Cykloprůzkum 2012 (1): Za dva roky dvakrát víc dopravních cyklistů

Jak vyplývá z průzkumu zadaného městem na podzim roku 2012, za dva roky se počet Pražanů považujících se za dopravní cyklisty zdvojnásobil a dosáhl 118 tisíc. V sezóně jezdí alespoň jednou týdně dokonce 200 tisíc obyvatel hlavního města. Průzkum potvrzuje obrovský potenciál, který kolo v Praze má. Závěry z průzkumu prezentujeme ve dvojici článků, toto je první z nich.

Městský průzkum bez publicity

Průzkum z loňského září navazuje na dva předchozí z let 2008 a 2010. Průzkumy zadává Technická správa komunikací na zadání cyklokomise. Výsledky byly prezentovány na jejím únorovém jednání. V průzkumu institutu GfK bylo dotazováno bylo 1025 respondentů ve věku 15 – 69 let. Výsledky byly porovnávány s výsledky obdobných průzkumů z let 2008 a 2010, což umožňuje sledovat vývoj vnímání podmínek pro cyklodopravu. Protože magistrát výsledky výzkumu nepublikoval, požádal o ně Auto*Mat a výstup z průzkumu dále zpracoval. (Zprávu GFK najdete zde, zprávu Auto*Matu zde.)

Kolik lidí jezdí?

Rozvoj cyklistické dopravy je poměrně nerovnoměrný. Investice i politická podpora v posledních letech poklesla, intenzita cyklistické dopravy těžila z předchozích úspěšných let a v roce 2010 překvapivě vzrostla, rozvoj se ale zpomaluje.

Po Praze jezdí alespoň jednou týdně zhruba 190 tisíc Pražanů starších 15 let, což je asi o 50 tisíc více než v roce 2010. Denně nebo skoro denně jezdí v sezóně na kole 24 tisíc Pražanů, alespoň několikrát týdně sedne v sezóně na kolo 110 tisíc Pražanů. (Pro srovnání, ve volbách do zastupitelstva Hlavního města Prahy v roce 2010 volilo ODS, za kterou je v Radě náměstek pro dopravu Nosek, zhruba 96 tisíc Pražanů. zde)

Respondenti se mohli přihlásit ke způsobu, jakým kolo v Praze používají. Nejpočetnější jsou rekreační cyklisté (134 tis.), těsně následovaní dopravními (118 tis.). 125 tisíc Pražanů uvažuje o tom, že by po městě na kole jezdilo, z toho 44 tisíc uvažuje o dopravním využití kola. Na kole nejezdí ani jezdit nechce zhruba polovina Pražanů. Nejvýraznější nárůst zaznamenal oproti roku 2010 počet dopravních cyklistů, a to skoro na dvojnásobek oproti roku 2010.

V zimě se jezdí zhruba čtyřikrát méně než v létě. Ženy tvoří jen čtvrtinu častých cyklistů a jezdí s asi poloviční intenzitou než muži.

Průzkum zjišťoval metodou dotazu na cesty v předchozím dni podíl jednotlivých druhů dopravy na cestách (modal share), a to pro osm různých druhů cest. Podíly byly zrektifikovány daty z roku 2010.

Rekreační a sportovní cyklistika hraje v Praze stále významnou roli, jednoprocentní podíl na cestách do zaměstnání už je ale potvrzením významu cyklistické dopravy v praxi.

Co ovlivňuje, zda člověk jezdí na kole?

Podíl cyklistů značně klesá s věkem. Ve skupině 15-19 let jezdí na kole po Praze 53% Pražanů, ve skupinách nad 40 let už jen o málo více než čtvrtina. Ženy jezdí na kole v Praze s výrazně menší intenzitou než muži. Důvodem je menší pocit bezpečí.

Zajímavě s intenzitou jízdy na kole koresponduje příjem domácnosti. Obyvatelé s nejnižšími příjmy jsou více než ostatní odkázáni na veřejnou dopravu, a na kole jezdí nejméně ze všech sledovaných skupin. Nejvíce jezdí na kole skupiny obyvatel s průměrnými příjmy.

Z frekvence využívání ostatních dopravních prostředků lze vyvodit, že vysokopříjmové skupiny Pražanů jezdí poněkud více autem a méně MHD, a nízkopřímové skupiny používají spíš MHD, ale navíc mají obecně menší mobilitu.

Velmi výrazná je i závislost na typu obydlí. Obyvatelé rodinných domů jsou dvakrát spíš častými cyklisty než lidé bydlící v bytě. Jakkoliv je nepochybný vztah typu bydlení a příjmu, za významnější příčinu můžeme považovat průzkumem taktéž prokázanou výrazně horší možnost uložení kola doma u obyvatel bytových domů, zejména ve starší zástavbě.

V pokračování článku se budeme věnovat názorům respondentů na jízdu v provozu, cyklistickou infrastrukturu a vývoj Prahy v posledních letech.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. To jsem rád, že se to prokázalo s těmi koly v činžácích, kdysi jsem to tady tvrdil, neříkám že sám, ale stejně se trošku bublalo naproti…
    S tím se i částečně vrací jako bumerang váha kola. My domkáři holt s těmi koly po garážích nebo kůlnách jsme na tom líp :) a můžeme si dovolit kola která například pro dámy k nošení někam do schodů nejsou jako dělaná.

    S těmi vysokopříjmovými motoristy mi nějak nekoresponduje složení týmů soutěže Do prácen na kole, což je mimochodem pořád pole dotazníky příliš neproorané :(
    Pokud si dobře pamatuju, tak propagační fimy točili třeba zaměstnanci bank, národní banky a v seznamu týmů bylo bankovních a IT doslova mraky ( IT to jsou ti co mají ještě větší platy než bankéři :)

  2. Ta popiska „tisice Prazanu“ u uvodniho obrazku je zavadejici, kdyz byl zkouman vzorek 1025 osob. Osobne mi to prijde jako dost maly vzorek, aby byl dostatecne reprezentativni, ale nejsem statistik.

    Jinak me zaujalo, ze IAD vychazi na 26 %, pokud si dobre pamatuji, tak byl driv 33 % a zaroven se obcas objevi clanek, ze pocet aut v Praze roste, tak nevim, jak si to dat dohromady. Pocet lidi v Praze zase tak moc neroste.

  3. Nevíte někdo kolik ty agentury tak mívají lidí v těch online panelech (panelu) pro ČR? By mě zajímalo, kolik se tak najde motivovaných lidí, co odpovídají na různé průzkumy.

  4. 3: Pokud tomu správně rozumím, nejde o počet respondentů, ale o přepočet na obyvatele Prahy.
    Jinak mi v celé té statistice nesedí mimopražští. Těch denně přijíždí určitě aspoň 200 tisíc a zvyšují podíl IAD + MHD. Naopak Pražáci mají celkově asi větší podíl pěšky + kolo.

  5. Lucie: Jak psal pekas, je to přepočet na pražáky 15-69, stejně jako v dalších grafech. modal share závisí na vykonaných cestách, jezdí-li se s ohledem na špatnou ekonomickou situaci míň, potom to mohlo nastat, v průzkumu z roku 2010 měla IAD taky kolem 30%

    Jerzy: Účast v těch panelech je při větším počtu zkoumání za nějaké odměny. Kolik lidí tam mají, nevím.

    Pekas: Mimopražští v tom panelu z pochopitelných důvodů nebyli.

  6. Já v tom panelu jsem a výzkum jsem vyplňovat. Jsem členem všech panelů, co v ČR existují, čistě z profesní zvědavosti. Pokud chcete, můžete se taky zaregistrovat, např. do narodnipanel.cz nebo ivyzkumy.cz.

    Jinak 1 000 respondentů je na populaci Prahy luxusní číslo, takový výzkum lze považovat za velmi spolehlivý. Běžně se výzkumy pokrývající celou ČR dělají třeba na 400 respondentech. Ano, tak málo. Já osobně výsledkům nevěřím, ale z vědeckého hlediska jsou považované za spolehlivé.

    Více viz např. tato tabulka: http://blog.vovici.com/blog/bid/18119/Recommended-Sample-Size-for-Accurate-Surveys

  7. A co takhle udělat rychlý „sanity check“ a srovnat výsledky průzkumu s měřením sčítačů. Ty dávají průměrně v součtu cca 15 000 průjezdů na den. I kdyby byl jeden průjezd jeden unikátní cyklista (což samozřejmě není) a každý tento cyklista vyjel jen jeden den v týdnu (což je taky mírně řečeno konzervativní předpoklad), tak je to 105 000. Kde jezdí těch zbylých 85 000? Jsou sčítače nevhodně umístěné nebo je 190 000 pražanů na kole nesmysl?

  8. JC: dělal jsem vloni ( http://ig-fahrrad.org/wiki/VOCA/lib/exe/fetch.php/meetings/filler-modal-split-prague_web.pdf ). A vyšlo mi, že je to velmi obtéžné to takhle porovnat. Viz závěr (s.13): Crosscheck 1 – share of vehicles arriving into city centre (2011): 0,55% (should comply with share of journeys to work – 1,1%). Omitted factors: cycling difficulty in the centre → lower rate of transiting bicycles than cars on magistrála; lorries included in car number, average 1,3 passenger in car; we compare vehicles, not journeys.

    Ugh, too many factors!

  9. Pardon, vloni jsem dělal odhad modal share na hranici do centra ze sčítačů, ne to, co navrhuješ. Ale přes sčítače dost lidí skutečně nejezdí (já jich mám na své cestě do práce a zpět nula, pak jsou tu lidi, co jedou do krámu, po sídlišti, nebo se motají někde po chodnících).

  10. Ani ja se nescitam. Mimoto mam pocit, ze scitace jsou umistene tak, ze jejich vzorkovani je zkreslene smerem k rekreacnimu jezdeni. Dopravni cesty byvaji mnohem vic rozprostrene po ruznych ulicich takze jejich bodova intenzita je nizsi oproti rekneme vikendovym spickam na nabrezi.

  11. Já se sčítám jenom když jedu v sobotu na trh ;-) (a tam jezdím tak jednou za měsíc nebo za dva, v týdnu nakupuju na jiném). Cesty do práce jsou mimosčítače a když jedu někam před nebo po práci, tak si taky nepamatuju, že bych sčítač někdy míjela (jo, loni, cestou na magistrát ten v Podolí, dvakrát jednosměrně).

    Tak to už máme 105 003 cyklisty ;-). Se dopočítáme…

  12. Tak dneska jsem vykonal cestu do práce, služební cestu, večer mě čeká cesta z práce. Dohromady bratru 60 km, tedy už jakýsi sportovní výkon. A přesto si celý den připadám tak nějak rekreačně, páč je venku hezky.
    Jsem a/ dopravní cyklista, b/ sportovní cyklista, c/ rekreační cyklista?
    :-)

  13. pekas: Otázka zní, zda jsi započítaný cyklista ;-).

  14. Já se přiznám, mně se cesta do práce započítává dvakrát (Dukelských hrdinů a kapitána Jaroše), což dělá asi tak 1/4 mých cest – zbytek většinou bez měření.

  15. Já vlastně ani pořádně nevím, kde sčítače jsou, ale odhaduji, že jich moc nemíjím. Má pravidelná trasa ja tak trochu naštorc (tj. V-Z) a v některých exponovaných místech se prosmýkám mimo hlavní dopravní proud (překonání řeky, např.). Nikdy jsem si nemyslel, že by byly nějak zvlášť reprezentativní.

  16. Jo, takže já se nečítám prakticky vůbec :o) A kdo pak má v zimě plnit ty statistiky! Co abych pravidelně zajížděl těch pár metrů na druhý konec Celetné.

  17. Já se také dopravně nesčítám (Zahr. Město – Kačerov; Zahr. Město – Jižní Město). Ale rekreačně poctivě (většinou v Krči a na Vršovické): sčítače mám nastudované a pečlivě najíždím na střed :-)

Další z rubriky

Přeprava nákladu ve městech 4

ALMERE - De nieuwe Containerbike van DHL. FOTO: DIEDERIK VAN DER LAANPřeprava nákladu ve městech má různé formy. Typicky ji můžeme zjednodušeně rozdělit na přepravu soukromou a..více

Helmy, nehody, bezpečnost a realita 15

Mandatory_bicycle_helmet_legislation_svg„Doma není nikdo filosofem!“ To si už několikrát musel říct BESIP, který se i přes..více

Kde si dávat v Praze bacha? 9

Screen Shot 2016-07-24 at 19.03.00Od začátku července je v provozu mapa nehod s účastí cyklistů v Brně, Praze a Ostravě. Autor..více

Jak dopadla Praha v anketě Cyklobarometru 2016? 2

cyklobarometr01Celokvětnová akce „Do práce na kole“ se stává čím dál známější a oblíbenější nejen mezi nadšenci..více

Praha 6 koná 8

jm_delostrelecka_smallMožná jste zaznamenali, že vznikly cykloobousměrky v ulicích Dejvická a Národní Obrany. Není to ale..více

CycleHack 2016 1

DSCF302024. až 26. června proběhl ve 38 městech po celém světě další ročník komunitní události..více

Anketa

Co považujete pro cyklisty na veřejných komunikaích za nejvíce ohrožující?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru