Pohádkové bytosti malují v Olomouci cyklostezku

Václav Kříž

Na mail redakce@prahounakole.cz nám dorazil velmi zajímavý článek. Pohádkové bytosti se nemohly koukat na nedostatečnou podporu cyklodopravy a pustily se do akce. S radostí otiskujeme:

Byla nebyla jedna asfaltová cestička, dostatečně široká na to, aby se na ní vešli kolaři i chodci, ale jezdit na kole se na ní pokutovalo, protože na ní chybělo cyklistické značení. Inu rozhodli jsme se my, partička nechvalně známých pohádkových bytostí, tuto nepravost změnit. Nakoupili jsme Zebrakryl (barvu na vodorovné dopravní značení) a dali se do práce. Cyklostezku jsme během jedné červencové noci kolařům pro užívání domalovali.

Pohádkové bytosti již dlouho sledují, jak se na olomouckém magistrátu mluví o podpoře cyklodopravy – velkohubé plány ale výsledek: kde nic tu nic. Přestože město již platí cyklokoordinátora, projet městem je stále obtížnější. Jediné co magistrát pro kolaře staví jsou asfaltové trasy někde za městem, které nepomohou městské cyklodopravě, která má největší rezervy. Zatímco město asfaltuje za desítky milionů korun cesty pro cykloturisty, neřeší jednoduché domalování cyklopruhů na místech, kde je to prostorově možné a vhodné. Stejně tak nepropojuje městský labyrint cyklostezek, které až příliš často ústí do chodníků nebo autobusových zastávek. Sami jsme se přesvědčili, že domalovat několik desítek metrů cyklostezky je velmi levnou a snadnou záležitostí a nejsou potřeba žádné předražené projekty a specializované stavební společnosti.

Na rozdíl od magistrátu jsme my, pohádkové bytosti, přešli od slov k činům. Budeme rádi, když to uděláš i ty a začneš sám nebo se svými přáteli měnit své město k lepšímu. Staň se pohádkovou bytostí. Nečekej na zázraky od jiných. Nauč se čarovat a vezmi osud okolí do svých rukou.

Včelka Mája, Ferda Mravenec, Víla Amálka, Liška Bystrouška

vila-amalka@centrum.cz

Setkali jste se v Praze se zajímavou gerilou? Napište nám! Gerily, o kterých víme, najdete v mapě cykloopatření zde (fialová značka krumpáče a lopaty).

Podpořte nás

Komentáře - uzamčeny

  1. Oceňuji sice provedení bez grantů a veřejných peněz, ale jinak mi to hlava nebere. Místa je tam dost pro cyklisty i chodce, k žádným střetům ani jiným problémům tam nedochází, tak proč tam zavádět nějakou separaci?

    Nejde to proti v poslední době propagovanému konceptu sdílení prostoru? Nepřipomíná to trochu parky „Nur für Herrschaften“ jak se o tom píše ve Třech mužích na toukách?

  2. JJ: Cetl jsi vubec clanek nebo prispevky prebiras z generatoru nahodnych slov pracujicim se vstupem ze stranek DF?

    „Byla nebyla jedna asfaltová cestička, dostatečně široká na to, aby se na ní vešli kolaři i chodci, ale jezdit na kole se na ní pokutovalo, protože na ní chybělo cyklistické značení.“

    Mne z toho plyne, ze se to udelalo ciste proto aby se ucpala nenazrana huba uredniku a strazniku. Nikdo jiny (az na ucelove rejpaly) s tim problem nema. Kde je podle tebe konceptualni problem?

  3. Proč se na té cestě pokutovalo? Byl tam zákaz vjezdu? Chodník to není, podle fotky. Ostatně je v nějaké vyhlášce definováno, co je to chodník?

  4. to je skvělej nápad, když občas musím jet autem směr Brno neskutečně mě štvě padesátka před křížením s jižní spojkou, musím jet na trojku a motor točit zbytečně vysoko ( spotřeba emise hlučnost ) nikdy mě nenapadlo že vlastně stačí přemalovat značku a budu tam moct jezdit tech cca 80 km/h který jsou tam adekvátní. Díky za inspiraci.

  5. Spíš nesouhlasím. Pojedu na kole, někoho sestřelím (neřeště rychlost nebo způsob, prostě dojde ke střetu) a policajti si zjistí, jaké je oficiální umístění značení – a ejhle, na kole jsem tam neměl co dělat > jsem viník > a v prdeli.
    A celé tohle může mít na svědomí parta lidí, co to (asi) myslí dobře.
    Adekvátně: u nás v ulici jsou dva pruhy pro auta, ale mohli bysme zvýšit kapacitu: v noci namalujeme pruhy tři. A počkáme na výsledek.

    V neposlední řade částečný souhlas s [1] – místo nějakého sdílení s ostatními je to najednou NAŠE (čti cyklistů). A ostatní mohou jít ke všem čertům a jezdit/chodit jinudy. (pravda, konrétní situaci tam odhaduji jen z fotek.
    Takže za mě velmi, velmi nedomyšlená myšlenka, s jejíž realizací bych se rozhodně nechlubil.

  6. [5] viníka nehody by vám nepřišili, pokud je značení provedeno dle norem není v lidských silách kontrolovat u kažedé značky zda proběhl celý schvalovací proces k jejímu umístění v pořádku. Tady překáželo nevhodné značení příště až bude překážet chodec tak ho asi zapíchnou sice se to podle zákona taky nesmí, ale tak když to před tim s tím dopravním značením prošlo tak tohle projde taky. Co tak vidím po Praze tak většině kolařů jsou jakékoliv předpisy u zadku, kolikrát si připadám jako blbec zatavím na červenou a další čtyři to propálej. jeden po tramvajaku, druhej přechodem a dva zbylí napřímo po silnici. Líp se mi jezdilo v anonymitě. teď akorád poslouchám nadávky na debilní cyklouny.

  7. Petr: Chcete diskutovat nebo přehánět a rozčilovat se? Prasácké chování některých cyklistů je problém, policie by to měla řešit, ale že by 4 z 5 cyklistů jezdili na červenou je popis zcela mimo realitu. Stejně tak jezdím cca 10 let téměř denně a nadávky na „debilní cyklouny“ neslýchám.

  8. no jo zabředli jsme jinam, ty nadavky samozrejme neslysi ti co uz jsou davno za krizovatkou to posloucham ja přes otevřena okynka :-). Nicméně chtěl jsem vyjádřit svůj názor, že podobné akce samozvaných dopravních odborníků, kteří si myslí, že sami nejlépe ví jaké mají být kde značky se mi hrubě nelíbí. Pokud nelze rozumně jednat s vedením města je třeba to dát najevo při volbách. Taky nikdo nejde vykrást banku protože si myslí že je zbytečně moc bohatá a měly by se ty peníze rozdat chudým. Navíc je třeba poznamenat jak napsal někdo výše, že podle fotgrafie není jasné vůbec nic, možná že tu pokutu zaplatili prostě vovce které nejsou schopné bránit svoje práva. Podle mě chodník vypadá jinak. Tento případ: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/doprava/30930-urady-musi-pri-parkovani-na-chodniku-prokazat-ze-jde-o-chodnik/ jasně dokazuje že když není člověk ovce tak se bránit může. Policajti a úřady lžou, překrucují a spoléhají na to že kasu naplní snadno, protože většina se bojí o svá práva přihlásit.

  9. Petr: Ono to dopravní značení není často věc vedení města, které se dá ve volbách vyměnit. Generační cyklus lidí, co rozhodují o konkrétní podobě nějaké místní úpravy, je podstatně delší, a když to není věc, kvůli které by chtěl politik zasahovat do věcí státní správy, tak nějaké volby nezmění vůbec nic.

  10. Petr: Na jednu stranu se lidi mohou roztrhat aby jim stat nekecal do veci a na druhou stranu se rozciluji, kdyz se porusuji casto nesmyslne paragrafy.*) Napr.: Na cyklisty tvrdy bic ale IAD neberte liberalni pruhy a erarni parkovaci mista…
    *) V Neapoli a okoli jsem se presvedcil na vlastni oci. Doprava bez pravidel funguje lip nez „centralne planovana“. Obzvlast ve meste. Nikdo si netroufne jet vic nez 30 ponevadz nikdy nevi co udela ten druhy. A protoze na pravidla dlabou vsichni tak nikomu nepraskne cevka, kdyz nekdo projede na cervenou. Lid je schopen se domluvit a vsechno se na te silnici vejde. Bohuzel, vrchnost to nedopusti neb by pak byla zbytecna…

  11. pozn. k Neapoli: pravidla tam jsou imho docela jasný a tvrdý jako např.: při jakékoli změně směru kontrola všech zrcátek (kdo nemá zrcátko, tak vystrkuje hlavu z okýnka); kličkování a zbytečné přibrzdování zakázáno (zrychlování bez omezení); v zatáčce předjíždí na úzkých cestách vždy jen jeden skútr z každého směru; když někdo stojí mimo mojí jízdní dráhu, není třeba mu dávat přednost a naopak; anebo skútr parkujeme všude, jedině ne směrem z kopce ;-)
    Takže nemám pocit, že na pravidla dlabou, naopak, kdo se od pravidel odchýlí je okamžitě dost nekompromisně vytrouben! Centrálně plánovaný to asi není, prostě přirozená selekce, která jak věřím nastane jednou i tady! V Praze! :-)

  12. No já tu jejich „akci“ beru hlavně jako protest, naznačit tamnímu magistrátu že je potřeba řešit i situaci uvnitř města, což se jim asi povedlo.¨

    K tomu, že se cyklisti chovají neohleduplně, tady v Praze, určitě, třeba na Trojské lávce, která je jen pro pěší a cyklisty, sleze z kola jen 20% cyklistů a nesčetněkrát jsem slyšel jak na ně chodci nadávaj nebo naopak chválej ty, co značku k slezení respektovali.

  13. 2: ano, četl. Takže místo toho, aby se člověk postavil neoprávněné buzeraci si tam radši vyrobí rádobycyklostezku a cestu si přivlastní. Super. Mně se třeba nelíbí, jak policajti měří na bezpečných výpadovkách mezi poli – podle Vaší logiky bych měl vzít krumpáč a lopatu a posunout cedule začátku obce…

    5,6,10: Na předpisy defekuje canis lupus familiaris. Nevím, proč by mi měl vadit cyklista, který jede po prázdném chodníku nebo který si v lehkém provozu na červenou odbočí doprava. Nebo někdo v autě, kdo jede na Černém mostě 80 km/h místo 50. Důležité je nechovat se jako prase vůči ostatním, neohrožovat a neomezovat je. S dodržování předpisů to souvisí jen dost volně, někdy je naopak ohleduplné jednání vyloženě nezákonné.

  14. JJ: Třeba neznáme pozadí. Teď vyšel další článek o tom, že se Olomouc celkem snaží, tak tohle místo může být v Olomouci stejně symbolické jako jako v Praze Šeříková (jen spekuluju). Tudíž tam třeba ta cyklostezka mohla být už deset let oficiálně, jen tomu brání nějaká formalita, jako ouřada, co se na tom zasek, nebo problémy s vlastnictvím (město nemůže investovat do soukromého – ale přes soukromé může vést veřejná cesta, upozorňuji, to není nic proti ničemu). Fakticky tam stezka pro pěší a cyklisty fungovala zjevně už předtím.

  15. 14: No právě – když to tam fakticky přirozeně fungovalo docela dlouhou dobu, tak proč do toho zbytečně vrtat, štvát lidi apod.?

  16. No, když to fungovalo fakticky, ale asi ne pro policii… To je jak s tou benzínkou v Podolí – tam to taky fakticky fungovalo, dokud někoho nenapadlo posílat tam policajty.

  17. 16: jasně, ale v takovém případě je snad spíš na místě boj proti té úřední buzeraci než další příspěvek k rozrůstání státu a utahování šroubů. Znáte ten Niemöllerův výrok o tom, jak byl zticha když si přišli pro jiné, ne?

    Správní řád a přestupkový zákon kupodivu poskytují docela slušné prostředky proti postihování „victimless crimes“. A s tímhle vám klidně a rád pomůžu (dosavadní skóre 10:0 na správní řízení v můj prospěch).

  18. JJ (17): On někdy ani řev nepomůže – viz Šeříková, tam se řve léta a nic.

    Ale tu pomoc s případnými správními řízeními by se hodila – rád bych si o tom někdy i třeba víc popovídal a nějaké věci si vyjasnil. Včera jsem byl na školení řidičů a to mě opět utvrdilo v dojmu, že takovéhle nástroje používají zejména ti, kdo mají drzé čelo, zrovna se zachovali jako hovado, ale vědí, že se jim to neprokáže. (Třeba ten Vyšehradský tunel – jak by se ve správním řízení poznalo, že tam ten konkrétní jel opatrně nebo jako prase? – obávám se, že nijak.)

  19. 18: nevím kde a jak jste se školil. „Moje případy“ spadají téměř bez výjimky do kategorie „jel jsem 60 na výpadovce“ či podobné hrozné zločiny proti lidstvu a většina řidičů, kterým pomáhám, má čistou kartu.

    Většinou to pak končí při odvolání na absenci prokázání materiálního znaku. Tu a tam se chytne za hlavu už orgán prvního stupně a nechá to být. Výjimečně trochu pomůžeme k preklusi. Občas korunováno perlami v protokolu jako např. „bylo pěkně, jinak bychom nebyli venku a neměřili“ (autentický výrok policajta, druhý řekl mírně jinými slovy totéž).

    Ad Vyšehradský tunel: to je přece snadné (alespoň v principu). Máte-li zdokumentováno, že tam někoho konkrétního omezil či ohrozil, prasárna to byla. Ve tři ráno, kdy tam nikdo není, si tam klidně jezděte poslepu vlnovkami od jednoho kraje ke druhému.

  20. [10, 11, wanted, josuk, Neapol] Ano, Itálie – země zaslíbená dopravní anarchii. Fakt to tam funguje a taky se mi to dost líbí. Všichni vlastně tak nějak porušují předpisy, ale ve skutečnosti nikdo neprasí a ostatní neohrožuje. U nás se místo toho, aby se spoléhalo na mezilidskou domluvu, všude cpou plechy, takže už nikdo neumí dávat přednost zprava. A ještě horší jsou ty všudypřítomné semafory, které se na noc nevypínají a cyklistu nezdetekují. Zrušte všechny značky a bude se jezdit ohleduplně a bezpečně.

    [12 Pozorovatel] Ohledně té trojské lávky bych se ohradil. Jezdím tam pravidelně a z kola neslézám, protože je to hovadina: lidí na kole je tam tak desetkrát víc než pěších. Něco jiného je to samozřejmě o víkendech, kdy se pořádají rodinné výlety do zoo. Stejně by ale stačilo, aby tam lidi jezdili ohleduplně, slézání je zbytečné. V Německu například na frekventovaných cyklochodnících funguje ,,Schritttempo“ neboli ,,Jeďte krokem.“ Jen to, že v Troji neslezou, není důvod nadávat na nevychované cyklisty, pokud jedou přiměřenou rychlostí. V tomto souhlasím s JJ [17, 19].

  21. JJ (18): Však to nebylo nijak útočné, jen že mám nedůvěru k institucím. – na školení znělo jen takové to obvyklé „dávejte si pozor na všechny, ale ti, co mají prachy, se z průseru navíc ještě dostanou bez bodů, když vědí, jak na to.“

    Ad Vyšehradský tunel a materiální podstata: Místo předpokládám známe, je to tam úzké, do oblouku, a není tam vidět za roh, je tam značení „Cyklisto, veď kolo,“ začíná a končí na obou stranách asi 20 metrů od tunelu. A několik situací, které se tam stávají:
    Situace „A“: Vlítne tam jak prase, ale nikoho nepotká (což ale předem nemůže vidět, protože za ten roh prostě nevidí).
    Situace „B“: Vlítne tam jak prase a na výjezdu někoho málem vezme řidítkama.
    Situace „C“: Vlítne tam jak prase, ale stihne to ukočírovat a vyděšeného chodce mine s bezpečným bočným odstupem.
    Situace „D“: Vlítne tam jak prase, ale před chodcem, který se k tunelu teprve blíží, stihne zpomalit natolik, že ho neohrozí ani nevystraší.
    Situace „E“: Vjede tam pomalu a ohleduplně a s nikým se nepotká.
    Situace „F“: Vjede tam pomalu a ohleduplně, ale v tunelu se potká s kočárkem, jehož vodič se cítí ohrožen.
    Situace „G“: Vjede tam pomalu a ohleduplně, a v tunelu se potká s kočárkem, jehož vodič se tím necítí ohrožen.

    Jak by to bylo s materiální podstatou přestupku v těchto modelových případech?

  22. Situace A, E, D, G není třeba řešit, na tom se asi shodneme, ne? V těch zbylých nechť se to třeba i řeší v nějakém řízení. A ukáže se, buď že vylekaný se leká každé blbosti a netřeba se tím dál zabývat, nebo že ho cyklista opravdu oprasil, ve kterémžto případě mu zaplatí třeba oběd nebo lístek do divadla, v horším případě vyplázne stovku ve prospěch místního chudobince (takto byly výnosy z pokut často řešeny v zákonech Rakouska-Uherska).

    Ano, pořád to nebude dokonalé, ale co na tomto světě je? Rozhodně to bude méně špatné, než aby tam hlídkoval městský opicajt a buzeroval každého, kdo tam nesesedne z kola. Podívejte se, jak se zvrhlo měření rychlosti v nesmyslných místech a vybírání pokut po stamilionech. Já vím, že teď můžete být vysmátí, protože to dopadá na ta zlá auta a v takovém měřítku se toho na kolech nejspíš nedočkáte, ale tajně doufám, že ten princip vadí i vám.

  23. ad 12 – zrovna Trojskou lávku pokládám za místo, kde je slézání z kola většinu času (víkend + hezké počasí + určité hodiny) pouhou buzerací. Popravdě nechápu, co tam bylo na počátku za aktivitu, že se toho ti chodci chytili (jen kvůli té ceduli?). Pokud tam není nějaký extrémní provoz (a to většinou odhadnu předem, podle počasí a denní doby, a pak jedu po magistrále přes most a do Stromovky kolem nádraží), tak jezdit na kole vůbec nevadí, ale někteří pěšáci tam stejně pyskují. Nechápu proč. Třeba taky chodím na červenou, a ještě se mi nestalo, aby na mě někdo řval: „Na červenýho panáčka se nechodí!“.
    Podstatné je dostat se přes lávku „tak, abych nikoho nesejmul“. Což většinou znamená jen jet dostatečně pomalu, slézt jen za silného provozu.

    Tohle je ale mnohem širší problematika, to se netýká jen cyklistů. Obecně vzato se pokutují pytloviny, zcela očividně se hledí na to, aby to pokutování probíhalo pohodlně (takže když svítí sluníčko, tak budeme rozdávat pokuty, když je náledí, déšť, mlha a další druhy počasí, které obecně vzato zhoršují následky jakéhokoli prohřešku, tak zalezeme do kanclu a budeme cvrnkat Solitaire) a ne na to, aby se potíraly prohřešky které jsou nebezpečné zaprvé životu, zadruhé majetku a plynulosti provozu.
    To je ze stejné operety, jako když se někdo pohoršuje nad tím, že jel po dálnici 130 km/h a někdo si dovolil ho předjet, ale aby přizpůsobil rychlost věcem jako je mlha nebo náledí, k tomu ho nedonutíte. Na okresce je přece devadesátka.
    Podle téhle logiky bych mohla Trojskou lávku překonávat stylem „slezu z kola, běžím s ním a nabodávám lidi na nástavce na řídítkách“ a pak řvát že já jsem ohleduplný cyklista, protože sprintuju pěšky, zatímco támhleten si dovolil to PROJET.

    Jsou věci, které prostě dělat NEBUDU. Stotřicet na prázdné dálnici, slézání z kola na poloprázdné lávce nebo zbytečné čekání na zeleného panáčka patří mezi ně. Jo, když se to bude potírat, tak si budu dávat pozor na policajty. To je tak všechno.

  24. „Zatímco město asfaltuje za desítky milionů korun cesty pro cykloturisty, neřeší jednoduché domalování cyklopruhů na místech, kde je to prostorově možné a vhodné.“

    Tohle je věc, které si posledních pár let docela všímám – pořád se investuje do nějakých náročných, drahých opatření (asi je staví něčí kámoš, případně švagr?), která jako budiž, většinou mají nějaký smysl a něčemu prospějí a tak dále, ale zároveň se v téže lokalitě (a pod tím samým rozpočtem) vyskytují nějaké drobné problémy, které by se daly snadno vyřešit, ale na to jaksi chybí vůle.
    V tomhle ohledu se ani nedivím, že se řada lidí vzteká nad stavbou cyklostezek, protože musejí vidět že „tady se staví stezka za X milionů, a přitom tady auta prasí přes přechod a zpomalovací práh tam nedají“.

    Prasení přes přechod bylo nakonec vyřešeno stavbou nových refýží, nových přístřešků na nich, semaforového přechodu reagujícího na radar + zpomalovacího prahu. OK, na všechny tyhle srandy nebyly X let prachy. Beru. Fakt by vadilo, kdyby tam ten práh byl SAMOTNÝ? Teda, plus značka co na něj upozorňuje?

    Jo, já to z lidského hlediska chápu že to někdo možná fakt chce udělat POŘÁDNĚ, sama jsem to zažila ohledně zařízení svého dětského pokojíčku, pořád jsem tam měla sbírku starého nábytku a většinu věcí uložených v kartonových krabicích a cestovních taškách, bylo to hrozný, a rodiče pořád odkládali pořízení nábytku, protože tam nechtějí dát „nějaké staré krámy“, ale koupit nový nábytek na míru, akorát nemají volných šedesát tisíc. To trvalo cca od mých třinácti do sedmnácti let, kdy si nejstarší kluk ve třídě udělal řidičák a navozil k nám nábytek, který jsem si našla v Annonci za odvoz. Rodiče byli naštvaní – brzy koupí nový nábytek a bude se muset platit skládka! No, situace přestala být aktuální mým odstěhováním.
    Jen taková vsuvka, osobně nevěřím tomu že by se ušlechtilá, leč blbá myšlenka „my to chceme udělat pořádně, tak to radši odložíme, až na to budeme mít“ uplatňovala na různých magistrátech a obecních úřadech.

Další z rubriky

Moje cesta zelení Prokopského údolí 8

18. 05. - Inspirace
Stodůlky. Na první pohled jeden panelák vedle druhého. Jedna z klidných pražských lokalit, která ještě v 60. letech byla vesnicí a kterou lze považovat za..více

Heavy Pedals: středoevropský showroom cargokol 2

16. 05. - Inspirace
Heavy Pedals je kamenná prodejna nákladních kol, sídlící ve Vídni na adrese Am Hundturm 1. Nabízí showroom, tedy několik desítek různých cargokol přímo na prodejně...více

Vzpomínky prarodičů :)

29. 04. - Inspirace
Když dědovi bylo asi 14, za války jezdil na kole 30 km tam a 30 km zpátky k příbuzným na vesnici pro jídlo. Kolo měl..více

Moje cesta na koloběžce 3

27. 04. - Inspirace
„Je to nejlepší z tras, je to nejhorší z tras, je to stezka, kde se krásně projdete, je to stezka, kde povlečete kolo do schodů,..více

European Cycling Challenge 2016: pomozte Praze vyhrát! 20

The European Cycling Challenge – ECC2016 (Evropská cyklovýzva 2016) je pátým ročníkem mezinárodní soutěže evropských měst v městské dopravní cyklistice. Probíhat bude po celý květen..více

Ohlédnutí za cyklojízdou :)

20. 04. - Inspirace, Kampaně
Velká jarní cyklojízda projela v sobotu 16. dubna z náměstí Jiřího z Poděbrad, přes magistrálu do Holešovic a po Libeňském mostě zase zpět na Žižkov. Přinášíme vám v jeden..více

Anketa

Jak se vám jezdí na kole po čerstvě zrekonstruované Vršovické?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

  • Neo Moucha: Bude Husitská střelou do oka?

    Tak nějak - je třeba to vidět očima lidí, kteří po kolu pokukují, ale v Praze na něj nesednou kvůli…

  • Tomáš: Bude Husitská střelou do oka?

    Tak ono asi až tak nejde o návštěvníky tohoto webu, většina je vycepovaná z provozu a prostě to Husitskou/Koněvkou vyjede…

  • Bohumil Špaček: Bude Husitská střelou do oka?

    Hukan: Pokud je problém, že na kole se v Praze občas jezdí do kopce, pak doporučuji přesedlat na motocykl. Nicméně…

webdesign by 2046
↑ nahoru