Čas začít jezdit

Jakkoliv jezdí každý rok na kole po Praze víc a víc lidí, zima vždy znamená mimosezónu. I celoroční cyklisté jsou proto každý rok potěšeni, když první slunečný víkend vytáhne ven jezdce třísezónní. A zatímco zimní městský cyklista zjara pouze mění kolo či pláště za letní, většinu lidí, kteří vlastně začínají každý rok, čeká teprve příprava.

Sluníčko vytáhlo lidi ven...

... ideální čas začít zase jezdit na kole.


Prověřit kolo

Máte-li kolo ve městě z minulé sezóny, je nejvyšší čas udělat mu předsezónní servis, a to buď doma, nebo v blízkém obchodě s bicykly či spřátelené cyklodílně.

Je jen na vás, na co si troufnete sami a kdy už s kolem přeci jen zajdete za mechanikem. Před výjezdem na jarní ulice byste měli mít ale přinejmenším slušně seřízené brzdy, a u „Véček“ či jejich obdob v pořádku brzdové špalky. Mrkněte, jak vám fungují světla a zda vám neopadaly odrazky. Povinná výbava se od loňska nezměnila a jestli vám chybí třeba odrazky vy výpletu, dokupte je. Možná bude také třeba připevnit odpadávající blatník nebo nosič. Od věci není ani namazaný (a neprotažený) řetěz, dobře jdoucí přehazovačka, pláště, ze kterých neleze kord a kola vycentrovaná aspoň tak, aby vás při každém otočení nevyhazovala ze sedla. Není-li vaším cílem maskovat kolo nánosem podzimního bahna, doporučuje se kolo také důkladně umýt.

Pokud jde o servis, je příliš málo lidí natolik prozíravých, aby dali kolo seřídit v lednu, kdy cykloshopy nemají do čeho píchnout. Dáváte-li tedy kolo na seřízení, učiňte tak co nejdřív, nebo už na to nebudete mít celou sezónu čas.

Nebo kolo nové?

Uvažujete-li o bicyklu novém, dejte si především dohromady požadavky. Máte to do práce půlmaraton terénem, nebo budete vozit dítě do školky vzdálené dva kilometry? Chcete se s kolem pohybovat po celé Praze, nebo máte v plánu, že neopustí výškovou hladinu vaší čtvrti? Základní obrázek o kolech vhodných pro Prahu a možné výbavě získáte v našem článku z minulého roku. Větší potřeby může vyřešit longtail nebo cargokolo.

Jaké kolo je pro váš účel nejvhodnější? Tabulka napoví, stejně si ale nakonec koupíte kolo, jaké chcete...


A nebo prostě vyrazte mezi pátým a sedmým dubnem na For Bikes a pro to správné kolo se rozhodnete až tam. Ale — kdo by na to čekal?

Vhodné pro širší centrum: městské kolo s pohodlným sedlem, košíkem a snadným nástupem.

Variace na městské kolo vhodná pro Prahu: odpružená vidlice, niží řidítka.


Prověřit doplňky

Základní výbava kola (brzdy, odrazky, světla), je samozřejmostí. Na světla nezapomínejte. I když se dny dlouží, nebudete limitováni soumrakem, kdybyste se někde potřebovali zdržet.

K radosti z jara na kole ale patří i nějaká ta obyčejná radost hmotná; nejlépe spojující příjemné s užitečným. Vhodný cyklodoplněk pro novou sezónu může být zámek, košík, zvonek, ozdoba. A nebo kus městského oblečení na kolo (jaké dělá třeba Segra Segra).

Prověřit znalosti a dovednosti

Pravidla silničního provozu se od loňské zimy nezměnila. Přesto stojí za to si připomenout, co vlastně smíme, a kdy s námi zákon nepočítá. V čem se často chybuje:

  • Přednost na přejezdu pro cyklisty máte pouze před vozidly, která přes přejezd odbočují na „plný“ světelný signál. Jinak nesmíte řidiče ani omezit.
  • Když skončí cyklopruh, řidič vás nesmí při jeho opouštění ohrozit
  • Do jednosměrky v protisměru smíte jen, je li to dovoleno zvláštními dopravními značkami
  • A nakonec: Chodník není legální koridor pro jízdu na kole.

Dovednost jízdy v provozu není složitá, stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel. Chcete-li si zvýšit sebevědomí, projděte si tento náš návod a budete vědět, co dělat lépe. Základní zásady, které nestárnou, shrnuje náš, již dosti historický leták:

jak_prahou_na_kole_letak_spojene_540


 

Nejdůležitější je ale pozitivní přístup k věci:

V Kodani mají cyklisté šíření pozitivní vlny jako pravidlo číslo 1.


Prověřit trasu

Jakkoliv Praha v posledních dvou letech podmínky pro cyklisty nijak radikálně nezlepšuje, jsou první týdny opětovného dojíždění vhodnou dobou k revizi obvyklé trasy. Mrkněte do naší cyklomapy, zda tam v okolí své trasy nenajdete něco nového. Inspirativní může být i naklikání vaší trasy do vyhledávače – třeba se vám ukáže nějaký doposud podceňovaný průjezd, co bude stát za vyzkoušení.

Nechat si trasu vyhledat? Od ledna žádný problém!


Prověřit novinky

A není od věci vědět pár poměrně čerstvých informací, které se vám někdy můžou hodit:

  • Farmářské trhy a jiné legrácky na náplavce můžete legálně objíždět po novém cyklochodníku na Rašínově nábřeží (link).
  • Byla přetrasována oblíbená spojka z trasy A2 přes Rohanský ostrov do Karlína (link).
  • Dopravní podnik rozšířil počet výtahů v metru, které smějí používat cyklisté — nově ve stanicích Skalka, Černý Most, Letňany, Prosek, Střížkov, Ládví, Pankrác, Chodov a Háje. Výtahy jsou označeny piktogramem kola v modrém rámečku.
  • Jedete-li vlakem na jízdenku PIDu (tedy Opencard nebo jednorázovou jízdenku) můžete vozit kolo na území Prahy zcela zdarma.
  • Od ledna má Praha vyhledávač trasy pro cyklisty (link).
  • Ukázalo se, že rekonstrukce křižovatky Kapitána Jaroše zvýšila průjezd cyklistů křižovatkou skoro trojnásobně (link — to až vám někdo nebude věřit, že zlepšování podmínek pro cyklisty má smysl).
  • Už třetím rokem se letos v květnu pojede kampaň „Do práce na kole (link),“ tentokrát v jedenácti městech a s možností účasti i pro OSVČ.

A chcete-li vypadat chytře, seznamte se s některými cyklodopravními citáty.

Jaroš byl úspěch, ale kolik podobných míst v Praze zbývá?

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. decetně bych doporučil i kontrolu jestli máte lepení nebo náhradní duši.
    Než zametou ten ostrohraný posyp, tak je to docela loteri.
    U mě to ovšem může být i jarní (nad)váhou :)

  2. 2 ÚJEZĎÁK: přesně (jak šutříky, tak zimní jateční váha), za poslední dva týdny čtyři zatracené duše…

  3. Mohl bych mít malou prosbičku? Mohli byste k fotkám krajiny přidávat (stačí do titulku), kde byla pořízena? Rozhodl jsem se na kole poznávat Prahu a strašně mě dráždí, když u nějakého frekventovaného místa nedokážu identifikovat, odkud je :). Tipuju, že ty první dvě fotky jsou Prokopák/Stodůlky.

  4. Šutříčky mě zatím minuly, a to jezdím celou zimu kromě pár dnů s největšími přívaly čerstvé břečky. Souvisí to tedy s tím, že nemám žádnou zimní jateční váhu? :o)

    Nevím, jestli to taky nemůže být hladkými plášti (v zimě jsem to s nimi dal vcelku bez potíží, což se divím), že se tam nic nevzpřičuje ve vzorku.

  5. Také by mě to zajímalo, zatím jsem žádný defekt neměl a to na kamíncích jezdím celou zimu. Vlastním už hodně sjeté pláště, které ani původně neměly žádný hluboký vzorek. Horské kolo.
    Ale zas pravda, že nejezdím do Újezdu, jen max. tak do 8km denně.

  6. Mně se povedly přes zimu dva defekty, každý na jiném kole, v jednom případě takový „nazgúlovský“ kamínek (napřímo do středu širokého pláště, ulomila se mu špička a ta následně „docestovala“ až k duši), ve druhém případě jsem zdroj defektu vůbec nenašel, ale měl jsem už hodně zmasakrovaný plášť s více děrami skrz, mohlo to z něj vypadnout po vyndání. Tak jsem ho vyměnil. Obojí se přihodilo zkraje zimy, v prosinci, a teď už dva měsíce (zaklepu) nic. Ale po slezení zbytků sněhu a zpojízdnění cyklostezek to asi hrozí s vyšší pravděpodobností. Teď mám na obou kolech pláště s nějakou protiprůpichpovou ochranou, ale moc to neřeším.

  7. Jenda: Poprosil jsem kolegu, co to fotil, aby to sem napsal. Přiznám se, že ani já to z hlavy nepoznám. Můj tip je někde na Jihozápadním městě…

  8. Jenda: obě jsou z centrálního parku na Jihozápadním městě. Pár set metrů proti proudu potoka od trubky metra. Můžu se snažit tu informaci do titulku přidávat, je pravda, že by mě taky štvalo, kdybych nevěděl, dokážu si to představit. A chuť poznávat na kole Prahu – ten přístup se mi líbí.

  9. Já jsem měl celou zimu od píchání klid (a to jezdím z práce přes dvaadvacet kiláků a do práce jedenáct), až teď to začalo s těma kamínkama. Kupodivu to neprorazilo někde mezi vzorkem, ale minimálně ve třech případech to šlo přímo „špuntem“ vzorku (z toho dvakrát tím samým)…
    Nikdo nepochopí kouzlo ježdění, dokud nemění v noci a v mrazu duši a nehledá marně, kde to píchlo… ;^)

  10. VK, no konečně nějaký lidi, kterým se líbí se projet i lehce si zajet, něco novýho poznat a nejezdit zarytě jednou trasou tam a zpět :)
    Ostatně ona taková 100x opakovaná trasa je i kapku nebezpečná v tom pocitu, že to člověk zná, má to „přece zmáklé“ a přestane přemýšlet a může se dočkat nemilého překvapení z nepozornosti. Nevím jestli jste slyšeli, že nejvíc bouraček je v těsném okolí domova, já to teda na kole potvrzuju, už jsem se vymázl i před sousedama, neb jsem už přemýšlel co čeká doma … ti se nasmáli…

  11. Připomněl bych zámky, neb začíná sezóna i zlodějům. I když je fakt, že já ho mám v práci na zábradlí durch od prosince.

  12. Zkusím trochu oživit tuhle diskuzi a připojit svůj komentář ke zmínce o zlodějích. Řeším totiž, zda jezdit do práce na kole, které jsem právě dal do pořádku (a nebylo to úplně snadné). Bohužel se nevejde do výtahu, ani pořádně nemám, kde ho skladovat, ale přímo před domem (na ul. Vršovická, u LIDLu) jsou stojany, pravděpodobně snímané bezp. kamerami. Uvažuju, že tam kolo budu nechávat i přes noc. Rád bych ale znal Váš názor – tedy těch, co v Praze už nějakou dobu žijete, kola na ulici zamykáte (a nebo na základě svých zkušeností je venku nenecháváte). Vyfotil jsem jak místo a stojan, na kterém bych kolo nechával, tak samotné kolo. Myslíte, že poměrně silný lankový zámek (tenhle: http://www.bohacek-kzt.cz/produkty/zamky-visaci-a-lankove/fab-2/fab-l810 ) a časem i pohybový alarm by mohl zloděje odradit, samozřejmě spolu se vzhledem kola?:)

    Foto kola: http://uloz.to/xW4w7fu2/foto1-jpg

    Foto místa: http://uloz.to/xoKwrQSA/foto2-jpg

    (Omlouvám se za nutnost stáhnout jpg soubory do počítače.)

  13. Jan: Tu druhou podkovu není třeba ani vozit, stačí ji přivázat k danému stojanu a zamykat jen na místě. Když se podíváte po různých zábradlích a stojanech, tak už takhle pěkných pár těžkých zámků různě po Praze uvidíte.

  14. 13, 14: Díky za odpovědi! Jen bych nerad do zámků investoval víc, než jaká je hodnota kola.. a levné podkovy za tři stovky ve mně nebudí důvěru… Ale zvážím to.

Další z rubriky

Dostupnost metra a železnice na kole – nové hodnocení :)

vk_metro_rajska_zahrada_1Hodnocení přístupnosti stanic metra pro cyklisty pomocí jedné až pěti hvězdiček máme na naší mapě..více

Mimo provoz: z Libně, Vysočan i Černého Mostu 1

A26A2-01V Praze existuje mnoho stezek, kterými se dá dostat do centra města v pohodě, klidným..více

Mimo provoz: z Jižního Města po trase A22 5

A22-01Pražské cyklostezky, to není jen cesta podél Vltavy, bydlíte-li na Jižním Městě, potom se do..více

Mimo provoz: z Holešovic a Letné do centra 5

Holesovice-01Již mnoho let nabízíme pomoc s vyhledáním individuální trasy pro průjezd městem. Čas od času se..více

Parkujeme na ulici :)

vk-rekolaJako každý rok, i letos se vám pokusíme zprostředkovat pár rad k zamykání bicyklů. Náš..více

Bezpečné průjezdy třemi problémovými křižovatkami 21

vyton_prujezdPoté, co jsem se po zprovoznění Hybernské věnoval průjezdu všeobecně neoblíbenou křižovatkou U Bulhara, rád..více

Anketa

Co považujete pro cyklisty na veřejných komunikaích za nejvíce ohrožující?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru