Jak chutná podzim

Bylo to v úterý prvního října. Předchozí víkend, pokud jste vyšli z domu po jedenácté, zahříval ještě břehy Vltavy závany babího léta, i když chlad byl patrný hned, jak slunce zapadlo za obzor – to už jsem ale seděl v metru. V pondělí jsem to také ještě přehlédl, domácí záležitost mě od cesty do práce trochu zdržela a cesta po Türkově v půl desáté ráno se teplotně nikterak nelišila od cest předchozí týden – jen skladba vozidel, ve které SUV helikoptérových rodičů nahradily utahané dodávky, naznačovala, že tentokrát jsem vyjel skoro o dvě hodiny později než obvykle.

Takže mi to uniklo a teprv úterek mi dal pocítit ranní chlad plnou silou. Paní škrábající před odjezdem přední okno svého vozu ještě vyvolala na mé tváři chápavý úsměv; moje kolo nocuje v předsíni. Ledový vzduch v sídlištním parku měl horskou kvalitu; a obvyklá bohdalecká kolona tentokrát proudila takovým tempem, že jsem se ani nemusel věnovat jejímu předjíždění. Teprve v údolí Vršovické ulice jsem se pořádně rozdýchal a věděl jsem, že městská polozima, při které se drasticky mění skladba pouličních cyklistů, právě nastala.

Auto, blafající takřka neznatelně v kolmém stání a čekající trpělivě, než řidič vykouří ranní cigaretu, bylo prvním, které jsem ochutnal – trpělivý a lehký zápach nafty. Pak benzíňáky, i bez pohledu na espézetku bylo poznat, kdo přijel z dálavy středních Čech a kdo voní sladce studeným motorem, roztočeným v nízkých obrátkách před pěti minutami někde na Strašnické. A ovšem, ve stoupání Chorvatské, kde každý nezahřátý motor dostane pořádně zabrat – takové týrání se ale brzy projeví, a vůz, který měl ještě léta oddaně sloužit, začne jankovatět natolik, že bude zakrátko prodán druhořadému majiteli a ponížen na bazarovou plečku. Definitivní potvrzení změněného ročního období mi ale zajistil studený nafťák čekající přede mnou na odbočení do Korunní: o saze vycházející z jeho výfuku bych snad mohl i opřít svoje kolo – kdybych měl tolik odvahy.

Mrazivá rána potvrzují: začíná cyklistická mimosezóna – a s ní sezóna smogová. Jaká bude ta letošní? Kolik přinese dnů, kdy Prahu zakryje zažloutlý příkrov auty otráveného vzduchu, ve kterém musí člověk na kole dýchat zlehýnka, jako by ten vzdoušek srkal? A jak dlouho budou cyklotrasy mimo hlavní silnice spoutány příkrovem třikrát zmrzlé břečky? Bude tahle zima jiná než ty předchozí a přinese třeba i jen náznak směřování k tomu, že těch jedů ve vzduchu bude časem méně? Povede se třeba zařídit, aby alespoň některé ty výfuky smrděly za pár let místo na Malé Straně někde vysoko nad střechami Střešovic, byť vytažené tam ohyzdným komínem?

Nu, zatím ale začíná podzimní režim, který vyžene z ulic nejměkčí skupinu cyklistů: denní jezdce. Nastávají dva měsíce se světly, větrovkou a nadáváním na bike ninji. Až přituhne, nasněží a správa komunikací nasolí hlavní tahy, bude to už jen pro ty, kdo vědí, jak se na silnicích chovat. A i pro ně je důležité to, co právě začíná v zákulisí: příprava velkých dopravních změn ve výjimečném roce 2014. Povedou se tak, aby bylo smogu o té další zimě méně? Nebo si na sebe Praha v podobě Blanky a áčka do Motola upletla bič, který se postavil jen proto, aby se postavil?

Příští rok bude zajímavý.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Já jsem text ocenil jako literární útvar, téměř lyrizovanou esej :). Je v tom vyjádřený pocit, který mám taky při jízdě na kole po Praze. Hezké a díky.
    Doufám že rok 2014 bude zajímavý zejména v tom pozitivním smyslu, co se dopravy v Praze týče. A že to nebude nadlouho poslední zajímavý rok, ale příslib ještě mnohem zajímavějších let před námi…

  2. Recept je jednoduchy: prestat dotovat IAD a zavest poradne odvody za zasmradovani mesta. To by ten podzim byl hned slunickovejsi, receno slovy OSBIDu

  3. Neco jsem se od Vratislava naucil – to se vezme nejaka cizi veta, pozmeni se nektere casti a pak se to jako ohromna legrace placne do prispevku.

    S receptem souhlasim – prestat dotovat MHD, nezavadet zadne dalsi odvody a nechat lidi, at si svou dopravu vyresi kazdy pekne za svoje. Pak teprv nastane ten spravnej slunickovej podzim.

  4. wanted + FC: Hm, tak extrémy bychom měli, teď ještě funkční řešení. Co takhle dopravní masterplán vycházející z realistického strategického a územního plánu, pracující s reálnými scénáři demografického vývoje a vybírající opatření směrem k variantě, která bude minimalizovat negativní dopady dopravy?

  5. k 1 – ta reakce cyklistů na srážky je dobrou zprávou, protože nevhodné blatníky by se jistě daly lehce vyměnit. ;-)
    jinak co se týká plánů a strategií, obávám se jednoho opomíjeného faktu: lidé se rádi vozí a auta nebo motorky mají často dokonce rádi!! Což v těch reálných scénářích a prognózách podle mého uplně chybí. IMHO neprávem..a případné diskuze se pak zbytečně posouvají do roviny osobních útoků na „domácí mazlíčky“…? Domnívám se.. :-O

  6. minulý týden byl celý skvělý, protože nebyly velké rozdíly mezi ránem a odpolednem, čili jsem nemusel mít všechno v báglu :)
    Do postřehů bych dal ještě tankisty.
    To jsou ti lidi co vyškrábou jen nezbytně nutný průzor a pak za jízdy čekají až jim to sleze samo….

    Včera jsem bohužel nemohl, nějak jsme s manželkou logisticky nezvládli jedno dítě s horečkou a jedno s vyvrknutým kotníkem dopravit na dvě různá místa na kolech, čili jsem napřed odvezl autem kluka na chirurgii a pak předal auto ženě aby jeli k dětskému mezi nemocné. Sám jsem pak už jel vlakem, na kole bych byl v práci v 10,00 a bylo by na mě zahlíženo :)

    Dneska dobrý test všeho osvětlení který jsem za rok nakoupil a taky spreje na brýle, který brání mlžení…. výborná věc, byl jsem zepředu orosený od mlhy skoro celý ale brýle ne.

    No a mě sezona asi končí se změnou času, párkrát pak asi ještě pojedu ráno na kole a odpoledne vlakem, ale prostě se mi nechce jezdit 23-25 km za tmy a z toho asi 5 kiláků po úplně neosvětlených silnicích bez krajnic, patníků a se zatáčkama s očima plnýma světla neseřízených světlometů….

  7. „Povede se třeba zařídit, aby alespoň některé ty výfuky smrděly za pár let místo na Malé Straně někde vysoko nad střechami Střešovic, byť vytažené tam ohyzdným komínem?“

    Osobne hlasuji za to, aby ve meste nektere vyfuky nesmrdely vubec, a to bez vyjimky na busy MHD. A nejhorsi je, ze sice o cerne saze starych naftaku by se jeden mohl oprit, ale nove naftaky pry nejsou zdravotne lepsi, castic maji stejne, jen jsou mensi, clovek je neciti, ale dostanou se v plicich dal.

  8. A pak člověk dorazí do provinčního města v „komunistické číně“ a zjistí, že tam sice manageři v černých audinách a bavorákách zacpávaj ulice stejně jako tady, ale všechny městský autobusy jezděj na zemní plyn a lehký elektroskůtry tam stojej cca polovinu průměrnýho platu ve fabrice a ne celej jako tady (a maj na každym mostě vyhrazenej širokej vlastní jízdní pruh, nebo třímetrovou zavěšenou lávku po každý straně). Civilizace nejni žádná legrace ;-)

  9. 6. Kolik % prosim ponechate na uvazeni kazdeho jednotlivce a kolik bude rizeno podle te vety, jejiz vyznam nedokazu patricne docenit, ba ani ji nesvedu poradne opsat?
    Jinak receno, jaka je sance, ze se pro milion a jeden duvod podlozeny milionem a jednou studii prosadi alespon kousek, jen maly kousicek svobodne vule tech, kteri se chteji dopravovat po svem?

  10. no tuhle jsem četl, že v číně jsou v některých městech už elektromotorky na indexu a kvůli vysokému počtu nehod s vážnými následky ( Shenzen například pokutuje přichycené řidiče na elektrokole-skůtru-motorce ). Jiná města nejdou přímo cestou zákazu ale snížila limit max rychlosti na 20 km v hodině.

  11. újezďák: K tomu by se ale slušelo dodat, že se to netýká jen elektrických a taky, že Číňani to umí obejít.

    These bans were imposed on all motorcycles, regardless of their power sources, and since electric-bikes are categorized as non-motor vehicles they were exempt from the bans. There are many
    models of electric “bikes” that are virtually motor scooters, but they are all equipped with (decorative) pedals to qualify as “bikes.”

    http://people.duke.edu/~cy42/EV.pdf

    V podstatě se tam píše, že Čína zákazem všech motorek a jeho (nechtěným) neaplikováním na elektrické dosáhla boomu, který se naopak Taiwanu dotujícímu elektrické a nezakazujícímu benzínové dosáhnout nepodařilo :)

  12. nevím jestli by se slušelo, ale je to prostě reakce úřadů na situaci kdy se lidi masakrují na ulicích neslyšnými a upravenými elektrosamohyby ( odstranění omezovače).
    Navíc já jsem četl, že jsou zakázány všechny elektrosamohyby nad 20 km v hodině, to jestli to někdo obchází je jeho věc, radovat se nad obcházením zákona nebudu…
    To že se lidé v Číně nedostali ještě tak daleko jako na Taiwanu, za pár let pomine… prostě elektroskůtr je tam jen krokem směrem nahoru ve směru vlastnictví samohybu :)

    Regulace v Senzenu je následující : max rychlost 20 km / hod , maximálná váha stroje i baterií 40 kg.
    Letos začala dodržování těchto příkazů vymáhat místní universita i v prostoru kampusu, protože jen tam havaruje každý měsíc víc než 20 elektrosamohybů …
    Letos v Shenzenu proběhla „akce100 dní“ při které policie odhalila, že některá elektrokola dosahují až 50 km rychlosti.
    Od září platí, že každé takové kolo je zabaveno a řidič zaplatí pokutu 1000 yuanů, pokud veze pasažéra tak dvě.
    Shenzen na kontrolu elektrosamohybů vyhradil 400 úředníků a zřídil 50 kontrolních stanic, prověřená kola jsou digitálně označována.
    Lidé kteří na neprověřeném elektrokole způsobí havárii platí trojnásobek normální pokuty a automaticky ztrácí přístup do tamního veřejného systému půjčování kol …

  13. No právě, že nejde o neslyšnost, ale o zákaz všech motorek, což tomu dává trochu jiný význam.

  14. ovšem týká se to TAM i elektrokol a tak je hledání jinýho významu ZDE už trochu divný až křečovitý …

  15. Ještě zpátky k tématu jak chutná podzim.

    Dnešní jízda do práce na kole mi teda moc nechutnala.

    Dalo by se to shrnout do slov : hnus fialovej třiadvacetikilometrovej

  16. nevim, já to tam sleduju občas i víckrát do roka od 2009, a na sluch se tam opravdu spolejhat nedá. Ale když to drandí všude, tak si člověk chodec rychle zvykne se pořádně rozhlídnout, kor když se běžně jezdí podle chodníku i v protisměru normálního provozu (někdy i auto nebo dodávka, když je to uprostřed dělený a je to tak blíž bez dlouhýho objíždění). Že by ty bazmeky někdo richtoval na větší rychlost to nevypadá, aspoň ne masově, zřejmě tu dvacítku respektujou .. a když je tam běžnym zvykem odbočovat doleva bez velkých ohledů na protisměr, tak ji leckde respektujou i auta. Nesmíte si myslet, že chování lidí určuje realitu, je to naopak :)
    K tý realitě patří i to, že lehkej elektroskůtr tam stojí cca 2500, ve výprodeji i 1500, při střední fabrický mzdě kolem 8000 .. samozřejmě celostátní a celonárodní průměr bude jinde, ale venkovani to nekupujou a sběrači odpadků maj šlapací náklaďáky. Vychytávky, jako rouška přes ksicht (u ženskejch skoro povinná) a masivní teplý rukavice nafest přidělaný k řiditkům to jen doplňujou.

  17. Ad 12: Můžete prosím uvést příklad místa, kde svobodná vůle jednotlivce určuje, kde se postaví parky a kde silnice a jak široké? Prozatím pouze vidím to, že tato infrastruktura je diktována shora všude na světě … na svobodné vůli jednotlivce je pouze to, jakým způsobem dokáže tu nadiktovanou infrastrukturu použít. Pokud někdo nadiktuje šestiproudé dálnice, svobodný jednotlivec se svobodně rozhodne pro auto a svobodně uvažuje o silné motorce. Pokud někdo zruší parkoviště a nadiktuje cyklostezky, svobodný jednotlivec se svobodně rozhodne pro kolo a svobodně uvažuje o elektroskútru. Co na tom chcete měnit?

    Ad podzim: Přiznávám bez mučení, že patřím do široké skupiny těch, co jim zima nevadí, klidně ráno vyrazí v minus patnácti, ale co je pro ně hustší déšť nebo vrstva vody/břečky/sněhu absolutní stopka. Za prvé to klouže, za druhé jsem od toho celý zadělaný já, za třetí nenávidím ruční čištění zabláceného dopravního prostředku a myčky na kola nikdo nevymyslel (nebo ano?).

  18. 21. Kazde misto, ktere je tim jednim jednotlivcem vlastneno.
    Naoplatku prosim jedno, jedine misto (drzme se Prahy, at nejsme uplne out of server_theme), kde se pesky neda projit.

    Menit na tom nechci nic. Zmenu vyvolava a ruznymi zpusoby obhajuje uplne nekdi iny.

  19. Nemůžu najít tu debatu o světélkové mystifikaci, ale sem se to taky trochu hodí – můžete mi prosím někdo říct, jak se instalují ty odrazky do výpletu na centrální šroub (TWN)? Nějak jsem z toho nebyl moudrý a moc jsem nechtěl trápit dráty. Díky.

  20. 23: Já ji prostě umístil (tak, aby ve výpletu alespoň trochu držela sama – aby se neotáčela kolem osy drátu), vložil jsem do toho ten prostřední čudlík a placatým šroubovákem utáhl střední silou.

  21. Ad 22:
    Třeba z Vinohradské na hlavní nádraží: běžně se tam chodí po tom pidichodníčku, kde to je zakázáno dopravní značkou. Nedávno jsem tudy jel v pondělí ráno (autem!) a v pravém pruhu byl jakýsi zmatek – ten v základu působil vozíčkář jedoucí při kraji vozovky (protože na chodník se nevejde kvůli sloupkům a „reálně bezpečná“ cesta je neskutečně dlouhá). Auta ho vcelku ohleduplně objížděla, ale nevhodné mi to celé přišlo velmi výrazně, přestože se (snad) nic nestalo…

  22. 25. Diky. Kdyz jsem dotaz psal, mel jsem tam vetu, ze muzeme vynechat extremy typu Vinohradska – Hlavak. Nakonec jsem ji umazl a vida, tuseni me nezklamalo. Diky.

    Souhlasim, situaci popisujete presne.
    Ale.

    Podivejte se shora na libovolne vetsi nadrazi v Praze a ostatne kdekoliv v CR a poskladejte si pesi cestu ke vchodu, pokud k nadrazi prichazite zezadu.
    Dlouha?
    A ted si odpovezte na otazku proc. Cim to je, ze pesi prichod (ostatne i jakykoliv prijezd) k nadrazi je mozny obvykle jen z jednoho smeru?

  23. Zajímavou otázkou je, proč tento ostudný extrém vynechávat. Na to trvá a je užíván příliš dlouho. Paradoxem zde je i to, že legální příchod od Vinohradské je extrémně dlouhý – narozdíl od příjezdu vozidlem…

    Bariéry liniových dopravních staveb jsou velký problém – jedním z důvodů je, že v době stavby se běžně chodily mnohem delší vzdálenosti a prostupnost komunikační sítě nebyla omezována nějakými zákazy vstupu chodců (protože ti chodci se s povozy a koňmi všude nějak vešli). To je ostatně dořešováno u nás i jiných zemích např. „propichováním“ podchodů na opačné strany nádraží (v Praze projektováno např. na hlavním nádraží či ve Vršovicích), stavbou pěších lávek či jinými prochodeckými úpravami.

    Chcete-li další konkrétní příklady: holešovické předpolí Hlávkova mostu, holešovické předpolí mostu Barikádníků, Spořilov (uvnitř, na východ), Rozvadovská spojka, V Holešovičkách, železnice v Uhříněvsi či Radotíně.
    Obecně vlastně většina nadřazené komunikační sítě a velká část železnicních tratí (mezi které se dají zahrnout tramvajové trati s otevřeným svrškem). O Vltavě nemluvě – komentovat mohou ti, kdo potřebují cestovat např. mezi Bohnicemi a Suchdolem.

  24. [26] No čím to asi, tím že projektanti železnice jsou stát ve státě a nějací místní exoti co by chtěli na nádraží z druhý strany, než naplánovali budovu, je prostě nezajímaj. A čím to, že je tam vždycky vyšlapaná nějaká ta pěší cestička přes kolejiště, i když je to riskantní podnik. Asi to někdo potřebuje.
    Jsou ale světlý vyjímky, jako třeba Choceň, kde je podchod pod kolejištěm do parku směr centrum snad odjakživa a při přestavbě koridoru přibyl druhej s přímym napojenim na nástupiště. Naproti tomu třeba zmíněný holešovický předpolí Hlávkáče je dokonalej triumf automobilový arogance nad pěšim obyvatelem města, to se snad musí dostat do světových encyklopedií.

  25. 27, Jojo chodilo se hodně, navíc pro lidi s historickým povědomím je téměř nemožné si představit, jak po nádražích něbo přes koleje seřadišť za první republiky nebo císaře pána běhali lidi i s povozama.
    Nic takového neexistovalo.
    Skoro na každým větším nádraží stál domek pro „zřízence všeho druhu “ část neměla nic jiného na práci, než se střídat na směny a hlídat pořádek.
    Představa, že si jen tak někdo chodil přes Hlavák na Vinohrady je nebo proběhl skrz kolejiště Vršovic nebo Smíchova poměrně směšná :)
    To by byl mazec . Železnice tou dobou byla doslova plná zaměstnanců a tak projít nepozorován přes jednu nebo dvě koleje bylo skoro nemožné…

  26. Střelničná – Bulovka a moje oblíbená (na kole echt humus) Hloubětín- Prosek (Hloubětín- Hostivař není o moc lepší)

  27. 30. Hrabosh. To je na me? Jste si jisty?

    No dobra :)
    Strelnicna – Bulovka. Pesky no problem. Ctvrt znam velmi dobre v letech 80 jsem tam vyrustal. Co se za ty roky zmenilo, ze by to neslo projit?

    Hloubetin-Prosek – dtto. Kolbenovou, pak Krocinkami kolem krchova a jsem u Billy. Stejne jako v predchozim pripade, v ulici Pod Strojirnami jsem nejaky ten rok prebyval.

    Hloubetin-Hostivar???? TO uz je pesky trochu mimo, ne? Na kole budiz, ale pesky mi to smysl nedava.Proc?

    Jinak dotaz znel na mista, ktera je problem spojit pesky.
    Kolo je IMHO v Praze na naprd, tim se zabyvat nehodlam. Je problem s parkovanim, pokud nejsem hulvat, musim objizdet plno veci (abych neprudil auta a chodce), houby nalozim a nemuzu to nikde nechat stat ….. Pesky jsem vyrazne operativnejsi.

    K tem nadrazim – asi jak pise ujezdak – ono nebylo pocitano s jinym prichodem/prijezdem, nez zepredu. Pokud jsou projektanti zeleznic stat ve state, musite si jit stezovat do predminuleho a pocatku minuleho stoleti. Neni moc nadrazi, ktera vznikla v poslednich (rekneme) 30 letech.

    Oni vubec ty nasi predci nemeli rozum, v Praze neprojektovali cyklostezky, nadrazi staveli blbe, ulice jsou hloupe uzke, silnice klikate ….. Jeste ze to banda aktivistu v soucastnosti prepocita, napravi, narovna, zrovnopravni a vubec zkorektni :)

  28. Tak pokud není problém 2x delší objízdná trasa než ta nejkratší přímá, tak nevím proč někteří tak vyšilují kvůli zavřenému Smetanovu nábřeží.

  29. Pardon, ale nerozumim reci Vaseho kmene.

    Bavim se o chuzi – dve nohy, boty a nic kulateho, po cem by se dalo jet. Proc mi tu povidate neco o objizdne trase?

  30. Pane Fratišku, lokality v uvedené příspěvku 27 si jako především pěší problém asi podobnou bagatelizaci nezaslouží, že?

  31. 27&34: Omlouvam se. Nejak podivne se mi aktualizuji prispevky – v mailu uz davno jsou, ale stranku musim reloadnout …. a no.27 mi proste uteklo.

    ASi mluvime o tom samem, ostatne Vltava je zarnym prikladem, take ji nemohu prejit kde se mi zachce a jak zrovinka potrebuji.

    Sveho casu jsem chodil pesky tohle: http://mapy.cz/s/8Fwe
    Mezi praporky je asi 600m :-)

  32. „Oni vubec ty nasi predci nemeli rozum, v Praze neprojektovali cyklostezky, nadrazi staveli blbe, ulice jsou hloupe uzke, silnice klikate ….. Jeste ze to banda aktivistu v soucastnosti prepocita, napravi, narovna, zrovnopravni a vubec zkorektni :)“

    Pane Františku, tou bandou aktivistů jistě myslíte tvůrce komunistického ZÁKOSu, kteří ve snaze procpat historickým centrem čtyřproudou dálnici zde postavili dálniční estakády, mimoúrovňové křižovatky vedle činžáků z 19. století, odstanili několik budov v cestě včetně památkově chráněných a udělali z bydlení peklo mnoha tisícům lidí v několika pražských čtvrtích, shodou okolností těch nejhustěji zalidněných. Nebo se mýlím? Vlastně, vy toto aktivistické vylepšování, narovnávání, napravování našeho města hájíte, samozřejmě ve jménu svobody, jak jinak. Tehdejší komunističtí plánovači by jistě byli dojati z toho spolku dnešních svobodomyslných, kteří srdnatě hají jejich výtvor sociálního inženýrství. A dokonce vylepšujete naše město dál, stavíte za naše peníze betonové díry v zemi, protože naši předkové nebyli dostatečně jasnozřiví, dopravu řešili povrchově a stavěli kompaktní město krátkých vzdáleností. Jaké to paradoxy…

  33. 36. Ne. Vnimam(e) minulost, respektujeme ji a snazime se podporit rozvoj. Kolega D-Fens to loni presne definoval v clanku o Enablerech a Disablerech.

    Ale svym vyvolavanim duchu z druhe poloviny minuleho stoleti jste mi privodil myslenku. Jakou, to Vam ted povidat nebudu, napred se ji pokusim zhmotnit v ulicich Prahy. Teste se ;)

  34. Tak vida jak je ta vaše argumentace pružná, aneb jak se to zrovna hodí: Když jde o cyklostezky ve městě, odvolám se na moudrost předků (že je nestavěli), to zní solidně a konzervativně, když mám obhajovat komunistický ZÁKOS ze 70. let (vedený skrz centrum, protože na obchvat nebyly peníze), vytáhnu nutnou podporu rozvoje. Prostě želé :).

    Cyklostezky jsou ve městě spíš zoufalý pokus podpořit jiný druh dopravy, když IAD většinu ostatních módů svými externalitami inhibuje. Tunely pro IAD mají taky jako hlavní cíl odstranit IAD z města, tedy vymazat hlavní proudy aut z povrchu zemského. Individuální doprava kdysi totiž nezabírala 80% plochy ulic a když lidé přepravovali vlastní osobu, obvykle zároveň nepřepravovali tunu plechu. Proto by bývaly byly ty cyklostezky poněkud zbytečné, místa tehdy bylo dost.

    Magistrála bohužel není duch z minulého století, ale každodenní pražská realita. Už teď se dočkat nemůžu, co vy chytré hlavy z OSBIDu vymyslíte…

  35. Když oni naši předci takňák nepočítali s odstavováním dopravních prostředků na ulicích. Ještě v první polovině 20. století to bylo zapovězeno. Každý se musel, na svoje náklady, postarat o uskladnění. Myslím že by plně postačovalo se k tomuto principu navrátit a nebylo by zapotřebí vymýšlet nějaké cyklopruhy.

  36. V tom případku byli naši předkové asi tou evropskou vyjímkou :)

    Například v Paříži v roce 1870 byla místa, kde dopravní intenzity dosahovaly asi 2000 povozů za hodinu a na většině bulvárů byla intenzita asi poloviční.
    Jenom pařížská společnost omnibusů měla roku 1866 asi 8700koní a zhruba 700 vozů přímo v ulicích a kolem stovky v záloze a opravách.
    Roku 1861 kdy byla dopravní situace Paříže už tak tíživá, že začala pařížská radnice vymáhat jízdu vpravo a vyznačila úseky kde se nesmí parkovat povozy ( křižovatky ). Co mi to jen připomíná ?

    V Londýně dokonce řešili dopravní intenzity tak, že přes ulice plné koní, drožek, vozů, potahů a kočárů stavěli dřevěné lávky pro pěší a metro bylo vystavěno právě pro to, že doprava v Londýně zkolabovala .
    Kdy bylo stavěno metropolitní metro ? V době kdy byly ulice plné aut ? Kdepák daleko předaleko dřív.

    Ovšem dnešní doba žije sny z pohlednic, těch bukolických černobílých obrázků kde na celém Smetanově ( Františka Josefa) jsou vidět dvě paní s paraplíčky a třemi capartíčky a ani ten jeden ze tisíců pražských koní a povozů tam není.

    Ó jak byli naši předci moudří, že pohlednice dělali ve chvílích, kdy je na ulicích nikdo neobtěžoval pohybem…

  37. Kdyby intenzita dopravy na Wilsonově dosahovala 2000 povozů za hodinu a na Rohaňáku 1000 povozů za hodinu, byl bych vcelku spokojený.

  38. 38. Nerozumite mi, asi se spatne vyjadruji. Omlouvam se.

    Problem lezi jinde – Vy vidite rozvoj, moznosti a prilezitosti v posilovani cyklodopravy. A v omezovani stavajici, podle Vasich slov prebujele a zbytne IAD.
    Ja ne.

    Opakovane mi predkladate cisla, vypocty (a vysledky) a proroctvi, jak to bude skvele, az plno lidi zahodi auta a nasedne na kola. Nesouhlasim s tim, ale necitim se byt tim co to rozsoudi.

    Volam a nezanedbatelne mnozstvi lidi vola se mnou – po tom neomezovat, nezakazovat.
    Udelejte to tak – dejte lidem prilezitost, poskytnete jim priklad. Az vetsina presedla, slibuju, ze ja budu jeden z tech, co pujde na prazdne Smetanovo nabrezi sazet stromky a lajnovat cyklostezky. Do te doby o me budete zakopavat presne v tech mistech, jako doposud. A bude i hur.

    K tomu dovolavani se minulosti: prectete si prispevky 39&41 Hrabosh.

    Ano, Hraboshi i s Vami souhlasim. Kdyz Vam najdu mesto, kde to funguje jak pisete vyse = na urovni poloviny 19 stoleti – cyklisti a povozy – slibite ze se tam odstehujete a prestanete otravovat se svymi napady v Praze ve 21 stoleti?

  39. Hrabosh se může odstěhovat do Tokia, tam výše zmíněné pravidlo +- platí (nemůžete si na sebe přepsat auto, pokud nemáte možnost parkovat ho mimo ulice).

  40. 42: To je právě ten úplně největší omyl. Nemyslím si, že by tu někdo viděl cyklodopravu jako řešení veškeré dopravy ve městě. To je akorát věc, která se jejím zastáncům neustále vkládá do úst.

    Já si osobně myslím, že cyklodoprava může být v Praze řešením třeba pro 10% veškeré dopravy. Tím řešením je především MHD, doplněná o slušné podmínky pro pěší a cyklisty (které pak můžou dobře fungovat v kombinaci s MHD).
    MHD v Praze je velmi kvalitní, takže zvýšení počtu osob, které přepraví je docela neefektivní na vynaložené prostředky.

    Automobilová doprava na druhé straně přináší mnoho problémů a zabírá zdaleka nejvíc prostoru na úkor všeho ostatního. Zabraný prostor považuji za to úplně nejhorší negativum IAD. Nevidím důvod, proč by se jí nemohl nějaký prostor sebrat, zvlášť když jí o kus dál prosto přibude.

  41. 42. Františku, volám s Vámi, neomezovat, nezakazovat! Že se mohu pohybovat po Praze jakžtakž na kole, když řada dalších občanů (patrně včetně Vás) je v tomhle významně omezena nepovažuju za spravedlivé. Příklad je mou stranou až až poskytován, očekávám tedy ty stromky a stezky! Anebo teda, jako realista, aspoň pro zmírnění proklamace „jezděte autem, je to svoboda..“ :-O

  42. Hrabosh má opravdu velmi rád když mu pořád někdo píše „Nelíbí se Ti tu? Odstěhuj se.“ Hele, Františku, mám nápad. Vám vadí zykloaktivisti a máte pocit že město dělá pro auta málo! Odstěhujte se. Navrhuji Detroit. Tam rozhodně problémy s automobilovou infrastrukturou nemají. A pokud se nepletu tak jsou tam v současnosti velmi příznivé ceny nemovitostí (a když se nad tím trochu zamyslíte, tak si tím i odpovíte zda je pro mě jediné kritérium pro výběr místa k životu intezita dopravy).

    Je směšné jak je mi stále předhazováno „Přesvědčte lidi aby jezdili na kolech a já pak uznám že mají právo na existenci. Ale nechte na nich aby si svobodně vybrali.“ Jenže ta údajně „svobodná“ volba, ten „trh s nabídkou“ je velmi silně deformovaný ve prospěch IAD. Nevěříte? Na IAD město ročně vynaloží kolem 10mld., na 1% modal share pak připadá zhruba 300milionů. I po odečtení daní to vyjde zhruba na 150-200milionů. Neprojde ani argument, že to je infrastruktura kterou využívají všichni- většina té částky jde na díru pod Hradem a ta pro cyklisty ani pro pěší určená není. Na podporu a rozvoj cyklistiky jde zhruba 10x méně. Tak si zkuste představit jak lákavě by vypadala nabídka kdyby na podporu a rozvoj IAD dlouhodobě šla 1mld./rok. Pro IAD je výhradně vyhrazeno 30-40% veřejného prostoru, dopravní režim (jednosměrky) je podřizován tomu aby takto jednoúčelově vyhrazeného prostoru (chcete-li použiji OSBIDÍ newspeak „nespravedlivého zvýhodnění jedné menšinové skupiny na úkor všech ostatních“) mohlo být vyhrazeno ještě více.
    Takže ano, shodneme se. Srovnejme podmínky. Dejme stejné množství (řádově stovky milionů ročně) na cyklistiku. Vyhraďme 3% veřejného prostoru pro cyklisty (zhruba každá desátá ulice- cyklopruhy jsou užší než parkovací místa). Zřidmě parkovací místa pro kola tak aby každý mohl zaparkovat kolo (zdarma!) pár metrů od cíle cesty. A pak nechme propuknout volnou soutěž.

  43. K těm nádražim ještě jedna připomínka, ona byla za císaře pána podstatně kratší – míň kolejí, kratší perony a strmější výhybky na zhlaví, takže to nebyla taková dálka obejít. A existovaly i přejezdy přes několik staničních kolejí za výhybkama, dnes nemyslitelná záležitost. Koukněte na mapy jak vypadá třeba nádraží Kaplice a jak je tam vyboulená císařská silnice na Vídeň, až ten výhled museli zakrejt megabilbordem, aby to občas nějakej autíčkář neskusil prohulit stovkou rovně ;-)
    Jinak železniční tratě jsou ve městě liniová bariéra par excellence, v Branickym údolí rovnocenná s bariérou Jižní spojky, mezi Malešicema a Hloubětínem prakticky nepřekonatelná (ty dvz tři podjezdy pro polňačky, co tam byly, jsou zatarasený plotem nebo hromadou sutě), o dosud oficiálně neotevřenym průchodu z Karlína na Ohradu ani nemluvě.

  44. A pokud jde o ty intenzity, tak těch “ 2000 povozů za hodinu“ je cca špičkový zatížení Smetaňáku (23400 celodenně v obou směrech dohromady), což ovčem neni kapacitně pařížskej bulvár ani náhodou, na Wilsonově (šířkově přiměřenější) možná i 6000 povozů za hodinu. To zas neni proti tý Paříži až tak velkej nárust, ne?
    Fotograf, pokud fotí nějaký frekventovan7 místo, (a nechce dokumentovat zrovna hustotu provozu) tak tam chodí za svítání .. dneska stejně jako v roce 1870 ;-)

  45. intenzita 1000- 2000 povozů, potahů nebo drožek za hodinu při průměrné rychlosti potahu řekněme 10-12 km v hodině by vyhovovala možná tažnému valachovi nebo volovi, ale třeba dnešním cyklistům dost těžko.
    Také se poměrně obtížně jezdí ve chcankách, kobližkách a lejnech.
    Také vozkové vybavení bičem měli poměrně široký argumentační dosah, který by asi nejednoho cyklistu překvapil svou pádnou prostotou….

    Inu ony bukolické a idylické časy, kdy ulice Prahy byly údajně úplně volné, průchozí, idylické, čisté/ekologické, tak nějak vlastně nikdy neexistovaly.
    Vždycky to bylo mraveniště.
    V Praze jsme se dopracovali k místům, kde byla doprava neodborně amputována a vznikly nám turistické koridory plné dvu typů obchodů, předražených zbytečností a rychlého občerstvení.
    A my teď děláme všechno pro to, aby stejně děsivě neobyvatelný prostor jako jsou Václavák a Příkopy vznikl na nábřeží, které bylo po stovky let úplně normálním komunikačním centrem Prahy a spojovacím prvkem Vltavy s městem. Místo toho tam budeme mít vysoké intenzity bleskání fotoaparátů, stánků s buřty , restaurací kde vám prodají svíčkovou za 500 kaček a natočí pivko za kilčo. Jo zapoměl jsme na matrojšky a beranice….

  46. 45. Napred vyprazdnete Smetanak tim ,ze lidi sami zacnou jezdit jinudy ci jinak. Pak pujdeme sazet. Pokud tenhle postup otocite, potkame se na Smetanaku taky, ale rozhodne ne ve shode.

    46. Hraboshi – bydlete si kde chcete. je mi to jedno, fakt. Me si posilejte taky kam chcete, dokud neprotlacite parlamentem zakon o tom, ze kdo jezdi autem je povinen poslouchat toho, kdo jezdi na kole, protoze jezdi na kole … mate smulu, budu si fungovat po svem. A pak nejspis taky, protoze porad (vyrazne) vic jak 50% svych cest po Praze konam pesky.
    Az mi predstavite kolo, ktere uveze muj standardni nakup spotrebaku, zacnu to vyuzivat, prozatim tu cca pultunu vozim autem.

    Neverim a cisly, ktera mi tu servirujete mi muj nazor jen podkladate. Neverite?
    Infrastruktura je pro vsechny. Specificka infrastruktura je pro specificky druh dopravy. Cyklostezky pro kola, tunely pro auta.

    Stale mate snahu podelit lidi, podle toho, kdo cim a kdy jede.
    Je to blbost a v zivote Vam to nemuze vyjit. Kdyz zacnete scitat ty Vase jednotlive skupiny, vyjdou Vam nasobky poctu vykonanych cest. Pokud to berete odshora, vyjde to, pokud odspoda, vyjde Vam, ze na jeden ujety kilometr po Praze vychazi asi tak 2,5 kilometru ujeteho po Praze.

    Dokud budete delit a pak scitat to podelene, budete za disablera. Protoze, aby to vychazelo, musite natvrdo nekoho vykazat, nebo docilit toho ze 100% neni konec celku, ale lze jit i dal.

    Az pripustite, ze vybudovanim specificke trasy lze docilit ulevy pro ostatni (treba tim tunelem odvest auta z povrchu, tak aby se tam lip chodilo, cyklilo a MHDilo), nebo naopak vybudovanim cyklostezky ulevit autum od zdrzujicich cyklistu ….. bude se Vam lip dychat.
    V tomto kontextu slepe neobhajuji Blanku, reseni pro objezd Prahy by IMHO mela mit jinou prioritu. Ale stejne tak, krik, ze podpora cyklo a dosazeni hodnot z nulanulanic (co je ted) na nulanulanecomalo za vynalozeni velkych prostredku – je jen krik.
    Jeste kdyby alespon rvali lide jako Vy, budiz. Pracujete, vydelavate, paltite dane a dopravujete se kolmo. No nic, kazdej jsme nejakej, ja mam taky svy podivnosti.

    Ale ze to prosazuje banda, ktera si z podpory cyklo udelala full-time job a halasne nas vsechny uci zit, ladi nam mesto a pod., tak to jouvej. Tam se budu motat a prekazet, co mi sily staci.

  47. 50:
    Karlův most, Staroměstské nám., Celetná, Nerudova, nám. Republiky, 28.října, Na Příkopě, Jungmanovo nám. (myší dírou 2 plné jízdní pruhy a napřed je nikdo nevyprázdnil) se v minulosti uzavřely pro auta a cyklisté u toho nebyli.
    Dnes se uvažuje o uzavření Malé Strany a Smetanova nábřeží, cyklisté to podporují, ale nerozhodují o tom.
    Myslím, že zbytečně ztrácíte čas a nervy na tomto webu.
    Jistěže je mezi cyklisty několik extrémistů, kteří ostatním dělají medvědí službu. Jako v každé skupině lidí. Ale jsou tu tisíce dalších cyklistů, kteří si nepřejí vytvářet barikády mezi auty a koly. Dopravu usnadní hlavně spolupráce mezi všemi účastníky provozu, naschvály a boje nikam nevedou.
    Když potřebuju odvézt náklad, jedu autem, když ne, jedu na kole, už přes 50 let. Na Blanku se těším. Stavbu nových cyklostezek vítám i jako řidič auta, i jako cyklista. Zkušený neprasící dopravní cyklista mi v provozu nevadí, ale začátečníky vidím raději na cyklostezce. A proto jsem rád, že je tu skupina, která opatření pro cyklisty prosazuje.

  48. FC: Viz mail.

    Sem jenom podotknu, že Blanku, když už je, chápu přesně jako příležitost, aby se lépe chodilo a MHdilo. Třeba na Smetanově nábřeží a Malé Straně.

  49. tak.
    Přece „postav silnici a auta přijedou“, kdyby se na Smetaňák přivedla Vltava budou tam ryby.. Jednoduchý neměnný fyzikální princip. Pokud to kdekoli bude volně průjezdný tak auta tam prostě budou!! Holandsko nejprve postavilo hráze, ucpalo díry a teprve pak si užívá získaný prostor.. a žádné „demokratické“ přesvědčování moře k ústupu to nebylo a nikdy nebude. Jak navrhuje František. Jedině písek, beton, kov! Jednoduché, primitivní, jedině účinné. Přitom nic negativního ve výsledku není!!

  50. postavilo hráze, ucpalo díry, pak nějaký ty čerpadla, domy a kupodivu i ty cesty a začalo si užívat prostor :)
    Navíc na Smetanově nábřeží napřed nebylo to nábřeží, ale písečná pláž následovaná cestou po které jezdily povozy, koně, ruční káry a kdovíco ještě jen díky tomu, že tam ta cesta byla od nepaměti…. inu postavili tam cestu kousek dál most a povozy přijely…. kdyby měli velbloudi, tak přišly karavany velbloudů, kdyby měli auta, tak přijela auta neúprosná logika, že lidi a zboží se přepravovali ještě daleko před dobou ve které kupci nabízeli Havranpírkovi a Sokolovi za mrtvé zlato živé krávy…..

  51. Schválně to dávám jako samostatný příspěvek. Vráťo jestli to je už příliš daleko (je), klidně smaž.

    Františku, odkud dovozujete superioritu automobilové dopravy ve využívání veřejného prostoru? Proč by mělo platit „Pokud tudy chce někdo jezdit autem, musí mu to být umožněno a nesmí mu být kladeny jakékoliv překážky“?

    Proč by mělo platit „nejprve musíme vybudovat odpovídající infrastukturu pro IAD a do té doby mají ostatní smůlu a musí si počkat“? Proč by to nemohlo být obráceně „teď to tu otevřeme pro chodce a cyklisty a počkají si motoristé“?

Další z rubriky

Deficity důstojnosti a pár tipů na jejich řešení 18

V předchozím článku jsem deklaroval, že při pohybu v Praze vnímám jistý deficit důstojnosti. Ať..více

Důstojné podmínky – ať se pohybujete jakkoliv 8

Chcete se bavit o rozvoji dopravy? Otevřete si libovolnou diskusi, a na co narazíte: Cyklisté..více

Tramvajové koleje: pozor na široké žlábky! 13

Někteří z vás si toho všimli: v Praze se začaly vyskytovat tramvajové koleje se širším..více

Karlovo náměstí: koncepční studie 7

Server Lidovky.cz v pondělí informoval o startu soutěžního dialogu, ze kterého by měl vzejít finální..více

Zázrak na Barrandově 1

O zcyklobousměrnění podstatné části Barrandovské jsme již informovali krátkou zprávou na podzim. Jedná se ale..více

Dvořákovo nábřeží: koncepční studie 4

V jednom z minulých příspěvků jsme představili koncepční studii Bělohorské ulice na Praze 6 a slíbili..více
FacebookInstagramTwitterYouTube

Anketa

Jak dlouho již jezdíte cyklodopravně po městě?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru