Rekonstruovaná Michelská spojila cyklistům Michli a Kačerov

V nedávných dnech byla po dlouhé rekonstrukci zprovozněna pro veškerý provoz Michelská ulice. Náročná rekonstrukce řešila celý široký uliční profil, což umožnilo zajistit cyklistům prakticky optimální řešení. Místem totiž vedou hlavní městské trasy A23 a A223 a tudíž jsem byl velmi zvědavý, jak kvalitní řešení pro cyklisty zde vznikne. Musím ale říct, je jsem byl překvapen kvalitou a funkčností. Táhlé stoupání si dokonce vynutilo atypická, ale velmi zajímavá řešení, a to i v prostorech přechodů a autobusových zastávek. Přiznávám, že na něco takového jsem v Praze od doby, co platí nařízení Rady o začleňování cyklistické infrastruktury do městských investic, ještě nenarazil. Vzhledem k teprve včerejšímu otevření komunikace vám nicméně nemohu nabídnout obrazovou dokumentaci a tak vám bude muset posloužit poněkud obšírnější popis slovní.

Na cyklotrasu A23 podél Botiče jsou kladeny poněkud vyšší požadavky, pokud jde o míru ochrany. Její vyústění z ulice U Michelského Mlýna bylo proto řešeno s pomocí světelné křižovatky do „čtvrtého ramene“ na cyklostezce při východní straně Michelské. Takové řešení zajistí současně bezpečný a komfortní průjezd ve všech odbočeních, umožní rychlým cyklistům využít hlavní dopravní prostor a současně není vnímáno jako nebezpečné slabšími cyklisty.

Navazující úsek k ulici Nuselské nabízí po obou stranách výškově oddělené pásy pro cyklisty, které se při křižovatce začleňují do provozu a opět umožňují jak všechna odbočení, tak průjezd do ulice U Mýdlárny. Výjezd z ní je opět řešen jako plnohodnotné čtvrté rameno křižovatky, umožňující cyklistům odbočení vlevo. Chráněná trasa A23 je tedy územím provedena bezpečně a přitom komfortně.

V úseku jihovýchodně od vyústění A23 navazuje trasa A223, na které byl právě dokončený úsek jediným chybějícím prvkem. Vedení trasy tak doposud kličkovalo uličkami kolem michelských pekáren, a to za cenu jistých ztracených spádů. Nové řešení umožňuje pohodlné vystoupání v koridoru Michelské až k Vyskočilově. Vzhledem ke stoupání je směr nahoru a dolů řešen ve většině úseků odlišně. Stoupání zajišťuje jednosměrná cyklostezka přiléhající k vozovce, ale vyvýšená, která se v blízkosti křižovatek stává cyklopruhem. Nepřímé odbočení vlevo do ulice Ohradní zajišťuje dostatečně dimenzovaný bikebox. Ve strmějším stoupání je stezka od komunikace oddělena asi metrovým zeleným pásem. Trochu problémovým místem je zde autobusová zastávka Hadovitá, kde bylo třeba vejít se do úzkého prostoru i se zastávkovým zálivem, cyklisté jím tak projíždějí. Nutno podotknout, že vzhledem k charakteru stoupání jde o přiměřené řešení. V horní části se cyklostezka mění v permanentní cyklopruh, před odbočkou do Baarovy rozšířený pro pravé odbočení aut.

V klesání je použit odlišný přístup. Zatímco v části, kde Michelská klesá mírněji, byl opět použit vyvýšený pás, strmé klesání skoro až k Ohradní je řešeno dva metry širokým cyklopruhem, který protíná i zastávkový záliv Hadovité a umožňuje bezpečnou jízdu i ve velké rychlosti. Teprve v řazení před křižovatkou se pruh zužuje, aby se za světly opět výškově oddělil od silnice. Máme tak v Praze první „kodaňské“ řešení, byť poněkud nedotažené. Samozřejmě, všechna křížení odbočných ulic jsou díky skutečnosti, že se jedná o cyklopruh a nikoliv stezku, řešeny s předností cyklistů odpovídající souběžné komunikaci.

Na řešení jsem našel jen několik much pokud jde o stavební kvalitu provedení výjezdů a sjezdů z komunikací a jisté zúžení cyklopruhů v místech přechodů pro chodce tak, aby se na komunikaci vešly středové ostrůvky. Také směrové značení je poněkud matoucí.

Celá rekonstrukce byla ovšem i tak neuvěřitelně úspěšná a skutečně se divím, že je v Praze něco takového vůbec možné. Beru zpět svou kritiku radního HMP pro dopravu Noska a radního pro dopravu Prahy 4 pana Bodenlose a naopak, dnes chválím. Příště to udělejte také tak!

O výsledku referovaly i Novinky, můžete se na něj podívat zde.


Svou větu ze začátku, že něco takového jsem na pražských novostavbách ještě neviděl, myslím naprosto vážně. V úseku A223 vede podél Michelské cyklochodníček v pardubickém stylu „vymést cyklisty ze silnice pár cedulemi na chodníku,“ zůstalo pár bikeboxů, ke kterým nevedou žádné pruhy. V úseku A23 jsem nezahlédl nic. Možná je tam chodníková stezka na druhé straně. Křížení žádná, kretén, co to dovedl to realizovaného stavu, neměl ve svém vzorníku dopravních značek ani přejezdy pro cyklisty. Rekonstrukce v tomto stylu naznačují, že lidé jako Bodenlos, Nosek a jim podobní cyklistickou dopravu ve městě nechtějí, a i přes všechny jejich líbivé letní proklamace si s lidmi, kteří chtějí používat ve městech zdravý a příjemný způsob dopravy, akorát tak vytírají zadek.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. scifi povídka pěkná, měl jsem velkou chuť na místo okamžitě vyrazit, ale pak jsem dočetl do konce… Jediné na co mám jiný názor jsou Pepa a ing. Jiří, oni jsou prostě už takoví, ale imho se oni mnohem víc bojí, že s nimi bude vy.. a právě to je na tom pozitivní! ;-)

  2. Však taky těch 280 milionů a tři roky práce na kilometru běžný městský ulice nejsou žádná maličkost .. za těhle nákladů by tady město nikdo nevybudoval ani neudržel v chodu ;-)

  3. Zrovna jsem si říkal kterej k*k*t může v dnešní době vymyslet chodníkovou smíšenou cyklostezku bez návazností a to prosím v ulici která se celá předělávala úplně od mrtě.

  4. Co si tentokrát vymyslí na svojí obhajobu, když bylo dost peněz i času???!!! Sedla jsem si na gauč a počkala až přejde hněv, abych nebyla sprostá. Teď už jen „je mi to líto“…

  5. Dnes v době dopravní špičky jsem celou Michelskou projel oběma směry na kole. Řešení pro cyklisty neobsahuje kromě boxů žádné. Ani jeden pruh, žádný piktokoridor. Jen místy u chodníku umístěná cedule „smíšená stezka pro chodce a cyklisty“. Vzhledem k většímu počtu lidí na chodnících to působí spíše jako výsměch.

    Nicméně se mi jelo docela dobře. I v době špičky nebyl příliš silný provoz. Silnice je celkem široká, takže předjíždějící auta mohou mít rozumný odstup. Pruhy nemohly být údajně umístěny kvůli nedostatečné šíři komunikace. Nevím, neměřil jsem to. Pokud je to pravda, tak se nedá nic dělat a nemá cenu ani nadávat.

  6. Andy: Je nějaký doklad toho, že někdo tvrdí, že se tam cyklopruhy nebo piktokoridory nevejdou?

    Protože:
    – pokud mohou auta pohodlně a s odstupem předjíždět, tak se tam skoro určitě vejde i cyklopruh
    – piktokoridor lze umístit i v případě, že se tam s autobusem nevejdeš.

    A konečně, vím, že projekt v jisté fázi integraci měl. Takže by mě moc zajímalo, kdo takhle mlží.

  7. Andy snad jasně napsal že s předjíždějícími auty nebyl žádný problém, proč tam kurva teda chcete nasrat cyklopruh? Komu tim prospějete? Potřebujete snad vykazovat nejakou činnost aby ten buzno-mat nepřišel o dotace? Na co tam bude ten pruh? aby po nem jednou za hodinu projel schvácenej zoufalec kterej neni schopnej dodržovat běžný pravidla provozu a potřebuje narozdíl od ostatní dopravy svůj vlastní pruh?

  8. 7:

    jako jakou obhajobu si představujete? že se udělalo něco prospěšného pro 99% populace? To snad obhajovat nepotřebuje ne? 1% zacyklenců ostrouhalo coz ovšem není problém, protože nemají žádnou volební sílu cokoliv ovlivnit a také prostě není možné vyhovět všem a ve všech požadavcích. Vyhodnocením společenské poptávky bylo rozhodnuto že i po této ulici se bude šlapat podle obecných dopravních předpisů a nesvéprávným šlapačům, kteří si nejsou schopni přečíst pár paragrafů podle kterých se mají pohybovat není potřeba vyhradit extra pruh.

  9. Článek dobrý! Škoda toho konce ;)

    Nemohli by se tady trollové moderovat?

    PNK bylo donedávna místo, kde jsem se rád zastavil a pročetl věcnou diskusi rozumných lidí.

    Občas mám i masochistické choutky přečíst si výlev nějakého zoufalce přemýšlejícího volantem a rozhlížejícího se parkovací kamerou. V tom případě občas zavítám na DF a v read-only módu si něco plodného přečtu. Ale nechat tento styl probublávat sem, nechat se označovat za buzno-mat, … není to škoda?

  10. Několik faktů pro všechny kromě Honzy:
    -Na cyklistická opatření máme na nově rekonstruovaných komunikacích nárok podle usnesení rady č. 0544 z 29.4.2003.
    -Provoz, který je na Michelské teď, těsně po rekonstrukci je dost irelevantní – záleží na tom, jaký bude za několik měsíců až se automobilová doprava naindukuje.
    -Cyklistická opatření se nestaví pro Andyho který po silnici umí jezdit a už tam jezdí, ale pro slabší cyklisty jako je moje matka, kteří se po rušné silnici bojí jezdit.
    -I ten nejslabší sčítač (Šeberov) ukazuje cca 10 000 cyklistů za rok – tedy víc než jeden za hodinu v průměru za celý rok (i v noci). Třeba na Vršovické, která se Michelské blíží mnohem víc a cyklopruhy na ní jsou je počet víc než 90 000, tedy víc než 10 za průměrnou hodinu a počet cyklistů tam roste výrazně víc než na většině ostatních sčítačů (potvrzuje to moji doměnku, že se cyklisté v posledním roce přesouvají na silnici). Nejvíc je téměř půl milionu průjezdů na cyklostezce v Modřanech, což odpovídá téměř 60 cyklistům za hodinu průměrně.

  11. Také jsem ten článek nejdříve nějak nepochopil… Zrovna včera jsem totiž v Michelské byl a kdyby tam byly nějaké cyklopruhy, tak si jich asi všimnul, šel jsem kus té ulice i pěšky…

    No, konec to vysvětlil…

    Ale ještě k tomu průjezdu uličkami kolem pekárny – ten já právě využívám celkem rád, hlavně pro cesty nahoru – ztracených spádů jsem si tam ani nevšiml, spíš jsem právě vždycky oceňoval, že je tam klid (minimální provoz)… Dolů mi to bylo jedno, to člověk frčí rychleji, tak to se dá klidně zvládnout i v provozu – žádné auto či autobus obvykle nijak neblokujete. Ale nahoru – to musím mít svůj klid – a hlavně na mě pak nebude koukat žádný – jak se jim to někdy pejorativně říká? – plechovkáři? – jo, nebude aspoň na mě koukat žádný plechovkář, jak jsem schvácený. :-)

  12. O nedostatku místa pro vyznačení pruhů se píše v deníku Metro z úterý 20.11., na straně 3, článek „Nejsou peníze na nové ulice…“. Je to druhý bod od shora v informačním boxu na pravé straně.

    CITUJI: „Na Michelské chybí plnohodnotná cyklostezka. Cyklisté mají podle TSK využít široký chodník. Na samostatný pruh nebylo místo.“

  13. Mě by docela víc zajímalo, co na to říkali a jak konali cyklokoordinátoři. Ti se k tomu nevyjadřují?

  14. Jiří: Geneze byla asi taková: Cyklokoordinátoři to tam chtěli, nakreslil se projekt s integrací. Následně někdo (kdo, si můžete domyslet) řekl, že to tam nechce. A tak to tam teď není. Tolik asi k tomu, jaké má v Praze cyklokoordinátor a cyklokomise pravomoci.

    Jediné, co mi není jasné, je, jestli byla ta integrace kreslená do stejné šířky uličního profilu (a tudíž tam půjde domalovat, až se změní situace), nebo jestli schválně upravili projekt tak, aby tam ty cyklopruhy v budoucnu domalovat nešly.

  15. Stačí přeměřit šírku silnice ? Pak by to mohlo být jasné :-)

  16. Tak poloha obrub je z projektu, který vznikal v době, kdy cyklopruhy v Praze ještě nikdo nechtěl. A zůstala, protože jinak by se muselo dělat nové stavební povolení a to nikdo nechtěl. Podle informací zainteresovaného projektanta se tam v dolní části vejdou piktokoridory všude mimo zastávky, kde se ale v nejhorším dá přebrousit čára a posunout o čtvrt až půl metru vpravo. Takže až se situace zlepší, půjdou tam bez problémů piktokoridory.

  17. VF: Změna stavebního povolení je jen výmluva. Rekonstrukce trvala tři roky, existuje v zákoně nástroj „Změna stavby před dokončením“ a ten se běžně používá. Takže to, co’s napsal je pravda, NIKDO to nechtěl. A ani jeden ze zodpovědných cyklokoordinátorů to nedokázal prosadit.

  18. Včera po desáté dopoledne jsem jel s vozíkem a dítětem ve vozíku z Folimanky na Spořilov po A23. Spořádaně po silnici Křesomyslovou (mezi auty), Otakarovou a Vršovickou cyklopruhem a po pikťácích, odbočil podél Botiče, pak pohodově Podél Michelského mlýna až k Michelské. Odbočil jsem doprava do kopce a uvítal možnost jet po chodníku v Michelské nahoru. Provoz na chodníku nebyl kolem 10:30 nijak výrazně frekventovaný, postrádal jsem na dlažbě pouze piktokoridor nebo alespoň vyznačení chodců a kol, aby si KAŽDÝ UVĚDOMIL SMÍŠENÝ PROVOZ. Odbočení vlevo do Ohradní jsem vyřešil NEPŘÍMÝM ODBOČENÍM. Nejprve jsem jel po chodníku vpravo, najel do vozovky u značky konec smíšeného chodníku, vrátil se k semaforu a pohodlně na zelenou pokračoval Ohradní ulicí na Spořilov.

    ZÁVĚR: Ve stoupání v Michelské jsem se s děckem ve vozíku za kolem cítil výrazně bezpečnější než na stejně frekventované Vršovické v cyklopruhu v HDP. A nepřímé odbočení je v tomto případě ideální.

    DOPORUČENÍ: Doplnit na „smíšené chodníky“ domalování označení kol, všichni chodci koukají pod nohy a většina cyklistů také. Značky na začátku chodníku sleduje málokdo.

  19. Taky jsem si Michelskou vcera projela, abych videla co se predelalo. Kratce receno, je to stejne jako driv a nedrnca to :) Pro moji potrebuju to staci.

    Taky jsem vyjimecne (ze zvedavosti) jela po cyklotrase a kousek pred Vrsovickou jsem narazila na prekazku. Vozidlo udrzby zaparkovane na stezce a pricmoudli pracovnici zametajici okolo. 20 cm mista po kazde strane a jeste vedle znacky na chodniku. Nevim jestli TSK najima na udrzbu idioty s IQ < 40 nebo to byla schvalnost, ale dost me to dozralo.

    PS: TAXIS pobavil :)

  20. Normální cyklista se tam musí furt bát. Dneska jsme to ze všech stran projel na koloběžce za tmy a před týdnem na kole za tmy. Pořád je to dopravní peklo pro nemotorovou dopravu.

Další z rubriky

Legalizace chodníků bezbolestně 2

vaclav-kriz-chodnickar-ricanyV minulém článku o chodnících jsem postuloval, že v Praze máme desítky kilometrů chodníků, zejména..více

Cyklostezka nebo chodník? A kdo to má poznat? 3

kviz_cks_01Přiměřenost podmínek, za kterých je možné tolerovat jízdu na kole po chodníku, je překvapivě ožehavým..více

Jak by mohl vypadat pražský bikesharing? 2

bikesharing_stanice_praha_02Koncem března byl započat tendr, který by měl vést k výběru dodavatele a provozovatele pražského bikesharingu...více

Potřebujeme cyklotrasy v hlavních ulicích? 4

20-metr-chrnn-cyklopruhy_editVe své praxi se poměrně často setkávám s pochybnostmi ohledně zřizování bezpečných průjezdů na kole..více

Autobusem 147 do Suchdola 6

13. 06. - Jan Blažek - Zprávy
2016-05_147_preprava-kolDopravní podnik hlavního města Prahy hlásí další pozitivní změny pro lidi pohybující se na bicyklech...více

Poděkování řidičům 1

neprasim_11_548Při jízdě na bicyklu se dá promluvit téměř na kohokoliv kolem. A hlavně je to..více

Anketa

Co považujete pro cyklisty na veřejných komunikaích za nejvíce ohrožující?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru