Nové cyklopruhy na Novodvorské a Jeremenkově

Václav Kříž

V září přibyly dlouhé úseky cyklopruhů na Praze 4. Tato městská část byla ještě předloni téměř symbolem odmítání integrace cyklodopravy. Věci se ale posunuly. Rozsáhlá realizace cyklopruhů na Novodvorské prodloužila dosavadní integraci v příjezdové Vrbově. A dalšího doplnění, byť stále ne do úplnosti, se dočkala i Jeremenkova.

Novodvorská

Technická správa komunikací (TSK) provedla úpravy v rámci běžné údržby. Zbavila vozovku výtluků, upravila přechody. Výhled je nově zajištěn sloupky zabraňujícím parkování na nevhodných místech před přechody. Cyklopruhy jsou ve většině délky vedeny podél zaparkovaných aut. Parkovací pruh na čtyřpruhové komunikaci vedle sebe kromě pruhu pro auta nabízí prostor, který lze využít na cyklopruh. Podobný stav „před“ najdete třeba na Kolbenově u zastávky Poštovka, nebo v Lodžské v Bohnicích. Doplnit cyklopruhy v rámci běžné údržby lze ale nejen tam.

Úpravy na Novodvorské se zatím dotkly části bližší centru, od Vavřenovy k Mariánské. Navázalo se na cykloopatření ve Vrbově ulici, nakreslené vloni od Jižní spojky po počátek sídliště. V nejbližší době TSK zahájí úpravy Novodvorské v úseku od Mariánské ulice po Durychovu. Opatření budou shodná s řešením předchozího úseku, a v roce 2014 hodlá TSK realizovat cyklopruhy a úpravy přechodů také v úseku mezi Durychovou a Meteorologickou ulici. Novodvorská se tak bude moci poměřovat délkou cyklopruhového úseku s Vršovickou.

TSK ve své tiskové zprávě dále shrnuje, že na pražské komunikační síti je téměř devadesát kilometrů integračních opatření pro cyklisty – cyklopruhů, piktokoridů, vyhrazených společných pruhů pro cyklisty, autobusy a taxi či cykloobousměrek. Dále existuje 550 kilometrů cyklotras a 160 kilometrů cyklostezek.

Lepší výhled pro všechny.

Prvně záplatovat výmoly, pak přes to namalovat cyklopruh.


Trpělivost nutná

Případ Novodvorské bohužel dokládá, jak pomalu se věci v Praze daří. Zadávací karta Komise pro cyklistickou dopravu byla pro celý úsek z Braníka až k Meteorologické zpracována už v roce 2009. Novodvorská je zde popsána jako komunikace vhodná ke kontinuální integraci prvků cyklistické infrastruktury při celkovém zklidňování dopravy, protože je, poplatně době svého vzniku, relativně předimenzována. Ulice byla už v dlouhých úsecích využívána k parkování, protože čtyři pruhy zde nebyly třeba. „Uliční dietu“ si zaslouží i ulice Vrbova, která slouží přímému napojení náhorní plošiny na údolí Braníka, a následně na centrum města.

V zadávací kartě najdete návrh řešení pro další úseky. Mezi Mariánskou a Durychovou jsou doporučeny cyklopruhy a piktokoridory v maximální možné délce. Má se prověřit možnost výrazného zklidnění redukcí počtu běžných jízdních pruhů (ze stávajících 2+2 na 1+1), popřípadě přeměny pravých jízdních pruhů na vyhrazené BUS+cyklo(+TAXI) pruhy. Stejně, jako v již upraveném úseku, mají být provedeny zklidňující úpravy v místech přechodů pro chodce. A je třeba prověřit možnosti vytvoření podélného stání. V některých úsecích se už beztak parkuje.

Cyklopruh jsme nechali za zády, křižovatka s Mariánskou.

Pohled do dalšího úseku čekajícího na úpravu od Mariánské.


Budování infrastruktury není jediné, co jde šnečím tempem. V zimě jsem obeslal většinu obchodních řetězců a center, aby řešily situaci s nekvalitními stojany. Od té doby vím o realizaci tří kvalitních stojanů, před Lidlem ve Stodůlkách, Kauflandem na Vypichu a OC Novodvorská Plaza. Kauflandu a Lidlu zbývá nabídnout kvalitu před dalšími pobočkami, Novodvorská Plaza zatím vede. Jestli jste narazili na kvalitní stojan, který nemáme v mapě, pište na redakce@prahounakole.cz

Před

Po


Jeremenkova

Kratší úsek pruhu přibyl v horní části stoupání od ulice Na Vrstvách. Ulice jako Jeremenkova vedené údolím o malém sklonu jsou pro stoupání i klesání velmi výhodné. V Jeremenkově, která nabízí napojení Pankráce na hojně využívanou páteřní stezku A2, byla realizace cyklopruhů zdržována od roku 2009, tedy téměř čtyři roky.

V odpovědích na otázky veřejnosti požadující cyklistická opatření při rekonstrukci svalovala Praha 4 vinu za nerealizaci integračních opatření na Technickou správu komunikací, která prý není schopná vyprojektovat vhodné řešení (toto je oblíbený postup, aplikovaný MČ Praha 1 například v Šeříkové ulici). Městská část pak postupně třikrát zamítla přepracované návrhy s odůvodněním, že nejsou realizovatelné, ačkoliv na jiných městských částech neměli s obdobnými projekty v téže době žádný problém. Zdá se, že tento přístup se už stal minulostí a jsme rádi, že se i zde ledy hnuly. Černého Petra za nelogický odpor vůči integračním opatřením na hlavních ulicích pro cyklisty nedávno s velkým humbukem převzala Praha 8. Cykloobousměrky naopak chce.

Cyklopruhy v Jeremenkově nicméně stále ještě nejsou kompletní. Chybí se spodní části, která je současně delší i cyklisty frekventovanější. Cyklisté si zaslouží lepší pocit bezpečí v celém stoupání, jen souvislé řešení zvyšuje atraktivitu natolik, že může nalákat na kolo další lidi. Ke kvalitnímu napojení Jeremenkovy na A2 schází i cyklopruh ve směru dolů ve spodní části, kde jsou cyklisté nuceni poskakovat v koloně. V obou směrech pak chybí „Čtvrté rameno křižovatky,“ které by zajistilo rychlé a přímé napojení z podolské stezky.

Vést po přechodech z A2 do Jeremenkovy není rychlé ani pohodlné. Prodlužuje cestu a od kola odrazuje.

V horní části stoupání více v klidu. Díky, Praho 4.


Ve stoupáních, kde se cyklisté zpravidla nepohybují rychle, jsou požadavky na oddělení od automobilového provozu ještě větší než na rovině. Řešením, které by bylo možná ještě vhodnější, než běžný cyklopruh, by byl pruh mezi zaparkovanými auty a chodníkem. Takové řešení je ale šířkově náročnější a zde konkrétně by zřejmě nebylo možné. Takové řešení by navíc vyžadovalo neparkovat auta dvacet metrů před každou křižovatkou, aby cyklisty viděli řidiči odbočující vpravo. Třeba se ale jednou takového „kodaňského“ řešení na nějakém vhodném místě také dočkáme.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Další ze série: realizace

Komentáře - uzamčeny

  1. Mám problém.

    Až přijde rodinné mládě a zeptá se mne, jakožto osoby s nezanedbatelným přírodovědným a technickým vzděláním, jak že je to s těmi procenty, že tomu ve škole nerozumí, podle tohohle obrázku mu to jasně vysvětlím – víš, Bobíšku, půldruha procenta, to je třetina šířky.

    Děkuji.

  2. Vašku, mohl bys prosím příště do článku dát i fotku stavu před (třeba http://goo.gl/maps/QncB9), aby i Kadel pochopil, že nabarvením volného místa mezi parkujícími a jedoucími auty na červeno žádné příkoří motoristům nevzniká?

  3. Pozor: troll tímto přišel o možnost ( = nezcizitelné právo) zastavit tam na blikačky ve druhé řadě! A to je jasný cyklofašismus! :-)

  4. Vašku Ř., dobrý nápad. Pokud mám fotky k dispozici. Stavy před fotím čím dál tím víc prostě preventivně, co kdyby nějaké opatření vzniklo.

  5. 3. no on tam právě asi zastaví.. proto bych tam, kde to jde, nejraději posunul k jízdnímu pruhu ta zaparkovaná auta, aby se ty konflikty a kontakty odehrávaly výhradně mezi auty! Čímž by se mohlo dříve ukázat, že IAD jako důležitý prvek fungování a rozvoje (bod 3 jistého desatera) je nesmysl!! :-) Bohužel životnost tohohle argumentu vidím ještě přes několikeré budoucí volby… :-(

  6. Tak by mě zajímalo, proč že se u nás vždycky udělá cyklopruh mezi jedoucími a stojícími auty, když by to se stejnými náklady šlo udělat i opačně, jak vlastně poznamenal josuk. Co nebo kdo tomu brání?

  7. To už se tu řešilo před 5 lety: http://prahounakole.cz/2008/10/cyklopruhy-k-nicemu/

    Vykopírovávám jednotlivé body, podrobnosti v tom článku:
    – Jednak (překvapivě) kvůli dveřní zóně
    – V takovém úzkém pruhu bez možnosti vybočit by byl problém s předjížděním
    – V systému zavedeném v Praze by se takový cyklopruh téměř neudržoval, ani v zimě
    – Cyklopruh v hlavním prostoru vytváří také nouzový prostor pro průjezd sanitky

    Ale hlavní problém vidím v nekázni řidičů. Co budeš dělat v pruhu sevřeném mezi parkující auta a chodník, když někdo zaparkuje tak, že celý pruh uzavře (má třeba širokou dodávku, nebo to hodí našikmo do krátké mezery mezi auty)?

    Třeba v Paříži se to používá, ale musí to vypadat trochu jinak: http://1.bp.blogspot.com/-J3LgYakLOSs/Tdp6zPv62UI/AAAAAAAAAEI/n3BRjF5gzLY/s1600/SAM_0045.JPG
    A musel bys taky zrušit dost parkovacích míst před křižovatkama.

  8. 5. Znate desatero. Oooo….. Jsem unesen.
    2-5. Kadel se pomerne jasne zeptal na souvislost mezi podilem cyklo dopravy (1,5%) a carami garantovanym podilem na sdilene ulici (33% odhadem). Jake omezeni platilo pro cyklisty pred vyznacenim cyklopruhu?
    Z fotky vplyva ze absolutne minoritni zpusob dopravy natvrdo zabral tretinu sirky prujezdu urceneho pro vsechny.
    Je Vam na tom dotazu neco nejasneho? Nemate odpoved, ze kolem toho musi byt takove opicky?

  9. 8. odpověď je přece jasná, a Kadel by snad ani nemusel zpochybňovat nezanedbatelné přírodovědné a technické vzdělání..
    Teleporty zatím nejsou dostupné do každé domácnosti a více stále dostupnějších aut na místech pro život (ve městech) být nemůže! Jste ochoten to občanům někdy veřejně přiznat? Vaše rétorika totiž připomíná takové ty běžné prázdné nereálné na první pohled líbivé volební sliby…

  10. No, musel by tam samozřejmě být obrubník, aby auta neparkovala do cyklopruhu. A musel by být dost širokej, aby se tam dalo jak předjíždět, tak uhnout dveřim .. na druhou stranu, napravo vystupuje daleko míň lidí, při průměrný obsazenosti 1,3 nebo kolik. paříž to má zjevně zmáknutý.
    každopádně se se do těch současných úzkých pruhů kolem levejch dvířek docela bojim. Bez ohledu jestli zaberou deset nebo patnáct či dokonce dvacet procent jinak nevyužitelnýho průjezdnýho průřezu místnim autotrolům.

  11. Mě by celkem zajímalo, zda byl podle 1 a 8 předchozí stav (parkování v pravém jízdním pruhu) lepší, a v čem konkrétně. Možná totiž přehlížíme něco smrtelně důležitého, co bylo touhle úpravou zničeno, a nová úprava tak nyní veřejnosti způsobuje nějakou neodčinitelnou škodu. Zatím mě napadá jen to, že samotná přítomnost cyklopruhu způsobuje u disponovaných jedinců záchvaty zuřivosti, a tyto by se proto neměly realizovat s ohledem na jejich duševní zdraví. Třeba je ale i jiný důvod.

  12. jonáš: Na pruh za autama je potřeba ještě metrový buffer navíc, plus potřebuješ ještě kus navíc i vlevo. Takže +1,5 metru oproti současné dispozici. Neříkám, že to nejde, umějí to v USA, kde ale mají často veeelmi široké pruhy, a tedy kde brát. Spolujezdci vpravo sice vystupují méně často, ale zato se zásadně nedívají dozadu, zda tam něco nejede (co by tam jelo, na chodníku, že?). V Budapešti na Andrassy utca to měli a když si cyklolobby vybojovala řešení „běžné cyklopruhy“, tak jim tam počet srážek s cyklisty klesl na třetinu.

  13. Pane Čech, už jste sám napsal, že náš „dialog“ nemá smysl, tak nechcete jít radši trollovat někam jinam?

  14. 13.Copak, opozice vadi a nesouhlas nevoni?
    11. Predchozi stav byl vysledkem nejakeho vyvoje, radu let vznikla siroka ulice mezi obytnymi domy, pro nevyuzivani cele plochy zacala auta parkovat v jeji casti.
    Pak prisel cykloaktivista a delnik s kyblem barvy a _doprostred_ toho prostoru namalovali vyhrazeny pruh. Siroky.

    Kadel se pta, jak spolu koresponduje sire pruhu vyhrazeneho pro kola s sirkou pro zbytek dopravy?
    Pokud vztahnu Vase cisla na tuhle konkretni ulici – 66% ulice je pro 140 aut, autobusu a motocehokoliv, 60 chodcu ma oddeleny luxusni chodnik a 3 cykliste maji 33% ulice. I kdyz tech cyklistu bude mozna i sest ( i pet).

  15. [7, 10, 12] Jasně, musel by tam být obrubník, aby se v tom cyklopruhu neprakovalo. A šířka: zrovna na té Novodvorské je místa dost, klidně by se dalo uzmout i něco z toho trávníčku. (Ano, dražší stavební náklady spojené s rozšířením vozovky by tu byly. Ale nemuselo by to mít kdovíjakou nosnost, když by to bylo dimenzované jen pro kola. Pro sanitky místa dost v HDP.) Potíže by mohly nastat u křižovatek, ale parkovací místa by se snad ubírat nemusla, ne, když se stejně 5 m od křižovatky zastavit a stát nesmí. Jak to vypadá u křižovatek v současném novém stavu? Končí pruhy 100 m před křižovatkou jako obvykle?

    [14] A co byste s těmi 33 % ukradenými pro cyklopruh jinak dělali? Proč vám tolik chybí?

  16. 14: když použiju vaší logiku, co to vzít takhle: 20% plochy ulic v centru bude pro IAD (samozřejmě včetně parkování), 45% pro chodce, 33% pro povrchovou MHD – tramvaje, 2% pro cyklo. Odpovídá to modal splitu v centru města, takže musíte být pro.
    Co dalšího jste si pro nás v OSBIDu připravili?

  17. kde furt berete těch 33%? Já to měřil z tý fotky v pixlech a neni to ani dvacet. Při takhle blbym odhadu bych vám snad ani nedal řidičák ;-)

  18. zacykleni: Nejsem stavař, ale co jsem slyšel, tak se zásahy do obrubníků jsou dost velké obtíže. Komunikace jako celek stojí na „kufru“ (zhutnělém podkladu), který je potřeba mít konzistentní. I když by se to vpravo rozšířilo o půl metru jen na kola, tak stačí jedno pako s náklaďákem, co na to vjede, a rozvalí to. A to jsem pominul úřední náročnost celého postupu, která je úplně někde jinde než při malování čar na stanovení dopravního značení.

    Auta před odbočením vpravo by se musela vyparkovat nejmíň 20 metrů, jinak není oční kontakt a máme tu zvýšené riziko kolizí. To vážně není bezpečné a i tam, kde to dělají, mají před křižovatkami pásy, kde jsou jen bumlíky nebo zábradlíčka, ale je na sebe vzájemně vidět.

    17: On je pro ně pruh jako pruh :-) A já říkám, když počítat, tak pořádně! :-) Komunikace má 7-8 metrů, pruh je nejspíš 1,75, z toho 0,5 bezpečnostní buffer kvůli dveřím aut (takže prostor pro IAD, i když je to v cyklopruhu), na kola zůstává standardních 1,25 metru, tedy kolem 16% :-) . A kapacita oproti souběžnému pruhu pro IAD zhruba dvojnásobná, tímto opatřením se tedy při zachování parkovacích stání podařilo zněkolikanásobit teoretickou kapacitu komunikace, to je přece úspěch, který by měl OSBID slavit, když na Čimické musí mít dva pruhy pro IAD, aby se kapacita komunikace držela vysoko nad reálnou potřebou, ne? ;-)))

  19. Tak konečně se začlo něco na P4 dít. Jejich dřívější názor na cyklodopravy byl asi stejný jako u pana Kadela. Naštěstí se to mění! Pomalu ale jistě. Thx god :)
    PS: nevíte, je nějaký náznak, že se doznačí i spodek Jeremenkovy ?

  20. Kadel, FC, odpověď je nasnadě, prostě nijak.
    Stejně jako kdekoli jinde v jiných případech např, Holešovičky – pruhy 1 x MHD + 2 x IAD, dle vašeho procentuálního rozložení by to mělo být obráceně. Nebo naše ulice chodník 2 m, vozovka 4 m, počet chodců asi tak 3x převyšuje počet průjezdů AD. Takže raději mládě procenta neučte a nechte to na povolanější.

  21. Pro posouzení (ne)ohleduplného zabrání (potřebného) motoprostoru nechť slouží pohledy do úplně stejných míst:
    http://goo.gl/maps/j4AJV
    http://goo.gl/maps/HrIiH (že ono se tam šikmo parkovat nemělo?)
    http://goo.gl/maps/1W0dg

    Možná by se to celé dalo časem vykládat i jako zrušení jízdního pruhu pro (jedoucí) auta, což se vlastně kdysi spolu s aplikací cyklopruhů stalo v ulicích V Olšinách:
    http://goo.gl/maps/wGtc1
    či Makovského:
    http://goo.gl/maps/aChq5
    V obou lokalitách je zajímavé srovnat starší ortofoto s novějším streetview a s aktuálním stavem (třeba V Olšinách už nebývá snadné najít místo na parkování). Paradoxně tedy změny umožnily větší míru využit komunikací zejména automobily – a přitom se vešly i cyklopruhy a zlepšily se poměry u přechodů pro chodce.

    Mezi řidiči aut i cyklisty se najdou zástupci ve spektru rozumní až tupci. Je škoda, že v diskusích si obvykle o těch druhých ti první / o těch prvních ti druzí myslí spíš to horši. Realita naštěstí tak strašná není.

  22. Jojo, každá krysa v koutě kouše, protože neví, kudy kam. Dozvěděl jsem se, místo slušné odpovědi na slušně položenou otázku, že jsem troll, kecy o teleportech a úrovni mého vzdělání, neřku-li o povolanosti rozšiřovat dětské znalosní obzory. Hezký obrázek úrovně zdejších diskutujících … nicméně matematika je neúprosná:

    Na ose, vedené bližším okrajem značení přechodu, jsou souřadnice průsečíků této osy (pixelech původního obrázku):

    s levým okrajem vozovky A:[129,454],
    s levým okrajem čtvrtého pruhu zebry, tedy začátek odd. pruhu cyklostezky B:[430,473],
    levý okraj oddělovacího pruhu parkovacích míst C:[575,480]

    Pan Pythagoras to vymyslel tak, že vzdálenost A-C je 446, vzdálenost B-C je 145, poměr je tedy 32.5% …

    Nojo, máte pravdu, do té třetiny mi chybí 0,83333… procenta. Máme to, holt, v tom OSBIDu zase blbě :))))

  23. [21]: Pane Kadel, dovolil bych si také použít neúprosnou matematiku: zavedu si ještě bod D o souřadnicích [783, 487], který leží na pravém okraji vozovky. Celá šířka vozovky mi potom vychází 655 pixelů. Onen kýžený poměr šířky cyklopruhu k šířce celé vozovky (nějakým nedopatřením jste vynechal parkovací stání) je potom 22,1 %.

    Nechme ale hrátek o pár procentních bodů. Stejně je to nespravedlivé.

  24. 22: Milý (milé?) Zacyklení, kdepak, nevynechal. Tuhle reakci jsem totiž čekal, je mantrou cykloaktivistů (tím Vás k nim nechci řadit, ale nestoupejte si tam zbytečně sám, jste pak za hlupáka).

    Oblíbeným „argumentem“ těchto pachatelů „dobra za každou cenu“ je podsouvání myšlenky, že parkovací stání na silnici jsou pouze pro auta. Jenže houbeles, milý příteli – žádný obecně platný předpis Vám totiž nebrání odstavit do tohoto místa bicykl, nebo i hejno bicyklů, případně porouchaný autobus MHD, postát zde při čekání na odvoz … takže jde o typický sdílený prostor pro prakticky všechny účastníky dopravy, nezávisle na způsobu.

    Naproti tomu cyklopruh je místem exkluzivně vyhrazeným pro pár desítek privilegovaných (no, v létě řekněme i pár stovek) nedožranců denně, do kterého jiný druh dopravy ze zákona nemá přístup (ani motorová vozidla, ani chodci, ani MHD).

    Lepší argument?

  25. Mně tohle řešení nijak zásadně nevadí, ale nevidím ani žádný jeho přínos – jen pár zbytečně vypotřebovaných kýblů s barvou…

    Je tam jeden pruh, stejně jako předtím. Že je užší, to je wurst – předjíždět autem se tam nedalo ani dřív – žádná změna
    Když bude řidič z nějakého důvodu potřebovat, např. při vyhýbání, klidně po tom pruhu projede – žádná změna
    S cyklisty tam řidiči museli počítat už dřív a musejí s nimi počítat i teď, čára nečára – žádná změna
    Cyklisti museli dávat pozor dřív a musejí ho dávat i teď – zase žádná změna

    Kde že je nějaký pokrok?

    12: V USA nemívají pruhy výrazně širší, zato jich mívají hodně. V New Yorku je standardem na avenues 5 (jsou to jednosměrky) a na kolmých ulicích v novějších částech minimálně 3 až 4 (opět pro jeden směr)

  26. Kadel: Až bude na každý jednotlivý ulici v Praze pro cyklisty zabráno 33%, tak máme o čem se bavit… (i když osobně pochybuju, že v tý době bude modal split kola 2%; ale můžu se mýlit). Pokud je zabráno 33% na kusu jedné ulice, tak váš argument o nepoměru nemohu chápat jinak než jako snahu provokovat. Stejně tak je v nepoměru třeba magistrála (není na ní ani místo pro tramvaje ani pro pěší) nebo ulice Na příkopech (není tam místo pro auta a autobusy) … nemluvě už o tom, že ani na jedné pražské ulici není místo pro lanovku, která jistě svůj malý leč nenulový split taky má.

  27. 24: Pokrok je v tom, že je to další „vykolíkovaný prostor“ proti těm fujfuj autům. Novodvorská v konfiguraci, která tam byla donedávna, fungovala hezkých pár desítek let, než přišli dobrokákové se svými produkty (jakými, nomen omen). Dnes se ale dozvíte, že … Auta před odbočením vpravo by se musela vyparkovat nejmíň 20 metrů, jinak není oční kontakt a máme tu zvýšené riziko kolizí. To vážně není bezpečné a i tam, kde to dělají, mají před křižovatkami pásy, kde jsou jen bumlíky nebo zábradlíčka, ale je na sebe vzájemně vidět… [VF, 18].

    Proč tam tedy doprava dosud fungovala naprosto normálně, a to v situaci, kde úroveň očí řidiče většiny projíždějících vozidel je paradoxně níž, než u cyklisty a navíc je výhled stíněn sloupky střechy? Žeby to spíš bylo tím, že současní cyklisté nečumí kolem sebe, ale do asfaltu pod sebe?

  28. 25: Ano, a mottem současnosti je tyto absurdity budovat v místech, kde náhodou ještě nejsou!

  29. Kadel: Jestli chcete něco udělat proti cyklopruhům, tak můžete vy, nebo OSBID udělat nějakou kampaň mezi řidiči parkujícími v Kolbenově v úseku Prouzova – Poštovská a vysvětlit jim, co to znamená zákaz stání. Řekl bych, že je to další ulice, která je horkým kandidátem na vyznačení cyklopruhu. Kdyby se dodržovala pravidla silničního provozu, tak by důvod vyznačit cyklopruh nemusel existovat.

    Osobně je pro mě průjezd touto ulicí velmi nepříjemný, cyklopruh by byl o něco lepší, ale úplně nejvíc bych uvítal, kdyby se prostě dodržovala pravidla a auta tam trvale nestála. Průjezd volným dvoupruhem totiž považuji za příjemnější, než konfiguraci auta-cyklopruh-parkování.

  30. A o tom jak „využitelná“ jsou parkovací stání pro cokoliv jiného než auta jsem se přesvědčil asi před dvěma roky, když jsme si jedno s kamarádkou na chvíli zabrali před hypermarketem ve Zličíně vozíkem plným nákupu, protože nás tam měl naložit kamarád do auta. Za těch cca 10 minut, tedy ne déle, než bychom to zabrali kdybychom přijeli autem, nás dost agresivně vyhánělo snad 20 řidičů aut – jako kdyby snad na to místo měli větší nárok než my.

  31. 29: Stejně, jako Vy nepůjdete konati kampaň mezi cyklisty, aby nejezdili po chodnících a ožralí, případně ožralí po chodnících, já nepůjdu konat kampaň Vámi navrženou. Uvedené místo je naštěstí intrinsicky cyklovzdorné, neboť zachování zákazu stání a namalování cyklostezky by vedlo ke zbytečně širokému zbývajícímu pruhu, což je přeci fujfuj a neevropské, naproti tomu úprava a la Novodvorská by legalizovala parkování a to je přeci taky fujfuj. Spíš to vidím tak, že nějaký zklidňovač tam vbrzku rozšíří tramvajový ostrůvek, aby zbyl jen jeden pruh na vozovce, ale co kdyby třeba do tramvaje nastupovali Alexandrovci, ostrůvky musí být řácké.

    Uvedeným místem jezdím dost často, různými vozidly a nikdy jsem tam necítil žádný pocit zvýšeného nebezpečí. Vaše myšlenkové postupy ale názorně dokumentují to, co jsem měl zatím jen za svůj pocit – že cyklostezky jsou užívány jako „vykolíkování“ prostoru proti té odporné IAD, zkrátka další nástroj šikany motoristů.

  32. 30: Parkovací místa jsou pro parkování vozidel (motorových i nemotorových), ne pro camping hippies s nákupním vozejkem, ten totiž vozidlem není (překvapivé, že?). Vy snad máte nějaké právo si místo „blokovat“? Zkrátka kdo dřív přijede, parkuje. Vozejček si totiž můžete odstavit kdekoli jinde, auto ne – jinak jste přeci macho parkovač :)))

    A stejně jste měkkcí, zabrat jen jedno místo – takhle vypadá rovnost při využívání parkovacích míst, přeci.

  33. „1. Nebuďme mlčící většina.
    2. Situace na silnicích nám není lhostejná.
    3. Individuální dopravu považujeme za důležitý prvek každodenního fungování a rozvoje moderní společnosti.
    4. Rovný přístup k dopravní infrastruktuře vnímáme jako základní a nedotknutelný princip.
    5. Z vlastnictví vyplývá odpovědnost. Platí to nejen pro vlastníky aut, ale i vlastníky komunikací.
    6. Jsme pro minimální, všestranně srozumitelná a jasná pravidla provozu na silnicích.
    7. Otázka bezpečnosti dopravy je především otázkou odpovědnosti a schopností každého z nás.
    8. Každý den se můžeme přesvědčit, že jen svobodný člověk může jednat skutečně zodpovědně.
    9. Se silničním zákonem v takové podobě, jak byl přijat novelou 411/2005 sb., nesouhlasíme.
    10. Kolem bezpečnosti na silnicích koluje mnoho polopravd nebo přímo lží.“
    ———–
    S vypuštění pouhých dvou slov(!) v bodě 3, podepisuju, naprosto souhlasím! Cyklistickou dopravu ve městech totiž považuju za mnohem a mnohem individuálnější než kupř. automobilovou, kterou lze nyní nazývat „individuální“ asi jen obrovskou dávkou ironie! :-O btw: o co Vám tady vlastně jde?

  34. JJ (25): V zásadě souhlas, pokud jde o motoristy, ale u cyklistů tam je jedno opomenutí: Tam, kde takovéhle věci měří (třeba v Portlandu) si ověřili, že teprve cyklopruhy dělají z hlavní ulice pro cyklisty komunikaci stejně atraktivní jako jsou ulice klidné. A protože hlavní komunikace jsou přímější, rychlejší a narozdíl od vedlejších uliček s předností na křižovatkách, zvyšuje to atraktivitu cyklodopravy pro větší vzdálenosti, což je v Praze potřeba víc než jinde.
    A řekl bych, že o něco líp jsou na tom teď i chodci, protože ty nové přechody jsou přehlednější.

    Kadel: Kampaň za to, aby cyklisti nejezdili zbytečně po chodníku, už máme ( http://www.prahounakole.cz/etiketa ).

    Necpěte sem, co si podle vás někdo jiný myslí, že je fujfuj, zbytečně se blamujete. Bylo zde pouze sděleno, že jeden člověk se cítí bezpečně na podobně frekventovaných ulicích řešených v pořadí „dvojpruh bez parkování“, „ex-dvojpruh s parkováním a cyklopruhem“ a „parkování v pravém pruhu bez cyklopruhu“. Taky zde bylo sděleno, že na řadě ulic, kde intenzity nevyžadují konfiguraci 2+2 pro IAD (a třeba kvůli kapacitě návazné světelné křižovatky ji nikdy potřebovat nebudou) došlo instalací podélného stání u cyklopruhů k nezanedbatelnému zvýšení počtu parkovacích míst v oblasti.

    Osobně považuji řešení s cyklopruhem za lepší než bez něj, a to i vzhledem k dvojpruhu, a to jednak z důvodu, který jsem popsal v odpovědi JJ, jednak proto, že dvojpruhové komunikace v místech, kde to nevyžaduje intenzita provozu, považuji za zbytečné a nebezpečné. Zbytečné proto, že se to dá koneckonců využít třeba i na to parkování (a může se ubrat v sousední ulici). Nebezpečné pro přechody ala Čimická a fakt, že na jednopruhové komunikaci určuje převažující rychlost ten opatrnější, zatímco na dvojpruhové ten rychlejší a tudíž nebezpečnější.

    A když už jsme u toho parkovacího pruhu jako sdíleného prostoru: zkusil jste si někdy nechávat tam přes noc kolo, když ho tam není k čemu přivázat? Takže o nějaké rovnosti možného využití v praxi stejně není řeč.

  35. josuk: Teda, vážně, tam je VŠECHNO! :-) V trojce nahradíme IAD mobilitou, odpovědnost vlastníka komunikace zkonkretizujeme směrem k povinnosti zajistit bezpečné dopravní prostředí, k sedmičce připíšu: „a proto je nutné nastavovat systém podle těch, jejichž schopnosti jsou menší než ostatních“ k osmičce „… nebo skutečně nezodpovědně“ a máme to v cajku, Auto*Mat podepisuje!

  36. Na té Kolbenově se necítím bezpečně protože mám na výběr buď jet příliš blízkou zaparkovaným autům a riskovat sražení dveřmi, nebo o kousek dál a riskovat dost nepříjemné těsné rychlé oprání od projíždějících vozidel a nebo je ještě dál, zablokovat je a riskovat jejich agresi. Kdyby tam byl cyklopruh, tak to aspoň tlačí auta aby stáli trochu víc doprava a jeli trochu víc doleva (zvlášť kdyby se vyznačil s dvojitou čárou napravo jako bufferem pro otevření dveří), navíc si třeba aspoň někdo z řidičů uvědomí, že nemůže otevírat dveře jen tak bez podívání.

    Hrozně nerad jezdím kolem podélně zaparkovaných aut, proto je mi konfigurace 2+2 bez cyklopruhu příjemnější.

    Konečně jsem přišel na vhodné přirovnání k možnosti využití parkovacích míst pro kola: To je jako v bajce o Lišce a čápovi. Řidičům aut by asi taky moc nevyhovovalo parkování, kde by byly v metrových rozestupech napíchány kůly.

  37. 34: atraktivní protože se vytváří falešná iluse bezpečnosti? Méně důvtipný cyklista (průměrný volič například) je „na svém“, tak se mu nemůže nic stát. Méně důvtipný automobilista vidí, že tam je cyklopruh, cyklisti nemají mimo něj co dělat, tak na ně dlabe. Existují studie, které ukazují, že bezpečnostní prvky (přilby na kole a na lyžích, pásy a elektronické asistenční srágory v autech) naopak vedou k tomu, že člověk jedná riskantněji. Cyklopruhy podobného ražení vnímám velmi podobně.

    A mohl bych (opět) argumentovat Drachtenem a dalšími městy, kde se bezpečnost (a plynulost) zvýšila právě tím, že se podobné opičárny zrušily a všichni účastníci provozu jsou nuceni dávat pozor.

    Ad atraktivita dopravy na delší vzdálenosti – na delší vzdálenosti se kolo nepoužívá ani v Amsterdamu, tj. na placce s docela luxusní infrastrukturou a vyřešenými obchvaty pro auta. Praha není placka, typická dojezdová vzdálenost bude vyšší, okruhu se my dva dožijeme jen s velkým štěstím a na luxusní infrastrukturu není ve většině zástavby vnitřního města místo, protože na rozdíl od toho Amsterdamu nemáte grachty, které by šly zasypat. V takovém prostředí dosáhnete vyšího podílu cyklodopravy jen za cenu výrazných násilných zásahů do přirozených potřeb a zvyků lidí.

  38. Paráda, tady se to přes noc pěkně rozjelo.

    [Kadel 24, 32] Vážně už jste někde viděl v parkovacím pruhu stát kolo? Já ho tam nestavím proto, že by mi to přišlo bezohledné vůči těm fujfuj řidičům, kteří si svoje vozidlo nemohou vzít do sklepa nebo opřít o zábradlí a kteří už tak mají míst ke stání dost málo. Proč by nákupní vozík nebyl vozidlem, je mi záhadou, nelze ho z nějakého důvodu považovat za ruční vozík dle §2h) z. 361/2000 Sb.?

    [JJ 25, PD 29, 36] Změna tam podle mě je zejména psychologická. Já se na kole v cyklopruhu taky cítím bezpečněji, protože mě kvůli té jedné nevýznamné čáře auta obvykle míjí s větším odstupem. Obecně nejsem pro vynucování dodržování pravidlel a předností přebujelým množstvím značek a semaforů, v tomhle případě to ale smysl má, aspoň každý hned vidí, kde je jeho prostor. Většina aut i bez cyklopruhu objíždí ohleduplně, je-li tam dost místa, ale vždycky se najde pitomec nebo to prostě někdo hůř odhadne.

  39. JJ: Pocit bezpečí neznamená, že by tam lidi jeli neopatrně, ale znamená, že si tam vůbec troufnou vjet. Nebudou tolik jezdit po chodnících, zkrátí se jim jízdní doba, takže kolo zvolí jako dopravní prostředek spíš, a podobně. Ti, kterým zřízení cyklopruhu pomůže překonat bariéru a pustit se do provozu, se i na něm budou chovat opatrně, protože je to pro ně hraniční infrastruktura. Zkušení cyklisté vědí, že je to trochu ošidné, a z těch nezkušených se zkušení časem stanou.

  40. [41] Možná jsem to trochu špatně formuloval. spíš než obecně s větším odstupem míjejí minimálně s odstupem definovaným hranicí pruhů. Takže vím, na čem jsem, blíž než je ta čára si netroufnou.

  41. [38] Já se na kole v cyklopruhu taky cítím bezpečněji, protože mě kvůli té jedné nevýznamné čáře auta obvykle míjí s větším odstupem.

    Tady prosím o vysvětlení, mám totiž opačné zkušenosti, a je to i logické, taky když jedu v autě a potkám někde cyklistu v cyklopruhu, tak už ho neobjíždím/nevybočuju (jak jsem to dělával, když tam cyklopruh ještě nebyl), nýbrž normálně pokračuju v jízdě ve svém pruhu – prostě stejně jako u klasické vícepruhé komunikace, každý má přidělené své místo a podle toho se jede.

  42. nerozumiem preco to nespravili zlava: jazdny pruh, parkovanie (buffer zona) cyklopruh a bolo by to sto krat bezpecnejsie

  43. 33+35. Panove dekuju. Vzdycky, kdyz uz mam pocit, ze nema smysl se vymezovat proti aktivitam cykloaktivistu, ze jsou nekde dulezitejsi veci na praci, tak mi podobne vyznani, jake cisi z Vasich dvou prispevku vrati tu spravnou motivaci.
    Dik a zitra na Smetanove nabrezi navi.

  44. FC: Jo pane, když tomu desateru se prostě nedá odolat :-) Nechcete se ze Smetaňáku přesunout rovnou na Mariánské náměstí? Za takovéhle floskule vás určitě někdo zvolí.

  45. VF: ne dekuji. Mam dve zamestnani a neco jako dobre zavedenou zivnost. Vybudovat to bylo vicelete usili a zahodit ten status nehodlam. Mafianske namesti me ani malo nelaka, navic myslim, ze ma kvalifikace pro pusobeni v tom miste neni uplne komplet.
    Smetanovo nabrezi jsem (vcera) opustil, nejak jsem propadl dojmu, ze tam nejsem vitany ;)
    BTW: mam na Vas prosbu-marne patram po reportu z podzimni cyklojizdy. Nikde ani pismenko? Byl to prusvih, neco jako zklidnena a vyprazdnena Borivojova? Nebo jen neni sil k tomu neco sepsat?
    Dekuju.

  46. chcem sa spýtať, kolko km cyklopruhov sa pri tejto realizácií vyznačilo?
    dakujem

  47. Marian: mohu jen odhadovat. Podle mapy zatím v úseku po Mariánskou 2,3 km pruhů i pikťáků dohromady v obou směrech. Jak se tu již v diskuzi psalo a také jsem ověřil v terénu, už vznikl další úsek po Durychovu. Přesné údaje bude mít TSK. e-mail: tomas.mrazek@tsk-praha.cz Sám se to rád dozvím.

Další z rubriky

Kauza: pěší zóny na Praze 1 16

Rada městské části Praha 1 na svém zasedání v úterý 2. května rozhodla o omezení..více

Praha zveřejnila mapu cykloakcí k realizaci v roce 2017 7

Na tiskové konferenci 29. 3. představilo hlavní město kromě cyklistické aplikace Na kole Prahou také..více

A2 pod terasami Hiltonu bude uzavřena 33

Z důvodu havarijního stavu terasy hotelu Hilton dojde k uzavření zde vedeného úseku cyklotrasy A2. Současný stav..více

Nová Rekola: obří košík, GPS a skvělé blatníky 19

Bikesharing Rekola po zimní přestávce znovu vyjíždí do pražských ulic. První růžové bicykly si zájemci..více

Auto*Mat odstartoval další ročník soutěže Do práce na kole 5

Oficiální tiskovou konferencí spolku Auto*Mat odstartovala 7. března registrace do letošního ročníku soutěže Do práce na kole...více

2016: přehled realizací a cyklostavba roku 10

Rok 2016 je již několik týdnů za námi, pojďme finálně zrekapitulovat, co vše se pro..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru