Vidět a být viděn

Publikováno: 19. listopadu. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 18. listopadu. 2012
Publikováno: 19. listopadu. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 18. listopadu. 2012

Vidět, být viděn a vzájemně se respektovat. To v zásadě stačí. Především na stopčáře, kde s tím může být problém. Ilustrace, vytvořená autorkou úžasného bostonského kresleného blogu Bikeyface, vám dává jasný návod. Dívej se a buď viditelný (See and be seen), je jeho základní sdělení:

Bubliny odshora:
„Než odbočím, musím se podívat“
„Aha, ona odbočuje“
„Sixth sense“ -> šestý smysl
„Turn signal“ -> ukazuje odbočení
„lights“ -> světla
Pro vysvětlení, nakreslený signál zalomenou levou rukou znamená v USA odbočení vpravo, cyklisté zpravidla nemají specifikované vlastní signály, ale používají signalizaci určenou pro auta bez funkčních blinkrů.

Mimo svůj prvotní účel ilustrace naznačuje několik pozitivních pincipů: sdílení prostoru (i když máme každý svůj prostor, sdílíme stený uliční koridor), nezbytnost povědomí o ostatních účastnících provozu (šestý smysl), a konečně i to, že volba dopravního prostředku pro aktuální cestu je věcí každodenního rozhodování (jednou jste tam na kole, jednou v autě).

Původní článek Stay safe on the Road najdete zde.


Pravidla pro odbočování a cyklopruhy v ČR

V České republice platí pro křižovatky a jízdu v cyklopruhu pravidla, která není od věci znát:

Některá pravidla pro chování na křižovatkách

Při odbočování dává řidič přednost souběžně jedoucím cyklistům, pokud
a) ( §21(6) ) jedou v souběžném cyklopruhu ( pro piktokoridor to neplatí! )
b) ( §70(2)c )jedou po souběžném přejezdu pro cyklisty a křižovatce, která je vybavena světelnou signalizací BEZ směrových šipek (tedy na „plné“ zelené světlo). Přednost před odbočujícími vozidly pro cyklisty neplatí, pokud je křižovatka bez světel nebo je signalizována směrovými šipkami.

( §57(4) ) Cyklista může předjet pomalu jedoucí kolonu zprava, ale musí přitom dbát zvýšené opatrnosti. (tedy zejména dávat pozor, zda z kolony někdo neodbočuje vpravo, neotvírá dveře, nepouští auto odbočující z protisměru, apod.)

( §57(1) ) Cyklista je povinen použít předsunuté stání před křižovatkou, pokud tam je.

Některá pravidla pro cyklopruhy

(§14(1) a §13(2), převod na situaci s cyklistou): Do cyklopruhu smí řidiči motorových vozidel vjet v podélném směru jen při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti (například nedostatek místa). Fyzicky oddělený cyklopruh se smí přejíždět jen příčně, a to na místě k tomu přizpůsobeném. Při vjíždění do cyklopruhu nesmí řidič cyklistu ohrozit ani omezit.

(§14(2), převod na situaci s cyklistou): Přejíždí-li cyklista z cyklopruhu do přilehlého jízdního pruhu, řidič vozidla jedoucí v tomto pruhu mu to musí umožnit snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla.

(§57(1), přesná citace): Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty, nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Jiří 19. 11. 2012, 08:15

DOPLNĚK = V Čechách platí totéž => § 30 - Znamení o změně směru jízdy
(3) Znamení o změně směru jízdy se dává směrovými světly. Není-li jimi vozidlo vybaveno nebo při jejich poruše, dává se znamení upažením. Paží ohnutou v lokti nahoru se dává znamení o změně směru jízdy na opačnou stranu. Vyžadují-li to okolnosti, zejména není-li znamení dávané směrovými světly nebo paží dostatečně viditelné.... za snížené viditelnosti, musí se dávat znamení jiným zřetelným způsobem... Jinak smí řidič provést zamýšlený jízdní úkon jen tehdy a takovým způsobem, aby nebyli ohroženi ani omezeni ostatní účastníci provozu na pozemních komunikacích.

Zacyklení 19. 11. 2012, 09:01

Přednost při odbočování přes pikťák: i v tomhle případě cyklista přednost má! Neplyne to ale z uvedeného odstavce 6 §21, ale proto, že v místě, kde není cyklopruh, jde o obyčejné předjíždění. V tu chvíli prostě nesmí cyklistu sejmout (§17, odst. 3: ,,Řidič, který se po předjetí zařazuje před vozidlo, které předjel, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče vozidla, které předjel."). Auto přece taky nikdo nebude předjíždět tesně předtím, než chce sám odbočit doprava.

Brahma 19. 11. 2012, 09:17

add: "Cyklista je povinen použít předsunuté stání před křižovatkou, pokud tam je." Zajímalo by mne, kudy se zezadu k tomu stání mám občas procpat. Pokud přijíždím ke křižovatce už se stojícími auty a chci odbočovat doleva, tak mám velikou šanci, že než se tam procpu nejlépe středem mezi dvěma pruhy, tak se auta rozjedou. Respektive než si vepředu srovnám kolo, tak padne zelená a já nebudu připraven. To mi to pak řidiči dají pěkně sežrat.

jonáš 19. 11. 2012, 09:22

No hlavně mě vždycky zajímalo, jak mam přes několik aut poznat, že tam vůbec nějaký je .. asi tam zapomněli dopsat, že je cyklista povinen disponovat telepatickejma schopnostma ;-)

Marek Turnovec 19. 11. 2012, 10:05

jonáš: Ne, telepatii nepotřebujete. To si ten zákon musíte vyložit tak, že cyklistka je prostě povinen se tam procpat po pravém okraji, podél stojících vozidel. :-) No a když uvidí, že tam předsunuté stání je, tak do něj zaleze, když zjistí, že ne, tak se pokorně vrátí na konec fronty těch aut... :-)

wanted 19. 11. 2012, 13:13

O povinnosti uzit predsunute stani jsem nevedel. Takze kdyz se poslusne zaradim uprostred pruhu mezi cekajicimi auty porusuju zakon? A jak mam vedet, ze tam je? A (kdyz uz tam zazrakem nejaky je) jak mam vedet, ze na nem nestoji auto, jak je v Praze bezne?

Jiří 19. 11. 2012, 14:08

Wanted: Myslím, že Marek si trochu zavtipkoval, smajlík na konci to dokazuje.
Povinnost použití "předsunutého stání" je myšlena proto, že na vícepruhových křižovatkách bývá v rovném směru pro cyklisty vyznačen chlívek u pravého z rovných pruhů a pak u rychlejšího pruhu je vynechán a opět u odbočujícího je vyznačen.
Rozhodně "povinnost použití neznamená, že se tam musíš "probíjet", když Tě auta nepustí vpravo u chodníku.
A pokud tam chlívek není, máš právo stát před stop čárou a vyrazit jako první.

Vratislav Filler 19. 11. 2012, 14:21

wanted a spol.: Já bych to nařízení vykládal spíš tak, že když člověk nějak dojede až ke stopčáře a narazí tam na předsunuté stání, má se do něj postavit spíš než zůstávat vedle prvního auta, které by si ho v takovém místě nemuselo všimnout. Ale jako "argument" proč cyklista "musí" předjíždět kolonu, je to vtipné. V zákoně je ovšem také povinnost řidičů odbočujících vpravo řadit se co nejvíc doprava ( §21(3) ) a tudíž cyklistům v tomto předjíždění neúmyslně bránit. Otázka je, co potom :-D
(Mně z toho vyplývá, že ten zákon prostě potřebuje v řadě bodů přepsat, aby neobsahoval takovéhle neúmyslné protimluvy - a do té doby je třeba jej aplikovat s rozumem.)

Zacyklení: To je pěkně ošemetné a rozhodně bych si to nevkládal jako přednost cyklistů. Daleko spíš platí, že řidič odbočující vpravo má za povinnost se před odbočením vpravo zařadit ke kraji a tudíž nemá nechávat místo na průjezd cyklistů.

Ale ještě doplňuji jedno velmi důležité ustanovení:

§12(5): Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu. (týká se zejména "rozpuštěných" cyklopruhů)

Durill 19. 11. 2012, 15:08

nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.

Já to z toho tedy chápu tak, že pokud je tam pruh pro cyklisty, který vede až k stop čáře a na ní je zároveň (spojka A) zřízen prostor pro stání cyklistů, tak jsem ho povinnen použít.

Pokud tam ten cyklopruh není, tak nejsou splněny všechny podmínky a pravidlo neplatí. Samozdřejmě, pokud se tam dostanu jinak, než přes cyklopruh a prostor pro cyklisty tam je, tak ho použiju.

Takže pokud nemám cyklopruh, po kterém tam můžu dojet, nemám povinnost prostor pro cyklisty použít. Takže ta povinnost je jen na malém množství řízených křižovatek.

Ňam 19. 11. 2012, 15:30

Já se řídím pravidlem váhy. Co je větší a může mě sešmelcovat, to má přednost, bez ohledu na znění zákona. :D

Marek Turnovec 19. 11. 2012, 15:31

Ňam: Ne že by takové pravidlo nepřispělo k bezpečnosti, ale to bych také po některých trasách nedojel nikam. :-) A tímhle způsobem si ten respekt k cyklistům v Praze nevybudujeme. :-)

Vratislav Filler 19. 11. 2012, 15:42

Ňam: Horší je, když se pravidlem váhy řídí i ti, kdo ji mají na své straně.

Ňam 19. 11. 2012, 15:52

Chlapi, já na tom respektu taky pracuju. :) Článek Karmické ježdění mě v tom pomáhá.

Ale k tomu respektu přispěju jen jako živý cyklista. :D

Teď zase jedu na nějakou dobu do Číny, tam to zase všechno funguje úplně jinak. :)

jonáš 19. 11. 2012, 19:44

Jo, tam to funguje zajímavě, ale princip jsem zatim nedokázal vysledovat. Leda že "všichni jedou, a kdo se bojí, ten zastaví/uhne" ale ta váha tam hraje taky ;-)

Zacyklení 20. 11. 2012, 08:37

VF 8: s tou předností jsem to myslel tak, že ta situace by spíš vůbec neměla nastat. Na mysli jsem měl předjíždění cyklisty autem těsně před odbočením vpravo, což je dle mě hulvátství. Opačný případ, kdy cyklista zprava podjíždí odbočující auto, je zase prasárna ze strany cyklisty. Pravda, v tom případě cyklopruh hraje důležitou roli a cyklista tohle udělat může.

Lei 20. 11. 2012, 11:13

Když vidím na obrázku to blikající auto - pomalu už nějaký pátek jezdím, a postupně si všímám, jaké potíže dělá ukazování směru jízdy mnohým řidičům aut. A nechci být zaujatý, ale snad tolik neurazím, řeknu-li, že pravidlně mám v tomto ohledu děsivé zkušenosti s řidičkami...

Ale blikačky umí dnes zapnou každý, když si stoupne do druhé či třetí řady parkujících aut někde v křižovatce...

Brahma 20. 11. 2012, 11:43

Když ona je to teď taková hloupá móda v Praze neblikat, nebo blikat až na poslední chvíli. Autům to tolik nevadí, ale na kole s menší akcelerací a rychlostí v křížovatce musím dávat tu přednost na mnohem delší vzdálenost. Když mi potom to auto, co mu dávám přednost, zahne na vedlejší, tak mám vztek, protože kdyby včas blikal, tak já jsem na kole už dávno mohl jet.

Václav Řehák 20. 11. 2012, 12:24

Když jsme u blikání, pozor na jedno záludné pravidlo. Řidič při odbočování musí blikat, ale blikající řidič nemusí odbočit! Kamaráda takhle smetlo z kola auto, které navzdory blikání neodbočilo a bylo to vyhodnoceno jako chyba cyklisty. Proto beru blikání jako varování, ale snažím se počkat, až začne opravdu provádět manévr.

Mirek2 20. 11. 2012, 13:02

add 18 ale stejně pozor na ty řidičky. Nedávno jsem přijížděl Hrozenkovskou od Sobína, proti jelo to auto, co blikalo, že pojede do Strojírenské. Tak jsem ukázal levou, že tam chci taky a přestal šlapat aby doopravdy odbočil. Jenže to už ta paní ve svém do té doby stojícím terénním voze prošlápla plyn a z vedlejší Strojírenské mi to vzala přímo před nosem. Pak jsem něco křičel, ale to už sem nepatří.
Ještě jedna starší věc se mi vybavila, kdy jsem hodně zazmatkoval Plzeňská Radlická. Využil jsem předsazené stání ve středním pruhu, jenže zelená v rovném směru je jen nahoře na doplňkovém světle. To jsem si ale neuvědomil (je potřeba se koukat v hodně velkém záklonu) a doplňkové světlo na sloupu na chodníku ukazuje pouze odbočení. Dnes jsem už poučen, takže vím, že když se vpravo objeví zelená odbočovací šipka, tak můžu i rovně, ale tehdy mi vyklízení křižovatky trvalo trochu déle a vzhledem k množství aut všech druhů to nebylo to příjemné.

josuk 20. 11. 2012, 13:03

18. to je pravda, pokud mám dávat přednost já a nedám jí (protože někdo zapomene blinkr nebo dokonce “jsem myslel”, že bliká aby mě pustil a nepustí) tak bude vina na mojí straně

Jinak co ted hodně pozoruju, klesá nám rapidně safety in numbers, ale bohužel nejen proto, že je cyklistů méně, ale ještě k tomu ti zbývající často NEJSOU VIDĚT! Světla chybí nezřídka úplně anebo je světelný kužel slabý nebo tak úzký, že je možná dobře vidět v dálce ale nablízko už lehce zešikma prakticky vůbec. To bych pokutoval naprosto nekompromisně!! Ale možná nejdřív u prodejců, že něco takového zřejmě bez atestu vůbec prodávají.. ;-)

Brahma 20. 11. 2012, 15:02

Světla na kolo podléhají v Česku nějaké homologaci? Jaká norma se vztahuje na kvalitu osvětlení silničního nemotorového vozidla v Česku?
Já znám pouze zákon č. 361/2000 Sb.o provozu na pozemních komunikacích, kde se píše jen to, že má být vpředu světlo bílé svítící dopředu a vzadu světlo červené, které může blikat. Ve městě může blikat i to světlo bílé. Máte někdo představu, co by se na cyklosvětla a jejich montáž mohlo vztahovat? Vím, že v Německu na to předpis mají a kontrolují to.

Ňam 20. 11. 2012, 15:17

Brahma - a zde bych možná šel vždycky dál než zákon, takže by mě tolik nezajímalo, co je kde psané. Reflexní pruhy na pneu, blikačka vzadu, blikačka vpředu a ještě jedna na hlavě, aby se otáčela s mým pohledem, atd...

Brahma 20. 11. 2012, 15:30

Ale jistě souhlas, ale mne by spíš zajímal ten konflikt s možným oslńováním protijedoucích světlem s kuželovým vyzařovacím úhlem. Pro motorová vozidla by takováto prostorová vyzařovací charakteristika byla nepřípustná. Samozřejmě sklopením se to trochu řeší, ale je to nějak ošetřeno legislativně?

Lei 20. 11. 2012, 16:13

Jasně, a ještě blikačka na pindíku a blikačka na temeni. Plus reflexní šortky a reflexní čepice s majákem.

Jako sorry, světlo přední a zadní vozím vždycky, když je blbá viditelnost (taky nemám rád neosvětlené cyklisty, co leda dělají ostudu), ale na druhou stranu jsem taky jednoduše člověk na kole ve městě, a ne vánoční stromeček. Když si vezmu, že chci někde zastavit na nákup, už teď musím sundar rukavice, vyndat zámek, zamknout, vyndat přední světlo, vyndat zadní světlo - a za 5 minut to samé v opačném gardu, a to ještě běhám po veřejnosti s reflexním proužkem na noze a helmou na hlavě, což už i tak je jak z Marsu. Až k tomu budu mít čelovku, skafandr a maják, tak to se radši na nějaké kolo vy...

Petr Dlouhý 20. 11. 2012, 20:34

Lei: Já to třeba řeším reflexními nálepkami - koupil jsem po 200,- za metr v nějakém kamioňáckém obchodě v Jesenici. Výhoda je, že po nalepení už se o to nemusím vůbec starat a potřeba být viděn už se nemusí tolik projevovat na oblečení.

Štěpán 20. 11. 2012, 22:49

S tím svícením bych to rozhodně nepodceňoval. Hlavně v tuhle dobu, když vyrážíte do ranního smogu a vracíte se z práce až za tmy tak na pevno namotované reelighty na kolech (mimochodem vážně super věc!), ještě oproti létu podporuji blikačkou vzadu a světlem vpředu. Je ale pravdou, že jednou z výhod Bromptonu je, že si svá světla nosíte i s kolem stále sebou :) a nemusím tak řešit odstrojování a zamykání před krámem.

Osobně taky nejsem nadšen, že ze sebe dělám blikající dvoukolový vůz technických služeb, ale já kolem sebe nemám žádné plechy a taky ten můj motor nemá ani jednoho koně, ale při současné cyklo infrastruktuře a občas otevřenému nepřátelství obrněné části populace mám zkrátka strach a tak svítím co to dá. Já to jako řidič dobře osvětleného cyklistu vždycky ocením.
Sem tam si z toho dělám doma srandu, že až mě jednou někdo srazí, tak se na to, že mě neviděl určitě vymlouvat nemůže. Drobná to útěcha při cestách po Praze :)

BTW: Minulý týden jsem byl 3 dny na služební cestě ve Stockholmu a už poněkolikáté jsem by šokován jak to tam z hlediska cyklodopravy funguje. Jezdí se tam hodně i v noci a 99% cyklistů co jsem viděl používala nějaké blikačky i když řád méně výkonné než u nás. Nicméně svítí tam všichni. Ale tam je slušnost, respektování pravidel a výborná cyklo infrastruktura už součástí běžné kultury :-( Tady je to vážně ještě středověk...i když věk páry snad časem taky přijde.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat