Z Nuslí na Vinohrady na elektrokole

Publikováno: 13. listopadu. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 24. května. 2017
Autor: Jan Toman
Úvodní foto: Václav Kříž
Publikováno: 13. listopadu. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 24. května. 2017
Autor: Jan Toman
Úvodní foto: Václav Kříž

Rád bych se s Vámi podělil o zkušenosti s elektrokolem. Od Března 2013 jsem začal jezdit do práce na svém skládacím elektrickém kole.

Článek zaslal Jan Toman, děkujeme. Také vy můžete zaslat příběh svého ježdění po Praze na adresu redakce@prahounakole.cz

Trasu z Michle na Vinohrady ujedu za cca 15 minut. Když na to šlápnu tak i za 12 minut. Délka trasy je 4,5 km a převýšení je i s můstkem přes magistrálu u Kongresového centra přes 45 metrů . Tato trasa je na normálním kole už trochu sportovní výkon a zpotí se i člověk v kondici, což sebekriticky přiznávám, že já nejsem.

Lidé se většinou ptají jak je na tom elektrokolo s výkonem, jestli to vůbec něco vyjede. Takže bych na to odpověděl. Jízda na elektrickém kole je velmi návyková. Kolo vyjede i s těžkým jezdcem jakýkoliv silniční kopec a to jen s velmi malou námahou a bez zapocení. Motor opravdu velmi silně pomáhá. Sám vážím 113 kg. Kolo přetěžuji, protože jeho nosnost je jen 100 kg. I přesto nemá žádný problém a jízda je dostatečně dynamická. S jezdcem např. kolem 70 kg, by si kolo asi jenom pohrávalo.

Kolegové v práci a kamarádi se většinou jízlivě ptají jak se mi sportuje, proč nejedu na normálním kole apod. Komu by se, ale chtělo přijet do práce splavený, muset se jít osprchovat. Já si myslím, že skoro nikomu. A to je také hlavní důvod proč jen málo lidí jezdí v Praze (i jinde) na kole do práce. Řešením je elektrokolo. Velmi všem elektrokolo doporučuji. V žádném případě se nejedná o sportovní náčiní, ale o dopravní prostředek. Prahou projedete bezvadně rychle, nezpotíte se a jste přitom ekologičtí. Motor eletrokola není slyšet, nezapáchá a vyhnete se silnicím a kolonám stejně jako na běžném kole.

Prahou na kole běží s podporou Citybikes:
Elektrokola, skládací kola, městská kola

V Holandsku je rovina a přesto lidé hojně používají elektrokola. Přestaňme se stydět za to, že na elektrokole nejde o žádné sportovní výkony. Bezvadně se na něm jede, hezky se provětráte a uděláte něco pro ekologii. Je pravda, že cena běžných elektricky asistovaných kol je kolem 27.000 Kč, což je hodně. Není to však důvod k nějaké zbytečné závisti nebo studu, že nejedu na normálním kole. Od Března 2013 jsem na svojí elektroskládačce, kterou používám jen na cestu do práce najel 750 km a můžu říct, že elektrokolo je super.

Pro zachování neutrality za redakci připomínáme jednu nevýhodu elektrokola: je těžké, blbě se nosí do schodů.

Výhled na ranní zácpu z mostu u Kongresového centra.

Lze zapnout či vypnout příšlap, cinkat, vozit věci, řadit, vidět dozadu.

Ivana 13. 11. 2013, 09:42

Můžu se zeptat, jaké přesně máte kolo? Elektroskládačku jsem ještě neviděla, ale docela by si ji pořídila :)

Vratislav Filler 13. 11. 2013, 10:35

Odpovím za sebe, nevím, jestli se jedná o něco takovéhoto?
http://www.citybikes.cz/elektrokola/skladaci-elektrokolo-citybikes-mycity-connect-ii

My máme v rodině nějakou dobu podobnou skládačku
http://ekolo.cz/elektrokolo-agogs-barack , samozřejmě o řadu let starší model. Teď s ním dočasně jezdím, protože mám obě "běžná" kola v opravě, a musím říct, že s dobrou baterkou to jezdí jako drak.

U obou elektrokol, co doma máme, je obtížná manipulace - i u toho skládacího (ale není to ten nejlehčí model). A, ehm, po dvou letech pravidelného používání odcházejí baterie, které tvoří podstatnou část ceny celého kola. To je velmi, velmi limitující, a kvůli tomu třeba to naše první elektrokolo nakonec skončilo ve sklepě a vytahuju ho jen, když není jiná možnost.

Tomáš 13. 11. 2013, 11:12

Kdyby se podařilo někdy stlačit cenu Gocyclu nebo nějaké obdoby pod tak 30 000, byla by to bomba, ale kdo ví, zda se toho někdy dočkáme, Gocycle prostě míří na zbohatlíky a asi to i objetivně dost stojí, zvlášť když to s takovou cenou bude malovýroba (i když se jich prý v ČR prodali desítky).

Václav Řehák 13. 11. 2013, 12:03

Vráťo, jak moc odešla ta baterka? V dubnu jsem měl z A*M půjčený hodně starý model http://ekolo.cz/agogs-cityliner-easy a kromě dezolátního mechanického stavu byla po letech zničená i baterka tak, že 15 km do práce ještě zvládla, ale zpátky už ne. Myslíš, že za 2 roky každodenního používání to bude podobně špatné nebo ještě horší?

Vratislav Filler 13. 11. 2013, 12:21

No, mně chcípla tak, že i když jsem ji maximálně šetřil (=zapínal jen na stoupání), vyplivla už cestou do práce, po vystoupání cca 50 metrů. Půjčil jsem si pak tu AutoMatí (je to ta samá co v Barrackovi), a ta mě v pohodě dovezla až domů. Tam se může stát, že odpadne jeden ze tří článků (případně dva), pak je to na repasi, což je levnější než nová baterka, ale ne o moc.

Václav Řehák 13. 11. 2013, 13:37

Jinak pro zájemce o elektrokolo doporučuji zvlášť u těch levnějších modelů zaměřit se na funkčnost snímače šlapání. Ten starý Cityliner se chová jak jankovitá kobyla a ve složitějším terénu (zkoušeno na hrbolaté polní cestě s loužemi) je styl "šlápnu - chvíli nic a pak raketově dopředu - brzda" natolik otravný, že jsem před zmíněným úsekem motor radši vypínal (kličkem na baterii, což je za jízdy docela nepohodlné).

vlakno 13. 11. 2013, 15:21

S tou váhou to není tak kritické, já mám E-totem traction (tohle, ale s odpruženou vidlicí: http://www.e-totem.cz/trekingova-elektrokola/traction-175-2012) a bez baterky váží i s příslušenstvím cca 21 kg, baterka něco přes 4 kg. Musím ho nosit po schodech do 5. patra (dům bez výtahu a bohužel zatím není funkční kočárkárna), řeším to tak, že baterku si dám na záda a kolo odnesu v pohodě na rameni - dolů na levém, nahoru na pravém :). Mám ještě trekové, to váží 16 kg s příslušenstvím a není to takový rozdíl. Na rameni se toho dá unést hodně, samozřejmě musí mít kolo horní rámovou trubku, ty skládačky jsem nechtěl i kvůli tomu, že se na rameni neodnesou. Chytat to za ten navařený úchop, tak mám zachvíli zničený záda a vytahaný ruce.
Normální lidi v normálních domech ale mají kočárkárny, takže tohle nemusí řešit a já pořád čekám, kdy nastane elektroboom i v Praze, občas už někoho zahlídnu, ale do Číny ještě daleko... :) Prodavač mi říkal, že se elektrokola pořád prodávají hlavně na vesnicích a v malých městech, v těch velkých mnohem míň...
Jinak pokud si člověk připlatí, tak dostane elektrokolo se slušným dojezdem (přes 100 km) vážící pod 20 kg i s baterkou, tuším jsem viděl i něco pod 15 kg.

vlakno 13. 11. 2013, 15:32

[6] Ideální je snímač momentu který přidává plynule, ovšem taky je mnohem dražší. Ten klasický snímač šlapání se může chovat "impulzivně", ale podle mě se na to dá zvyknout. V PRE jsem si půjčil něco podobného jako toto http://www.elektrokola-4freetime.cz/products/a4freetime-praktik36/ byl to trochu nezvyk, ale dlouhodobě by se na tom jezdit podle mě dalo. Ten e-totem traction to má taky, ale má tam asi víc čidel po obvodu, takže zabírá celkem rychle, zároveň si podle potřeby přidávám sílu, takže to jezdí víceméně plynule. Dobrý je si před křižovatkou podřadit, aby to při rozjezdu zabralo co nejrychleji.

Hrabosh 13. 11. 2013, 16:16

Mě zaujala trasa Michle-Vinohrady s fakultativním výletem přes brýle u Pakulu. Ještě bych pochopil Karlov nebo Nové město, ale Vinohrady?

Schunka 13. 11. 2013, 16:49

Me tedy zaujalo toto. Jako napad je to skvele.

Tomáš 13. 11. 2013, 18:02

Jo, to mě taky zaujalo, ale jestli je Michle Budějovická a Vinohrady Mírák, tak se to dá pochopit. Jenom mi přijde, že je lepší s auty magistrálu podjet, není to tak drsné převýšení a je to mnohem plynulejší a přitom zrovna na tomhle sjezdu je provoz vcelku minimální.

Tomáš 14. 11. 2013, 00:29

Ty jo, to mě taky zaujalo, ale trochu mě na tom děsí evidentní zaujatost softwarovou stránkou (mít telefon na řidítkách? možná na navigaci dobrý, ale stejně) a nejsem si jist nekompatibilitou s přehazovačkou a bubnovými/kotoučovými brzdami. Zvlášť u přehazovačky se bojím, že by to pro Prahu (sami jsou z New Yorku) bylo nepoužitelný, ale třeba maj pravdu. Kdyby to fungovalo, bylo by to super.

jonáš 14. 11. 2013, 10:35

No mně spíš zaujalo, že už to vyneslo půl milionu .. počkáme na duben, jestli opravdu nastane ten "shipping". Ale nápad to neni špatnej, ovšem s přehazovačkou to zřejmě kompatibilní neni, spíš je šance na nějakym vyššim levelu dovnitř vestavět některou z nábových převodovek, možná i s torpedovou brzdou. Řídit se to dá právě momentovym snímačem mezi pastorkem a tělem, a ideál je že se to obejde bez drátů, milý Marconi .. i mobila si na řídítkách po letech ježdění s Garminem docela představit umim, jen mi přijde trochu naivní spolejhat na "adhesive pad". Asi tam neznaj rigoly ;-)

Hrabosh 14. 11. 2013, 10:47

Řazení ani moc potřeba není. Díky motoru by člověk měl udržovat +/- konstatní rychlost, takže by tam měl nastavený převod na ní. Blbé by bylo kdyby došla šťáva :-)

Tomáš 14. 11. 2013, 11:11

A proč to nemůže být na předním kole? Že by to bylo moc těžký a špatně se to řídilo (auta mají taky pohon na přední kola, ne?). Tohle jsou ti humanitní vzdělanci :-P.

jonáš 14. 11. 2013, 12:20

Asi by se s tim blbě zatáčelo, ty čtyři kila rotující hmoty už můžou mít slušnej gyroefekt. Motor se tam dává, ale baterie vážej o dost víc.

jonáš 14. 11. 2013, 12:21

A taky by tam odpadla možnost řídit to podle šlapání, leda dalšim bezdrátovym bazmekem přes Bluetooth, a tam reakce v reálnym čase neni ani spolehlivá ani zaručená ;-)

mrk 15. 11. 2013, 11:00

14. Hrabosh
Mrkni na mapu, třeba Pankrác je v Nuslích:

mrk 16. 11. 2013, 12:45

18. Chyba, má být 9. Hrabosh

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat