Jezdím vcelku ráda …

Václav Kříž

Na jaře jsme jí poradili trasu, v létě napsala článek a na podzim, kdy se dny krátí ale stále lze jezdit, článek konečně zveřejňujeme.


Jsme z Hané, na kopce moc zvyklá nejsem. Raději delší a méně náročnou trasu, převážně po klidných ulicích, nejlépe cyklostezkách. S problémem v provozu nemám problém, jen v něm nerada jezdím. Vlastním trekové kolo, takže nemám problém se smíšeným terénem.

V dubnu jsem se přestěhovala kvůli práci z Moravy do Prahy. Na kole jezdím vcelku ráda. Občas jsem jezdívala na kole do bývalého zaměstnání (cca 17 km), tak jsem si řekla, proč nejezdit do práce i tady? Ušetřím si čas, myslím tím, že budu mít odsportováno, nebudu se muset pachtit v MHD s dalšími lidmi (hlavně v létě), odhadem by to časově nemuselo být až tak náročné a z práce je cesta za odměnu (sluníčko, teplo, výhled a skvělej pocit, když přijedete domů). Jenže jak začít? Jak sama najít trasu do práce? Podle staré dobré mapy? No.. to by šlo.. ale já jsem spíš pro nový dobrý google. Už ani nevím, co jsem do vyhledávače zadala, ale našla Vaše stránky. A tam i nabídku, že mi pomůžete navrhnout vhodnou a snadnou trasu a dokonce i spolujízdu! Napsala jsem, odpověď přišla poměrně brzy a já ji jednu neděli jela vyzkoušet. Na poprvé to byla opravdu legrace. Každou chvíli jsem zastavovala, abych se podívala do navrhnuté trasy, kudy to mám vlastně jet? Cesta je prima.

Prahou na kole běží s podporou Citybikes:
Elektrokola, skládací kola, městská kola

Až na jeden úsek, kde se teď v létě prodírám hustým porostem (ale vím, že jinudy cesta nevede a do práce bych se nedostala). Je to cesta ryze klidná a snadno zapamatovatelná a ne tak náročná, jak kdybych si zvolila sice o 4 km kratší, ale o dost náročnější trasu přes Palmovku. Takže musím říct, že jste mi opravdu pomohli. Jen jedno je škoda. Že nemáte skupinu či skupinky lidí, na které se mohu navázat třeba o víkendu. Abyste mi rozuměli. Ráda i běhám a na internetu existují stránky nejen pro ženy (www.bajecnezenyvbehu.cz), ale pro všechny (www.bezeckaskola.cz), kde je Vám nabídnuto několik pravidelných výběhů. Potkáte nové lidi, nové trasy, neběháte sami, je to prostě vážně prima. A více než u toho běhání bych toto kvitovala u jízdy na kole.

Několikrát jsem měla chuť si o víkendu vyjet, poznat trochu Prahu, nové místa, ale nějak jsem nenašla odhodlání. Sednout na to kolo úplně sama do rušného města plných aut. Navzdory tomu, že je hodně uzpůsobená pro cyklisty, různými stezkami, vyhrazenými pruhy apod. A přitom by mi stačilo vyjet párkrát, najít a naučit se pár tras a pak si člověk vyjede i sám. Vždyť i do práce jezdím sama. Tak tu máte takový malý námět, inspiraci pro vytvoření další záložky na Vašich stránkách nebo události na facebooku, kde mohou ti zdatnější a znalejší nabídnout plánovanou spolujízdu i ostatním. Prostě.. že se můžou přidat. :)


Za redakci dodáváme, že pořádání víkendových vyjížděk, programu s koly pro děti i dospělé, je vhodnou inspirací i pro místní skupiny Cyklisté sobě.

Jiná inspirace: veřejné testování různých kol na cyklofestivalu. York, Anglie.

Cesty parky a podél Vltavy nabízejí klid mimo provoz.

Líbil se Vám článek?

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku. Pomůžete nám udržet kvalitu obsahu s minimem reklamy.
nebo
Podpořit

Komentáře - uzamčeny

  1. Trošku škoda, že zveřejněno až teď, zajímalo by mě i jestli autorka vytrvala.

    V dopisu mě nejvíc zaujaly dvě věci .

    1. autorčino potvrzení faktu, že obyčejný lidi si pro klidnou jízdu klidně zajedou 4 kilometry než aby se prodírali provozem a „šetřili čas“ a vámi doporučené trasy se drží.
    Poměrně často se setkávám s názorem, že správný dopravní cyklista takovou věc neudělá, protože by se tím znevýhodnil :)

    2. autorčino vnímání Prahy, že je hodně uzpůsobená pro cyklisty, různými stezkami, vyhrazenými pruhy apod…. to by mě zajímalo odkud autorka je když tam bežně jezdila na kole a přitom Prahu vidí takhle…. :)

  2. Zdržuji se komentáře, aby to nedopadlo jako posledně, když se dopis nelíbil manažérům v OC a článek zmizel. Nebylo by vysvětlení? :-)

  3. 1: Autorka možná pořád někde četla, jaká je to v Praze Sodoma Gomora a tak radši nic dobrého nečekala. K tomu trocha štěstí na místa, mezi kterými se potřebuje dopravovat a je to :-)

  4. Takze ja podle tebe, ujezdaku, nejsem „obycejny lidi“? :-) Negeneralizovala bych ani na jednu stranu a udelala anketu, at mas aspon statisticky vysledek a nikoli jen osobni nazor 3,5 cloveka, zda je pro dotycneho skoro pulhodina denne navic stravena dopravou casove prijatelna vymenou za klidnejsi trasu. Pro me nikoli, jelikoz uz takto jsem s kolem na hranici stihatelnosti pracovniho uvazku, pricemz autem bych to stihala o dost lepe.

  5. 5. No nejsi….
    tak trošku jsem s radostí s novým argumentem ( článek) čelil generalizacím z řad některých aktivistů, kteří rádi tvrdí, že cyklisté musí mít nejkratší trasu, protože by jinak prohráli v soutěži s jinou dopravou a už mě fakt nebavilo pořád srovnávat výhody cyklodopravy časem a náskoky když hlavní přínos je úplně jinde.

    Anktetu si dělat nemusím k nám do práce i do bývalé práce jezdí lide ze všech směrů a nikdo z nich nejezdí nejkratší možnou.
    Kolegyně kterou jsme loni zavedli na kolodopravu včetně asistenční jízdy dvou lidí s ní ( já a ještě jeden kolega) si dneska zajíždí, protože si našla ještě zajímavější trasu.

    Mimochodem tahle ankteta je mínus jinak výborný soutěže do práce na kole, výsledky dotazníků stále nikde nejsou a už mě to docela štve…. protože kde jinde než u lidí jedoucích soutěž najdeš dlouhodobý data o tom jak jezdí, kudy jezdí, jaké trasy preferují a i z jaké dopravy přešli na kolo ?

    Ps : přesto jezdíš na kole, takže ten čas asi není tvé hlavní téma proč na něm jezdíš po Praze, ne ?

  6. újezdák: Časová srovnatelnost s použitím jiných dopravních prostředků možná nehraje takovou roli u těch, kdo kolo opravdu milují. Pro „neutrály“ je to ale zásadní.

    Vezmi si třeba limitní vzdálenost, na jakou jsou lidi ochotní dojíždět. Ta je sice pro různé lidi různá, v následující úvaze to ale nehraje roli, půjdu přes relativní prodloužení. Když budou mít zklidněné cyklotrasy koeficient klikatosti (relativní prodloužení oproti přímé trase) 1,6 místo, třeba 1,3, znamená to, že na kilometr jízdy urazíš jen 0,63 km místo 0,77. V ploše to znamená 1,5 násobek, tudíž se o čtvrtinu delším trasováním připravuješ o třetinu lidí, pro které je dojížďková vzdálenost na hranici. A v Praze, vlivem její rozlohy, je právě hraniční dojížďková vzdálenost docela důležitý faktor.

    Anketu měl zpracovat tým DPNK, a zjevně se na to zapomnělo. Dej mi čas do dlouhých zimních večerů, až tu nebude o čem psát.

  7. Újezďák: No, když se to tak vezme, tak nejkratší cestou nejezdím ani já (páč by to bylo přímo po magistrále, což je jedna z mála komunikací v Praze, kde je legální jet a neodvážím se tam). Potkal jsem ale teď holku, co pracuje na Brumlovce, kde já v podstatě bydlím, a docela jsem koukal, že jezdí po nábřeží a pak nahoru na Kavčí hory a prý to nějak podobně dělá většina jejích kolegů, co jezdí na kole – je jich asi čtvrtina celého týmu a pracují v ČEZu, což jsem koukal nadvakrát, takže na tom, co říkáš, asi něco je.

  8. Ujezdaku, zhruba takto: Ohodnotime-li nejakymi body zisky a ztraty vyplyvajici z dojizdeni na kole a secteme-li vysledek, dostaneme nejake cislo. Je-li kladne, tak spis jezdime na kole, je-li zaporne, tak spis nejezdime. Toto ohodnoceni zavisi dost vyznamne na vzdalenosti (tj. casu trvani jedne cesty), ale muzes tam mit i body zlomu. Napriklad bodovani zabraneho casu do 3 h tydne muze byt kladne (chci pohybem stravit nejaky optimalni cas tydne), do 8 hodin tydne muze klesat na nejake zaporne cislo (vice nez optimum hodin na kole jiz nepovazuji za pozitivni, ztracim tim cas na jine veci, ktere chci taky delat), ale v 8 h naskocit na minus nekonecno, jelikoz bych prestala stihat dulezitejsi povinnosti, jako je prace a rodina. Pokud clovek nemam „drahy“ volny cas nebo nema velkou dojezdovou vzdalenost, muze si dovolit okliky, jelikoz jsem tesne pred bodem zlomu do minus nekonecna, zadne prodluzky si nemohu dovolit, i kdyz se na me trase najde spousta zajimavych moznosti.

  9. 9, jsou to spíš Krásný ztrátya tak nejsou většinově až tak záporný :)

    U mě je vlastně jediná zásadní nevýhoda cyklistiky , že v sezoně míň čtu… v Mhd za tu hodinu a něco obvyklé cesty přečtu fakt dost a v knihkupectví na hlaváku jsem v 3-4 měsíce v roce štamgast….

  10. Tohle se ale přece nedá nějak „normovat“, to má opravdu každej jinak.

  11. Co se snahy o nejkratší trasu týče, tak tam podle mě hrají roli ještě další věci, z vlastní zkušenosti můžu jmenovat celkovou délku trasu a zda se převlékám.
    Dost dlouho jsem jezdila přes celou Prahu, pokud jsem jela „stejně jako autem“ tak to bylo 20 km, pokud bych jela doporučenou trasu pro cyklisty dle mapy.cz, tak bych jela 25 km. To už je docela významný rozdíl. Pro mě osobně také proto, že na cyklostezce apod. jsou pro mě bruslaři a psi rychlostně limitující. Další faktor, který řadu lidí nezajímá – nejsou schopni nebo ochotni (například se nemůžou zpotit) jet rychle, takže tohle vůbec neřeší. Já jsem se v práci zpravidla převlékala a nemusela jsem být nějak zvlášť namalovaná nebo načesaná, takže jsem to klidně mohla pojmout sportovně. Když jsem potřebovala být upravená, tak jsem si vzala auto.
    Když se jedná o rozdíl 5 nebo 7 km, tak rozhodně volím hezčí, příjemnější atd. trasu.

    Jaká je v Praze obvyklá vzdálenost „pracoviště – domov“ nebo „škola – domov“?

  12. Jo, další faktor.
    Nemocní lidé v MHD.
    Třeba to je pro mě docela důležité, velkým skupinám nemocných lidí v nevětraných prostorách se snažím vyhýbat. Takže v tomhle ročním období je to pro mě taky rozhodovací faktor. Vím i o člověku, který se na kole dopravuje čistě z tohoto důvodu. Do práce i do obchodu tedy chodí pěšky, protože to má blízko, ale na vzdálenější „pochůzky“ radši jezdí na kole, aby na něj nesmrkali lidi v autobuse.

  13. aish: Nejvíc lidí bydlí na sídlištích, která jsou od centra 5-10 km. Někdo pak v centru a někdo víc venku, takže se to srovná. Imho je ten medián někde kolem 8 km. Něco snad řeknou data ze sčítání 2011, které už má Útvar rozvoje města.

  14. Ono se ale nejezdí jen do centra, tam zas tolik pracovních příležitostí neni. Jezdí se třeba ze Lhotky do Bohnic nebo z Dědiny do Vysočan a to už moc na denní cyklistiku neni.

  15. 15. pozn.
    tu „dálkovou“ cyklistiku bych tu příliš nevyzdvihoval. Vždyť kolik je v centru volného místa (okolo václaváku, kolik prázdných domů..koukněte nahoru do oken) a přitom bydlení, obchody a práci máme stále víc za městem. Pak by nezbylo než opravdu centrum nakrájet na kousky magistrálami pro auta i cyklisty a přitom je to blbost. Slepá ulička.
    Kolo má pro mě největší efekt na cesty 1 – 4 km, po Jižním Městě, po centru. Dálkový jízdy sice taky můžu ale nepovažuju je hodné zvláštního zřetele ;-) (těch pár exotů si vždycky nějak poradí)

  16. Podle me tu vzdalnost podcenujes, do 10 km je kolo velmi vyhodne, jelikoz to je do 1/2 h, takze nez dojdes na MHD a nez Ti prijede, mas nekolik km za sebou.

  17. Přesně tak. Moje osobní zkušenost je, že jízdy do cca 8-10 km realizuji prakticky výhradně na kole, v běžném oblečení a skoro za každého počasí. Bohužel poslední dobou potřebuju často 15 km a na to už se převlékám do sportovního (což je v cíli zase dost omezující) a řeším počasí.

    Dobře to koreluje s ochotou dojíždět zjištěnou průzkumem, viz http://prahounakole.cz/2010/10/bariery-v-centru-ii-pruzkum-poprve-obecne-zavery/

  18. Ona existuje i dolní hranice rozumnosti používat kolo třeba v centru Prahy…

    Když jsem dělal na Jungmannově náměstí, tak by mě, po ranním příjezdu do práce na kole a sprše, v životě ani nenapadlo jet třeba na pracovní jednání, oběd, zařizovačku nebo „jen tak“ někam blíž než je 15-20 minut chůze.

    Prostě když si na jednu stranu dám 2x 15-20 minut ostré chůze s možností různých šikovných zkratek podchody, průchody, zahradami a vůbec místy kde je kolo spíš na obtíž s tím, že kolo musím odněkud vyndat, pak kolo částí cesty stejně vést nebo se protizákoně proplétat přes úžasné peší zony, chodníky a i na silnicích mezi tisícema turistů, pak ho někde poutat a celou dobu pak přemýšlet, co mi kdo z něj očeše, nebo jestli ho rovnou sklidí celé, pak stejnou anabázi prodělat cestou zpátky, nemluvě o počasí, když je hnusně, zima, prší nebo je děsivý vedro.. tak je fakt lepší vzdálenosti do 1,5 km chodit pěšky…
    Mnohonásobně lepší…

    Prostě neušetřit těch 2x 7minut za cenu strachu a mít čistou hlavu, tělo i ducha v rámci chodecké dopravy.

  19. Třeba v centru Prahy… nebo pokud nemáme možnost kolo jednoduše uložit v přízemí.
    Taky záleží na vzdálenosti k MHD, a frekvenci s jakou jezdí.

  20. Souhlasím velice s 18 a 19, ale taky s 20. I když myslím, že záleží dost na terénu a jiných okolnostech, v centru je to jiné než na okraji, zejména ta nižší dojezdová vzdálenost – v centru chodím vlastně výhradně pěšky, ale samozřejmě když jedu 1,5 do Blily na Dědině pro rohlíky, když Včela už má zavřeno, došel bych to taky lehce (a chodím rád, často a mnohdy daleko), ale takhle je to akce kočárkárna-stojan před obchodem, „nahoru“ 6 minut a „dolů“ 3.

    Když jsem chodil na gympl v Jindřichově Hradci, asi tři roky jsem jezdil každý, ale každý den ze sídliště, cca 2 km, a vůbec všude po městě, a pak mě to nějak přestalo bavit, v zimně mrznout apod., a celý poslední rok jsem tu vzádlenost chodil. I kolo je krám, co s ním člověk musí manipulovat, umisťovat ho, a v dešti to není to pravé ořechové. Dneska se jednak pořádně oblíknu, jednak počítám s deštěm po delší dobu, takže mám i třeba věci na převlečení a tak – ale zase, 10 km klidně moknu, protože 10 km pěšky už je dost. Dva kiláky bych si to odpustil, vzal bych si deštník a šel.

  21. 22. když byla žena před 18 rokama dlouhodobě na riziku u Apolináře tak jsem chodil do práce u Václaváku z Donské ulice zadem ( podél vršku Grébovky ) s návštěvou manželky ráno i večer protože to bylo absolutně nejjednoduší řešení…zvykl jsem si tak, že jsem pak ráno chodil pěkných pár lete poté skoro stejnou cestou přímo do práce ….

Další z rubriky

Ohlasy z nahé cyklojízdy :)

06World Naked Bike Ride (WNBR) projela Prahou 25. června, po celých deseti letech od poslední..více

Poznámky z Delftu (3) 6

OLYMPUS DIGITAL CAMERAV posledním pokračování zápisků z Delftu se věnuji chování zdejších cyklistů a rovněž několika paradoxům,..více

Poznámky z Delftu (2) 4

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVe druhém ze tří pokračování zápisků z Delftu se budu věnovat historickému centru, celkovému dopravnímu..více

Poznámky z Delftu (1) :)

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJe paradoxní, že „samozvaný dopravní expert Auto*Matu,“ tedy moje maličkost, strávil donedávna v Nizozemsku jen..více

Moje cesta Lipskem a Prahou 5

24. 06. - Irena Dudová - Inspirace
takova_normalni_nedele_lipskoTakové normální ráno v Lipsku. Probudíš se, oblečeš se, dáš si kafe, sbalíš sváču do..více

Moje cesta zelení Prokopského údolí 8

an_mojecesta_05Stodůlky. Na první pohled jeden panelák vedle druhého. Jedna z klidných pražských lokalit, která ještě..více

Anketa

Co považujete pro cyklisty na veřejných komunikaích za nejvíce ohrožující?

Výsledky →

Nahrávání ... Nahrávání ...
Archív anket →

Poslední komentáře

Podpořte nás

Podpořte další rozvoj nezávislého portálu pro jízdu Prahou na kole. Je to snadné, díky Darujme.cz to máte za minutku.
nebo
Daruj
webdesign by 2046
↑ nahoru