Cyklisté sobě! (3): Co můžete dělat?

V pondělí 20.5. od 18 hodin v Truhlárně v Rokycanově ulici proběhne první ze dvou schůzek. Setkání má za cíl nastartovat soustavnější snahu o zlepšování podmínek pro jízdu na kole v různých částech města. K účasti na některé ze schůzek se přihlásilo už přes čtyřicet zájemců (kdo chcete, přijďte i bez přihlášení :-) ) a Prahou na kole s pomocí Auto*Matu usilovně pracuje na přípravách.

Na stránce iniciativy už tak najdete předběžný program schůzky, a současně připravujeme manuály, které vám pomohou v začátcích jakékoliv aktivity na podporu cyklistické dopravy (přihlášeným účastníkům je pošleme předem). Do dnešního článku jsem připravil stručný výběr z připravovaného manuálu: Jak práce ve skupině dává sílu a výběr možných činností místních iniciativ.

V čem je vaše síla

Co dělá rozdíl mezi tím, když se na radnici obrátíte jako jednotlivec a když tam jdete jako skupina, zaštítěná podporou s dobrým know-how?

  • Vytrvalost: Tím, že jste se spojili, deklarujete, že se tématem chcete zabývat dlouhodobě a (přinejmenším napohled) chcete věci dotahovat do konce. Jednotlivci to mohou zabalit, ale do skupiny přicházejí noví lidé a jede se dál.
  • Zázemí odborné: Své návrhy máte promyšlené, konzultované a rozumné. Nejde je odmítat zástupnými nebo nepodloženými argumenty.
  • Zázemí mediální: Pokud vás někdo odpálkuje, máte k dispozici nástroje zajišťující, že se o tom dozví opravdu hodně lidí.
  • Potenciál růstu: Když budete dělat zajímavé věci, přidají se k vám další lidé a budete stále akceschopnější a silnější.
  • Akceschopnost: můžete dělat věci, kterými zaujmete média – opět, dozví se o tom dost lidí a tudíž je to efektivní.
  • Hlídací pes: Můžete z hlediska cyklodopravy dlouhodobě sledovat záměry, u kterých není zájem, aby byly příliš podrobně sledovány z jakéhokoliv hlediska.

Místní úroveň nebo specifické téma?

V zásadě existují dvě cesty: Jednou je pustit se na místní úroveň a snažit se o zlepšení podmínek pro jízdu na kole tam; druhou je nalezení příležitosti na celopražské úrovni. Aktivit, které se zde zatím nedějí, nebo se dějí jen nárazově a v nízké kvalitě, je i tady totiž celá řada.

Směr první: Politici, úřady, cykloopatření

Proč: Nic nezvýší počet lidí jezdících na kole tak, jako zlepšení podmínek. Je pak žádoucí, aby se podpora cyklodopravy na radnicích stala součástí systému. Pak jde cokoliv podstatně lépe.

Čeho dosáhnete: Práce na místní úrovni má dva cíle – jednak prosadit konkrétní změny a zlepšení pro jízdu na kole, jednak posunout názor místních politiků na cyklodopravu tak, aby ji začali sami více podporovat. V lepším případě pak pomůžete radnici dělat ty pozitivní věci dobře. Připravte se ale, že míra úspěchu na tomto poli není vysoká a oceňujte proto vysoko každý ústupek či drobný úspěch, kterého se vám při jednání s radnicemi podaří dosáhnout.

Co můžete udělat?

  • Domluvit si úvodní schůzku na radnici. Seznámit je se skutečností, že je zde nová skupina, která má dobré nápady, odborné zázemí, a schopnost informovat o své činnosti početnou komunitu. Zjistit, zda jim s něčím můžete pomoct. Zjistit, co městská část připravuje, abyste se nevlamovali do otevřených dveří.
  • Chtít po městské částí systémovou podporu cyklodopravy:
    • Aby se městská část připojila k Uherskohradišťské chartě,
    • aby městská část vypracovala generel cyklo nebo akční plán cyklodopravy. S přípravou mohou začít kdykoliv,
    • žádat konkrétní rozpočet na cyklodopravu v roce 2014,
  • Oslovit postupně všechny relevantní politické strany, najít na městské části lidi, kteří by chtěli dělat víc.
  • Chtít zřizovat stojany. Můžete je chtít zřídit i od soukromníků – soukromník je může zaplatit a městská část „jen“ svolí k instalaci.
  • Chtít menší věci, které nevyžadují dopravní projednání, třeba vybavit schodiště lištami.
  • Hlídat, jak se vyvíjejí různé investiční záměry městské části z hlediska cyklodopravy (rekonstrukce parků, náměstí, dopravní zklidňování, nová radnice, apod.)

Odbočení vlevo pro cyklisty bylo městskou částí Praha 1 umožněno po opakovaných návrzích ze strany veřejnosti.


Směr druhý: Osvěta, práce s médii, advokacie

Proč: Většinový názor na jízdu na kole po městě je stále ještě často neinformovaný nebo zkreslený. Mezi lidmi kolují mnohé bludy, zvlášť ke vztahu cyklistické a individuální motorové dopravy. Ani sami cyklisté často nevědí, jak se bezpečně chovat v provozu. Město (magistrát) a organizace zabývající se bezpečností provozu (BESIP) zde přitom ve své osvětové roli naprosto selhávají.

Čeho dosáhnete: Lidé mají k jízdě na kole po městě různý vztah, osvětou zapůsobíte na různé skupiny lidí. Neopominutelným výsledkem jsou i samotné produkty (texty, videa), jejich vytvoření se vyplatí díky mnohonásobné použitelnosti.

Co můžete udělat?

  • Pořádat diskusní setkání o cyklodopravě pro veřejnost s politiky a odborníky,
  • točit instruktážní videa k bezpečné jízdě, nebo propagační videa o přínosech jízdy na kole,
  • tipovat problémová místa na městské části, dokumentovat fotografiemi nebo na video,
  • zkvalitňovat cyklomapu Prahou na kole, vkládat fotografie
  • jít s věcmi do médií, do kterých máte přístup, psát vlastní texty o jízdě na kole,
  • vytvářet argumentační zázemí pro udržitelnou dopravu – shromažďovat informace, vyvracet „automobilistické bludy“.

I poloamatérské video pranýřující mizernou infrastrukturu může zaznamenat desítky tisíc shlédnutí.


Směr třetí: Akce, intervence, gerily

Proč: Někdy je nemožné dosáhnout zlepšení úřední cestou a změna vlastními silami je na místě. Někdy je to jediná cesta, jak k neřešenému problému přitáhnout pozornost.

Čeho dosáhnete: U menších případů zlepšíte podmínky pro jízdu na kole daleko účinněji než ročním obíháním úřadů. Spektakulárním happningem pak připoutáte pozornost médií a veřejnosti k problému, uděláte si jméno a posílíte svou pozici při vyjednáváních.

Co můžete udělat?

  • Uspořádat úklid cyklotrasy pro veřejnost,
  • provádět drobné trvalé pozitivní intervence (gerily): odstranění fyzické překážky, nájezdy na obrubníky, bezpečnostní čáry na cyklochodnících,
  • pořádat happeningy a akce s přímou výzvou vůči radnici:
    • provokativní gerily,
    • lokální cyklojízdy cílené na městskou část.
Vaše gerila nemusí mít zrovna takovýhle rozsah, i menší věci pomůžou. (Foto Václav Kříž)

Vaše gerila nemusí mít zrovna takovýhle rozsah, i menší věci pomůžou. (Foto Václav Kříž)


Směr čtvrtý: Práce na pozadí (pro individualisty)

Proč: Veškeré organizované činnosti vyžadují nějaké pozadí, které skupině umožňuje efektivně pracovat.

Čeho dosáhnete: Podpoříte fungování jiných skupin, usnadníte jim dosažení konkrétních cílů

Co můžete udělat?

  • Zjistit, zda můžete svými dovednostmi podpořit některou ze vznikajících skupin.
  • Zapojit se do koordinační činnosti na Prahou na kole a dělat zázemí pro skupiny

Sejdeme se v Truhlárně?

Kdo tedy máte zájem, zastavte se v pondělí v šest večer v Truhlárně (Rokycanova 33). Vezměte si s sebou všechny své dobré nápady a hromádku inspirace (a chcete-li, tak i drobné občerstvení pro sebe i ostatní). Věřím, že výsledek bude stát za to!

V pondělí toho učitě hodně vymyslíme! (Foto Auto*Mat)

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další z rubriky

Cykloboxy u Centra Chodov 25

jm_chodov_boxy_vchodc_03Centrum Chodov, jedno z největších pražských obchodních center, zřídilo dvě nová parkoviště jízdních kol. Jejich..více

Zprávy z listopadové cyklokomise 3

09. 11. - Marek Bělor - Zprávy
vk_magistratProtože kolega Filler odjel zkoumat francouzské cykloobousměrky do historického města La Rochelle, známého českému publiku..více

Karlín: jak šel čas? :)

jm_karlin_contraflowlane25. září jsme narychlo informovali o připravovaném rušení karlínské cykloobousměrné zóny. Zprávy tehdy byly důvěryhodné,..více

Bikesharing: ohlédnutí za předváděčkami JCDecaux a Velonetu :)

velonet_jcdecauxVeřejné půjčovny sdílených kol postupně zaplavují Prahu. Tedy zatím často jen na zkoušku. A to..více

Hamburk Mitte versus Nextbike: Tohle město není pro konkurenci! :)

Ausstellung DrohneJegliche kommerzielle Nutzung ist honorar- und mehrwertsteuerpflichtig! Persšnlichkeitsrechte sind zu wahren. Es wird keine Haftung Ÿbernommen bei Verletzung von Rechten Dritter. Autoren-Nennung gemŠ§  ¤13 Urh.Ges. wird verlangt. Kontakt: 0177-5014249V roce 2009 došlo k právnímu sporu mezi městským obvodem Hamburk Mitte a provozovatel soukromého bike-sharingového systému..více

Non-stop servisní bod Bajkazylu otevřen 17

jm_bajkazyl_servispoint_10Na novoměstské náplavce bylo 29. září večer slavnostně otevřeno první veřejné servisní místo pro kola v Praze. Nachází..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Co říkáte na cenu cykloboxů u OC Chodov? (max. 2 odpovědi)

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru