Cyklisté sobě (4): Kořeny pro osm skupin

Aktivita s pracovním názvem „cyklisté sobě“ byla nad očekávání úspěšná. Na dvou konsolidačních schůzkách se prostřídalo skoro čtyřicet lidí a vznikla řada skupinek občanů, kteří se chtějí zabývat zlepšováním podmínek pro jízdu na kole v různých částech Prahy.

Jednání s radnicí i gerily

Lidé, kteří se dali dohromady, se na schůzkách pokusili připravit alespoň rámcový koncept aktivit a navrhnout první krok, který udělají do letošních prázdnin. Mezi navrhovanými aktivitami převažovala snaha o řešení konkrétních míst, tedy pokusit se na radnicích prosadit instalaci stojanů, drobné legalizace chodníků nebo cykloobousměrky. Objevily se ale i náměty na propagační kampaň či drobné gerily. Vznikne také skupina s celopražskou působností, orientovaná na analýzy externalit, nákladů na jednotlivé druhy dopravy a podobně.

Součástí obou schůzek bylo seznámení s možnostmi, které místní skupiny mají. S fungováním magistrátu, městských částí, nebo dopravních úřadů seznámili účastníky přizvaní insideři a projektanti. Prahou na kole a Auto*Mat pak nabídly svou podporu. Skupiny budou nezávislé, vztah vůči Prahou na kole, potažmo Auto*Matu je partnerský.

Lidé, kteří se sešli, už často nejsou v jednání s úřady nováčky. Lze tak časem očekávat řadu zajímavých výsledků — první aktivity začnou už v červnu. O činnosti místních skupin a zajímavých výsledcích jejich práce budeme na Prahou na kole pravidelně informovat.

Chcete se zapojit?

Chcete-li se tedy pomoci, aby se vám na městské části nebo v určité části Prahy jezdilo lépe, kontaktujte redakci Prahou na kole na adrese redakce@prahounakole.cz.

Není-li vaše městská část pokryta, nezoufejte. Řada lidí z různých městských částí nemohla přijít a tudíž nevznikly skupiny na Praze 4 nebo 5, i když zájemců po mailu bylo dost. Napište také a my vás kontaktujeme s lidmi, kterým se o pondělcích nepodařilo sejít se osobně.

Kompletní rozcestník pro místní skupiny najdete na stránce Cyklisté sobě

Skupina / odkaz na webZákladní cíle
CentrumZpřístupnění hlavního nádraží pro chodce a cyklisty přímo od Žižkova a Vinohrad; cykloobousměrky
Praha 6Zmapovat problémy (jednosměrky, Malovanka, Jelení s Břevnovem, napojení centra), stojany. Důležité je řešení Dejvické ulice.
Praha 7Cykloobousměrky, instalace stojanů, vyčištění tras, instalace značení, rozcestníků, vyřešit značení sjezdu z Veletržní do Stromovky.
Praha 8 – KarlínPropagace městské cyklistiky s důrazem na Karlín, zvýšení informovanosti s přesahem zájmových skupin (cyklisté, chodci, motoristé).
Praha 8 – severovýchodJednoduchá opatření pro zlepšení průjezdnosti ulic Nad Rokoskou, Davídkova, Na Žertvách a Čuprova a další.
Praha 9 a severovýchod PrahyZda se oddělí od předcházející skupiny, bude upřesněno na zvláštní schůzce dne 10.6.
Praha 10Spojení P10 s centrem podél železnice 220, spojení Zahradní město – Malešice, Trojmezí
Praha 14Bezpečné a rychlé spojení do centra, zapojení radnice a co největšího počtu cyklistů.
Celopražská analytická skupinaAnalýzy nákladů dopravy, externalit, cen dopravních staveb, srovnávání, publikace.
Praha 3Skupina prozatím nevznikla, ale předpokládáme, že se víc lidí sejde na veřejném jednání ke generelu cyklo 19.6. v 18 hodin v Ponci
Praha 5 a 13Skupina se konsoliduje
Praha 4, 11, 12Skupina se konsoliduje

Na dvou tříhodinových schůzkách se podařilo vymyslet hodně zajímavého.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. pozn.: jak jsem si tak pochvaloval, že mi současná infrastruktura vlastně vyhovuje, a jak se ukázalo, na Praze 11 a 4 je všechno v pořádku ;-), tak jsem si uvědomil, že věc, která podle mě asi nejvíc překáží příznivějším vztahům cyklistů s ostatními účastníky provozu jsou cyklisti na kolech bez předpisové výbavy a nevhodně (neviditelně) oblečení do městského provozu. To považuju za důležité, na PNK je tom spousta článků, akorát zatím netuším co s tím prakticky dál. Bez násilí! :-D

  2. ad josuk: Odmítám POVINNÉ ježdění v reflexních vestách a jiné tomu podobné výbavě. Já sám trvale jezdím oblečen tak, jak podle účelu cesty pokládám za vhodné. V rámci své bezpečnosti mám vpředu i vzadu zapnutou blikačku dostatečně viditelnou i ve dne a myslím, že zatím to bylo dostatečné.

  3. Také nevidím důvod, proč jezdit povinně v reflexní vestě. Kvalitní světla (mám zapnutá i ve dne) a odrazky ve výpletu mi přijde jako postačující výbava. Možná bych ještě použil reflexní pásek na nohu, i by mi zachytil nohavici, ale zatim jsem nenarazil na žádný dostatečně dlouhý, aby mi z nohavice nepadal.
    S tim, že by měla být na kole zákonná výbava, souhlas.

  4. Jiří: IMHO má být povinná výbava na vozidle, nikoli na řidičovi (budiž, můžeme diskutovat o helmě). Nicméně cyklistovi v reflexní vestě se asi dá odpustit absence odrazek, do nějaké míry možná i světel. Cyklista v černém na černém kole bez odrazek a světel (a že jich jezdí) je fatální.

    Josuk: Co s tím? Možná by to mohli napomínat (a možná i pokutovat) ti strážníci, co hlídají přejíždění přechodů v Podolí ;-). IMHO je to daleko nebezpečnější. Ale to by mohli mít moc práce :-(.

  5. S těmi předními světly apeluji na všechny cyklisty, aby neoslňovali. Když někdo jede temným lesem, tak pochopím že svítí na plné grády, ale v Praze a ještě za přítmý má to přední světlo jenom signalizovat, že někdo jede, nikoliv oslňovat všechny, kdo se nachází v protisměru. Takže prosím sklopit a svítit tak tři metry před sebe do země.

  6. 3. Jiří: nepsal jsem nic o reflexní vestě! :-D Blikačka je v některých zemích nepovolená, imho oprávněně. Ale dobře, význam reflexní vesty nemá cenu popisovat, ten rozdíl je fyzicky cítit, když jí nezapomenu beru jí na kolo, na skútr, přes koženou bundu k džínům a zmuchlávám na nosič. Pokud se člověk na kole chce v Praze spustit z chodníku, chce dostávat přednost zprava s úsměvem a poděkováním za viditelnost na cca 200m (spousta řidičů od 18 let hůře vidí a povinná lékařská je až v 60?) tak v tom pomůže vesta. Ale nepsal jsem o ní, myslel jsem původně povinnou výbavu kola! ;-)
    Je dobrý začít vždycky u sebe. Co já cyklista můžu zlepšit. Pak se lepší vyjednává, silněji argumentuje. To jsem myslel v prvním komentáři. A „neviditelný“ cyklista se zviditelní řádově mnohem levněji než metr nového cykloopatření na ulici.

  7. 2. určitě, snad nerozhoduje trvalé bydliště v občance, mé občanské já se zúčastnuje a maily přicházejí, díky ;-).

  8. josuk: Masové nošení nějakého zviditelňovacího prvku má za následek to, že se stávají neviditelní ti, co to nepoužívají. Kdysi jsem občas reflexní vestu nosil, ale už to nedělám, protože si v ní připadám jako šašek (nic proti nim). Radši používám velké množství retroreflexních samolepek, které mají velkou výhodu, že nevyžadují žádnou údržbu ani nutnost si na ně vzpomenout. Taky svítím i ve dne, což považuji za mnohem výhodnější, protože kvůli jevu popsaném v první větě jsem mezi svítícími auty vidět.

  9. 10. Petr:pokud je toho na silnici hodně, co má být vidět, tak ať to vidět je. Argument spořivých německých automobilistů a svátečních motorkářů proti povinnému svícení aut, je jak je vidět stále úspěšný ;-). Přece nevadí, že děti ve školce mají reflexní vestičky všechny, naopak. Reflexní prvky má každý patník. Znovu opakuji nechci povinné vesty, dnes jsem svých 8km jel raději s pláštěnkou. A za exota jsem asi od mala, takže vzhled šaška neposoudím ;-) (pozn. vycházejme, prosím, z faktu, že ne všichni ostatní účastnící dobře vidí a že mohou věnovat řízení a pohybu po veřejné komunikaci vždy maximum své pozornosti a svých schopností). Vesta je každého věc, ale např. takový blatníky bych ocenil i u druhých, určitě dnes, kdybych někoho zblízka potkal :-D

  10. Klasika :)
    Já uznám za vhodné
    Já jezdím bezpečně
    Jsem určitě dostatečně
    A všichni kdo se zviditelňují jen zneviditelňují ty kteří se nezviditelňují…

    Tak už zde schází jen argument, že bezpečnostní prvky vytvářejí dojem nebezpečnosti a plaší nám potencionální cyklisty od cyklistiky :)

  11. Je to otázka míry a přiměřenosti, a také obvyklosti jistého chování. Bude časem normální, že dítě jdoucí po ulici má reflexní vestu? Možná ano. Proč je takový odpor proti cyklopruhům přes křižovatky, když jinde dobře fungují? Proč mohou mít v Dánsku jako standard pro cyklisty apriorně dost nebezpečný design kruhových objezdů, ale tam to nedělá problémy? Zrovna teď je u jiného článku příspěvek komentující jako velmi nebezpečné řešení cykloobousměrku s auty parkujícími při protisměru víceméně proto, že řidiči nejsou zvyklí podívat se tam, odkud jim ten cyklista může přijet (a to i přesto, že to v tomto případě podívat se dopředu)… I to, jak jsou jednotliví účastníci provozu zvyklí se chovat, se vyvíjí, otázka je, co je ten žádoucí směr. Můj názor je, že cyklisti a děcka v reflexních vestách to nejsou.

  12. josuk: „věc, která podle mě asi nejvíc překáží příznivějším vztahům cyklistů s ostatními účastníky provozu jsou cyklisti na kolech bez předpisové výbavy a nevhodně (neviditelně) oblečení do městského provozu.“

    Nikoliv. To je pouze marginalni podmnozina potencialne konfliktnich (mysleno vuci okolni dopravni situaci) cyklistu. Mnohem horsi jsou ti, co nemaji anung o pravidlech silnicniho provozu. Taky je jich mnohem vic (dle mych skromnych statistik 9 z 10).
    Zkus se zeptat necyklistu co jim vadi na cyklistech. Vsadim se, ze nenoseni reflexni vesty mozna ani nezazni. A chybejici predpisova vybava take nebude nejcastejsi odpoved.

  13. Wanted:
    Jenže odpověď „jezdí jako prasata“ zazní poměrně často a nemalou podmnožinou těchto cyklistů jsou ninjové, často ve verzi „teď jsem jako chodec a teď jsem jako auto“.
    Když řídím auto a vidím cyklistu v oblečení s reflexními prvky, pak už podvědomně očekávám, že se bude chovat čitelně.

  14. „Přepínání“ mezi mody, a jiná ulehčení nejsou taková bolest jako to, když se to neumí, nebo se to dělá bezohledně. Chybějící nebo nelogická infrastruktura neopravňuje k bezohlednému chování.

    Na druhou stranu, stávající podmínky pro jízdu na kole k legálnímu, čitelnému a ohleduplnému chování rozhodně nenavádějí, a to se nedožene ani osvětou, ani represí. Tyhle dvě věci musejí jít ruku v ruce se zkvalitňováním infrastruktury tak, aby byla pro cyklisty bezpečná a ohleduplná jízda současně tím nejpřirozenějším řešením.

  15. Já bych se nejdříve soustředila na to, jak cyklistům jízdu po městě usnadnit a zatraktivnit, než je buzerovat, že nejsou dobře oblečeni a že občas jedou po chodníku. já prostě teď taky světlo nemám, protože přední se mi ulomilo, zadní vybilo a u u druhé blikačky ulomil držák, takže než najdu energii to opravit, jezdím hlavně za světla, ale někdy to holt nevyjde…

  16. Proč něco zatraktivnňovat pro cyklistu, který nemá energii uvést kolo do stavu zajišťujícího bezpečnou jízdu? Kdo mi zaručí, že když se pro někoho s tímhle přístupem postaví cyklostezka za x milionů, tak stejně nebude dál prasit na chodníku, protože nebude mít energii si zajet o 300m dál?

  17. Když se postaví cyklostezka za x milionů, a přitom zůstane pro cyklisty atraktivní o 300 metrů kratší chodník, znamená to jediné: Ta cyklostezka byla natrasovaná a postavená blbě.

  18. Mělo by smysl připravit něco jako desatero městského cyklisty, které by představovalo jakési doporučení nebo závazek? Např.:
    1. Nikdy nevyjedu beze zvonku a funkční blikačky.
    2. Když už musím na chodník, nejedu rychlostí, která by výrazně převyšovala rychlost chodců (do 12-15km/h)

    Neříkám, že je to něco bůhvíco, ale kdyby se různí cyklisté shodli na něčem, co by mělo opravdu důležité, třeba by se další přidali nebo aspoň zamysleli nad svými návyky. Ale možná jsem naivní idealista :-)

  19. Daniel: Tohle zformulovat by nemělo být obtížné. Co třeba takhle?:

    1. Nikdy nevyjíždím bez zvonku a fungujících světel.
    2. Chodce míjím ohleduplně a pomalu, ať je to kdekoliv. Nesmím je vylekat!
    3. Nejezdím na červenou.
    4. Ukazuji, kam odbočím nebo pojedu.
    5. Chodník je poslední útočiště, když to opravdu, ale opravdu (ale OPRAVDU!) nejde jinak.
    6. Pravidla silničního provozu porušuji jen tak, aby to nevadilo ani tomu největšímu kritikovi.
    7. Zvonek nenahrazuje vidění za roh.
    8. Naschvály neoplácím.
    9. Když můžu, pustím chodce na přechodu nebo odbočující auto.
    10. Každému, kdo mi udělá laskavost, poděkuji, zamávám, nebo se na něj usměju.

  20. Praha 8 (severovýchod)
    Nevím jestli jste někdo v poslední době jel po A2 nebo (26) z Libně do Vysočan, tak mám dojem, že ty větve tam už musí mlátit do hlavy i chodce, natož cyklisty. Mým největším nepřítelem začíná být flora – ať už živá (a netradičně plná vody :-), nebo napadané klacky.
    Ale viděl jsem, jak křovinořezem upravují koryto Rokytky…

  21. Musim rict, ze obcas jedu na cervenou. Typicky na Prazskeho povstani od Kongresaku smerem na Pankrac zde, kdy pada zelena chodcum na soubeznem prechodu a ja se dostanu pres krizovatku pred autama. Maji tam jinak takovy neprijemny zvyk cloveka mackat na zabradli. Druhe typicke misto je na zde, po prejiti chodcu se da rozjet driv, nez soubezne s auty.

  22. To první místo jezdím velmi často, vím, že jsou tam auta zleva, která odbočují směrem do ulice Na Pankráci, a směr do Lomnického má červenou, tudíž tam není křížení žádného kolizního směru. Stejně mi to tam ale přijde zbytečné, v té následné koloně za křižovatkou se stojí na červenou (mačkání se tudíž nekoná, auta stojí, kola jedou :-) ). Často se podle nich vpravo prostrkám a když to opravdu nejde, počkám si v zabraném pruhu (a pak si holt na výjezdu počkají i ti za mnou :-) ). Na tom druhém místě jsem snad nikdy nestál na pole position, vždycky jsem měl spíš co dělat, abych tam tu zelenou od světel s Belgickou stihl. Taky tam raději zabírám pruh a auta nechávám předjet až dál.

  23. Dobrý nápad!

    Světla jsou oprávněně na prvním místě, ale myslím, že zvonek je dost kontroverzní – sám nemyslím, že je tak nutný, aby musel být hned v prvním přikázání. Myslím, že k tomu většina lidí dojde sama, sám ho mám, ale zrovna dnes jsem jel na jiném kole – bez zvonku – a necítím, že bych nějak zhřešil :-))

    K jízdě na červenou – nevím, proč to nemůže být jen implicitně pod 6. přikázáním. Sám celkem pravidelně opatrně odbočuju na jednu červenou doprava, a jsem naprosto přesvědčen, že to nikomu nevadí (U Lužického Semináře -> Mánesův most). ALE – dělám to jen když za mnou nestojí auto, právě proto, že nikomu nechci dávat důvod k nadávání na cyklisty.

  24. Zvonek je důležitý, a právě začátečníkům trvá dost dlouho, než na to přijdou. Já už jsem bez něj jak bezruký, nenávidím, když jedu bez něj (naposledy, když se mi rozbil) a musím se plížit kolem lidí, co o mě předem nevědí.

    Světla jsem osobně pro to, skutečně vypíchnout do zvláštního bodu (můžeme ho trochu přeformulovat). Ne, že by to bylo v řadě případů nějak extra nebezpečné, sám mám jedno místečko, kde to „umím.“ Ale prostě proto, že to všechny přihlížející strašně naštve. To už není záležitost dopravní, ale spíš společenská, asi jako když člověka někdo předběhne v krámě u pokladny.

  25. Taky si myslím, že je důležitější ono desatero, než se obalovat do reflexivních vrstev (navíc opravdu k sežrání je ten soucitný argument, že se řidiči chudáci nemůžou pořádně věnovat řízení – ale prosím, když už tu kafráme, co je čí povinnost, oni to mají nařízeno; to, že každý druhý v křižovatce (!) telefonuje, je prostě jen ukázka, jak se u nás prasí, a to nejen při parkování).

    Nicméně, ad [17] – přijde mi to jako hrozná zhůvěřilost. Za soumraku jsem bez světýlek za posledních 10 000 km dojížděl asi dvakrát, pokaždé s velice špatným svědomím, a podruhé jsem dostal, tu náhodou nepochopím, pokutu na posledním kilometru, ačkoli mě nikdy jindy policajti nikdy nezastavili a v Ruzyni je ani moc nepotkávám. A provedl jsem na místě řádnou sebekritiku. Možná si mysleli, že je chci obměkčovat, ale byla zcela upřímná – i jsem pravil, že cyklisti bez světel „nám“ dělají ostudu atd.

    No jo, prasičů na kole vidím docela dost, člověk má vztek, že dělají blbý dojem.

    Na druhou stranu, pokud jde o pravidla provozu, mnohý řidič,a zejména řidička na to není o mnoho líp. A ještě aby zvládal blinkry – kdepak! A to nemusejí pouštět jednou rukou řidítka! Je to přitom hrozně otravné, že auta často neblikají, anebo až v posledních dvou vteřinách.

  26. Ještě k reflexním vestám: Na dětech ve školce ve vestičkách asi nic špatného není. Ale skončí to u dětí ve školce?
    http://zpravy.idnes.cz/kazda-treti-obet-nehod-je-chodec-policiste-chteji-naridit-reflexni-vesty-1oh-/domaci.aspx?c=A101228_083740_domaci_jan

    Nechci se dožít toho, že si v divadelní šatně budu z večerních šatů sundávat reflexní vestu. Btw, když jsem chodila do školy, DOPORUČOVALO SE, aby na školních AKTOVKÁCH byly ODRAZKY. Pokud vím, všem to připadalo jako rozumné DOPORUČENÍ. Moje děti budou zřejmě POVINNĚ nosit REFLEXNÍ VESTY. Co moje vnoučata? Budou blikat jako výstražný maják? A pravnoučata houkat jako pospíchající sanitka?

    IMHO je cesta v omezování prvků rušících řidičovu pozornost. V Praze je řada značek, který jen ruší, jsem pro omezení množství, světelnosti a možná i barevnosti reklam. Ale proč omezovat osobní svobodu výběru oblečení?

    Btw, líbí se mi drobné reflexní proužky, jaké se šijou do švů běžeckého oblečení a na běžecké boty. Mrzí mě, že se těžko shání oblečení pro běžné nošení s takovou designovou vychytávkou, pořídila bych si ho. Za dne člověk vypadá normálně, za tmy je vidět z dálky. Ale nevím, proč by mi to měl úředník nařizovat.

  27. Povinná reflexní vesta u kohokoli, jde-li normálně po ulici, je šikana, hnus a zavání to dystopií a cyberpunkem. Beze srandy. Až tyhle věci pokročí, stane se ze mě terpve skutečný antiautomobilistický radikál, který bude vrážet kudly do pneumatik na potkání…

  28. Já bych možná v bodě 6 tak nepřipouštěl tak explicitně možnost porušování pravidel. Možná bych napsal: „Vždy se chovám tak, abych nikdy neohrozil sebe ani ostatní účastníky provozu, bez ohledu na to, zda je mé jednání v souladu s pravidly silničního provozu či ne.“ Zkrátka proto že zdraví případně život považuji za nadřazené nějakým pravidlům. A na začátek bodu 4 bych možná doplnil: „Snažím se chovat předvídatelně.“

  29. Geniální myšlenka, jelikož se jedná o „ideál“ chování, šla bych ještě dál:
    „Vždy se chovám tak, abych nikdy neohrozil sebe ani ostatní účastníky provozu, a pokud možno u toho neporušil Pravidla silničního provozu.“ Tím se vyjádří záměr chovat se podle pravidel, nadřazení bezpečnosti nad pravidla a podprahově možná i to, že pravidla občas ohrožují. Konec konců, chování podle pravidel je většinou i předvídatelnější a čitelnější.

  30. Děkuji, to je ještě mnohem lepší formulace toho, co jsem chtěl říci :-)

  31. 3. Jiří: Tvé reflexní vesty získaly celkem záviděníhodný počet citací a polemiky! ;-)
    Pro mě je to kouzelný plášt, kterého se nevzdám a snadno ho přehodím přes jakoukoliv bundu nebo košili. Ale pšššt. Povinně vesty? No fuj! Nikdy!! :-D

  32. K těm „povinným“ vestám – proběhlo to ještě někde jinde, než v tom odkazovaném článku na iHeute? Mám totiž pocit, že to byl jeden z mnoha okamžiků, kdy si tamní MM mírně upravily realitu a napsali něco, co vlastně nikdo ve skutečnosti nechtěl.

  33. Vratislav Filler: V ulici Na Pankráci občas projíždím semafor nebeského klidu (50.0582N, 14.4326E). Má defaultně červenou a až když zastavím na indukční smyčce těsně před ním, tak se s několikasekundovým lagem uráčí hodit zelenou. Nakašlat.

    Zvonek mám, ale za celou životnost kola jsem ho použil asi 2x. Dostal jsem vynadáno (stezka pro chodce a cyklisty na Nuseláku). Proto radši zastavuji… Myslíš, že mám zvonit třeba na tom Nuseláku (jezdím tam skoro denně) dál?

    Zadní světla vozím tři (dvě obyčejná a jeden blikací pásek) a v noci zapínám dvě. U předního světla chcípnutí vidím hned a můžu ho resuscitovat, u zadního se to nedozvím – tak ať alespoň jedno zůstane svítit. Většina světel s elektronickým řízením reaguje na přerušení napájení vypnutím. Nekvalitní kontakt tak nezpůsobí bliknutí, ale vypnutí. Svá světla postupně předělávám na mechanické spínače.

    Přemýšlel jsem, že bych na tmáře volal – co když se jim zadní světlo rozbilo a nevědí o tom?

  34. Jenda: Jezdíme dost často stejnou trasu. Na zmíněném semaforu stačí zvolnit, najet do středu pruhu, projet smyčkou a doplachtit ke stopčáře v okamžiku, kdy skáče oranžová (směrem do centra jedu vždy v balíku aut, takže no problem). Zatím jsem byl líný pořádat PČR, aby zvýšila citlivost smyčky, který je v asfaltu padesát metrů před semaforem, ale nejspíš to udělám. Uznávám, že tam je to na starou bačkoru, ale když pak jinde vidím lidi na kolech propalovat na červenou celou křižovatku, tak si myslím svoje.

    Na Nuseláku zvoním pravidelně, ze 20-30 metrů, dokud si mne nevšimnou (když jsou ke mně čelem, tak pochopitelně ne). Zvolním, poděkuju. Neměl jsem tam jediný problém, a to tam po ránu někdy jdou i balíky cizinců do kongresáku. Že bych zvolňoval až do kroku, se mi stává málokdy, ale stejně s tím počítám.

    Se světly dobrá práce. Já zpravidla mívám na kole zadní světla dvě: Hlavní, což je buď světlo na dynamo nebo bezúdržbový Reelight, a nouzové, kdyby něco (bateriové, taky napevno, v případě poruchy prostě zapnu). V provozu je důležitější přední světlo než zadní (pokud je vzadu dost odrazek), zezadu si řidiči cyklistu osvítí, zepředu ho ale často vidí z boku a tak je aktivní světlo potřebnější. Že se zadní světlo rozbije, se pozná nejpozději při dojezdu :-) Na bike ninji netřeba volat nic ostrého, stačí „hej, rozsviť!“ :-) Řidiči se vzájemně taky problikávají, aby si člověk rozsvítil, ne?

  35. VF: Zkus napřed raději hlášení poruch Eltodo. Vyplňují se tam jen základní údaje, a na rozdíl od policie to i občas funguje.

    V posledních dvou případech se mi tedy už neozvali, takže netuším, jestli s problémem něco udělali. Ono je totiž docela problém poznat, že detekce nefunguje, protože obvykle tam přijede nějaké auto dřív, než je doba čekání prokazatelně příliš dlouhá. Přijde mi dost protivné, že neexistuje žádná indikace detekce.

  36. JacquesClouseau 34: Já to viděla na Nově a tam to vyznělo o dost drsnějc. Bez toho úvodu o počtu obětí a v podstatě i bez polemiky, že by to třeba mohlo být jen na meziměstských silnicích (to tam dodali tak nějak mimochodem na závěr, že vlastně nevědí, kde přesně). Ačkoli, člověk asi těžko předem zjistí, že mu ujede autobus a že bude muset dojít z vedlejší vesnice, takže by si měl vzít s sebou vestu.

    Google našel podobné články i na novinkách nebo v blesku. iDnes mi přišla nejdůvěryhodnější. Mě teda zaráží i to, že jsou to novináři schopní napsat, i kdyby to policejní prezident neřekl.

Další z rubriky

Jezděme v pohodě! 3

Doprava v Praze sice není žádným rušným Londýnem, přesto se ale občas nepříjemné momenty vyskytnou. Ráno..více

Fotogalerie z Průvodu vypuštěných duší :)

V pondělí 12. června prošel centrem města Průvod vypuštěných duší – happening na podporu cyklistické..více

Strasti cyklopřejezdu na Elsnicově náměstí: dočasné zrušení 2

Není to tak dlouho, kdy jsme vás v listopadu informovali o novém světelném podsvícení nebezpečného..více

Kauza: pěší zóny na Praze 1 16

Rada městské části Praha 1 na svém zasedání v úterý 2. května rozhodla o omezení..více

Praha zveřejnila mapu cykloakcí k realizaci v roce 2017 7

Na tiskové konferenci 29. 3. představilo hlavní město kromě cyklistické aplikace Na kole Prahou také..více

Předání podnětů z „Cyklisté sobě“ městským částem Praha 1–3 3

Stránky Cyklisté sobě se za tři roky své existence staly solidní databází cyklistických problémů. Fungují..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru