Cykloprůzkum 2012 (1): Za dva roky dvakrát víc dopravních cyklistů

Jak vyplývá z průzkumu zadaného městem na podzim roku 2012, za dva roky se počet Pražanů považujících se za dopravní cyklisty zdvojnásobil a dosáhl 118 tisíc. V sezóně jezdí alespoň jednou týdně dokonce 200 tisíc obyvatel hlavního města. Průzkum potvrzuje obrovský potenciál, který kolo v Praze má. Závěry z průzkumu prezentujeme ve dvojici článků, toto je první z nich.

Městský průzkum bez publicity

Průzkum z loňského září navazuje na dva předchozí z let 2008 a 2010. Průzkumy zadává Technická správa komunikací na zadání cyklokomise. Výsledky byly prezentovány na jejím únorovém jednání. V průzkumu institutu GfK bylo dotazováno bylo 1025 respondentů ve věku 15 – 69 let. Výsledky byly porovnávány s výsledky obdobných průzkumů z let 2008 a 2010, což umožňuje sledovat vývoj vnímání podmínek pro cyklodopravu. Protože magistrát výsledky výzkumu nepublikoval, požádal o ně Auto*Mat a výstup z průzkumu dále zpracoval. (Zprávu GFK najdete zde, zprávu Auto*Matu zde.)

Kolik lidí jezdí?

Rozvoj cyklistické dopravy je poměrně nerovnoměrný. Investice i politická podpora v posledních letech poklesla, intenzita cyklistické dopravy těžila z předchozích úspěšných let a v roce 2010 překvapivě vzrostla, rozvoj se ale zpomaluje.

Po Praze jezdí alespoň jednou týdně zhruba 190 tisíc Pražanů starších 15 let, což je asi o 50 tisíc více než v roce 2010. Denně nebo skoro denně jezdí v sezóně na kole 24 tisíc Pražanů, alespoň několikrát týdně sedne v sezóně na kolo 110 tisíc Pražanů. (Pro srovnání, ve volbách do zastupitelstva Hlavního města Prahy v roce 2010 volilo ODS, za kterou je v Radě náměstek pro dopravu Nosek, zhruba 96 tisíc Pražanů. zde)

Respondenti se mohli přihlásit ke způsobu, jakým kolo v Praze používají. Nejpočetnější jsou rekreační cyklisté (134 tis.), těsně následovaní dopravními (118 tis.). 125 tisíc Pražanů uvažuje o tom, že by po městě na kole jezdilo, z toho 44 tisíc uvažuje o dopravním využití kola. Na kole nejezdí ani jezdit nechce zhruba polovina Pražanů. Nejvýraznější nárůst zaznamenal oproti roku 2010 počet dopravních cyklistů, a to skoro na dvojnásobek oproti roku 2010.

V zimě se jezdí zhruba čtyřikrát méně než v létě. Ženy tvoří jen čtvrtinu častých cyklistů a jezdí s asi poloviční intenzitou než muži.

Průzkum zjišťoval metodou dotazu na cesty v předchozím dni podíl jednotlivých druhů dopravy na cestách (modal share), a to pro osm různých druhů cest. Podíly byly zrektifikovány daty z roku 2010.

Rekreační a sportovní cyklistika hraje v Praze stále významnou roli, jednoprocentní podíl na cestách do zaměstnání už je ale potvrzením významu cyklistické dopravy v praxi.

Co ovlivňuje, zda člověk jezdí na kole?

Podíl cyklistů značně klesá s věkem. Ve skupině 15-19 let jezdí na kole po Praze 53% Pražanů, ve skupinách nad 40 let už jen o málo více než čtvrtina. Ženy jezdí na kole v Praze s výrazně menší intenzitou než muži. Důvodem je menší pocit bezpečí.

Zajímavě s intenzitou jízdy na kole koresponduje příjem domácnosti. Obyvatelé s nejnižšími příjmy jsou více než ostatní odkázáni na veřejnou dopravu, a na kole jezdí nejméně ze všech sledovaných skupin. Nejvíce jezdí na kole skupiny obyvatel s průměrnými příjmy.

Z frekvence využívání ostatních dopravních prostředků lze vyvodit, že vysokopříjmové skupiny Pražanů jezdí poněkud více autem a méně MHD, a nízkopřímové skupiny používají spíš MHD, ale navíc mají obecně menší mobilitu.

Velmi výrazná je i závislost na typu obydlí. Obyvatelé rodinných domů jsou dvakrát spíš častými cyklisty než lidé bydlící v bytě. Jakkoliv je nepochybný vztah typu bydlení a příjmu, za významnější příčinu můžeme považovat průzkumem taktéž prokázanou výrazně horší možnost uložení kola doma u obyvatel bytových domů, zejména ve starší zástavbě.

V pokračování článku se budeme věnovat názorům respondentů na jízdu v provozu, cyklistickou infrastrukturu a vývoj Prahy v posledních letech.

Podpořte nás

Komentáře - uzamčeny

  1. To jsem rád, že se to prokázalo s těmi koly v činžácích, kdysi jsem to tady tvrdil, neříkám že sám, ale stejně se trošku bublalo naproti…
    S tím se i částečně vrací jako bumerang váha kola. My domkáři holt s těmi koly po garážích nebo kůlnách jsme na tom líp :) a můžeme si dovolit kola která například pro dámy k nošení někam do schodů nejsou jako dělaná.

    S těmi vysokopříjmovými motoristy mi nějak nekoresponduje složení týmů soutěže Do prácen na kole, což je mimochodem pořád pole dotazníky příliš neproorané :(
    Pokud si dobře pamatuju, tak propagační fimy točili třeba zaměstnanci bank, národní banky a v seznamu týmů bylo bankovních a IT doslova mraky ( IT to jsou ti co mají ještě větší platy než bankéři :)

  2. Ta popiska „tisice Prazanu“ u uvodniho obrazku je zavadejici, kdyz byl zkouman vzorek 1025 osob. Osobne mi to prijde jako dost maly vzorek, aby byl dostatecne reprezentativni, ale nejsem statistik.

    Jinak me zaujalo, ze IAD vychazi na 26 %, pokud si dobre pamatuji, tak byl driv 33 % a zaroven se obcas objevi clanek, ze pocet aut v Praze roste, tak nevim, jak si to dat dohromady. Pocet lidi v Praze zase tak moc neroste.

  3. Nevíte někdo kolik ty agentury tak mívají lidí v těch online panelech (panelu) pro ČR? By mě zajímalo, kolik se tak najde motivovaných lidí, co odpovídají na různé průzkumy.

  4. 3: Pokud tomu správně rozumím, nejde o počet respondentů, ale o přepočet na obyvatele Prahy.
    Jinak mi v celé té statistice nesedí mimopražští. Těch denně přijíždí určitě aspoň 200 tisíc a zvyšují podíl IAD + MHD. Naopak Pražáci mají celkově asi větší podíl pěšky + kolo.

  5. Lucie: Jak psal pekas, je to přepočet na pražáky 15-69, stejně jako v dalších grafech. modal share závisí na vykonaných cestách, jezdí-li se s ohledem na špatnou ekonomickou situaci míň, potom to mohlo nastat, v průzkumu z roku 2010 měla IAD taky kolem 30%

    Jerzy: Účast v těch panelech je při větším počtu zkoumání za nějaké odměny. Kolik lidí tam mají, nevím.

    Pekas: Mimopražští v tom panelu z pochopitelných důvodů nebyli.

  6. Já v tom panelu jsem a výzkum jsem vyplňovat. Jsem členem všech panelů, co v ČR existují, čistě z profesní zvědavosti. Pokud chcete, můžete se taky zaregistrovat, např. do narodnipanel.cz nebo ivyzkumy.cz.

    Jinak 1 000 respondentů je na populaci Prahy luxusní číslo, takový výzkum lze považovat za velmi spolehlivý. Běžně se výzkumy pokrývající celou ČR dělají třeba na 400 respondentech. Ano, tak málo. Já osobně výsledkům nevěřím, ale z vědeckého hlediska jsou považované za spolehlivé.

    Více viz např. tato tabulka: http://blog.vovici.com/blog/bid/18119/Recommended-Sample-Size-for-Accurate-Surveys

  7. A co takhle udělat rychlý „sanity check“ a srovnat výsledky průzkumu s měřením sčítačů. Ty dávají průměrně v součtu cca 15 000 průjezdů na den. I kdyby byl jeden průjezd jeden unikátní cyklista (což samozřejmě není) a každý tento cyklista vyjel jen jeden den v týdnu (což je taky mírně řečeno konzervativní předpoklad), tak je to 105 000. Kde jezdí těch zbylých 85 000? Jsou sčítače nevhodně umístěné nebo je 190 000 pražanů na kole nesmysl?

  8. JC: dělal jsem vloni ( http://ig-fahrrad.org/wiki/VOCA/lib/exe/fetch.php/meetings/filler-modal-split-prague_web.pdf ). A vyšlo mi, že je to velmi obtéžné to takhle porovnat. Viz závěr (s.13): Crosscheck 1 – share of vehicles arriving into city centre (2011): 0,55% (should comply with share of journeys to work – 1,1%). Omitted factors: cycling difficulty in the centre → lower rate of transiting bicycles than cars on magistrála; lorries included in car number, average 1,3 passenger in car; we compare vehicles, not journeys.

    Ugh, too many factors!

  9. Pardon, vloni jsem dělal odhad modal share na hranici do centra ze sčítačů, ne to, co navrhuješ. Ale přes sčítače dost lidí skutečně nejezdí (já jich mám na své cestě do práce a zpět nula, pak jsou tu lidi, co jedou do krámu, po sídlišti, nebo se motají někde po chodnících).

  10. Ani ja se nescitam. Mimoto mam pocit, ze scitace jsou umistene tak, ze jejich vzorkovani je zkreslene smerem k rekreacnimu jezdeni. Dopravni cesty byvaji mnohem vic rozprostrene po ruznych ulicich takze jejich bodova intenzita je nizsi oproti rekneme vikendovym spickam na nabrezi.

  11. Já se sčítám jenom když jedu v sobotu na trh ;-) (a tam jezdím tak jednou za měsíc nebo za dva, v týdnu nakupuju na jiném). Cesty do práce jsou mimosčítače a když jedu někam před nebo po práci, tak si taky nepamatuju, že bych sčítač někdy míjela (jo, loni, cestou na magistrát ten v Podolí, dvakrát jednosměrně).

    Tak to už máme 105 003 cyklisty ;-). Se dopočítáme…

  12. Tak dneska jsem vykonal cestu do práce, služební cestu, večer mě čeká cesta z práce. Dohromady bratru 60 km, tedy už jakýsi sportovní výkon. A přesto si celý den připadám tak nějak rekreačně, páč je venku hezky.
    Jsem a/ dopravní cyklista, b/ sportovní cyklista, c/ rekreační cyklista?
    :-)

  13. pekas: Otázka zní, zda jsi započítaný cyklista ;-).

  14. Já se přiznám, mně se cesta do práce započítává dvakrát (Dukelských hrdinů a kapitána Jaroše), což dělá asi tak 1/4 mých cest – zbytek většinou bez měření.

  15. Já vlastně ani pořádně nevím, kde sčítače jsou, ale odhaduji, že jich moc nemíjím. Má pravidelná trasa ja tak trochu naštorc (tj. V-Z) a v některých exponovaných místech se prosmýkám mimo hlavní dopravní proud (překonání řeky, např.). Nikdy jsem si nemyslel, že by byly nějak zvlášť reprezentativní.

  16. Jo, takže já se nečítám prakticky vůbec :o) A kdo pak má v zimě plnit ty statistiky! Co abych pravidelně zajížděl těch pár metrů na druhý konec Celetné.

  17. Já se také dopravně nesčítám (Zahr. Město – Kačerov; Zahr. Město – Jižní Město). Ale rekreačně poctivě (většinou v Krči a na Vršovické): sčítače mám nastudované a pečlivě najíždím na střed :-)

Další z rubriky

Cyklovraky a opuštěná kola ve městech :)

30. 05. - Analýzy
Říká se, že amsterdamské kanály jsou hluboké tři metry – metr vody, metr bahna a metr bicyklů. Každý rok je v Amsterdamu opuštěno kolem 15 000 kol..více

Bude Husitská střelou do oka? 17

23. 05. - Analýzy
Husitská a dolní Koněvova budou rekonstruovány. Se studií, kterou si pro ten účel nechala vyhotovit Praha 3, se můžete seznámit na stránkách Rekonstrukce Husitská-Koněvova. V..více

Cyklisté sobě na Výtoni 13

09. 05. - Analýzy
Výtoň je nejfrekventovanější cyklistickou křižovatkou v centru Prahy. Nejezdí se zde jen po náplavce, provoz v horní křižovatce s ulicí Svobodovou a napojením na železniční..více

Z Libně až do Polabí: cyklostezka Zeleneč – Lázně Toušeň 5

06. 05. - Dění v Praze
Oblast severovýchodního okraje Prahy a Středočeského kraje mezi obcí Zeleneč a polabským městysem Lázně Toušeň představovala v oblastní síti přilehlých cyklostezek hluché místo. Na naší..více

Bělehradská po rekonstrukci 26

25. 04. - Dění v Praze
Jednou z největších rekonstrukčních akcí minulého (díky dočerpávání evropských dotací rekordního) roku byla rekonstrukce Bělehradské třídy* propojující Prahu 2 a Nuselské údolí. Tramvajová trať již vyžadovala..více

European Cycling Challenge 2016: pomozte Praze vyhrát! 20

The European Cycling Challenge – ECC2016 (Evropská cyklovýzva 2016) je pátým ročníkem mezinárodní soutěže evropských měst v městské dopravní cyklistice. Probíhat bude po celý květen..více

Anketa

Jak se vám jezdí na kole po čerstvě zrekonstruované Vršovické?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Hukan: Bude Husitská střelou do oka?

    "Tranzit tam pro kola perfektně zajišťuje vítkovská cyklostezka" lol. jasne. a na ohradu a prazacku stejne nikdo nepotrebuje…

  • Bohumil Špaček: Bude Husitská střelou do oka?

    Řekl bych, že to je hledání problémů, kde nejsou. Tranzit tam pro kola perfektně zajišťuje vítkovská cyklostezka, do Karlína a…

  • wanted: BESIP za ‚dopravní xenofobii‘

    a-b-c: Ale mne je uplne u zadku cim kdo jezdi nebo co tu kraluje. Ja pisu o te tragedii na…

webdesign by 2046
↑ nahoru