Přehled novinek v pražské infrastruktuře 1-9/2012

V rámci Evropského týdne mobility jsme pro vás připravili souhrn novinek v cyklistické infrastruktuře za rok 2012. Jakkoliv měl letošní rok velmi chabý rozpočet, něco přece jen vzniklo.

Přehledná mapa cykloopatření v Praze v roce 2012. Kliknutím zvětšíte.

Centrum

  • Rekonstrukce světelné křižovatky Kapitána Jaroše – Dukelských Hrdinů s přejezdy pro cyklisty (fotografie)
  • Piktokoridor nově vyznačuje bezpečnější průjezd „myší dírou“ u Karlových lázní, včetně informačních tabulí (článek s fotkami zde).
  • Nový světelný přejezd pro cyklisty na A23 u Vnislavovy, následný cyklopruh směrem do centra skoro ke křižovatce s Libušinou (mapa)
  • Plošné zobousměrnění ulic v Karlíně pro cyklisty (odkaz)
  • Další etapa cyklopruhů ve Zborovské ulici (A1)
  • Piktokoridor v Rumunské (P2, Bělehradská-Belgická)
  • Piktokoridor v ulici V Botanice od Jiráskova mostu po Štefánikovu a v Strakonické od ul. U Královské louky po začátek cyklopruhu (budoucí A1)
  • Legalizované odbočení vlevo z ulice U Plovárny (A1) na Mánesův most.
  • Jelení (A15): přesmyk cyklostezky od Chotkových sadů a zcyklostezkovaný chodník
  • Piktokoridor v Chotkově (A15)

Nejvýznamnější letošní úprava na Kapitána Jaroše.

Velké stavby a rozsáhlé úpravy

  • Cyklostezka A41 Kačerov – Sliačská – Spořilov – Na Chodovci (odloženo z 2011, článek)
  • Cyklostezka A1 od Barrandovského mostu po Malou Chuchli ( mapa )
  • Bypass křižovatky Kamýcká – Roztocká na A1 (odloženo z 2011, článek)
  • Cyklostezka A265 podél Mladoboleslavské ( mapa )
  • Cyklostezka podél ulice Polaneckého mezi Mladoboleslavskou a Toužimskou (součást stavby ulice mapa)
  • Celkové proznačení A21 z Libuše až na Jižní Město, cykloobousměrky, legalizace, proznačení
  • Těsně za hranicí Prahy na A2 probíhá nyní náhrada prakticky nepoužitelné potahové cesty do Klecan novým asfaltem.

Stezka v Sedlci.

Menší úpravy, integrace, cykloobousměrky

  • Cykloobousměrka ulicemi Ke Koulce a Pod Kesnerkou (Radlice)
  • Piktokoridor v Podbabské směrem do centra ( mapa )
  • Piktokoridory v Plzeňskě ulici (Makovského – Kukulova)
  • Cyklopruhy a piktokoridory na Rohanském nábřeží (nově vyznačený úsek)
  • Piktokoridory v Davídkově ulici
  • Cykloobousměrky v obytných zónách ve Kbelích
  • Cykloobousměrka v úseku Bobkovy ulice na Černém Mostě ( mapa )
  • A22 Stoupací cyklopruh v ulici U Modré Školy na Jižním Městě
  • Zrušení značky „cyklisto veď kolo“ na lávce přes D1 na Chodově
  • Schodiště pod Opatovskou ulicí na ÚJ-BR nahrazeno rampou ( mapa )
  • Přejezd přes ulici Drnovskou na Praze 6 (A16, mapa )
  • Na Letenském náměstí je nově legální projíždět po tramvajové trati směrem do ulice Milady Horákové
  • Rabakovská ulice: BUS+cyklo+TAXI
Nové značení na Chodově.

Možnost průjezdu Letenským náměstím.

Zrcadla

  • Braník podchod + Pobřežní cesta
  • Modřanská Agip – Podolská vodárna
  • podjezd Štefánikova mostu
  • Lannova
  • Chlumecká – výjezd z podchodu

Návrhy DPNK v jednání

Jarní kampaň Do práce na kole obsahovala také soutěž o nejlepší cykloopatření pro Prahu. Náměstek pro dopravu Josef Nosek veřejně přislíbil realizaci dvou vítězných návrhů.

Prvním návrhem je zlegalizovat průjezd cyklistů Folimankou a navazujícími ulicemi Lublaňskou a Koubkovou, druhým návrhem je vytvořit cykloobousměrky v ulicích Holubova a Na Neklance, vedoucích souběžně s velmi nepříjemnou ulicí Radlickou.

Zatím není vidět, že by se s vítěznými návrhy něco dělo. V rámci červnového jednání Auto*Matu na Praze 2 byl projednán i návrh na Folimanku a Lublaňskou, výsledek byl ten, že Folimanku musí někdo zaplatit a ne Lublaňské nepanuje shoda. Zdá se, že radnici Prahy 2 cyklisté jezdící v protisměru netrápí, patrně to můžeme chápat jako jistou formu „tolerančního patentu,“ ze kterého ale mnoho radosti nemám.

Zatím víme víme o jednom zrealizovaném opatření z dlouhého seznamu navržených a to odbočení vlevo z ulice U Plovárny (A1) na Mánesův most. Všiml si ho přímo na místě Petr Dlouhý. Je stále mnoho míst, kde stačí jen upravit značku. Ale musí se najít někdo, kdo napíše. Někdy (jako v tomto případě) stačí jen jediný mail.

Vyhlídnutý chodník od Lublaňské. 

Nerealizované, zpackané nebo zablokované záměry

Ani letos se nepodařilo zabránit realizacím, které namísto zlepšování podmínek pro cyklisty na daném místě situaci spíš zhoršují. Jmenujme alespoň ty nejznámější:

  • Letenské náměstí, chráněné příčné křížení Milady Horákové (odmítnuto v rámci úspor). Samozřejmě, za pozitivum můžeme považovat odstranění kostek, za to nás čeká nejmíň dvacet let, kdy se do křižovatky nebude moct sáhnout.
  • Poslední etapa rekonstrukce Michelské (ve správě Prahy 4, A23, A223), žádná opatření pro cyklisty
  • Jeremenkova ulice (ve správě Prahy 4), již nakreslené piktokoridory byly dodatečně odstraněny
Pikťáky, které si zahrály na schovávanou.

Přehlédli jsme něco?

Jelikož naše zdroje nejsou kompletní, mohli jsme přehlédnout některé novinky, která si dělaly samy městské části — zejména cykloobousměrky a jiné drobné úpravy. Jestli víte ještě o něčem, co vzniklo v letošním roce a nenajdete to v tomto seznamu ani cyklomapě, tak prosím, pište do komentářů.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. Víte někdo, proč byly ty piktokoridory z Jeremenkovi odstraněny?

  2. Bambul: Byla snaha o piktokoridor (a jinde i o cyklopruh), ale Praha 4 to nechce (i když do toho teoreticky nemá co mluvit, protože silniční správní úřad není samospráva, ale provázanost je silná). Zřejmě to nějakým zázrakem zůstalo v realizační dokumentaci, tak to tam nastříkali, ale pak to viděl někdo z radnice a tak to zase zastříkali. Praha 4 má velmi svérázný názor na to, jak má vypadat infrastruktura pro cyklisty, viz ostatní nedávné realizace na jejím území (Budějovická, Kačerov, Michelská, reko A2 u tram. zastávek, atd. – viz loňský článek: http://prahounakole.cz/2011/08/v-potirani-cyklistu-vede-praha-4/ ).

  3. Protože pikťáky byly v původním projektu na dopravní značení, podle kterého (nějakým nedopatřením) stavba jela v terénu. Ale příslušný silniční správní úřad (Odbor dopravy ÚMČ Praha 4) vydal Stanovení místní upravy provozu na pozemních komunikacích (to definuje dopravní režim) bez prvků infrastruktury pro cyklisty. Důvodů je jistě několik – třeba, že Jeremenkovou cyklisté nejezdí / nemají jezdit, že pro cyklisty není třeba nic dělat, že cyklisty nemáme rádi, že by bylo lepší, aby jezdili po chodnících?
    Zkuste se někdo zeptat úřadu – nejspíš se dočkáte mlčení (nejobvyklejší odpověď na tomuto úřadu nepříjemné otázky)… Nebo nějakého blábolu či svalování viny na zde nevinné (TSK, Magistrát)…

  4. Na A2 za Hiltonem se objevila zrcadla, ale fakt nevím, jestli to bylo letos nebo už dřív.

  5. pekas: Podle seznamu „letošních“ zrcadel, který jsem dostal přímo od zdroje, se zdá, že u Hiltonu byla už vloni.

  6. Taky zrušili V97 (takové to pásmo před autama na křižovatce, jmenuje se tak?) na křižovatce na pankráci ze směru od budějovické. Ale jako ono bylo tka malé, že se tam kolo sotva vešlo.

  7. Nová zrcadla na dvou výjezdech z kasáren jsou na letos dokončené cyklostezce v Mladoboleslavské ve Kbelích.

  8. Mimochodem, nešlo by nějak udělat, aby se vypisovaly všechny komentáře najednou a ne po deseti? Koukal jsem včera na několik delších diskuzí a když se chce člověk podívat na začátek, je ot spousta klikání…

  9. „Těsně za hranicí Prahy na A2 probíhá nyní náhrada prakticky nepoužitelné potahové cesty do Klecan novým asfaltem.“ – Jel jsem tam tento týden a žádných změn si tam nevšiml. Navíc to mělo být už na jaře 2012, neví někdo, proč se to zdrželo? A úsek Řež – Máslovice zůstane předpokládám navždy offroadový…

  10. Za mě bohužel jen nepovedená úprava křižovatky Vinohradská X Jičínská (U Flory), kdy průjezd křižovatkou zůstal beze změn a navíc jsou tam nové harcore neobroušené kostky přes koleje :-(
    A to se tam dělala kompletní rekonstrukce.

  11. 10: Kamarád se před týdnem ptal na úřadu – měli by začít počátkem října a trvat by to mělo dva měsíce.

    Co vím, tak pokračování bylo už naplánované, ale skončilo na ochraně přírody. Jak se to ale vyvíjí dál nevím.
    Bylo by škoda, kdyby nějaké rozsáhlé úpravy zničili Větrušickou rokli, ale věřím, že se to dá i tak udělat. Mohla by tam být například mlatová cesta a při vhodné ale nenásilné úpravě terénu (především rozšíření na původní šířku cesty a dodělání zábradlí) by to mohlo být sjízdné i pro pohodové cyklisty. Nebo by se dala přeložit trasa na druhý břeh, kde by do Libčic stačil zesjízdnit podstatně kratší úsek.

  12. 10: Jinak letos na jaře došlo ve Větrušické rokli k opravě padajících zdí a prořezu křovin (přes léto to ale zase zarostlo, přestože to prořezali docela důkladně).

  13. Ad 10:
    Doufám, že jestli to opravdu uzavřou, dozvím se to včas a ne jako je u cyklostezek běžné až daleko od možné objížďky. Jinak ty Klecánky jsou dnes opravdu děs i na horském kole. Kéž by to zkulturnili.
    Ten terénní úsek (Větrušická rokle) se letos hodně zlepšil, byť souhlasím, že už to není, co to bylo na jaře. Doufám, že to tam nezdevastují nějakou megalománií. Zatím tomu asi zabrání peníze. Na skládačce to objíždím vrchem a lituji cizince, které tam potkávám s obloženými koly bágly. Na MTB je to ale nádhera a hlavně moc hezká příroda.

  14. cyklopruhy v opravené části ulice Na Radosti na Zličíně jsou v obou směrech

    ad Větrušická rokle – ano úprava ve formě prořezání cesty a zarovnání děr + šotolina by určitě stačila, je to největší komplikace na trase Praha-Drážďany

  15. Jo, od toho jsem viděl projekt. Snaha se cení, ale je bude zase klasicky mizerně napojené na cokoliv a pro jízdu podél hlavní přidá zbytečné kličkování a čekání. (Kromě toho, stavět další krabici uvnitř plochy obehnané městským okruhem by se snad mělo zakázat. Když už nic, tak tam mohlo být devět klasických bloků městské zástavby – ale územní plán máme takový, jaký máme… :-/ ).

  16. Ad 16
    Takže další úsek s přískokama? Mám na mysli další semafory a hustší dopravu. Jinak jsou to blázni, nejbližší hyparmarket mají v Türkově a zákazníky se to tam moc nehemží.

  17. V ulici Na Větrníku mezi Stamicovou a Myslivečkovou je teď krásný nový asfalt namísto dlažby.
    Údajně by měla být v návaznosti na tuhle rekonstrukci opravena přilehlá „obytná zóna“ – silnice obsluhující VŠ koleje (kde naopak místo asfaltu budou kostky, co původně byly na silnici), kudy se ideálně počítá s vedením cyklistů a následným zcyklováním krátkého kusu chodníku mezi Myslivečkovou a ulicí Za Zahradou (spojka na Ankarskou). Údajně se i uvažovalo o vybudování samostatného pásu pro cyklisty, ale nakonec to logicky vyhrál travnatý pás, který bude zachován.

    Tak nevim, kdy dané chodníkové úpravy vypuknou, zda letos, nebo až za rok. Nicméně asi kostky z opravené silnice nehodlají skladovat věčně.

  18. Jirka: A nemáš informace o tom jestli nemají udělat něco i s pěšinou napojující plánovanou trasu A150 na Talichovu? Myslím že ta spojka je, po odstranění těch kostek, největší překážka této trasy.

  19. Jo to by mě taky zajímalo, ale na to jsem se neptal. Jsem se ptal jenom na tu rekonstrukci, když jsem viděl, že probíhá. Každopádně díky tomu svahu to tam zrovna na nějakou levnou (a tudíž brzkou) úpravu nevypadá. …Ale zase by to mohlo být někde naplánováno, když teď udělali/udělají tu ulici Na Větrníku a před tim přejezd Ankarské.

    Teď je každopádně chvíli nechám žít bez korespondence se mnou. Dopravní odbor Prahy 6 už mě musí pomalu mít na nějaké černé listině věčných tazatelů a připomínkovačů.

  20. Dá se to v pohodě mimo schody po té široké pěšině. Mám teda horáka, na něčem choulostivějším to samozřejmě nebude nic příjemného. Z Ruzyně na Vlastinu využívám i ten chodníček. Ale je fakt, že tamtudy jezdím spíš na rekreační projížďky, kdybych tam jezdil denně, asi bych si to rozmyslel, jsou tam chodci a psi.

  21. No já moc nechápu to nové řešení na Drnovské (sídliště Dědina). Pokud člověk třeba jede z Ruzyně a odbočuje do Vlastiny, a nechce jet dle cedule po cyklotrase, nažene ho to nově do úzkého pruhu v křižovatce, kde se nedá cyklista předjet (dříve pruh rovně + odbočovací pruh, tam se člověk schoval). A pokud jede dle značení cyklotrasy, jede po úzkém zalomeném chodníku, pak sjede z obrubníku do parkoviště a následně teprv vyjíždí do Vlastiny (to jako fakt ne). Navíc A34 je v těchto místech legrační, neb napojení na ní spočívá v nošení kola přes schody.

  22. No ano, víceméně přesně v místech, kde se dle mapy spojuje A16 a A34, jsou schody – cesta podél vojenského objektu je celkově na úrovni asi o 5 m nižší, než je parkoviště a celá Vlastina. Vedle schodů se dát dolů sjet na horském kole či relí s kočárkem, ale je to prudký kopeček s prašným udupaným povrchem notně erodovaným deštěm s kameny a stužkami atd.

  23. Promiň, ale v pohodě bych neřekl. Nahoru vůbec ne (mám zapouzdřených 8 stupňů), dolů bych se bál, i když si nemyslím, že jsem úplný začátečník (navíc v mládí jsem jezdil cyklotrial :o)).

  24. No dobrá, slůvko pohoda mi trochu ulítlo. Ale vyjet se to dá – nepamatuju, že bych to kdy vedl. V téhle oblasti mě navíc trochu štvou ty všudypřítomné stezky pro pěší, přitom je to krásná cesta pro kolo a hojně využívaná.

  25. Ještě poznámka k mapě: V Litovické žádný cyklopruh není, tedy alespoň pohledem z Evropské od zastávky bus, odkud se do té ulice dá dohlédnout docela daleko.

  26. Není tam vůbec nic, jen jednosměrka průjezdná směrem od ulice U Silnice k Evropské. V opačném směru každopádně proti předpisům.

Další z rubriky

Průjezd holešovickou betonárkou: spojení podél vody 14

Dnes v 11 hodin dopoledne se slavnostně otevírá zrekonstruovaný průjezd skrz pozemky společnosti Skanska mezi Trojským..více

Nové cykloboxy na Praze 10 2

U stanice metra Strašnická a u radnice MČ Praha 10 se objevily nové veřejné cykloboxy určené..více

Dva roky Instagramu Prahou na kole :)

V červnu uběhly dva roky od založení instagramového účtu Prahou na kole. Ten v podstatě ihned..více

Nové cyklopruhy na Florenci 2

V rámci obnovy světelné signalizace (SSZ) na křižovatce ulic Sokolovská a Ke Štvanici přibyly u..více

Fotogalerie z Průvodu vypuštěných duší :)

V pondělí 12. června prošel centrem města Průvod vypuštěných duší – happening na podporu cyklistické..více

Strasti cyklopřejezdu na Elsnicově náměstí: dočasné zrušení 2

Není to tak dlouho, kdy jsme vás v listopadu informovali o novém světelném podsvícení nebezpečného..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru