Noskova otevřená odpověď — vysvětlení

Včerejší aprílový článek vám odprezentoval dopis náměstka primátora pro dopravu, Josefa Noska, iniciativě Auto*Mat. Skutečnost je taková, že pan náměstek dne 25.3. dopis Auto*Matu skutečně poslal a s kolegou jsme se dohodli, že jej zde opublikujeme. Dotaz Auto*Matu měl zejména vyvolat odpověď na otázku, kdo je zodpovědný za situace, když nedojde k adekvátnímu začlenění cyklistické infrastruktury do stavby realizované městem. Citujeme z něj:

Odpověď na dopis ze dne 11.1.2013 , č.j. 1574445/12

Vážený pane náměstku,

Děkujeme za Vaši odpověď. Formulace vašich odpovědí nám dává prostor k položení několika vyjasňujících otázek.

1: Můžete nám blíže upřesnit, jakým způsobem tvoří vámi jmenovaní lidé „kompetentní a dostatečně pravomocný městský úřad nebo část úřadu stávajícího, odpovědný za rozvoj cyklistické dopravy a rekreace v Praze“?

Vaše odpověď nás (…) nedokázala přesvědčit o tom, (…) že Vámi jmenovaní lidé mají dostatečné pravomoci k tomu zajišťovat naplňování platných usnesení RHMP v oblasti rozvoje cyklistické dopravy, což lze snadno prokázat tím, že v Praze nejsou opakovaně realizována dostatečná procyklistická opatření při rekonstrukcích ulic či novostavbách. (…) Dovolujeme si se Vás proto dotázat:

2. Která osoba či osoby je (jsou) za taková pochybení osobně zodpovědná?

3. Jaké má tato osoba pravomoci k tomu, aby si vynutila naplňování platných nařízení v oblasti rozvoje cyklistické dopravy (…), konkrétně aby bylo zajištěno, že jsou v městských rekonstrukcích a dopravních stavbách integrována odpovídající řešení pro cyklisty?

4: Jak bude zajištěno, aby k podobným chybám v nejbližší budoucnosti nedocházelo (…)?

Děkujeme a jsme s pozdravem (…)

Odpověď, která na tyto otázky přišla, byla ovšem natolik vyhýbavě formulovaná, že by si její prezentace stejně vyžádala překlad do srozumitelné řeči. Díky vhodnému datu jsme to mohli udělat formou aprílového žertíku.

Zde je tedy skutečný dopis tak, jak jej náměstek Nosek (či spíše někdo z jeho sekretariátu), poslal:

A zde ještě jednou, pro srovnání, jeho „aprílová“ verze.

Jak vidíte, jediný rozdíl v obsahu obou dopisů je ten, že v tom fiktivním se nechodí okolo horké kaše.

Kritická situace potrvá léta

Pokud někdo není přesvědčen, že se koncepční podpora cyklodopravy v Praze potácí v předsmrtných křečích, nechť si přečte tento starší rozhovor se současnou hlavu „koncepčního řešení cyklodopravy v Praze,“ předsedkyni cyklokomise Krobovou Hášovou. Nakolik rozumí problematice dopravního plánování, ukazuje její názor, že v této oblasti se dá pracovat s výhledem maximálně na rok a stávající rada přece „nemůže zavazovat příští vedení města nějakou strategií.

Podle toho pak vypadá realizace. Poslední dva roky takřka výhradně dobíhají akce zahájené v minulém volebním období. Nové akce se nezahajují a příprava řady rozpracovaných projektů byla zastavena. Nedostatek financí je pak záminkou pro to, aby byla řešení pro cyklisty vyřazována i z akcí, na které jsou peníze z jiných zdrojů. Michelská a Letenské náměstí v loňském roce, a Prašný most nebo Vypich v roce letošním tomu jsou a budou smutnými důkazy.

Buďto tedy brzy dojde k nějaké zásadní změně v mechanismech rozvoje cyklistické, případně bezmotorové dopravy, nebo se v tomhle marasmu budeme plácat ještě rok a půl a vytáhou nás z něj až povolební personální šachy.


PS: Třeba Ostrava má od roku 2010 podrobnou koncepci rozvoje cyklistické dopravy, a do roku 2015 hodlá investovat do rozvoje cyklistické infrastruktury více než kolik dávala Praha v době svého největšího rozkvětu.

Považujete rozvoj cyklistické dopravy v Praze za dostatečný?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: Apríl

Komentáře - uzamčeny

  1. pozn.: „..cyklistická veřejnost…“ (co občas vznáší ty požadavky..).. Co pan náměstek tím termínem myslel? Veřejnost se snad rozděluje podle vlastnictví kola anebo aspoň pumpičky…? Anebo že by jenom obvyklá taktika? ;-)

  2. josuk: „Cyklisticka verejnost“ jest mnozinovym doplnkem „malo informovane verejnosti“ :)

    Musim upozornit, ze aprilova verze nenaplnuje kriteria „aprilovosti“. Je to pouze preklad z mdle urednictiny do srozumitelstiny. Jako takovy neni ani vtipny ani prekvapivy ale pouze smutny…

  3. Teda aby to nevyznelo blbe. Smutny neni preklad ale prazska „podpora“ cyklistiky…

  4. Jo, je fakt, že je to těžko nazvat žertem, je to opravdu spíš překlad. Ale snaha se cení a nápad to sice není legrační, ale sarkasticky výstižný.

    To je jak s tím Utrechtem – pravda, tam se pero rozjelo trochu doširoka a občas jako že nějaký vtípek, ale člověk se za břicho nepopadá.

  5. Josuk : Zase bych nebláznil používá se to na obou stranách barikády :)
    cyklistická veřejnost byla přece užita i v článku pana Masare

    viz ukázka : http://www.auto-mat.cz/2012/12/kdo-se-na-magistratu-realne-stara-o-cyklodopravu/

    Situaci ohledně podpory cyklodopravy evidentně zodpovědní lidé nezvládají. Minimálně ne tak, aby se cyklistická veřejnost nemusela starat o každý detail. Auto*Mat a další situaci sledují a snaží se kompenzovat akceschopnost zodpovědných úředníků a politiků. Pojeďte s námi!

    Pak se často i zde na prahounakole argumentuje odbornou veřejností… prostě veřejnostmi se tady tak trošku obuškuzpytlevenaří :)

  6. Takovyhle odpovedi sou totalne naprd. Kdyz vezmem v uvahu ze takhle resej „vsechny“ veci pak je jasny ze se nic nedeje..
    K tomu aby clovek byl na jejich miste (a bohuzel rozhodoval) staci aby clovek umel odpovidat odbornou snuzkou slov bez vyznamu a trpelivost teple zidle.. Je to boj o to komu driv prdnou nervy a protoze jim jde o h.. tak jim nervy nemaj proc prdnout.. Vlastne to je zabavna prace, protoze se muzou celej den smat jak po nich nekdo neco chce a oni si na nich trenujou svoje tvaroslovi.

  7. „Z tohoto důvodu jsou požadavky oprávněně odmítnuty“ – to je fakt výborný…

    Zkuste se zeptat konkrétněji: např. jak byla zohledněna cyklodoprava při rekonstrukci v Michli, a proč bylo na křižovatce u železnice upřednostněno zvolené řešení, místo přejezdu pro cyklisty, který je přitom legální a dražší by určitě nebyl. No ale je fakt, že to už není otázka na Noska, ale na úřad.

    (Poznámka: na stránce http://prahounakole.cz/2011/09/a23-a-a223-v-michli-totalni-fiasko/ jsou místo obrázků tagy typu [singlepic id=1234 w=320 h=240 float=center])

  8. Vráťo, pozor, za pozměňování úřední listiny hrozí trest odnětí svobody až na dva roky…. ;)

  9. 6. Snad by ta nase strana barikady posilila, kdyby se ta „cyklistika“ jako termin nepouzivala.. Obcan, verejnost atp. Momentalne na kole, no :-)
    btw: namestek je u me „mrtvej muz“ (neprosadil by ani ten fotbal)
    A nervy jim neprasknou, protoze je na zacatku nema co napinat ;-)

  10. Jenže cykloopatření jsou jenom pro několik šílenců. Platí přeci, že nikdo se zdravým rozumem nebude po Praze jezdit na kole.
    Aby se z ,,cyklistické veřejnosti“ stali ,,všichni občané“, muselo by být občanů na kole hodně. Ale hodně jich nebude dřív, než se vybuduje potřebná infrastruktura. Takže jsme v začarovaném kruhu. Vybruslit z něj by snad dokázal uvědomělý, odvážný a aktivní politik s jasnou představou a s vyhlídkou dále než na svoje volební období, který by respektoval návrhy odborníků. A takový v současnosti na magistrátě nesedí.

  11. a mimochodem ještě hezký příklad: Praha 11 staví bazén. Pro „plaveckou veřejnost“? Ale kdepak. Přece pro všechny občany!! Co na tom, že se tam nevejdou (25m a pět drah). Stojí to přece cca 700M(?), tak argumentace o potřebnosti musí být podložená. S cykloinfrastrukturou je to horší, tam stavby podobných parametrů nehrozí, takže „cyklistický“ jako synonymum pro „obtížný“ zůstává :-)

  12. 14. jasně. Jenže spousta občanů kolo má, možná jich je dokonce drtivá většina, tak proč je takhle zbytečně opominout. Vždyť taky by se dalo říct, že na Jižním Městě žádný plavec nežije, protože tu nikdo nikde neplave. Přitom Praha 11 to, ve svém zájmu samozřejmě, argumentačně pojala evidentně jinak…a nečeká se se stavbou až bude Jižním Městě plavců „hodně“! ;-)

  13. 13 je to marný, je to marný, je to marný :(
    Hele
    1.si myslím, že poukazovat na nedostatkové bazény je snad ještě marnější než agumentovat hrošincem :)

    Nevím jak ty, ale já když si chci jít zaplavat tak v kdejaké rakouské vesnici mám lepší podmínky než v hlavním městě ČR které je totálně podbazenováno.

    2. termíny sportovní / plavecká veřenosti byly přímo z názvu projektu bazénu na Praze 11 vyřazeny , aby to neplašilo nesportovní a neplaveckou veřejnost a ta tam pak chodila , byl vybrán název projektu Plavecký bazén :) a je pro ŠIROKOU VEŘEJNOST :)

  14. Kdo nemá bazén je neplavec a kdo má doma ve městě kolo je městský cyklista :) kterému brání investice do bazénu vytáhnout kolo a jet ….. :)

  15. DD: Dotazy v tomto duchu (byť na trochu jiná místa) se už připravují.

    Za zmizení fotek z A223 sorry, odešly nepozorovaně s deaktivací jednoho z pluginů na starém webu. Opraveno.

    Josuk: You are right! Možná pomůže, když místo termínu „cyklistická veřejnost“ začneme používat termín „volič“.

  16. Újezďák: Jenže k tomu, aby sis tam šel normálně zaplavat (sportovec nesportovec), bude ten bazén na jedenáctce stejně na nic, jako jsou v Praze cyklostezky (viz to dimenzování, 25 bazének, hlavně že tam budou 3p. atrakcí, kvůli kterým se vlezné vyšplhá do astronomické výše).

    Pokud jde o to, kolik Pražanů se považuje za „cyklistickou veřejnost,“ (respektive za „dopravní cyklisty“) tak si pár dnů počkejte na prezentaci výsledků průzkumu, kde se to dozvíte. Málo to není.

  17. 18. pozn. :-D jestli je „volič“ osoba hlasující ve volbách, tak dost občanů, obyvatel, lidí nehlasuje. ;-)
    (politici se bojí i těch nevoličů, že budou hlasovat. Nějak. Občas taky revolucí.. :-D)

  18. Ano, termíny jsou důležité! Taky je potřeba je vhodně cílit:
    – univerzální termín, vhodný pro dopisy všem politikům: volič
    – pro pravičáka: daňový poplatník
    – pro komunistu: lid
    – pro liberála: občan
    – pro konzervativce: rodina
    atd.
    Slova začínající na cyklo- je lepší používat co nejmíň. :-)

  19. No ale přesto to nepatří do diskuse o cyklistice jako argument.

    Navíc i v 25 ce se zaplavat dá, když je jich v okolí dost a né jako v Praze zoufalý nedostatek.

    Argumenty typu bazény a hrošince se pak dají VOLIČSKÉ VEŘEJNOSTI předkládat jako výkřiky typu “ oni nechtějí nic než cykloinvestice“.
    Vždy když se do diskuse o cyklistech ( lidech na kole :) v dopravě začnou tahat náklady na plavecké bazény nebo třeba na slonince-hrošince, tak ve mě trne.

  20. Tak buď pozitivní a najdi nám vhodnou položku rozpočtu, při které ti nezatrne. Co třeba Blanka? ;-) (já vím, ta zase „je potřeba“, žejo…)

  21. 22. ten bazén jsem použil jen jako příklad rozdílné argumentace. Jinak (a úspěšně) argumentuje starosta P11, když si staví svůj pomník (resp. tunel – co vypadá jako bazén), tak verbálně „sjednocuje“, staví pro všechny. Když náměstek nechce, rozděluje: každý pochopí, že úzkou skupinou nějakých cykloexotů nemá cenu se zabývat. Nikdo se k nim nepřidá, nikdo další se s nimi neidentifikuje. Chtěl jsem o metodách, vůbec ne o bazénech nebo hroších. ;-)

  22. Asi to nemá cenu, ale ještě jeden pokus, pokud se tady chceme extra divit nad pojmem protistrany , tedy nad pojme cyklistická veřejnost, tak by jsme ho neměli používat ve vlastní argumentaci (viz pan Masare).

    Pokud chceme více cyklostezek , cykloopatření a podobných věcí taky není lepší cesta do pekel než kdejaké i plánované veřejné sportoviště v podsportovišťované a nedostatečně probazénované Praze ve veřejné diskusi prohlásit za pomník, tunel nebo něco úplně zbytečného případně marného protože v 25ce si nikdo přece nezaplave. Tak jak už proběhly hrošince, slonince a jak se určitě objeví nějaké další a určitě děsivě předražené pavilony – navrhuju ten budovaný velemloka , ten bude brzo hotov a pak si řekneme proč vlastně potřebujeme novou budovu záchranky, podporu divadla , dotaci mhd nebo dotovanou stravu ve školních jídelnách..
    A samozřejmě nikdy nezapomenout na Blanku:)

    A určitě nebudeme v pozici lidím kteří ostatním závidí jejich dotace…

  23. Tak co navrhuješ? Poukázat na nedostatek peněz tím, že za svý postavíš nejakou větší gerilu? Nebo si prostě nestěžovat a žádné cyklostezky nebo cykloopatření po magistrátu nechtít, protože každá stavba je podezřelá? A doufat, že se to „samo od sebe“ zlepší dřív, než všichni, co tu jsme, umřeme sešlostí věkem?

  24. Proč si prostě neříkat o pěníze jako samostatná kapitola ?
    Proč k tomu vždy psát články že za hrošinec by se postavilo x kilometrů cyklostezky a plavecký bazén by stačil na x cykloopatření, když je to prostě srovnání hrušek s jablkama ?
    Navíc potřebných hrušek.
    Lidi chtějí bazény, chtějí zoo, chtějí do divadla. Lidi jsou prostě takový a když jim někdo dá informaci, že v rámci požadavků na něco jiného jim někdo ty jejich zábavy hodlá vyčítat tak si z nich lacino udělá fanoušky…

    Moje máma mi vždy říkávala “ nesrovnávej se“ když jsem říkal, že spolužáci mají džíny a já mám tesilky nebo když jsem žádal stejná vycházková práva jako měli ostatní….
    A měla pravdu :)

  25. To jsou nějaké teoretické rady nebo to tak někde zkoušíš v praxi?

    Zcela logická a naprosto běžná odpověď je „my bychom taky rádi investovali do cyklo, ale…
    a) nejsou peníze / je krize / apod.“
    b) řekněte, kde na to vzít“ (viz třeba záznam hlasování o rozpočtu Prahy)

    Proto mi připadá zcela v pořádku upozornit na to, že peníze jsou, jen je to otázka priorit a rozumného hospodaření (třeba ten sloninec se prodražil z plánovaných 300 na 500 miliónů, což staví slavnostně vyčarovaných 25 mil. na cyklo do jiného světla).

  26. újezďáku, Ty máš taky pravdu!
    poslední pozn. hluboko pod čarou: Hrošinec není pro zoologickou veřejnost, nepoužívá se ani divadelní ani plavecká veřejnost. Nosek by si nikdy nedovolil napsat, že veřejnost vznáší požadavky, které jsou oprávněně odmítány. Byla by to hrubá urážka! Na druhou stranu požadovat cykloopatření v Praze jen pro nějakou cykloveřejnost je zase zbytečně opatrné. Znám kolem sebe tak 10 lidí, co nejsou vůbec nijak cyklo a přesto by bylo fajn kdyby mohli jezdit taky na kolech, do zoo, do divadla. Technický věci jistě cyklo, to se jinak domluvit nedá. Ale dělit lidi snad radši ne. I když generalizovat se nemá. ;-)

  27. Když už jsme u toho segmentování, udělal jsem si malý výpočet na základě doposud neveřejných údajů a zjistil jsem, že v Praze se víc lidí považuje za dopravní cyklisty, než kolik lidí v roce 2010 volilo Noskovu rodnou stranu ;-)

  28. Pěkný údaj takže cyklistů je více než 24,79 procenta občanů s voličským právem ?

  29. nebo si měl na mysli Komunální volby , tam ODS získala 31,75 procent ?
    Že by v Praze bylo tolik dopravních cyklistů ?:)

  30. To má tedy znamenat, že zhruba 100 000 lidí se považuje za dopravní cyklisty (nebo spíš za lidi dopravující se na kole)? Jak optimistické.

  31. přiznám se, že momentálně jsem zmatená včela.
    Která procenta počítáš ?

    Tvůj link neříká 21,10 ale 23,10

    Tenhle link říká 27,28 procenta
    http://www.volby.cz/pls/kv2010/kv1211?xjazyk=CZ&xid=1&xv=1&xdz=7&xnumnuts=1100&xstat=1&xvyber=1

    celostátně jen 18,78
    http://volby.cz/pls/kv2010/kv1211?xjazyk=CZ&xid=1&xv=1&xdz=7&xnumnuts=0&xstat=0&xvyber=1

    Ale každopádně jestli je v Praze něco jako +100,000 dopravních cyklistů dle příspěvku 35, tak já se tak nějak ptám, kde jsou a kam se dopravujou celý boží rok ????

  32. Újezďák: Přepsal jsem se, má být skutečně 23,10. Šlo o volby do zastupitelstva HMP, ze kterých vzešla stávající rada HMP. Definice dopravních cyklistů je tam asi taková, že jde o lidi, kteří se pohybují po Praze na kole nejméně jednou měsíčně a při výběru, zda se považují za rekreačního, sportovního nebo dopravního cyklistu, uvedli, že jsou cyklisté dopravní. A ano, podle extrapolace je tkaovýh lidí v Praze přes sto tisíc.

  33. No uvidíme příští tejden, to už snad budu doléčenej a tak se kouknu kolem sebe a kdybych za den viděl víc než 50 cyklistů tak bych si extrapoloval, že po Praze nějaký den mohlo jet i víc než voličů strany pana Noska.

    Ale zatím mě ta logika spíš evokuje, že každý kdo umí plavat má doma bazén :)

  34. Pro zábavu už něco mám, ale spíš z února a první půle března. Dopravně ještě bohužel ne, proti loňsku už skoro 4 týdny zpoždění, kombinace počasí a pořád něco doléčuju, napřed chodidlo a teď vytrvalý hnusný kašel, od doby co jsem měl černý mě to na jaře trápívá … takže poslední tejden ani netočím nohama na spineru u televize …. a kynu :(
    Upnul jsem se na příští tejden, doma všechno připravený, aplikuju sirupy, čajíčky, inhaluju, tak uvidíme, dnešní předpověď víceméně příznivá a tak doufám v pondělní start.

  35. Au, au, tak to jsme na tom prakticky stejně. Předáváme si to tu vzájemně s holkama, čtrnáct dnů jsem jezdil po městě na elektrokole, abych se nezachladil, nejhorší týden metrem. Když jsem se před týdnem postavil na váhu, nevěřil jsem vlastním očim… Už před třemi týdny jsem spoléhal na to, že mi to doléčí sluníčko a začnu jezdit i na Pecný, ale takhle to fakt nejde…

  36. A já myslel, že dopravní cyklistika vede k zvýšení odolnosti, takže bacily nemají šanci :o) Aspoň se to tak popisovává.

    Upřímně, docela se mi to osvědčilo. Letos jsem měl pár „něco na mě leze“, ale podařilo se tomu předejít, případně jsem dva dny haprovat a jel radši vlakem, ale v součtu to bylo několik dní. Takže mé statistiky to moc neovlivnilo o:) A to i když na mě studenti i rodina chrchlají. A byť bych měl být v imunosupresi. Malý zázrak, přičítám to kolu.

  37. no… to jsme ale zase u bazénů.. :-D jeden nevyhřívanej si mohou dovolit, pokud vím, v Praze stále jedině v Podolí, a ten je přes zimu na rýmu a kašel výbornej.. :-D

  38. Lei : obecně určitě ano , když to vemu zpátky, tak jsem krom černýho kašle před pár lety vlastně už docela dlouho nečerpal nemocenskou nebo volno na věci typu nastuzení, spíš po dnech po nějaké dietní chybě ( ve smyslu příliš mnoho tataráků nebu kachen k pivu :)
    Navíc si myslím, že jsem nastydl když jsem léčil nohu a nejezdil.. :(

Další z rubriky

Průjezd holešovickou betonárkou: spojení podél vody 13

Dnes v 11 hodin dopoledne se slavnostně otevírá zrekonstruovaný průjezd skrz pozemky společnosti Skanska mezi Trojským..více

Nové cykloboxy na Praze 10 2

U stanice metra Strašnická a u radnice MČ Praha 10 se objevily nové veřejné cykloboxy určené..více

Nové cyklopruhy na Florenci 2

V rámci obnovy světelné signalizace (SSZ) na křižovatce ulic Sokolovská a Ke Štvanici přibyly u..více

Jezděme v pohodě! 3

Doprava v Praze sice není žádným rušným Londýnem, přesto se ale občas nepříjemné momenty vyskytnou. Ráno..více

Fotogalerie z Průvodu vypuštěných duší :)

V pondělí 12. června prošel centrem města Průvod vypuštěných duší – happening na podporu cyklistické..více

Strasti cyklopřejezdu na Elsnicově náměstí: dočasné zrušení 2

Není to tak dlouho, kdy jsme vás v listopadu informovali o novém světelném podsvícení nebezpečného..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru