Praha 6 plná podnětů

Václav Kříž

Nedávno jsme psali, že současná situace v podpoře cyklistické dopravy vyžaduje zvýšení aktivity ze strany veřejnosti. Jiří Motýl nám vedle dopisu náměstku Noskovi zaslal seznam podnětů, které řešil s úřady i soukromníky v uplynulém roce. Musím říci, že se činil. Kdyby bylo více lidí tak aktivních jako on, byla by Praha v podmínkách pro cyklisty o dost dál. Podněty jsou jak vhodnou inspirací pro  psaní dalších, tak dokladem špatně nastavených procesů. Pokud jste například mysleli, že nové stojany zapouštíme do země logicky a snadno při rekonstrukcích ulic, tak jste se mýlili.

Dejme ale už slovo autorovi korespondence.

Praha 6

Na křižovatce Střešovická/Patočkova na jaře 2013 postupně probíhá její znovuotevření. Dotaz šel na Odbor městského investora magistrátu i na stavitele a další subjekty (již nevím přesně). Ptal jsem se, co se pro cyklisty na křižovatce plánuje a požadoval napojení cyklopruhů ve Střešovické na cyklostezku podél hradeb v parku u Keplerovy. Odpověď přišla od projektanta společnosti PUDIS, že cyklistická doprava bude zahrnuta, ale situace je náročná (stavba zabírá jen půlku křižovatky a prostorové podmínky nedovolují například přejezd pro cyklisty přimknutý k přechodu pro chodce). Úpravy jsou prý konzultovaný také s arch. Cachem a MHMP. Odpověděl též tiskový mluvčí Metrostavu, s tím, že záleží na investorovi a financích, ale že napojení cyklopruhů na cyklostezku by vyžadovalo větší zásah, než jaký umožňuje současná stavba.

Pohled směrem k Hradu na sklonku roku 2012. Stezka za křižovatkou.


 Návrh odboru životního prostředí a dopravy MČ Praha 6, zda je při rekonstrukci ulice Na Větrníku počítáno i s cyklisty – je tudy projektována trasa A150. Bylo mi odepsáno, že ano. Rychlí cyklisté mohou využít běžnou ulici a jet s auty, pro méně zdatné bude vyznačen průjezd v obslužné komunikaci vysokoškolských kolejí a část přilehlého chodníku bude změněna na režim povolující jízdu cyklistů (to vše během rekonstrukce a dláždění této obslužné komunikace v roce 2013).

V návaznosti jsem se ptal, zda je v plánu vybudování cyklostezky, která by namísto dnešní pěšiny propojila A150 z ulice Na Větrníku do Talichovy. Bylo mi odpovězeno, že to MČ podporuje, ale do tohoto musí investovat magistrát a nyní to není v plánu.

Za redakci dodáme, že o kus dál vznikl před více než rokem signalizovaný přejezd Ankarské, tedy opatření, které na mnoha místech chybí. Mnohé pruhy a stezky jsou v Praze hotové, ale mezi nimi je nutné překonávat bariéry. Pro další rozvoj cyklodopravy je nezbytné, aby docházelo k systematickému odstraňování nepříjemných míst pomocí vhodných úprav. Musí se tak dít hlavně v rámci rekonstrukcí křižovatek a světelných signalizací. Jen o kilometr jižně má v roce 2014 dojít k výstavbě nové signalizace na přechodu přes tramvajové zastávky na Vypichu, kudy je přes několikero vysokých obrubníků a bez jakékoliv ochrany vedena značená trasa do parku Ladronka. Není vůbec jisté, jak pozitivně rekonstrukce dopadne.

Přehledná situace okolí ulice Na Větrníku.

Propojování slepých konců ulic pro cyklisty je v Nizozemsku obvyklou a systematickou praxí.


Návrh odboru životního prostředí a dopravy a danému radnímu MČ Praha 6, zda by v rámci rekonstrukcí důležitých lokalit začala MČ do rekonstrukcí koncepčně zařazovat na důležitých místech i stojany. Příkladem jsem dal právě proběhlou rekonstrukci okolí metra Hradčanská a rekonstrukci náměstí v ulici Nad hradním vodojemem. Na obou místech by byly stojany užitečné a žádné nevznikly. Odpověď nakonec přišla, ač jsem přímo zmínil, že ji nepožaduji . Radní Záruba píše, že ani MČ není spokojena s opatřeními pro cyklisty, která vznikla na Hradčanské. Prý již je s TSK sjednána náprava a stojany vzniknou během tohoto roku. Jinak MČ umisťuje stojany tam, kde zaznamená jejich potřebu a má jistotu, že budou využívány (jsou zaznamenány kola zamčená u lamp, nebo žádosti občanů). Samozřejmě neručí, že je instaluje všude. V rámci svých oprav instalovala stojany v ulici Eliášova nebo u kina Ořechovka. V mnou zmiňované ulici Nad hradním vodojemem nebyly instalovány, protože je tamní občané ani živnostníci nepožadovali a ani nebyla zaznamenána potřeba. 

Stojan u kina Ořechovka.


Stojany

Požadavek na zřízení stojanů na kola před Hlavním nádražím. Směřován na Prahu 1 a cyklokomisi. Předsedkyně cyklokomise Krobová-Hášová se mě zeptala, jaké stojany bych si představoval a kolik by to podle mě stálo. Tak jsem odpověděl, že nejlépe obrácené podkovy a jejich počet by měl asi vycházet z nějakého předpokladu jejich využití. Cenu jsem neznal.

Další odpověď nepřišla. Z Prahy 1 (Odboru životního prostředí) mi po urgencích přišlo vyjádření v tom smyslu, že stojan není plánován, v stojanu v Jungmannově dle osobní zkušenosti konkrétního úředníka nebylo nikdy viděno kolo, pouze jeho zbytky a odložení kola tímto způsobem tak není zřejmě bezpečné (zvláště v místě u nádraží nazývaném „Sherwood“). Dodali, že když odhlédne od bezpečnostní situace, tak by jistě stojan u hl.n. přinesl zvýšení komfortu cyklistů. Nicméně prý MČ připravuje rekonstrukci parku a mohla by zadat požadavek na zanesení stojanů do projektu. Tak jsem odepsal, že to je výborný nápad, že to by mě potěšilo. Další odpověď nepřišla.

Za redakci dodáváme přibližné ceny. Zakoupit jedno obrácené U by mělo stád do dvou tisíc, instalace podle počtu, terénu a promyšlenosti úprav další tisíce. Podobný stojan si může objednat každý přes internet, ale firma neprovádí instalaci. Pro představu existuje ceník různých dopravních opatření, stavebních úprav či dopravního značení na cyklo.praha.eu. Může posloužit jako dobrý podklad pro další podněty. Za redakci náš ještě zaujala otázka předsedkyně cyklokomise na cenu stojanů. Znamená to snad, že neví kolik podkovy stojí? Nebo neví, že jsou právě podkovy na základě především zahraničních pozitivních zkušeností komisí podporovány?

Stojan v Jungmannově je vedle reklamního kola typický pro krátkodobé parkování.

Zřejmě sdělení typu: vaše kolo tu stojí už dva týdny, za další týden ho odštípnem a odtáhem. Nizozemsko.


Psal jsem obchodnímu řetězci Billa, zda by nezvážili instalaci stojanů před prodejnami na Praze 6 (Petřiny a Radimova). Přišlo vyjádření, že pozemky před prodejnou jim nepatří a pošlou požadavek na městskou část.

Za redakci dodáváme, že tohle může udělat každý a je to snadné. Kvalitní stojany jsou v zájmu řetězců. Některé z nich na vylepšeních pracují, ale velmi pomalu. Projevte zájem:  info@billa.cz info@penny.cz  info@spar-cr.cz  info@cz.tesco-europe.com aholdinfoline@i-formica.cz hotline@lidl.cz service@kaufland.cz norma.discount.praha@iol.cz provoz@izabka.cz

Psal jsem společnosti Alza.cz, zda by ve své centrále v Jateční ulici na parkovišti zřídila též stojan. Bylo mi odpovězeno, že podnět bude předán vedení, ale že nezaručují úspěch.Psal jsem podnět do knihy vzkazů Zahradnictví Chládek (Střešovická ulice), zda by současný stojan, který kolo neudrží a ani v něm kolo nejde zamknout, nevyměnili za nějaký lepší. Zatím na místě zůstává starý stojan (nejhorší, co jsem v životě na světě viděl).

Stojan před Globusem v Čakovicích.


Tolik Jiří Motýl. Jeho zpráva nám dává nahlédnout do klopotného způsobu, jakým cyklistická infrastruktura v Praze vzniká. Rozhodně ale nemá cenu se vzdávat. A i my uvítáme, když se pak o své zkušenosti podělíte.

Chcete li se podělit o podněty, návrhy na zlepšení infrastruktury, zážitky z ježdění na kole či cokoliv jiného, co považujete za zajímavé a k tématu cyklodopravy, napište na redakce@prahounakole.cz a zvážíme otisknutí. Pokud si netroufáte na zkostnatělé město, začněte zákaznickým tlakem a požadujte stojany před obchody.

Edit 27.4.2014. Jiří Motýl se se o několik měsíců později zapojil do vznikajících Cyklistů sobě a také redakce Prahou na kole. Stojany na Hradčanské se objevily. Na přidávání podnětů můžete od roku 2013 využít web Cyklistesobe.cz

Podpořte nás

Komentáře - uzamčeny

  1. jungmannova ulice je naprosto debilní stojan. kolo nejde nijak rozumně zamknout. zkoušel jsem to horem dolem a jedině jsem se naštval. a kolo jsem na truc přidělal k mříži u hlavního vchodu.

    občas tam za úřady musím a dávám už ho pořád k té mříži.

    praha má hromadu stojanů, u kterých nelze kolo bezpečně nechat. třeba ty před úřadem prahy 4. to je taky peklo všech pekel.

  2. Kolo ve stojanu v Jungmannově jsem o prázdninách osobně viděla dvakrát. Poprvé, když jsem si šla objednat novou opencard, podruhé, když jsem si ji šla vyzvednout (od té doby jsem tam nebyla). Je pravda, že vzhled a upevnění „té věci“ (je položená na dlažbě a spoléhá na svoji váhu) a stav onoho torza reklamního kola mě vedl k pochybnostem, jestli je to dobrý nápad. Pro jistotu jsem se zeptala securiťáka, který byl přes ulici na pauze na cigárko. Ujistil mě, že „ta věc“ je opravdu stojan na kola a že lidé tam opravdu svá kola nechávají (zřejmě kouří v jinou dobu než ten úředník). Nicméně i tak jsem své kolo pro jistotu opřela o „čelo“ toho stojanu a tam připoutala. Nechtěla jsem skončit se stejnou osmičkou jako to torzo.

    Souhlasím s úředníkem. Tento způsob uložení kola také nepovažuju za bezpečný. Jak složité by asi bylo vyměnit „tu věc“ za pár obrácených Úček a dosáhnout tím bezpečeného stavu?

  3. Jojo, kapacita toho stojanu v Jungmannce jsou právě dva bicykly – jeden opřít zleva, druhý zprava. Ale já ho vcelku bezproblémově používám, protože kapacita obvykle není naplněna (reklamní kolo už také zmizlo).

    Výměnu za účka v situaci, kdy na stojany bude letos místo obvyklých 2-3mio jen 0,9 (a pořadník je dlouhý), navíc na území „přející“ Prahy 1, vidím jako zcela nereálnou.

    Ke stojanům u radnice Prahy 4 se rozjela pěkná debata vedle.

  4. Mozna je to predsudek, ale pred Hlavni nadrazi bych kolo nezamkl. A to nemam kdovijaky luxus. ;)

  5. Kolega tam kolo (nijak atraktivní) nechával párkrát i přes víkend, když jel někam do zahraničí, v tom stojanu před pokladnami. Až na to, že ponechávání zde kola přes noc poněkud prudilo ochranku i uklízeče, to vždycky dopadlo dobře :-)

    Jinak na takové místo platí technika „lepšího“ zámykání – tedy zamknout své kolo důkladněji, než je průměr kolem.

  6. Budu se muset taky zvetit. Pokud jde o stojany, hodily by se před poštou 161 00 u Delty, i když tam se do dát k Bille – tam je tedy nejklasičtější klasika, ale poslouží, je-li tam člověk s kolem sám.

    Zejména teď, když jsou neprůjezdné zahrádky v Liboci, koukám, jak jsou trasy a pásy/koridory k ničemu, skoro – klíčové podle mě je, aby pás na Střešovické každou chvilkou nekončil (a po zimě jsou tam teda ďuzny děsivé), aby na Petřinách pokračoval, ale ne aby jeden celý pruh z obou stran zabírala parkující auta, aby Prašný most byl průjezdný pro cyklisty, a ne aby tam byly útržky koridorů (jinak potom směrem na Letnou už to působí trochu utěšeněji). Tyhle věci půjdou ztuha. Z druhé strany od Evropské je to teď už úplně k prdu, jak se tam staví metro, tam je to děs i pro chodce: ale zdaleka nejpřínosnější by bylo zobousměrnit a tak zprůjezdnit pro cyklisty prostor vedle Evropské (okolí FTVS blokuje průjezd seshora). No, můžu zkusit psát, ale…

  7. Lei: zrovna k těm stojanům mi z Prahy 6 přišlo docela pozitivní vyjádření, že jsou otevření námětům. Tak pokud se nejedná o prázdnou proklamaci, tak bych to nebral tak beznadějně.

    Jinak mám takovou laickou představu, že se třeba někdy někde zvažuje víc variant řešení a pár e-mailů od potenciálních uživatelů může pomoct prosadit třeba o trochu lepší řešení.

  8. Jirka: Stojany jsou myslím to nejmenší, tam pokud je jen trochu vůle, neměla by s nimi být potíž.

    Potíž je, že nejdůležitější věci pro sjízdnost města jsou prostě mimo zorné pole pražské reality na desetiletí dopředu, tedy pokud automobilismus nezahyne na úbytě daleko dřív kvůli ropnému zlomu, ale pak to asi cyklistická idyla taky nebude – dokud budou z ulic parkoviště, nebudou tam moct být pruhy pro cyklisty (přitom by se do jedné parkovací řady vešly tři takové užší); dokud na hlavních tepnách nebudou pruhy, bude krajně nepříjemné tudy projíždět. Tudíž bude člověk tlačen do residenčních čtvrtí, kde zas je takový systém jednosměrek, že někde naprosto znemožňuje prostupnost mnoha kilometrů čtvrečních (právě komplex kolem FTVS, na P6 dole Dejvice-Bubeneč). Takže bude jezdit v protisměru, anebo po chodníku.

    A jsme, kde jsme byli. Čímž neříkám, že je zbytečné na ouřady vyvíjet tlak, psát, žádat. Ale to nejdůležitější beztak nedostaneme…

  9. Já osobně se v rezidenčních čtvrtích cítím podstatně lépe než na hlavních tepnách. Osobně si myslím, že pár cykloobousměrek a pár žlutých cedulí, které by mě bezpečně provedly trasou, kterou neznám, by stálo pár korun (ve srovnání s integračními opatřeními, kreslením cyklopruhů a kdo ví čeho ještě) a mě osobně by to splnilo sen. Jenže i tak by se nad tím musel někdo zamyslet, naplánovat, kudy to vést, prosadit všechny ty cykloobousměrky a nechat odstranit spoustu obrubníků. Takže sněme dál.

  10. Pylma: Víceméně souhlasím, co mám zkušenost, ani to není o tolik pomalejší (na 10 km +-5 minut, nebo tak nějak). Ale končíme tam, kde jsme začali: cykloobousměrky do značné míry závisejí na situaci s parkováním. Čím dál víc si uvědomuji, jak vážný jsou stojící auta problém, nejen ta jedoucí. A ucpanost narůstá snad měsíc za měsícem (až mě to překvapuje).

    Obecně a čistě teoreticky, i kdyby se neudělalo pro cyklisty vůbec nic, jenom by se zakázalo parkování v ulicích, víc než polovina problémů by byla pryč. Ale to je ta teorie…

  11. Cykloobousměrky nejsou problém, pokud se stanou integrální součástí zón 30. Když se to zkombinuje se změnou parkovacího režimu na několika místech, kde by to bylo jinak moc úzké i v tempu 30, zpřehlední se vjezdy do křižovatek, a nechá se to zažít, budou ty rezidenční čtvrti průjezdné pro cyklisty plošně, což už je samo o sobě velký boost. Počet parkovacích míst by se zmenšil třeba o 10%, z nichž je stejně už dneska většina nelegální (stání u přechodů apod.).

    K tomu pár bezpečných křížení hlavních komunikací a možnost předjíždění kolon pro chrty (cyklopruhy k předsunutému stání a pikťáky v křižovatkách). A panuje spokojenost. Jenže vysvětlete tohle politikovi, který si myslí, že nejvíc cyklistovi pomůže stojan, a pocit bezpečí nebo komfort jízdy nemá na četnost cest a kole vůbec žádný vliv, protože přece „jezdí jen ten, kdo chce“.

  12. VF: No vlastně, už jen důsledné dodržování pravidel pro stání motorových vozidel by byl velký pokrok. 6 metrů. Přechody. Křižovatky. Praxe znamená naprostou rezignaci na vyhlášku. Volat policajty na každých 200 metrech své trasy jsem ještě nezkoušel, ale podle těch mnoha zkazků, co jsem slyšel od těch, co to někdy dělali, se nezdá, že by mělo smysl se obracet na policajty.

  13. pylma, no ona je někdy malá zajížďka plusem nejenom pro bezpečnost nebo pohodlí vrstevnice ale i pro oko :) přece jenom některé ulice jsou prostě hezčí…. Přiznám se, že nejsem zrovna přítel značek a značení, město je toho už plné a některých místech je informačních cedulí, značek, směrníků a oznámení kam vjíždíte nebo která městská část vás vítá či se s váma loučí tolik, že by se jeden zbláznil… :)

  14. VF: On ten politik má pravdu. Jezdí opravdu jen ten, kdo chce. Jenže co s tím, kdo by taky chtěl, ale nemá kudy, protože na stávající infrastruktuře to prostě nedá? V živote by mě nenapadlo nutit někoho, kdo nechce :-). Proč tolika lidem přijde v pořádku bránit těm, co chtějí?

  15. Újezďák: taky nejsem příznivcem cedulí, kdo mě vítá a kde je nejbližší Lidl. Ale tak jak jsem v autě byla zvyklá předem nastudovat mapu a pak přes půl republiky podle modrých cedulí dojet do města, kam potřebuju (a tam případně v mapě dohledat podrobnosti), tak bych ocenila, kdyby mě zluté cedule bezpečně provedly městem. Po modrých jet nemůžu, to bych skončila na magistrále nebo radiále nebo na okruhu (případně u cedule „bez motoru dál ani krok“).

  16. chápu, mě se skoro vždycky stalo, když jsem se pokoušel jet podle žlutých cedulí, že jsem se na to vykašlal :) Vždycky mě totiž zavedly na místa, o kterých měl někdo dojem, že jsou pro cyklisty bezpečné, opakuji to slovní spojení ve smyslu něčí dojem že cyklobezpečné…

Další z rubriky

Z Libně až do Polabí: cyklostezka Zeleneč – Lázně Toušeň 5

06. 05. - Dění v Praze
Oblast severovýchodního okraje Prahy a Středočeského kraje mezi obcí Zeleneč a polabským městysem Lázně Toušeň představovala v oblastní síti přilehlých cyklostezek hluché místo. Na naší..více

Snídaně pro cyklisty s Do práce na kole 5

04. 05. - Kampaně
Již čtvrtým dnem se soutěží v rámci kampaně Do práce na kole. Jednou z doprovodných aktivit byla i úterní snídaně pro cyklisty u Hlávkova mostu..více

Bělehradská po rekonstrukci 26

25. 04. - Dění v Praze
Jednou z největších rekonstrukčních akcí minulého (díky dočerpávání evropských dotací rekordního) roku byla rekonstrukce Bělehradské třídy* propojující Prahu 2 a Nuselské údolí. Tramvajová trať již vyžadovala..více

European Cycling Challenge 2016: pomozte Praze vyhrát! 20

The European Cycling Challenge – ECC2016 (Evropská cyklovýzva 2016) je pátým ročníkem mezinárodní soutěže evropských měst v městské dopravní cyklistice. Probíhat bude po celý květen..více

Zprávy z dubnové cyklokomise 5

21. 04. - Dění v Praze
Po pozitivně laděném minulém měsíci byla dubnová cyklokomise návratem do reality, což prokázal zejména úvodní bod „plnění úkolů,“ jenž se dá shrnout následovně: komise a..více

Ohlédnutí za cyklojízdou :)

20. 04. - Inspirace, Kampaně
Velká jarní cyklojízda projela v sobotu 16. dubna z náměstí Jiřího z Poděbrad, přes magistrálu do Holešovic a po Libeňském mostě zase zpět na Žižkov. Přinášíme vám v jeden..více

Anketa

Jak se vám jezdí na kole po čerstvě zrekonstruované Vršovické?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

webdesign by 2046
↑ nahoru