout rychlé cyklisty nahoru. To ale nepůjde bez souvislých cykloopatření na nábřeží.

  11. ad. 7 Nic se nedeje? Tak proc je kolem Tempo 30 v Karline na cyklowebech takovy humbuk. Jak je to skvele, super, vyborne…. AM pustil do sveta promo video (na kterem je liduprazdna ctvrt)….. Vazne se nic nedeje??

    Dovolim si tipnout: jde o pilotni projekt, v casti Prahy, kde byla sance jej prosadit a kde je jakztak obhajitelny. Na zaklade kladnych zkusenosti z Karlina a Berlina jej ted bude tlupa aktivistu prosazovat vsude, protoze se to osvedcilo …. Hm?

  12. František: Líbí se mi, jak do tlupy aktivistů řadíš třeba šéfa odboru dopravního managementu z Vídně nebo hlavního dopraváka v Kodani, kteří tu na semináři pořádaném Auto*Matem předášeli zdejším starostům a úředníkům z městských částí. To se ti povedlo :-)

    A ano, pro řidiče se nezměnilo prakticky nic, zato pro pěší a cyklisty mnoho, tak není důvod to nepochválit. Také navrhuji, aby si všichni, kdo sem píšou, jaká je to blbost, přečetli nejdřív něco o konceptech jako je Vize nula (Švédsko) nebo udržitelná bezpečnost (Nizozemsko).

    A samozřejmě, zóny 30 se už dávno osvědčily na malinko více místech než jen v Berlíně. Jsou součástí evropské dopravní koncepce do roku 2020, ze které čeprá i BESIP, takže zakrátko bude jejich zavádění součástí i domácí dopravní politiky. Doba, kdy se po městě v místních uličkách jezdilo pro chodce a cyklisty nebezpečnou rychlostí, prostě pomalu končí, a jak to kdo stráví, je čistě jeho věc.

  13. Zony 30 Brožurka typický obrázek :
    Smějící se děti hrají na ulici, děti mavající řidičům, a někdy se dokonce připojí šťastná máma a šťastný táta :)

    Nadruhou stranu v Kodani je pořád převážující 50ka a cyklisté tam jezdí masově :)

  14. Újezďáku, já vím, že jsou lidé, kteří nevidí přidanou hodnotu v tom, když lidi na ulici dějají i něco jiného, než se přes místo, kde nechtějí být urychleně přesouvají na místo, kde chtějí být. Že ulice fungující nejen k dopravě jsou individualistům k smíchu, protože oni silní přece na nějaký veřejný prostor dlabou. Ovšem že právě to, když nějaká oblast ve veřejném prostoru nefunguje, si pak vynucuje extra veřejné náklady, aby se to nerozpadlo ještě víc, než to je, to už se moc nezdůrazňuje.

    V Kodani mají cyklisti vlastní infrastrukturu a hned trojího charakteru (pouliční cyklostezky, zelené rekrestezky a cyklodálnice), a je udělaná tak, že ji dokáže použít i blbec, který o chování na silnici neví víc než pěšák. Kdyby v Praze pustili politici a policajti cykloprojektanty na hlavní ulice tak, jako v Kodani (nebo třeba Seville), tak se nemusíme o vedlejší ulice už nijak zvlášť starat, protože po hlavních ulicích je to navíc i výhodnější (vedou podél více cílů, v Praze mají mírnější stoupání, atd.).

    Mimochodem, v pondělí ráno jsem měl to potěšení projet se po Českobrodské přes Újezd až na hranice Prahy a teda jako pěkný, na denní dojíždění psycho hadr ať je člověk v autě, autobuse nebo na kole. Nechápu, že tam ještě celá obec nejezdí do Klánovic na vlak a nevydupali jste si v ranní špičce už aspoň desetiminutový interval.

  15. Po několika dnech ježdění po upraveném Karlíně jsem maximálně spokojen. Začínám objevovat nové bezpečnější trasy do centra a z centra, které jsem do této doby nemohl využívat. Jako rezident jsem nadšen.
    Dokonce mám pocit, že opravdu velká část řidičů dodržuje pravidla. Uvidíme ale v zimě, to se to vždycky zvrhne.
    Jen ten výjezd z karlínského tunelu na tu středověkou dlažbu je vážně hardcore. Ne všichni mají odpružená horská kola a tam mě to na skládačce vážně každý den docela bolí :(

  16. Z druhe strany ulice, kde z vjezdove strany je B11 je jaka znacka? Dik, mam to docela daleko a nepodarilo se mi to na fotkach najit/odhadnout.

  17. vV: Odhaduji, že jednosměrka s tabulkou „provoz cyklistů v obou směrech“. B11 na výjezdu z jednosměrky šetří jeden plech.

  18. [11] Luděk: Zklidnění náplavky na desítku odpovídá zklidnění magistrály na třicítku, nikoliv zklidnění rezidenční čtvrti na třicítku. Pokud tvůj argument je, že páteřní cyklotrasa nemá v současné podobě co dělat na náplavce, tak máš naprostou pravdu (kde to mohu podepsat?), ale vyjadřuješ ji nesmyslně provokativním způsobem. Pokud se snažíš sdělit něco jiného a nejen tupě provokovat, tak promiň, asi si sedím na vedení, ale nepochopil jsem, co říkáš.

  19. Za ty retardéry bych někomu nejradši nafackoval. Mám je v Pernerově ulici přimo pod oknem bytu a auta a hlavně dodávky tu zastavují a zase se rozjíždějí. Hluk z přejíždění těch boulí a smrad je tu jaký nebyl…. Pěkně děkuju.

  20. Dnes jsem se byl v Karlíně podívat pěšky na festivalu Zažít město jinak. Prošel jsem ho celý napříč od Invalidovny až na Florenc. Od povodní jsem tam takhle nešel. Ta čtvrť se náramě změnila od zaplivané špinavé čtvrti po velmi pěkné a nyní i klidné bydlení. Je to nádhera moci jít po ulicích a nemuset se neustále ohlížet a rozhlížet, odkud vyjede nějaké rychlé auto. Té čtvrti to zklidnění náramně prospělo. Dá se tam existovat úplně jinak a lépe. Jděte se tam PĚŠKY projít a také uvidíte.

  21. Jezdím přes Karlín každý den a nová pravidla jsou fajn, akorát třeba v ul. Peckova je téměř vždy cyklopruh v protisměru obsazen parkujícími auty, takže se tam projet nedá :-(. Značení také mate některé řidiče, kteří si myslí, že kam jede kolo, můžou také, a projíždějí pak v protisměru. Asi by to chtělo pro začátek více osvěty a kontrol přímo v ulicích.

  22. Jel jsem všera Sokolovskou na Balabenku. Pohoda, piánko.
    Ale od Kaizlových sadů až po ulici Za Invalidovnou stále zůstala zpomalovací vložka v podobě několikerých vysokých obrubníků. Takže jsem to víceméně přeskákal (mám horáka a nosič byl naštěstí prázdný). Ostatní nebo s nákladem zase poruší předpisy….
    Nebo objížďka, která naprosto eliminuje výhodu kola.
    Z mého pohledu Klidný Karlín skvělý ale opět nedotažená návaznost. A přitom stačila 3x dodatková tabulka a 6x nájezdy…
    Komu ale napsat, když tato komunikace je pravděpodobně ve správě Magistrátu?

  23. Jiří: Pokud vím, Sokolovská nebyla součástí projektu (který, upřímně, nebyl dělaný hlaně kvůli cyklistům, cyklodoprava z toho „jen“ příjmeně těží). Nejsem si jistý s tím magistrátem, spíš mám dojem, že Sokolovskou „předali“ Praze 8. Nebojte se napsat na obě strany, on se někdo ozve :-) MYslím, že podnětů v tomto směru už osmička pár dostala.

    Na Prahu 8 lze psát (s elektronickým podpisem) na adresu e-podatelna@praha8.cz .

Další z rubriky

Kde si dávat v Praze bacha? 9

Screen Shot 2016-07-24 at 19.03.00Od začátku července je v provozu mapa nehod s účastí cyklistů v Brně, Praze a Ostravě. Autor..více

Jak dopadla Praha v anketě Cyklobarometru 2016? 2

cyklobarometr01Celokvětnová akce „Do práce na kole“ se stává čím dál známější a oblíbenější nejen mezi nadšenci..více

Praha 6 koná 8

jm_delostrelecka_smallMožná jste zaznamenali, že vznikly cykloobousměrky v ulicích Dejvická a Národní Obrany. Není to ale..více

CycleHack 2016 1

DSCF302024. až 26. června proběhl ve 38 městech po celém světě další ročník komunitní události..více

Jak by mohl vypadat pražský bikesharing? 4

bikesharing_stanice_praha_02Koncem března byl započat tendr, který by měl vést k výběru dodavatele a provozovatele pražského bikesharingu...více

Autobusem 147 do Suchdola 7

13. 06. - Jan Blažek - Zprávy
2016-05_147_preprava-kolDopravní podnik hlavního města Prahy hlásí další pozitivní změny pro lidi pohybující se na bicyklech...více

Anketa

Co považujete pro cyklisty na veřejných komunikaích za nejvíce ohrožující?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru