Cyklochodník na Rašínově nábřeží

Publikováno: 09. ledna. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Úvodní foto: Tomáš Cach
Publikováno: 09. ledna. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Úvodní foto: Tomáš Cach

Přinášíme fotografie nově vzniklého cyklochodníku na Rašínově nábřeží. Jako by bylo vzato za slovo naše varování z pondělka, o tom, jak cyklostezky nemají vypadat. Pozadí vzniku zcyklostezkování tohoto úseku nábřeží jej ale snad aspoň částečně ospravedlňuje. V zásadě se jedná o permanentní objížďku pro případ akcí na náplavce, zvlášť pravidelných trhů a uzavírek typu lodě na vodě. Trapná je ovšem skutečnost, že se tam prostřednictvím směrových cedulí převádí páteřka A2, místa neznalí cyklisté si při jízdě podél cedulí (zvlášť směrem do centra) budou oprávněně myslet, že si z nich město dělá prču.

Kladný bod lze přičíst snad jedině za v Praze přelomové využití kombinace dopravních značek „stezka pro chodce + cyklistům vjezd povolen,“ která byla až doposud tabu. Uvedené řešení bez jakýchkoliv pochybností neomezuje jízdu v hlavním dopravním prostoru a je tak velmi vhodné pro situace, kdy není možné vytvořit jednu infrastrukturu vyhovující všem skupinám cyklistů (určitě v kombinaci s piktokoridory, a možná i s cyklopruhy).

Otázka je, zda to stálo za to. Mám docela obavu, že by toto řešení mohlo inspirovat jinak velmi žádoucí objížďku náplavky pro jezdce neochotné dodržovat v pěší zóně i pro cyklisty povinnou dvacítku. I když právě tento kus chodníku je široký a pustý, o těch ostatních úsecích to rozhodně neplatí…

Fotografie laskavě poskytl Tomáš Cach.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Squish 9. 1. 2013, 10:45

Povolit vjez na chodník ok ale ty nové A2 značky jsou fakt matoucí :-/

Vlada 9. 1. 2013, 10:56

Musim rict, ze i kdyz Naplavku znam, tak ty oranzove znacky od Vytone vubec nechapu. A k prujezdu tudy... Jedu-li na Naplavku (trh, Bajkazyl, kochani) jedu spodem a pomalu. Projizdim-li, jedu s autama horem. Sem tam se nekdo rve cumakem neprijemne blizko za zadni kolo, ale rychle ubere, kdyz se pred nim musim vyhnout nejake dire nebo kanalu. Nastesti me jeste nikdo neslozil :-)

Kuba 9. 1. 2013, 11:53

Vlada: Jezdím úplně stejně, po všech těch chodcích a retardérech a kostkách na rampách u náplavek je hladká horní silnice vysvobození. A pokud opravdu šlapeš, řidiči za tebou se chovaj většinou decentně.

matissek 9. 1. 2013, 14:20

takze po novom sa uz nemoze jazdit po celej dlzke rasinovho nabrezia? to uz fakt nechapem, preco sa tam musi kluckovat. rasinovo nabrezie povazujem za jednu z najkrajsich cyklosteziek v prahe. skoda, ze ju pani z hora takto likviduju. ak toto vyzaduju od cyklistov tak nech najprv upravia krizovatky na bezbarierove. osadit tam nejake znacky teda moc prace nie je.

Vratislav Filler 9. 1. 2013, 14:56

matissek: nene, spodek je pořád pěší zóna s provozem cyklistů, takže spodem OK, jen s omezením na 20 km/h, které na pěší zóně platí pro všechna vozidla, která tam mají povolený vjezd.

tik 9. 1. 2013, 15:32

souhlasim s [2] a [3]. Nez naplavku, to se radeji zaradit nahore do provozu a zatim (klep, klep) zadny problem.

matissek 10. 1. 2013, 02:33

Vratislav: vdaka! tak to ma potesilo! 20 km/h je luxusne! pekny den.

Ivoš 18. 1. 2013, 15:31

Mám v tom z pohledu chodce guláš:
Příkazová značka - "Stezka pro chodce" přikazuje chodcům v daném směru užití takto označeného pruhu nebo stezky. Ostatním účastníkům silničního provozu je jejich využití zakázáno."
Když kouknu na ty fotky v článku, tak chodcům je přikázáno jít po chodníku, tedy nemohou projít pěší zónou na náplavce.
Protože smysl obsažený v předchozí větě je nesmysl, tak buď
a) špatně chápu význam značky
b) uvedená značka tam nepatří
Pomozte :-)

Vratislav Filler 18. 1. 2013, 19:10

Ivoš: Není důvod, proč by jim značka stezky pro chodce zakazovala náplavku, je to jiná komunikace, vede jinam.

Ivoš 18. 1. 2013, 22:12

9 Vratislav - Náplavka ale jinam nevede. Mohu jít na náplavku, mám-li tam cíl, třeba Bajkazyl. Pokud však jdu od Vyšehradského tunelu k Mánesu, tak mi tam podle značky vychází příkaz použít chodník.
Nečekám, že by mě snad kdokoliv zakazoval jít pěšky do pěší zóny. Jde mi pouze o smysl a význam značky, která přikazuje použít chodník.
Analogickou stezku pro cyklisty je povinné použít i

Ivoš 18. 1. 2013, 22:15

V předchozím příspěvku jsem udělal chybu v tagu. Tedy znovu poslední větu:
Analogickou stezku pro cyklisty je povinné použít i

Ivoš 18. 1. 2013, 22:17

:-( napotřetí rezignuji na tag :-((
Analogickou stezku pro cyklisty je povinné použít i podle vás https://mestemnakole.cz/2012/03/do-mesta-na-kole-na-stezkach-a-v-ulickach/

Vratislav Filler 18. 1. 2013, 22:35

Ivoš: Takže tato značka zakazuje i jít po protejším chodníku? ;-)

jonáš 18. 1. 2013, 22:56

No mně by docela zajímalo, kdy je cyklostezka s komunikací "souběžná" a kdy už ne .. a náplavka mi přijde jako jiná komunikace, než horní nábřeží. To by třeba nesměli cyklisti jezdit po Podolské, protože za zelenym pásem a čtyřproudovkou s tramvajovym pásem je cyklostezka (pomiňme, že smíšená?) -- tady se prostě všechno legislativně postupně zesložití k naprostý nepřehlednosti a nepoužitelnosti.

Ivoš 19. 1. 2013, 00:25

13 - Vratislav: Já to bral částečně jako vtip a hlavně jako nesmyslné označování zjevného chodníku jako chodníku. Cedulí je prostě moc.
Já ve středu projížděl náplavku oběma směry a poctivě přiznávám, že jsem si vůbec žádné z cedulí nevšiml :-( Kdybych se snažil všechny cedule zahlédnout, přečíst a pochopit, tak musím jet zásadně pomaleji, než mých cca 20 km/h. A pravděpodobně bych někoho zajel :-(

A abych odpověděl na otázku: Pokud nebude protější chodník označen stejnou značkou, či příkazovou značkou "Stezka pro chodce a cyklisty", tak jej, čistě formálně, opravdu nesmím použít. Tedy pokud neplatí bod a) z mého příspěvku 8.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5