Infrastruktura pro kola (2): Cykloobousměrky

Druhé pokračování série o bezpečných řešeních pro cyklisty podle přednášky Dr Meschika se věnuje cykloobousměrkám. Vídeň má takových ulic vyznačených 200 kilometrů. Ve Francii platí, že cyklista může jet protisměru v zóně Tempo 30 i tam, kde je to není vyznačeno zvláštní dopravní značkou (více zde).

Praha je na tom jinak. Včetně Karlína má kolem šedesáti cykloobousměrek v celkové délce zhruba dvanácti kilometrů, tedy asi patnáctkrát méně než srovnatelná Vídeň. Jak tedy mají vypadat bezpečné cykloobousměrky?

Prostá pravidla

Začít je třeba tím, že cykloobousměrky jsou jedním z nejbezpečnějších cykloopatření. Ve Vídni na nich za posledních dvacet let nastaly jen dvě vážné nehody.

Základní pravidlo pro možnou instalaci cykloobousměrky je potom podle Meschika překvapivě prosté: Kdekoliv je ulice tak široká, že tam auto může předjet cyklistu, je dost místa na to dovolit cyklistům průjezd v protisměru.

...jako například zde.


Šířky rozepsané do decimetrů

Skutečnost je nicméně poněkud komplikovanější. Doporučená šířka závisí zejména na objemech dopravy, jak ukazuje následující tabulka shrnující rakouská pravidla:

Cyklo- obousměrkyPředpoklady
Rychlost (km/h)Celková šířkaProstor pro cyklistyPoznámka, dodatečná opatření
CyklopruhV ≤ 50 km/hŠ > 4 mPřiměřeně široký cyklopruh2,5 metru pro motorové vozidlo; pro cyklopruh podél parkovacích míst optimálně 1,60 m (minimum 1,25m), nebo místa pro vyhýbání
Bez vodorovného značení v úseku (značení a případně i ochranné prvky na vjezdu a výjezdu)V ≤ 30 km/hŠ ≥ 3,0 mSmíšený provoz, jen dopravní značky a žádná další opatřenía) < 100 vozidel / hod.
b) < 200 vozidel / hod., nutná místa pro vyhýbání
V >= 30 km/hÚseky kratší než 50 metrů
V ≤ 30 km/hŠ = 3,5 mNelze vyhradit zvláštní prostor pro obě vozidla.≥ 200 vozidel / hod. A < 5% těžké dopravy; Nutná místa pro vyhýbání velkým vozidlům
Š ≥ 3,75 mPři > 5% těžké dopravy

Cyklista i auto se totiž vzájemně dokonale vidí a tak se mohou vzájemně vyhnout bez nejmenších obtíží.

Jednou uhne auto, podruhé cyklista. A je to.


V úzkých ulicích (se šířkou méně než 3,5 metru), kde nelze vyčlenit pro cyklisty vlastní pruh (1,5 metru) pro míjení s nákladními vozidly nebo autobusy (2,5-3,0 metru), musíte být v návrhu flexibilní. Tedy například snížit rychlost a nabídnout místa ke vzájemnému vyhnutí každých 100 metrů.

Krátké úseky lze řešit dopravním značením upravujícím přednost tak, jak to známe z úzkých mostů.

Na konci ulice jste pod třemi metry - žádný problém. (Zdroj:Weiss, P., Stadt Salzburg)


Vjezd a výjezd

Na co se ale nesmí zapomenout, je bezpečné zajištění vjezdu a výjezdu z cykloobousměrky. Ať je to krátký úsek protisměrného cyklopruhu nebo, na exponovaných místech, výjezd chráněný vyvýšeným ostrůvkem. Někdy je vyžadováno i občasné vynechání parkovacího stání tak, aby bylo umožněné vzájemné bezpečné vyhýbání auta a cyklisty. Jedno z vhodných řešení ukazuje schematicky následující obrázek.

Schéma


V praxi to vypadá následovně:

Düsseldorf

Helsingborg, Švédsko.


Konentář VF: A co z toho vlastně vyplývá? V ulici s méně než 200 auty za hodinu, při parkování aut na jedné straně, stačí na cykloobousměrku i 3 metry široká vozovka. Jezdí-li aut víc, ale je zde málo nákladních vozidel, stačí 3,5 metru.

Například v Šeříkové ulici by bylo díky tomu, že je kratší než 50 metrů, realizovat podle podle rakouských norem cykloobousměrku i bez omezení rychlosti na 30 km/h.

A to je ohledně cykloobousměrek vlastně všechno. Jak vidno, i pro navrhování cykloobousměrek platí již staré známé přísloví:

Kdo chce, hledá způsoby,
kdo nechce, hledá důvody.

Příští pokračování se bude věnovat řešení křižovatek.

Šeříkova, Praha 1

Ke Koulce, Praha 5

Radomská, Bohnice, Praha 8.

Neoznačené fotografie v článku: Václav Kříž

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Skoda, ze jsi nezahrnul Dejvickou. Parkuji tu auta ve dvou, trech a nekdy i ve ctyrech radach. Samozrejme kamion projede take. Bohuzel, jako na potvoru nezbylo misto na protismerneho cyklistu… A PCR svedomite a neunavne chrani obyvatelstvo pred zlocincema co by to chteli projet. Jedine co ji musim pripsat k dobru je, ze nepokutuje.
    Kdyz jsem se jednou snazil poukazovat na ten nepomer zabraneho prostoru tak jsem nepochodil. Stejne tak dopadla moje namitka, ze ti co jezdi po chodniku nikdo nezastavuje (organ by totiz musel vystoupit z auta) coz nahrava prasicum.
    „Znacka je znacka, pane ridici…“

  2. Proč nás policie radši nechrání před parkováním porušujícím vyhlášku? Jak je možné, že ve Wuchterlově parkují auta ve dvou řadách, někdy i proti sobě, případně ve třech, zejména při výjezdu do Svatovítské? Jak TO je možné?!

    Jak jsem tu psal, kdyby se parkovalo podle vyhlášky, polovina všech problémů s infrastrukturou by odpadla, teorie neteorie.

    Pokud jde o jednosměrky na P1, musím se přiznat, že tam mě za daného stavu právního povědomí i podpory cyklistické infrastruktury zákonné přespisy v nejmenším netrápí. Snažím se nejezdit moc po chodnících, ale abych se trápil jednosměrkami, na těch kočičích hlavách, kde se promenují turisti, kde se parkuje hlava nehlava ve všech směrech, to bych musel být fakt na hlavu padlý, resp. trpět kompulzivní neurózou pradávné měšťanské morálky…

  3. [3] Úžasná ukázka dvojího metru. Proč já blbec musím jezdit autem i na kole, jak by to bylo jednoduché být jenom cyklistou (to by mě zákonné předpisy netrápily, nejsem přece padlý na hlavu) anebo jen řidičem auta, to bych se musel tvrdě řídit každou vyhláškou. Takhle je to na hlavu, pořád si dávat pozor, jestli zrovna prasit můžu (na kole) nebo nemůžu (autem).

  4. Problém je, že nežijeme ve světě platónských idejí ani brevířů moderního člověka. Nemá smysl to polarizovat ani dovádět as absurdum. V tisíci různých situací člověk přistupuje v reálném životě, resp. v sociální praxi, různě. Jako kdyby řidiči neprasili. Jestliže někomu nevadí, že málokdo u nás něco dodržuje, a přitom sám trvá na tom, že bude jako lilie a bude jediným, kdo úzkostlivě dodržuje pravidla, která už sama o sobě jsou určována způsobem ne zrovna nejdůvěryhodnějším, prosím, ať si poslouží. Nevidím na tom ale nic tak obdivuhodného. Můžeme to nazvat krizí legitimity – ale předstírat, že nic takového není a myslet si, že tak něco změním nebo tím něčemu předejde, je dle mne naivní. Pravidla ve společnosti se vždycky utvářejí praxí a záleží na okolnostech, nakolik se blíží tomu, co je na papíře.

    A jak se liší cyklista, který jede povětšinu času podle pravidel, ale za jistých okolností mu nevadí je porušit, soudí-li, že se jedná o věc obecně obhajitelnou (už jsme tu řešili některé úseky chodníků, popř. jednosměrek), od řidiče auta, který dělá víceméně totéž (kolikrát navíc vidím, jak ani neznají řidiči předpisy, včetně banální přednosti zprava) – kolik za den vidím prasáren, co si dělají auta mezi sebou, a to už vůbec nemluvím o tom parkování.

    Trvám na tom, že bych musel být padlý na hlavu.

  5. Ať zvedne ruku, kdo v posledním měsíci neviděl aspoň jedno
    – auto couvající jednosměrkou v protisměru
    – auto jedoucí nebo stojící na chodníku (zejména pak bílou dodávku)
    – auto nedavší přednost na přechodu
    – auto parkující příliš blízko u křižovatky
    – auto nedavší přednost zprava v husté městské zástavbě
    – auto porušující předpisy o denním svícení
    – auto v noci oslňující skrzevá špatně seřízené reflektory
    – auto s nečitelnou SPZkou kvůli znečištění
    – auto neumožnivší autobusu MHD vyjet ze zastávky
    – auto jedoucí v pruhu pro něj nevyhrazeném
    Pointa není v tom, jestli auta nebo cyklisti prasí víc. Pointa je v tom, že prasení aut nám přijde natolik normální, že ho už skoro ani nevnímáme, zatímco u cyklistů ho registrujeme.

    Závěry nechť si každý vyvodí sám.

  6. Asi nemá cenu cokoliv srovnávat, nebo se vymoluvat na druhé, ale začít u sebe…

    On vždy každý k tomu bude mít nějaký svůj ospravedlňující „důvod“, ať to může být banalita typu cyklista v jednosměrce, nebo auto parkující v cyklopruhu.
    Osobně je mi protivné něco porušovat, protože všichni kolem něco porušují. Čímž se tu nestavim do role nic neporušujícího, pouze do role toho naivního (ad 5), kdo si myslí, že vlastní činností může měnit prostředí koleme sebe.

  7. Vlastní činností zajisté můžeme měnit prostředí kolem sebe. Ale jestli si někdo myslí zrovna, že když ani kdyby ho měli svlíkat z kůže za živa (popř. ani kdyby měl jet oklikou 30 km po dálnici), ne a ne a po chodníku nepojede, změní tím i přístup motoristů a všech k vyhlášce a oné „praxi“, přeju mu jednoduše hodně štěstí :o)

    Ono konstelace sfér, jejich pravidel, povahy jejich porušování, významnosti, dopadů atd. je takové neuvěřitelné množství, že těžko to nějak popsat. A historie je mimochodem plná lidí, kteří tím, že se obsedantně drželi oficiálních pravidel, nadělali víc škody než už užitku – což pravím čistě obecně, samozřejmě nikdo škodu tím, že bude jezdit přesně podle pravidel, neudělá.

    A to prosím říkám jako někdo, kdo obecně jakákoli pravidla porušuje velice nerad. Je ovšem třeba se dívat i na funkčnost.

  8. Snažím se nejezdit v protisměru ani po chodníku a jsem ochoten ujet i pár set metrů navíc, jenže ani to leckdy nestačí. Když mě systém jednosměrek chce navést na objezd celé čtvrti, navíc po hlavních hnusných frekventovaných silnicích, pravidla musejí prostě stranou (např. Dejvice, místy Staré Město).
    Taky bych rád naivně přispěl ke zlepšení obecného chování (nejen cyklistů) na silnicích, jenže každý má svou hlavu. Zrovna jsem se dnes pokorně a trpělivě šinul v pomalu, ale plynule jedoucí koloně na Palackého mostě, když celou šňůru jiný člověk na kole objel po chodníku – a nevypadal na to, že by se kdovíjak styděl. Zajímalo, co si o podobných situacích myslí řidiči s volanty místo řídítek.

  9. Zacyklení: neříkám prakticky nic jiného. A i u mně se to týká Dejvic a Starého Města. Ani já nemám rád ZBYTEČNĚ a OKATĚ prasící cyklisty.

  10. Výborně, vidím, že když se chce, zdůvodní se všechno. Takže i já se přidám k [6] a zvedám ruku, zrovna minulý týden mi cyklista u nás v Hradecké hodil myšku (chtěl jsem zaparkovat vpravo, takže dávám blinkr, zkontroluju místo, zda se tam vlezu, no a těsně před zajetím ještě kouknu do pravého zrcátka … a co myslíte, už jsem ho tam měl). Pod dojmem zdejších názorů jsem si z toho vyvodil, že můžu i v autě občas porušit nějaký ten předpis (cyklisté taky porušují), co třeba parkovat v druhé řadě, když nemám v dané lokalitě možnost zaparkovat lépe. Přece „činím tak proto, že nemám odpovídající infrastrukturu [rozuměj místo k zaparkování, a to i když si jej platím]. Nechci porušovat zákony, ale budu vždy pozitivně či negativně reagovat na to, jak je pro mě město navrženo“ (děkuji Vráťovi za připomenutí článku).
    Zdravím cyklistickou Prahu z cyklistické Vídně.

  11. Luděk: V té úvaze je tu jediná, taková malá, drobná potíž, snadno přehlédnutelná a také velmi často přehlížená. A sice ta, že zatímco přizpůsobování města pěším a cyklistům jeho fungování zlepšuje, u aut je to přesně naopak. A je zvláštní, že i když se třeba v Praze uliční profily desítly let přizpůsobují autům, pořád to nějak nefunguje. Čím to asi je…

    PS: Zítra se sejdeme ve zhoubné budově, ale nejspíš se mineme ;-) . Jsem na přednáškách sekce „G“ nebo „GD“ :-)

  12. Mně se líbí motto: Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Platí to totiž jak pro řidiče tak i pro cyklisty. Nevidím problém v tom, jet po chodíku tam, kde nikomu nepřekážím, chodce objedu pomalu a ještě poděkuji. Ani nemám problém s objetím kolony aut po kolejích, opět oči na stopkách a musím být vidět (světla, oblečení).
    Je to o vzájemné toleranci. Chodec nepůjde prostředkem chodníku, když mě vidí u Mánesa, já ho zase bez řečí objedu, když zabírá cyklopruh. Když řídím auto v obytné zóně, tak pojedu pomalu a lidi co lezou na silnici nechám v klidu přejet/přejít a neřeším nějaký zákony a vyhlášky. Stačí selský rozum.

  13. [13] Asi v téhle diskuzi vidíš více než já. Moje reakce byla na dvojí metr, kdy pokud něco udělá cyklista, tak je to omluvitelné, pokud podobnou věc udělá řidič auta, tak už se volá po policii a i nějaká velká písmenka a vykřičníky se do klávesnice zamíchají, až takové emoce. Z některých příspěvků zde prostě čiší (připadá mi to) až nenávist vůči motoristům, takové to vymezení se a označení třídního nepřítele za každou cenu (tohle pravděpodobně prosakuje z auto*matu). Připadá mi smutné, že když se svých známých coby řidičů aut zeptám na pražskou cyklistickou komunitu, tak vědí o blokování silnic (cyklojízdy), někteří si vybaví i poskakující anděly a nenávistné transparenty na nusláku, ale že jim pražská cyklistická elita může pomoci s naplánováním trasy, pokud se odhodlají vyjet do Prahy na kole, případně jim seřídí kolo v bajkazylu, tohle se k nim už bohužel nedostane (sám nevím, proč se negativní věci daří mnohem lépe zviditelnit než ty pozitivní).

    Takže omlouvám se za prudění, ale občas se zde ozvu, obzvláště pokud se místo chybějících odrazek na kole budou řešit nečitelné SPZ aut kvůli znečištění a namísto kola porušujícího předpisy o nočním svícení bude vděčnější zmiňovat auta porušující svícení denní.

    P.S. Jsem z cyklistické Vídně mírně zklamán, ve zdejších článcích o vyspělých zahraničních cykloměstech se to hemží fotkama s cyklistama (a hlavně cyklistkama) v civilním oblečení, zatímco tady vidím plno cyklistů s helmama, český zlozvyk pronikl i do Vídně, ach jo …

  14. „označení třídního nepřítele za každou cenu (tohle pravděpodobně prosakuje z auto*matu)“

    Nebyl jsem si jistý, jestli diskutuješ nebo jen provokuješ, ale teď už je to naprosto jasné. Kvůli takovým plivancům si A*M dokonce dal rozumné užívání auta do svého motta (vedle ostaních způsobů dopravy), ale ti, co za jediné správné řešení považují maximální podporu IAD, stejně budou vykřikovat o třídním boji.

    Plně souhlasím s [14].

    Např. mi nevadí, když dodávka zastaví na chvíli na chodníku (pokud se dá obejít), ale vadí mi, když má obchod vyhrazené místo pro zásobování, které se ale používá pro dlouhodobé stání osobáku a dodávky zastavují v cyklopruhu, čímž zásadně omezují (až ohrožují) cyklisty: http://img12.rajce.idnes.cz/d1203/3/3138/3138112_33f7e00ec221d292bfa8dd9f1581bbe6/images/IMAGE_00034.jpg?ver=0

    To ale nemá nic společného s třídním bojem.

  15. Ještě je tu jeden rozdíl mezi prasením řidičů jízdních kol a aut, který ten ,,dvojí metr“ částečně ospravedlňuje, je ale snad zřejmý: prasící cyklista ohrožuje zejména sám sebe (pokud zrovna nejede po chodníku), kdežto prasící auto ohrožuje zdraví a životy ostatních, a to nejen cyklistů.

  16. VŘ16 – to snad není provokace, ale naopak zajímavá zpětná vazba, se kterou se často potkávám, kdy skutečně mnoho lidí vnímá auto*mat negativně jen jako nějakou ultracyklo lobby (právě mnoho řidičů-cyklistů). Máš ale pravdu, že je otázka, jestli vůbec bude někdo s tímto názorem někdy otevřen tento náhled poupravit.

    Možná až skutečně vznikne ona čistě ultracyklo lobby, jak se tu kdysi po ní Vratislav dotazoval, tak pak bude vidět širší rozkročení témat A*M.

  17. Já osobně nevěřím, že může vzniknout nějaká lobby, která bude prosazovat cyklo a vůbec nemluvit o autech. Auto*mat taky nekritizuje auta z ideologického důvodu, ale proto, že na obrovské prostorové a investiční nároky IAD narážíš, ať se snažíš ve veřejném prostoru udělat cokoliv.

  18. To jsem ani neměl na mysli. Spíš jsem jenom měl teoretickou představu, že pokud by byla nějaká bezohledná skupina bojující pouze za zájmy cyklodopravy a neohlížící se nalevo ani napravo, tak by v kontrastu s tímto mohl přestat být a*m vnímán v určitých kruzích jako organizace sdružující cyklofašisty nebo komunisty (jak mi jedna starší paní jezdící na kole také povídala).

    Ale omlouvám se, za tenhle off-topic. Ani to není mým přáním mít bezohlednou cyklolobby.

  19. Luděk: Negativní zprávy vždycky přebijí ty pozitivní. I kdyby Auto*Mat přestal cyklojízdy pořádat, stejně už se s tím nehne. Zhruba na rok jsme zkoušeli cyklo upozadit. Ale jestli se něco stalo, tak to, že jsme tím možná nepřímo přispěli k rozpadu podpory cyklodopravě na městě.

    Jinak skupinka požadující pouze zlepšení podmínek pro cyklisty narazí buď na to, že se nebude chtít vymezovat vůči automobilům (a nebude moct chtít prakticky nic), nebo, že se bude vůči autodopravě poměrně tvrdě vymezit, a skončí u řidičské většiny stejné škatulce jako AM. O tom jsem psal v tom článku o cyklolobby, a pořád to platí. Je fak, že vznik nové, agresivnější, organizace, která by nahlas řvala, že AM jsou magistrátní zaprodanci, kteří dělají kompromisy, by mohl vnímání AM poněkud napomoci :-). Na hřišti je ale stále hodně dalších nepokrytých prostorů vhodných pro nové hráče, třeba na úrovni městských částí.

  20. Dneska jsem zažil excelentní ukázku do této diskuse: Jel jsem na kole jednosměrkou a proti mně se vynořilo auto v protisměru. Dokladuje to hned 2 tvrzení:

    1) Nejen někteří cyklisti, ale i někteří řidiči prasí.
    2) Dle tvrzení p. Meschika o potřebné šířce k vyhýbání jsme se bez problémů vyhnuli :)

  21. Jojo, to se mi stává v Karlíně běžně. Jel jednosměrkou na své obvyklé trase (Peckova ulice) ve směru zprůjezdnění pro cyklisty a přede mnou auto a za mnou auto jedoucí ve stejném směru jako já. Docela velká koncentrace přestupků tohoto typu na jednu ulici :) Přičemž to za mnou mě ještě následně na křižovatce v Pernerově dalo pravej hák.

    Nehledě na to, že to odstranění hlavních ulic dost mate všechny – v Pernerově skoro nikdo přednosti zprava nedodržuje a nebo také na mé trase v Kostelní skoro vždy, když dám přednost zprava, tak mi to dá dost posunek toho řidiče přesvědčit, že ho skutečně pouštím – přičemž se většinou v tom překvapení zapomene rozhlídnout sám vpravo, tak už asi dvakrát tam vjel, když zprava přijíždělo jiné auto. Naštěstí zatim stihlo vždy zastavit.

  22. Já ale nemluvím o Karlíně (s na Prahu nezvyklým řešením), ale o zcela běžné jednosměrce v Malešicích (bez opatření pro cyklisty), která tam je možná už od vybudování té ulice. Pokud jsem to napsal nesrozumitelně, tak upozorňuju, že já jsem správným směrem a auto si to valilo v protisměru bez ohledu na předpisy.

  23. Jo pardon. Já jsem na to nějak nenazřel z toho pohledu, že vše mnou zmíněné může být bráno jako výsledek nezvyklého řešení.

  24. Za ty 2-3 roky co jezdím po Praze na kole, pociťuji k automobilům opovržení až nenávist. A Auto*Mat na to nemá opravdu vůbec žádný vliv. Naopak. Toto sdružení mi přijde hodně mírumilovné a málo akční. I když uznávám, že bez aktivit Auto*Matu by v hlavním městě bylo lidem, co se chtějí přepravovat na kolech, hodně ouvej.

Další z rubriky

Přeprava nákladu ve městech 4

ALMERE - De nieuwe Containerbike van DHL. FOTO: DIEDERIK VAN DER LAANPřeprava nákladu ve městech má různé formy. Typicky ji můžeme zjednodušeně rozdělit na přepravu soukromou a..více

Zápisky z Wuhanu (2/2) 2

OLYMPUS DIGITAL CAMERADokončení dvojdílné série článků o dopravě v čínském Wuhanu. Cyklistika Kolo je ve Wuhanu jednoznačně..více

Helmy, nehody, bezpečnost a realita 15

Mandatory_bicycle_helmet_legislation_svg„Doma není nikdo filosofem!“ To si už několikrát musel říct BESIP, který se i přes..více

Zápisky z Wuhanu (1/2) 2

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMěl jsem příležitost strávit pět dnů v čínském velkoměstě Wuhan, dělím se tedy s vámi..více

Praha hostila mezinárodní turnaj v bike polu :)

04. 08. - redakce - Inspirace
bike_polo_01Ve dnech 16. až 17. července se na Stadionu mládeže na pražské Palmovce uskutečnil bike polo..více

Kde si dávat v Praze bacha? 9

Screen Shot 2016-07-24 at 19.03.00Od začátku července je v provozu mapa nehod s účastí cyklistů v Brně, Praze a Ostravě. Autor..více

Anketa

Co považujete pro cyklisty na veřejných komunikaích za nejvíce ohrožující?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru