Cyklisté sobě! (3): Co můžete dělat?

V pondělí 20.5. od 18 hodin v Truhlárně v Rokycanově ulici proběhne první ze dvou schůzek. Setkání má za cíl nastartovat soustavnější snahu o zlepšování podmínek pro jízdu na kole v různých částech města. K účasti na některé ze schůzek se přihlásilo už přes čtyřicet zájemců (kdo chcete, přijďte i bez přihlášení :-) ) a Prahou na kole s pomocí Auto*Matu usilovně pracuje na přípravách.

Na stránce iniciativy už tak najdete předběžný program schůzky, a současně připravujeme manuály, které vám pomohou v začátcích jakékoliv aktivity na podporu cyklistické dopravy (přihlášeným účastníkům je pošleme předem). Do dnešního článku jsem připravil stručný výběr z připravovaného manuálu: Jak práce ve skupině dává sílu a výběr možných činností místních iniciativ.

V čem je vaše síla

Co dělá rozdíl mezi tím, když se na radnici obrátíte jako jednotlivec a když tam jdete jako skupina, zaštítěná podporou s dobrým know-how?

  • Vytrvalost: Tím, že jste se spojili, deklarujete, že se tématem chcete zabývat dlouhodobě a (přinejmenším napohled) chcete věci dotahovat do konce. Jednotlivci to mohou zabalit, ale do skupiny přicházejí noví lidé a jede se dál.
  • Zázemí odborné: Své návrhy máte promyšlené, konzultované a rozumné. Nejde je odmítat zástupnými nebo nepodloženými argumenty.
  • Zázemí mediální: Pokud vás někdo odpálkuje, máte k dispozici nástroje zajišťující, že se o tom dozví opravdu hodně lidí.
  • Potenciál růstu: Když budete dělat zajímavé věci, přidají se k vám další lidé a budete stále akceschopnější a silnější.
  • Akceschopnost: můžete dělat věci, kterými zaujmete média – opět, dozví se o tom dost lidí a tudíž je to efektivní.
  • Hlídací pes: Můžete z hlediska cyklodopravy dlouhodobě sledovat záměry, u kterých není zájem, aby byly příliš podrobně sledovány z jakéhokoliv hlediska.

Místní úroveň nebo specifické téma?

V zásadě existují dvě cesty: Jednou je pustit se na místní úroveň a snažit se o zlepšení podmínek pro jízdu na kole tam; druhou je nalezení příležitosti na celopražské úrovni. Aktivit, které se zde zatím nedějí, nebo se dějí jen nárazově a v nízké kvalitě, je i tady totiž celá řada.

Směr první: Politici, úřady, cykloopatření

Proč: Nic nezvýší počet lidí jezdících na kole tak, jako zlepšení podmínek. Je pak žádoucí, aby se podpora cyklodopravy na radnicích stala součástí systému. Pak jde cokoliv podstatně lépe.

Čeho dosáhnete: Práce na místní úrovni má dva cíle – jednak prosadit konkrétní změny a zlepšení pro jízdu na kole, jednak posunout názor místních politiků na cyklodopravu tak, aby ji začali sami více podporovat. V lepším případě pak pomůžete radnici dělat ty pozitivní věci dobře. Připravte se ale, že míra úspěchu na tomto poli není vysoká a oceňujte proto vysoko každý ústupek či drobný úspěch, kterého se vám při jednání s radnicemi podaří dosáhnout.

Co můžete udělat?

  • Domluvit si úvodní schůzku na radnici. Seznámit je se skutečností, že je zde nová skupina, která má dobré nápady, odborné zázemí, a schopnost informovat o své činnosti početnou komunitu. Zjistit, zda jim s něčím můžete pomoct. Zjistit, co městská část připravuje, abyste se nevlamovali do otevřených dveří.
  • Chtít po městské částí systémovou podporu cyklodopravy:
    • Aby se městská část připojila k Uherskohradišťské chartě,
    • aby městská část vypracovala generel cyklo nebo akční plán cyklodopravy. S přípravou mohou začít kdykoliv,
    • žádat konkrétní rozpočet na cyklodopravu v roce 2014,
  • Oslovit postupně všechny relevantní politické strany, najít na městské části lidi, kteří by chtěli dělat víc.
  • Chtít zřizovat stojany. Můžete je chtít zřídit i od soukromníků – soukromník je může zaplatit a městská část „jen“ svolí k instalaci.
  • Chtít menší věci, které nevyžadují dopravní projednání, třeba vybavit schodiště lištami.
  • Hlídat, jak se vyvíjejí různé investiční záměry městské části z hlediska cyklodopravy (rekonstrukce parků, náměstí, dopravní zklidňování, nová radnice, apod.)

Odbočení vlevo pro cyklisty bylo městskou částí Praha 1 umožněno po opakovaných návrzích ze strany veřejnosti.


Směr druhý: Osvěta, práce s médii, advokacie

Proč: Většinový názor na jízdu na kole po městě je stále ještě často neinformovaný nebo zkreslený. Mezi lidmi kolují mnohé bludy, zvlášť ke vztahu cyklistické a individuální motorové dopravy. Ani sami cyklisté často nevědí, jak se bezpečně chovat v provozu. Město (magistrát) a organizace zabývající se bezpečností provozu (BESIP) zde přitom ve své osvětové roli naprosto selhávají.

Čeho dosáhnete: Lidé mají k jízdě na kole po městě různý vztah, osvětou zapůsobíte na různé skupiny lidí. Neopominutelným výsledkem jsou i samotné produkty (texty, videa), jejich vytvoření se vyplatí díky mnohonásobné použitelnosti.

Co můžete udělat?

  • Pořádat diskusní setkání o cyklodopravě pro veřejnost s politiky a odborníky,
  • točit instruktážní videa k bezpečné jízdě, nebo propagační videa o přínosech jízdy na kole,
  • tipovat problémová místa na městské části, dokumentovat fotografiemi nebo na video,
  • zkvalitňovat cyklomapu Prahou na kole, vkládat fotografie
  • jít s věcmi do médií, do kterých máte přístup, psát vlastní texty o jízdě na kole,
  • vytvářet argumentační zázemí pro udržitelnou dopravu – shromažďovat informace, vyvracet „automobilistické bludy“.

I poloamatérské video pranýřující mizernou infrastrukturu může zaznamenat desítky tisíc shlédnutí.


Směr třetí: Akce, intervence, gerily

Proč: Někdy je nemožné dosáhnout zlepšení úřední cestou a změna vlastními silami je na místě. Někdy je to jediná cesta, jak k neřešenému problému přitáhnout pozornost.

Čeho dosáhnete: U menších případů zlepšíte podmínky pro jízdu na kole daleko účinněji než ročním obíháním úřadů. Spektakulárním happningem pak připoutáte pozornost médií a veřejnosti k problému, uděláte si jméno a posílíte svou pozici při vyjednáváních.

Co můžete udělat?

  • Uspořádat úklid cyklotrasy pro veřejnost,
  • provádět drobné trvalé pozitivní intervence (gerily): odstranění fyzické překážky, nájezdy na obrubníky, bezpečnostní čáry na cyklochodnících,
  • pořádat happeningy a akce s přímou výzvou vůči radnici:
    • provokativní gerily,
    • lokální cyklojízdy cílené na městskou část.
Vaše gerila nemusí mít zrovna takovýhle rozsah, i menší věci pomůžou. (Foto Václav Kříž)

Vaše gerila nemusí mít zrovna takovýhle rozsah, i menší věci pomůžou. (Foto Václav Kříž)


Směr čtvrtý: Práce na pozadí (pro individualisty)

Proč: Veškeré organizované činnosti vyžadují nějaké pozadí, které skupině umožňuje efektivně pracovat.

Čeho dosáhnete: Podpoříte fungování jiných skupin, usnadníte jim dosažení konkrétních cílů

Co můžete udělat?

  • Zjistit, zda můžete svými dovednostmi podpořit některou ze vznikajících skupin.
  • Zapojit se do koordinační činnosti na Prahou na kole a dělat zázemí pro skupiny

Sejdeme se v Truhlárně?

Kdo tedy máte zájem, zastavte se v pondělí v šest večer v Truhlárně (Rokycanova 33). Vezměte si s sebou všechny své dobré nápady a hromádku inspirace (a chcete-li, tak i drobné občerstvení pro sebe i ostatní). Věřím, že výsledek bude stát za to!

V pondělí toho učitě hodně vymyslíme! (Foto Auto*Mat)

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

Klánovice: první opravdové B+R v Praze 3

jm_klanovice_bikeandrideJak již jste mohli zaznamenat z naší krátké zprávičky, před týdnem v pátek 16. září..více

Letní infrastrukturní novinky 21

josef_schmidt_prokopova_1Na jaře a v létě 2016 jsme vás o novinkách v pražské cyklistické infrastruktuře informovali..více

Kde si dávat v Praze bacha? 10

Screen Shot 2016-07-24 at 19.03.00Od začátku července je v provozu mapa nehod s účastí cyklistů v Brně, Praze a Ostravě. Autor..více

Jak dopadla Praha v anketě Cyklobarometru 2016? 2

cyklobarometr01Celokvětnová akce „Do práce na kole“ se stává čím dál známější a oblíbenější nejen mezi nadšenci..více

Praha 6 koná 8

jm_delostrelecka_smallMožná jste zaznamenali, že vznikly cykloobousměrky v ulicích Dejvická a Národní Obrany. Není to ale..více

CycleHack 2016 1

DSCF302024. až 26. června proběhl ve 38 městech po celém světě další ročník komunitní události..více

Anketa

Jezdíte na kole na červenou?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru