Parkování kol před obchody (1)

Václav Kříž

Zaparkovat kolo před obchodem je v Praze obvykle problém. Stojany jsou zpravidla buď nevalné kvality, nebo chybí docela, světlých výjimek je pomálu. Městské stojany, pokud se vyskytují, často nejsou tam, kde byste je uvítali. Člověk s kolem je tak při nákupu často odsouzen vázat kolo k nedalekému zábradlí či dopravní značce. Aby se tato situace změnila, záleží jak na majitelích či nájemcích obchodů, tak na zákaznících. Tipy, jak v Praze instalovat solidní stojany, jsou poměrně snadné. Shrnuji je v tomto článku víceméně tak, jak jsem je poslal provozovatelům největších zdejších obchodních sítí. O výsledku této snahy poreferuji v příštím článku, nyní tedy něco o tom, jak zřídit kvalitní stojan před provozovnou.

K čemu je stojan dobrý?

Lze se domnívat, že cyklistů je stále příliš málo na to, aby mělo smysl mít u provozovny dobrý stojan. Dostupné analýzy ale ukazují, že lidé na kole jsou lepšími zákazníky. Nakupují méně, ale častěji, a v souhrnu utratí více.

V Münsteru zjistili, že každý zákazník, který přijel na kole, utratil v průměru o 10€ za měsíc více než zákazník-automobilista (více zde), podobné výsledky hlásí Portland (cyklisté $75.66 oproti $68.56 od motoristů) i Toronto. V Bernu zjistitli, že příjem obchodníků z metru čtverečního parkování pro kola vynese víc než parkování pro auta ($9,900 oproti $8,800). (zde).

Z magistrátního průzkumu cyklistických preferencí z roku 2012 vyplývá, že po Praze jezdí na kole spíše členové domácností s vyššími příjmy (zde). Cyklodoprava se v posledních letech rozvíjí a čeká jí další nárůst ve velkých městech jako Olomouci, Brně, Ostravě a Praze, kde měla nárůst 50% cest na kole mezi roky 2010 a 2012. Pro lidi může být použití kola při cestě za nákupy a službami výhodné, protože se jedná z většiny o cesty na krátké vzdálenosti. V cyklisticky nejrozvinutějším Nizozemsku je na kole vykonáno do obchodů a za službami více cest než do práce.

Jaký stojan ne

Je nesmírně důležité, aby byl stojan solidní. Pokud se nejedná o nákup na tři minuty, je třeba při parkování přivázat kolo za rám (více o bezpečném parkování kol zde). Stojany pouze na přední kolo (obecně nazývané „drátolamy“) zákazníka na kole rozhodně nepřilákají. Zdánlivá výhodnost spočívající v nižší ceně a vyšší kapacitě tak nakonec vede k promrhání investice. V menších městech a tam, kde je cyklodoprava tradičně rozšířená, k nim lidé parkují, ale řada lidí stejně použije zábradlí nebo dopravní značku — a nebo k obchodu nepřijede vůbec.

Zákazník vyhodnotil stojan jako nepoužitelný. Brno - Královo Pole.


Umístění hraje roli

Stojan by měl být umístěn co nejblíže od vchodu do podniku, samozřejmě tak, aby v něm zaparkovaná kola nepřekážela ostatním. Vzdálenost nad dvacet metrů už je vnímána jako že stojan k obchodu „nepatří“ a pokud je ve větší blízkosti značka či sloup, lidi budou stejně vázat kola přednostně tam.

Na druhou stranu, stojan by měl být vidět „z ulice“ tak, aby sloužil jako poutač pro projíždějící cyklisty.

Výborně umístěný stojan: Dostatečně blízko od vchodu do obchodního centra a s obrovským poutačem viditelným z 80 metrů vzdálené cyklostezky.


Nevlastním pozemky: nemůžu mít stojan?

Ovšem může se stát, že provozovatel nevlastní pozemky na místě, kde by byl stojan nejvhodnější. Je-li pozemek (zpravidla chodník) ve veřejném vlastnictví, je dobrá šance získat stojany oficiálně, prostřednictvím žádosti u městské části. Ta žádosti přepošle na magistrát a stojany jsou následně financovány z rozpočtu Prahy (návod zde). Problém je značná prodleva od žádosti po realizaci. Vlivem podfinancování celého projektu stojanů trvá realizace až tři roky. Výhodou je to, že získáte kvalitní a dobře umístěný stojan zdarma. Městské stojany najdete u Globusu v Čakovicích, Normu ve Vinoři či Tesca v Letňanech. Z již namontovaných stojanů těží nejen majitelé supermarketů, ale i  jiných provozoven. Někdy je to dokonce sama městská část, která obchodní centrum či náměstí s více obchody vytipuje jako vhodné místo pro umístění městského stojanu.

Pasáž Obchodního centra Nový Smíchov.

Ice Arena v Letňanech, stojan přitahuje zákazníky.


Výhodou těchto stojanů je kvalitní provedení a možnost bezpečně o ně zamknout prakticky jakékoliv kolo. Bude to sice trvat dlouho než je dostanete, ale nakonec tím získáte. Odesláním včasných žádostí nic nezkazíte. Čas tomu věnovaný se vám v budoucnu vyplatí.

Některé městské části se kvůli šnečímu tempu montování stojanů ze strany magistrátu rozhodly nečekat a stojany si realizovat samy. V současnosti hodně nadějná je Praha 3, která se sama lidí ptala, kde si stojany přejí. Můžete o ně zažádat na adrese cyklostojany@praha3.cz

„Podkovy“ ve vlastní režii

Pokud provozovatel vlastní pozemky a rozhodne se situaci řešit, často sahá po nekvalitní variantě. Proto jsem našel firmu, která vyrábí obrácená U, dle mého soudu nejlepšího typu, který je na českém trhu k dostání. Daný model si lze objednat přes internet. Montáž firma nezařizuje. Objednávky můžete zasílat na email: objednavky@kenet.cz

Jiné zdroje

Trochu prozradím z pokračování, zástupce Tesca se mě zeptal existují-li nějaké recenze na stojany. Našel jsem tedy, co napsali starší kolegové. Tady si můžete mé rady ověřit či vyvrátit.

http://www.plzenskonakole.cz/cz/neni-stojan-jako-stojan-aneb-jak-vybrat-a-umistit-spravny-cyklostojan-223.htm
http://www.nakole.cz/clanky/231-optimalni-cyklisticky-stojan.html
http://www.praha.eu/jnp/cz/home/doprava_v_praze/praha_cyklisticka/s_kolem_po_praze/slovnik_cyklisticke_infrastruktury/zakladni_terminy_cyklisticke_11.html
http://www.nakole.cz/clanky/116-hitparada-stojanu-na-kola.html
http://www.nakole.cz/clanky/124-jaky-stojan.html

Nadávat nestačí

Je s podivem, že majitelé supermarketů a obchodních center zatím neinvestovali nevýznamnou částku do spokojenosti zákazníků. Usoudil jsem, že cítit se opakovaně poníženě při parkování ke značce či zábradlí nestačí. Tipy obsažené v tomto článku jsem proto poslal dvaceti různým provozovatelům obchodů, zaměřoval jsem se hlavně na ty nejdůležitější, kterých je nejvíc a lidé tam chodí nejčastěji.

Otázky se opakovaly:

  • Pošlete prosím žádosti na příslušné městské části pro všechny prodejny v Praze, kterých se to týká?
  • Prosím budete sami instalovat už jen typ stojanů, který umožňuje zamykat kolo o rám?
  • Kde a kdy budou kvalitní stojany nainstalovány?

Tento, původně nevelký záměr, se pak jaksi vymkl kontrole. Provozovatelé odpovídali, měli doplňující otázky a následnou korespondencí a psaním těchto článků jsem strávil desítky hodin.

V pokračování příští týden se dozvíte, co mi na mé dotazy odpověděli. Někde byl přístup vřelý, jinde nikoliv.  Jak si o stojan obchodníkům co nejlépe napsat, se dozvíte příště.

Zmapujme to

Edit 27.4.2014.

Pokud vám kvalitní stojan chybí, přidejte to jako podnět na Cyklisty sobě. Popište situaci jako já u ZOO a nastiňte řešení, které by vyhovovalo. Známe i kontakt na výrobce obrácených U.

Jste spokojeni se stojany u obchodů či podniků, kam nejčastěji jezdíte na kole?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Já jsme teď ve Francii v Clermont-Ferrand,stojanů tu je docela dost (ale stejně lidi přivazují všude možně, páč to nestojí), ale konkrétně co se týče supermarketu, kam jezdím tak čtyřikrát týdně, tak tam nedávno rekonstruovali přístřešek na vozíky (cca 10 metrů od vchodu), vedle kterého bylo zábradlí hojně používáné jako stojan na kola (snad tak bylo i myšleno, jiný smysl moc nemohlo mít). Po rekonstrukci zábradlí záhadně zmizelo. Tak lidi začali přivazovat kola k tomu přístřešku (je to nejblíž a myslím, že jsme si zvykli je přivazovat v tom místě), čímž se ty kola musí trochu obcházet, když chce člověk pro vozík a ještě ke všemu řidítka většinou přiléhají na boční plexisklo, kterému dávám životnost tak ještě maximálně rok. To jenom, abychom si nemysleli, že na západě vývoj jde vždycky k lepšímu :-) .

    Jinak já ohledně stojanu na kola psal do DBK na Budějovické, kde v Praze bydlím a ani se mi neráčili odpovědět.

  2. Úplně nejtragičtější je Palladium. Stojan nikde a nejbližší jediná značka je neustále obsypaná koly. Když máte nervy, můžete jim to přicvaknout na vstupní dveře, ale ochranka docela zuří. Posílal jsem dotaz a nikam to nevedlo. Celé to vybetonované Náměstí Republiky bez čehokoli na sezení a bez zeleně je tragédie.

  3. Musím dodat, že občas potkám skvělé stojany, ale na blbé místě. Konkrétně mimo střechu. Třeba Arkády na Pankráci mají první patro širší, než přízemí, takže by nebyl problém umístit stojan, tak že je bude budova z vrchu krýt.

  4. Do Paladia jsem psal a myslím že mi odpověděli, že mám napsat na Prahu 1. Proč to neudělají sami fakt nechápu.

    (o stojan jsem si psal ještě do městské knihovny, a tam jedinkrát jsem dostal milou reakci od paní, která si kolo schovávala do kanceláře, protože před budovu ho nepovolí památkáří – prý se na to ale bude myslet při plánované rekonstrukci)

  5. Nejtragičtější je Slováč. Nádvoří jak hrom, ale nejenom že tam nejsou stojany, ještě ochranka rozdává botičky. Málem mi vypadly oči z důlků.

  6. Bohužel nemám, bylo to už v listopadu. Nebyla to doslovně botička, ale zadělali mi kolo takovým tím plastovým stahovacím šlahounem. Takže do Slováče jedině se štípačkama.

  7. Tomáš: Palladium asi skutečně nemá žádné místo, kde stojany umístit na svém (leda tak do garáží, to je ale blé), náměstí je Prahy 1. Že obě strany moc netouží přidělávat si starosti, je klasika — dá se jim nabídnout kompromis: Palladium to zaplatí a P-1 si to převezme, jako to má být s městskými stojany (i když těm se taky dlouhodobě pasivně brání). Že to nebudou chtít ani tak, je ovšem velmi pravděpodobné.

  8. re: „Zákazník vyhodnotil stojan jako nepoužitelný. Brno – Královo Pole.“

    ja bych udela to sami.. pac tyhle stojany sou debilni… kdyz to tam dam a zafouka vitr, nebo tam se mi o to nekdo opre, tak si to rika akorat o zruseni rafku, nebo ohnuti dratu.. vzdycky uprednostnuju sloupy, kde mam moznost to dobre oprit. .. a to nemam prehazku… kdybych ji mel tak to tam nedam tuplem.

  9. A to i ty stojany co v Palladiu z boku mají, tak sice „super“ design, ale zamknout k tomu kolo podkovou je docela um.

    Jinak když už jsme u stojanů, všimli jste si nových podkov na Václaváku u Vodičkovy?

    Zatím ale v nepoužitelnosti u mě vyhrává zahradnictví Chládek ve Střešovicích s betonovými stojany, které sice ladí se zahradní produkcí, ale funkčnost nic moc- něco ala toto: http://www.mestsky-mobiliar-4city.cz/pics/velke/mm800035.jpg
    Mít jen o pár stokorun cennější kolo, tak se poohlédnu po nějaké značce, tyhle jsou aspoň hned před vchodem.

  10. Jerzy: Mám takové tušení, že vím, o co na tom Václaváku jde, počkám si ale na potvrzení od realizátora (kterým, domnívám se, není TSK ani Praha 1 ;-) )

  11. VF: Já chápu, že nemají pozemek, měl jsem na mysli to, že by to podle mě s Prahou 1 měli vyjednávat oni a ne já, rozhodně jako zaměstnavatel a velká organizace mají lepší postavení než já jako občan (co ani na Praze 1 nežije). Dost bych se divil, kdyby se jim to nepovedlo protlačit, kdyby to fakt chtěli. Praha 1 možná nemá ráda stojany ale nepřijde mi, že by u nás bylo mnoho radnic, které nemají rádi organizace typu Palladium.

  12. Tomáš: Ale zjevně to nechtějí ani jedni. Palladium si asi myslí, že když stojany někde má, na náměstí u hlavního vchodu je nepotřebuje.

  13. Stojany u Arkád jsou fascinující. Krásný pěkný stojany, ale najít je dá docela práci, před vchodem určitě nejsou a zřejmě jsou i mimo záběr kamer, které monitorují bok budovy. A stále ještě jsem nepřišla na způsob, jak k nim nějak semilegálně a semipohodlně dojet. Nejlépe asi přes parkoviště Raiffeisenbank (kolem závory).

    DBK na Budějovické: Mě se osvědčilo zábradlí u stanoviště vozíků Lídlu na parkovišti Lídlu. Je to dost na očích, blízko zastávky busu, takže se tam o kolo moc nebojím. Bohužel, už druhé parkující kolo by asi hodně znepříjemnilo přístup k vozíkům :-(.

    Jinak, hodně ráda parkuju takových těch modrých značek s velkým bílým P. Přece na nich píšou, že tam mám zaparkovat, ne?

    A co se týká motivace pro obchodníky… jakožto člověk nevlastnící auto můžu říct, že nosič na kole unese podstatně těžší nákup než já. Pokud mám odnést těžké tašky pár metrů ke kolu a pak doma do bytu, tak to dám. Pokud mám jít celou cestu pěšky nebo jet MHD, budu muset velikost nákupu podstatně zmenšit. A s postupujícím těhotenstvím se situace zhoršuje…

  14. Pokud znáte stojan, který nemáme v mapě, napište na redakce@prahounakole.cz GPS souřadnice, co je to za stojan, a kde ho uvidím. (nebo můžete informace o existujícím upřesnit) Díky. Stojan, o který jste si psali taky rádi přidáme do mapy jako „stojan navržený“ spolu s mailem, na který jste psali. Tomáš tu zmínil DBK Budějovická a městskou knihovnu.

  15. Tomáš: jsem přesvědčen, že to smysl má. Uvítám gps, abych neudělal chybu a taky mi to ušetří pár minut hledání. Stačí v google mapách kliknout pravým – co je tady – a máte souřadnice.

  16. Ok, městská knihovna je tady: 50.087293,14.417415
    DBK je tady: 50.044193,14.449288

  17. Nové podkovy u NTM: 50.096958,14.424502
    Pak jsem začal řešit se zahradnictvím chládek možné zlepšení stojanu, ale to nevím, jak dopadne: 50.093805,14.365289

  18. Ad 10 – Tak dnes jsem chtěl u stojanů v Palladiu zamknout, a pobvila mě nově přimontovaná cedulka: „Tento držák kol je určen pouze pro externí dodavatele.“

Další z rubriky

Předání podnětů z „Cyklisté sobě“ městským částem Praha 1–3 3

Stránky Cyklisté sobě se za tři roky své existence staly solidní databází cyklistických problémů. Fungují..více

Kličkujeme uličkami III. – na Petřiny 4

Stoupání ze Střešovic na sídliště Petřiny. Po hlavní (tedy ulicemi Střešovická a Na Petřinách) je..více

Poprvé na kole po Praze 1

Jaro je opět tady a s ním i náš pravidelný příspěvek pro ty, kteří zvažují..více

Kličkujeme uličkami II. – napříč Vinohrady :)

Ve druhém pokračování série o doporučených průjezdech se podíváme do Vinohrad. Síť zdejších jednosměrných vedlejších..více

Aplikace: které kolo si vybrat do Prahy? 9

Jaké kolo do města? Většinou můžete začít jezdit na tom, co máte doma nebo na..více

Kličkujeme uličkami: Kačerov – Jižní Město 10

Když jsem před deseti lety začínal s cyklomapou Prahou na kole, měl jsem tu myšlenku..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru