Sharujeme.cz : Nový pražský carsharing

Carsharing, na západě běžná věc, se v Česku rozpohybovává jen pomalu. Jako by vlastnictví auta bylo pro většinu lidí důležitější než jeho používání. Carsharing přitom nejelegantněji řeší zásadní problém těch, kdo auto buďto nevlastní, nebo se ho chtějí zbavit: Mít auto k dispozici jen tehdy, když je opravdu potřeba.

V Praze se v těchto dnech rozjíždí nový carsharingový systém sharujeme.cz. To, že je postaven na principu zprostředkovatele výpůjček od majitelů (a ne na společném vlastnictví vozidel), mu umožňuje rozjezd s minimálními náklady a vytvoření komunity, ve které se už třeba jednou vyplatí náročnější projekt.

V zahraničí a Česku

Na západě provozují carsharing buďto specializované firmy (Greenwheels, Cambio), železniční dopravci (Deutsche Bahn) nebo různá nezisková sdružení. Některé systémy jsou docela rozsáhlé, třeba v Brémách provozuje firma Cambio 160 vozidel rozmístěných na 42 stanicích. Jedno carsharingové auto přitom nahradí 5-6 „obyčejných“.

V Brně funguje už osm let www.autonapul.org, které má deset aut ve vlastnictví družstva. Družstvo roste a má ambice zavést automatizovaný provoz a případně se rozšířit i mimo Brno. V menší míře funguje (také v Brně) sdílení dodávek u o.p.s. Christiania.

Dřívější pokusy o vznik carsharingu v Praze nebyly úspěšné. Podle Václava Řeháka, který se podílel na projektu Carsharing Praha, ztroskotal plán na pořízení nového auta pro carsharing na nejistotě, zda se sdílení rozeběhne dostatečně rychle na to, aby se ekonomicky vyplatilo. Obě brněnská sdružení překonala před lety tuto počáteční fázi pořízením levných aut na hranici použitelnosti.

Od sousedské výpůjčky k decentralizovanému sdílení

Sharujeme.cz se proto inspiroval modelem německého Nachbarschaftsauto, kde soukromí majitelé sdílí svá auta za vlastní určenou cenu. Hlavní rozdíl v pražském pojetí je větší důraz budování důvěry mezi uživateli a tím řádově nižší ceny.

U zrodu Sharujeme stojí Petr Jansa a Jaroslav Farkaš, kteří původní nápad vyladili, a Václav Řehák, který naprogramoval rezervační systém. Základem je dotažená myšlenka „decentralizovaného sdílení.“ Provozovatel webu poskytuje rezervační systém a rámec pro snadné uzavírání dohod o pronajmutí mezi majiteli vozu a zájemci o vypůjčení. Funkčnost modelu je ověřena dnes už několikaletou zkušeností se sdílením dvou aut trojicí zakladatelů podniku. Tato dvě auta také tvoří základ vozového parku. V principu se sdílení dokonce neomezuje pouze na auta, lze sdílet třeba dražší nářadí a podobně.

Výhody na obou stranách

Carsharing je pochopitelnou alternativou ke koupi vlastního auta a půjčovnám. Pro nepravidelné používání auta je to naprosto nejlevnější řešení, cena u starších aut začíná na zhruba pěti korunách za kilometr, což odpovídá zkušenostem z Christiania.cz i reálné ceně při relativně úsporném používání staršího automobilu.

Oproti pořízení vlastního auta má carsharing jednoznačnou výhodu v tom, že uživatele nemotivuje jezdit autem zbytečně; tedy buď proto, aby umořil fixní a běžící náklady, nebo dokonce prostě proto, že má auto zrovna k dispozici. Takový princip „předplatného“ je u auta ve městech vyloženě nežádoucí.

Pro majitele auta znamená možnost zapůjčení vozu, že se mu uživatelé podílejí na fixních nákladech a tím mu šetří peníze. Majitel si navíc může stanovit cenu zcela podle svého uvážení. Dokud bude v rámci carsharingu konkurenceschopný, může získat zpět i větší část fixních nákladů než kolik mu uživatelé carsharingu „odjezdí“.

Rezervační systém a budování důvěry

Fungující carsharing nemůže mít vysoké transakční náklady, jinak by nebyl využíván. Ten, kdo si půjčuje auto, právem očekává snadnou rezervaci, jasnou dohodu s majitelem a jistotu předání. Naopak, majitel auta očekává dodržování pravidel, která pro zapůjčení vozu stanoví, a minimální starosti s předáváním a přebíráním vozu.

Transakční náklady při rezervacích minimalizuje webový rezervační systém, jehož existence umožňuje sdílení vůbec rozjet. Potenciální obtíže při výpůjčkách řeší Sharujeme formalizací dobré praxe, ověřené při předchozím sdílení aut zakladatelů systému. Smluvní vztah vzniká mezi vlastníkem a tím, komu auto půjčuje, přitom nájemní smlouva zde vzniká neformálně, předáním věci s úmyslem, aby ji druhý užíval.

Aby minimalizoval prostor pro nejasnosti, jsou podstatné věci zachyceny písemně:

  • v profilu vozidla (hodnota vozu a podmínky, za kterých vlastník věc poskytuje),
  • jako součást rezervace (místo a způsob předání),
  • nebo jsou stanoveny občanským zákoníkem.

Na ústní dohodu tak zbývají méně podstatné detaily, což maximalizuje vzájemnou důvěru i v případě, kdy se vlastník věci a nájemce předem osobně neznali.

Dobrá praxe zde zahrnuje také nezávaznost rezervací, možnost rezervovat více vozů či zásady pro první schůzku pronajímatele a nájemce, kteří se zatím osobně neznají. Velmi pečlivě jsou řešeny možné problémové situace, jako je zaznamenání přestupku u vypůjčeného auta, dopravní nehoda či poškození auta uživatelem.

Je to pro vás?

Pokud žijete v Praze, toužili jste po možnosti občas využít sdíleného auta a bydlíte poblíž Strašnic, kde parkují oba v současnosti nabízené vozy, nemáte asi důvod váhat. Rezervační systém je jednoduchý a přehledný. Předtím, než si budete moct auto vypůjčit, se pouze budete muset sejít s některým z provozovatelů carsharingu na seznamovací schůzku. Při ní si provozovatelé udělají kopii občanského průkazu, která pak bude druhé straně k dispozici pro případ vzniklého sporu. Osobním kontaktem také vznikají neformální vazby, které by měly zajistit slušné chování účastníků systému.

Máte-li nepravidelně užívané auto a chcete ušetřit na jeho fixních nákladech, určitě zvažte zařazení do kontingentu carsharingových vozů. Rozjezd carsharingu nejvíce podpoří právě dobrá nabídka vozů, pokud možno rozmístěných v různých částech Prahy. Podmínky, za kterých můžete vůz nabízet, si snadno ověříte pomocí kalkulačky nákladů, umstěné taktéž na stránkách sharujeme.cz.

Závěr

Sharujeme.cz je bezpochyby zatím nejlépe promyšlený decentralizovaný carsharing fungující na území Prahy. Pokud se rozroste, umožní spravovat i desítky vozů stovkám uživatelů. V Praze se tak objevuje služba, na kterou řada zájemců o rozumné využívání automobilu zřejmě léta čekala. Úspěch právě rozjetého pražského sdílení aut ovšem záleží i na tom, jakou budou schopni vygenerovat poptávku. A pokud se Sharujeme úspěšně rozjede, povzbudí jeho existence v Praze vznik ambicióznějších, komfortnějších, byť třeba ne tak lowcostových carsharingových systémů.

Odkazy

Stránky sharujeme.cz
O zkušenostech s možnostmi carsharingu na Ekolistu
Náklady na provozování aut v o.p.s. Christiania
Náklady na provozování běžného auta – zkušenost uživatele

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Já jsme několikrát přemýšlel o tom rozjet to jako sociální podnikání, ale
    1) Radši chci dostudovat (ne tak podstatné)
    2) Nesnáším jezdit autem po Praze (byť to párkrát do roka musím udělat), páč mě děsně frustruje, že musím čekat na spoustě míst, kde s kolem projedu plynule, nemluvě o parkování (díky kolu většinu aktivit jako nákupy ale i kulturní aktivity provádím přímo v centru, kde nezaparkuju). Obávám se, že v souvislosti s carsharingem se člověk, co by to zajišťoval, musel kolem aut docela motat. Myslím, že tohle bude problém hodně lidí, kterým by carsharing přišel atraktivní.

  2. Moc nerozumím, co přesně myslíš. Rozjet družstvo/firmu provozující carsharing (po vzoru Autonapůl) samozřejmě vyžaduje elementární znalosti aut (na úrovni běžného technicky orientovaného člověka). A samozřejmě všechny další schopnosti jako jiné podnikání (ekonomický odhad, marketing, apod.).

    Ale pro využívání auta z Sharujeme.cz se nemusíš kolem aut motat vůbec. Založíš si účet, absolvuješ schůzku, založíš rezervaci a předáte si s majitelem auto, doklady a klíčky. Ze strany majitele to vyžaduje běžnou údržbu jeho auta, jakou musí vykonávat každý, žádné další motání se.

  3. No, já jsem mluvil spíš o klasickém (klasičtějším) carsharingu – že nějaká entita vlastní všechna vozidla a zajišťuje jejich servis. Tam se podle mě člověk odpovědný za tu entitu kolem aut musí motat (je jich víc, tak s nima občas jezdit do servisu, měnit gumy, řešit nehody, atp. – při určitém počtu aut už to podle mě vydá na skoro každodenní ježdění autem, které ten odpovědný člověk ze začátku asi bude vykonávat sám, protože nikdo další se nezaplatí). Zároveň je podle mě něco takového jediný model, který se může škálovat a hlavně dosáhnout na nějaké výhody ohledně parkování ve městě (což je podle mě v Praze podmínka toho, aby se to nějak víc rozjelo). Otázkou samozřejmě je, zda by se s magistrátem a městskými částmi bylo možné dohodnout – co jsem slyšel, prý jsou aspoň oficiálně carsharingu nakloněni.

    Ale třeba se mýlím a tohle bude fungovat, ale trochu pochybuju, že to bude dost uživatelsky příjemné a najde se dost spolehlivých lidí, aby se do toho mohly zapojit stovky lidí.

    Tu ideu jsem nerozpracovával od žádných detailů, jenom mi přijde, že je tu v Praze díra na trhu, kterou ale já nechci zalepovat z výše uvedených důvodů.

  4. Idea je to moc pěkná, tak Vám držím palce hlavně kvůli tomu „lidskému faktoru“ (manželka má zkušenosti s pronajímáním bydlení a řekl bych že ani osobní kontakt nevyloučí řadu negativních lidských vlastností… :-(¨ Bohužel.
    a taky: zběžnou analýzou výdajů, docházím k tomu, že u nového auta jsou sice vyšší výdaje na pojištění (u staršího stačí jen povinné minimum), ale u starého auta s opotřebenými díly je právě jejich oprava a výměna podstatnou součástí nákladů. Čili potenciální problémy, kterých se právě u půjčování bojím. (někde to bylo i spočítané, že na „půjčování“ je ekonomicky lepší nové auto, kdy řadu věcí kryje záruka a havarijko, a po pár málo letech se dá stále ještě výhodně prodat). Prostě k cizímu se lidé nechovají jako ke svému… ??
    Ať se daří!

  5. No já tam vidim to podstaný .. ve vzorovym formuláři „vůz není pojištěn .. hodnota vozu je 15000 Kč“. Pracovat s lepšim materiálem znamená spoustu starostí pro případ, že by ho někdo poškodil nebo nedejbože zcizil, a s takhle definovanym už bych se asi zas bál jezdit jak z důvodu spolehlivosti tak i vlastní bezpečnosti. I když jsem si vědom, že jsou to běžný parametry nejmíň třetiny vozovýho parku co na silnici potkávám. Ale pro odvezení krámů na chalupu jednou za sezonu to třeba stačí.

  6. Njn ale ty dohady kdo co rozbil nebo zanedbal…. (O odpojenem tachometru radsi nechci psat)…, to vidim na kauci ve vysi plne ceny a predpodepsanou kupni smlovu… :-/

  7. Josuk: Do článku se nevešla spousta zkušeností nasbíraných tím několikaletým provozem.

    Třeba provoz starého auta, pokud jde o kvalitní kus, je dost levný oproti drahým návštěvám značkových servisů (třeba výfuk na Felicii je pár stovek vč. práce). Cena 5 Kč/km vycházela cca před 2 lety z reálných nákladů, které jsem s autem měl (viz také odkazy na další výpočty). Teď podražil benzín, takže to nekryje plné náklady, ale furt lepší než když auto stojí a rezne zbytečně.

    Staré auto má kromě toho výhodu, že se výrazně snižuje obava z poškození (na obou stranách; jedna moje uživatelka řekla, že půjčit si nové auto by se bála). Zatím jsem měl 2 případy poškození: prasklý tlumič po najetí do výmolu (zaplatil jsem ze svého, šlo o zjevně opotřebený díl) a prasklé čelní okno po kamínku od kamionu (uživatelka zaplatila zalepení). Bez ohledu na (rozhodně důležité) lidské vztahy hrálo při řešení obou situací roli i to, že půjčování je pro obě strany výhodné a nebyl zájem ho narušit nekorektním jednáním. U totálky auta za půl mega by to bylo samozřejmě jiné, ale tam bych asi trval na pojištění.

  8. „s takhle definovanym už bych se asi zas bál jezdit jak z důvodu spolehlivosti tak i vlastní bezpečnosti“

    Máš pravdu, proto sháním náhradu. Kombík v benzínu, nejlépe Ford Focus, za 60-80 tisíc, znáte-li někdo takový, sem s ním :) , trh s ojetými auty je u nás peklo. Ale jak jsem psal výše, někteří uživatelé preferují starou popelnici.

    Taky by šlo příbližit se německému modelu, ale obávám se, že za 750 Kč/den bez paliva (https://www.nachbarschaftsauto.de/car/193/) by to u nás nebylo konkurenceschopné.

  9. Jinak obavu z odpojování tachometru považuju za hodně velkou paranoiu. V Brně fungují 9 let, teď už s 50 členy, a takové věci se tam nedějou.

  10. No vůbec nic proti tomu nemám, ale co to přesně znamená tvrzení na západě obvyklá věc ? :D

    Jsou k dispozici nějaká data ve smyslu na západě tvoří carsharing víc než nějaké to mizivé promile ve srovnání s necarsharing ?
    Kolik lidí je klienty carsharingu na „západě“ ?

    Proč nestačí napsat „carsharing je super idea“ a pořád nás nevymezovat od „západu“ i třeba jen kvůli tomu že je někde na západ po Evropě od nás něco jako 300,000 lidí z cca 500,000,000,- kteří si občasu půjčí jedno z několika desítek tisíc aut ??? :)

  11. Újezďák: Je to v řadě měst běžně dostupná věc. V Praze ne. Až budu mít na sídlišti v dosahu carsharingové parkoviště, napíšu, že je to v Praze běžná věc.

  12. Jestliže DB má údajně 2.500 aut a 190.000, což tvoří cca polovinu německého trhu, a aktivně to marketingově nabízí, považoval bych to za běžnou službu. Oproti tomu v Brně mají 10 aut, 50 členů a ví o nich jen pár nadšenců, v Praze teprve začínáme. O komerčně provozované carsharingu u nás nevím.

    Nemám rád, když někdo tvrdí, jak se na západě nekrade, není tam korupce apod. – to je blbost. Ale zrovna v chytrých dopravních řešeních jsme prostě dost pozadu, to je fakt.

    A proč to zvýrazňovat? Protože úplně nejtypičtější reakce na carsharing je „to nemůže fungovat“, následováno milionem důvodů [*]. Takže se hodí zmínit, že zatímco u nás je to jen „téma debat v anarchistických kruzích“, jinde to běžně funguje.

    [*] Odbočka: Podle jednoho zahraničního bedekru je obecně fráze „Není možné“ nejtypičtější českou vlastností. Něco na tom podle mě je.

  13. VŘ: [*] Odbočka: normálně realismus vycházející z historie, potvrzený posledními 23lety demokracie?? ;-)

  14. Vratislave1. v řadě měst neznamená, že je to běžné… ve skutečnosti to je v porovnání s množstvím měst v Evrope poměrně raritní :) a jak říkám nic proti tomu nemám, jen mě vadí, že se z nás dělá východ :(

    2. sharované auto budeš mít na dosah až se to někomu vyplatí :)
    V největších carshar programech se angažují největší evropské , hlavně německé ,automobilky a půjčovny aut, opakuji půjčovny aut.

    Zajímalo by mě jaké jsou skutečné náklady na jedno „šérnutí auta“, nemáš nějaké čísla ? Pravděpodobně to bude zhruba stejné jako půjčit si auto z půjčovny :)

  15. Újezďák: Nemám nic proti půjčovnám aut. Čísla dodá Vašek, předpokládám. Taxy jsou nižší než za půjčení přes autopůjčovnu, protože tam některé náklady odpadají.

  16. Tak jsem si klikl na link v tvém článku kde nabízejí šérování 15 let starého auta za 240 kč na 6 hodin v Praze a za 2500 kč na víkend…. http://www.sharujeme.cz/auta/

    Zajímalo by mě jaká je v tom výhoda proti úplně obyčejné nadnárodní autopůjčovně, která nabízí auta od 240 kč na den ? ( samozřejmně mini) ale za 2500 si pučíš v Praze auto od Pátku 20,00 do Neděle 20,00 Superba a do téhle ceny si můžeš vybrat z 7 aut ??? :)

    A to vůbec nemluvím o desítkách malých levných autopůjčoven…..

  17. Lidi, z kterymi jsem zkousel rozjet prazsky carsharing drive, zkouseli i pujcovny a je tam pry dost problemu. Ruzne poplatky (za vyluxovani pri vraceni, pojisteni apod), byrokracie a dalsi, ktere to v praxi, zejmena na kratke, par hodinnove vypujcky cini nepouzitelnym.

    Jinak ta cena na sharujeme.cz je ponekud matouci, protoze ukazuje cisla pro 2 vymyslene pripady – najed nad otaznik a uvidis. Slouzi pro porovnani mezi nekompqtibilnimi cenik, nekdo si treba muze uctovat cas, jiny jen km. Obe stavajici auta jsou kolem 5 Kc za km, bez platby za cas, coz treba moje uzivatelka ocenila pri tydenni navsteve u rodicu na Morave, coz by z pujcovny nikdy tak levne neporidila (a mne to bylo jedno, protoze by jinak auto stejne stalo).

  18. Ještě pro upřesnění: Která půjčovna ti půjčí na víkend auto s ujetím 500 km za 2.500 Kč včetně paliva, bez dalších poplatků?

  19. aha tak ono je to i benzínem… no to jsem v kliknutí na otazník neviděl… to pak ceny deformuje, to je jasný…
    Nu dobrá, na druhou stranu by mě zajímalo, jak dvě 15 let stará auta spolehlivě a garantovaně obslouží několik klientů přesně podle jejich potřeby :)
    Ještě se mi nestalo, že bych v autopůjčovně nesehnal auto do několika minut, pokud klientka odjede s 50 procenty vozového parku na týden tak to znamená, že další klient sherového programu musí doufat, že program nemá takové klientky dvě….

  20. jen dodám, že proti tomu nic nemámm pro jistotu.
    Jinak by mě zajímalo jak je to například s povinným ručením, pojištěním auta a odpovědností za škodu případně náklady za opravu, náhradním vozem a ták :) když už do toho z našeho zaostalého východu tak reju….

  21. No a na to to chce, abys do toho Újezďáku zapojil i svůj rodinný vůz ;-) Při kontingentu kolem deseti aut to už bude flexibilní dost.

    (já nemám vložit co motorového, můžu ale takto půjčovat jedno postarší elektrokolo ;-) )

  22. jenže to bych přišel o tu naší flexibilitu :(
    Já vím, že nás km přijde na hodně, ze začátku byl i taxík levnější, ale takhle vím, že když bude žena místo kola potřebovat auto, tak je v garáži… a o tom to celé je z mého pohledu…

  23. újezďák: Zkus si ten web nejdřív pročíst, na některé otázky tam odpovědi jsou, třeba zde: http://sharujeme.cz/pravo/

    Povinné ručení je na auto, tudíž platí pro všechny řidiče, je to stejné, jako bys ho půjčil třeba bráchovi. U havarijního bude záležet na konkrétních podmínkách, ale čekal bych v tom možný zádrhel – v praxi jsme to zatím neřešili, ty dvě popelnice nemá cenu pojišťovat. U Nachbarschaftsauto tvoří pojištění 8.90 EUR/denně, což cenu dost nepříjemně zvyšuje. Náhradní auto nemáme, ale pokud jezdíš vlastním, jsi na tom stejně.

    Největší problém je s tou dostupností. Při dvou autech jsou konlikty o víkendech docela běžné, ale zatím jsme se vždycky nějak domluvili. U více aut se to dost razantně zlepší, Autonapůl pokud vím mívá problémy jen s exponovanými termíny (Vánoce, Velikonoce) – ale to bývá problém i třeba u vlaků.

  24. Držím Vám palce, ať se daří, ale stejně myslím, že fungovat to principiálně může jedině ve velkém. Ve velké síti. Prostě aby ta klientka jela na Moravu, a tam aby to auto sdílel přes týden někdo jiný a ona by do Prahy přivezla zase jiné sdílené auto .. anebo by se vrátila jinak atp. Samozřejmě, začít se nějak musí, ale musí to být těžký, imho na hraně ekonomické sebevraždy..??. ;-)
    ad pojišťovna: půjčování cizím osobám je potřeba mít ve smlouvě !! (jinak pojišťovna i když vlastníkovi auta škodu uhradí, může jí pak vymáhat na nepojištěném provozovateli – na blízkých osobách se to nevymáhá – škodu by pojištěný pocítil jako vlastní)
    ad závislost na autech: co když je to koníček? Zábava? ;-)

  25. Souhlasím, že velká síť je perspektivnější (i když při cenách u velkých západních společností by to u nás nemělo šanci). Nejlogičtější mi připadá právě spojení s železničním dopravcem, aby člověk nemusel riskovat život na D1, ale dojel do Brna/Ostravy vlakem a na nádraží si půjčil auto, nejlépe automaticky pomocí in-karty.

    Velké firmy ale mívají tu nevýhodu, že neinovují. V tom jsou zase lepší menší organizace. Pořád doufám, že se objeví velký hráč a náš systém pak bude sloužit pro sousedské sdílení (nejen aut) v rámci čtvrti, jako doplněk a ne substitut profi řešení.

  26. No myslim že je to hodně o tý spolehlivosti a dostupnosti, ve firmě je problém když vypadne jedno auto (a to jich je v některých oborech stejně jako lidí), někdo kdo dělá „cesťáka“ a má servisy domluvený JIT na celej tejden taky nebude jezdit s patnáctiletym „dojedu-nedojedu“ (nebo se obrátí na profi půjčovnu cena-necena, protože výpadek by ho přišel ještě dráž) a u řady lidí i o pohodlnosti či jistotě „mít to v garáži“ ač se s infarktem prej stejně řídit nedá.

    Ale jako „low-level“ alternativa právě k těm půjčovnám mi to přijde smysluplný. Potřebuju něco odvézt, kdykoli v týdnu, nebo to ještě počká na další .. chci na místo s jinak blbou dostupností a podobně, to svuj význam má a držet kvůli tomu vlastní nebo si brát tágo neni úplně rozumný. Problém vidim v tom „na vlastní riziko“ a v momentě kdy to někomu nevyjde a začne se třeba soudit, že kvůli kleklýmu autu přišel o životní příležitost či ke zdravotní újmě, to může bejt patálie i pro zavedenější firmu než amatérskej carsharing.

    Jinak profíci .. „již od 333 Kč na den“ ale praxe je spíš jinde.
    http://autopujcovna-milan.cz/auto/fabia-12-combi/?vozidloId=8

  27. A vazba carsharingu na nějakou profi půjčovnu, kterou tu někdo zmiňoval, mi právě přijde účelná v tom, že tak můžou celkem účelně zužitkovat i starší nebo jetější auta, který už nemůžou nabízet s tou „profi garancí“ do normální komerce. Něco jako když má Air Italia nebo Lufthansa vlastní nízkonákladovou značku pro ty, co nepotřebujou „prestige a image“. ;-)

  28. No nevím, pro to odkazované auto uvádí: „Cena za víkend (od Pá 15.00 hod. – do Po 8.00 hod.): 1.800,- Kč“ + palivo.

    Kombinace s autopůjčovnou je cesta, kterou prý nějaké půjčovny v Praze zvažují (více informací může poskytnout Michaela Valentová, http://ekopolitika.cz/cs/lide-v-uep/view-162.html), ale existují nějaké objektivní komplikace. Nejde ani tak o snahu udat jetá auta (těch se zbaví), ale zvyšovat vytížení stávající flotily. A cena pochopitelně bude jinde než u lowcost sousedského sdílení.

  29. No protože to auto za 333 stříbrných stříkaček je asi „obsazeno“ permanentně, možná dokonce ani neni ve stavu. Jen jsem hledal jaký jsou „low level“ úrovně dneska v půjčovnách, čistě pro porovnání alternativ, protože už jsem to léta nesledoval. O úrovni Herze trochu tušim, ta je jinde ;-)
    Takře real nabídka začíná někde kolem 600 na den, plus palivo .. na těch 5 Kč za km se to dostane dejme tomu při nájezdu něco nad 200 km za den nebo 700 km za víkend?
    Jo, je docela možný že budou „sharovat“ ty samý auta co jinak půjčujou. Ona nakonec Air Italia a Air One taky lítaj do Milána jednim a tim samym letadlem ;-)

  30. Prý závislost :D
    Můj nájezd na kole od 1.1.2012 stav k dnešnímu večeru 7537 km, z toho cca 4800 dopravních po Praze.
    Náš letošní nájezd rodinným vozem je určitě míň než 5000 km :)
    Popravdě už ani nevím kdy jsem v autě jel sám, s kolem do servisu na jaře, pak na STK a výměnu gum, ale to jsem měl kolo v kufru a dojel pak do práce na kole ….

  31. Pokud máš takhle malý nájezd, blíží se patrně tvoje náklady na kilometru ceně levnějšího taxíku. Já měl jednou 4.000km za rok a náklady jsem spočítal někde nad 10 Kč/km. Kromě toho to přináší další problémy: v jednu dobu jsem musel popojet autem jen kvůli čištění ulice, podruhé jsem ho potřeboval a po několika týdnech stání byla vybitá baterie. Přesně na takové uživatele carsharing míří :)

  32. Jenže :)
    Každý má nějaké vlastní ocenění toho, že se o auto nemusí žádat, že se nemusí zamlouvat a že je k dispozici v místě bydliště prakticky okamžitě.
    Je to podobný mé lítačce na MHD, platím si roční i když s ní jezdím pravidelně vlastně jen v době kdy je světlo jen od 8,30 do 17,30 + nárazově za mizerného počasí.
    Beru to i jako zálohu na nečekaná překvapení, protože většinu mých tras kolu přístupná MHD slušně kopíruje. Vím pak, že mě jízda nepřijde na pár kaček ale spíš na cenu někde těsně pod hodnotou jednotlivé jízdenky :), přesto si lítačku platím.

    Manželka hodně jezdí s dětmi po újezdě a okolí na kole, ale auto je pro ní řešením v okamžiku špatného počasí ( ve kterém není ochotna jezdit na kole s dětma), v okamžiku nemoci a po-nemoci dětí nebo její ( jezdi na kole po zápalu plic nebo spálovém bacilu, antibiotikák atd u dětí běžná věc :( ) , těžko si představit jak bude dojednávat potřebu auta v okamžiku problému.

    Navíc auto máme v garáži a kvalitní baterie se nejvíc nevybíjí stáním ale „poskakovacím ježděním“ tedy častými jízdami pod několik km….

  33. To má každý jinak. V Újezdě není problém mít auto v garáži, v širším centru Prahy to tak snadné není (což je pochopitelné a správné). Každá rodina řeší svou logistiku jinak. Na problémové situace carsharing není, na to je taxík.

  34. jenže taxík ti v problémové situaci nepřijede hned :)

  35. pokud člověk netráví s autem nebo v garáži čas, který by měl trávit jinde jinak, tak na takové „závislosti“ snad není nic špatného. Nic patologického. ;-)

Další z rubriky

Montréal: Navigace městem (1) 1

jm_montreal_11Montréal, téměř dvoumilionová metropole rozkládající se na stejnojmenném ostrově, druhé největší město v Kanadě a po Paříži druhé největší..více

Zprávy ze záříjové cyklokomise 7

vk_magistratPo delší odmlce přináším zprávy z nedávné cyklokomise – tentokrát záříjové. Ne, že bych se..více

Klánovice: první opravdové B+R v Praze 3

jm_klanovice_bikeandrideJak již jste mohli zaznamenat z naší krátké zprávičky, před týdnem v pátek 16. září..více

Cyklostezky v Záhřebu a Sarajevu :)

jm_zagreb_05Léto bylo ve znamení cestování a klidnějšího redakčního provozu. Navštívili jsme různorodé destinace a samozřejmě..více

Pozvánky na záříjové cyklo akce 4

am_cyklojizda_07Druhá polovina září je přímo nabitá cyklistickými akcemi. Tímto vám na ně přinášíme společnou pozvánku...více

Světla pro podzim a zimu 23

svetlo-zadni-1xled-klasik_retrocyklo.czJak cyklista pozná, že se blíží podzim? Ano, asi tušíte. I když nás ještě přes..více

Anketa

Jezdíte na kole na červenou?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru