25 milionů: Cyklistická doprava dostala od města kost

Poté, co nás město nechalo vycukat informacemi o nule v městském rozpočtu, bylo ve schválené verzi nakonec vyčleněno 25 milionů Kč.

Za Prahou na kole děkuji všem z vás, kdo se spolupodepsali pod dopis primátorovi, požadující koncepční rozvoj cyklistické dopravy a odpovídající financování. Celkem se k výzvě připojilo 860 lidí. Bylo to od vás obdivuhodné a za autory dopisu upřímně děkuji za důvěru, kterou jste v nás spolupodepsáním dopisu vložili. Pro další jednání o rozvoji cyklodopravy v Praze je to současně posilující i zavazující.

Informace ze tří dobře informovaných zdrojů byly jasné: Ještě koncem října byla v konceptu rozpočtu v této kapitole nula. Ke změně došlo zhruba ve stejné době, co se tato informace dostala na veřejnost. Můžeme se jen dohadovat, zda to bylo v souvislosti s překotným vývojem kolem cyklokomise, či teprve v reakci na otevřený dopis, který řada z vás spolupodepsala. Podstatné je, že se za cyklistickou dopravu dokázali postavit jak zainteresovaní uvnitř magistrátu včetně předsedkyně cyklokomise, tak lidé, kteří po městě na kole buď jezdí, nebo chtějí zlepšit pro kolo v Praze doposud velmi nedostatečné podmínky.

Z pohledu dlouhodobého rozvoje cyklistické dopravy je 25 milionů naprosto neuspokojivá částka. Tyhle peníze postačí víceméně na to, aby se podmínky pro cyklisty v Praze nezačaly zhoršovat. V letech 2008 – 2011 byly roční investice města do cyklisitcké dopravy kolem 60 milionů Kč. V nejlepších letech přesahovala celková částka (včetně zdrojů z údržby a fondů EU) 100 milionů Kč, což tehdy bylo zhruba 1% pražských dopravních investic. Vynecháme-li naprosto nesmyslný „Březinův“ rozpočet na letošní rok, měla by se výše investic (i při současném plošném škrtání v řádu deseti až dvacet procent) pro pouhé zachování kontinuity pohybovat někde kolem padesáti, šedesáti milionů Kč, částka odpovídající naplňování koncepce rozvoje cyklodopravy by pak měla být zhruba dvojnásobná. Jedno procento částky na dopravní investice leží právě někde mezi šedesáti a osmdesáti miliony.

Investovat pouhé jedno procento prostředků na rozvoj dopravy do dopravy cyklistické by bylo vzhledem k podílu cyklistické dopravy na dopravě v Praze naprosto férové.

Rozpočet ještě musí projít pražským zastupitelstvem, které o něm bude rozhodovat ve čtvrtek 29. listopadu. Částka na cyklodopravu se tedy ještě může zvýšit, pokud některý ze zastupitelů podá patřičný pozměňovací návrh. A odkud to vzít? Rozpočtových kapitol, ve kterých se žongluje se stamiliony, je v rozpočtu hned několik. Třeba Blanka spolkne v příštím roce 5545 milionů (včetně operačního střediska Malovanka).


Městské investice do cyklodopravy (bez zdrojů mimo rozpočet HMP) ve srovnání s vývojem intenzit cyklistické dopravy ukazuje následující graf.

Data pro čerpání z rozpočtu: 2000-2011: Materiál pro výbor dopravy v dubnu 2012, 2012: Ústní informace, 2013: Návrh rozpočtu, jak prošel Radou HMP.
Data pro intenzty: 2010, 2011, 2012 počty průjezdů z automatických sčítačů, 2002, 2008, 2010: Index objemu cyklodopravy z průzkumů cyklistických preferencí TSK. Obě časové řady byly na sebe navázány v roce 2010

Druhý graf je pro ty, kdo by měli dojem, že cyklodoprava dostává dlouhodobě nějak hodně ;-) :

Návrh rozpočtu pro Prahu na rok 2013 najdete zde.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: cyklokomise

Komentáře - uzamčeny

  1. no tak sláva :)

    Popravdě nešlo by už najít nějaký jiný argument než Blanku ?
    Nechci moc prudit, ale přijde mi, že masivní a doslova megadotace dotace do jízdného MHD by nebyl až tak špatný příklad .
    Jestli se nepletu , tak se prožene sedačkami MHD každý rok už nějaké to desetiletí něco jako 7,5 miliardy ročně a pokud vím nezůstane po tom doslova ani ta barva jako po neobnoveném cyklopruhu na silnici

  2. Újezďák: Klidně napíšu, že na rok 2013 je to přes deset. Ony jsou v tom i nějaké ty investice a reka (hlavně tramvajových tratí, třeba nábřeží Kpt. Jaroše letos bylo za cirka 300 milionů + doplatek za cyklo ;-) ), a samozřejmě následek metrolinkizace, která měla ušetřit skoro půl miliardy, ale skutek (z pochopitelných důvodů) utek. Rozpočet dopravního podniku je černá díra, ale člověk se nemůže roztrojit. Blanka mi ale leží v žaludku nejvíc a na tom proč, se neshodneme :-) . Aspoň že dneska jsem tam při letmém pohledu nezahlíd žádný „hrošinec“ nebo „šutku“ (čímž netvrdím, že tam takové věci nejsou).

  3. víš jak se moje dítka těší na plavající hrošíky ? :)
    Hroch pod vodou vypadá jako astronaut na měsíci, navíc když vypustí hovničko tak jako hroch na tryskový pohon…
    Viděl jsem např v Atlantě…
    Je to drahý ale je to pořád zábava pro lidi , navíc k Zoo mám citový vztah, léta jsem tam chodil do kroužku a pomáhal…

  4. Ještě by bylo dobré zmínit propad rozpočtu na údržbu o 22% (jestli to platí i v návrhu), protože děravé silnice odnesou nejvíc právě cyklisté – většinou silnice chátrají od kraje.

  5. Nevím co přesně je „šutka“ za tunel, ale na straně 11 v „návrhu rozpočtu kapitálových výdajů“ je 130 MKč na „Plavecký areál Šutka“ (číslo stavby 9394).

    Při čtení předchozích článků o rozpočtu jsem nabyl dojmu, že největší škoda bude promarnit kvůli nedostatku financí šanci na rekonstruovaných křižovatkách. Stáčí těch 25M aspoň na to?

  6. Petr: Možná jsem to zmiňoval minule. Některé hlavní ulice už teď začínají připomínat Středočeský kraj. Skutečné problémy ale nejsou vidět, třeba o havarijním stavu řady mostů (nejen těch vltavských, ale především těch menších, ovšem v desítkách případů), se nikde nahlas nemluví. Vnitřní dluh na údržbě stávajících komunikací je tak velký, že kdokoliv se příště dostane do vedení města a toto zjistí, bude si moct rovnou hodit mašli.

    jbohac: A to jsem přehlédl. Pokud jde o křižovatky, tak jde o to, jak se to vyhádá. Tam, kde není navýšení ceny při začlenění cyklo velké, se to udělá i z běžných prostředků, podpůrná injekce je ale dobrá ve chvíli, kdy je zvýšení ceny větší. Nejvíc ale bude záležet na síle pozice cyklodopravy na magistrátu, což vyžaduje velmi tvrdého vyjednávače na nové pozici „bezmotokoordinátora“. Ať si o Polákovi kdo chce myslí co chce, tohle on byl.

  7. Újezďák: Hrošíci jsou fajn, pokud ale jejich prdění k pobavení lidí u jednoho každého z nich stojí podobně jako celoroční výdaje na jeden z nejprogresívnějších druhů dopravy, máme tady jisté zmatení hodnot.

  8. Jenom pro vyjasnění – v těch 25 M Kč je i údržba stávající cykloinfrastruktury? Pokud ne, tak nechápu ten výkřik „celoročních výdajích“ u hrochů.

  9. Jan Klouzal: Hroši dostali hrošinec, pravda na více let, ale za cenu, za kterou by se dala postavit půlka toho, co dneska pro cyklisty chybí.

  10. ve vyšehradském tunelu jsou v obou směrech mezi kolejemi nové piktogramy… to se utrácí zbytek letošních peněz? A nevíte, jaky tam vznikne konečný výsledek?

  11. Piktogramy pod Vyšehradem? V obou směrech? Odkud kam? Zajímalo by mě, jak (jestli) bude vyřešeno jak se ve směru do centra dostat mezi koleje a zase zpět na stezku.

  12. Možná škoda, že nezůstala ta čistá nula, z „propagandistických“ důvodů by to mělo větší efekt, až se jednou (před volbama) bude argumentovat, jak město podporuje cyklistickou dopravu ve městě. Takhle opět hodili kost a mají alibi.

  13. Přiznám se, že když to tak znovu čtu, tak mě už nebaví ani argumenty typu hrochy otužíme a postavíme k nim člověka s kýblem který je občas poleje a na zimu je otužíme, hlavně levně páč je to zbytečnost.
    To samé s plavečáky.
    Amsterodam, Vídeň, Kodaň, Mnichov sakra mají plavečáků jako nasekáno, protože se tam po desetiletí neplnily náročné úkoly zítřka formou pětiletých plánů ale udělali pro lidi dopravní, zábavní a sportovní infrastrukturu o které se nám v Praze krom přebujelé MHD ani nesní.
    Takže když bych si měl vybrat mezi podporou pražské Zoo, výstavbou plaveckých bazénů a a dotováním MHD tak já volím hrochy, Šutky a sportoviště a hlavně bych přemýšlel proč je vlastně zatahovat do cyklodiskuse ve smyslu hroši dostanou masíčko a my kostičku.
    To mě přijde opravdu zvláštní…. navíc do Zoo se dá pěkně dojet na kole a je to jeden z mála cílů který o víkendu na tom kole v Praze pro rodiny s dětma je :)

  14. a ještě to skoro hysterčení ve smyslu “ nejlepšejší by bylo kdyby nám nedali nic“ !

    Měli by sme na ně vobuch a zlouni by neměli alibi !

  15. újezďák: Ono nejde ani tak o to, že by na slony a hrochy nemělo jít nic. Ale ta stavba je tak megalomanská, že než ji obejdeš do kola, lituješ, že sis nevzal kolo s sebou. To samé Šutka – bazén v těch místech je opravdu zapotřebí, ale peněz se v něm utopilo opravdu hodně.

    A na druhou stranu se argumentuje, že na cykloinfrastrukturu bez ohledu na narůst počtu cyklistů v desítkách procent ročně nejsou peníze. Ony by peníze i byly, kdyby se neutopily v předražených projektech jinde.

  16. No, ovšem v případě masových zábav (ve stylu „panem et circenses“) není podle mě nikdy úplně snadné říct, kde končí dobročinná služba pro občany a kde začíná dotace komerčnímu projektu…

    Nic proti zoologickým, ale taky si nejsem úplně jist, jestli jsou takové masivní investice skutečně optimálně vynaloženy – nebo jestli to třeba taky není trochu z populistické polívečky.

  17. btw: myslím, že srovnáváte nesrovnatelné, z cyklistů nic nekouká a koukat nebude. Zvířata a bazény a na ně těsně navázané aktivity jsou byznys. A docela dobrý.

  18. josuk: No, nevím. Na bazén na Šutce sháněla Praha soukromého investora marně několik let – kdyby to bylo návratné, tak by se určitě nějaký našel. Část peněz se tedy vrátí, ale vše asi těžko.

  19. Však město to samo asi provozovat nebude, investici odepíše a výhodně to pronajme soukromýmu subjektu, jako to obvykle v podobných případech bývá. Zoo si taky nevydělá na ty hrošince ve vstupnym. Klasická privatizace (provozního) zisku a socializace ztrát, čili přerozdělování po kapitalisticku.

  20. Mimochodem, na celé aféře s rozpočtem mi přijde nejsmutnější ten způsob, jakým se náhodně přehazují cifry tam a zpět mezi jednotlivými kapitolami bez jakékoliv koncepce a vysvětlení veřejnosti.

    Kdyby Nosek požádal cyklokomisi o seznam projektů za cca 100M k předložení do rady s tím, že reálně očekává schválení poloviční částky, nemuselo by docházet k trapným situacím, kdy Vráťa na základě neveřejné informace burcuje veřejnost a pak Nosek v přímém přenosu řekne do rádia, že je to fáma, že přeci od začátku chtěl víc peněz na cyklo. Pokud to opravdu navrhoval, tak jak je možné, že komise to nevěděla ani den před jednáním? To mi připadá skoro závažnější než konkrétní částka, kterou potajmu vytáhl z rukávu.

  21. To by pak ale nebyl Nosek ;-)
    Mmch ty odbočky k bazénu a hrošinci mě přivedly na myšlenku, že by cyklostezka potřebovala taky nějakýho zodpovědnýho soukromýho provozovatele, pak by ji třeba město z peněz daňových poplatníků rádo postavilo. Akorát nevim jak v cyklistickym provozu generovat ty žádaný „vratky“ ;-)

  22. Dalo by se udělat PPP. Investor postaví stezku a město mu po nějakou dobu proplácí každý průjezd třeba podle sčítače nebo průzkumu. Podobně to funguje u proplácení Českým drahám za cestující v rámci PID. Ale v praxi by to skončilo totální rozkrádačkou a spletencem smluv, za které nemá nikdo zodpovědnost třeba po vzoru registru vozidel.

  23. Snad bych si ani nedělal srandu a tyhle návrhy radši vůbec nevyslovoval.

  24. Také mě začíná velice zajímat na co tedy ty peníze půjdou. Co tedy komise magistrátu doporučí?

  25. Mě to pořád přijde ujetý brojit proti nedostatku peněz na cyklistiku „megautrácením “ do plaveckých bazénů a do Zoo…

    Navíc pokud taková debata pronikne mimo cyklistické kruhy, tak je to jasná nahrávka na smeč pro obyčejnýho českýho člověka, který si rád zaplave, zajde do zoo nebo se projde po chodníku či v parku, aniž by se musel obtěžovat myšlením na cyklistické „strádání“ a uskakovat před cyklistou.

    Protože v zemi rakouské, německé nebo holandské či dánské má bazén skoro každá vesnice, skoro každá vesnice a městečko má obchvat , tunely a silnice skrz města se tam stále staví a lidi si tam rádi zajdou do zoo či akvaparku a nikde se netlačí, protože jich tam mají násobně víc než u nás , i když je to ve srovnání s cyklostezkou jen „mrzký kšeft“ jak cítím ze zdejší diskuse.

    Ti lidi to tam mají protože to budovali celou dobu kdy se u nás budoval tábor míru investicema do několika tisíc tanků a armády, policie,milicí početně na úrovni USA.

    Takže si zopakuji, že když si v Praze chci jít zaplavat tak musím vstávat v 5,30 abych si rychle zaplaval, než se do všech několika pražských bazéńu nahrnou školy s povinou výukou, tréninky a sportovní aktivity které v nejlepším případě nechají po celý den pro normální lidi jednu dvě dráhy. To celé svědčí že se nejedná o nějakou podezřelou na podnikání navěšenou aktivitu jak se tady trapně argumentuje, ale o zoufalý boj o prostor na plavání ve středu té evropy, kde si rakouský sedlák zaplave doslova v každé vesnici….

    Sportu zdar a nadávání na bazény a zoologické zahrady zvláště!

    Ps : žádný smajlík

  26. 25. Ujezdak: o podezrelem podnikani nebo mrzkem kseftu tu snad nic nezaznelo… Jenom si myslim, ze cyklodoprava a jeji podpora funguje na dlouhodobem principu, narozdil od kratkodobe navratnosti beznych podnikatelskych aktivit. Podle tohi je potreba se na to divat a nikde nevidim nic spatneho..

  27. Zvířata a bazény a na ně těsně navázané aktivity jsou byznys, A docela dobrý.

    Já to neřekl…

  28. 27. Ale pejorativni privlastky („podezrely“, „mrzky“) pises Ty. Jestli je nedorozumeni v tom jestli je nebo neni „byznys“ neslusny slovo, tak se hadat nebudu. Aspon ne pres komentare PNK.;-)

  29. A neni to snad pravda? Dobrej byznys pro provozovatele, špatnej pro daňovýho poplatníka. Až zas budete toužit plavat, tak si k hodinový sazbě 125 Kč na tý Šutce přičtěte těch 700 Kč co už každej Pražan včetně mimin a penzistů zaplatil v daních (takže ekonomicky aktivní subjekt cca 2000) a budete v klidu .. tam to nebude přecpaný ani těma rakouskejma jézeďákama.
    Alias jeden bazén rovná se cyklistická infrastruktura po 30 let .. no von se taky stavěl pětadvacet, tak to vlastně vyjde ganz egal ;-)

  30. naštěstí banzén a hrošinec se prostě postaví a slouží svému účelu aniž by škodil těm co si zaplavat nebo zahrošit nejdou. Na ten cyklo bordel se taky všichni složíme a ty co na kole nejezdej krom toho placení za odmenu dostanou ještě buzeraci, zklidňování, mýto, ekoplakety, ekopoplatky při změně majitele a další podobný bonusy.

  31. No pro vás Honzo specielně musim prozradit, že cyklisti prolobovali i to zvýšení DPH a církevní restituce. A na zimu připravujou tuhý mrazy a chřipkovou epidemii ;-)

  32. Obecně vzato jako cyklista i jako slušný člověk jsem pro vrácení majetkům církvím, výstavbu bazénů a udržování zoologických zahrad.

    Pokud někde v Rakousku projíždím na kole kolem církevních majetků nebo dokonce po jejich majetku tak přesně vidím jaký je to krásný, když se o něco stará spolehlivá a dlouholetá firma, která má skutečný zájem o jeho udržování a na vše kouká v perspektivě věčnosti.

    Add příplatek na bazény ,k lidně si přičtu, přičtu si i k těm daním za sociální a zdravotní pojištění.
    Add dlouhodobost výstavby Šutky , holt tam byl problém s restitucí, stejný jako s například ze zoufale potřebnou výstavbou dálnice na Hradec a k polským hranicím.

    Ještě štěstí že si pár metrů čtverečních nekoupilo několik zelených magorů, to by jsme měli v Praze o bazén méně ještě hezkých pár let déle…

  33. újezďák (25): O to ani tak nejde – já třeba jsem víceméně rád, že ten bazén vznikl, i kdyby jen proto, že tam už nestraší polorozbořená nedostavěná budova. Ten problém je spíš s tím načasováním – proč musí taková masivní investice proběhnout v době krize kdy se na všem ostatním šetří a Praha si půjčuje na metro.

  34. újezďák – no jo, ale co na to mají říkat ti, kterým jsou bazény a hroši u … – ukradené, stejně tak jako je jim ukradené, co si postavili za poslední desetiletí v Rakousku (jako jo, člověku někdy zůstává rozum stát, jak si někde ty Alpy zalili betonem, to je fakt kvalita)?

    Majetek církví a „slušné lidi“ bych radši nevytahoval…

  35. újezďák: „Add příplatek na bazény ,k lidně si přičtu, přičtu si i k těm daním za sociální a zdravotní pojištění.“

    Nikdo vám nebrání platit vyšší daně, ale není lepší, aby ten bazén zaplatili jen ti, co ho využívají? Což platí obecně pro všechno. Pak se totiž může ukázat, že bazén (nebo cokoliv jiného, např. Blanka) je nad naše ekonomické možnosti, protože uživatelé ho nejsou schopni zaplatit.

  36. Já si vyšší daně zaplatím, ale budu se přít o to, co je to „veřejná služba“.

  37. 35:

    to by bylo vůbec nejlepší, žádné daně, žádné dotace, žádné přerozdělování. Konečně bych nemusel sledovat ty tříkilometrový cyklostezky za desítky miliónů po kterých projede jedna šlapka za hodinu. Nebo různý zavěšený lávky kam se ani nejde dostat protože nejsou nájezdy a další a další cyklotunely včetně živení různejch cyklopřísavků v neziskovkách.

  38. Honza (37): Takto vypadá jen ideál neoliberalismu, který, doveden takto do krajnosti, je stejně nebezpečný jako fašismus nebo komunismus.

    Přestože občas může podnětné v takovém světle přemýšlet, tak věci jako soukromá policie, soukromé všechny silnice, soukromá justice a podobně by vedli buď k anarchii nebo spíš k diktatuře.

    Smiřte se, prosím s tím, že nějaký stát existovat musí, jinak vypadají vaše názory velice naivně.

  39. Honza: Kéž by taky z mého zdravotního pojištění nebyl placen doktor, který vás bude zachraňovat, že až dostanete infarkt z neustálého rozčilování se v diskusích na webu, který nenávidíte.

  40. léty ověřený desátek musí státu stačit. Jediným úkolem vrchnosti by mělo být zajištění přijatelné bezpečnosti, vymahatelnosti práva a obrana před vnějším nepřítelem. Zbytek je akorát prostor pro korupci. Pokud je šlapání na kole tak prospěšné jak tvrdíte tak se rozvoje sítě šlapkostezek jistě rád ujme soukromý investor a šlapky jistě rádi upustí nějkou tu korunu za její využití. Nakonec místo 50% zdanění bude jen 10%. Při letošním průměrném platu v Praze ( hrubého ) 31845,- dostanete čistého 24000. Zaměstnavatele by vám ale mohl dát 42 674, která za vás už dnes platí. Takže po odečtení desátku by jste dostal 38406kc. A sám by jste se mohl rozhodnout jaké zdravotní a sociálni služby chcete nebo NECHCETE využívat.

  41. 40:

    Váš přispěvek mě naprosto nadchl. Je to naprosto ukázkový příklad jak pokroucená je ralita a jak ovce baští to co v televizi řeknou a proč by čistě soukromé zdravotnictví fungovalo lépe.
    Váš blábol o tom že z Vašeho zdravotního pojištění nechcete platit někomu zdravotní péči je právě ukázkou toho že žádné zdravotní pojištění ve skutečnosti neexistuje a jedná se pouze o další daň pojmenovanou tak aby to vypadalo prospěšně.
    Pojištění by fungovalo tak že někdo spočítá míru rizika následně určí pojistné podmínky a které pojistné události pojištění kryje a samozřejmě výši pojistného včetně nějakého zisku. Tento zisk je řízen konkurenčním bojem ( pokud je zisk příliš veliký zákazníci nemají zájem a pokud je služba natolik atraktivní že poptávka existuje i při obrovském zisku okamžitě se objevují další subjekty podnikající v témže oboru. Následně není dost poptávky a subjekty spolu musí soupeřit buď kvalitou služeb nebo cenou a nebo kombinací obojího). Svoboda občanů spočívá v tom že buď využijí služby pojišťovny a nebo si péči zacvakají cash. Díky státem řízenému neefektivnímu molochovi, který je vysáván zlodějíčky jako je Ráth a podobně ( například také hypochondry, kteří si chdoí k doktorovi popovídat ) je nutné pod pohružkou vězení přinutit aby tento sociální produkt využívali všichni. Sociální pojištění je to samé přes kopírák.

    Prostě jste bez přemýšlení plácnul kravinu tak se nad tím ještě jednou zamyslete.

  42. Tak politické školení bychom doufám měli za sebou. Nebo přijdou ještě nějaké nevyvratitelné pravdy? ;-)

    Mimochodem, víte, kdo si v USA na začátku minulého století na městech vyřval lepší silnice a tím doslova vydláždil cestu k masovému automobilismu? ;-))

  43. No, někteří lidé mají o svobodě (a např. o zdravotnictví – viz to americké, které je prokazatelně jedně z nejdysfunkčnějších v civilizovaném světě) své svérázné představy. Ale taky bych radši, aby politické školení už skončilo. Ono se taky někdy stává, že když člověk příliš květnatě hovoří mimo téma, a přitom je v podezření, že by mohl být i trollem, bývá odmoderován (v ČLR mají hezký výraz pro cenzurní zásahy – che-sie-tiao, čili „vyharmonizovat“, hehe).

  44. 44:

    ja uz nevim jestli se smát a nebo brečet. Asi jste někde v televizi slyšela že bezdomáč v jůesej má problém s doktory a z toho soudíte že US zdravotnictví je dysfunkční? zkuste si aspon neco precist http://www.penize.cz/pojisteni/29425-zdravotnictvi-usa-zdravi-k-nezaplaceni
    ta péče bude stát pořád stejně a ty bezdomáči kteří na ní nemají teď to budou mít zaplacené od lidí kteří pracují a platí daně. Výsledkem bude to že péči budou mít horší všichni. Osobně bych asi nechtel aby moje dítě umřelo na leukémii kvulit tomu že nějaká podělaná fetka nebyla schopná platit si svoje komerční zdravotní pojištění. Ale když si myslíte že stát to umí řídit líp tak je to Váš názor, který jednou sklidíte i s úroky.

    co jiného by měla být svoboda než odpovědnost za svůj život a možnost o svém životě rozhodovat sám a nebýt nucen používat něco co nechci?

  45. Honza: co se týká dopravy, jsem jednoznačně pro liberalizaci, tedy odstřižení od veřejných peněz, nechť si ji zaplatí uživatelé (vlak, silnice, VHD). Jsem zvědavý kolik řidičů by bylo ochotno zaplatit za jeden průjezd Blanky 120 Kč. Atd…

  46. 47:

    dálniční známky, silniční daň, spotřební daň z pohoných hmot a další finanční zátěž by Vám mohla napovědět. Loni se například jen na spotřební dani vybralo 83,7 miliard, dálniční známky 3 miliardy, mýto pro nákladní dopravu 8 miliard.
    Rozpočet státního fondu dopravní infrastruktury 2011 je 54,4 miliard, takže bláboly o tom jak by řidiči zchudly jsou zcela liché, již teď dotujeme jiné hladové kapitoly rozpočtu které si na sebe narozdíl od dopravy nevydělají.

    PS: výdaje v rozpočtu SFDI samozřejmě obsahují i Vaše šlapací silničky, protihluková opatření a jiné kytičkové projekty na které jsem se řízením zlého auta pomohl složit.

  47. to Honza: tedy jak pročítám Vaše příspěvky, vy musíte v této zemi a nejspíš i v Evropě neskonale trpět, cyklisté, zdravotní pojištění atd. Jediné co nechápu je, proč masochisticky navštěvujete web a diskuse, které Vás evidentně rozčilují, nečekáte přeci že jeho autoři pod tíhou Vašich pádných příspěvků změní web na „Prahou autem“. Ještě si nakonec rýpnu, dejte si pozor, aby jste vůbec mohl vylézt z domu, až Vám někdo zprivatizuje chodník před vchodem :o)))

  48. co mě štve, že ten krátkodobý výhled – co se vyplatí a nevyplatí max. v rámci jednoho dvou let, je tak rozšířený… :-( (to není jen jeden, „Honza“)
    a že třeba nedobrý zdravotní stav, včetně tý leukémie dětí, souvisí třeba taky s přiblblou dopravní politikou během 10 možná 20 a více let, to je stále házení hrachu na zed stále dokola… hlavně kolik se vybere za rok na spotřební dani že? a jen at dál, v rámci šetření občanů, stoupá počet starých pleček na naftu… uff

  49. Klima: Tak tak. Obzvlast mne pobavil prohlasenim o tom jak „rad“ prispiva na kytickove projekty treba ve forme protihlukovych barier. Asi zapomina, proc se ty bariery buduji. Nejspis zije v tom, ze lid bazi po poradnych betonovych zdech hned za zahradnim plotem a chudaci ridici kteri kolem jenom nevinne projizdeji musi jim na to prispet. Neni ten svet nespravedlivy?

    No hnus…

  50. Honza, 48: vidím že jste se pokusil o výpočet. Tak vám to zproblematizuju, spotřební daň z pohonných hmot neplatí jen uživatelé silnic, ale také železnice, zemědělci a všechna průmyslová odvětví spotřebovávající paliva. Takže váš výpočet je bohužel chybný. Taky je potřeba vzít v úvahu, že spotřebovávání paliv zatěžuje životní prostředí a má vliv na kvalitu života a zdraví obyvatel (IAD ve městech zvláště), což vytváří další náklady, neboli skytou daň pro všechny postižené IAD.
    Výdaje na výstavbu a údržbu silniční sítě máte taky odhadnuty špatně, vzhledem k tomu že II. a III. třídy spadají pod kraje a místní komunikace spravují ze svých rozpočtů obce/města. Tyto výdaje jdou z našich daní, ale v kapitolách MD se neobjeví. Jen pro zajímavost, roční údržba Blanky bude stát 200 milionů korun. Skládat se na to budeme všichni. Ať žije automobilový socialismus v praxi.

  51. Honza (48): Dovolím si přeposlat asi měsíc starý facebookový status. Snad Vám to pak docvakne.

    Felda Lebeda: děkuji za optání, již se mi daří lépe.
    Povšimněte si prosím, že nezpochybňuji že motoristé nějakými prostředky do státního rozpočtu přispívají. Jenže na to, aby bylo možné tvrdit, že ho živí, je nezbytné aby po zaplacení všech výdajů spojených s motorismem ve státní kase nějaké prostředky také ještě zbyly. A k tomu směřoval můj dotaz.

    Poměrně dlouze jsem se po něčem podobném pídil, leč neúspěšně. Takže jsem si to musel zkusit spočítat sám. Jenže spoustu věcí jsem jenom odhadoval, nezjišťoval jsem je přímo…
    Pokud se pokusíte takovou studii vyhledat, asi narazíte na pár let starý dokument z pera SFDI, který vyčísluje příjem státního rozpočtu za 10 let z motorismu na necelých 800 mld. a srovnává je s výdaji SFDI za stejné období, což je zhruba 400 mld. Pokud se nad tím nezamyslíte, přicváláte na koni a pokusíte se mi tento dokument otlouct o hlavu (prosím tlouci jemně, otřes mozku není příjmené zranění a nerad bych aby se mi vrátily symptomy).

    Když se nad tím zamyslíte, zjistíte, že dokument shrnuje prakticky všechny přijmy veřených rozpočtů (řekl bych že pokuty a různé regulační poplatky na parkování je možné v prvním přiblížení zanedbat, viz níže), ale jen sakra malou část výdajů veřejných rozpočtů. Pokud to začnete studovat hlouběji, zjistíte, že kromě 55tkm „státních“ silnic spravovaných SFDI, máme ještě 30-40tkm spravovaných kraji a obcemi. Namítnete, že to jsou akorát polňačky, co stojí pár korun. Omyl. SFDI má v Praze 84km silnic (co si pamatuji). Všechny tunely, včetně nejdražší dopravní stavby v Zemi (díra pod Hradem za 36mld) jsou místní komunikace nezahrnuté v těch 400 mld. Komunikace v obcích jsou nákladnější na úklid a údržbu, není možné dešťovou vodu odvést do škarpy, je nutné budovat kanalizaci, častější výskyt mostů etc. Je to facebookový status a nikoliv blog, takže tento úvodní odstavec ukočním budu se snažit být už stručný.

    Můžete mě tedy, prosím, odkázat na studii, která prokazuje že po zaplacení níže uvedených výdajů ve veřejných rozpočtech ještě něco zbyde?

    výdaje na infrastrukturu:
    SFDI 400mld
    kraje 130 mld (13 krajů/ 1mld rok/ 10 let)
    Praha 80 mld (8mld rok/ 10 let)
    Města nad 100t obyv. 50 mld (5 měst/ 1 mld rok/ 10 let)
    Města 50-100t obyv. 70 mld (14 měst/ 0,5mld rok/ 1O let)
    další menší sídla neodhaduji, ačkoliv nepochybně něco vydávat musí, řekněme že to započteme s pokutami a příjmy z parkování

    Dále tu máme výdaje na lidi:
    dopravní policie
    odbory dopravy
    odbory dopravně správních agend
    ministerstvo dopravy

    tyto výdaje nejsem schopen kvalifikovaně odhadnout, když si sečtu výdaje na infrastrukturu, zbývá mi na lidské zdroje cca 6-7mld. na rok na to, aby stát na daních spojených s motorismem vybral alespoň na přímé výdaje spojené s motorismem.

    Jenže stačí jemně šoupnout s některým (odhadnutým) parametrem a rázem můžeme být v (mírném) plusu, nebo naopak ve ztrátě. Takže znovu zopakuji svoji žádost. Můžete mě, prosím, odkázat na studii ze které by plynulo, že motoristé živí státní rozpočet? Děkuji.

    K automobilovému průmyslu jen krátce: Odečetl jste, prosím, od těch peněz co tečou státu z automobilek cenu pobídek (rozuměj výstavbu obslužných komunikací a zasíťování pozemků, pozemky zdarma, daňové prázdniny na 10 let, dotaci 100-200kkč na vznik každého pracovního místa)? Trochu mi to připomíná „nechci slevu zadarmo“.

    Předtím než něco napíšete, tak se opravdu zamyslete o tom co píší ostatní a proč. Nerad bych také, aby diskuse skončila jen u výše odvedených daní. Jsou tu i určité nemateriální aspekty. V Praze jsem se narodil a mám to město docela rád. Rád se v něm projdu a čumím po památkách. Kolik musím zaplatit na daních, abych směl na Smetanově nábřeží v květnu cítit kvetoucí lípy?

    *******************************
    poznámka pod čarou: uvedená studie SFDI správně neuvažuje příjem z DPH. Představme si na chvíli, že bych přijal zvláštní představu rozpočtového určení daní- ten kdo si je zaplatil je má dostat zpět. Motoristé pak logicky mají nárok na výstavbu spousty silnic. Hmmm. Z čeho zaplatíme školství? DPH z učebnic (jiná daň spojená s výukou mě nenapadá)? Co hasiči? Policie? Soudy? Státní zastupitelství? Stát zkrátka poskytuje systémové služby, které potřebujeme a stát na ně někde musí vzít. Vymyslí proto neadresnou daň ze které bude tyto služby financovat. Nejspravedlivější je nějaká daň z obratu, je výkonová, kdo více utrácí, více přispívá (což je sociálně spravedlivější než nějaký paušál). Začne se jí říkat DPH. Pokud je tato daň určená na systémové služby státu, nemůže být využita k výstavbě silnic.

  52. Má to cenu se s tím člověkem dohadovat? Ptám se opět? Je ten člověk na správných stránkách? Chce se nechat poučit? Je vstřícný debatě? Anebo spíš chce prudit, popř. dávat přednášky z teapartismu? Navíc je doufám odmoderovaný.

    A navíc, tohle jsme tu už řešili stokrát – a je to řešeno i jinde stokrát. Stejně je to marné, tady nějaké věcné argumenty nepomáhají, stejně jsou všichni cyklofašisti, na které slušní lidé doplácejí. Atd. Atd.

  53. 55 Lei: Nemá. Ten příspěvěk, ale není určen jemu, ale ostatním čtenářům, kterým se při prvním pohledu může jeho úvaha zdát na správná. Podobné nesmysly není možné nechávat bez odpovědi, když budou opakovat často a na hodně místech (a nikdo to nebude vyvracet), začne se z toho pomalu stávat „pravda“.

  54. Já vnímám cyklostezku a spol jako opatření pro řidiče motorových vozidel, aby jim cyklisté nepřekáželi v jízdě. Nechápu proto, proč opatření pro cyklisty některé řidiče tak irituje. Jsou to asi řidiči nepříliš chytří.
    Já jezdím kromě kola i autem a uvědomuji si, že kolona aut přede mnou je kratší právě o ty řidiče, co dnes jeli na kole.

  55. Jízdní pruh se sebral kvůli zklidnění, pokud by se tam neudělal cyklopruh, daly by se tam květináče.
    Na kolo jsem přesedl z auta nejen já, politik nejsem. A v případě deště je naprosto prokazatelný úbytek cyklistů Vyšehradským tunelem a naopak nárůst kolony aut u Podolské vodárny.
    A kromě cyklistů vás rozčiluje ještě co?

  56. i na základě této diskuse jsem se probíral poznámkami a našel tento odkaz, jehož nalezení mi dalo hodně práce (vím, že mi to trvalo dlouho a dokonce jsem si myslel, že jsem ho nenašel). Myslím, že Vratislavovi (a nejen jemu) udělá radost.

    píše se tam, že místních komunikací máme 50.370km (včetně 628km rychlostních komunikací).

    Když tuto cifru srovnám s 55.752km silnic spravovaných SFDI (1.156km dálnic a rychlostních komunikací).

    S Honzovými (48) (…) 83,7 miliard, dálniční známky 3 miliardy, mýto pro nákladní dopravu 8 miliard. Rozpočet státního fondu dopravní infrastruktury 2011 je 54,4 miliard (…)

    Tak pohádka o motoristech jako sponzorech státního rozpočtu získává značné trhliny (když to jednoduše přenásobím, jsem rázem -8,8mld a to nepočítám další přímé veřejné výdaje- viz. výše).

    http://notes3.czso.cz/csu/2009edicniplan.nsf/t/7F0041A0EB/$File/201011091021.xls

    http://notes3.czso.cz/csu/2009edicniplan.nsf/t/7F0041A0EB/$File/201011091021.xls

Další z rubriky

Cykloboxy u Centra Chodov 26

jm_chodov_boxy_vchodc_03Centrum Chodov, jedno z největších pražských obchodních center, zřídilo dvě nová parkoviště jízdních kol. Jejich..více

Zprávy z listopadové cyklokomise 3

09. 11. - Marek Bělor - Zprávy
vk_magistratProtože kolega Filler odjel zkoumat francouzské cykloobousměrky do historického města La Rochelle, známého českému publiku..více

Karlín: jak šel čas? :)

jm_karlin_contraflowlane25. září jsme narychlo informovali o připravovaném rušení karlínské cykloobousměrné zóny. Zprávy tehdy byly důvěryhodné,..více

Bikesharing: ohlédnutí za předváděčkami JCDecaux a Velonetu :)

velonet_jcdecauxVeřejné půjčovny sdílených kol postupně zaplavují Prahu. Tedy zatím často jen na zkoušku. A to..více

Hamburk Mitte versus Nextbike: Tohle město není pro konkurenci! :)

Ausstellung DrohneJegliche kommerzielle Nutzung ist honorar- und mehrwertsteuerpflichtig! Persšnlichkeitsrechte sind zu wahren. Es wird keine Haftung Ÿbernommen bei Verletzung von Rechten Dritter. Autoren-Nennung gemŠ§  ¤13 Urh.Ges. wird verlangt. Kontakt: 0177-5014249V roce 2009 došlo k právnímu sporu mezi městským obvodem Hamburk Mitte a provozovatel soukromého bike-sharingového systému..více

Non-stop servisní bod Bajkazylu otevřen 17

jm_bajkazyl_servispoint_10Na novoměstské náplavce bylo 29. září večer slavnostně otevřeno první veřejné servisní místo pro kola v Praze. Nachází..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Co říkáte na cenu cykloboxů u OC Chodov? (max. 2 odpovědi)

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru