Cyklisté sobě! (2): Založme místní iniciativy

Je rok a půl do voleb, lidí na kolech v ulicích přibývá a podpora cyklodopravy uhasíná. Stovky problémových míst nejsou řešeny, mnoho z nich je v kompetenci městských částí. Auto*Mat jedná s radnicemi, ale nemůže o mnoho víc než hlídat vybrané zásadní lokality. Jako redaktor Prahou na kole dlouhodobě sleduji a podporuji individuální snahy o zlepšení konkrétních míst. Ale vidím, jak nevyvážený je ten boj jednotlivce s dobře zaběhaným konglomerátem samosprávy a státní správy.

Městská knihovna v Praze: Jednou tu ten stojan bude, zatím ale všechny snahy vyzněly do ztracena.


Před několika týdny jsem se v Budapešti seznámil s vídeňským projektem hlášení podnětů na zlepšení prostřednictvím „poštovní schránky“ tamní organizace IG Fahrrad. Jejich systém je založený na spolupráci s místními znalci, které se snaží mít v každém vídeňském okrese. Jsou to běžní cyklisté, kteří návrh posoudí dříve, než jej organizace pošle odpovídajícímu úřadu. Bavili jsme se pak o podobných projektech jako jsou pražští Chodci sobě nebo naše mapa cyklistických tužeb, a o tom, jak úspěšnost takových záměrů vychází z podpory místních.

Shodli jsme se na tom, že je vyčerpávající snažit se o něco na městských částech sólo. Vzhledem k malé úspěšnosti většiny snah je to pro lidi, co to s radnicemi zkoušejí, málo uspokojivé. Radnicím pochopitelně vyhovuje situace, kdy občan něco navrhne, oni to pod libovolnou záminkou zamítnou a tím vše skončí. Spojí-li se několik podobně smýšlejících jedinců, a mají-li takové místní skupiny dobrou podporu z centra, dá se dělat mnohem víc. Lidi se vzájemně podpoří, víc lidí má lepší nápady, jednorázový neúspěch tolik nebolí a úspěch je s kým sdílet. Čímž je podstatně zábavnější i z principu tak otravná věc jako cykloadvokacie na lokální úrovni.

Dejme se dohromady

Proto bych rád inicioval vznik několika místních skupin, které budou ten sysifovský kámen tlačit do svahu s námi. Tento článek je výzvou: Dejme se dohromady a hledejme ve více skupinách vlastní postupy, které budou mít šanci na úspěch.

Rovnou předesílám: Nebude to jen rychlé prosazení konkrétních věcí, a to i přesto, že se pomalu blíží volby a politici se chtějí ještě před tím pozitivně předvést. Tam, kde se radnice ukáží neschopné, to bude složitější. Lze oslovit opozici, připravovat se na situaci po volbách, nebo udělat něco pozitivního vlastními silami. I mapování problémů je práce, která za pár let ponese plody.

Prahou na kole vám nabízí maximální podporu, přispěje svým rozsáhlým know-how, naučí vás, na koho se s čím obracet, pomůže zkvalitnit vaše návrhy, může zařídit konzultaci se zkušeným projektantem cykloopatření, úvodní schůzku s politiky (včetně účasti člověka z Prahou na kole a Auto*Matu, budete-li chtít), publikovat vaše úspěchy i odmítnutí, a ty nejvýznamnější dostat do pražských médií.

Dvě schůzky v květnu

Ze stovek kontaktů za ta léta vím, že lidí, kteří by něco chtěli dělat, je dost, většinou jste ale velmi vytíženi. Přesto, partu lidí, co bude fungovat, je velmi obtížné vytvořit jinak než formou osobního setkání. Uspořádáme tedy dvě konsolidační schůzky, na kterých bychom se pokusili akční skupiny vytvořit.

Schůzky vyhlašujeme na pondělí 20.5 a 27.5., vždy od 18 do 21 hodin (místo zatím neupřesněné, ale někde v centru).

Skupiny vzniknou buď podle části Prahy, která vás nejvíc zajímá, nebo podle vašich postojů. Každý má své představy a svůj styl práce, a nemusíte být tak naprosto vázáni například představami Auto*Matu o fungování města. Dohodnete-li se ve skupině, že budete místo lobbingu dělat gerily, prosím. Shodnete-li se, že nechcete být s Auto*Matem jakkoliv spojování, nevadí — pokud chcete dělat něco, co jízdě na kole po Praze pomůže, pomůžeme vám.

Jak se zapojit?

Zájemce o účast na některé ze schůzek prosím, aby se co nejdříve hlásili na mail redakce@prahounakole.cz. Napište, jestli už jste něco pro zlepšení podmínek pro jízdu na kole dělali, co byste dělat chtěli, a z jaké jste městské části. Na schůzky bych rád přišel s nějakými ucelenějšími tezemi, uvítám proto předem jakékoliv nápady na to, co by se mělo dělat, a jak.

Prahou na kole zde bude hrát roli moderátora schopného kontaktovat jednotlivé skupiny. Každé místní iniciativě můžeme zde na webu Prahou na kole založit stránku s kontaktem a popisem aktivit. Pokusíme se sejít s každou skupinou zvlášť (buď přímo na akci, nebo dodatečně) a předat vám veškeré informace a zkušenosti, které s těmi kterými městskými částmi či postupy máme. Předpokládáme, že se dohodnete na nějakém rozumném modelu fungování. A rádi bychom, aby se první viditelné místní aktivity objevily do prázdnin.

No a potom prostě uvidíme, jak nám to všem půjde a co se bude dít.

Říčany: Značená trasa přes přechod a vysoké obruby. Rekonstrukce z roku 2012 znamenala nové, tiché povrchy, jinak ale řešení z 90. let minulého století.

Říčany: Rondel za několik milionů, ideální místo na kryté stojany pro kola.

Nová cykloobousměrka v Jeruzalémské naproti Hlavnímu nádraží. Prošla i na Praze 1.

Bloky u betonárky na Rohanském ostrově jsou minulost. Rozumnější úpravy na Praze 8.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Fandím tomu velmi, ale chci tady napsat o něčem, o čem delší dobu přemýšlím a čemu se podle mě v Praze nikdo pořádně nevěnuje: Pěší doprava, která je a bude pro město vždy důležitější (z hlediska objemu) než cyklistická. Chodci sobě, Pražské matky jsou super, ale řeší spíš vady chodníků, přechody, cesty do škol atd. Někdo by se ale měl bít za celkové přeuspořádání ulic, když se projdete po centru, zjistíte, že na ulici je vyhrazeno pro IAD (včetně parkování) 80% plochy a chodníky jsou přecpané lidmi. Naráželo na to mnoho architektů, co v Praze byli ( Gehl apod.) – parkování je leckdy šikmé (někde dokonce kolmé), kdy zabírá ohromný prostor a na chodníky zbývá minimum místa. Čili v podstatě jde hlavně o redukci parkovacích míst v centru ve prospěch rozšíření prostoru pro pěší. Vzhledem k tomu, že většina cest v Praze probíhá mezi centrem a zbytkem města, tak by to zároveň řešilo i problém IAD v Praze celkově. Další věcí je bezbariérovost, nejen pro vozíčkáře ale i pro míň pohyblivé a matky s kočárky. Chodníky (alespoň na těch hlavních ulicích) by potřebovaly nějaký hladký pruh pro pohodlný pojezd na kolečkách, současný vápencový kostičky vůbec nevyhovují. Chápu že památkáři prskají, ale město je pro lidi a ne pro památkáře. Navíc to není nevratná změna, vždycky to jde předláždit…
    O tom rozšiřování chodníků jsem četl na blogu Hudečka, je super že máme takovýho radního, který se o tom vůbec odváží napsat, ale co dál, využijeme toho nějak?
    Centrum je evidentně přecpané auty a bez toho, že by se to vyřešilo se nezlepší podmínky pro život nikomu, ani cyklistům. Vlastně nevím, jaký má automat konkrétní cíle? Uzavření Smetaňáku pro auta? To by bylo fajn, ale tím se ve většině centra situace nezlepší, spíš naopak (=centrum zůstane dál pro kola špunt). Lepší, širší cyklostezky oddělený od IAD? Fajn, ale dokud do centra jezdí tolik aut kolik jezdí, už tam na cyklostezky není místo, pak se to tam všechno bije a staví to většinou proti sobě chodce a kola, což je nejmíň žádoucí věc. Já prostě za vším vidím dopravu v klidu v centru, když se to nevyřeší, tak se nic imo nezmění.

  2. Zrovna ta Jeruzalémská co tam máte vyfocenou by byl adept na rozšíření chodníků, chodím tam dost často z Hlaváku do centra a odhadem 90% dopravy je tam pěší, ale ve špičce se tam na chodník nedá skoro vejít. Na kole jsem tam nikoho neviděl…

  3. vlákno: Tohle je dobré, ale také složité. AM jde po konkrétních věcech mimo jiné proto, že to pozadí, kam je potřeba dojít, je napohled naprosto nesrozumitelné (změny strategického plánu města, zásad územního rozvoje, zadání nového Metropolitního ÚP, technické podmínky pro výstavbu, street manuál…). Souvislosti známe, ale něco jiného je vědět, co by mělo být v TPčkách, a něco jiného je dělat kampaň.

  4. OK, děláte kampaň na konkrétních věcech, ale parkování v centru a šířka chodníků je taky konkrétní věc a má zásadní vliv i na tu cyklodopravu. Možná větší než lobbování za cyklostojany a průjezdné jednosměrky (protože tyhle věci jednou vzniknou téměř spontánně, až tady budou na cyklistiku podmínky). Rvát v současnym stavu do centra cyklodopravu je proti přirozenosti, protože tady vlastně na kole nikdo jezdit nechce – kvůli autům, je jich tu moc a zabíraj většinu veřejnýho prostoru. A myslet si že je kolama vytlačíme/částečně nahradíme jako alternativa je utopie. Všude to dělali restrikcí. Vím, že Hudeček teď řeší ÚP, plán dopravy, OTP atd., ale tohle je na dlouhý lokte a měl by tu být nějaký tlak ze zdola na směr, kterým to má jít. Koukal jsem na MOZD jak se tam řešily právě ty OTP a min/max počet parkovacích míst pro novou výstavbu. Cach tam zmínil možnost car free domu čili min nastavit na nulu, ale v podstatě ho tam nikdo nebral vážně a zametli to. Ten tlak ze spoda není. Automat řeší detaily a konkrétní místa a pak možná propaguje v širší koncepci mýto do centra apod., ale o redukci parkovacích míst v centru (ve prospěch zejména chodců) nikdo nemluví, zdá se to jako tabu. Přitom bych řekl, že u veřejnosti by tohle mělo daleko větší ohlas než hlavní agenda automatu, protože objemově kde má cyklistika výhledově být (5-10%) je pěší doprava v současnosti v několikanásobku. A přesto za ní nikdo pořádně nelobuje.

  5. Určitě dorazím. Buď na nějakou severovýchodní skupinu nebo na obecněpražskou. Podle toho kdo bude mít o co větší zájem. Dokážu se přizpůsobit.

    Vlákno- tyhle schůzky jsou určené pro aktivní cyklisty, kteří chtějí něco dělat.

    Času a peněz (zdrojů obecně) je málo, takže při přílišném rozmělnění cílů hrozí že se vlasně neudělá nic. V dobách rodící se cyklokomise jsme museli udělat rozhodnutí čemu se věnovat. Pražskému koeficientu? Problémům chodců? Nakonec se komise dosti úzce zaměřila na technická řešení pro cyklisty a i tak bylo práce více než se dalo stihnout.

    Nevím proč, ale cyklisté se vždy dokázali mnohem lépe zorganizovat a aktivizovat než třeba chodci (ačkoliv jich je mnohem méně). Je jasné, že žádat po cyklistech, aby se starali o problémy pěších je pitomost. Přinejmenším do doby než vznikne účinná pěší loby, která bude recipročně pomáhat cyklistům. Tím nijak nerozporuji potřebnost vzniku nějaké pěší loby. Ale fakt nežádejte aby se o její vznik zasazovali cyklisté či aby dokonce kvůli tomu omezovali procyklistické aktivity. Je možné SPOLUPRACOVAT, ale není možné práci chodců SUPLOVAT.

  6. vlákno: Hm, restrikce parkovacích míst by byla fajn, ale skutečně, jakmile se to někde zmíní, narazí to na takový odpor, že se v tomto směru (pokud chceme něčeho dosáhnout) nemá smysl o cokoliv pokoušet. Starosta městské části si rád vyposlechne něco o super revitalizaci obchodní třídy, a odkýve to, ale pozor, bilance parkovacích míst musí být přinejmenším neutrální. Hrabosh pamatuje dobu, kdy se cyklostezky stavěly a otevíraly tajně tak, aby o tom někteří lidé nevěděli. Parkování na ulici je teď ve stejné situaci. Dejme tomu pár let.

  7. Platilo že je snazší prosadit zvýšení rozpočtu o několik milionů než změnu šikméno parkování na podélné.

    Tento stav, myslím, trvá. Dá se v tom utopit neomezené množství času bez hmatatelného výsledu (tedy kromě označení za „asociálního magora, který odpírá motoristům lidské právo parkovat pekáč před domem“). Upřímně řečeno nevidím důvod proč do toho jít- zejména pokud z toho cyklísté nemají přímý profit.

  8. Hrabosh: V rámci cykloakcí to smysl nemá, spíš zkoušet tlačit při revitalizacích na to, aby se počet parkovacích míst nezvyšoval (a pokud možno v ulici se snížil), a samozřejmě změnit OTPčka žádoucím směrem.

  9. obecně myslím, že občany není možný dělit na automobilisty, chodce nebo cyklisty. Situace v Praze je dnes taková, že i důchodce, co se svou škodovkou vyjede jednou měsíčně v létě, tak stejně jí chce mít zaparkovanou co nejblíž před svým domem, i když se v 99% tamtudy obtížně, kvůli zúženému chodníku, pohybuje pěšky. Maminka, co jede autem s dítětem k doktorovi a pak do práce, na nákupy, chce zaparkovat co nejblíž před všemi vchody. Tak to je. Běžní lidé žádné parkovací domy a parkoviště kilometr od domu vlastně moc nechtějí, to prosazují, myslím, spíš lobby stavební. Turisti nikdy žádný tlak na rozšíření chodníků tvořit nebudou a ostatní chodci, obyvatelé, jsou spíš rádi za současný stav a změny moc nechtějí.
    Určitě je nutný, vědět, co se chce a pak to půjde. Hádat se mezi sebou je zbytečný a tlak zdola vznikne podle mě, až co nejvíc lidí pochopí (a je to čím dál lepší :-)), jak je Praha vlastně malá, a jak jí lze pomocí bicyklu relativně lehce, pohodlně a v klidu cestovat.

  10. Není naprosto zásadním problémem cyklistiky ve městě omezení aut, která tam jezdí, zabírají veškerý prostor a znepříjemňují život jak obyvatelům, chodcům, tak i cyklistům?

    Jsem pro iniciativu, která omezí vjezd aut do centra, třeba nějakým mýtným a vysokými poplatky za vjezd, kdy si pak každý s autem rozmyslí, zda pojede a zaplatí nebo použije MHD, či kolo. PROČ tohle nejde zavést třeba v Praze?

    Pak by byly všechny problémy spojené s cyklistikou vyřešeny!

  11. Josuk: S tím souhlasím. On tu ten tlak zdola už je (vidím, co mi chodí do pošty), jen je radnicemi úspěšně „ventilován“ tak, že to nemá žádný viditelný efekt. Když vznikne místní skupina 3-5 lidí, tak se jich už jen tak lehce nikdo nezbaví.

  12. Jednoduše řečeno: Když bude méně aut v ulicích měst, tak nejsou potřeba ani cyklostezky :-)

  13. Jediná cesta asi je tlačit na to, aby bylo parkování pro rezidenty zajištěno v rámci objektu resp. pozemku, a to nejen pro novostavby, ale postupně i pro rekonstrukce a pro stávající zástavbu. Případně rezidentní parkování na ulici zpoplatnit tak, aby se to postupně vynutilo ekonomicky. Zábor veřejnýho prostranství jinak (třeba staveništěm) přijde přece mnohem dráž.

  14. Ale abych nebyl pořád OT: budeš obesílat (kromě fb a NaKole) další kanály? Aby se tam nesešly staré známé firmy. Zkusil bych přinejmenším bf a klidně bych to zkusil nějak procpat do (i)Vela, Cykloturistiky- tam nevím jestli to procpou do papírového vydání, případně do nějakého lokálního plátku. Budeš psát účastníkům DPNK?

    Ve chvíli kdy parkování přestane být zadarmo (a tolerované nelegální parkování), tak už bude mít ekonomicky smysl stavět a pronajímat parkovací domy. Do té doby do toho žádný investor nepůjde.

  15. K parkovacím místům se stačí podívat na FAQ stránku jakékoliv revitalizační přestavby v Praze – třetina dotazů o tom zda ty všechny zklidnění, chodníky a pěší zóny neohrozí parkování. + Ještě zdůrazněno příslušným politikem na hlavní straně, že takovou katastrofu on by nikdy nedopustil.

    Což vidím i ve svém okolí, v rámci předláždění ulice se na místě, kde se dřív parkovalo na hlíně a blátě, postaví chodník, aby se tam nemuselo chodit silnicí a o 50m dál vznikne stejný počet parkovacích míst, ale obyvatelé si stejně postaví auta na nový chodník před domem a pro chůzi se používá silnice.

    Což neříkám, že nemá cenu tlačit, snažit se měnit mínění okolí v této otázce. Jen si myslím, že ne že by se o to někdo nesnažil, spíš je to v současnosti úplně nedosažitelný cíl.

  16. 12. pozor, občani třeba na Praze 11 parkovací domy nechtějí! Přitom investor (MČ P11) by byl. Takže tudy, myslím, aspoň momentálně raději taky ne! ;-)

  17. Měl bych jistě zájem se připojit.

    Ale josuk mě zas málem rozplakal – když si člověk představí všechny ty nebohé důchodce a ještě nebožejší maminky, spouštějí se mi slzy proudem a úplně začínám chápat, proč všichni všude parkují jak prasata, kurví město tak, že se v exteriéru nedá žít a zamořují vzduch jedy a hlukem (bohužel nikoli jen svým harantům, ale VŠEM).

    Jak kdybych slyšel někoho typu Chalupy v telce vysvětlovat, jak je jsou zelení asociální… Nebo některé své líné příbuzné…

  18. Hrabosh: Mám contactlisty (s klesající pravděpodobností, že to bude mít odezvu), na ty to pošlu.
    – lidi, co psali na PNK o radu, jak něco prosadit, nebo psali na městské části a posílali v kopii do PNK (cca 100)
    – lidi, co se přihlásili k otevřenému dopisu primátorovi za „nenulový“ rozpočet cyklo (cca 800)
    – účastníci DPNK (cca 1700)

    Josuk: Ad Praha 11: Třeba ten parkovací dům na Praze 11, o kterém já vím, tak tam, kde měl stát, bys ho taky nechtěl. Chtěli ho nacpat do „podzemí“ zeleného vnitrobloku (=nad tím pak vysadíš akorát trávník a výdechy z parkování přímo pod okna), přitom o sto metrů dál jsou rozlehlé parkovací plochy, kde by to mohlo postavit klidně nad zemí.

  19. josuk 16: Jaký je proboha argument proti parkovacímu domu? (Teda, kromě požadavku „utraťte ty peníze za něco jiného“.)

  20. VF 18 a 20: OK, takový argument chápu. To není tak úplně argument proti parkovacímu domu, jako spíš proti konkrétnímu umístění konkrétního parkovacího domu. Tak jsem ten původní příspěvek nepochopila, informační šum :-(.

  21. 15. a 17. píšu to ne proto, že mám stejný názor, a už vůbec to neobhajuju. Konstatuju podle mě holý fakt a tím to, že jít do konfrontace s takovými občany (imho zatím stále většinovými) nepovažuju za smysluplný. (ironizovat kohokoli samozřejmě taky není na místě) ;-)

  22. josuk: A tak to jo :o) Já už myslel, že je to zas jedna z oblíbených advokacií diaboli.

    Konfrontace s občany – to je všechno pravda. Ale – kdo to „společenské vědomí“ posune jinam? Ono asi samopohybem se nic moc nevyřeší. A to, co vypadá jako samopohyb, je často taženo skupinami kladnědeviovaných magorů…

    Zároveň jsem došel k témuž závěru jako protiparkovištní klika zde: dokud budou ulice plné parkujících aut, zlepší se tak leda kulové, tu a tam drobnost možná. Náš problém totiž je, že klíčem k řešení je právě ono nyní objektivně nemožné omezování IAD (v pohybu i „v klidu“).

    Ultimátní agednou všech těchto skupin tutiž aspoň hloubkově musí být logicky prostě antiautomobilismus. A jak tu bylo řečeno A*M je jen forma beránčí a česky pražsky ochočená, i když komu čest, tomu čest!

  23. Hrabosh: Fakt si myslíš, že z omezení parkování v centru (což imlikuje omezení IAD v celym městě) nebude mít pro cyklodoprava profit? Přečti si jakýkoliv rozhovor s Gehlem, všechno začíná a končí s omezením IA dopravy v pohybu a klidu (on doporučuje nenápadnou redukci 2% parkovacích míst ročně).

    Pokud jde o konfrontaci, přijde mi tahle agenda – rozšiřování chodníků – mnohem méně konfrontační, než cyklistická lobby, která se snaží o nemožné, tj. do současnýho stavu bez restrikce IAD nějakým trikem procpat další druh dopravy, na který tam momentálně není skoro místo a který vlastně skoro nikdo nechce (v současnym stavu).
    Chodci jsou přece všichni, bezbariérovost se taky všeobecně podporuje.
    A neřekl bych, že je to úplně neprůchozí, Praha 1 loni pár míst zrušila: celej dolní Václavák, Malý náměstí, letos pár míst ubylo po rekonstrukci Truhlářský a Soukenický. Hudeček o rozšiřování chodníků psal na webu, takže nějaký spojenci tam momentálně asi jsou, tak by se to mohlo využít.

    Já v centru bydlim a vypadá to tu tak, že 1/3 míst zabírají rezidenti a zbytek jsou denní dojížděči, který během dne celý centrum obsadí. Stačí se podívat jak tu bývá volno před 8 hodinou ráno. Na redukci parkování je prostoru dost. Co se zruší, může se částečně kompenzovat nárůstem P+R (aspoň to tak zdůvodit) a i to podzemní parkoviště je lepší než parkování na ulici, aspoň je to opravdu placený a nevzniká zábor veřejný plochy. Ideální ovšem je, aby nabídka parkování v centru byla co nejmenší (nutná).

  24. Já někde psal, že z plošného omezení parkování nebudou mít cyklisté profit? Ne. Psal jsem, že se tomu nehodlám věnovat pokud z toho cyklisté nebudou mít přímý užitek, protože tohle je téma primárně pro někoho jiného. A pokud se oni k tomu nemají, já jejich práci suplovat nehodlám. Tedy: pokud díky omezení parkování dojde k lokálnímu zlepšení podmínek pro cyklisty (třeba cykloobousměrka), pak ano.

    Je naivní si myslet, že pár cyklistů, s výhledem na modal share 5% dokáže změnit dopravní politiku města. Do toho se musí také zapojit chodci.

    Máš prostor. Oslov další chodce, dejte se dohromady a začněte. Já jsem cyklista, budu se tedy primárně věnovat cyklistům a cyklistice. Budu rád spolupracovat.

  25. Ta úvaha mi silně připomíná argumentaci obhájců výstavby tunelů… Teď se nemůžeme starat o cyklistiku, máme důležitější téma. Až budou tunely hotové, pomůže to všem a také cyklistům. Mě to přijde jako kdyby za mnou přišel soused a nabídnul mi, že když mu budu přispívat na nové auto, tak až na něj našetří a koupí si ho, tak mi to staré po přepustí.

  26. Ale chodec jsi určitě taky. Navíc, přímý užitek z toho budou mít všechny druhy dopravy kromě IAD, takže i cyklisti.
    Právě jsem si myslel, pod tímhle článkem, kde se zmiňují i chodci sobě, že by bylo dobrý otevřít tuhle otázku, protože co tak vím tak na to žádný sdružení přímo netlačí, což mě trochu zaráží. A začínat něco novýho nemá smysl, automat i chodci sobě, pražské matky atd. jsou etablovaný, tak tohle by bylo jen o rozšíření jejich agendy, případně změně priorit.

    VF píše, abysme tomu dali pár let, ale jak dlouho chcete čekat? Teď je tam Hudeček, za rok už nemusí… a proč vlastně čekat, na co? To je nějaká taktika?

    Nějaký pouliční akce jsou bezva, do práce na kole taky, ale to nikdy nevyřeší ten současnej zásadní problém Prahy, že v tomhle prostředí prostě IAD utlačuje všechny ostatní druhy dopravy.
    Humanizace magistrály a uzavření Smetaňáku – jsem pro, ale pokud se neomezí parkování, akorát to všechny dojíždějící naštve, protože oni chtějí do centra autem, mají tam (symbolicky) placenej plac a někdo zlej jim do cesty klade překážky. Dokud je kde parkovat, pořád se sem bude někdo cpát a je mu jedno kudy pojede, kolonu taky přežije, pustí si rádio, zatelefonuje… (lidi tu přece k autům mají milostnej vztah…)

    A náklady na změnu parkování ze šikmýho na podélný jsou přitom minimální a co by to všechno pro Prahu řešilo…

  27. vlákno: V principu máš pravdu, ale 1) odbíháš od tématu, 2) z pozice anonyma lidem, kteří mají vlastní agendu, mnohaletou zkušenost a nějakou (byť subjektivní) představu, co je realizovatelné radíš, co mají dělat. Tato iniciativa směřuje k prosazování lokálních jednoduchých změn, což je jiné téma, než o kterém mluvíš ty.

  28. vlákno: Když to sousto (parkování) nejde uhryznout najednou, tak si na něm nebudu lámat zuby, ale musí se to odžvejkat po částech. A od toho jsou humanizace, smetaňáky, do práce na kole, revitalizace, pěší zóničky, cykloobousměrky. Mimochodem, přes cyklo se sem tam pár míst ubere, a potom se dá tímhle argumentovat při tom rozjezdu dvaceti let 2% plošného umazávání.

  29. Jen taková poznámka. Hodně se tady mluví o důležitosti snížení IAD a vůbec se nemluví o tom, že je v Praze +- okolo stavu který je v cyklistických mekkách západní evropy :)

    Pražská IAD dle Prahou nakole (http://prahounakole.cz/2013/02/modal-share-z-pohledu-cyklistickeho-advokata/) dělá 28 procent z cest do práce nebo do školy a v 33 procent v rámci podílu na vykonaných cestách.

    Amsterodam dokázal za 20 let stlačit podíl IAD z 39 procent na 31 procent , tedy zhruba na současný pražský stav…

    přímo v článku s linkem nahoře je i tento link

    http://www.epomm.eu/tems/index.phtml
    Tam asmterodam má dokonce 38 procent IAD což sám nevím jak to myslej…

    No ale já mám prostě pořád stejnou otázku, odkud brát další cyklisty , když už nyní máme +- stejný poměr aut na dopravě jak Evropa a sám si na ní odpovídám, z VHD a chodců…

  30. Hrabosch 26: To je mi líto, že to takhle vidíš… odkazuju opět na Gehla, restrikcí aut to začíná a končí. Možná jseš prostě ten typ, co rád jezdí mezi autama a poměřuje síly :)
    Blanka cyklistům určitě nepomůže, naopak zatraktivňuje IAD, to je nám tady asi všem jasný. Navíc z města vysála peníze na 15-20 let. Já cyklistiku naopak chci řešit, ale nevidím, že by se něco hýbalo. Z mýho pohledu se ten hlavní problém obchází.

    VŘ: OK, radím, snad to není drzost, jen vyslovuju názor. Jestli se o to nikdo zasazovat nebude, vezmu to na vědomí, napsal jsem sem asi všechno co jsem chtěl.

    VF: Když nejde tak nejde. Chytl jsem se toho Hudečka, když už o tom jednou napsal… Beru to jako osud, jsme východní Evropa, vývoj nejde přeskočit, asi se to celé potáhne desetiletí než se ta dopravní koncepce (hlavně dopravy v klidu) změní.

  31. Újezďák: spíš by mě zajímalo, kolik mají v Holandsku parkovacích míst v centrech měst. NL má 3x větší hustotu zalidnění než ČR a rozsáhlý suburbie, tam to dojíždění autem může klidně vypadat tak, že z domku dojedu na kraj města, zaparkuju v P+R a dál jedu třeba VHD. Pochybuju že tam mají centra zatláskaný autama a skrz centra dopravní stoky typu magistrála, Resslova, Vltavská… tam se s místem šetří trochu víc než u nás a každej si tam nemyslí, že má právo dojet ve svý plechovce až do centra, což je bohužel tuzemský případ.
    Taky města na Západ nemají tak ostrý rozdělení funkcí jako Praha se svejma sídlištěma a satelitama pro ubytování a většinou pracovních míst soustředěných v centru. Viz první mapka: http://www.urm.cz/cs/clanek/337/soucasna-dopravni-funkce-sjm

    Pokud uvolníš centrum od aut, začnou na kolech víc jezdit všichni, teď tu prostě není místo.

  32. Vlákno :
    tak mi najdi nějaké jiné město než Amsterodam kde by byl podíl automobilů nějak výrazně jiný.
    Ohledně průtahů dálničního typu bych navrhoval srovnání s okolím např Mnichovem, Vídní nebo Lincem…
    Nebyl jsem v Amstru od roku 2006, ale můžu ti klidně říci, že VHD tam nedosahuje kapacity pražské a aut je tam jako nas….. Navíc pokud si dobře pamatuji, tam jezdí mraky motorek, a to i po cyklostezkách…
    Navíc Amstr má dokončených několik okruhů, což je v Praze stále jenom sen.

  33. Jinak pánové, odběhli jsme hodně daleko od tématu. V tuto chvíli bych prosil spíš trochu „profesní slepoty“ Vtip tohohle setkání je v tom, že bychom měli hledat, jaké cíle máme společné, a ne to, v čem se do krve pohádáme ;-)

  34. Újezďák: Tady nejde o podíl IAD, ale jak je doprava ve městě uspořádaná. Holandsko má nejhustší síť dálnic na světě a auta se tam pro dojíždění asi hojně využívají, ale prostě nedojedou až do centra, ale skončí na P+R (takže je to kombinovaná přeprava). Díky tomu pak mají uvnitř města místo pro pěší a kola a dá se tam žít. V NL se dá taky čekat, že pracovní místa jsou rozprostřena rovnoměrněji oproti Praze, kde dominuje centrum.
    Takže nejde ani tak omezit ten podíl IAD (Lidi ze satelitů a vesnic budou používat auta vždycky), jako se spíš přiblížit car free centru města. Viz třeba http://youtu.be/hLznXL7VQXU

    Motorky vadí mnohem míň než auta, zabírají mnohem míň místa, asi by se na ně nevztahovalo ani mýto.

    Co se týká okruhů, tak jediný který by něco řešil je Pražský velký, který by odvedl kamiony z východu. Blanka a spol. by nebyla potřeba, pokud by město omezovalo parkování v centru, zavedlo mýto, stavělo kapacitní P+R a rozšiřovalo veřejnou dopravu (tramvaje a metro D).

    Já jen doufám, že nedostatek peněz Prahu donutí předělat celou dopravní koncepci, jinak je tohle město na desítky let ztracený.

    Takže jako místní iniciativu bych viděl petici obyvatel Prahy 1 za rozšíření chodníků na úkor parkovacích míst v ulicích a na náměstích.

  35. No mě teda motorky vadí úplne zásadně, zrovna dneska na mě bafl motorkář zprava zatímco jsem čekal na semaforu za autobusem na odbočení tak mě normálně prohrnul , já stál na čáře on už asi jel oranicí..

    Pokud jsem viděl v Amstru,tak značno část chodníků chodcům zabírají zaparkovaná kola, a opřít se o zábradlí u kanálu ? Hahaha leda tak kdyby tam byly přivázaný silničky …. pak bych se opřel o zábradlí…

  36. Ujezdak: Co se tyka zvysovani cyklisticke dopravy v Praze, tak vsude jen proti tomu kafras a snazis se dokazat, ze je to nesmysl. Tak uplne Ti nerozumim, mohl bys mi odpovedet, jestli si myslis, ze veskera opatreni ve prospech cyklistu jsou k nicemu a zbytecne vyhazovani penez?

    Rozsireni chodniku na ukor parkovacich mist je opatreni vzhledem k cyklistum spis neutralni, byt by vyuzitelnost ulice lidmi obecne zlepsilo.

  37. Zajimave by mi prislo snazit se tlacit cyklostezky i podel zeleznicnich trati. Misto tam vetsinou je, vedou skrz mesto primo a vyskove rozdily prekonavaji rozumne. Treba z Vrsovic pres Kacerov do Krce.

  38. Nejlepší průjezd centrem bude do protisměru,kde bude nějaká značka a na ulici logo kola, at si toho řidiči všimnou.Je asi hodně cyklistů,kteří do protisměru jezdí už dnes.Pokud bude zavedená rychlost 20km/h.,tak by s tím neměl být problém..Ulice v centru např.Hybernská,Na Příkopech,Národní a další jsou na to dost široké.Parkuje se většinou po obou stranách.Proč by tam nemohly projet kola?Dokonce i bývalý primátor,měl jediný dobrý nápad za svého působení.Jezdit do označených jednosměrných ulic v protisměru.Praha je zkrátka ucpaná auty,lepší to nebude,dokud na to lidi nepřijdou sami a kolaři si musí nějak poradit sami.

  39. Lucie Rút: „Rozsireni chodniku na ukor parkovacich mist je opatreni vzhledem k cyklistum spis neutralni“
    Úbytek parkovacích míst v centrálních částech znamená úbytek IAD v celém městě, což by bylo pro cyklodopravu znamenalo zásadní pozitivní změnu, protože na silnicích by bylo mnohem víc místa a míň prachu.

  40. [40] libor: je plno cyklistů, které jezdit rychlostí jen 20 km/h prostě nedonutíš

  41. libor: Jakych 20 km/h? Kam na tyhle zbytecny madarsky konstanty chodite lidi? Pripadna zona 30 by prece platila pro vsechna vozidla. Na co dalsi cedule?

    Jen tak mezi nama, kdo se bezhlave riti do krizovatky toho cedule stejne nezachrani.

  42. Pokud by ta zóna 30 zahrnovala změnu parkování ze šikmýho na podélný (a v důsledku rozšíření vozovky), tak by to mohlo platit i pro centrum. Tady je totiž většina jednosměrek „na knap“, takže projíždění v protisměru je leckdy možný jedině tak, že člověk zastaví v mezeře mezi dvěma šikmo parkujícíma autama a nechá protijedoucí auta projet. A i tak si může vyslechnout nadávky, proč se tam cpe…
    Konkrétně Hybernská, Na Příkopech, Národní… v těch jednosměrných částech naprosto neprůjezdný v protisměru kvůli šířkovýmu poměru (a je to samozřejmě kvůli šikmýmu parkování, třeba Příkopy mají parkování šikmo až na konci, pákrát jsem to v protisměru zkoušel a jeden taxikář si mě tam „vychutnal“, od tý doby tamtudy radši nejezdím).
    Pro úzký jednosměrky na Starém městě to samozřejmě platí taky, téměř všechny.

  43. vlákno: Jasně. V souvislosti s tématem článku se zkus přihlásit do nějaké místní skupinky a zajdi na úřad to projednat, ať vidíš, jak to vypadá v praxi. Já jsem si také myslel, co všechno by se dalo udělat, ale po několika osobních jednáních (sám za sebe jako občana) jsem nabyl dost velké skepse (a to jsem chtěl jen pitomý pikťák aby auta v tradiční koloně nestála cikcak, ale dala se podjet zprava).

    Proto mi připadá rozumné soustředit se na konkrétní „drobnosti“ jako cykloobousměrky, opravy povrchu, obrubníky apod., které jsou realizovatelné a fakticky zpříjemní každodenní ježdění. Samozřejmě, pokud se ti podaří vyjednat úbytek parkovacích míst na Národní, půjdu ti osobně pogratulovat :)

  44. Lucie Růt : neurážet (se) :) a nevkládat mi do úst tvrzení.
    Zjevně ale jedná se o klasické nedorozumění.

    Vůbec nekafrám proti zvyšování se podílu cyklo přepravy, jen upozorňuji, že pokud si bereme za vzor cykloměsta, tak by jsme neměli zavírat oči před faktem, že tamní IAD je dnes +- na úrovni Prahy a že tedy hlavní nárust cyklistů v Praze prostě v současné době je pradvěpodobně jen čerpáním z lidí, kteří auto stejně nepoužívají.

    Mimochodem když se mluví o Blance tak v Amstr plánují postavit 1 km dlouhý tunel za miliardu euro + náklady na revitalizaci nádraží takže za 1,4 miliardy eur
    V rotterdamu podobný za 1,2 miliardy eur
    Četl jsem i o plánu svedení veškeré autodopravy v centru Amstr pod zem, za pomocí ražení tunelů v předzmraženém podloží…

    A taky občas poukazuji na věci, které nejsou populární.
    Tuhle jsem četl, že 55 procentům občanu Amsterodamu vadí zablokované chodníky zaparkovanými koly. Neberu moc jako argument, že toho než se dočkáme a že máme jiné starosti.
    Prostě rád říkám i to bé, když se všude tvrdí a. Tedy, že když se zbavíme parkujících aut a budeme mít chodníky zavalené koly, že to bude jen a jen dobře… :)

  45. ujezdak: Tuhle jsem četl, že 55 procentům občanu Amsterodamu vadí zablokované chodníky zaparkovanými koly.

    Protoze jim (uz) nemuzou vadit chodniky obsypane zaparkovanymi auty. Lid je z principu vecne nespokojen.

    Tedy, že když se zbavíme parkujících aut a budeme mít chodníky zavalené koly, že to bude jen a jen dobře… :)

    Samozrejme, ze bude. Milerad uvidim 50 parkujicich kol misto 50i parkujicich aut.

  46. 48 wanted, ono to nadšení přejde, až budou kola viset na stromech, budou přivázána doslova ke všemu a občas jako domino spadnou a zablokují chodníky..
    55,000 kol je tam každý rok „odtaženo“ :)

  47. ujezdak: Verejny prostor je uz ted minimalne z poloviny „privatizovan“ parkujicimi vehikly a lid si to nenecha vzit protoze svoboda jednotlivce. Tam co bydlim jsou chodniky zablokovane furt. Nemam tuseni jak to delaji duchodci a maminky s kocarky protoze sam, ackoliv v mladem veku, tak se stezi protlacim s nakupem. Jak to muze byt horsi, kdyz stejny prostor zaberou kola? Jakoze stejne nikdy nezaberou protoze tam tolik lidi ani nemuze fyzicky bydlet i kdyby byli vsichni opaleni ale dejme tomu. Jake nadseni mne ma prejit az za okny bude ticho a o neco cistsi vzduch?

    Kdyz tak rad dodavas „B“ k recenemu „A“ tak bys mel aspon pouzivat stejnou abecedu. Holandske „B“ k ceskemu „A“ jaksi nepasuje. A pridam se k tem co by radsi to prvni.

    PS.: Nez se rozmachnes s odpovedi tak chci upozornit, ze srovnani stejnych pismen z ruznych abeced je platnou logicko-argumentacni operaci :)

Další z rubriky

Kde si dávat v Praze bacha? 9

Screen Shot 2016-07-24 at 19.03.00Od začátku července je v provozu mapa nehod s účastí cyklistů v Brně, Praze a Ostravě. Autor..více

Jak dopadla Praha v anketě Cyklobarometru 2016? 2

cyklobarometr01Celokvětnová akce „Do práce na kole“ se stává čím dál známější a oblíbenější nejen mezi nadšenci..více

Praha 6 koná 8

jm_delostrelecka_smallMožná jste zaznamenali, že vznikly cykloobousměrky v ulicích Dejvická a Národní Obrany. Není to ale..více

CycleHack 2016 1

DSCF302024. až 26. června proběhl ve 38 městech po celém světě další ročník komunitní události..více

Jak by mohl vypadat pražský bikesharing? 4

bikesharing_stanice_praha_02Koncem března byl započat tendr, který by měl vést k výběru dodavatele a provozovatele pražského bikesharingu...více

Podbaba: vzorový problém s chodníkem 19

neprasim5Chodník. Máloco dokáže vyvolat takové kontroverze a debaty. Nejezděte po něm. Tečka. Konec článku. Přečtěte..více

Anketa

Jak se vám líbí jízda na kole přes cyklistické výhybky V Olšinách - Průběžná?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru