Parkování kol před obchody (3) – kde vyrostly?

Václav Kříž

Od začátku května, kdy jsme publikovali dva články (první, druhý) o parkování kol před obchody, nám na redakce@prahounakole.cz dorazilo několik potěšivých zpráv, kde všude se nové stojany objevily. Je možné, že je jich  více, jen o nich nevíme, teprve objevíme nebo nám o nich napíšete.

U Matěje

Tento stojan objevil Václav Římal.


Napsal Albertu následující dopis:

Vážená paní, vážený pane,

jako pravidelný zákazník dojíždějící častokrát na kole jsem byl mile překvapen, že jste zhruba před týdnem před prodejnu Albert na rohu Šárecké a Matějské ulice v Praze 6 (mapa) umístili stojan pro jízdní kola. Ten tam dlouhou dobu chyběl, k zaparkování a přivázání kola se dalo využít pouze zábradlí před vchodem do prodejny.

S čím bohužel spokojen být nemohu, je typ stojanu, který jste zde nainstalovali. Jak je patrné z přiložené fotografie, jedná se o typický stojan lidově nazývaný drátolam, který neumožňuje opření kola o rám a výrazně komplikuje jeho přivázání zámkem, čímž je snížena stabilita kola a bezpečnost před zcizením. Stojan před touto prodejnou je vskutku potřeba. Toto provedení však jeho atraktivitu výrazně snižuje a činí ho takřka zbytečným: jak ukazuje druhá z přiložených fotografií, někteří cyklisté ho zákonitě vyhodnotí jako nepoužitelný a místo něj využijí zábradlí, jak tomu bylo před umístěním stojanu. (Poznamenám, že ani jedno z vyfocených kol není moje a jde o skutečný, nevyprovokovaný stav z dopoledne 24. května.) Oceňuji tedy Vaši snahu o zpřístupnění supermarketu lidem přijíždějícím na kole, ale výsledek je v tomto případě nevalný. Osobně budu nadále využívat zábradlí.

Chtěl bych celý řetězec supermarketů Albert vyzvat k tomu, aby umisťoval stojany před svoje prodejny s rozvahou. Pokračujte v instalaci nových stojanů, zákazníci to jistě ocení. Stojany rozhodně ano, ale nelze použít libovolný typ. Ideální jsou ty, které umožňují opření a přivázání kola o rám. Pro další informace Vás odkazuji na shrnující článek.

Věřím, že se z nešťastně zvoleného typu stojanu u Matěje poučíte, a bude-li to možné, budete se alespoň zčásti snažit vyhovět požadavkům těch, kteří stojany chtějí využívat, při instalaci budoucích stojanů u ostatních provozoven.

Václav Římal

Stodůlky, Kbely

Dále nám napsal Michal Režný. U Lidlu ve Stodůlkách (mapa) se jako doplněk ke stávajícím stojanům objevily i nové podkovy. Michal nám vzkázal: Jsem přesvědčen, že tam ještě před týdnem nebyly a věřím, že je to následek Tvé kampaně.

Lidl plní svůj slib, zatím jen někde, ale přece.

Fotku stojanu, který instalovali u příležitosti Dne Země 13. 5. před kbelskou Billou poslal Radek Čermák.


Billa Kbely (mapa)

Pošta

O stojany, tentokrát před poštou  si napsala Markéta Fillerová. Výsledkem přiloženého dopisu je stojan vzhledu sice klasicky venkovského, ale zato v zastřešeném prostoru při vchodu a plně funkční. Můžete si zkusit napsat sami o kvalitní stojan před svou poštou, ta nedostatek řeší rychleji než magistrát posílající peníze na stojany městským částem. Jak jsme se totiž dozvěděli, na tomto místě je dlouhodobě plánovaný stojan právě v rámci magistrátního projektu, žádost městské části ale leží někde na dne hromady už několik dlouhých let…

To: info@cpost.cz

Dobrý den,
jezdím často na poštu na Praze 11 (Podjavorinské 1595/1) (mapa) a citelně mi schází jakákoli možnost parkování kola. Před poštou je sice dopravní značka, přivazovat kolo k ní je ale nelegální (nehledě na to, že tam vždy alespoň jedno už přivázáno je). Šlo by s tím něco udělat? Stačila by jedna řada úplně obyčejných stojanů.

Děkuji a s pozdravem
Markéta Fillerová

Víte-li tedy někde o stojanu, který přibyl v nedávné době na základě vaší žádosti (nebo máte dojem, že na základě naší snahy), dejte o tom vědět. Stojan rádi zaznamenáme i do naší mapy.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. Já si myslím, že na základě vaší snahy přibyl stojan u Kauflandu na Vypichu. Můžu případně nafotit, jezdím okolo, ale nechodím tam nakupovat tak často, tak nevím odkdy přesně tam je. Jen mám trochu podezření, že není lidem úplně jasné, že to je stojan na kola. Když jsem parkovala, tak stálo několik kol v původních drátolamech, zatímco nový stojan byl prázdný a až když jsem se vracela pro kolo z nákupu tak už byl stojan plný, takže asi ostatním teprv došlo, že to je opravdu na kola :-).

  2. Nemyslím si, že by lidé nepoznali, že to zábradlí u Kauflandu na Vypichu je stojan na kola. Je na tom dost velká cedule s obrázkem kola a snad i způsobem, jak se tam má to kolo za sedlo upevnit. Problém bude jinde. Když jsem tam byla dnes, tak tam bylo přivázáno jedno kolo za krajní sloupek. V těch „drátolamech“ byly dvě kola a jedna koloběžka.
    P.S. nevím jak sem vložit fotku toho obrázku s návodem na použití stojanu.

  3. Alča: nafoťte, budem rádi. Je v místě, kde máme v mapě starý stojan? Nevadí, že nevíme přesně odkdy. Zajímavá zpětná vazba na funkčnost stojanu. Je potřeba vzdělávat kolaře i obchodníky :-)

    Pavel: můžu poprosit o gps souřadnice a popis typu stojanu?

    Matka: fotku můžete poslat na redakce@prahounakole.cz a přidáme do článku.

  4. Václav Kříž: 50°2’0.777″N, 14°31’40.511″E, nízkej drátolam místo na 3-4 kola

  5. Nový „stojan“ u Kauflandu na Vypichu je vybaven obrázkem-návodem. Kolo se má zavěsit za sedlo. Stojan asi vybral někdo, kdo jezdí triatlon a o potřebuje rychle přeskočit. Nakládání nákupu na kolo vysící za sedlo je značně nepraktické, ale kolo dá se opřít z vnější strany stojanu, takže alespoň nemusím k zábradlí na druhém konci parkoviště.
    Taky pes se k němu dobře přivazuje, jak jsem viděl.

  6. Mirek2: ano, je zvláštní co jsou lidé schopní vymyslet za překombinované ptákoviny, horní tyč bude potřeba časem demontovat, až lidí na kolech přibude. Myslím si, že je důležité zajistit, aby byla většina drátolamů ve městě odstraněna a nahrazena podkovami. Aby pak laik měl v hlavě nastaveno „podkova je nejběžnější a normální stojan na kola“. První co jakýkoliv majitel obchodu pro cyklisty udělá je drátolam, protože si myslí, že je to normální a použitelné :-)

  7. 7. Je to přesně tak, jak píšete. Fotku jsem poslala redakci. Sama jsem neměla odvahu si tam svůj bicykl pověsit na hrazdičku za sedlo s tím, že přední kolo je opřené o zem a zadní kolo visí ve vzduchu. Ostatní, co jsem si všimla, tak to používají také jako klasické zábradlí a přivazují kola k opěrným sloupkům.

  8. Pardon kolo „visící“. Mám fotku i s tím psem, ale nedaří se mi ji dostat z mobilu.
    Add Lidl na prvním foto. Komentoval jsem ho někde v předchozí diskuzi, teď ale na fotce vidím, že stojany jsou shodné se zábradlím oddělujícím jednotlivé řady nákupních vozíků. Jak prosté a ještě určitě levné, protože s množstevní slevou :-)

  9. Technická poznámka: onen „drátolam“ není konstruován k tomu, aby v něm kolo nějak drželo. Je určen pouze k připoutání kola, které stojí na vlastním stojánku. Ideálně středovém na tento způsob: http://www.bike-eshop.cz/bp-lumen/stojanek-stredovy-28-dvojnozka-cerny

    Ať děláte co děláte, úplně všude stojany nebudou nikdy, takže tohle je výborné řešení. Ideálně ve spojení s uzamykatelným hlavovým složením. Pak se můžete na nějaké stojany vykašlat úplně a kolo civilisovaně a bezpečně odstavit bez risika pádu kdekoli je trochu místa a kde nevadí někomu dalšímu.

  10. Samozřejmě, že to drátolam nezajistí. A proč by měl? Na frekventovaném parkovišti u supermarketu je alespoň podle mého názoru úkolem stojanu znemožnit krádež kola stylem „přijdu, sednu, jedu“. Případný zloděj pak bude extrémně nápadný ať už začne pižlat zámek, poutající kolo k obrácenému „U“ nebo demontovat přední kolo, připoutané k tomu drátolamu.

    Mimochodem, všimněte si, že v dopise ve článku se píše „…drátolam, který neumožňuje opření kola o rám…“ – tedy funkce opření kola o stojan je vyžadována, na rozdíl od toho, co píšete Vy.

    Já tedy neznám detailně zvyky a metody českých cyklozlodějů, ale v Holandsku je základní režim kolo na stojánku a zamknuté vestavěným zámkem na zadní vidlici. Pokud se už používají zámky na kabelu a kolo se k něčemu poutá, tak většinou zámky dlouhé spirálovité a pak lze i ke drátolamu pohodlně přivázat kolo za rám.

    Opět a zase: jedna webová stránka o možnostech odstavování a zabezpečení kol by v reálu dokázala víc než kampaně za cyklostojany na každém rohu.

  11. JJ: copak asi udělá většina lidí procházejících či nakládajících nákup do auta, když vidí, že se krade kolo? Obávám se, že na ohlídání chabě zamčeného kola ostatními nemohu spoléhat. A proč nepostavit kvalitní stojany, když jsou tak levné?
    S Holanskem máte pravdu, chodí to tam jak říkáte.
    O možnostech zamykání nabízíme návod: http://prahounakole.cz/2008/08/jak-do-mesta-iv-zamknout-kolo-a-jit/

  12. JJ: mimochodem v Praze jezdí imho stále drtivá většina kol sportovních (s rychloupínáky, bez stojanů), a jen menší podíl kol větší hmotnosti, tj. kde má odjezdový zámek zadního kola aspoň nějaký význam. Podobně stojany boční, natož centrální. Zatím obecně není pozitivní nálada ani k povinné výbavě kola, tak pochybuju, že by, co se týká stojanů na kole, mohl nastat nějaký měřitelný posun. ;-)

  13. 14: hlavně do toho napasovat ty zlé automobilisty, co? Kdby zloděje viděl chodec nebo cyklista, určitě by uvědoměle zasáhl ;-) Ale vážně: tohle je prostě problém, který stojan nevyřeší. Pokud je někomu ukradené, když někdo demontuje kolo, bude mu ukradené i když začne pilkou na železo řezat zámek. Když navíc zloděj zainvestuje do bateriové flexy, můžete se jít klouzat v podstatě s libovolným zámkem.

    15: no jo, to je pak těžké. To je jako pořídit si Lotus Super 7 a rozčilovat se, že v tom neodvezu novou pračku. Když chci kolo na ježdění po městě, nekoupím si kolo sportovní, stejně jako si pro provoz spedice nekoupím Smarta.

  14. JJ: Proboha, člověče, přečtěte si ty odkazy nejprve, než tu začnete trousit hraběcí rady. Holandsko má tradici parkování kol na ulici, Praha ne. Na návod na parkování kol ve městě jsem odkazoval dřív, než jste se začal rozohňovat, že bychom ho tu měli mít.

    Dále všem připomínám doporučení ke zdejší diskusi:
    – Buďte pozitivní
    – Trollové se nekrmí, protože rostou z reakcí
    – Než napíšete pitomost, zamyslete se, zda vám to za to stojí.

  15. 17: já tomu tedy moc nerozumím: Na jedné straně je Vám holandská tradice vzorem (rozsah cyklodopravy, infrastruktura), který byste v Praze rádi alespoň částečně napodobili, ale jiné prvky téže tradice (IMHO velmi podstatné) zase odmítáte. Já sice chápu, že vzory nemůžete kopírovat slepě, ale zdá se mi, že máte obzvláštní talent vybírat si ty nepodstatné či méně podstatné záležitosti (vizte např. naši nedávnou diskusi stran vymezování se vůči autodopravě).

    Nejsem si jist, co konkrétně myslíte těmi hraběcími radami – moje názory (tj. vykašlat se na snahy o zřizování stojanů, ale pořídit si na jízdu po městě tomuto účelu přiměřené kolo si se stojánkem a zámkem) jsou podloženy dlouholetou praxí.

    Být positivní – prosím, ale to snad přece neznamená mazat si med kolem úst, ne? Ale uznávám, že po těch patnácti letech se na mně možná projevuje vliv další holandské tradice – kritický přístup k okolí a snaha do věcí rýpat a odhalovat jejich slabé stránky aby je bylo možno zlepšit :-)

    ŘKC měla donedávna zajímavou instituci „ďáblova advokáta“, možná byste měli něco podobného taky zvážit – bývá to přínosnější než si jen klepat na rameno jak jsme skvělí, kolik iniciativ jsme zorganisovali apod.

  16. [16] vždyť ty ůzlé automobilisty“ do toho montujete akorát sám .. kdo se asi tak běžně vyskytuje na parkingu u kauflandu nebo lidlu? Pokud je v předchozim postu „lidé, nakládající ..do aut“ tak je to prostě typická situace, naschvál v tom můžete vidět snad jen vy. :)

  17. 19: OK, asi jsem si to mohl odpustit. Nechal jsem se trochu unést tím, že jste měl potřebu to tam vypíchnout. Obávám se, že ten problém s nevšímavostí bude stejný i na pěší zóně a vůbec všude ve velkém městě.

  18. JJ: Já nemám nic proti tomu radit, aby si lidi pořídili použitelné kolo, nebo to své rozumně dovybavili. Kvalitní stojany jsou ale součástí systému. Holandsko je prostě někde jinde, takže stejně, jako třeba já osobně mám výhrady vůči tomu chtít aplikovat na Prahu slepě holandská řešení cyklostezek z důvodu poměru prostor/intenzity (a preferuji proto „bernský“ model), nelze ani tvrdit, že drátolamy jsou v Praze OK, protože v Holanbdsku vám nepřivázané kolo zpravidla neukradnou.

  19. 21: asi si pořád ještě zcela nerozumíme. Pokud typický modus operandi českého cyklozloděje spočívá v naložení kola do dodávky a fr pryč (je to tak? zabýval se tím někdy někdo? já fakt nevím), tak mnou navrhovaný stojánek + zámek na vidlici samozřejmě není nejlepší řešení a uvazování kola má smysl. V takovém případě ale drátolam funkci splní taky (za předpokladu, že kolo má na čem stát), ne? A za peníze, které stojí jeden „poctivý“ fietsrek jich pořídíte několik.

    Ale ani to poutání není všemocné. Když jsem ještě bydlel v Amsterdamu, měli jsme u tramvajové zastávky výjev téměř surrealistický: je tam takový ten nízký plůtek aby lidé nelezli na trávník. A k plůtku asi metr od sebe masivními „U“ zámky přidělaná dvě kola od scooteru. Jen ten scooter nikde.

  20. Drátolamy funkci příliš dobře neplní ani se stojánkem. Například do nich nenarvu kolo s pláštěm Schwalbe Big Apple 2,35″ (speciální model na městská kola). Také ohýbají přehazovačky a kotouče od brzd (slušné mechanické kotoučovky seženete za necelou tisícovku a díky bezúdržbovosti a spolehlivosti se na městské kolo docela hodí). V neposlední řadě se na většině kol objevují rychloupínáky- kvůli možnosti snadno zalepit/vyměnit duši. Pořád vozit patnáctku klíč je docela otrava (a ani to není samospásné, zloděj ji může mít také). Takže pak stačí jen přijít s vlastním předním kolem (zadní tam nikdo cpát nebude kvůli hazce) a za 10s odjíždíte na kole. Jestli v průběhu těch 10s nikdo nezareaguje (jakože to moc pravděpodobné není), je vymalováno.
    Vestavný zámek na zadní kolo je u nás prakticky nesehnatelný.

  21. 22.
    No jo, široké pláště, kotouče, rychloupínáky….to je problém.
    Jen nevím, zda tento problém musí nutně řešit za cyklistu soukromý obchodník.

  22. Takový je u 2,35″ kol zcela k nepotřebě. Samozřejmě není problém si objednat jiný z ebay.de a namontovat si to doma. Nicméně dostupnost si představuji jinak (dobrý den chci zámek- prodavač zaloví v šuplíku, vytáhne, namontuje a já odjíždím se zámkem).
    Matko, hloupá otázka. Jistě, obchodník vůbec nemusí řešit parkování (kol ale i aut), ale pak se dá vcelku očekávat že tam nikdo nebude jezdit nakupovat. Pokud obchodník instaluje stojan, tak nikoliv z dobročinnosti, ale aby mu tam přijeli lidi na kolech. Takže je vcelku v jeho zájmu aby tam dal stojany, které budou zákazníkům vyhovovat a lidé je budou (chtít) využívat.

  23. 25.
    Jo, jo, pravda, to je velmi blbá otázka.
    A co takhle obeslat pražské cykloservisy a cykloprodejny, jak jsou na tom. Třeba ten, kam pravidelně jezdím, má na chodníku úplně stejný drátolam jako na té fotce od Matěje. Nedávno jsem se stavovala v jiném – ten neměl stojan vůbec žádný. Další, kam jezdím, má před výlohou jenom takovou hradzdičku.

  24. 22: jsem samozřejmě dalek toho diktovat Vám, na čem máte po městě jezdit, ale stejně se nemůžu ubránit dojmu, že Vaše situace je tak trochu to, co jsem popsal výše – tj. koupím si něco, co není pro daný účel úplně vhodné. Konkrétně tím myslím ty vnější zranitelné prvky. Jak vypadá typické městské „dopravní“ kolo v Amsterdamu nebo Kodani předpokládám víte. Přehazovačka (pokud vůbec) v náboji, brzdí se šlápnutím dozadu, spousta kol vůbec nemá přední brzdu.

    25: pokud po těch zámcích není poptávka (a pokud je pravda to o nutnosti poutání jak psal VF, tak asi opravdu není*), nedá se nic dělat. Já taky nekoupím náhradní díly na svého vetrána v každé bývalé Mototechně. eBay tu naštěstí je.

    Ad obchodníci: souhlas. To si musí každý obchodník vyřešit sám – třeba u IKEA se ale absence stojanů na kola asi na obratu moc neprojeví.
    ____
    * Jsou někde k disposici data o tom jak hodně a jakým způsobem se kola kradou? Nebo je to tak, že PČR už krádeže nikdo ani nehlásí a prostě se to neví?

  25. 26. Tam kde není stojan (a často i tam kde je) beru kolo dovnitř. Jestli mě z cykloservisu vyhodí kvůli tomu že tam lezu s kolem, jsem tam dozajista naposledy.
    27. Je potřeba přihlédnout k regionálním podmínkám. Jako městské kolo si (nejen) u nás lidi často pořizují cenově dostupnou plečku. Což je nejčastěji starý Favorit nebo mtb z roku razdva. Já osobně jezdím na městském speciálu (Shimano Nexus s protišlapem a asi na něj namontuju přední kotouč), ale u něj mám zase zmiňované potíže s šířkou pláště.

  26. Cykloservisy a prodejny jsou zajímavě atypické. Mnohdy uvažují zhruba tak, že když už přijedete na kole, je to v zásadě proto, že na něm chcete něco opravit, a tudíž ho vezmete dovnitř :-)

    A pak třeba Citybikes nemá stojan prostě proto, že jim ho na chodníku před provozovnou nedovolili (což mě osobně často štve, protože jim tam někdy kolo nechávám mimo provozní dobu a nemám ho k čemu přivázat). Což bude případ i mnoha jiných provozoven, protože podmínky pro zřízení stojanu na chodníku či ulici před provozovnou jsou pro ně stejně bídné jako pro kohokoliv jiného.

    Dal zpravidla platí, že zatímco velká sámoška má zpravidla někde před provozovnou kout, kam se stojan vejde, malý obchod na ulici s tím bude mít spíš problém.

    Konečně, drtivá většina provozovatelů necyklo obchodů ani netuší, že drátolam jim podstatnou část cyklozákazníků prostě odradí (když to nevidí ani část lidí, co sem přispívají :-) ). Neřeší to do takové míry detailu, aby rozpoznali, že prázdný drátolam před obchodem neznamená nulový zájem cyklistů o obchod, ale prostě nevhodně zvolený stojan.

  27. JJ, 27, prvni odstavec: To neni tak uplne srovnatelne. Myslim, ze beznemu „civilnimu“ prazskemu cyklistovi vetsina prodavanych nabojovych prevodovek svym „dokopcovym“ rozsahem nestaci. Pokud ano tak urcite nespada do kategorie „lidova cena“. Naopak smerem dolu bych se bal jeste vic nemit dve poradne brzdy. Mimo hlavni komunikace, kde se pohybuje vetsina cyklistu, nejsou sklony 10% a vic nijak vyjimecne.

  28. 28:
    No dobrá. Pokud se vám vyplatí tahat kolo do obchodu i kvůli tak prťavé věcičce jako je třeba redukce na ventilek nebo náhradní duše:-))
    Ale správně říkáte, to si musí vyhodnotit ten obchodním sám.

  29. 22: Tenhle problém má spousta holandských kol a stojanů taky. Řeší se to tak, že kolo se postaví na stojánek tak, aby ráfek nebyl mezi těmi dvěma železnými pruty, ale vedle nich.

    28: To je to fakt tak drsné, že reálně hrozí ukradení nepřivázaného kola během chvilky před obchodem? :-O

    29: Brání něco tomu, aby si obchod prostě pronajal jedno parkovací místo na ulici a na něj nacpal stojany? Těch různých reserve parkovišť vídám v ulicích docela dost. Zrovna cykloobchodu by se to mohlo vyplatit, ne? Případně se může složit několik obchodů v té ulici.

    30: Nexus má tuším převody od 0,5 do 1,6 nebo tak nějak. Jaký rozsah bude mít běžná levná kaseta v levném kole, používaném do města? K těm penězům se radši nebudu vyjadřovat, protože cenové a příjmové hladiny v českých zemích zase tak moc neznám.

  30. 26: meze se nekladou, budem rádi, když servisy obešlete. Zvolil jsem supermarkety kvůli více lidem a cestám do nich mířících. Můj dopis může dát inspiraci, jak psát. Servisy se budou spíš mět obracet na městskou část, že mají o městský stojan zájem (umístěný inteligentně na chodníku aby nepřekážel, např. takto: http://mapa.prahounakole.cz/misto/2596/.

    32: Pronajmout parkovací místo: ano, brání tomu, městská část obvykle nechce připustit snížení počtu parkovacích míst pro auta. Stojany dle zákona v ČR nejsou dopravní zařízení, které by šlo umísťovat do vozovky, jako například v Rakousku, proto zatím nemáme stojany ve vozovce například před přechody či vstupem do veřejných budov.

  31. JJ: Za cenu osmickoveho nexuse (rozsah ~307%) se da cely pohon obmenit 3x. A to vcetne prednich pil ktere rozsah kazety (nejbeznejsi ~290% 11-32z) vynasobi nejmin dvema (44-22z).
    Konkretne: Nedavno pri prestavbe kola jsem uvazoval o zahozeni presmykace ale spocital jsem si, ze se bez nej neobejdu. Nakonec mam velmi tesne dostatecnych 450%. Mensi rozsah uz neni pohodlny. Na moji cestu do prace urcite ne. Samozrejme, pokud nekdo bydli u vody a jezdi do centra tak toho moc nepotrebuje. Takovych lidi ale moc neni.
    Nelidskou cenu ma Rohloff. A je jedno jaka je kupni sila obyvatelstva :)

  32. Na kratší pojíždění po centru či po sídlišti stačí v nábě i 3 nebo 5 rychlostí. Ono by to mimochodem řadě lidí stačilo i na běžné fungování v širším centru, kdyby ta neustálá jízda v provozu člověka nenutila hnát se pořád jak chrt.

  33. Tady narážíte na jinej problém, ve stylu „do města patřej městský kola a jiný ať tam nejezděj“. I s tou povinnou výbavou – většina lidí má jedno kolo na všechno, jednak ten další krám nemá kde garážovat (v běžnym bytě je problém i to jedno kolo na obyvatele) a pak je to další investice a starosti .. proti tomu jsou třeba lyže běžky a lyže sjezdovky zanedbatelná kombinace a s podstatněji odlišnýma parametrama. Takže jezděj s nějakym tim kompromisem, třeba maj horáka na dlažbu s hladšíma pláštěma, ale rozhodně se nepojedou projet na Hřebeny s holandskym uličnim speciálem ..

  34. A co se týče rozsahu, dá se vystačit i s 200% pokud jeden nejezdí v drastickym terénu a je ochotnej větší kopce prostě vyjít pěšky, ona stejně efektivita šlapání s převodem 1:1 je mizerná a spíš se člověku nechce „potupně“ sesedat, než že by to měl výhodnější vyjet. Já to tak kdysi měl na fávu ve stylu „co na kole neni, nemůže se pokazit“ když ještě spolehlivý přesmykače nebyly a dvojtác z Rokycan měl redukční schopnost cca 6% .. kolečko z Polska, 14/28 zubů (sotva se do favorití přehazky vešlo), na třípatce fixní tác 42 na zakázku (menší se nevlezl) a jelo se všude kde to šlo. Chce to mít dobrý nohy, o ty už jsem asi přišel :-)

  35. 33.
    No nejspíš ty cykloobchody aktivně obesílat nebudu, ale zeptat se příležitostně můžu. Však oni pochopí, když se bude ptát dostatek lidí:-))

  36. JJ 32: Brání něco tomu, aby si obchod prostě pronajal jedno parkovací místo na ulici a na něj nacpal stojany? Těch různých reserve parkovišť vídám v ulicích docela dost. Zrovna cykloobchodu by se to mohlo vyplatit, ne? Případně se může složit několik obchodů v té ulici.
    Tohle je nesmírně zajímavá úvaha. Považujete za samozřejmé že nájemce obchodu by měl na své náklady zajistit parkovaní pro zákazníky kteří k němu přijedou na kole. Na straně druhé MORBID požaduje pro automobily parkování zdarma mj. s poukazem na to že pokud nebudou mít motoristé kde parkovat, tak obchodník přijde o zákazníky. Proč raději nenavrhuje aby obchodník nakoupil pro své zákazníky parkovací karty, případně aby si pronajal několik parkovacích míst? Jinak platí 33, je snazší sehnat 10 milionů na stavbu cyklostezky než zrušit 10 parkovacích míst.

    34. wanted: tohle je nesmysl. Bydlím na pořádném kopci a vozím Nexuse. Musel jsem vyměnit zadní pastorek- místo 44×19 vozím 44×22 a tím jsem posunul převody dolehka. Kopce s tím bez potíží vyjedu. Převody mi pohodlně stačí zhruba do 35km/h, 40km/h se ještě dá a když potřebuju docvaknout autobus nebo tramvaj jedoucí 50km/h tak tam sázím frekvence kolem 100 a to je už dost nepohodlné. S dostatečně velkým pastorkem stačí do kopců i trojkový Nexus, ale zpřevodovaný bude asi jen do 25km/h (takže zkopce musí majitel jezdit jen na gravitaci).

  37. 39: mícháte dohromady několik věcí, já možná taky… Tu zásadu že každý si má platit své (a stát se nemá do životů lidí moc s..t) zastávám, ale myslím, že na rozdíl od Vás obecněji – což se tady projevilo už v nějaké minulé diskusi (při nějaké zmínce o privatisaci ulic nebo tak něco to bylo). Ale myslím, že o ne-cyklo politice si můžeme popovídat jindy jinde.

    Pokud jde o ty stojany, tak jsem hledat způsob, jakým tuhle věc efektivně za co nejmenších nákladů řešit v rámci stávajících pravidel. A myslím, že to, co jsem navrhoval, by vůbec nebylo špatné řešení. Jenže jsem zase zapomněl na stát, který ve své nekonečné moudrosti lidem kecá i do takových detailů života :-/

  38. Hrabosh: Ten Sherwood je stojan pro motorky, druhý býval v Myslíkově, než to tam zrekonstruovali :-)

    JJ: Existuje jedno rozumné řešení – dávat stojany na kola do vozovky do „mrtvé“ zóny u přechodů, kde by stejně neměla parkovat auta. Stojan, i plný kol, je dostatečně nízký a průhledný na to, aby skrz něj bylo vidět i přecházející dítě. Tahle místa jsou dneska leckde nevyužité odpadkové zóny obehnané citybloky.

  39. Teda nečetla jsem všechny komentáře, ale mám zato že nadpis byl Kde vyrostly? a ne Jsou stojany užitečné a jaký typ?

    Slovo stojan vyjadřuje stát a ne zůstat. A za sebe jsem žádný nový nezaregistrovala a velmi bych uvítala jeden před informačním centrem Czech Tourism na Staroměstkém nám.

    Momentálně monituruji využívání přilehlých značek. A zájem určitě je. A nejen o krátkodobé opření, ale i boxy by se hodily.

  40. Jestli se mi to nezdálo, tak přibyly tři účka před nákupním centrem Paláduim – Třikrát sláva

  41. Jitka: Ano. Je to celkem zábavný příběh. Byly Praze 1 zaplaceny z projektu ThinkBig, který realizoval (vedle třeba Nikol a Zachraň jídlo) Tomáš Sýkora. Taky rok a půl vyjednával s Prahou 1. Plánujeme o tom psát.

  42. Tak se mi to nezdálo, palec nahoru. Ještě jeden k nám na Staromák a budu skoro spokojená. :)

Další z rubriky

Průjezd holešovickou betonárkou: spojení podél vody 14

Dnes v 11 hodin dopoledne se slavnostně otevírá zrekonstruovaný průjezd skrz pozemky společnosti Skanska mezi Trojským..více

Nové cykloboxy na Praze 10 2

U stanice metra Strašnická a u radnice MČ Praha 10 se objevily nové veřejné cykloboxy určené..více

Nové cyklopruhy na Florenci 2

V rámci obnovy světelné signalizace (SSZ) na křižovatce ulic Sokolovská a Ke Štvanici přibyly u..více

Jezděme v pohodě! 3

Doprava v Praze sice není žádným rušným Londýnem, přesto se ale občas nepříjemné momenty vyskytnou. Ráno..více

Fotogalerie z Průvodu vypuštěných duší :)

V pondělí 12. června prošel centrem města Průvod vypuštěných duší – happening na podporu cyklistické..více

Strasti cyklopřejezdu na Elsnicově náměstí: dočasné zrušení 2

Není to tak dlouho, kdy jsme vás v listopadu informovali o novém světelném podsvícení nebezpečného..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru