Kolárny v domech na holandský způsob

Václav Kříž

Přinášíme vám další překlad z webu Bicyle Dutch.

Pohodlí je jedním z hlavních důvodů, proč lidé v Holandsku volí jako dopravní prostředek tak často právě jízdní kolo. Na kole jezdí nakupovat jednoduše proto, že to je rychlejší a příjemnější než jet na nákupy autem nebo jakýmkoliv jiným dopravním prostředkem. Aby volba kola jako dopravního prostředku byla volbou pohodlí, je třeba zařídit jak kvalitní cyklistickou infrastrukturu, tak samozřejmě i místo pro zaparkování kola u místní samoobsluhy nebo u jakéhokoliv jiného cíle běžných cest.

Ovšem cíl cesty je pouze jedna část celé problematiky – cesta začíná doma a kolo by mělo být připraveno k rychlému a nekomplikovanému použití. Pokud člověk musí snášet těžké městské kolo z třetího podlaží, aby jel jen pět minut do obchodu, pak si můžeme být jisti, že nalezne nějaký pro sebe snesitelnější způsob dopravy. Většina obyvatel Holandska má však kolo snadno a rychle dostupné, což je zajištěno díky normám pro výstavbu budov. Díky nim tak má každý obyvatel ideální místo v blízkosti domova, kde kolo uskladnit.

Tyto normy začaly vznikat přibližně v padesátých letech jako součást městských vyhlášek a od roku 1992 se staly součástí celostátní regulace. Jejich důležitou součástí je nejen stanovení velikosti potřebného prostoru pro uskladnění kol, ale hlavně nařízení, že tento prostor musí mít přímý přístup na veřejnou komunikaci. Z toho vyplývá, že pokud žijete v Holandsku ve výstavbě postavené po roce 1950, tak nemusíte skladovat kolo u vás ve třetím podlaží, ale můžete využít místnosti, která je mnohem snáze dostupná.

Kůlničky na zahrádkách.

Parkování v teple v garáži.

Pohled ze vchodu do domu z 50. let. Lišty do sklepa.


Současná holandská vyhláška týkající se výstavby nových budov:

Oddíl 4.5 Venkovní úschova, nové budovy

Článek 4.30 Regulace
1. Dům musí mít místo chráněné před vlivy počasí určené pro uložení kol.
2. Dům splňuje požadavky bodu 1, pokud tyto prostory splňují nároky na ně kladené v tomto oddíle.

Článek 4.31 Dostupnost, přístup a míry
1. Budova s převažující obytnou funkcí musí mít – jako svou podfunkci – soukromé uzamykatelné prostory o výměře minimálně 5 metrů čtverečních, šíři alespoň 1,8 metru a výšce alespoň 2,3 metru.
2. Úschovné prostory mohou být sdílené, pokud obytná plocha bytové jednotky nepřekročí 40 metrů čtverečních a pokud úschovné prostory pro každou bytovou jednotku jsou o výměře minimálně 1,5 metru čtverečního.
3. Úschovný prostor musí být přímo přístupný z veřejné komunikace nebo se sdíleného domovního prostoru, který má přímý přístup na veřejnou komunikaci.

Článek 4.32 Odolnost proti dešti
Vnější konstrukce úschovného prostoru popsaného v článku 4.31 musí být odolná proti dešti dle normy NEN 2778.

V roce 2003 byly však tyto požadavky vyjmuty z norem pro výstavbu nových budov. Developeři argumentovali, že trh a samotní prodejci dokáží nejlépe rozhodnout, co je nejlepší a skutečně žádané. To vedlo ke snižování nákladů a především u nových apartmánových budov k redukci úschovných míst pro kola. Holandská cyklistická unie Fietsersbond proti této změně okamžitě protestovala a politici, zvláště z větších měst, poměrně rychle souhlasili, že takováto změna je skutečně nežádoucí a přímo jdoucí proti jiným aktivitám na podporu cyklistické dopravy. Již v roce 2008 ministr odsouhlasil, že tyto normy musí být obnoveny, což se skutečně začátkem roku 2012 stalo.

Jak to s domácím parkováním v Nizozemsku vypadá v reálu, se můžete podívat na přiloženém videu.

Překlad z webu Bicyle Dutch Jiří Motýl. Chcete-li přispět webu BicycleDutch na jeho činnost, můžete zde.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. S tím rozdílem, že zaparkovat takhle machisticky stejný počet aut není technicky možné jinak než naházet je jeřábem na vertikální hromadu.

  2. Developeři argumentovali, že trh a samotní prodejci dokáží nejlépe rozhodnout, co je nejlepší a skutečně žádané.

    Medialne-konzumnim proletariatem zvoleni naivni idioti a profesionalni pijavice nabizeji sve zpocene zadky financnim udum vybranych „filantropickych“ korporaci pro „blaho lidu“ a k podpore „volneho trhu“. Ovsem malokdo zna historii takze jsme navzdy predurceni k chronickym a velmi realnym chybam vymenou za virtualni pokrok.

    Tfuj…

  3. 3. na druhou stranu je zajímavé, že k největšímu dlouhopoválečnému( rozuměj ne z nouze :) rozvoji cyklistiky došlo právě ve společnostech, kde je nejvolnější a nejrozvinutější trh a kde se korporátní a megakorporátní sféra a politika po dlouhá desetiletí snoubí ruku v ruce.

    Ono je hezké (ne)slyšet jako proslulá evropská pračka daní a korporátních finančně optimalizačních toků valné většiny významných evropských firem, světových cool firem typu google, apple ba i proslulých filantropů z prostředí pěveckých skupin i jednotlivců, má úspěchy v tom, že místním poskytuje možnost parkovat kola :)
    Ano hovořím o holandsku které například Googlu ročně uspoří na daních 1,5 miliardy dolarů, zpěvák Bono díky Holandsku platí efektivně daň okolo 1-4 procenta :)

    Tož tolik k tomu tfujj

  4. Nevím, jestli zrovna pravidla pro stavebníky mají tak velkou souvislost s výší daní. Obecně bych Nizozemí považoval v porovnání s námi za více regulované, ať už v územním rozvoji, pracovním trhu nebo otevírací době obchodů. Zrovna ty kolárny považuji za skvělý výsledek takové regulace (bydlel jsem v domě, kde byla a je to něco úžasně praktického, alespoň ta naše, v úrovni chodníku, bez schodů).

  5. 5. přímo v soukromí jsem tam nebydlel, ale pracoval jsem 12 let pro holandskou firmu, něco jsem tam tedy prožil po hotelech a apartmánech…

    Obecně je holandsko regulováno a regulace na rozdíl od česka funguje, nebo do nedávna velmi dobře fungovala, ze dvou důvodů.

    První je prostě prostorový :) Nemají ho tam nazbyt, lidé si tam váží místa, např některé české řadovky jsou proti těm holandským spíš luxusními vilami :)

    Druhý je prostě protestantský :) Lidi tam zatím žijí podle pravidel, neradi je porušují a váží si hodnot.
    Byl jsem tam nedávno po cca 5 letech a získal jsem nepěkný dojem, že druhý bod se tam poměrně radikálně mění zhruba v poměru s měnícím se obyvatelstvem.
    Když jsem tam byl v roce 1995 poprvé, tak v místě lidi nezamykali ani kola ani domy ani auta, před rokem v tom samém místě samý zámek, samá petlice, kamery na vchodech a lidi testující jestli auto zamkli…

  6. ujezdak: Psal jsem o znasilnovani pojmu „volny trh“. Proc do toho tahas dane? Jsou v Holandsku kolarny dotovane statem?

  7. 7. ctěný chtěný, psal jsem o tom, že nejlepší cyklodopravu mají státy s nejvíc volným trhem, proč by třeba volnost trhu nemohla být podmíněna malým daněním ?
    Navíc kolárny jistým způbem lezou podnikání do nákladů, tedy je dost pravděpodobné, že o něco snižují základ daně :)

  8. psal jsem o tom, že nejlepší cyklodopravu mají státy s nejvíc volným trhem
    Napriklad Dansko, ze ano. Vynecham-li ironii tak je to prinejlepsim nepodlozene tvrzeni.

    proč by třeba volnost trhu nemohla být podmíněna malým daněním
    Horky brambor si nech. Pro priste: kdyz tvrdis, ze dve veci souvisi tak musis ukazat ze tomu tak je. Ne, ze to hodis na druheho at ti to vyvrati. Nejak nam kulhaji zaklady argumentace.

    Navíc kolárny jistým způbem lezou podnikání do nákladů, tedy je dost pravděpodobné, že o něco snižují základ daně :)
    Jiste. Proto je zacali developeri sidit jakmile si vydupali zmenu norem. Asi v Holandsku nechteji nizsi zaklad dane. To jsou blazni.

  9. 9. no musím se smát :) tfuj a plky o idotech :)

    Představte si laskavě mediálně nekonzumní tfujmožnost, že když se sníží základ daně, tak stát dostane celkově na dani méně a může tedy konzumním idotům přerozdělit méně , ovšem je tady ještě o další tfujmožnost, že nižším zdaněním přiláká tolik pěnez z míst kde daněmi dusí lidi , že může konzumním voličům přerozdělit více …
    No a třeba jim omezení nebytových prostor umožnilo prodat bydlení levněji….

    Navíc Dánsko má velmi volný trh, dokonce i ten pracovní, takže nevím co komu kulhá, jediný rozdíl je, že má 25 procent DPH ze všeho a vysoké spotřební daně, aby dokázalo poplatit sociální síť :)
    Firmy jsou daněny podstatně méně než občané :)
    Firmy neplatí za zaměstnance pojištění.
    Minimální mzda neexistuje.
    Z výpovědních podmínek zaměstnaců v Dánsku by se české odbory osypaly hrůzou… atd

  10. Pánové, to je zase debata plná tvrzení podobných tomu, že globální oteplování způsobuje snižující se počet pirátů.

  11. No to jste mel napsat driv! Jeste, ze se smejete. Uz jsem se bal, ze takovou „logiku“ myslite vazne.

  12. Velká akce státní a údajně i městské policie v prostoru Barandovský most- Vyšehradský tunel.

    Včera odpoledne kolem17té kontrolovali výbavu, nechávali dýchnout a dokonce koukali na výrobní čísla kol. Zkontrolovali asi 10 kolegů
    Večer to pokračovalo u Vyšehradské skály, kde zastavovali neosvětlené cyklisty,po 22,45 tam stavěli i jednoho kolegu

    Co jsem se bavil s lidma, kteří prošli kontrolou tak byli velmi korektní a musím říci, že takový přístup policie se mi líbí víc než pouhé lapání za projetí některých úseků cyklotrasy.
    Prostě osvětlený a střízlivý by měl být každý, jen by mě zajímalo jestli taky našli nějaký ukradený kolo, když jsem nad tím přemejšlel tak u svých starších kol bych už asi nenašel

    Mimochodem, nedával bych to sem k jinému tématu, kdyby tady bylo otevřené nějaké Info téma :)

  13. Za to otevřené fórum bych se přimlouval, často na něco narazím (nejen postřehy z provozu, ale i inspirace atd.), rád bych se s tím tady podělil, ale není to kam dát, tak si to nechám pro sebe…

  14. 14 – dle dostupného popisu to zní jako rozumná akce (příjemné překvapení!)

Další z rubriky

Ohlasy z nahé cyklojízdy 1

06World Naked Bike Ride (WNBR) projela Prahou 25. června, po celých deseti letech od poslední..více

Poznámky z Delftu (3) 6

OLYMPUS DIGITAL CAMERAV posledním pokračování zápisků z Delftu se věnuji chování zdejších cyklistů a rovněž několika paradoxům,..více

Poznámky z Delftu (2) 4

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVe druhém ze tří pokračování zápisků z Delftu se budu věnovat historickému centru, celkovému dopravnímu..více

Poznámky z Delftu (1) :)

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJe paradoxní, že „samozvaný dopravní expert Auto*Matu,“ tedy moje maličkost, strávil donedávna v Nizozemsku jen..více

Moje cesta Lipskem a Prahou 5

24. 06. - Irena Dudová - Inspirace
takova_normalni_nedele_lipskoTakové normální ráno v Lipsku. Probudíš se, oblečeš se, dáš si kafe, sbalíš sváču do..více

Moje cesta zelení Prokopského údolí 8

an_mojecesta_05Stodůlky. Na první pohled jeden panelák vedle druhého. Jedna z klidných pražských lokalit, která ještě..více

Anketa

Co považujete pro cyklisty na veřejných komunikaích za nejvíce ohrožující?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru