Vznikne oddělení pro bezmotorovou dopravu

Publikováno: 03. června. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 03. června. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Rada hlavního města Prahy schválila v pátek návrh na změnu organizační struktury Magistrátu. Ten obsahuje řadu významných změn (důslednější oddělení státní správy a samosprávy a zřízení Sekce rozhodování o území). Součástí změn je ale i zřízení oddělení pro bezmotorovou dopravu, a to jako součásti odboru rozvoje a financování dopravy (RFD).

Podle důvodové zprávy bude hlavní náplní oddělení bezmotorové dopravy následnovné:

Hlavní náplní tohoto oddělení by měla být činnost zaměřená zejména na podporu pěší dopravy, cyklistické dopravy a bezbariérové dopravy a současně by se toto oddělení mělo stát strategickým partnerem organizací HMP v oblasti dopravy.

Oddělení se zřizuje usnesením Rady Hlavního města Prahy 913/2013 ze dne 31.5.2013, ze kterého (zkráceně) citujeme:

Rada hlavního města Prahy

– schvaluje (…) s účinností od 1. 7. 2013 zřízení oddělení bezmotorové dopravy a oddělení sekretariátu v odboru rozvoje a financování dopravy MHMP (…),

– ukládá řediteli MHMP realizovat nový Organizační řád Magistrátu hlavního města Prahy (…), předložit Radě HMP ke schválení nové Úkoly odborů Magistrátu hlavního města Prahy a zvláštních organizačních jednotek Magistrátu hlavního města Prahy v samostatné působnosti, v návaznosti na nový Organizační řád Magistrátu hlavního města Prahy (…) Termín: 1.7.2013, provést pracovněprávní úkony vyplývající z bodu I. tohoto usnesení.

Podle organizačního řádu jsou základními organizačními jednotkami Magistrátu odbory, které se dále člení na oddělení. Součástí Magistrátu jsou také zvláštní organizační jednotky. Odbory Magistrátu a zvláštní organizační jednotky Magistrátu jsou pro výkon a zabezpečení určitých činností začleněny do pěti vyšších organizačních jednotek – sekcí. První sekci řídí přímo ředitel Magistrátu a další čtyři sekce řídí jednotliví zástupci ředitele Magistrátu. Oddělení bezmotorové doprav se nachází v sekci c) Sekce správy města, oddělení sekretariátu zástupce ředitele Magistrátu (SZ2), pod odborem RFD – odbor rozvoje a financování dopravy, společně s odděleními rozvoje a organizace dopravy, financování dopravy a sekretariátu.

Celé usnesení můžete najít zde.

Co bude dál?

Vznik oddělení nebo odboru pro bezmotorovou dopravu byl jedním z kroků vedoucích k systémovější podpoře cyklistické dopravy, které po vedení města požadovala bývalá i současná komise pro cyklistickou dopravu, v nedávné minulosti svými usneseními z října 2011 a března 2012 (více zde). Po letech, kdy se politici zřízení tohoto oddělení bránili zuby nehty, se nyní bezmotorová doprava dostává na alespoň trochu zřetelně definovanou pozici.

Jak silnou pozici nově vzniklé oddělení mít bude, závisí zejména na obdržených kompetencích. Od nich se bude odvíjet, nakolik se podaří znovu nastartovat skomírající podporu cyklodopravy a zda nově vznikající opatření nebudou nadále vysokou mírou kompromisnosti tlačena téměř k nepoužití.

Jaké kompetence oddělení bude mít a nakolik úspěšně si povede, závisí pak na míře politické podpory. Dopracování koncepce cyklistické dopravy z roku 2010, zajištění financí i politická záštita u zásadních projektů jsou daleko více v rukou politika, který bude mít dopravu na starosti. Vydržme tedy velkou vodu a vyčkejme na vyjádření budoucího radního (radní) pro dopravu.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5